Pirmadienis, 9 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Lietuvos kelias

M. Kundrotas. Nacionalizmo klasika ir šiandienos „tolerastai“

Marius Kundrotas, www.aidas.lt, www.alkas.lt
2024-04-27 08:00:00
10
Marius Kundrotas

Marius Kundrotas | asmeninė nuotr.

Nacionalizmas – senas kaip pasaulis, jo šaknys siekia pirmąsias etnines bendruomenes. Tautinis principas tiek kultūroje, tiek ir politikoje tai nuslopdavo, tai grįždavo su dar didesne jėga. Bet pirmasis filosofiškai pagrindęs ir susisteminęs nacionalizmą autorius – tai krikščionių mąstytojas, vokietis Johanas Gotfrydas Herderis (Johann Gottfried Herder), gyvenęs ir kūręs XVIII – XIX a.

G. Herderis tautų pasaulį matė kaip Dievo, istorijos ir kultūros jėgų kūrybinės įvairovės raišką. Jis tautos principą siejo su teritorine tėvyne, laikė tautą viena iš esminių žmogiškumo sklaidos erdvių, grindė valstybingumo idėją tautiškumu, o daugiatautes imperijas vadino monstrais be gilesnių dvasinių jungčių.

Drauge filosofas daugelį kartų pabrėžė, kad kiekviena – o ne tik sava – tauta yra vertybė, kad visų tautų žmonės – broliai, maža to – kad žmogus susijęs su visu gyvosios gamtos pasauliu ir už jį atsakingas. Ir tai – dar ne viskas. Nacionalistinės ideologijos autorius be gailesčio pašiepė etnocentriškus ir šovinistiškus europiečius, kurie didžiuojasi prieš kitas kultūras savo rasės ar civilizacijos pasiekimais, patys kaip asmenys nieko prasmingo nesukūrę.

Dėl to ir šiandien J. G. Herderis vertinamas prieštaringai. Vieniems jis – didis humanistas ir nacionalizmo pradininkas, kitiems – Adolfo Hitlerio pirmtakas, treti jį laiko kosmopolitu ir liberalu. Ne vienas šiandien nacionalistu, tautininku ar tiesiog patriotu save laikantis asmuo, sutikęs J. G. Herderį, jį priskirtų didžiausių savo ideologinių priešų – „tolerastų“ stovyklai.

„Tolerastas“ – dviprasmis žargonas, kuriuo skirtingi žmonės vadina skirtingų nuostatų oponentus. Klasikiniai tautininkai ir nuoseklūs konservatoriai kartais vartoja šią sąvoką apibūdinti žmones, kurie reikalauja tolerancijos sau, užmiršdami patys toleruoti kitus: šiuo metu tai būdingiau kairei nei dešinei. Hitlerinio tipo ekstremistai „tolerastais“ vadina kaip tik tuos žmones, kurie myli ir kviečia mylėti artimą, kiekvienos tautos žmogų, kiekvieną gyvą būtybę.

Vienas žymiausių nacionalizmo tyrėjų – Entonis Smitas (Anthony D. Smith) – herderišką nacionalizmą ir hitlerinį nacizmą laikė priešybėmis. Nacizmą jis traktavo kaip išvirkščią nacionalizmą. Nacionalistas sako: mylėk savo tautą, nes meilė žmonijai ir visai kūrinijai prasideda nuo meilės artimiausiems žmonėms – šeimai, draugijai, tautai. Nacistas sako: sutrypki kitas tautas, kurios stovi tavo kelyje į valdžią ir galią, nes kova – amžinas pažangos variklis, arba tu sutrypsi kitus, arba jie sutryps tave.

Kaip nacistai, laikę save nacionalistais, kompromitavo pastarąją sąvoką, taip komunistai kompromitavo internacionalizmo sąvoką. Čia verta prisiminti dar vieną iškilų autorių: Gilbertą Keitą Čestertoną (Gilbert Keith Chesterton), kuris rašė: kas nori būti internacionalistas, pirmiau turi tapti nacionalistu. Internacionalizmas – tai nacionalizmo plėtinys: pamilk savo tautą, o po jos – ir visas kitas.

Vertinti savo tautą prasminga tik tada, jei tauta kaip tokia yra vertybė. Tas pats galioja ir šeimai. Žmogus, kuris meilę savo šeimai verčia agresija prieš kitas šeimas, yra tiesiog kvailys.

Maža to. Žmonės, kurie dega agresija prieš kitas tautas, anksčiau ar vėliau užsidega agresija ir prieš savus tautiečius, kurie laikosi kitos nuomonės, kitos vertybių sistemos nei agresyvieji individai. Ne vienas nordinis vokietis Trečiajame Reiche sunaikintas dėl to, kad buvo demokratas ar humanistas.

Žvilgtelkime į Lietuvą. Kokia nacionalizmo tradicija brendo mūsų tautoje? Antanas Smetona, kaip ir Vydūnas, sakė: tai, kas tautiška, lietuviška, turi būti ir žmoniška. Tautiškumas – tai kelias į žmoniškumą. A. Smetona, dirbdamas Lietuvos prezidentu, nesibodėjo lankytis nei bažnyčiose, nei sinagogose. To meto šovinistai Tautos Vadą net pravardžiuodavo žydų karaliumi.

Pirmasis Lietuvos Respublikos Prezidentas Antanas Smetona | Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.
Pirmasis Lietuvos Respublikos Prezidentas Antanas Smetona | Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.

Smetona, dirbdamas Lietuvos prezidentu, nesibodėjo lankytis nei bažnyčiose, nei sinagogose

Deja, žymi dalis šiandien laikančių save lietuvių tautininkais, nacionalistais ar tiesiog patriotais, idėjinius syvus semia ne iš A. Smetonos, Vydūno ar Antano Maceinos. Juolab – ne iš J. G. Herderio ar G. K. Čestertono. Semiasi iš A. Hitlerio. Kaip taisyklė, tokiems tarptautinė sąvoka „nacionalistas“ – artimesnė už lietuvišką jos atitikmenį – „tautininkas“, nes yra artimesnė „nacisto“ sąvokai, tiktai korektiškesnė.

Daugelis šiuolaikinių nacistų – agresyvūs bailiai. Jie bijo vadintis nacistais, todėl vadinasi nacionalistais arba tiesiog patriotais. Savo laiku teko dalyvauti interneto forume, kuris iš pradžių vadinosi nacių forumu, o ilgainiui persivadino patriotų forumu. Prie jo prisijungė daug normalių patriotų, bet liko ir naciai. Įdomu, jog daugelis jų, vedini nacizmui būdingos savanaudiškumo dvasios, socialinėje politikoje buvo liberalai, dėl to skelbė, kad nacizmo sąvoka jiems netinka, nes ji reiškia nacionalsocializmą, o jie – ne socialistai.

Visur, kur dorybes keičia galia, nacionalizmas išvirsta į nacizmą. Kur svarbiau nugalėti kitą nei su juo bendrauti ir bendradarbiauti. Žinoma, priešų buvo ir bus. Bet kurios ideologijos kelyje. Bet, kai priešo idėja užgožia kūrybos ir bendradarbiavimo idėją, lieka griuvėsiai. Kaip Berlyne ar Dresdene.

Tad jei šių laikų neonacis Jus pavadins „tolerastu“ – nėra prasmės liūdėti. Juk Jūsų draugijoje – J. G. Herderis ir G. K. Čestertonas, A. Smetona ir Vydūnas. Ir dar visa plejada tikrųjų tautininkų.

Autorius yra politologas, idėjų istorikas

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. M. Kundrotas. Trys nacionalizmo fazės
  2. M. Kundrotas. Lietuvių tautinės organizacijos šiandienos Lietuvoje
  3. M. Kundrotas. Nacionalizmo šaknys: Johanas Gotfrydas Herderis
  4. M. Kundrotas. Edmundo Berko konservatizmas ir šiuolaikiniai lietuviškieji konservatoriai (IV)
  5. M. Kundrotas. Tauta ir ideologija
  6. M. Kundrotas. Patriotai, kosmopolitai ir vatnikai: kas yra kas?
  7. M. Kundrotas. Du nacionalizmai: sveikas ir liguistas
  8. M. Kundrotas. Šalin rankas nuo Nacionalinio susivienijimo
  9. M. Kundrotas. Nacionalizmas ir nacizmas: vienovė, atskirtis ar priešprieša?
  10. M. Kundrotas. Etninių žemių akcentai šiuolaikinėje tautininkystėje
  11. M. Kundrotas. LRT – antisemitų irštva?
  12. M. Kundrotas. Tautinio ekstremizmo baubas
  13. M. Kundrotas. Ar įmanomas nacionalizmas be neapykantos?
  14. M. Kundrotas. Nacionalizmas – tikslas ar įrankis?
  15. M. Kundrotas. Ar tautininkai dar turi potencialo?

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 10

  1. Rimgaudas says:
    1 metai ago

    Nacionalistas skiriasi nuo šovinisto tuo, kad nacionalistas didžiuojasi savo tautos kultūra, yra jos patriotas. Šovinistas, gi, laiko savo kultūrą (tame tarpe religiją) laiko aukštesne už kaimynų, todėl stengiasi kaimynus perauklėti, o, jeigu nesiseka, imasi kardo ir tampa imperinėmis valstybėmis. Tos šalys tada savo esme tampa imperinėmis valstybėmis. Pavyzdžių tiek seniau, tiek ir šiomis dienomis – kiek nori: net nepatogu vardinti.

    Atsakyti
    • Klaustukas says:
      1 metai ago

      O kas tokie yra izraeliečiai ? Kuo jie save laiko ?

      Atsakyti
      • Rimgaudas says:
        1 metai ago

        >Klaustukas
        Žodis Izrael išsiverčia kaip “Dievo karys”.

        Atsakyti
        • Klaustukas says:
          1 metai ago

          Gal galit išsamiau paaiškinti ? Jie ne nacionalistai, ne šovinistai…- tolerastai ? Kiek suprantu tai sveikintina ideologija, nes Vakarai juos remia neribotai. Gal ir lietuviams derėtų tokiais pasiskelbti ?

          Atsakyti
          • Klaustukas says:
            1 metai ago

            NATO visakeriopai palaiko Dievo karius, Lietuva tuo labiau, tai kokio Dievo karius mes palaikome ? Kas tas mūsų Dievas ? O jei aš nereligingas ? Ką man daryti ?

  2. Rimgaudas says:
    1 metai ago

    >Klaustukas
    Profesionaliai, Klaustuk, į antrą jūsų klausimą galėtų atsakyti humanitaras, žurnalistas, politologas ir šio straipsnio autorius pats Marius Kundrotas.

    Atsakyti
  3. Kažin says:
    1 metai ago

    Taip, – galima manyti Smetoną pagal ideologiją buvus tautininku (nacionalistu), bet sprendžiant iš jo politikos, vydytos dirbant Lietuvos politiku, prezidentu, savesne tauta jam, regis, buvo veikiau lenkai negu lietuviai. Taigi A. Smetona nepriskirtinas J. Basanavičiaus, Vydūno, A.Maceinos kaip lietuviškų tautininkų būriui.

    Atsakyti
  4. Kažin says:
    1 metai ago

    Kažin
    Your comment is awaiting moderation
    2 sekundės ago
    Taip, – galima manyti Smetoną pagal ideologiją buvus tautininku (nacionalistu), bet sprendžiant iš jo politikos, vydytos dirbant Lietuvos politiku, prezidentu, savesne tauta jam, regis, buvo veikiau lenkai negu lietuviai. Taigi A. Smetona nepriskirtinas J. Basanavičiaus, Vydūno, A.Maceinos kaip lietuviškų tautininkų būriui.

    Atsakyti
  5. Rimgaudas says:
    1 metai ago

    >Klaustukas
    Į trečią, Klaustuk, jūsų klausimą “Kas tas mūsų Dievas?” atsako kultūros istorikė Rasa Ambraziejienė knygoje “Rasties versmė” ISBN 978-609-408-693-9 tokiu sakiniu: “Tai, kas visiems buvo žinoma tūkstantmečiais kiekvienas turi rasti sau asmeniškai, kadangi Dievas yra Didis Menininkas, sukūręs Visą Tą, Visa tai nuostabiai, paprastai ir visame tame švyti skamba Viso To ženklai. Vienatinis Dievas yra seniausias Visatos Dievas ir jis primena save kiekvienoje Žemės snaigėje, kiekvienoje Galaktikoje”.

    Atsakyti
  6. jo says:
    1 metai ago

    Keistokas straipsnelis, atrodo, skirtas sąvokos „tolerastas“ tokiam keistam aiškinimui, kuris visus nepritariančius neomarksistinei left-liberastinei ideologijai (nes būtent šios ideologijos atstovai būna pavadinami tolerastais) priskirtų fašistams-hitleristams. Autorius, turbūt, nori būti pastebėtas tų tolerastų ir sugrąžintas į platųjį oficiozinį eterį?

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Visuomenininkai ragina pasirašyti už NT mokesčio įstatymo pataisas, kad gyventojų būstai būtų neapmokestinami
Pilietinė visuomenė

Visuomenininkai ragina pasirašyti už NT mokesčio įstatymo pataisas, kad gyventojų būstai būtų neapmokestinami

2025 06 08
Ukrainos gynėjas
Ukrainos balsas

Žiurkė spąstuose arba kada į orą išlėks putinas?

2025 06 08
Populiariausi vardai 2024 m.
Kalba

VLKK nutarimo „Dėl lietuviškos vardo formos“ paaiškinimas

2025 06 08
Selemonas Paltanavičius | vdu.lt nuotr.
Gamta ir ekologija

Prezidento V. Adamkaus gamtosauginės premijos laimėtojas S. Paltanavičius: patys geriausi darbai atliekami nelaukiant ir nesitikint jokių premijų

2025 06 08
LMA - Lietuvos muziejų asociacija | lma.lt nuotr.
Istorija

Lietuvos muziejų asociacija: kviečiame Valstybės kontrolę dialogui dėl muziejinių vertybių apskaitos

2025 06 07
Susitarimo pasirašymas
Lietuvoje

Ministerijos susitarė dėl bendrų veiksmų ugdant pilietišką jaunimą

2025 06 06
Lėktuvas | sumin.lrv.lt nuotr.
Gamta ir žmogus

Sukčių taikiklyje – neatidūs keliautojai

2025 06 06
Sveikata | sam.lrv.lt nuotr.
Gamta ir žmogus

Kada ligoniai siunčiami į kitas šalis ir kas už tai moka?

2025 06 06

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Albiniuko paklausyk! apie R. Vanagas. O gaidau, ar kalba – jau tik šaukštas?
  • skt. apie R. Vanagas. O gaidau, ar kalba – jau tik šaukštas?
  • Kažin apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
  • Rimvydas apie R. Vanagas. O gaidau, ar kalba – jau tik šaukštas?

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Daugyvenės kultūros istorijos muziejus-draustinis dalyvaus Europos archeologijos dienose
  • R. Vanagas. O gaidau, ar kalba – jau tik šaukštas?
  • Šią vasarą – į Panevėžį: kultūra, ekskursijos ir pasivaikščiojimai su vietiniais
  • Kodėl sportas lauke yra toks naudingas sveikatai?

Kiti Straipsniai

Rimantas Vanagas

R. Vanagas. O gaidau, ar kalba – jau tik šaukštas?

2025 06 09
Visuomenininkai ragina pasirašyti už NT mokesčio įstatymo pataisas, kad gyventojų būstai būtų neapmokestinami

Visuomenininkai ragina pasirašyti už NT mokesčio įstatymo pataisas, kad gyventojų būstai būtų neapmokestinami

2025 06 08
Z. Vaišvila. Patriotizmą reikia ne vaidinti, patriotu reikia būti

Z. Vaišvila. Patriotizmą reikia ne vaidinti, patriotu reikia būti

2025 06 08
Ukrainos gynėjas

Žiurkė spąstuose arba kada į orą išlėks putinas?

2025 06 08
Ilonas Maskas ir Donaldas Trampas

L. Kojala. Meilė pragmatiniams interesams nebūtina

2025 06 07
Vytautas ir Jogaila kalbasi lietuviškai

A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…

2025 06 07
Linas Kojala

L. Kojala. JAV ir Europa: gynybos naštos dalybos tarp pragmatizmo ir įtakos

2025 06 06
Kazimieras Garšva | voruta.lt nuotr.

21-oji S. Rapolionio premija – habil. dr. Kazimierui Garšvai už kovą dėl lietuvybės

2025 06 06
V. Šilinskas. Prezidento metinis pranešimas: „Tvirtovė – Lietuva“, aiškūs prioritetai ir veiklos kryptys

V. Šilinskas. Prezidento metinis pranešimas: „Tvirtovė – Lietuva“, aiškūs prioritetai ir veiklos kryptys

2025 06 05
Prezidentas skaito 2025 m. metinį pranešimą

Lietuva – tvirtovė, kuri žvelgia į ateitį: Prezidentas Gitanas Nausėda metiniame pranešime ragina stiprinti gynybą, puoselėti istorinę atmintį ir atskleidžia valdžios spragas

2025 06 05

Skaitytojų nuomonės:

  • Albiniuko paklausyk! apie R. Vanagas. O gaidau, ar kalba – jau tik šaukštas?
  • skt. apie R. Vanagas. O gaidau, ar kalba – jau tik šaukštas?
  • Kažin apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
  • Rimvydas apie R. Vanagas. O gaidau, ar kalba – jau tik šaukštas?
  • LIETUVIŠKOS KARALYSTĖS JUNGTINĖS PAJĖGOS apie Z. Vaišvila. Patriotizmą reikia ne vaidinti, patriotu reikia būti
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
pixabay.com nuotr.

Ledų metas prasidėjo. Su juo – naujų skonių išbandymas

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai