Sekmadienis, 26 kovo, 2023
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Saulės arkliukai Etninės kultūros paveldas

Apie bites ir Mato Pretorijaus aprašytą prūsų bičių šventinimą

Beatričė Rastenytė, „Saulės arkliukai“, www.alkas.lt
2022-03-18 14:01:16
0
Apie bites ir Mato Pretorijaus aprašytą prūsų bičių šventinimą

Bitė, deivės Motinos simbolis, ant antikinio Efeso monetos. | Nuotrauka iš H. Biedermanno Simbolių žodyno.

Prieš pradėdama kalbėti apie Mato Pretorijaus aprašytą bičių šventinimą, norėčiau aprašyti bitės simboliką. Taigi BITĖ.

Tik nedaug gyvūnų simbolikoje turi tokią didelę reikšmę kaip šis besispiečiantis vabzdys. Laukinių bičių medus rinktas jau seniausiais žmonijos laikais, dar prieš randant būdą laikyti bites ir taip užtikrinti gyvybiškai svarbias maisto atsargas.

Medus vartotas ne tik saldinimui bei rauginimui, bet ir vaistams, o vaškas – žvakėms, vėliau ir metalų liejyboje pagal „pranykstančią formą“ (ácire perdue).

Egipte medus naudotas mumifikuoti lavonams. Ten bitės laikytos jau apie 2600 pr. Kr., o bitė buvo Žemutinio Egipto karalystės hieroglifinis simbolis.

Indijoje, kur laukinio medaus rinkimas pelningas, bičių auginimas nepasiekė jokios pažangos, ir priešingai – Kinijoje tai labai senas verslas. Kadangi žodis „bitė“ (feng) skamba panašiai kaip „grafo garbė“, tai suprantama, kodėl ji susijusi su karjeros pakopomis. Beje, bitė rečiau simbolizuoja stropumą, o dažniau jaunus įsimylėjėlius, smaguriaujančius merginos žiedais. Kinų pasakose, kaip ir Europoje, bitės padeda susirasti tinkamą sutuoktinį.

Vakaruose bitė dažnai vadinama Marijos arba Viešpats Dievo „paukščiu“ ir laikoma sielos simboliu. Kas susapnuos bitę, veikiai mirs – siela išskris. Bet jeigu bitė įskrenda į mirusiojo burną, jis vėl prisikels. „Bičių keliu“ germanai vadino mirusiųjų dvasių pripildytą orą.

Viduržemio jūros kraštuose neretai pasakojami kurioziški dalykai apie bičių gyvenimą; jos esančios belytės ir atsirandančios pūvančiuose žvėrių kūnuose, taip pat neturinčios kraujo ir nekvėpuojančios. Antropomorfinė samprata bites laiko narsiomis, skaisčiomis, darbščiomis, mėgstančiomis švarą, draugiškai sugyvenančiomis spiečiuje ir turinčiomis meninių gebėjimų („mūzų paukščiai“). Eleusino žyniai ir žynės vadintos „bitėmis“. Kadangi bičių žiemos miegas tapatintas su mirtimi, jos laikytos ir prisikėlimo alegorija.

Krikščionių pasaulėžiūra negalėjo neatkreipti dėmesio į šiuos vabzdžius. Pavyzdingomis laikomos nepavargstančios bitės, dirbančios savo bendruomenės labui. Šv. Ambraziejus bažnyčią palygino su aviliu, o dievobaimingus bendruomenės narius su bitėmis, kurios nuo visų žiedų renka tik visa, kas geriausia, ir vengia puikybės dūmų. Nuomonė, kad bitės gyvos tik gėlių kvapais, padarė jas tyrumo ir saikingumo simboliu, todėl Bernardas Klervietis jas laikė Šventosios Dvasios alegorija.

Profaninėje sferoje bitė laikyta karalių simboliu, kadangi bičių motinėlė arba karalienė ilgai manyta esanti karalius. Keliama hipotezė, kad prancūzų herbo lelijos kilusios iš stilizuoto bitės atvaizdo. Medaus skonis tapo šv. Ambraziejaus ir šv. Jono Chrizostomo (Auksaburnio) „medaus saldumo“ iškalbos simboliu. Kristų irgi simbolizuojanti bitė, kurios medaus saldumas (romumas) susijęs su aštriu geluonimi, jis bus panaudotas Paskutiniojo teismo dieną. Iš antikos atėjusi samprata, kad bitės ne pačios gimdančios savo perus, bet surenkančios juos nuo aplankytų žiedų, padarė bitę ir Mergelės Marijos simboliu.

Viduramžių bestiariumuose „aprašomas nagingumas ir grakštumas kuriant  korį, taisyklingas šešiakampes akis, kurias jos (bitės) lipdo iš kieto vaško ir užpildo medumi, kuris sukreša iš rasos ir surenkamas iš gėlių… Medus vienodai mielas ne tik karaliams, bet ir paprastiems žmonėms. Jis tinkamas ne tik kaip maistas, bet ir kaip vaistas, saldus gomuriui ir gydo žaizdas. Taip bitė, nors ir silpna savo jėgomis, bet stipri išminties galia ir dorybės meile“ (Unterkircher).

„Bitelės uoliai gėlių syvus sunkia, / Todėl medaus jų vaško karalystė kupina; / Tad kur vienybėj širdys susijungia, / Ten saldūs vaisiai ir nauda viena.“ (Hohberg, 1675).

Herbuose bitė dažniausiai aptinkama keleriopais pavidalais, pvz., korsikiečių Bonapartų šeimos herbe simbolizuoja tvarkingumą ir stropumą. Senovės Egipte Žemutinio Egipto karalius „priklausė bitėms“, tuo tarpu Aukštutinio Egipto karalių simbolis buvo meldas.

Štai kaip aprašo prūsų bičių šventinimą Matas Pretorijus savo knygoje „Prūsijos įdomybės arba Prūsijos regykla“. Prūsai turėję bičių dievą Birbullį. Jeigu bitininkas sulaukia spiečiaus, tai jis pirma pašventins avilį. Jis atsineša jį į stubą ir, pripylęs pilną savo pašventintą kaušelį, šalia pasistatęs šiek tiek pirmojo medaus, išimto per liepų žydėjimą, ir pasidėjęs baltos duonos bei truputį žirnių, virtų su medumi, pradeda melstis; savo maldoje jis paveda savo bites Dievo globai, kad jas saugotų, laimintų ir daugintų.

Kai kurie, ypač gyvenantys prie dykrų, tebemano, kad Birbullis, kuris šiaip jau dar vadinamas ir bicźių birbullis, yra bičių dievas, ir šaukiasi jo, kad jis atneštų jiems daug sėkmės. Po maldos ir apeigų jis išgeria ne viską, o pirštu įdeda į alų truputį medaus, išmaišo ir šiek tiek užtepa ant avilio ir ten, kur yra laka, ima ramunėlių bei saulašarių ir gerai išrūko avilį atidžiai žiūrėdamas, kad dūmai įeitų į avilį, kartu jis kalba: „Kaip gausiai ir tirštai dūmai eina į avilį, taip gausiai ir dosniai tebus mano avilyje bičių ir medaus“.

Tada jis išgeria antrą kartą ir kartoja viską gerdamas ir rūkydamas, bet tai daro ir trečią kartą: tada jis dar kartą meldžiasi, o po to valgo medaus ir žirnių; valgydamas kvietinę duoną ir medų, pučia į avilį ir taip daro tris kartus sulig kiekvienu kąsniu; po to tris kartus valgo žirnių ir sulig kiekvienu kąsniu pučia į avilį ir kiekvieną kartą zvimbia ir zyzia į avilį taip, kaip zyzia bitės; po to jis dėkoja Dievui ir geria atlikdamas ne kartą nupasakotas apeigas.

Įsidėmėtina, kad visa tai šeimininkas turi daryti visiškai vienas, nebent jis turėtų suaugusį sūnų, kuris gali eiti prie bičių, tada jie būna dviese vieni; ir tos kvietinės duonos, kurią šeimininkas pats turi ir išsikepti, niekas negali valgyti, o vien tik šeimininkas ir jo sūnus; kas lieka, pakasama po aviliu; kartą pašventintas avilys daugiau negali būti šventinamas, kol jį tik galima naudoti.

Leisdami spiečių į avilį, jie lūpose laikys saulašarę ir apipūs įleidžiamą bitiną kalbėdami: „Būkit vislios, dauginkitės ir pripildykite visą avilį ir sodą“.

Atlikęs, kas pridera su aviliu ir spiečiumi, jis ima kaušelį, o jeigu pašventino daugiau kaip vieną spiečių, tai ir keletą kaušelių – kiekvienam spiečiui po vieną, geria tris kart tris, t. y. „devynis kartus“, iki dugno ir sulig kiekvienu siurbtelėjimu jis suzvimbia kaip bitė; tada jis viską užbaigia malda ir pradeda linksmybes su visa šeimyna, o jeigu jis itin turtingas ir suleido daug spiečių, tai duos gerti alaus, kol visi eis miegoti ir tuo viskas užsibaigia. Visa tai reikia suprasti kaip pasakojimą apie namines bites, o ar jie tas pačias apeigas atlikdavo su miško bitėmis, tai niekur nerandama aprašyta, tačiau spėtina, kad jie tikriausiai kreipdavosi į savo bitzbirbinį.

Parengė Beatričė Rastenytė

Naudota literatūra:

Hans Biedermann. Naujasis simbolių žodynas. Vilnius: Mintis, 2002.
Matas Pretorijus. Prūsijos įdomybės arba Prūsijos regykla III t. Vilnius: LII leidykla, 2006.

Projektas Svarbiausi tautinio identiteto dėmenys – kalba ir etninė kultūra, 6 tūkst.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Bus pristatytas reikšmingiausias etnografinis veikalas apie lietuvininkus Teodoro Lepnerio (1633–1691) „Prūsų lietuvis“
  2. Apie Matą Pretorijų ir jo aprašytus ąžuolus
  3. Apie baltų ornamentikos simboliką
  4. B. Rastenytė. Apie Mariją Primačenko, žymiąją ukrainiečių naivistę
  5. A. Brėkšta. Apie dvasingumą
  6. Apie naujas jaunimo šventes
  7. B. Rastenytė. Šis tas apie atspindį (veidrodį)
  8. Neformalūs pokalbiai: apie patyčias ir madą tyčiotis (I)
  9. Neformalūs pokalbiai: apie patyčias ir madą tyčiotis (II)
  10. Neformalūs pokalbiai apie patyčias ir madą tyčiotis (III)
  11. Neformalūs pokalbiai apie patyčias ir madą tyčiotis (IV)
  12. Latvių audinių raštai (nuotraukos)
  13. Gamtos poezija Julijos Daniliauskienės karpiniuose
  14. Iš ko kilęs mūsų pasaulis?
  15. A. Stabrauskas. Iš kraštotyrininko Vlado Šaulio archyvo: Petro Tarasenkos laiškai

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Kiti Straipsniai

Aukštaitijos metai 2023 | A.Jakšto nuotr.

Aukštaitijos metų atidarymas Švenčionyse (I)

2023 03 26
Vilnius, Šnipiškės, Šilutės g. Nr.31 | A. Stabrausko nuotr.

A. Stabrauskas. Vilniaus Šnipiškių senieji mediniai namai. Padėtis 2015 m., papildyta 2023 m. (7. Šilutės g., 1-oji dalis)

2023 03 26
Lėktuvas | alkas.lt Arūno Sartanavičiaus nuot.

Oro uostai siūlys daugiau nei 80 krypčių

2023 03 26
Burbiškio dvaras ruošiasi Tulpių žydėjimo šventei | Rengėjų nuotr.

Burbiškio dvaras ruošiasi Tulpių žydėjimo šventei

2023 03 26
Dariaus ir Girėno stadiono futbolo stadionas | kaunas.lt nuotr.

Dariaus ir Girėno stadionas „žadins“ veją

2023 03 25
Galima stebėti grįžtančius gandrus! | „Unsplash“ nuotr.

Galima stebėti grįžtančius gandrus!

2023 03 25
Kokią žinią perduoda griūvantys tiltai Lietuvoje? | JP.lt nuotr.

Kokią žinią siunčia griūvantys tiltai?

2023 03 25
Lietuvos literatūros ir meno archyvui perduoti V. Kernagio dokumentai | archyvai.lt nuotr.

Lietuvos literatūros ir meno archyvui perduoti V. Kernagio dokumentai

2023 03 25
Pasienio stebėjimo sistemos | vrm.ltv.lt nuotr

Stebimas visas pasienio ruožas su Baltarusija

2023 03 24
Žuvinto biosferos rezervatas | Baltijos aplinkos forumo nuotr.

10 taisyklių, kurių reikia laikytis gamtoje

2023 03 24
Rodyti daugiau

Naujienos

Ukrainos gynėjai | https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua nuotr.
Ukrainos balsas

Ukrainos ginkluotosios pajėgos kol kas negali pradėti kontrpuolimo

2023 03 26
Renginio akimirka | alkas.lt Arūno Sartanavičiaus nuotr
Lietuvoje

D. Paužuolis – pasaulio čempionas! (nuotraukos)

2023 03 26
Medžių sodinimas | S. Žiūros nuotr.
Gamta ir žmogus

Vilnius sužaliuos naujais medžiais ir krūmais

2023 03 26
Automobilis | pixabay.com, Jackson David nuotr.
Gamta ir žmogus

Daugelį vairuotojų erzina keleivių patarimai

2023 03 26
Lėktuvas | alkas.lt Arūno Sartanavičiaus nuot.
Lietuvoje

Oro uostai siūlys daugiau nei 80 krypčių

2023 03 26
Burbiškio dvaras ruošiasi Tulpių žydėjimo šventei | Rengėjų nuotr.
Gamta ir ekologija

Burbiškio dvaras ruošiasi Tulpių žydėjimo šventei

2023 03 26
Suoliukai | vilnius.lt nuotr.
Lietuvoje

Vilniuje atsiras tūkstantis naujų suoliukų

2023 03 25
Dariaus ir Girėno stadiono futbolo stadionas | kaunas.lt nuotr.
Lietuvoje

Dariaus ir Girėno stadionas „žadins“ veją

2023 03 25
Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“ Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“ Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Bartas apie Ukrainos ginkluotosios pajėgos kol kas negali pradėti kontrpuolimo
  • Bartas apie Rusijoje nerimas dėl laukiamo Ukrainos kontrpuolimo
  • Atgaiva akims ir sielai apie Prof. G. Navaitis: Išmokime gyventi be streso (III)
  • man apie Oro uostai siūlys daugiau nei 80 krypčių

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • S. Buškevičius. Mūsų laukia mūšis už lietuvių kalbą
  • Ukrainos ginkluotosios pajėgos kol kas negali pradėti kontrpuolimo
  • Veido kremai: ką daryti pavasarį?
  • Žalumynais reikėtų mėgautis kasdien
Lininės rankinės Lininės rankinės Lininės rankinės

Kiti Straipsniai

Aukštaitijos metų atidarymas Švenčionyse (I)

by Jonas Vaiškūnas
2023 03 26
0
Aukštaitijos metai 2023 | A.Jakšto nuotr.

2023 m. vasario 24 d. Švenčionių miesto kultūros centre vyko Aukštaitijos atmintinų metų atidarymo renginys ir nacionalinės Jono Basanavičiaus premijos...

Skaityti toliau

A. Stabrauskas. Vilniaus Šnipiškių senieji mediniai namai. Padėtis 2015 m., papildyta 2023 m. (7. Šilutės g., 1-oji dalis)

by Dalia Antanina Rastenienė (Saulės arkliukų redaguotoja)
2023 03 26
0
Vilnius, Šnipiškės, Šilutės g. Nr.31 | A. Stabrausko nuotr.

Namas Nr. 19: laukujos durys dvivėrės su vėlyvesnės statybos namams nebūdingomis pasiaurintomis varčiomis, kokias jau matėme Vilniaus Saracėnų g. 5; jų...

Skaityti toliau

Oro uostai siūlys daugiau nei 80 krypčių

by Ditė Česėkaitė
2023 03 26
6
Lėktuvas | alkas.lt Arūno Sartanavičiaus nuot.

Paskutinį kovo mėnesio sekmadienį prasidės naujasis aviacijos vasaros sezonas. Oro bendrovės šiemet Lietuvos oro uostuose keleiviams pasiūlys daugiau nei 80...

Skaityti toliau

Skaitytojų nuomonės:

  • Bartas apie Ukrainos ginkluotosios pajėgos kol kas negali pradėti kontrpuolimo
  • Bartas apie Rusijoje nerimas dėl laukiamo Ukrainos kontrpuolimo
  • Atgaiva akims ir sielai apie Prof. G. Navaitis: Išmokime gyventi be streso (III)
  • man apie Oro uostai siūlys daugiau nei 80 krypčių
  • Alkui apie Oro uostai siūlys daugiau nei 80 krypčių
Kitas straipsnis
Miegas, moteris | pixabay.org nuotr.

Pasaulinę miego diena: kas svarbu geram miegui?

srtfondas Init

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt

   https://lazerineklinika.lt/ | https://sportsman.lt/ | CBD aliejus Lietuvoje | Farming Simulator 22 mods | ETS2 Mods | FS22 Mods | FS22 mods download | Bigbank.lt | kemi.lt | TIK BALDAI | ATS Mods | Skyrybos internetu - skyrybos bendru sutarimu | fs22 mods | ATWINS | Srotas24.lt - Dalys | Zuza.lt | LIVIN parduotuvė | Grozionamaisfinksas.lt | https://zvejojam.lt | Darbo skelbimai

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai