J. Vaiškūnas ir D.Razauskas apie žiemos saulėgrįžos dvasinius slėpinius (audio) (34)

Elnias devynergiais | Alkas.lt, J.Vaiškūno nuotr.

Elnias devynergiais | Alkas.lt, J.Vaiškūno nuotr.

Kalėdų proga „Laisvosios bangos“ radijo laidoje „Savaitgalio pasažai“ apie Kalėdų šventės dvasinius slėpinius kalbėjosi etnokosmologas Jonas Vaiškūnas, mitologas Dainius Razauskas ir laidos vedėja Nijolė Jačėnienė.

Žiemos saulėgrįža daugelyje kultūrų pažymima įvairiomis šventėmis ir apeigomis. Kas slypi už Žiemos saulėgrįžos, Kalėdų vardo, Elnio devyniaragio ir kitų šios šventės tautosakinių ir mitologinių vaizdinių ir svarsto laidos dalyviai.

Klausykite šios laidos garso įrašo:

Kategorijos: Etninė kultūra, Garsai, Kultūra, Lietuvos kelias, Nuomonių ratas, Šventės, Vaizdai ir garsai, Visi įrašai | Žymos: , , , , , , , , , , .

34 komentarai

    • Vilmantas Rutkauskas:

      Laidoje (saulės?) buvo įdomus pastebėjimas, kad Saulės kali-ėjimo laikotarpyje mes atsiduriame žemiau hari-zondo, t.y. tamsos po-saulyje, kuriame vaikščiojame be savo išorinių šešėlių.
      CHA

  1. Kemblys:

    Ištrynėte mano atsiliepimą..? Baikštūs keistuoliai. Juk galėjau per paskaitą, pvz., Zaraso saloje užduoti D.Razauskui kelis paprastus mandagius klausimus ir kiltų abejonė kiek tas ‘mitologas’ nusimano. Arba J.Vaiškūno paklausiau, labai mandagiai po paskaitos Kauno Ramovėje… nenorėjau sumenkinti paskaitos. Gaila jūsų.

    • savanore:

      tik nesusprokit is tos puikybes)

    • Dalė:

      Tas mitologas nusimano tiek, kiek jums ir nesisapnavo.

      • Kemblys:

        Tikrai ‘tas mitologas’ nusimano daugiau už mano sapnus – aš nesapnuoju SVETIMŽODŽIAIS. Sakmės ir padavimai (šiuos žodžius išsiversk į MITAS, kad suprastum ką rašau) buvo sukurti lietuviškais žodžiais, o ‘mokslininkai’ nesugeba suprasti tautos paveldo be svetimžodžių.

        • Dalė:

          Jau seniai pastebėjau jūsų polinkį sudievinti žodį.
          Reikia kalbėti lietuviškais žodžiais, bet nereikia žodžio sudievinti.
          Taip besielgdamas jūs dažnai grubiai užgaunate žmogaus širdį.
          Kas iš to sudievinto žodžio, jei širdis suminta?

          O be to, … galima kalbėti TIK LIETUVIŠKAIS, pačiais gelminiais žodžiais, bet nesugebėti suregzti aiškios minties:)

          • Artūras Gotautas:

            Kaltink save,o ne Saulę,kad Tavo Sodas nežydi.

            Išlaikyk savyje Džiaugsmą Ryte vieną valandą,ir Jis laikysis Tavyje Vvisą Dieną.

          • Kemblys:

            Domiuosi viskuo, kas siejasi su mąstymu. Kalba yra mąstymo ‘įrankis’. Lietuvių kalba pakito mažiau už kitas kalbas, turime būti dėkingi tėvams, protėviams. Kalbos pokyčiai atsispindi veiklos pokyčiuose ir atvirkščiai. Praradę kai kuriuos žodžius mes negalėsime mąstyti apie atitinkamus reiškinius. Pvz., prašyk sąvokų apibrėžimus: Vėlė, Siela, Dvasia, sąmonė, protas, mintis… Žodžiai liko, sąvokas atkursime. Jei suvokiame paviršutiniškai šias sąvokas, tai negalime patenkinti atitinkamų asmens poreikių. Nepatenkinti poreikiai prasiveržia neigiamais reiškiniais visuomenėje. Neišsiplėsiu.

            • Dalė:

              ” Kalba yra mąstymo ‘įrankis’” – kiek daug psichiškai nesveikų žmonių, galinčių kalbėti, bet negalinčių aiškiai mąstyti, ar pastebėjote? Sąvokomis operuoja tokiomis, kad laikykis brolyti:)

              Su nemedžiaginio pasaulio sąvokomis (sąmonė, siela, dvasia) išvis liūdnoka – kiekvienas autorius kuria savo terminologiją.
              Ko negalime pačiupinėti, tą sunkiai pajėgiame ir pasakyti.

              • Kemblys:

                ‘Pačiupinėti’ šiuos dalykus yra neįtikėtinai lengva, kiekvienas ras savyje, jei mokės ieškoti. Tad nenuostabu, kad lietuvių, ir, manau, visose senesnėse kalbose yra tie žodžiai. Žmonės, kurie kūrė šiuos žodžius, labai gerai suvokė reiškinius, kuriuos įvardino tais žodžiais. Raktas į šiuos dalykus būtų žodis ‘sąžinė’, kurį mes vartojame jau reikšme, kaip ‘graužatis’. Rusų ir anglų kalbose (conscience, совесть) tas žodis sukurtas vienodai, tad tų kraštų žmonės tuos reiškinius suvokė vienodai.

  2. Vilna:

    Patarškėjo, kaip užsukti, nieko nepasakydami ir tiek. Netgi į vedėjos klausimą, kodėl – elnias, briedis, o ne kas kitas, tepasakė, kad buvo didžiausias žvėris, dramblio, orangutango nebuvo… Taigi lygelis, atsiprašau, ikirenesansinis…

  3. Vilna:

    Beje, nieko neklausiau, o tik pasakiau, kad toks jų atsakymas į vedėjos klausimą, yra primityvus, kaip yra ir manymas, kad elnias vaizduojamas ir apdainuojamas būtent dėl kasmet numetamų ragų…

  4. Gintaras:

    Vilnai, primityviausia yra niekuom nepagrindžiant išvadinti kitų teiginius primityviais. Toks tada ir komentatoriaus lygis. O laidos dalyviai giliai bei išmintingai žvelgia į seniausius tautos išgyvenimus ir vaizdinius. Labai patiko pokalbis.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Taip pat skaitykite: