Šiandien mielam, teigiamos konotacijos žodžiui „tolerancija“ netikėtai virtus gąsdinančiu, kaltinančiu ir Lietuvai nevisavertiškumo kompleksą varančiu baubu, ryžtamės klausti žinomą Lietuvos baltistą, etimologą, religijotyrininką ir filosofą, habilituotą humanitarinių mokslų daktarą Dainių Razauską – ką vis dėlto turėtų reikšti šis žodis ir kodėl niekad negirdime tolerantiškųjų ES bei mūsų šalies vadovų kalbant apie toleranciją lietuviams, lietuvybei, Lietuvai? Nejaugi tai – vienintelis kontekstas, kur žodis „tolerancija“ netinka?
– Kaip nutiko, kad žodis „tolerancija“, kurį iki įstodami į ES, regis, ir supratome, ir vartojome, ir didžiavomės laikydami save tolerantiškais, staiga tapo burtažodžiu, turinčiu neaiškią, neapibrėžtą prasmę, skirtą mūsų autentiškai pasaulėjautai, iš protėvių paveldėtam moralės kodeksui, tautiniam ir žmogiškajam orumui bombarduoti?
– Pradėkime nuo apibrėžimo: išvertus iš lotynų kalbos žodis „tolere“ reiškia „pakelti“. Žmogus tolerantiškas yra tiek, kiek jis geba pakelti. Visa tai sakau, kad aiškiai pamatytume tolerancijos sąlygiškumą – akmuo, kurį pakėlė galiūnas, užverstas ant fiziškai silpnesnio žmogaus – jį sutraiškys. Pavyzdžiui, neabejoju tvirtindamas, kad Lietuva fiziškai jau nebeįstengia toleruoti korupcijos. Pasiekta gyvybinė riba. Esame situacijoje – arba korupcija, arba Lietuva. Todėl skubiai ir iš esmės būtina keisti įstatymus, valstybės struktūrų mechanizmus, daryti pertvarkas, net pačias drastiškiausias, net ir mirties bausmę grąžinti, jei reikės, bet valstybės reanimacija būtina, nes tolerancijos korupcijai riba jau seniai yra peržengta.
Tuo noriu pasakyti, kad tolerancijos riba yra galimybių riba, o ne susitartas dalykas. Lygiai tas pats, jei imsime kitą – medicininę – šio žodžio reikšmę. Jeigu žmogaus organizmas netoleruoja antibiotikų, galima jį gražiai kviesti būti tolerantiškam, galima jį bausti griežtomis sankcijomis, tačiau nuo to niekas nepasikeis. Tą pakėlimą „tolere“ vartojant kiek perkeltine – moralės, psichikos pakantos – prasme esmė nepasikeičia – žmogus pakenčia tik tai, ką geba ir ką nori pakęsti. Tolerancijai galima ruošti dirvą, ugdyti ją, tačiau ji nepasiekiama imperatyvu, nėra ir nebus staiga išreikalaujamas dalykas.
Dar būtina pakalbėti ir apie tolerancijos kryptį. Šių dienų pasaulyje ji sąmoningai apgręžiama, idant reiškiniai įgytų radikaliai priešingus pavadinimus. Tai nedora, bet gudri ir veiksminga metodika. Yra tekę girdėti posakį: „Pats muša, pats rėkia“? Principas tas pats, tik viskas šiuolaikiškiau – kur kas subtiliau užmaskuota.
Antai du tolerancijos kraštutinumai. Taigi vienas kraštutinumas – stipri, ginkluota vokiečių tauta Antrojo pasaulinio karo metais nutarė netoleruoti žydų. Ar jie negalėjo jų toleruoti? Galėjo be didelių pastangų. Tačiau nepanorėjo. Kitas kraštutinumas – kai iš žydų imama reikalauti būti tolerantiškiems genocidui. Klausimas net nekeliamas, kaip jie galėtų toleruoti savo tautos naikinimą, tiesiog konstatuojama: jie netolerantiški, nes priešinasi šios vokiečių idėjos įgyvendinimui.
Tad ir sakau – lygiai kaip negalima iš žydo reikalauti tolerancijos genocidui, taip negalima iš lietuvio reikalauti tolerancijos lenkų okupacijai. Tai buvo karinis smurtas. Atsikūrusi Lietuva, beje, niekada nebuvo užpuolusi Lenkijos nei ginklu, nei ideologiškai. O lenkai įvykdė smurtinę okupaciją, užgrobtoje teritorijoje engė lietuvių tautą, brutaliausiais metodais naikino lietuvybę. Tad šiuo atveju, jei ir galime kalbėti apie toleranciją, tai tik apie lenkų toleranciją lietuvių tautai, o ne atvirkščiai.
Bėda ta, kad Briuselyje ne argumentai svarbiausi, o žviegimo garsumas. Todėl lenkams pavyksta patiems mušti, patiems rėkti. Galėtų taip elgtis ir lietuviai. Suprantu, kad neoru, bet kai turime reikalų su priešininku, kuris neturi orumo, panašu, kad kitaip neįmanoma.
– Kokia tos tolerancijos prasmė, kurią mums bando skiepyti ES direktyvos. Ką reiškia ta „tolerancija“, kurios jie iš mūsų reikalauja?
– Man nepatinka, kai sakoma, esą jie kažko gali iš mūsų reikalauti. Lietuva yra mūsų šalis, mes čia esame šeimininkai, todėl patys turime apsispręsti, kas mes ir kokie mes turime būti. Juk ir asmeniškai iš manęs, ir iš jūsų kone kasdien kas nors pareikalauja kaži ko nepamatuoto, turi tokių lūkesčių, kokių mes patys neturime, bet argi mes po kiekvieno paliepimo „eik tu…“ tuojau ten ir einame?
Todėl svarbu ne kas kokią Lietuvą nori matyti, o kokią ją kuriame mes. Suprantu, gal ES vadovybei ir norisi, kad Lietuva ją laikytų savo viešpačiu ir klusniai prisiimtų tarno vaidmenį, bet argi naujiena šiandien tai, kad kiekvienas žmogus turi nuolat nepaliaujamai ginti savo Tėvynę, savo teises, savo namus ir savo pasaulėjautos stuburą. Mes – ne išimtis. Kiekvienas asmeniškai turi apsispręsti, ar jis vergas, ar laisvas žmogus. Ir niekas pasaulyje negali suteikti jam šeimininko statuso, ir niekas – jo atimti. Jei žmogus išsižadėjo, pardavė ar prarado savo laisvę – jis praranda ir dvasinio gyvenimo galimybę. Manau, žmogus dvasią apskritai turi tik tol, kol jis gina laisvę.
Todėl ne nurodymai „iš aukščiau“, o mūsų požiūris į juos yra Lietuvos problema. Jei tie liepėjai pamato, kad turi reikalų su „gaidžiu“, tik ir laukiančiu, kas jam ką nurodys, ima vadovauti su didžiuliu įkvėpimu. Nenoriu nieko asmeniškai įžeisti, bet mes čia kalbamės apie Lietuvos valdžią, apie žmones, mūsų išrinktus atstovauti valstybei ir tautai.
– Yra tiesos jūsų žodžiuose, bet argi nepastebite konkrečių tramdomųjų veiksmų: cenzūra, temos – tabu, požiūriai – tabu, menkiausiu pretekstu – sankcijos, baudos, kaltinimai nacionalizmu, netolerancija?..
– Na, ir ką? Vadinančius mus netolerantiškais taip pat galima išvadinti netolerantiškais. Iškeliantiems mums bylas taip pat galima iškelti bylas. Kaip atsaką į mums keliamus reikalavimus galima reikalavimus kelti ir jiems. Tiesiog reikia grumtis. Tam ir yra postai, valdžios svertai, politika… Klausimas tėra paprastas, esminis ir vienintelis: giname mes savo orumą ir laisvę ar ne? Tik atsakę į jį, sužinosime apie kokią toleranciją kalbama – ar apie mulo toleranciją svetimų užkrautai naštai, ar apie oraus laisvo žmogaus taurią geranorišką toleranciją pasaulio įvairovei.
– Juoba kad tie, skubantys mus išvadinti netolerantiškais, nė nepabandė gilintis į lietuvių tolerancijos galimybių ribas?
– Beje, tai itin svarbu. Lietuvių tauta per pastaruosius kelis šimtmečius labai stipriai, labai žiauriai prisikentėjo. Ką reiškia vien sovietinė okupacija – šiurpu suvokti: „buvo išvežtas kas dešimtas“, bet reikia turėti omeny, kad ne šiaip kas dešimtas – buvo nupjauta visa tautos galva su svarbiausiais smegenų vingiais. O tada emigracijos banga. Kas gi emigravo? Daugiausia šviesuomenė. Pokaris – vėlgi tą nupjautą tautos galvą teko atsiauginti tamsoje, apgraibomis, pogrindinėmis sąlygomis. Natūralu, kad per tuos 50 metų smarkiai smuko lietuvių sąmoningumo lygis. Nieko stebėtino, kad netekus sąmoningumo tautos reakcijos į aplinką kartais būna nevykusios. Na, pavyzdžiui, akmuo į langą vietoje žodžių „man tai nepriimtina“ ar niuksas į nosį vietoje „gal pasitarkim, susitarkim“…
Į visus šiuos dalykus būtina atsižvelgti ieškant lietuvių tautos tolerancijos ribų. Būtent – tų ribų reikia ieškoti, o ne jas nustatyti.
– Kaip lietuviams elgtis girdint, kad esame vadinami žydšaudžių tauta? Kaip elgtis girdint, kad lietuviai skriaudžia Lietuvos lenkus? Arba matant, kaip ES direktyvos kiša savo gašlius pirštus į mūsų vaikų darželius, mėgindamos jiems įmušti, jog lytis – ne prigimtinis, o apsisprendimo reikalas, provokuodamos juos psichinei sumaiščiai dėl seksualinės orientacijos?
– Tuos, kurie mus vadina žydšaudžių tauta, nedelsiant reikia duoti į teismą. Dėl Lietuvos lenkų – jau atsakiau, bet pirmiausia net terminas šis neteisingas – reikia sakyti „lenkakalbiai lietuviai“, o ne Lietuvos lenkai. Kas gi yra Lietuvos lenkas? Ar tas, kuris gyvena Lietuvoje, bet paklūsta Lenkijos įstatymams? Juk tai nesąmonė. O į elgesį su mūsų vaikais požiūris tegali būti vienareikšmiškas – pasakysiu kaip vyras, kaip tėvas ir kaip senelis: į nosį. Be užuolankų, įžangų ir diskusijų. Juk tai mūsų vaikai – mūsų švenčiausia pareiga juos ginti.
– Vien už tai, ką pasakėte, neabejotinai būsite išvadintas netolerantišku.
– Netolerantišku kam?
– Tautinėms ir seksualinėms mažumoms.
– Bet juk tai migla. Juk akivaizdu, kad kiekvieną be išimties daugumą sudaro įvairios mažumos. Priklauso tik nuo vertinimo aspekto – akių spalvos mažumos, ūgio mažumos, kairiarankystės mažumos, profesinės mažumos – visos jos drauge sudaro visumą ir nėra jokios atskiros daugumos visų mažumų atžvilgiu. Todėl kai gatvėje kažkas reikalauja tolerancijos mažumoms, nepriimu to reikalavimo sau, nes neatstovauju jokiai didžiumai. Todėl nesuprantu, kodėl jų teisės ir norai yra svarbesni už mano teises ir norus? Tegaliu sakyti: „Tuomet tarkimės – tu išsakyk savo reikalavimus man, aš išsakysiu savo reikalavimus tau“. Bet ar tos vadinamosios mažumos su tuo sutinka? Juk ne. Tavų reikalavimų jiems jie nelinkę klausytis. Tad atsakykite sau, ar jie nori tolerancijos, ar išskirtinių teisių?..
Antanas Smetona sakė, kad su tautinėmis mažumomis reikia elgtis kaip su svečiais – bičiuliškai, tolerantiškai, pagarbiai. Bet juk svečiai taip pat turi tam tikrus leistino ir neleistino elgesio kanonus – jiems juk nėra viskas galima.
Apskritai kai kalbama apie žmones, tolerancija niekada negali būti vienkryptis reiškinys – būtinai abipusis. Nes antraip į žodį „tolerancija“ ima tilpti „manipuliavimas“ ir „absurdas“. Na, įsivaizduokime moksleivių klasę, kurioje vienas moksleivis ūmai ima klykti: „Duokite man kasdien po litą“. Kodėl turėtume duoti? Kodėl tuomet ne man? Kuo aš prastesnis? Nes pagal tavuosius aspektus patenku tarp daugumos. Bet juk tu tarp daugumos patenki pagal manuosius. Tad kodėl tavasis aspektas yra svarbesnis už manąjį?..
Beje, tiek tautinėms, tiek seksualinėms mažumoms aš esu tolerantiškas. Tolerancija manęs neįpareigoja jų mylėti – įpareigoja jų neskriausti. Aš jų ir neskriaudžiu. Homoseksualų Lietuva nesodina į kalėjimus, nevaro jų iš Lietuvos, netrukdo jiems būti tokiems, kokie yra… Argi tai nėra tolerancija? Tačiau kai mažumos socialinis statusas virsta ideologija, kai susibūrę jie ima reikalauti to „lito“, o jei neduodu, jaučiasi skriaudžiami – tuomet jaučiuosi puolamas aš. Tie „mažumų ideologai“ – gudrūs. Žinodami, kad diskriminacija – jautri tema, ima ja žongliruoti, ir kai aš netoleruoju ideologijos, kaltina mane, kad netoleruoju kitokios seksualinės orientacijos žmonių.
Čia tiktų prisiminti darbininkų klasės ir ne taip tolimo istorinio laikotarpio pavyzdį. Kiekvieną darbo žmogų asmeniškai juk mylime ir gerbiame, tačiau kai kalbama apie proletariato ideologiją – šiurpas turbūt ne tik man vienam nugara perbėga?.. Čia – lygiai tas pats. Kitokios seksualinės orientacijos žmogui aš tolerantiškas, bet homoseksualų klubų, homoseksualų lygų ir homoseksualų ideologų netoleravau ir netoleruosiu.
Štai kasmet matome homoseksualų paradus. Ir kasmet tie paradai apauga kaltinimais, priekaištais, esą per prasta, per siaura erdvė paradui palikta, pernelyg abejingai valstybė į juos reaguoja, pernelyg santūriai jais džiaugiasi, pernelyg vangiai jais rūpinasi… Pasakykite man, o kodėl nematome fizinę negalią turinčių žmonių paradų? Kodėl valstybė, taip uoliai besirūpindama homoseksualų tolerancija, nepasirūpina neįgaliaisiais, kurie taip pat yra mažuma ir neabejotinai verta daugiau globos ir rūpinimosi? Mano manymu, neįgaliųjų teisės už homoseksualų ar tautinių mažumų teises privalo būti svarbesnės, nes neįgaliuoju bet kurią gyvenimo akimirką gali tapti bet kurios tautybės ar lytinės orientacijos žmogus. Todėl gėda valstybei tūpčioti aplink aikštingas ir įnoringas mažumas bent jau tol, kol nėra pasirūpinta tais, kuriems mūsų tolerancijos, globos ir rūpinimosi reikia labiausiai.
– O kodėl Lietuvoje nekalbama apie toleranciją lietuviams? Kodėl mes neįvardijame savo tautos diskriminacijos, nors aiškiai ją juntame?
– Tai išties labai svarbi ir aktuali problema, kurios mūsų pataikūniška valdžia ne tik nesprendžia, bet net neįvardija. Mes visada tik rūpinamės, gal, neduokdie, ko nors nekenčiame. O kad net keliose tautose egzistuoja senas ir visuotinai žinomas reiškinys, kaip neapykanta Lietuvai – vengiame pripažinti.
Prisiminkime lenkiškai perfrazuotą mūsų valstybės himną. Prisiminkime rusų aukštų karinių ir politinių struktūrų tiesmukus pasisakymus apie mūsų tautą ir valstybę, kurią jie pavergė, trypė ir dar šiandien tuo didžiuojasi. Esame nekenčiami, diskriminuojami, todėl turime garsiai ir plačiai pareikalauti tolerancijos lietuvių tautai, kultūrai ir pačiai lietuvybei. Pirmiausiai – pačioje Lietuvoje.
Šiandien Lietuva, deja, labai labai silpna. Tad prisimenant tą „tolere“ – mūsų šalis šiandien ne itin ką įstengia pakelti. Todėl šiandien reikalauti tolerancijos iš mūsų nėra labai sąžininga. Sąžiningiau būtų pagaliau imti toleruoti mus, o mums – patiems save. Toleruokime bent savo gyvybinius indus – atsigręžkime, apginkime tautinę kultūrą, tautinę moralę ir tautinį švietimą. Deja, mūsų valdžios atstovai ne tik neatstovauja savo tautai, bet net ir nesielgia kaip savo valstybės piliečiai.
Dainius, kaip visuomet, – aktualiai ir taikliai. Pagarba!
Svekos mintys.Laike išgrynintos.
Skaitai ir savas sudėliotas pasitikrini ir gera žinoti,kad turime daug bendrumo,daug ko kas jungia,vienija.Tik reikia visiems kuo daugiau kalbėtis: atvirai ir nuoširdžiai.Tada ir supratimas aplanko ir Vienybė nori būti šalia.
Ačiū autoriui.
Dainius Razauskas visiškai teisus. Garbė jam. Mums trūksta orumo ir valios ginti save pačius. Kažkada to netrūko – prieš karą. Deja, tarpukario Lietuvos kapitalą baigiame iššvaistyti. Jo užteko sovietinei okupacijai atlaikyti, bet nebeliko išsilaikyti prieš globalizacijos potvynį.
Šis straipsnis turi būti mokomoji priemonė pradedant Bumblausku, baigiant Tomaševskiu ir kitais, kad pirmą kartą pagaliau suprastų ir pamatytų viską blaiviom akim.
Juk taip aiškiai išdėstytos problemos
Po Babilono nelaisvės žydų pranašai šaukė- atsigręžkime! Ir jų tauta atsigręžusi į savo religiją išliko per 2000 metų be savo teritorijos. Ir vis didėja ir stiprėja. O męs? D. Razauskas rašo “atsigręžkime, apginkime tautinę kultūrą, tautinę moralę ir tautinnį švietimą.” Štai koks turi būti paprastas, pagaulus rinkiminis šūkis tutininkams, o ne violetiniai kliedesiai!
Puikus straipsnis!
Lenkijos isgalvota diskirminacija Lietuvoje – tai tikrai nemalonus reikalas.
Galbut reiketu iskelti jiems klausima viesai- kodel Airijoje, D.Britanijoje ir kt. salyse gyvenatys Lietuvos lenkai bijo prisistatyti Lenkijos lenkams, kad jie yra lenkai. Jie daznai priristato kaip lietuviai, kurie ismoko lenku kalba nes gyveno tarp lenku, nes kitaip jie sako, kad “buna daug probelmu”. Lietuvos lenkai yra daug daugiau diskiriminuojami ir netoleruojami paciu Lenkijos lenku, todel reiketu jiems pasiulyti patiems pirma susitarkyti savo tolerancija.
Autorius pamiršo kad visos Lietuvos tautinės ir seksualinės mažumos – irgi lietuviai, ir nori būt lygūs.
Nežinau net ar juoktis ar verkt. Žmogus jaučiasi “puolamas”, nes kažkas nori būt lygus su juo. Apgailėtina.
Kuo lygūs? Kuo norit būti lygūs? Ar paradai jums tos lygybės pasireiškimas? Heteroseksualai savo lytinės orientacijos paraduose nedemonstruoja. Ir apskritai, kodėl jūs manot, kad homoseksualuaoseksualumas yra vertas išimtinio dėmesio?
Nes pederastai, lesbietės ir kitokie nuokrypos – dar ir ekshibicionictai? 🙂
Nėra jokių mažumų – yra tik žydomasoninio biznio projektai, kuriais yra pumpuojami iš Lietuvos pinigai, t.y. tiesiog parazitaujama.
Labai gerai būtų, kad tautininkų aljansas šitą blogį išrautų – yra kur pinigus panaudoti ir be šitų gudruolių pragyvenimo finansavimo.
Kada gi pagaliau lietuviais taps sąmoningais lietuviais? Ar sulauksim kada nors to? Kada gi bus nuimtas nuo mūsų tautos kažkoks amžių prakeiksmas? Supraskim pagaliau, kad mūsų tautos likimo racionaliai (jei tą racionalumą suprasime pagal šiuo metu visuomenėje dominuojančius kriterijus) neįmanoma paaiškinti. Visos aplinkinės tautos (lenkai, švedai, latviai, estai, rusai) myli save, nori save išsaugoti, sustiprinti, o mes – ne (kaip ir baltarusiai, bet juk jie iš esmės to paties lietuviškojo baltų etnoso palikimas). Ar mes išliksim apskritai?
Išliksim,jei nekelsim patys sau abejonių ir mus supantiems žmonėms.Jei lietuviai patys save pradeda pravardžiuoti “runkeliais” ir kitus žmones, tai suminto orumo ir savigarbos pasekmė.Kai tai susigražinsim išlikimo klausimas nekils.
Saunuolis. Senokai kazka geresnio ir beskaiciau. Viska tvarkingai “sudeliojo i lentyneles”. Beje, ar Dainius eis i Seima, ten labai tokiu zmoniu truksta…
“- Kokia tos tolerancijos prasmė, kurią mums bando skiepyti ES direktyvos. Ką reiškia ta „tolerancija“, kurios jie iš mūsų reikalauja?”
Patarčiau ponui Stankevičiui ir kitiems žurnalistams bei politikams pirmiausiai išsiaiškinti iš kokių šaltinių tos “direktyvos” eina. Jei jos ateina iš Europos, tai dar nereiškia, kad tai Europos Sąjungos direktyvos. Dauguma politikų, nemokėdami anglų kalbos neskiria European Council nuo Cauncil of Europa, kuris net nepriklauso Europos Sąjungai ir tariasi ginąs “žmogaus teises”. Netgi jos įkurtas Starsburo teismas nėra Europos sąjungos institucija.
O Europos ir Rusijos Žydų kongresas yra i dar vieną instituciją įkūręs – The European Council on Tolerance and Reconciliation. Pagrndiniai šios Nevyriausybinės organizacijos įkūrėjai – tai Lenkų eksprezidentas Aleksander Kwaśniewski ir Viatcheslav Moshe Kantor, President of the European Jewish Congress. Jie dabar kuria visokias programas, pvz. tokias kaip NEVR , kurios turi įrodyti, kad Rusijos ir kt. kultūras kūrė “mažumos”, visų pirma žydai. //www.moshekantor.com/
įdomu kas kūrė šią svetainę ir kodėl automatinė cenzūra nepriima komentarų su žodžiais ž y d a s ir s i o n i s t a s ?
Žydas – sionistas.
Parašė, vis tik. 🙂
Ar tikrai nepriima?: ” zy d a s ir s i o n i s t a s”
Teisingos mintys.
Tik ar bus jos panaudotos Lietuvos atstatymui – kosmopolitų presingo nusimetimui?
Ar tautinis aljansas turi numatęs tam konkrečias priemones?
Labai svarbu, kad Razauskas iš esmės teigia, jog Lietuvoje gyvena tik viena tauta – lietuvių.
Nes visos tos “mažumos” yra biznio projektai.
😀 😀 😀 “…žinomą Lietuvos baltistą, etimologą, religijotyrininką ir filosofą, habilituotą humanitarinių mokslų daktarą Dainių RAZAUSKĄ…”
Pamiršo lietuvišką žodį PAKANTUMĄ, tai ir malė š..ą apie TOLERANCIJĄ, pasitelkdamas jam žinomus svetimžodžius.
Taip – pakantumas būtų lietuviškiau, tačiau jie kritikavo tai kas atplaukia iš kitur tokiu pavadinimu.
Todėl teisingai pavartojo tą žodį – nebesikabinėk.
Šįkart Tu pats edukvačiai nekurektiškai kabinėjies prie žmogaus (Kemblio).
Laba diena – kaipgi aš čia kabinėjuos? 🙂
Labas, prisiekęs Pagoni.
Šventų Žolių Žolinių Šventės proga – nebesikabinėsiu (daviau įžadus). (Perkūnui).
Ar buvai laukuose padievinti lietuvybę?
Visos religijos yra priklausomybė, todėl tokiom nesąmonėm neužsiimu (kasu bulves 🙂 ).
Geriau jau padaryk ta proga kaušą (primenu gėrimų savybes:
1. degtinė plečia kraujagysles;
2. alus – kelia spaudimą, todėl jį geria visos Čekijos senutės;
3. raudonas vynas naudingas širdžiai.
Kaip sakydavo tikri tarybiniai pijokai: gėriau, gersiu ir dar žinau kur gauti.). 🙂
P.S.
pamiršau paminėti, kad degtinė valo iš kūno sunkiuosius metalus (tai buvo žinoma dar tarybmečiu, nes, ruošiantis atominiam karui, degtinės butelys buvo privaloma atsargų dalis – ir žaizdoms patelti, ir į vidų pavartoti dėl minėtų priežasčių: žinovai sako, kad tie, kurie prie Černobylio neišsipagiriodavo, tie arba visai nesusirgo, arba susirgo lengvesne forma).
Žaizdoms patepti.
O kokių netoli ruotinų sau žaizdų turi, (tikras?) Pagoni?
Neopagonis. Į bažnyčią normalūs lietuviai eina.
Kas tie “normalūs” ir kas “ne”?
Jei tikinti,tai reiktų rašyti Bažnyčia iš didžiosios,nes einat į savo Dievo namus.Jei tik”einat”tai ko ten einat ,jei nuėjus nieko nejaučiat,tai kam vaidinti.Gi Dievas viską mato:)Pripaišys jums tuziną nuodėmių:))).Aš einu ten,kur nuošidžiai galiu bendrauti. ir ką gerbiu ir kreipiuos pagarbiai ir bendrauju pagarbiai.Kur ne- neinu:)))
Gal sąmoningai žodžio “pakantumas”nenaudojo.Autorius kalbėjo apie”tolerantinę”ideologiją ir čia Lietuviškas žodis”pakantumas”nedera.Matyt sąmoningai gražaus lietuviško žodžio kur nereikia neįvėlė.
Pakantumas gali būti tik neigiamiems reiškiniams, teigiamais džiaugiamasi. Todėl pakantumas, kokio atskiro reiškinio atžvilgiu, gali trukti neilgai, kol visuomenė tą reiškinį išgyvendins. Todėl visi, reikalaujantys ‘tolerancijos’, bando ištęsti neigiamus reiškinius ilgesnį laiką – tam aš nepakantus.
Atkaklumas davė vaisius.Atkreipėte dėmesį į svetimžodžius lietuvių kalboje.Bent jau man tikrai teko susigėsti ir pradėjau stebėti savo kalbą,užsivedžiau žodinėlį.Manau tokių bus ir daugiau.Tai kaip su ‘ačiū” ir “dėkui” dėkojant?
“reitinguoti”,gal išsirinkti iš sąrašo?
Ačiū
Komū dzienkujie bardzo, pani Mintis ?
Vilmantai,lenkiškai nemoku.Nesipykim.Gerai?
Nesipykim.
Vilmantai,yra Alke,du straipsniai apie žvaigždžių išdaigas danguje rugpjūtį.Yra nuotraukos,video.Ar buvai užsukes ten?.Labai gražu.
Buvau ir matau:
Gold Canyon. Arizona. Matyt buvusi Majiška buveinė su savo Dangyste, vis pranašaujančia krikščionių pasaulio pabaigą. Kažkaip šiurpu – tos jų prog. nozinės įžvalgos turbūt skirtos ir Lietuvai.
Gal?Bet prognozės gali ir likti tik prognozėmis,jei nebūsim paskendę liūdesyje,neviltyje.Reikia pasikrauti gera energija:prisisemiu rugpjūtį žvaigždždžių,kad šviestų iki kitų metų rugpjūčio,ateinančią link manęs neigiamą energiją paverčiu teigiama.Reikia būti stipriai,kad Lietuvoje daugiau stiprybės būtų:))))
Tai va.
Jei ką,tai aš iki rytojaus vakaro kažkur”paplūduriuosiu”:))).
Sėkmės.
Ir kokį Dangų, kokias Dausas matei? Ar jos ką nors reiškė ?
(Aš rimtai).
D. Razauskui – sėsk du.
Kembliui – dešimtukas (su avonsu).
“Tai kaip su ‘ačiū” ir “dėkui” dėkojant?” – kalbininkų klausti reikia.
Kalba susidomėjau suvokęs jos vaidmenį mąstyme. Tuomet suvokiau lietuvių kalbos pranašumą prieš kitas kalbas.
Maišyti atskirų kalbų žodžius yra lygiai taip pat, kaip maišyti skirtingų skaičiavimo būdų ženklus.
Pabandyk išspręsti: ll+ll+ll=?
ll – koks ženklas, 11 ar 2 ar 3 (dvejetainėje)?
Bet kurį import žodytį gali sulietai tuvinti pridėjus ACIJA, IZMAS.
Pvz. indoktrinuojama indoktrinacija man visada asosijuojasi su dešra indigrient.
11 jei dvejetainėje?
dvejetainiu būdu skaičiuojant vertinama ar ženklas yra toje padėtyje ar ne.
jei ženklas yra:
pirmoje padėtyje, imamas skaičius 2 laipsnyje 0 =1, antroje padėtyje imamas skaičius 2 laipsnyje 1 =2, trečioje padėtyje imamas skaičius 2 laipsnyje 2 =4.
ketvirtoje…. laipsnyje 3
jei parašyta lll (4+2+1=7), jei parašyta l0l (4+0+1=5)
“11 jei dvejetainėje?” (2+1=3),
Ir……Ar nereikėtų išsamesnio paaiškinimo ?
googlinti moki?
http://lt.wikipedia.org/wiki/Dvejetain%C4%97_skai%C4%8Diavimo_sistema
Jis visada knebinėjasi po smulkmenas, taip tarsi norėdamas nuvesti nuo esmės (pasiginčykite su žydomasonais – ta pati taktika).
Įtakos agentų užsiėmimai.
Nusišnekėjai – lietuviai pakantūs svetimam, bet geram žmogui, tačiau nepakenčia blogio.
Šia tema:
Marius Kundrotas. Tolerancija – dorybė, yda ar mitas?
(Žygeivio pastaba – pilną Mariaus straipsnį internete jau neradau (deja, jo asmeninė svetainė nebeveikia), todėl įdedu rastą ištrauką).
Tolerancija (lotyniškai “tolerantia” – kantrybė) yra tarptautinis terminas, reiškiantis pakantumą kitoniškai nuomonei, požiūriui, elgesiui.
Vienos nuomonės viešpatavimas viduramžių Europoje ir kai kuriose moderniųjų laikų politinėse sistemose pavertė toleranciją laukiama panacėja, o postmodernistinėje pasaulėžiūroje tolerancija virto burtažodžiu.
Tačiau mėginant šį principą iš svajonės perkelti į tikrovę, išryškėja tam tikras loginis nenuoseklumas.
Ar įmanoma absoliuti tolerancija?
Pasirodė, kad ne.
Visų pirma, tolerancija, susidūrusi su netolerancija, pati virsta netolerancija šiai netolerancijai. Tai nėra vien žodžių žaismas, o konkreti ir aktuali praktinė problema.
Pažiūrų skirtingumas ir jo galimybė buvo pagrindas iškilti tolerancijos principui, tačiau pastarasis nesuteikė problemai sprendimo, o greičiau įnešė dar daugiau sumaišties. Dialektinę problemą pamėginta įsprausti į pozityvizmo rėmus, ir pozityvizmas pasirodė esąs visiškai nepajėgus šios problemos spręsti. Dvišalė schema – “tolerancija arba netolerancija” – susidūrė su neiginio neiginiu. Praktika pasirodė sudėtingesnė už primityvią ir utopinę teoriją. Praktikoje konfliktai kyla ne tarp “tolerancijos” ir “netolerancijos”, o tarp daugybės skirtingų požiūrių.
Bet kuris asmuo, viešai deklaruojantis savo vertybines nuostatas, gali sukelti pasipiktinimą priešingų nuostatų šalininkui. Ką daryti šiuo atveju? Atsakymas tik atrodo paprastas: toleruoti. Tačiau bet kurios vertybės šalininkas, pripažinęs priešingos (ne šiaip kitoniškos, o būtent priešingos!) nuostatos lygiavertiškumą, automatiškai paneigia savąją poziciją. Klasikinės šeimos šalininkui homoseksualizmas negali būti tolygia vertybe, tautininkui negali būti priimtinas kosmopolitizmas, krikščionis negali pripažinti Krišnos Dievu. Tai padarę, jie nebebūtų savimi.
Žinoma, religija, politika ir moralė yra skirtingos sritys, tačiau visose jose galima arba konkreti pozicija, arba jos nebuvimas. Būtent pastarasis atvejis yra vienintelė galimybė visiškai tolerancijai. Kai neturi pozicijos, tai nėra ir ką ginti. Nebėra pagrindo nesutarti dėl pozicijų skirtumo. Tokiu būdu, tolerancijos principas praktiškai verčia būti niekuo, nes būdamas kažkuo, gali įžeisti kitą, kuris tuo nėra. Iš esmės, tolerancija – tai įteisintas nihilizmas.
Tolerancija neskatina nuomonių įvairovės (pliuralizmo), o kaip tik apriboja tokias galimybes, pretenduodama būti vienintele teisinga pažiūra.
Tokiu būdu gimsta prieštaringas požiūris: Tiesa yra tokia, kad jos – nėra!
Tačiau jei nėra absoliučios Tiesos, tai ir jos neigimas negali būti
absoliučiąja Tiesa.
Dažnu atveju tolerancija reiškiasi konformizmo – prisitaikymo – pagrindu.
Kitais atvejais tai gali būti paprastas abejingumas: “esu tolerantiškas, nes tai manęs neliečia”. Tačiau tai net nėra nuostata, o situacinė būklė: kas bus, kai, vis dėlto, “palies”?
Dar kitais atvejais, tolerancija tampa ginklu kovoje dėl skirtingų vertybių, nuostatų ir interesų. Ir anaiptol – ne silpnųjų ginklu.
Viduramžių pabaigoje gyvavo toks principas: kieno valdžia, to ir religija.
Šiandieną – kieno valdžia, to ir tolerancija. Tokia būsena – visiškai natūrali, ir ne vien dėl to, kad šiandien tolerancija užima religijos vietą.
Kadangi tolerancija nepajėgi išspręsti pažiūrų ir interesų skirtumo, įvesti bendro visuotinio sutarimo (kuris praktikoje nėra ir negali būti įmanomas), tai belieka rinktis: kurią pusę toleruoti? Jeigu krikščionis teigia, jog homoseksualizmas – nuodėmė, tuomet belieka vienas iš dviejų: arba jį nutildyti, arba pripažinti, jeigu ne jo požiūrio teisingumą, tai bent jo teisę taip manyti. Tačiau kaipgi pripažinsi tokią teisę, jeigu šis požiūris žeidžia priešingų nuostatų (teisingiau – polinkių) atstovus?
Liberalai tariasi atradę auksinį raktelį nuo šios problemos, iškeldami privatumo principą: “Turi savas pažiūras? Turėk jas sau, ir nebūtina jas viešai reikšti”.
Bet šis principas sukėlė dar didesnius prieštaravimus. Pirmiausia, klausimas kyla ne dėl to, “ar būtina?”, o dėl to – “ar galima?”.
Principas, kuomet turėti nuomonę leidžiama, bet jos viešai reikšti – nevalia, reiškia ne ką kita, kaip totalitarinę diktatūrą. Kita vertus, kas darytina, kuomet konkrečios pasaulėžiūros sudėtine dalimi yra ne tik tvirta pozicija priešingų nuostatų atžvilgiu, bet ir viešas tos pozicijos deklaravimas? Ir apskritai, ar nuoseklu turėti požiūrį, laikyti jį teisingu, ir viešai neskelbti? Kurgi tolerancijos nuoseklumas, jeigu žmogus verčiamas slėpti ar gėdytis savo pažiūrų?
Kas kita, jei neturi to požiūrio ir nelaikai jo teisingu, tačiau tai – vėl grąžina prie draudimo turėti poziciją. Leidimas ją turėti ir draudimas viešai reikšti tėra išsisukinėjimas nuo tiesaus atsakymo. Šiuo atveju, nuoseklesni tie, kurie atvirai teigia: mūsų požiūris yra teisingiausias, ir kitiems pasaulyje neturi likti vietos! Būtent į tai šiandien pretenduoja tolerancijos principas, nepakęsdamas greta savęs jokių alternatyvių pasaulio gelbėjimo modelių.
Taigi, tolerancija konfliktų nesprendžia. Tai – tiesiog dar viena utopinė, mesianistinė doktrina, virtusi įrankiu priešingos pozicijos gniaužimui.
Tai – praktinė pusė.
O teoriniame lygmenyje, tolerancija atsiskleidžia kaip visiškai amoralus principas, kadangi sulygina teisų su neteisiu, dorybę – su niekšybe, normą – su iškrypimu. Motina Teresė pastatoma į vieną gretą su Vievio pakelių maniaku Kaziu Jonaičiu. Tai įmanoma tiktai neigiant objektyvių vertybių buvimą, ką tolerancija ir daro.
Tiesa, įmanoma ir kitokia tolerancija: tai tolerancija bendrų vertybių pagrindu. Kai sutariama dėl pagrindinių vertybių, antraeiliai – sampratų ir priemonių skirtumai – gali tapti nebe tokie svarbūs. Tačiau ši tolerancija nėra absoliuti, o dalinė. Tai – nėra tolerancija kaip principas, o greičiau natūralus konsensusas bendrų vertybių pagrindu.
Todėl šitokio santykio net neverta vadinti tolerancija, kadangi tolerancijos principo nuoseklumas reikalauja statyti šį principą vertybe savaime (o ne kažkurios kitos vertybės pagrindu).
Ko gero, verčiau būtų mažiau akcentuoti toleranciją, ir labiau ieškoti objektyvumo. Pripažinus, jog objektyvi Tiesa yra, visiškai nebūtina ją iškart sutapatinti su savo subjektyvia nuomone. Tačiau priešingas kraštutinumas – objektyviosios Tiesos paneigimas – prie gero taipogi, nepriveda. Kai Tiesos nėra, tuomet kiekvienas tampa sau tiesa. O kai kiekvienas ima gyventi sau, tada kiekvienas tampa ir potencialia auka.
Marius KUNDROTAS
Ir ši tema:
Jacob Mchangama. Cenzūra kaip „tolerancija“
http://lndp.lt/diskusijos/viewtopic.php?f=115&t=5265
Čia irgi siūlau paskaityti:
Politkorektiškumas – blogiau už leninizmą!
http://lndp.lt/diskusijos/viewtopic.php?f=115&t=3847
P.S. Įvairius straipsnius apie toleranciją surinkau čia:
Tolerancija – dorybė, yda ar mitas?
http://lndp.lt/diskusijos/viewtopic.php?f=115&t=5392
Pusiau rimtai, pusiau nerimtai.
Jei tolere kelti , tai ir taurelė reiškia tą patį . Jei su kuo nors noriu pakelti taurelę , tai su tuo tauleruoju …
Na, rytoj Žolinės, tad galbūt prasmingiau būtų tauleruoti kokį žolelių antpiliuką (saikingai, mėgaujantis).
Пьянству бой! 🙂
Puikus straipsnis. Pritariu. Dėkui
Perskambinau visiems pažistamiems,draugams ir savo vaikams, kad perskaitytu straipsnį.Ačiū autoriui.Puiku.
Ką tik LRT pranešė – iš kalėjimų paleidžia gaujas žulikų.
Tautininkams uždavinys: jei jau žuliką pavyko patupdyti, tai tegul jis ten sėdi tol kol jo šeimoje jauniausias taps vyriausiu. 🙂
Straipsnyje ir daugelyje čia esančių komentarų yra loginių klaidų ir net manipuliavimo vartojant sąvokas, taip pat ir Kundroto citatoje, kurioje net bandoma remtis formaliais loginiais argumentais. Žinote, tokiais būdais galima įrodyti, kad 1 centas = 1 litui…
Nereikia išradinėti savų abejotinų apibrėžimų ir provincialių pseudofilosofijų.
Žiūr. geriau http://en.wikipedia.org/wiki/Tolerance
Šiaip šis žodis (sąvoka) turi daug reikšmių. Tą apie kurią kalbama čia, yra trumpai apibrėžta taip: “Tolerance or toleration [is] a fair, objective, and permissive attitude toward those whose opinions, practices, race, religion, nationality, etc., differ from one’s own; freedom from bigotry.” (galėtų kas nors ir išversti į lietuvišką Wikipediją)
Kai kalbama apie toleranciją, toleruojamas/netoleruojamas yra būtent žmogus kaip toks, t.y. konkreti būtybė. Tai nereiškia, kad man priimtinos to žmogaus, nuomonės, ideologija, religija, seksualinė orientacija, bendrai tapatumas ir pan. Pvz. aš toleruojų savo homoseksualų draugą ir gerbiu jį kaip asmenybę, kaip žmogų, nors homoseksualumas kaip toks man yra visiškai svetimas, atstumiantis. Todėl, nežiūrint į savo asmeninius jausmus, aš jaučiu pareigą ginti savo homoseksualų draugą nuo nedraugiškos aplinkos (kuri jį į akis vadina “pyderu” ir galvoja, kad tokiu būdu ji išreiškia savo nuomonę ir net pasaulėžiūrą).
Galima palyginti su klasikiniu pasakymu “man visiškai nepriimtina jūsų nuomonė, bet aš paaukočiau savo gyvybė už tai, kad jūs turėtumėte galimybę ją išsakyti”.
Tolerancijos savoką yra artima mandagumui: pvz tik primityvus, nemandagus žmogus juokiasi iš storo, negražaus žmogaus gatvėje. Jeigu aš mandagiai kalbuosi su storuliu, visiškai nereiškia, kad pastarasis man yra gražus.
Beje, visai nereiškia, kad pvz homoseksualūs žmonės yra tolerantiški – visiškai ne, kaip ir pvz juodaodžiai gali būti rasistai.
Tolerancija – tai būdas vienoje edrvėje sugyventi visai skirtingiems žmonėms. O netolerancija anksčiau ar vėliau baigiasi tragedijomis, net kraujo praliejimu.
Mandagumas yra pagarbos rodymas nepriklausomai ar tas (tie) žmogus jos nusipelnė. Mandagumas atsirado prievartinėje valstybinėje visuomenėje. Gentyse žmogus gerbiamas tiek, kiek nusipelnė. Jei ‘storas’ žmogus yra geras jį negerbdamas negerbsi savęs.
Pakantumas ir nepakantumas yra ne žmonėms, o jų veiklai. Jei jų veikla nepriimtina visuomenei, ar net daro žalą (pvz., laužo dorovines nuostatas būdingas tai visuomenei), pakančiam galima būti tol, kol neįsitikinama. Pakantumas svetimtaučiams galimas, jei jie, kaip svečiai, gerbia vietinius papročius ir elgiasi priimtinai.Svetimtaučių antplūdis kelia grėsmę vietinei visuomenei ir tai tolygu karo užgrobimui – visuomenė privalo gintis VISAIS būdais,
Gerbiamasis, tai, apie ką Jūs čia rašote, galima apibūdinti kaip pakantumą ir/ar paprasčiausią pagarbą. Tai toli gražu nėra tas pats, kas pastaruoju metu peršama tolerastinė ideologija, apie kurią ir kalbama tiek straipsnyje, tiek Mariaus citatoje. Ten pakantumo samprata yra iškreipta tiek, kad iki tolerancijos jai – kaip kiaulei iki Mėnulio (jei ką, atsiprašau už porkofobiją, diskriminaciją ir kiaulių teisių pažeidimą :)). Dėl to ir vadinama tolerastija. Kitaip tariant, tolerancija, žmogaus teisės ar pan. kaipo tokios nėra ydingos sąvokos – ydingas yra jų prasmės iškreipimas.
Nusipaistei visiškai:
negalima pakęsti blogo elgesio.
Apie tai dera šnekėti.
Jei pederastai savo maršais kėsinasi prastumti savo netikusį gyvenimo būdą kaip normą, tai visuomenės dauguma ir pasako – mums to nereikia, susirinkit savo žaislus ir keliaukit ten, kur tai yra, gal būt, priimtina.
Mes dar nenuglušom ir tokiom nesąmonėm neužsiiminėjam.
Prie pederast izmo per pastaruosius mums nepriklausomus metus sparčiai prisidėjo ir krikš. čioniška dogma: MYLĖKIT VIENAS KITĄ.
Kuo meilės baigiasi? Jei nori dešimtuko, pabandyk teisingai atsakyti.
Straipsnis kaik straipsnis…bet komentarai… ….
JŪS NIEKADA NELAIMĖSITE PRIEŠ GĖJUS !!! Jie sugeba būti vieningi, o jūs visi- maž vaikiai smėlio dėžėje, besipilstantys smėliuku vienas kitam į akis. Tik pradedat diskutuoti ir tuoj susipešat. GĖDA!!! Tolerancija ar pakantumas, tikras lietuvis ar tikresnis pagonis, lietuviškom raidėm ar angliškom, ar dar kas nors-puikus pretekstas peštynėms. Kiek galvų tiek partijų! Kabinėjatės prie smulkmenų, o esmę pamirštate. Tokius lengva valdyti. …nesipykime prieš Žolinę…o po Žolines ir vėl galima????Vietoj to, kad vieningai veikti, še tau kad nori…“lietuviai“…MAŽI VAIKAI!!!!
Geras straipsnis.Bėda tik,kad dėdulė Stalinas mūsų valdžią prilaikančius įpratino pirmus raportuoti įvykdžius kiekvieną jo pirstelėjimą.Tai jie ir raportuoja.Tada Maskvai,dabar Briuseliui. O dėl mūsų išsirinktos valdžios… Kas rinko Abonentą,kai jis pirmą kartą ėjo į Vilniaus merus? Kiek vilniečių už jį balsavo antrą kartą?Kai visi dar puikiai prisimena jo abonentinius 15 proc.?Kokia ta rinkimų teisė,kai šiokį tokį ir dar anokį,geroką mėmę,bet vis dėlto visos Lietuvos išrinktą prezidentą Paksą nušalinti telefono pokalbių įrašų pakako, o keliolikos drėmų išsirinktą Abonentą ne? Nors tokių pačių įrašų buvo.