Šeštadienis, 17 gegužės, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Lietuvos kelias

M. Kundrotas. Ar prigimtinės teisės dar turi prasmės?

Marius Kundrotas, www.atodangos.com, www.alkas.lt
2025-05-07 10:24:27
10
Marius Kundrotas

Marius Kundrotas | asmeninė nuotr.

Prigimtinių teisių idėja, į moderniąją politinę filosofiją įvesta Džono Loko (John Locke), iš pat pradžių kilo iš krikščioniškosios pasaulėžiūros. Dievas, sukūręs žmogų pagal savo atvaizdą ir pavidalą, įkvėpęs jam savo dvasią, apdovanojęs protu, valia ir kūrybine galia, suteikė jam prigimtines teises ir laisves.

Prancūzų revoliucionieriai, priėmę Žmogaus ir piliečio teisių deklaraciją, atmetė Dievą, pakeisdami jį abstrakčia Aukščiausiaja Esybe, o Jungtinės Tautos 1948 m. priėmė Visuotinę žmogaus teisių deklaraciją be jokių nuorodų į šių teisių autorių. Nuo to laiko prigimtinės teisės pakibo ore. Nebeaišku, iš ko jos kyla.

Jei žmogus turi tam tikras teises vien dėl to, kad jis yra, kyla klausimas: o kaip gyvūnų teisės? Gyvūnai taip pat yra, jie gimsta, gyvena ir jaučia. O kai kurie galimai net ir mąsto. Anot kai kurių tyrimų, aštuonkojo mąstymas prilygsta trejų metų vaiko psichologijai. Šunys ir katės, varnos ir papūgos, beždžionės ir delfinai, pagaliau – kiaulės, taip mielai vartojamos maistui, irgi demonstruoja tam tikras mąstymo galimybes.

Natūraliai kyla klausimas: jei žmogus nėra išskirtinė gyvybės forma, atspindinti pačią dievybę, kuo žmogaus teisės aukštesnės už kitų gyvūnų teises? Ar buvimas gyva būtybe savaime grindžia teises? Tai nėra vienintelis galimas prieštaringumas, kalbant apie žmogaus teises atsietai nuo jų šaltinio.

Antras rimtas klausimas – kada prasideda žmogaus teisės? Kodėl žmogus, perėjęs per magiškąjį gimdymo kanalą, jau yra teisės subjektas, o penkios minutės iki tol – dar ne? Kodėl „ankstukas“, gimęs prieš įprastą gimimo laiką, yra subjektas, o tokio paties amžiaus „ankstuką“, pagal dabar rengiamus aborto liberalizavimo įstatymus, galima gyvą sudraskyti į gabalus? Ar toks teisinis reglamentas nėra, švelniai tariant, keistokas?

Trečias svarbus klausimas – kaip reikėtų vertinti jau gimusio žmogaus teises iki pilnametystės? Tarkime, 3-asis Jungtinių Tautų deklaracijos straipsnis be nuorodos į pilnametystę nurodo teisę į laisvę. Jei pradinių klasių moksleivis nori žaisti kompiuteriu užuot ruošęs pamokas, ar jis turi tokią laisvę, ar ne?

Dar keistesnis 6-asis straipsnis, skelbiantis, kad kiekvienas žmogus gali būti teisinių santykių subjektas. Jei mama septynmečiui patiekia barščius vietoje norimo kebabo, šis straipsnis, taikomas nuosekliai, suteikia teisę šiam septynmečiui kreiptis į teismą. 18-tasis straipsnis, vėlgi be nuorodos į pilnametystę, kalba apie teisę rinktis religiją, nors Lietuvos Konstitucija 26-ame straipsnyje numato tėvų teisę į religinį auklėjimą.

Ketvirtas prieštaringumas kyla iš teisės ir pareigos santykio. Ar galimos teisės be pareigų? Tai apima tiek vaikų, tiek ir gyvūnų teisių klausimus. Ar tas, kuris nėra atsakingas už save, gali turėti teisių? O gal, užuot kalbėjus apie vaiko ar gyvūno teises, reikėtų kalbėti apie veiksnių piliečių pareigas rūpintis savo globotiniais, pradedant vaikais ir baigiant gyvūnais? Šiuo atveju lieka klausimas, kas už ką atsakingas.

Penktas prieštaringumas kyla iš asmens gebėjimų adekvačiai vertinti save ir savo aplinką. 19-asis Jungtinių Tautų deklaracijos punktas kalba apie laisvę turėti savo įsitikinimus ir juos reikšti. Bet kas, jei žmogus tvirtai įsitikinęs, kad kitokių įsitikinimų žmones reikia žudyti? Arba jeigu jis įsitikinęs, kad yra Napoleonas ir jam turi būti suteiktas Prancūzijos imperatoriaus titulas? Arba jei vyras laiko save moterimi?

Joks dalykas pasaulyje, išskyrus Absoliutą, nėra savo paties pagrindas. Kol žmogaus teisės buvo kildinamos iš Dievo duotos prigimties, jos buvo aiškios ir apibrėžtos. Dabar telieka sofistika. Šnekama apie prigimtines teises, bėgant nuo klausimo, iš kur jos kyla. Jei iš visuomenės sutarties, tai Vokietijoje savo laiku tokia sutartis buvo nacionalsocializmas. Vokiečių visuomenė ištrėmė už savo ribų ištisas žmonių grupes.

Šiandien už ribų ištremiamas žmogus iki gimimo fakto. Ištremiami žmonės, puoselėjantys kitas vertybes nei jiems primeta liberalios „demokratijos“ konceptas. Tautininkai, krikščionys, konservatoriai be kabučių. Tiesą sakant, tai net nėra visuomenės sutartis. Tai – valdančiosios mažumos sutartis. O jei tai ir būtų visuomenės sutartis, prigimtinių teisių konceptas skirtųsi nuo teisių, kurių pagrindas – visuomenės sutartis.

Žinoma, ne valstybės reikalas vesti žmones pas Dievą. Tai – religinės bendruomenės užduotis. Valstybės pareiga būti visiems lygiai teisinga – ir tikintiesiems, ir laisvamaniams, ir bedieviams. Todėl argumentas „taip sako Viešpats“ pasaulietinėje teisėje skambėtų keistai. Bet valstybę sudaro žmonės, kurie gali savo pasaulėžiūrą grįsti Dievo tiesa. Tik politiniame lygyje šiai tiesai reikėtų rasti sekuliarių argumentų.

Jei kalbame apie demokratinę visuomenę, tai visos teisės yra tik sutartinės. Prigimtinės teisės galimos tik teokratinėje bendruomenėje. Nes keliant teises į prigimties lygmenį būtina tampa Dievo idėja. Būtinas Dievo autoritetas ir iš jo kylantis valdžios įteisinimas. Tikintis politikas gali remtis prigimtinės teisės idėja, bet, vos tik jis išeina už savo privačios ar religinės erdvės į politikos areną, jis šią idėją turi perkelti į sutartinę teisę.

Taigi, turime du kelius. Arba kreiptis į dieviškąjį autoritetą ir remtis jo suformuluotais teisių principais, arba remtis sekuliariais argumentais ir apeliuoti į visuomenės sutartis. Tik liaukimės iš aukšto bokšto skelbti prigimtines teises, jei atmetame jų autorių. Be Dievo žmogus tėra eilinis gyvūnas. Ir iš prigimties turi ne ką daugiau teisių nei jo keturkojis augintinis. Jis gali tik susikurti teises. Bet tai ir bus tiktai žmogaus kūrinys.

Joks žmogaus kūrinys nėra nei tobulas, nei amžinas. Žmonių pasaulyje viskas juda ir kinta. Rytojaus visuomenės sutartis gali skirtis nuo vakarykštės. Ir tai gali spręsti tik visuomenė demokratiniu būdu, o ne siaura teisinė ar politinė klika, įsivaizduojanti save Dievo vietoje ir tarsi jo vardu skelbianti amžinas teises.

Autorius yra istorikas ir politologas

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. M. Kundrotas. Išlikti lietuviais: prasmės ir grėsmės
  2. M. Kundrotas. Žmogaus teisės: kas tai ir kodėl?
  3. M. Kundrotas. Ar tautininkai dar turi potencialo?
  4. P. Stonis. Seksualinių mažumų teisės susiaurino žmogaus teises
  5. M. Kundrotas. Ostrakizmas – demokratijos būtinybė
  6. M. Kundrotas. Kai valstybė – tai aš
  7. M. Kundrotas. Globalizmas, kosmopolitizmas ir nacionalizmas
  8. M. Kundrotas. Liberalizmas: kelias į totalitarizmą
  9. M. Kundrotas. Laiškas lietuvių gentims
  10. M. Kundrotas. Švietimo sistema ruošia rinkėjus atskiroms partijoms?
  11. D. Razauskas. Žmogaus teisės ir laisvas asmens pasirinkimas
  12. D. Vanhara. Apie ūkininkų teises ir sėdmaišininkų latytę
  13. M. Kundrotas. Kas esi, Kundrotai?
  14. M. Kundrotas. Sąvokų diktatūra
  15. M. Kundrotas. Tauta ar valstybė?

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 10

  1. Mikabalis says:
    1 savaitė ago

    Man, tai vulgarizuotų samprotavimų rašinys.

    Atsakyti
    • +++ says:
      1 savaitė ago

      O kame čia vulgarumas ?

      Atsakyti
      • Mikabalis says:
        1 savaitė ago

        Žmogaus – mąstymo prasme lyginimas su gyvūnais – vulgariojo materializmo lygis.

        Atsakyti
        • +++ says:
          1 savaitė ago

          O kuo skiriasi vulgarusis materializmas nuo paprastojo ?

          Atsakyti
          • Mikabalis says:
            1 savaitė ago

            Kuo jie skiriasi – pasakyta. Plačiau gal pasiskaitytumete vadovėlyje.

        • +++ says:
          1 savaitė ago

          Mokslinio komunizmo ?

          Atsakyti
          • Mikabalis says:
            1 savaitė ago

            Dėl “komunizmo” vadovėlių, tai gal “kominternas” galėtų patarti.

  2. Spaudos atgavimo, kalbos ir knygos diena says:
    1 savaitė ago

    Spaudos laisvės diena: kas kasa žiniasklaidai duobę?
    − ziniuradijas.lt/laidos/atviras-pokalbis/spaudos-laisves-diena-kas-kasa-ziniasklaidai-duobe?video=1
    Vaidotas Beniušis (15 min. ) ir vaizdo tinklaraštininkas Skirmantas Malinauskas.

    Atsakyti
    • Mikabalis says:
      1 savaitė ago

      Buitinės sąmonės žiniasklaida pati sau duobę kasa, menkai supranta tai apie ką ji šneka.

      Atsakyti
  3. GINTARAS says:
    1 savaitė ago

    Kiekvienas sąmoningas žmogus reikšmingais savo gyvenimo momentais vidiniu balsu intuityviai paprašo patarimo, kaip pasielgti kritinėje situacijoje. Ir kai žiauriai netinkamai pasielgiame kada nors gyvenime, pajuntame, kaip užsiblokuoja ryšys su ,,asmeniniu angelu’’…

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Pavojingus gaminius į rinką teikusioms bendrovėms skirtos baudos | vvtat.lrv.lt nuotr.
Gamta ir žmogus

Pavojingus gaminius į rinką teikusioms bendrovėms skirtos baudos

2025 05 17
Panevėžyje kviečia paroda „Lietuvos mokslo knygų menas 1955–2025“
Kultūra

Panevėžyje kviečia paroda „Lietuvos mokslo knygų menas 1955–2025“

2025 05 17
Diskusija apie muziejų ateitį | S. Samsonas, Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.
Istorija

Kodėl šiandien reikalingi muziejai? Misija, iššūkiai ir ateitis

2025 05 17
Europos muziejų naktis Laisvės kovų muziejuje | lnm.lt nuotr.
Lietuvoje

Paskelbta šių metų muziejų nakties dienotvarkė: atidarytos durys, atvertos istorijos

2025 05 17
Birzų pilis | Lietuvos pilių ir dvarų asociacijos nuotr.
Architektūra

Europos muziejų naktį duris atveriančiuose Lietuvos pilyse ir dvaruose: nuo dvariškų patirčių ir mistiškų istorijų – iki bendro rekordo siekimo

2025 05 17
Čiurlionių šeima apie 1906 m. | NCDM nuotr.
Istorija

Švenčiame Čiurlionio metus: Lauko paroda „Čiurlionių šeimos paletė“

2025 05 17
Saugumo priemonės
Lietuvoje

KAM stiprina savivaldybių atsparumą

2025 05 16
Vaistai | pixabay.com nuotr.
Gamta ir žmogus

Vaistai, keliantys didžiausią priklausomybės pavojų

2025 05 16

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Česlova Zukulienė apie Vilniaus koncertų ir sporto rūmai: tautos istorinis paveldas ar politinių žaidimų įkaitas?
  • MOKYTOJŲ DĖMESIUI!!! apie Nuo šiol vietinis maistas bus ženklinamas  ženklu „Nacionalinė kokybė Lietuva“
  • Jim Rickards apie V. Dovdanovas. Donaldas Trampas: pasaulio tvarkos pakirtimas
  • Zigmas Vaišvila apie Signataras Z. Vaišvila reikalauja VRK veiklos skaidrumo ir teisingumo

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Atnaujinti reikia ne tik telefonus, bet ir įrangą
  • Mėgstamiausias vasaros patiekalas – kitaip
  • Vilniaus koncertų ir sporto rūmai: tautos istorinis paveldas ar politinių žaidimų įkaitas?
  • Būsto paskolos sutartis – į ką atkreipti dėmesį?
Lininės rankinės Lininės rankinės Lininės rankinės

Kiti Straipsniai

Protestuotojai reikalauja Sporto rūmus atiduoti Sąjūdžio, o ne žydų kapinių įamžinimui

Vilniaus koncertų ir sporto rūmai: tautos istorinis paveldas ar politinių žaidimų įkaitas?

2025 05 17
Amerikos pagalba Ukrainai | Alkas.lt koliažas

V. Dovdanovas. Donaldas Trampas: pasaulio tvarkos pakirtimas

2025 05 17
Kotryna Barbora Gelgaudaitė su dvaro didiku

Į pilį sugrįžta didikų Gelgaudų šeimos istorija

2025 05 16
Mildos šventė

Romuva kviečia į pavasario sambarius ir Mildos šventę Margionyse

2025 05 16
Zigmas Vaišvila | Alkas.lt nuotr.

Signataras Z. Vaišvila reikalauja VRK veiklos skaidrumo ir teisingumo

2025 05 16
Virginijus Kašinskas | A. Bajor nuotr.

Dailininkas Virginijus  Kašinskas švenčia garbingą gimtadienio sukaktį

2025 05 15
Nuolat atnaujinama">
Trampas, Zelenskis, Putinas, Turkija

Derybos be Putino: ko tikėtis iš Rusijos ir Ukrainos derybų Turkijoje Nuolat atnaujinama

2025 05 15
Švytintis dviračių takas

Naujovė Lietuvje – švytintis dviračių takas

2025 05 14
Muziejų naktis | kernave.lt nuotr.

Europos muziejų naktį pasitikime ten, kur prasideda mūsų istorija – senojoje Kernavėje!

2025 05 14
G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse

G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse

2025 05 13

Skaitytojų nuomonės:

  • Česlova Zukulienė apie Vilniaus koncertų ir sporto rūmai: tautos istorinis paveldas ar politinių žaidimų įkaitas?
  • MOKYTOJŲ DĖMESIUI!!! apie Nuo šiol vietinis maistas bus ženklinamas  ženklu „Nacionalinė kokybė Lietuva“
  • Jim Rickards apie V. Dovdanovas. Donaldas Trampas: pasaulio tvarkos pakirtimas
  • Zigmas Vaišvila apie Signataras Z. Vaišvila reikalauja VRK veiklos skaidrumo ir teisingumo
  • +++ apie Derybos be Putino: ko tikėtis iš Rusijos ir Ukrainos derybų Turkijoje Nuolat atnaujinama
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
EasyODM.tech komanda | „EasyODM“ nuotr.

Lietuvių sukurtas dirbtinio proto sprendimas grūdų kokybės tyrimus pagreitina 600 kartų

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai