M. Kundrotas. Ideologijos problema (16)

Marius Kundrotas | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.

Marius Kundrotas | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.

Pirminė ideologijos problema – tai, kad bet kuri ideologija susiaurina žmogiškąją būtį iki vieno, geriausiu atveju – iki kelių aspektų ir jais bando paaiškinti visą politinę, kultūrinę ar socialinę visumą. Liberalizmas virš visko iškelia laisvę, socializmas – lygybę ir vienybę, nacionalizmas – tautiškumą, o konservatizmas – tradiciją bei rezervuotą požiūrį į pokyčius.

Tiesa, iš šių keturių klasikinių ideologijų konservatizmo atstovai mažiausiai norėtų vartoti žodį „ideologija“. Dėl tam tikrų priežasčių jie tiesiog vengia šios sąvokos ir tam esama racionalaus pagrindo. Kaip jau minėta, kiekviena ideologija pasižymi fragmentiškumu, konservatizmas gi pretenduoja į absoliutą. Jo atstovai tarsi norėtų būti virš, mažų mažiausiai – anapus fragmentiškų ideologijų, matydami pasaulį tokį, koks jis yra – daugialypį ir besikeičiantį. Nors tuo pat metu – besikeičiantį saikingai ir atsargiai. Vis dėlto, permainoms įsivyravus, konservatoriai jas priima.

Ideologijų fragmentiškumo problema sprendžiama įvairiai. Vienas kelias – konservatizmas: įvairių idėjų ir ideologijų integracija pagal jų teorinį suderinamumą ir praktinį pritaikomumą, jas sujungiant į bendrą pasaulėžiūrinę visumą, į lobyną, saugomą istorinės patirties. Kitas kelias – populizmas. Kai kurie tai vadina praktine išmintimi. Pasak jų teorija – sausa šaka. Idėjos reikšmingos tiek, kiek jos veikia, o dažnu atveju galima išvis apsieiti be idėjų. Kalbėk tai, kas patinka masėms. Kiek tai įgyvendinama – mažiau svarbu. Svarbu, kad padeda pasiekti ir išlaikyti valdžią. Kiti populizmo vardai – oportunizmas ir nihilizmas.

Populistai mano, jog idėjos, vertybės ar dorybės – tiesiog mažareikšmės, jei išvis ką reiškia. Konservatoriai mąsto priešingai, jog visa tai – labai svarbu, tačiau bet kokia idėja ar idėjų sistema – per siaura išsemti visą žmogiškąją būtį. Vis dėlto konservatizmas – taip pat ribotas. Jį riboja prisirišimas prie laiko dvasios: kas vakar buvo revoliucinga, rytoj jau gali būti tradiciška ir statistinis konservatorius tai priims su džiaugsmu, laiminant tai pačiai laiko dvasiai. Maža to. Konservatorius gali atmesti pačią geriausią idėją, jeigu ji bus nauja ir stokos istorinio pamato.

Išeities poziciją sunku įvardyti, nes bet kuris įvardijimas vėl apriboja ir skaido į fragmentus. Darbiniu pavadinimu galima pasirinkti esencialistinį universalistinį fundamentalizmą, kol bus rastas geresnis, labiau jungiantis ir glaustesnis pavadinimas. Esencializmas reiškia grįžimą prie esmių, universalizmas – visumą, fundamentalizmas – pamatus. Kiekvienos ideologijos pamatai – pirmiau antstato, kurį galima keisti pagal istorines sąlygas. Jie atspindi esmes, kurios jungiasi į bendrą visumą, atspindinčią bendrą esmę: laisvą, teisiškai lygią, vieningą, vienos prigimties ir vienos bendros pasaulėžiūros jungiamą, bendros patirties siejamą ir besikeičiančią visuomenę.

Praktiniu lygiu arčiausiai šio idealo būtų centrizmo sąvoka. Kultūrinis konservatizmas ir ekonominis socializmas, klasikinės moralinės dorybės ir istorinės tapatybės drauge su socialiniu solidarumu, pagrįstu tomis pačiomis dorybėmis – artimo meile ir teisingumu – medžiaginėje plotmėje. Kultūrinė dešinė ir socialinė kairė: tai juk – centras.

Fragmentiškumas dažnai lemiamas vienpusiškumo. Visumos vaizdas atsiskleidžia sintezėje. Prieš gerus du tūkstančius metų filosofas Paulius Tarsietis rašė: viską ištirkite ir to, kas gera, laikykitės. Atsargus, bet ir drąsus požiūris į įvairias idėjas, iš visų idėjinių sistemų atsirenkant tai, kas geriausia, tai – vienintelis kelias, galintis mus vesti į pažangą, išlaikant istorinį paveldą. Nėra vienos teisingos ideologinės sistemos. Yra tik teisingi ir klaidingi elementai jose. Tiktai kruopšti atranka ir darna tarp to, kas iš tiesų dera, padės mums po kruopelytę surankioti Tiesą.

Kategorijos: Lietuvos kelias, Nuomonių ratas, Politika ir ekonomika, Visi įrašai, Visuomenė | Žymos: , , , , , , , , , , .
Skaityti komentarusKomentavimo taisyklės

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Taip pat skaitykite: