Ketvirtadienis, 3 liepos, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Gamta ir žmogus

V. Vaitkevičius. „Buvęs pastatytas Perkūnas dievaitis su dviem padėjėjais“

Vykintas Vaitkevičius, www.vykintokeliai.lt
2019-12-07 20:49:07
1
Dukurnonių piliakalnis (Prienų r.), žvelgiant iš už Surmiaus ežero. Prano Kulikausko nuotr., 1953 m. (Lietuvos istorijos instituto bibliotekos Rankraštyno fototeka, Ng. 2327)

Dukurnonių piliakalnis (Prienų r.), žvelgiant iš už Surmiaus ežero. Prano Kulikausko nuotr., 1953 m. (Lietuvos istorijos instituto bibliotekos Rankraštyno fototeka, Ng. 2327)

Dukurnonių piliakalnis (Prienų r.), žvelgiant iš už Surmiaus ežero. Prano Kulikausko nuotr., 1953 m. (Lietuvos istorijos instituto bibliotekos Rankraštyno fototeka, Ng. 2327)
Dukurnonių piliakalnis (Prienų r.), žvelgiant iš už Surmiaus ežero. Prano Kulikausko nuotr., 1953 m. (Lietuvos istorijos instituto bibliotekos Rankraštyno fototeka, Ng. 2327)

Dukurnonių piliakalnio nuotraukos ilgai buvo ryškiausias visų Lietuvos piliakalnių vaizdavimo ir įsivaizdavimo pavyzdys. Šis išraiškingas, apylinkėje vyraujantis Prienų krašto piliakalnis puošė mokslo veikalus, enciklopedijas, metodines priemones ir, atrodo, net degtukų dėžučių etiketes.

Keliautojas nudžiugs – po pusės amžiaus kraštovaizdis čia tebėra mažai pasikeitęs, o valstybės saugomo piliakalnio nuo keliautojų akių nepaslėpė medžiai ir krūmai. Kita vertus, Dukurnonių piliakalnis iki šiol nėra tyrinėtas, ariamoje papėdės gyvenvietėje kitados atsitiktinai rasta tik lipdytos ir žiestos keramikos šukių.

Dar 1893 m. užrašyta, kad ant Dukurnonių piliakalnio senovės lietuviai aukojo savo dievams aukas. Visi vėlesni padavimai spalvingesni ir vaizdingesni:

Pasakojama, kad ant jo viršaus kadaise buvęs pastatytas Perkūnas dievaitis su dviem jo padėjėjais. Perkūno statula pakeltoj rankoj turėjus raudoną ugninį kamuolį, kuris reiškęs dievaičio galybę. Sakoma, kad šis dievaitis buvęs senų senovėje žmonių garbinamas ir deginta jam aukos, tad nuo to laiko bus likę dabar iškasamos anglies dalelytės. Be to, pasakojama, kad ant jo buvusi skrynia pilna pinigų. Iš šios skrynios kiekvienas galėdavo pasiimti vieną saują pinigų (iš J. Miškinio rankraščio Archeologiniai paminklai Alytaus apskrityje, apie 1935 m. – Valstybės archeologijos komisijos archyvas, b. 86, l. 75).

Sako seniau ant piliakalnio buvo dievaitis pastatytas, jo vardas Perkūnas. Rankoje turėdavo raudoną ugninį obuolį, kuris reiškė jo galios ženklą, šone jo buvo pagelbininkai (Mokytojo P. Senavaičio užpildyta Žemės vardyno anketa, 1935 m.).

Vilūnų kaime gyvenantis 90 metų senelis pasakojo, kad Paukščių piliakalnyje senovės laikais stovėjusi Perkūno bažnyčia, kuri esanti žemėmis užnešta ir nugrimzdusi giliai į kalną, todėl ir kalnas visai įdubęs, kaip bliūdas (Užr. apie 1960 m., pagal: Buračas B. Lietuvos piliakalniai. Sud. Gytis Grižas. Vilnius, 2011, p. 281).

Dukurnonių piliakalnis_D.Vaitkevicienes nuotr
Dukurnonių piliakalnis (Prienų r.), žvelgiant iš vakarinės, likusios aukštumos pusės. D. Vaitkevičienės nuotr., 2019 m.

Iš šių padavimų akivaizdu, kad keli skirtingi motyvai – aukojimo, žemėn nugrimzdusios bažnyčios, atvertos pinigų skrynios – pasakotojų buvo jungiami, derinami ir sukurtas senovės lietuvių šventyklos su Dievaičio Perkūno ir jo pagalbininkų stabais paveikslas. Jis toks yra ir galėtų būti, jeigu ne rimta prieštara – Dukurnonių piliakalnis buvo vadinamas ne Perkūno, o Bobų vardu! Faktą, kad Bobų kalno pavadinimas senas, patvirtina už kilometro į pietryčius nuo piliakalnio esantis kaimas Babiagūra – istoriniuose žemėlapiuose jis vadinamas Бабья Гора – o iš tikrųjų tai tas pats Bobakalnis Surmiaus ežero krante.

Ties piliakalniu kryžiavosi keturių gyvenamųjų vietovių ribos: Dukurnonių, Paukščių ir Steponiškių kaimo, kitaip dar vadinto Vilkais (gyveno daug Vilko pavardę turinčių žmonių) ir Bobakalnio dvaro. Tai retas, svarbus faktas, kuris reiškia, kad piliakalnis nuo seno buvo ženklas, orientyras ir riba. Dar daugiau – tai būdinga reikšmingoms, kelių bendruomenių naudojamoms šventvietėms; mums gi tai viena iš galimybių aiškinti, kad ant nebegyvenamo piliakalnio galėjo vykti aplinkinių kaimų moterų sueigos. Juk ir padavime pasakyta, kad iš skrynios ant piliakalnio „kiekvienas galėdavo pasiimti vieną saują pinigų“ ir tą dariusios merginos!

1910 m. K. Skernevičiaus į Lietuvių mokslo draugiją atsiųstame tautosakos rinkinyje yra iki šiol visiškai nežinomas pluoštas sakmių apie Dukurnonių piliakalnį ir Surmiaus ežerą. Jose toliau veikia vietos gyventojos merginos (eina su reikalais, naktį ežere gaudo vėžius) ir pirmą kartą ant piliakalnio (nurodyta tiksliai – per vidurį piliakalnio) pamatome dievybę – baltą paną:

Piliakalnis ant krašto ežero, apie kurį visaip svietas [= pasaulis] pasakoja:

Viena žmona gaudė vėžius tam krašte, kur piliakalnis. Tą naktį prieš Velykas. Ir jai labai sekės vėžius imt, ale pamatė per vidurį piliakalnio baltą paną. Labai persigando ir skubino bėgt namo. Ale toj pana, kur ji, ją matė. Nuo kalno įsirito į ežerą ir pasidarė šturmas [= vėtra] ant ežero.

Kaip ji kraštu bėgo, paskui ją verpetas vėjo su vandeniu ežeru vijos. Pametė visus vėžius ir įbėgo į pirtį, kur palei ežerą stovėjo. Nugriovė toj vėtra pirties stogą ir sako: „Tavo ščiestis“ [= laimė].

1910 m. gruodžio 28 d. iš Jurgio Vilko užrašyta sakmė (LMD I 573/55; Lietuvių tautosakos rankraštyno duomenų bazė)
1910 m. gruodžio 28 d. iš Jurgio Vilko užrašyta sakmė (LMD I 573/55; Lietuvių tautosakos rankraštyno duomenų bazė)

Pasakojimas perša mintį, kad Dukurnonių piliakalnio ir šalia telkšančio Surmiaus ežero šventumas kitados buvo siejamas ne su Perkūnu, o su protėvių vėlėmis (jos dažniausiai įsivaizduojamos baltos). Gi Didįjį šeštadienį ant piliakalnio pasirodanti balta pana susijusi su ežeru, yra išnirusi iš jo – vėžiaujančią merginą tuoj pat ima vytis vėjo verpetas su ežero vandeniu, o pabaigoje žmogaus balsas iš jo ištaria: „Tavo laimė“, – suprask, kad suspėjai įsmukti į pirtį.

Prielaidą, kad baltos panos buveinė yra ežere, patvirtina įprastas padavimų motyvas apie pinigų skrynią. Nors pinigai iš jos samstomi ant piliakalnio, tačiau dėžė (kai kuriuose variantuose laivas) verčiasi vandenin: „Trečią saują semiant, skrynios dugnas nukirto puldamas tos merginos rankas ir nusivertė nuo piliakalnio į Surmės ežerą. Ir dabar ten guli, niekas jos neliečia“ (Užr. P. Senavaitis, Žemės vardyno anketa, 1935 m.).

Taigi, Bobakalnis gali būti siejamas ne tik su aplinkinių kaimų moterų sueigomis, bet ir su ežero ir jame buvojančių mirusiųjų dievybe, kuri regima ant piliakalnio. Tad protėvių vėlės toli neiškeliavo, jų buveine, kurios tvarkos gyviesiems ardyti nevalia, tapo Surmiaus ežeras. Šią mitinę pasaulio sąrangą įvaizdina nuo piliakalnio atsiveriantis ežero reginys ir ežere matomas ryškus piliakalnio atspindys: kiek kalnas kyla į dangų, tiek pat jis neria į paskandas.

Dukurnonių piliakalnis ir jo atspindys. Zenono Baubonio nuotr., 2004 m.
Dukurnonių piliakalnis ir jo atspindys. Zenono Baubonio nuotr., 2004 m.

Visus, norinčius aplankyti Dukurnonis, pasigrožėti Bobakalniu ir Surmiaus ežeru, vykintokeliai.lt kviečia į gruodžio 28 d. ekskursiją.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. V. Vaitkevičius. Kur Perkūnas griaudžia smarkiausiai?
  2. V. Vaitkevičius. Į pasimatymą su deive
  3. V. Vaitkevičius. Nemuno kilpose atrasti nežinomi senovės lietuvių pilkapiai
  4. V. Vaitkevičius. Iš miego pakilusi Gedimino pilies kalno kariuomenė
  5. D. Vaitkevičienė. Ąžuolas be viršūnės, arba kodėl bijome kirvio
  6. R. Guobytė, V. Baltrūnas. Kas supylė piliakalnius?
  7. D. Šepetytė. Srovė, nešanti į Lietuvą, ir srovė, nešanti iš jos
  8. D. Vaitkevičienė. Vėlių takai
  9. L. Rudnickienė. Nei Ragaišių, nei pagonių…
  10. Kuo stebina Palangos Birutės kalnas?
  11. T. Baranauskas. Naujai prakalbinta aisčių istorija
  12. Viešnagė pas žmones, kurie niekad neužrakina durų ir širdžių (nuotraukos, video)
  13. J. Vaiškūnas. Dainų šventę aplaisto dievai
  14. LRT Kultūra gilinsis į Lietuvių kalbos istoriją
  15. Gedimino kalne – prieš 1000 metų vykusių apeigų pėdsakas

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 1

  1. -.-.- says:
    6 metai ago

    pozityviai nusiteikusiems ekskursijos dalyviams, turbūt, verta būtų tuo pačiu užsukti ir į Jiezną. Ten prie įėjimo į bažnyčios šventorių irgi stovi labai įdomus statmenas akmuo (deja, truputį pažeistas, norint jam pritaisyti paminklinę lentą Lietuvos tūkstantmečiui (per krikščioniškąją prizmę), – tikrai be piktų kėslų, nes kitaip būtų ir kitas vietas apgramdę,o ne palikę, tad būkime taurūs ir nedauginkime pasaulyje pykčio). Norint susidaryti pilnesnį vaizdą, dėmesingesniam lankytojui reikėtų užeiti ir į patį šventorių, nors bendras vaizdas iš kitų pusių ir vaizdingesnis (na, kad ir vien pasižiūrėti, kaip medžio kamienas iškyla tiesiai iš už akmens…). Nuotraukos nepamaišytų, jei akys ne viską pastebi.

    Man pasakojo, iš kurių Jiezno apylinkių tas akmuo ten buvo atvilktas, bet, deja, neįsidėmėjau, nes žmogus lyg truputį abejodamas, lyg ne visai gerai prisimindamas paminėjo. Pavadinimas buvo girdėtas, bet geografinių asociacijų nesukėlė, todėl tuomet neįsiminiau – iš Dukurnonių, Anglininkų ar dar iš kažkur kitur. Galima tik spėti, kad jei ir ne iš Dukurnonių, tai ten irgi galėjo stovėti kažkas panašaus.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Vandens duksna
Gamta ir žmogus

Panevėžyje nuo karščio gelbsti vandens dulksna

2025 07 03
Avarija
Lietuvoje

Pernai keliuose mažiau žuvusiųjų, bet iššūkių išlieka

2025 07 03
K. Budrys susitinka su Sviatlana ir Siarhejumi Cichanouskiais
Lietuvoje

K. Budrys: Lietuva dės visas pastangas išlaisvinti politinius kalinius Baltarusijoje

2025 07 03
Frankas Valteris Štainmajeris ir Gitanas Nausėda | R. Dačkaus nuotr.
Lietuvoje

Lietuvoje lankysis Vokietijos Prezidentas

2025 07 03
Kruizinių laivų terminalas
Lietuvoje

Pradedamas vystyti naujas kruizinių laivų terminalas

2025 07 03
Traukiniai
Lietuvoje

Nauji traukiniai Lietuvoje riedės jau kitąmet

2025 07 03
Liepos 6-oji Kaune
Kultūra

Kaunas Valstybės dienai skirtus renginius pradės jau penktadienį

2025 07 03
Rugiagėlės ir aguonos
Gamta ir ekologija

Vilniečiai pasisako už tvarų šienavimą

2025 07 03

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • +++ apie Juodonyse – XXIV prigimtinės kultūros seminaras „Prigimtinė kultūra ir šiuolaikinis dvasingumas“
  • Rimvydas apie G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija Signtaro A. Patacko atminimui – 2-oji diena (III)
  • +++ apie V. Ruzas. Ką žinome apie memorialinę lentą ant Signatarų namų Vilniuje
  • Giedrius apie K. Urba. Komentaras LRT „Aktualijų studijos“ laidai tema „Ar Lietuvai reikia kultūros kanono?“

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Panevėžyje nuo karščio gelbsti vandens dulksna
  • Pernai keliuose mažiau žuvusiųjų, bet iššūkių išlieka
  • K. Budrys: Lietuva dės visas pastangas išlaisvinti politinius kalinius Baltarusijoje
  • Lietuvoje lankysis Vokietijos Prezidentas

Kiti Straipsniai

Išvykstame

G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija Signtaro A. Patacko atminimui – prasidėjo (I)

2025 07 01
Prigimtinė kultūra

Juodonyse – XXIV prigimtinės kultūros seminaras „Prigimtinė kultūra ir šiuolaikinis dvasingumas“

2025 07 01
Telefonas

Kaip apsaugoti telefonus keliaujant užsienyje?

2025 06 24
Telefonas

ES šalyse mobiliojo ryšio kainos kaip namuose

2025 06 22
Traukinys

Ryškėja būsimų elektrinių traukinių kontūrai

2025 06 18
Kretingalės tiltas

10 įspūdingų Lietuvos tiltų, kuriuos keliautojams verta pamatyti šią vasarą

2025 06 16
Atostogos

Lietuviai kelionėms taupyti neketina

2025 06 13
Archeologijos savaitgalyje - žaismingas Vilniaus renesansas ir nešventieji radiniai | A. Bėkštos nuotr.

Europos archeologijos dienos Vilniuje: žaismingas renesansas ir nešventieji radiniai

2025 06 12
Keliautojai atranda įdomiausius Lietuvos kampelius | zum.lt

Lietuvos keliautojai išlieka ištikimi savo šaliai

2025 06 11
Varėnoje nuaidėjo vasaros laiko atidarymo šventė: dvi dienos kupinos kultūros, skonių ir nuotykių | G. ir V. Skaraičių nuotr.

Varėnoje nuaidėjo vasaros pradžios atidarymo šventė

2025 06 11

Skaitytojų nuomonės:

  • +++ apie Juodonyse – XXIV prigimtinės kultūros seminaras „Prigimtinė kultūra ir šiuolaikinis dvasingumas“
  • Rimvydas apie G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija Signtaro A. Patacko atminimui – 2-oji diena (III)
  • +++ apie V. Ruzas. Ką žinome apie memorialinę lentą ant Signatarų namų Vilniuje
  • Giedrius apie K. Urba. Komentaras LRT „Aktualijų studijos“ laidai tema „Ar Lietuvai reikia kultūros kanono?“
  • Rimvydas apie Juodonyse – XXIV prigimtinės kultūros seminaras „Prigimtinė kultūra ir šiuolaikinis dvasingumas“
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Lietuvos rašytojų sąjunga | wikipedia.org nuotr.

Rašytojų klubas kviečia į nemokamus gruodžio mėnesio renginius!

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai