Pirmadienis, 9 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra

O. Strikulienė. Kuo Seimo nariams neįtiko baltų religija

Olava Strikulienė, www.respublika.lt
2019-09-11 21:16:26
5
O. Strikulienė. Kuo Seimo nariams neįtiko baltų religija

Senovės baltų religijos išpažinėjai romuviečiai | I. Sidarevičiaus nuotr.

Senovės baltų religijos išpažinėjai romuviečiai | I. Sidarevičiaus nuotr.
Senovės baltų religijos išpažinėjai romuviečiai | I. Sidarevičiaus nuotr.

„Respublikos“ savaitės akiratyje – senovės baltų religijos išpažinėjai romuviečiai. Jų religinė bendrija „Romuva“ kreipėsi į Europos Žmogaus Teisių Teismą (EŽTT), kad būtų pripažinta jos teisė turėti Lietuvos valstybės pripažintos religijos statusą.

Lietuvos Respublikos Religinių bendruomenių ir bendrijų įstatymo 5 straipsnis skelbia, jog valstybė pripažįsta 9 religijas – lotynų apeigų katalikų, graikų apeigų katalikų, evangelikų liuteronų, evangelikų reformatų, ortodoksų (stačiatikių), sentikių, judėjų, musulmonų sunitų, karaimų, evangelikų reformatų. Aišku, Lietuvoje galima išpažinti ir kitokias religijas – gali būti ir budistu, ir krišnaitu, druidu, bahajumi ir t.t. Gali priklausyti ir sektoms, išdumti į taigą pas Visarioną. Jei tai negresia mūsų

valstybės ir jos piliečių fiziniam saugumui ir stabilumui. Tačiau valstybės nepripažintų religijų palaimintos santuokos, krikštynos laikomos negaliojančiomis, kol jos nepatvirtinamos savivaldybių civilinės metrikacijos skyriuose. Tokių religijų negalima dėstyti mokyklose. Taip pat joms neskiriamos valstybės dotacijos. Jei skiriama, tai tik už atskirus kultūrinius projektus.

Jos nereikia?

Todėl natūralu, jog prieš 25 metus Teisingumo ministerijoje įregistruota „Romuva“, turinti daugiau nei 5000 pasekėjų ir propaguojanti senąjį baltų tikėjimą, vylėsi, kad Seimas šį senąjį tikėjimą pripažins valstybės lygiu. Bet taip neįvyko. Nors projektą pristatė Seimo Žmogaus teisių komitetas. Projektui neprieštaravo Seimo Teisės departamentas ir Vyriausybė. Nors projektui pritarė ir Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas. Dar blogiau – antrąkart su tuo pačiu prašymu „Romuva“ galės kreiptis į Seimą tik po dešimtmečio.

O kodėl Seimas birželio 27-ąją senąją baltų religiją išbrokavo? Seimo narys Rimantas Jonas Dagys aiškino, jog nėra jokios universalios baltų religijos. Seimo narys Mykolas Majauskas tikino, jog „šis projektas yra apie valstybės dotaciją“. Galiausiai klausimas buvo nukeltas iš rytinio į vakarinį posėdį. Jame nutarė dalyvauti tik 86 politikai. „Už“ balsavo 40, „prieš“ 31, o 15 – susilaikė.

Jos reikia?

Visos pasaulio religijos yra skambučiai į NEŽINIĄ. Tik į ją skambinama iš skirtingo modelio telefonų. Kadangi NEŽINIA vis vien neatsiliepia, tai koks skirtumas, kokiu telefonu jai skambinsi? Laidiniu, plastmasiniu ar mediniu žaisliniu, „Nokia 3310“ ar „Samsung Galaxy Note“? Gali kreiptis į NEŽINIĄ ir būgnais, ir ugnimi. NEŽINIA vis vien lieka tik NEŽINIA. Agnostikas pasakys, jog visa laimė, kad dabar mes Lietuvoje turime teisę patys pasirinkti, kokią pasirinksime pasaką. Vadinamą vienokia ar kitokia religine sistema. Niekas per prievartą jų nebruka. Tad jei dalis italų staiga ims garbinti namų židinio dievus larus, Junoną, dviveidį Janusą ir prisimins virgines vestales (vaidilutes), o dalis graikų šlovins Dzeusą ar deivę Kalipsę, nieko baisaus neatsitiks. Nei lotynų apeigų katalikų, nei graikų ortodoksų bažnyčios dėl to nesubyrės. Bet ar galima atkurti senąją baltų religiją?

Klausimas atviras. Archeologai nustato istorinę praeitį iš atskirų šukių, koklių, segių, kaulų. Galbūt teoriškai taip galima iš atskirų metraščių įrašų, sakmių, dainų nuotrupų atkurti ir pagonio religinę sistemą. Bet visada išlieka pavojus, kad randamos šukės – skirtingų puodų. Niekaip į visumą nesudėliosi ir nesulipdysi. Bet kodėl nepabandžius? Jei žmonės to nori. Gal bent keletą ąžuolų Lietuvai išsaugos. Kad kirviai, tapę naujaisiais kriviais, visų neiškirstų ir neparduotų skandinavams. Jei Lietuvoje iki šiol teka ne viena Šventoji, bet dvi Šventosios ir abiejų pakrantėse vis dar pasitaiko ąžuolų, vadinasi, kažkokie pagoniško tikėjimo ženklai dar likę. O Rytų Aukštaitijoje dar turime Vyžuonų miestelį, susietą ne su apavu vyža, bet šventu vyžu (žalčiu). Žalčio akmeninė galva įmūryta ir į Vyžuonų bažnyčios absidos sieną. Ir kai kurios bažnyčios Lietuvoje pastatytos pagoniškų šventyklų vietose. Tad Simonas Daukantas, Vydūnas, o ir istorikas Albertas Vijūkas-Kojelavičius, rašęs daugiau nei prieš 300 metų, tik džiaugtųsi, jog XXI a. Lietuvoje dar esama ir romantikų.

Atliekančių pagoniškas apeigas ant piliakalnių. Dar visai neseniai vienas bankininkas, prisiskaitęs A.Vijūko-Kojelavičiaus, kildino save iš romėnų. Nemuno ir Dubysos santakoje įkūrusių sodybą Roma Nova. Tikime ir Filipinų hileriais, ir piramides Dzūkijoje statome. O pagonybė Lietuvoje bent iš tikrųjų buvo. Su kriviais, alkais bei vaidilutėmis. Tačiau restauratoriai paprastai restauruoja, atkuria pirminius šaltinius – knygas, freskas, paveikslus. Kas tiksliai atsakys, kiek naujoji lietuviška pagonybė tikrai užčiuopė ir restauravo, prikėlė senuosius prūsų, žemaičių, jotvingių, lietuvių, latgalių ir t.t. tikėjimus. O kiek tuščius tos senos puodynės tarpus užpildė naujesnėmis, XXI a. dabarties šukėmis? Išlieka atviras klausimas, kiek dabartinis žmogus, skirtingai nei tas, gyvenęs prieš tūkstančius metų, gali tikėti Perkūnu. Garbinti Saulę. Bet kiekvienas žmogus turi teisę rinktis. Kita vertus, kai matai, kaip Lietuvoje nyksta miškai, teršiami vandenys, tikrai norėtųsi, kad kuo daugiau piliečių visus natūralios gamtos reiškinius dievintų, garbintų. Kad akmuo taptų ne tik miesto aikštės senu grindiniu, kurį išardžius galima pervežti į savo sodybą. Gal ir gerai, kad XXI a. Lietuvoje dar esama žmonių, visur matančių ne tik gyvą, bet ir sudvasintą gamtą.

Europoje naudingiau būti krikščioniu?

Aišku, pagoniškojo tikėjimo gaivinimą galima vertinti dvejopai. Toks tikėjimas padeda Tautai ieškoti savo pačių giliausių, slėpiningiausių šaknų. Raustis ir kelti jas į šviesą. Nes „iš praeities tavo sūnūs te stiprybę semia“. Tačiau iš politiškai pragmatinės pusės daug saugiau išpažinti tą religiją, tą Bažnyčią, kuriai priklauso šimtai milijonų žmonių visame pasaulyje. Jei SSSR laikais Lietuvoje pogrindyje būtų leidžiama ne „Lietuvos katalikų bažnyčios kronika“, bet „Senosios baltų religijos kronika“, užsienyje ji būtų sudominusi tik kokius tris baltistus profesorius. Priklausyti pasaulyje nepopuliariai religijai – tai reikštų iš vienos pusės labiau įsigilinti į savo Tautą. O iš kitos pusės – labiau izoliuotis nuo pasaulio. Apie kokį tikėjimą daugiau žinome? Apie vudu ar apie budizmą? Aišku, apie budizmą. Nes turi daugiau išpažinėjų. Ir prieš skaitlingų, bet agresyvių religijų išpažinėjus arabus europiečiai daug lengviau atsilaikytų, jei palaikytų krikščionybę. Ne todėl, kad labai tiki, bet pragmatiškai. Kad arabas susivoktų, į kokį žemyną pateko.

Neverta ginčytis, kuri religija senesnė. Krikščionių ar pagonių. Be abejo, pagonių. Tik kažin, ar baltų gentys taip save vadino. Pagonimis mus pravardžiavo kitataučiai metraštininkai. Žodis pahan estiškai reiškia blogį. Romėnai paganais vadino kaimiečius. Ar tie vadinami pagonys buvo už mus tauresni? Sprendžiant iš metraštininkų, tikėjimas Perkūnu dievaičiu netrukdė nei plėšti, nei kitatikius žudyti, nei išdavinėti, nei gintis. Lygiai kaip senovės graikas, aukojęs karo dievui Arėjui, niekuo nesiskiria nuo karingo ortodokso, išpažįstančio monoteistinę religiją. Anot Vydūno, žmogus yra dieviškosios dvasios kibirkštis. Gal visai nesvarbu, kokią religinę sistemą susikuriame ir ką išpažįstame. Svarbiausia, kad žmogiškumo savyje nepritrūktume?

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. M. Laurinkus. Nesuprantu, kodėl baltų religija staiga ėmė kelti juoką
  2. Baltų religija šiandien
  3. Baltų religija, lietuviškas Zodiakas ir šiuolaikinio žmogaus tapatybė
  4. Š. Šimkus. Gyvoji religija: atsišaukimas prieš sekuliarizmą
  5. Romuva apskundė Seimo narį Ž. Pavilionį Seimo etikos ir procedūrų komisijai (video)
  6. V. Mikailionis. Kelias į baltų dievojautą
  7. Senovės baltų religinė bendrija „Romuva“ kreipėsi į žmogaus teisių teismą
  8. Senojo baltų tikėjimo išpažinėjai dievturiai iškilmingai atidarė pirmąją šventyklą (nuotraukos, video)
  9. Romuva kviečia pasirašyti peticiją raginančią persvarstyti Seimo sprendimą
  10. Latvijos ir Lietuvos senojo baltų tikėjimo tęsėjai vienijasi (nuotraukos)
  11. Seime po svarstymo pritarta, kad Senovės baltų religinė bendrija „Romuva“ būtų valstybės pripažinta (video)
  12. Pasipriešinus katalikams Seimas nesuteikė valstybės pripažinimo Senovės baltų religinei bendrijai „Romuva“ (video, tiesioginė transliacija)
  13. Seimo sprendimą nesuteikti Romuvai valstybės pripažinimo pasmerkė ir tarptautinės organizacijos
  14. R. Regelskytė. Ar reikia numirti, kad patektum į Rojų?
  15. V. Mikailionis. Teologijos disputas Seime arba kaip katalikiško kultūrinio šovinizmo sekėjai kovojo prieš Romuvą

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 5

  1. -.-.- says:
    6 metai ago

    kaip supratau, Romuva ir nepretenduoja į tikslų senosios religijos atkūrimą (kitaip būtų pasirinkę senąjį jos pavadinimą, o ne pasiėmę naują, – reikia pripažinti, tikrai vykusį, prasmingą ir žinomesnį), bet to siekiant pripažinimo ir nereikia. O arabams, tiesą pasakius, vienodai rodo, koks čia žemynas.

    Atsakyti
  2. Žemyna says:
    6 metai ago

    Burnojusiam ant Romuvos etikos gydytojai išrašė atsiprašymą už klaidinančius pasisakymus, nes jie galėjo paveikti Seimo balsavimo rezultatus.

    Atsakyti
  3. Bebras says:
    6 metai ago

    Suprask koks skirtumas ta religija, geriau tiesiog būnam katalikai, nes taip patogiau. Įdomus straipsnis, apsimetant netikinčiu, bet išaiškinam kodėl visgi gal ta katalikybė ir geriau.

    Atsakyti
    • Kęstutis says:
      6 metai ago

      …ir dar pamiršo priminti tai, jog lenkiškai kalbančiųjų pasaulyje daugiau, tai ir kalbą būtų “geriau” pasirinkti lenkų arba kokią anglų, kiniečių…

      Atsakyti
  4. Kuo neįtiko? says:
    4 metai ago

    ogi tuo neįtiko, kad
    Senasis tikėjimas – LIETUVYBĖS šerdis

    O partijų artimiausiuose planuose ne lietuvybė, juolab – ne jos puoselėjimas, o tik atvirkščiai…
    – respublika.lt/lt/naujienos/kultura/kulturos_naujienos/senasis_tikejimas__lietuvybes_serdis/

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Kelias | Unsplash nuotr.
Lietuvoje

Savivaldybių keliams ministeirjas paskirstė 5 mln. eurų

2025 06 09
Gitanas Nausėda
Lietuvoje

Prezidentas lankosi Japonijoje

2025 06 09
Visuomenininkai ragina pasirašyti už NT mokesčio įstatymo pataisas, kad gyventojų būstai būtų neapmokestinami
Pilietinė visuomenė

Visuomenininkai ragina pasirašyti už NT mokesčio įstatymo pataisas, kad gyventojų būstai būtų neapmokestinami

2025 06 08
Ukrainos gynėjas
Ukrainos balsas

Žiurkė spąstuose arba kada į orą išlėks putinas?

2025 06 08
Populiariausi vardai 2024 m.
Kalba

VLKK nutarimo „Dėl lietuviškos vardo formos“ paaiškinimas

2025 06 08
Selemonas Paltanavičius | vdu.lt nuotr.
Gamta ir ekologija

Prezidento V. Adamkaus gamtosauginės premijos laimėtojas S. Paltanavičius: patys geriausi darbai atliekami nelaukiant ir nesitikint jokių premijų

2025 06 08
LMA - Lietuvos muziejų asociacija | lma.lt nuotr.
Istorija

Lietuvos muziejų asociacija: kviečiame Valstybės kontrolę dialogui dėl muziejinių vertybių apskaitos

2025 06 07
Susitarimo pasirašymas
Lietuvoje

Ministerijos susitarė dėl bendrų veiksmų ugdant pilietišką jaunimą

2025 06 06

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Vilnai apie R. Dilius. Lietuviški (prūsiški) pėdsakai gintaro kelyje Slovakijoje
  • Kažin apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
  • P.Skutas apie R. Vanagas. O gaidau, ar kalba – jau tik šaukštas?
  • Rimgaudas apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Savivaldybių keliams ministeirjas paskirstė 5 mln. eurų
  • Prezidentas lankosi Japonijoje
  • Daugyvenės kultūros istorijos muziejus-draustinis dalyvaus Europos archeologijos dienose
  • R. Vanagas. O gaidau, ar kalba – jau tik šaukštas?

Kiti Straipsniai

Mildos šventė Veršvų piliakalnyje

Veršvų piliakalnyje atšvęsta lietuvių meilės deivės Mildos diena

2025 05 20
Romuva kviečia su pavasariu ir meile susitikti Mildos šventėje Dvarciškėse

Romuva kviečia su pavasariu ir meile susitikti Mildos šventėje Dvarciškėse

2025 05 09
Jorė 2025

Nuvilnijo pavasario žalumos ir baltiškos dvasios atgimimo banga: 29-oji Jorė Kulionyse

2025 05 07
Juozas Dapšauskas

J. Dapšauskas. Ar popiežius paragins Lietuvoje Bažnyčią atsisakyti privilegijų?

2025 05 06
Jorė

Jorė – pavasarinė malda mūsų dievams

2025 04 22
Vijolė Arbas su sūnumi Kimo 2023, Vilniuje

Džiugesio, dvasios šviesos ir laisvės skleidėjai Vijolei Arbas būtų sukakę 80.

2025 04 13
Pavasario lygiadienis Pučkoriuose 2025-03-23

Pavasario lygiadienis Pūčkoriuose – šviesa, atgimimas ir bendrystė

2025 03 25
Nijolė Balčiūnienė | rengėjų nuotr.

Iškili tautinės kultūros puoselėtoja Nijolė Balčiūnienė švenčia neeilinį gimtadienį

2025 03 19
1971.II.19 m. Vytauto Daraškevičiaus nuotr.

V. Braziūnas. Nuo pirmųjų VU kraštotyrininkų ramuvos žingsnių – jau 55 metai

2025 03 04
Dievas. R. Petrausko kolekcija

A. Gudelis. Vėlinas ir Vilniaus kosmogonija (IV)

2025 01 30

Skaitytojų nuomonės:

  • Vilnai apie R. Dilius. Lietuviški (prūsiški) pėdsakai gintaro kelyje Slovakijoje
  • Kažin apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
  • P.Skutas apie R. Vanagas. O gaidau, ar kalba – jau tik šaukštas?
  • Rimgaudas apie A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…
  • Naivus klausimas apie Žiurkė spąstuose arba kada į orą išlėks putinas?
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Valstybės kontrolė skatina imtis esminių pokyčių švietimo srityje

Valstybės kontrolė skatina imtis esminių pokyčių švietimo srityje

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai