Antradienis, 29 liepos, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Lietuvos kelias

M. Kundrotas. Dvasiniai demokratijos pagrindai

Marius Kundrotas, www.alkas.lt
2021-03-31 15:34:58
2
Marius Kundrotas

Marius Kundrotas | asmeninė nuotr.

Demokratinė valstybės santvarka kildinama iš antikinės Graikijos. Antikinė demokratija stipriai skyrėsi nuo moderniosios. Demokratinio polio – miesto valstybės – piliečiai galėjo spręsti savo bendruomenės reikalus dėka to, kad buities darbus už juos dirbdavo vergai. Pastarieji neturėjo nei piliečio teisių, nei žmogaus teisių, kaip jos suprantamos modernioje demokratijoje. Už antikinės demokratijos ribų liko ir moterys, ir svetimšaliai.

Graikiškoji demokratija, kaip masės valdžia, nuosekliai priėjo prie ostrakizmo – principo, pagal kurį žmogus būdavo ištremiamas, išstumiamas iš visuomenės vien tuo pagrindu, kad miniai jis kuo nors nepatikdavo. Pagoniškoji demokratija buvo barbariška: joje tai, kas atrodydavo gera genčiai, atstodavo objektyvųjį gėrį. Žinoma istorija, kaip atėniečiai pasmerkė tremčiai dorąjį politiką Aristidą, šalia kurio ydingi piliečiai jausdavosi nepatogiai, o lyderiu išsirinko sukčių Temistoklį. Demokratai pasmerkė myriop ir didžiausią iš filosofų – Sokratą.

Modernioji demokratija iš antikinės perėmė sprendimą pagal balsų daugumą, bet joje užkoduotas ir kitas principas, atėjęs iš visai kito istorinio šaltinio. Tas principas – tai išskirtinė pagarba žmogaus asmeniui, o jo šaltinis – krikščionybė. Ikikrikščioniškos demokratijos turėjo gentį, miestą, valstybę, tačiau asmens vertė čia galiojo tik politiniams ir kultūriniams lyderiams. Eilinis pilietis buvo tiesiog statistas bendroje masėje.

Asmens išskyrimą iš bendruomenės galima rasti jau judėjiškuosiuose Biblijos raštuose, ypač aiškiai jis išreikštas Ezekielio knygoje, kur kritikuojama tuomet populiari patarlė „Tėvai valgė rūgščių vynuogių, o vaikams atšipo dantys“. Praktiškai visas 18-asis šios knygos skyrius kalba apie tai, kad kiekvienas asmuo asmeniškai atsakys už savo darbus – gerus arba blogus. Vis dėlto judaizme vis dar vyrauja grupinis požiūris į žmogiškumą. Judėjų vadai, pasmerkdami Jėzų Kristų, savo pažiūromis išsiskyrusį iš tautos, tobulai įgyvendino savo pasaulėžiūrinius kanonus.

Krikščionybėje pats Dievas kenčia ir miršta ne šiaip už abstrakčią žmoniją ar tautą, bet už konkretų asmenį, kuris tiktai priima šią auką. Apaštalas Paulius laiške korintiečiams ragina saugoti savo brolį, nes būtent už jį mirė Kristus (1 Kor 8:11). Iš dviejų šalia Kristaus nukryžiuotų pasmerktųjų išgelbėtas tik vienas – tas, kuris atgailavo (Lk 23:39–43). O laiške galatams dar pabrėžiama, kad žmogaus ryšys su dvasiniu ir moraliniu Absoliutu peržengia tautines, luomines, socialines ribas (Gal 3:28).

Romos imperatorius Teodosijus, supolitinęs krikščionybę, nubloškė ir ją, ir visuomenės raidą daugeliui amžių atgal, į judėjiškąjį ir pagoniškąjį pasaulėvaizdį, kur polis – bendruomenė – diktavo asmeniui visą jo būtį ir buitį. Nepaklususiems grėsė ostrakizmas. Kad ir laužo liepsnose.

Nors jau Aurelijus Augustinas išvedė Dievo buvimą iš žmogaus asmens proto ir sąžinės, taip iškeldamas asmenį, krikščioniškasis pasaulis dar ilgai gyveno kolektyvistinėmis sampratomis. Tik sulig Reformacija vėl atsigręžta į asmenį ir būtent protestantiškos šalys pirmiausiai tapo modernios demokratijos lopšiais. Ilgai brandintas filosofinis personalizmo principas atėjo į politiką.

Žmogaus asmens autonomija krikščioniškojoje demokratijoje išplaukia iš dieviško prado kiekviename žmoguje ir paties Dievo aukos už jį. Jei pats Dievas sutiko kentėti ir mirti už žmogų, vadinasi, pastarasis išties yra svarbus. Šia logika grindžiama žmogaus asmens vertė. Kiekvienas žmogus turi teisę visiškai laisvai spręsti savo gyvenimą tiek, kiek neperžengia bendrojo gėrio ribų.

Antras dvasinis moderniosios demokratijos pagrindas šalia asmens vertės ir autonomijos yra tautiškumas. Antikinis polis rėmėsi vieno, kartais – kelių miestų bendruomene. Vienoje tautoje galėjo būti aibė tokių bendruomenių. Modernioji demokratija savo pagrindu klojo platesnę bendruomenę – tautą, pagrįstą bendra kilme, kultūra, kalba ir savimone. Istorinis faktas, jog modernioji demokratija kilo drauge su moderniuoju nacionalizmu ir tai – daugiau, nei sutapimas. Tai – dėsnis, nes iš tautos teisės turėti savo valstybę kilo ir jos teisė pačiai šią valstybę valdyti.

Veiksminga demokratija galima tik ten, kur politinės bendruomenės nariai susikalba – tiesiogine ir perkeltine reikšme. Susikalbėjimas perkeltine reikšme – tai sutarimas dėl bendrų prasmių, vertybių, tikslų, kitaip tariant – kultūra. Kultūrinė bendruomenė tapo pagrindu politinei. Net ir daugiatautėse demokratijose, kaip Jungtinė Karalystė, Jungtinės Amerikos Valstijos ar Šveicarija, paprastai pagrindą sudaro viena tautinė grupė, o kitos lipdosi aplink ją. Na, o ten, kur varžosi dvi ar daugiau tautinių tapatybių, kaip Belgijoje ar Kanadoje, demokratija stringa.

Moderniosios demokratijos apogėjus buvo XX a. II-oji pusė, kai šią santvarką priėmusios šalys visuotinai pripažino žmogiškąsias, pilietines, politines ir socialines teises kiekvienam savo nariui. Užtikrinta teisė į gyvybę, asmens orumą ir privatų gyvenimą, tikėjimo, kūrybos, žodžio, draugijų, susirinkimų laisvės, rinkimų ir orių darbo sąlygų teisės. Šios teisės ir laisvės tapo lygiai taikomos be kilmės, rasės, lyties, luomo, pažiūrų skirtumų. Deja, pergalė prieš totalitarinius režimus sutapo su pabaigos pradžia. XX–XXI a. sandūroje prasidėjo moderniosios demokratijos kriošėjimas.

Europos vienybės kūrėjas Roberas Šumanas (Robert Schuman) kalbėjo, jog demokratija arba bus krikščioniška, arba jos nebus išvis. Beliktų pridurti: krikščioniška ir tautinė. Šiandien abu šie moderniosios demokratijos pagrindai daugelyje valstybių jau pakirsti, o kitur dar tiktai kapstomi.

Krikščioniška demokratija nėra tai, kad kiekvienas jos dalyvis – krikščionis. Demokratijos krikščioniškumas glūdi moraliniuose idealuose, nuo Dekalogo iki Kalno pamokslo. Tautinė demokratija, savo ruožtu, nėra tai, kad visi politikai ar piliečiai yra vienos tautinės kilmės. Tai tik reiškia, kad konkreti tauta yra valstybės kūrėja, o kitos tautinės bendrijos – jos padėjėjos, kaip gražiai ir taikliai suformulavo Lietuvos valstybės kūrėjas Antanas Smetona.

Šiandien krikščioniškąją moralę keičia medžiaginės naudos, pramogų ir malonumų kultas. Tautinį prigimtinės erdvės principą keičia kosmopolitinė koncepcija: tėvynė ten, kur gera. Taip žmogus atskiriamas nuo bendruomenės, nuo krašto, nuo valstybės. Santykis tarp asmens laisvės ir bendrojo gėrio apverčiamas aukštyn kojomis: bendruoju gėriu tampa visos bendruomenės pareiga priimti asmens savanaudiškumą. Bendros prasmės išnyksta, lieka plyna arena, kur kovoja daugybė susipriešinusių asmenų ir jų grupių. Kol viena ar kelios jų iškyla ir įveda savo diktatą.

Taip demokratija miršta. Kurį laiką gali išlikti atskiri demokratiniai mechanizmai, kaip valdžių rinkimai, bet tuose rinkimuose dalyvauja vis mažiau žmonių, o tie, kurie dalyvauja, užuot sąmoningai gilinęsi į politines idėjas ir principus, atsiduoda smegenų plovikams. Viešąją nuomonę formuoja siauros interesų grupės, o dauguma piliečių tampa tiesiog abejingi savo tautai ir tėvynei. Galiausiai visi išsimaišo tarp skirtingų valstybių, šalių, žemynų, bendruomenių ir kultūrų. Dingsta ribos, bet kartu žūsta ir tarpusavio ryšiai. Lieka tik individų sankaupa, valdoma tironijos.

Čia dingsta tikėjimo ir pažiūrų laisvė. Ja naudojasi tik tironijos atstovai. Dingsta galimybė kurti gerovę sau ir savo artimiesiems, jei nesi lojalus sistemos tarnas. Ilgainiui beprasmiais tampa ir rinkimai, nes valstybės lieka tiktai globalaus, niekieno nerinkto elito policijos nuovadomis tramdyti savo piliečiams. Demokratija lieka tiktai iškaba, teatro butaforija, šalia tautinių ir valstybinių herbų, himnų, vėliavų.

Nesinorėtų laikyti to istorijos pabaiga. Reakcija atskirose valstybėse liudija, kad vis daugiau žmonių suvokia, jog tautinių principų ir krikščioniškųjų idealų praradimas žudo demokratiją. Ir vis daugiau kyla į kovą už demokratijos susigrąžinimą ir įtvirtinimą.

Duok, Dieve, sėkmės.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. M. Kundrotas. Demokratijos problemos ir jų sprendimas
  2. K. Stoškus. Tiesioginės demokratijos egzaminas, kurį privalu išlaikyti…
  3. P. Gylys. Autoritarinė Lietuva – „demokratijos eksportuotoja“
  4. M. Kundrotas. Tauta ir ideologija
  5. M. Kundrotas. Patriotai, kosmopolitai ir vatnikai: kas yra kas?
  6. M. Kundrotas. V. Radžvilo partijos nacionalizmas
  7. M. Kundrotas. Du nacionalizmai: sveikas ir liguistas
  8. M. Kundrotas. Aristokratija ir demokratija: istorija ir šiandiena
  9. M. Kundrotas. Etninių žemių akcentai šiuolaikinėje tautininkystėje
  10. M. Kundrotas. Vidurys tautininkų politikoje (II): Tautiškumas ir valstybingumas
  11. M. Kundrotas. Lietuvos himno dekonstrukcija liberalo akimis
  12. M. Kundrotas. Edmundo Berko konservatizmas ir šiuolaikiniai lietuviškieji konservatoriai (IV)
  13. M. Kundrotas. Edmundo Berko konservatizmas ir šiuolaikiniai lietuviškieji konservatoriai (IX)
  14. M. Kundrotas. Religinių bendrijų pripažinimas: kodėl užblokuota Romuva?
  15. M. Kundrotas. Ideologijos problema

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 2

  1. Dainius Razauskas says:
    4 metai ago

    Mariau, Tu – vienas įžvalgiausių, rimčiausių „Alko“ autorių, bet vos pradėjęs garbinti savo stabą, iškart nusišneki. Galima pateikti begalę pavyzdžių, kad būtent „pagonys“ iškėlė asmenį, o krikščionys ir senovės žydai pabrėžė bendruomenę, „kolektyvą“. Žydų net pats religingumas buvo kolektyvinis – tautinis ir tuo gerokai išsiskyrė iš helėniškajame kontekste, kuriame vyravo misterijos – asmeniškos iniciacijos. Iš misterijų, beje, krikščionybė labai daug perėmė – matyt, ir visą „pagarbą asmeniui“. O kad ją būtų prisiminusi laukinė krikščionių minia, filosofei neoplatonikei Hipatijai gyvai akmenimis nugramdžiusi odą!
    Kaip malonu visa ką gera prisiskirti „kolektyviniam sau“! Tada taip žiūri į visus atlaidžiai, iš aukšto, toks visas „išrinktasis“…

    Atsakyti
  2. Apie demokratiją be lašo aristokratiškumo says:
    4 metai ago

    čia:
    „Vargdieniai? O gal niekšai!” – Viktoras Gerulaitis* preparuoja dabartį: „Šis laikas – blogiausias”
    – youtube.com/watch?v=qHAe3LpKBcg
    arba – pozicija.org/79103-2/
    „Kodėl Dobrovolska tyli, kai laužoma Konstitucija? Kodėl ponas Simonko rengia paradus, bet nesigėri Oskaru Vaildu? Kodėl Lietuva įstrigo 19 amžiuje? Kodėl jis lygina politiką su saviveikliniu performansu ir nesižavi Pakrantės arka?”
    —————-
    * Sezono viduryje išprašytas iš LRT, kai į savo pokalbių laidą pakvietė a.a. R. Ozolą.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Krašto apsaugos ministerija
Lietuvoje

KAM pristatė planus dėl oro erdvės gynybos

2025 07 29
Santaros klinikos | lsveikata.lt nuotr.
Gamta ir žmogus

Santaros klinikose įdiegta išmanioji pagalbos iškvietimo sistema

2025 07 29
Simonas Gentvilas | lrs.lt nuotr.
Lietuvoje

Dėl galimo piktnaudžiavimo šaukiamas Seimo komiteto posėdis

2025 07 29
Sudaryta darbo grupė naujai Kūno kultūros ir sporto rėmimo fondo įstatymo redakcijai parengti
Lietuvoje

Rudenį Seimas žada grįžti prie gyvūnų gerovės klausimo

2025 07 29
Larsas Klingbeilas ir Gitanas Nausėda
Lietuvoje

Prezidentas susitiko su Vokietijos vicekancleriu

2025 07 29
Vyriausybė
Lietuvoje

Tartasi, kaip geriau reaguoti į bepiločių keliamas grėsmes

2025 07 29
Žirmūnų skveras
Lietuvoje

Sostinėje tęsiamas viešųjų erdvių atnaujinimas

2025 07 29
Liutauras Šinkūnas
Lietuvoje

BPC viršininku paskirtas Liutauras Šinkūnas

2025 07 29

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Dave Rubin apie Trampas paskelbė – siųs ginklus Ukrainai: „Sąjungininkai mokės, JAV uždirbs“
  • +++ apie J. Vaiškūnas. Trampo ultimatumas Putinui: artėja sprendimo valanda?
  • +++ apie V. Sinica. Sporto rūmų žydams vis tik neatiduos
  • Budweiser apie Šį rytą į Lietuvą vėl įskriejo dronas: Baltarusijos provokacija ar hibridinio karo taktika? PAPILDYTA

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • KAM pristatė planus dėl oro erdvės gynybos
  • Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdis ragina ginti lietuvių kalbos statusą
  • Santaros klinikose įdiegta išmanioji pagalbos iškvietimo sistema
  • Dėl galimo piktnaudžiavimo šaukiamas Seimo komiteto posėdis

Kiti Straipsniai

Romualdas Grigas

R. Grigas. Lietuvio kryžkelė: dvasinė ar tik geografinė Tėvynė?

2025 07 26
tauta, Zigmas Vaišvila, VRK

Tautos valia prieš biurokratinę cenzūrą: referendumo dėl turto neapmokestinimo iniciatoriai kreipėsi į teismą

2025 07 26
Zigmas Vaišvila

Z. Vaišvila. VRK – robotai ar žmonės?

2025 07 18
Bendras salės vaizdas

Z. Tamakauskas. Svarbiausius klausimus turi spręsti Tauta, o ne Konstitucinis Teismas

2025 07 12
Seimo ir Konstitucinio Teismo pastatai, priekyje – Lietuvos žmonių siluetai su trispalve ir užrašu „Suverenitetas priklauso Tautai“ (Konstitucijos 2 str.)

Seime – apskritojo stalo diskusija „Tauta ir Konstitucinis Teismas: kaip atkurti pasitikėjimą?“

2025 07 01
Marius Kundrotas

M. Kundrotas. Politinis pragaras ir jo scenarijai

2025 06 24
Homoseksualizacija | Alkas.lt koliažas

J. Vaiškūnas. R. Jankūnas: Kas kalba Lietuvos vardu?

2025 06 02
Šeima | pixabay.com, s05prodpresidente nuotr.

A. Murauskas. Kai valstybė pasitiki šeima – laimi visa tauta

2025 05 08
Marius Kundrotas

M. Kundrotas. Ar prigimtinės teisės dar turi prasmės?

2025 05 07
Prezidentas lankosi Lietuvių kalbos institute

Prezidentas: Kalba – mūsų tapatybės pagrindas, kurį turime kasdien stiprinti

2025 05 06

Skaitytojų nuomonės:

  • Dave Rubin apie Trampas paskelbė – siųs ginklus Ukrainai: „Sąjungininkai mokės, JAV uždirbs“
  • +++ apie J. Vaiškūnas. Trampo ultimatumas Putinui: artėja sprendimo valanda?
  • +++ apie V. Sinica. Sporto rūmų žydams vis tik neatiduos
  • Budweiser apie Šį rytą į Lietuvą vėl įskriejo dronas: Baltarusijos provokacija ar hibridinio karo taktika? PAPILDYTA
  • Tomas Jakutis apie Šį rytą į Lietuvą vėl įskriejo dronas: Baltarusijos provokacija ar hibridinio karo taktika? PAPILDYTA
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Padangos | vrm.lrv.lt nuotr.

VRM: nepasikeitusių žieminių padangų policija nebaus

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai