
Žmonių, kurie rinktųsi blogį dėl to, jog tai – blogis, absoliuti mažuma. Žmonių, kurie siekia blogo konkretiems asmenims ar jų grupėms dėl to, kad yra nusiteikę prieš juos, jau gerokai daugiau. O žmonių, kuriems svarbiausias – savanaudiškas interesas, atmetant gėrio ir blogio skirtį – absoliuti dauguma. Savanaudiškumas – pagrindinė blogio priežastis. Savanaudžiui vis vien, ar jo poelgis objektyviai bus geras, ar blogas, svarbu, kad naudingas jam. Tai ir yra blogis.
Frydrichas Nyčė vargu, ar buvo pirmasis, siūlęs panaikinti gėrio ir blogio skirtį, palikdamas tik skirtį tarp gero ir blogo, kitaip tariant – iš objektyvios plotmės perkeldamas akcentą į subjektyvią. Tiesiog jis tai pateikė ypač atvirai. Imanuelis Kantas savo ruožtu teigė, jog išvis nėra žmonių, kurie turėtų betarpišką polinkį blogiui, o visi turintys betarpišką polinkį gėriui. Jis kiek perspaudė. Žmonių, sąmoningai siekiančių blogio, esama, tik jų mažai. O štai žmonės, kuriems gėris ir blogis – vis vien, sudaro daugumą.
Iš dalies teisūs buvo viduramžių scholastai, teigę, kad blogis apskritai nėra savarankiška būtis. Tai, veikiau, gėrio trūkumas. Gėris beveik visada orientuotas į kitą, blogis beveik visada remiasi orientacija į save. Kai mums tas pats, kas ištiks kitą, kad tiktai būtų gera mums, gimsta blogis. Taigi, gėris dažniausiai yra tikslas, o blogis dažniausiai glūdi priemonėse. Kai siekiame gero sau, ignoruodami faktą, kad kitam tai bus bloga, tikslas nėra blogas, bet blogos priemonės.
Visgi tai – tik viena iš gėrio ir blogio skirčių, kuri nėra nei vienintelė, nei visuotinė. Kai kuriais atvejais blogis gali būti pelnytas. Kai baudžiame nusikaltėlį, jo atžvilgiu tai gali atrodyti blogiu, bet iš tiesų tai yra gėris – ar tai teisingumo, ar tai perauklėjimo prasme. Jei norime, kad viešpatautų gėris, su blogiu būtina kovoti, nors esančiam blogio pusėje gėris ir blogis gali atrodyti atvirkščiai.
Gėris remiasi dviejų dorybių sąjunga – teisingumo ir meilės. Teisingumas be meilės virsta žiaurumu, o meilė be teisingumo – sentimentaliu pataikavimu. Vienoje pasakoje kalbama apie gerą senelį, kuris vienodai padeda našlaitei ir ją persekiojančiai raganai. Našlaitė prašo ją paslėpti – senelis padeda, ragana prašo padėti surasti nuo jos bėgančią našlaitę – senelis padeda ir jai.
Ar tai reiškia, kad gėris gali tapti blogiu? Tikrai taip. Nėra galimybės būti visiems vienodai geru, bet yra galimybė visiems būti lygiai teisingu. Vis dėlto teisingumas tobulai reiškiasi tik sujungtas su meile. Tik toks teisingumas suteikia galimybę atgailai ir atsivertimui. Nusikaltėlis pagal gryną teisingumą nusipelno sunaikinimo. O meilė leidžia jam tapti doru žmogumi. Atsivertimas nuo blogio į gėrį – didesnė gėrio pergalė, nei blogo asmens sunaikinimas.
Veikale „Germanų teologija“ teigiama, kad siela, patekusi į dangų ir apie ką nors pasakiusi „tai – mano“, akimirksniu būtų nutrenkta į pragarą ir taptų piktąja dvasia. Tai irgi kiek perspausta, nes mylėti ką nors ir sieti tai su savastimi nėra nieko blogo. Bet racionalaus grūdo čia esama. Kai žodis „Aš“ rašomas iš didžiosios raidės, tai tinka tik tam, kuris yra visos būties, gėrio ir išminties priežastis. Jei tai daro kuris kitas asmuo, tai yra atotrūkis nuo gėrio ir automatiškai virsta blogiu.
Iš esmės gėris – tai savęs atidavimas kitam. Blogis – kitų aukojimas sau. Slidi riba. Aukščiausias suteikia mums galimybę būti savimi Visatos visumoje, bet ta savastis skiriama praturtinti kitą. Kai savastis ir sava nauda tampa savitiksle, gimsta blogis. Didžiausias antonimas blogio sąvokai – žodis „Auka“. Kiek aukojame savęs, tiek iš mūsų plūsta gėris. O kiek aukojame kitus dėl savęs, tiek kuriame blogį. Rinktis mums. Kiekvieną akimirksnį. Ir amžinybėje.
Geras ir įdomus straipsnis. Žinoma, vieną kartą perskaityti gal ir nepakanka, Daug gerų ir prasmingų formuluočių (pvz., “Kiek aukojame savęs, tiek iš mūsų plūsta gėris. O kiek aukojame kitus dėl savęs, tiek kuriame blogį”). Deja, jų įgyvendinimas dažnai lieka teoriniame (pamokslavimo) lygmenyje ir didele dalimi priklauso nuo ideologijomis kaustytų pažiūrų (prisiminkime pokario kovas)…
Taip, vieno karto perskaityti nepakanka. Ir tai tik iš lėto, pagalvojant… Geros temos – į pačią esmę. Nenuginčysi, daugiausia blogio pasireiškia per savanaudiškumą. O jo ( savanaudiškumo) prigimtis kūniška, iš materijos. Tik savo danties skausmą jaučiam, ne kaimyno. Iš to ir tapatinimasis su kūnu, su mažuoju “aš”.
O atjauta, supratimas (sąmoningumas), tai jau iš kito šaltinio, iš dvasinio, iš bendrojo “AŠ”.
Viduramžių scholastai, teigdami, kad blogis nėra savarankiška būtis, kad tai veikiau gėrio trūkumas, nėra ar nebuvo vieniši su tokia savo pasaulėžiūra.
Labai panašiai kalbėjo ir Ošo (vienas iš nušvitusių meistrų). Jis teigė, kad tamsos nėra – jos neįmanoma pamatuoti, nėra tokio prietaiso, mato vieneto. Tamsa – tai šviesos nebuvimas…
Kitaip sakant yra tik šviesa, gėris, meilė, sąmoningumas. Arba jų nėra, trūksta, stokojama. Šis trūkumas ( mažesnis ar didesnis) ir pasireiškia, kaip blogis…
Dar labai gera paskutinė pastraipa apie auką – ” iš esmės gėris – tai savęs atidavimas kitam…”
Šis aktas panaikina “aš” ribas. Kažkas “kitas” tampa svarbesniu, brangesniu… Taip plečiasi sąmonė palaimoj nenusakomoj…
Taip atsitinka “prisilietimai” (satori), kada viskas aplinkui pasidaro gyva – pakelės medžiai, krūmai, kvėpuoti tampa labai lengva, neregėtas skaidrumas ir Vienovė…
Tik “aš” ištirpo, jo nebėra…
Baimė….. nekontroliuoju situacijos….. grabalioju – bandau susigrąžinti…
Pavyko, vėl esu. Bet tas STEBUKLAS – dingo…
O, Dieve suteik dar vieną progą, nebeišsigasiu.
Manau, 10 Dievo įsakymų praktiškai bent dalinai sprendžia gėrio ir blogio santykių problemą. Jie paliečia teisingumo ir Aš (viešpats tik Dievas) klausimus. Tik ar žmonės atsiremia į juos?
Panašu, tai elementariausi moraliniai principai klaidžiojantiems, neturintiems jokios vidinės ašies, netgi nusikaltėliams ar linkusiems nusikalti. Net kalėjimuose jų turbūt šiandien nepropaguoja. Be to, įsakymas “Nežudyk” buvo rašomas, turint omenyje nežudyti savo bendruomenės nario, savo tautiečio žydo – kitus buvo galima žudyti, ne kartą Biblijoje buvo netgi raginama tai daryti. Taigi kreivi tie įstatymai nuo pat pradžios, doro žmogaus, o ypač tokio, kuris rinktųsi gėrį, tie teiginiai tikrai nepadės užauginti. Mažiems vaikams juos į galvą kalti – ne tik beprotybė, bet ir nusikaltimas…
Kai kurie įsakymai iš dešimtuko yra tiesiog dviprasmiški, pvz., Nesvetimmoteriauk arba Negeisk svetimo moters”. Aha, vadinasi, svetimvyriauti galima?
Negalėjote į tai atkreipti mano dėmesio bent prieš pusę amžiaus??? Tai ačiū!
Nors… Kita vertus…
Juk nepabandęs nesužinosi, ar ne?
Bet ar įmanoma negeisti svetimo moters? Neįmanoma! 🙂
O jeigu ji sesuo ar motina?
todel normaliose kulturose ir buvo apribotas vyro ir moters bendravimas. kad nekiltu bereikalingu …
…, kad nekiltų kraujomaiša (šiuo atveju)? Bet bendravimo apribojimas – greičiau pabėgimas nuo problemos, nei jos išsprendimas.
Juk kalba eina ne tik apie lytinio instinkto suvaldymą, o apie visos kūniškos prigimties… Apie dvasinį prioritetą… Gal tiksliausiai tokius siekius iliustruoja pasakymas ” sunkiausia nugalėti save”.
Tai ir žalingų įpročių atsisakymas, sveika gyvensena ir t.t. Tai siekiai bendra žmogiški, o ne religiniai.
Turbūt priežastis ne viena.
Įdomu tai, kad XX a. viduryje atlikus rimtus kultūrinius tyrimus prieita išvados, jog seksualinė laisvė (liberalumas ar palaidumas) nesuderinama su kultūros vystymusi: arba seksualinė laisvė, arba kultūros (tuo pačiu ir tos bendruomenės gerovės) augimas. Šiuo darbu (J.D.Unwitas “Seksas ir kultūra”) remiasi žinomi pasaulyje psichoanalitikai, nepritardami tokiai “laisvei”.
Vajeatau, vajetau…
Tiesą sakant, ligi šiol negaliu atsigauti nuo tokio klausimo.
Kas turi atsitikti žmogui, kad tokios mintys į galvą ateitų? Juolab, kad bent šis tas iš baltų religijos yra išsaugota, o ir katalikų religija liepia motiną gerbti, o mano kartos vaikai dar tėvui ir motinai ranką bučiavo…
Norėti visko galima, bet tuoj pradėsiančios plaukti sąskaitos už komunalines paslaugas išblaivys. O kai įstrigsite spintelėje po kriaukle prie vandens skaitiklių, tai tik apie ją, vienintelę, savo priesaiką svajosite – kad greičiau grįžtų, apkabintų ir ištrauktų… 🙂
Citata iš vikipedijos, jei jau kalbate apie tuos įsakymus (kuriuos žmonija žinojo daug, daug, daug anksčiau prieš krikščionybės atsiradimą): „Mozė (hebr. מֹשֶׁה – tar. Mošė, arab. Musa) Penkiaknygėje minimas pranašas, išvadavęs izraelitus iš Egipto vergovės ir atvedęs juos per dykumą iki Kanaano sienos.“ „Dievas davė izraelitams gerti vandens iš uolos ir kiekvieną rytą būdavo patiekiama duonos manos pavidalu. Po trijų mėnesių izraelitai pasiekė Sinajaus kalną. Čia Dievas davė Mozei Dešimt įsakymų, kurie buvo surašyti ant akmeninių plokščių ir pamokė, kaip pastatydinti maldyklą (tabernakulį – „padangtę“, kurioje galėtų būti garbinamas Dievas).“
Straipsnio tema (apie gėri ir blogį) tikrai ne religinė, o žymiai platesnė ( bendra žmogiška ). Apie tai daug pasakų, kino-filmų, knygų…
Šiandien gavau:
Subject: Valiusaicio puolimas
– lrt.lt/naujienos/lietuvoje/2/1218603/valiusaicio-paskyrimas-i-naujas-pareigas-papiktino-ir-istorikus-ir-zydu-bendruomene
– lrytas.lt/lietuvosdiena/aktualijos/2020/08/30/news/vyriausybei-kliuvo-nuo-amerikos-zydu-komiteto-si-veidmainyste-turi-baigtis-16154994/
naujausias – šio ryto radijo transliacija
– lrt.lt/naujienos/lietuvoje/2/1286199/valiusaiciui-po-dvieju-menesiu-darbo-tyrimu-centre-suteiktas-laisves-kovu-dalyvio-statusas
Kaip matote, abu straipsniai parašyti LRT svetainėje, daugiau nėra. Galima įtarti, už kieno pinigus. Su Valiušaičio publicistika galima susipažinti internete, su knygomis – bibliotekose. Pasižiūrėkite – straipsniai yra tik LRT (Monika Garbačiauskaitė -Budrienė, rašo kažkokios panelės) arba lrytas – rašo, žinoma, Bruveris. Jis mėgsta gąsdinti “tarptautine reakcija”.
Bruveriui galima priminti, jog Genocido centrui pirmą kartą vadovauja mokslininkas, profesorius. Prieš tai buvo cheminės technologijos specialistė. Beje, Lietuva nesikiša į pareigūnų skyrimą Amerikoje
Blogis turi savo vardą: Šetonizmas. Kai viskas apverčiama aukštyn kojomis. Diktatūra demokratija, vergovė laisve, išdavystė patriotizmu, vyras moterimi, moteris vyru….
Trūksta tarpinio varianto, teisėtumo. Daugiausiai blogio sukuria valdžia, panaudodama teisėtumą ir jį pavadindama teisingumu. Tai ypač matosi komunistinėse valstybėse, kur teisėtai, nes tokie įstatymai, bet neteisingai, buvo ir yra plėšiami, kalinami, kankinami bei žudomi žmonės, ir dažniau geri, nei blogi. Net dabartinėje Lietuvoje blogis kuriamas per teisėtumą, o teisingumas valdžiai nerūpi. Teisingumo ministerija jau seniai turėtu vadintis teisėtumo, nes joje teisingumu nė nekvepia.