Lietuvoje tapo įprasta, kad vieniems asmenims taikomi teisiniai ir politiniai standartai būna itin griežti, o kitiems – neįprastai lankstūs ir palankūs. Pastaruoju metu tai ypač ryškiai atsiskleidžia vertinant šalies žmonių žodžio ir minties laisvę.
Pernai visus šokiravo Šalčininkų gyventojų Genadijumi Rogač ir Pavelu Ivaško vaizdo įrašas internete, sukėlęs didžiulį žmonių nepasitenkinimą: jame Rogač šlykščiausiais žodžiais niekino Lietuvą ir įžeidinėjo ukrainiečius, o Ivaško šiam pritarė. Šiedu sėbrai nešvankiais žodžiais plūdo lietuvius, vadindami juos pederastais, tyčiojosi iš ukrainiečių, sakė norintys iššaudyti Seimą ir tik laukia, kada Lietuvą užims Rusijos kariuomenė.
Teisėtvarka gelbsti, kurie tyčiojasi iš lietuvių ir ukrainiečių
Valstybės teisėtvarkos reakcija buvo neįtikėtinai rami. Pradėjusi ikiteisminį tyrimą ir pasitelkusi Lietuvos teismo ekspertizės centro (LTEC) vyriausiąją teismo ekspertę G. Herasimenkienę, teisėtvarka tiesiogine to žodžio prasme šiuos du sėbrus ištraukė iš cypės – prokuratūra G. Rogač ir P. Ivaško viešų išpuolių prieš Lietuvoje gyvenančius ukrainiečius, lietuvių tautą ir Lietuvą bei jų grasinimų šaudyti žmones nesureikšmino, esą jų kalboje nėra neapykantos kurstymo požymių, jie neskatina kitų šaudyti žmones, neragina kitų tyčiotis iš lietuvių ir ukrainiečių, o kad patys to nori – nieko nepadarysi.
Ikiteisminis tyrimas nutrauktas remiantis G. Herasimenkienės išvada, kurioje pasakyta, kad G. Rogač ir P. Ivaško pokalbis yra privatus. Jo metu Rogač savo išsakytas idėjas kitų asmenų perimti neskatina, esą jis nepropaguoja prieš tautines grupes nukreiptų idėjų, nors išsako pritarimą Rusijos karinei agresijai Ukrainoje ir galimai prieš Lietuvą. Analogiškai, esą Ivaško nepasisako apie tapatybės pagrindu išskirtas žmonių grupes, o abu nepateikia konstatuojamosios informacijos apie konkrečių asmenų veiksmus. Jų pasakymai neva nėra suformuluoti kaip grasinimo ar raginimo kalbos aktai, todėl jų kalboje neaptinkama Baudžiamojo kodekso 170 straipsnyje numatytų požymių. Pakako vienos lingvistinės ekspertizės, kad šių dviejų neapykantos skleidėjų atžvilgiu tyrimas būtų nutrauktas.
Teisėtvarka gelbsti tuos, kurie ragina kitus šaudyti
Šiemet spalio 30-ąją Generalinė prokuratūra paskelbė nutraukianti ikiteisminį tyrimą dėl Algio Ramanausko pasisakymų pokalbyje su Vytautu Sinica. Daugelis dar pamena, kad 2024 m. rugsėjo 13 d. „YouTube“ platformoje patalpinto pokalbio su Nacionalinio susivienijimo vicepirmininku Vytautu Sinica metu A. Ramanauskas teigė: „Įsivaizduokim namų ūkį, kur tėvas garsiai pasileidęs rusišką filmą, o mama klauso rusiškos muzikos garsiai. Tai juos… Čia klausimas tiktai, ką pirma padaryt: atimt vaikus ir po to juos sušaudyt ar prie vaikų juos… Ne, aišku, atimt vaikus ir po to. Vaikus reikia atimti iš tokių.“
Analogiškai, prokurorai šiuose žodžiuose neįžvelgė nieko, kas keltų visuomenei bent mažiausią susirūpinimą. Jų teigimu, „nesant konkrečių tiesioginių, akivaizdžių pareiškimų, skatinančių fizinį smurtą“, tokie žodžiai negali būti laikomi nusikalstama veika. Tuo pagrindu tyrimas buvo nutrauktas.
Teisėtvarka baudžia už raginimus laikytis Konstitucijos

Alina Laučiuvienė | pozicija.org nuotr.Bet štai paradoksas: tą pačią dieną Vilniaus miesto apylinkės teisme vyko posėdis dėl Nacionalinio susivienijimo narės Alinos Laučienės straipsnio „Lietuvi, tavo šalis pavojuje! Kitataučiai perima valdymą! Atsimerk“. Straipsnyje buvusi mokytoja kritikuoja dalies kitataučių nenorą integruotis ir mokytis valstybinės lietuvių kalbos.
A.Laučienės atveju valstybės pasielgta neadekvačiai – už minėtą publikaciją teisėtvarka jai sukurpė baudžiamąją bylą. Prokuratūros prašymu ta pati LTEC vyriausioji teismo ekspertė G. Herasimenkienė, kurios pastangų dėka nuo cypės buvo apsaugoti šalčininkiečiai dėl viešų išpuolių prieš Lietuvos visuomenę ir valstybę, pareiškė: nors tekste nėra raginama smurtauti ir nėra išsakoma grasinimų, A. Laučienės straipsnis yra žeminantis, niekinantis Lietuvoje gyvenančius rusus, lenkus, baltarusius, ukrainiečius ir žydus.
Ji sutiko, kad straipsnis nėra bauginantis, bet jame esą yra suformuluoti reikalavimai, kuriuos lietuviai turėtų kelti Lietuvoje gyvenantiems rusams, lenkams, baltarusiams, ukrainiečiams ir žydams.
Ekspertizių maratonas
Visai logiška, kad po tokios išvados ikiteisminį tyrimą vykdžiusiai policijai nebuvo pagrindo toliau persekioti A. Laučienę. Bet prokuratūros nurodymu buvo užsakyta pakartotinė tos pačios ekspertės ekspertizė siekiant išsiaiškinti, ar tikrai straipsnio autorė nepadarė jokio nusikaltimo. Pakartotinėje ekspertinėje išvadoje ekspertė G. Herasimenkienė vėl pakartojo, kad A. Laučienės straipsnio pasakymai žemina, niekina kitataučius ir propaguoja priešiškumą jiems.
Pasodinti į teisiamųjų suolą straipsnio autorę tokios išvados akivaizdžiai nepakako, todėl buvo užsakyta trečia ekspertizė, kurią atliko Žurnalistų etikos inspektorius. Pastarasis savo išvadoje nurodė, kad tautinių vertybių iškėlimas savaime nėra kitų tautinių bendrijų niekinimas ar diskriminavimas. Jo vertinimu, visas autorės publikacijos tekstas nelaikytinas tyčiojimusi, niekinimu ar kurstymu diskriminuoti žmonių grupę dėl tautybės ar kilmės.
Toks netikėtas ekspertinis posūkis valstybės teisėtvarkos akivaizdžiai netenkino. Ji užsakė ketvirtą ekspertizę, kurią atliko to paties LTEC lingvistikos ekspertė S. Kietytė. Ši unisonu patvirtino G. Herasimenkienės išvadą, kad A. Laučienės tekste esą „žeminami rusakalbiai“, „skleidžiamos supriešinimo idėjos“, o straipsnis savo tonu yra priešinantis.
Prokurorui A. Laučienės gynėjas advokatas pateikė grupės autoritetingų Lietuvos psichologų ekspertinę išvadą (penktą ekspertizių sekoje), kurioje mokslininkai ir praktikai patvirtino, jog „minėtame A. Laučienės straipsnyje jokio kitataučių žeminimo įžvelgti neįmanoma. Jie nurodė, kad Lietuvos Respublikos Konstitucijoje skelbiama, jog lietuvių tauta sukūrė Lietuvos valstybę ir ją kuria, nes 2 straipsnyje rašoma: „Lietuvos valstybę kuria Tauta“.
Konstitucijos 3 straipsnyje vėl patvirtinama Tautos atsakomybė už valstybę: „Niekas negali varžyti ar riboti Tautos suvereniteto, savintis visai Tautai priklausančių suverenių galių.“ O 4 straipsnyje teigiama: „Aukščiausią suverenią galią Tauta vykdo tiesiogiai ar per demokratiškai išrinktus savo atstovus.“ Taigi niekas neturėtų abejoti šiais konstituciniais teiginiais ir juolab varžyti A. Laučienės laisvės realizuoti savo konstitucinę teisę agituoti už tautos atstovus.
Taip pat neturėtų jai būti ribojama galimybė reikšti nuomonę apie vienokį ar kitokį elgesį, vertinti jį. Žodžio ir išraiškos laisvė yra vienos svarbiausių žmogaus laisvių, būtinos laisvos ir demokratinės visuomenės egzistavimui. Demokratinė valstybė privalo užtikrinti šios laisvės įgyvendinimą ir apsaugą; ją gina Konstitucijos nuostatos. Išraiškos laisvė – tai galimybė netrukdomai reikšti savo mintis, pažiūras, įsitikinimus viešai“.
Išvadą pasirašė psichologas, psichoterapeutas prof. dr. Gediminas Navaitis, gydytojas psichiatras Liudvikas Lazauskas, Vilniaus šeimos centro direktorius, psichologas konsultantas Arūnas Kuras.
Teisėsauga – tarsi dviveidis dievas Janus
Taigi, visuomenė turi tris iš esmės panašius žmonių raiškos atvejus, kai piliečiai realizuoja teisę laisvai reikšti savo nuomonę, tačiau teisėsauga – tarsi dviveidis senovės romėnų dievas Janus, sugebantis suktis pagal politinių vėjų kryptį. Jos reakcija skiriasi diametraliai: vienu atveju prokuratūra konstatuoja, kad įžeidūs pasisakymai, grasinimai iššaudyti Seimą, pritarimas Rusijos agresijai, netgi laukiant, kada Lietuvą užims Rusijos kariuomenė, ir frazės apie vaikų atėmimą bei žmonių „sušaudymą“ nėra nusikalstami.
Kitu atveju prokuratūrai pasirodo pavojingas moralinio tono A. Laučienės straipsnis, agituojantis kitataučius paisyti Lietuvos įstatymų, mokytis valstybinės lietuvių kalbos, nes priešingu atveju jie Valstybės nepageidaujami. Būtent už meilę Tėvynei, gimtajai lietuvių kalbai ir pagarbą Lietuvos Konstitucijai A. Laučienę jau treti metai tąso baudžiamojoje byloje, kurios pabaigos dar nematyti, o baigtis neaiški.
Teismo posėdyje spalio 30 d. kaltinamosios gynėjo advokato Tomo Januškevičiaus spaudžiama LTEC ekspertė S.Kietytė pripažino, jog A. Laučienės straipsnis neskatina smurtauti, o tik pateikia kritiką dėl nenoro kalbėti lietuviškai ir amoralaus elgesio. Ji sutiko, kad autorės teksto intencijos negalima vertinti ignoruojant istorinį ir geopolitinį kontekstą. O kontekstas toks, kad pastaraisiais metais į Lietuva suplūdo daugiau nei 200 tūkst. migrantų, kurie nekalba lietuviškai ir daugelis jų nė nemano laikytis Lietuvos įstatymų – mokytis valstybinės lietuvių kalbos, viešai tai deklaruodami ar vengdami valstybinės kalbos mokymosi prievolės.
Priminus, kad pagal Konstitucijos 14 straipsnį valstybinė kalba yra lietuvių kalba ir pacitavus Konstitucijos preambulę apie lietuvių tautą, sukūrusią valstybę, S. Kietytė atsiribojo, esą „tai ne lingvisto kompetencija.“
Teisiamoji (ne) turi būti išteisinta
A. Laučienės teismo posėdį stebėjo kelios dešimtys žmonių, tarp jų ir Nacionalinio susivienijimo pirmininkas prof. Vytautas Radžvilas. Surinkusieji piktinosi ekspertės vertinimu, kaltino ją nekompetencija. Bet teisėja E. Petraitienė nusprendė procesą tęsti – mat byloje reikia pašalinti visus neaiškumus, susijusius su lingvistika ir teksto suvokimu, todėl į teismo posėdį bus kviečiamas dar vienas ekspertas – jau šeštas!
Akivaizdu, kad pritarimas Rusijos agresijai, grasinimai iššaudyti Seimą, lūkuriuojant kada Lietuvą užims Rusijos kariuomenė, frazės apie vaikų atėmimą ir žmonių „sušaudymą“ valstybės teisėtvarkai nerimo nekelia – tai nėra nusikalstama veika, tai tik nuomonė. O A.Laučienės keliami kalbinės integracijos, konstitucinio valstybinės kalbos statuso išlaikymo kaip lojalumo valstybei klausimai teismo vertinami kaip priešiškas, supriešinantis, žeminantis veikimas prieš asmenis. Kritika dėl kitataučių nenoro mokytis valstybinės lietuvių kalbos šiandien traktuojama kaip kriminalinis nusikaltimas.
Taip pradėjo ryškėti dviveidės valstybės kontūrai: visuomenei jau tiesmukiškai signalizuojama, kad kai kurioms žmonių grupėms leidžiama laisvai kalbėti, kas tik šauna į galvą – ciniškai, su atvira neapykanta, be prievolės laikytis valstybės įstatymų reglamentuojamos tvarkos, o vienai, priešingai, prievolė rinktis žodžius ypač atsargiai ir apdairiai, nes kiekvienas sakinys gali tapti juridine kilpa, tempiančia į baudžiamojo persekiojimo suolą.
KAM rūpi valstybinės kalbos likimas, rizikuoja būti nubaustas
Mūsų sąmonėje mėginama įtvirtinti naują teisinę realybę: pilietis, kuriam rūpi valstybinės kalbos likimas, rizikuoja baudžiamojo teismo procesu, o besižavintis ir laukiantis okupacinės kariuomenės, niekinantis Lietuvos valstybę ir jos žmones, tai daryti laisvas nuo baudžiamosios atsakomybės. Trijų bylų palyginimas atskleidžia šią karčią tiesą – teisėsauga atvirai ima persekioti tuos, kurie gina valstybinį lietuvių kalbos statusą, kartu rodydama neribotą toleranciją tiems, kurie svajoja apie Lietuvos okupaciją, tyčiojasi iš lietuvių, atvirai palaiko agresorę Rusiją ar, kita vertus, kalba apie rusakalbių šaudymą.
Deja, turime suvokti, kad ne teisėtvarka, o mūsų valstybė teisėtvarkos veiksmais siunčia savo piliečiams jai pačiai pavojingą žinią, jog patriotizmas, lojalumas Lietuvai ir jos valstybingumui traktuojamas kaip įtarimą keliantis požymis, o atvirai reiškiami nepagarba ir priešiškumas jai – kaip laisva nuomonės raiška.
Kas bus, jei būsime užpulti?
Ir pagrįstai kyla klausimas: jei būsime užpulti, kas Lietuvą tokią gins? Ar tie, kuriuos ji baudžia už ištikimybę Tautos ir jos valstybės idealams, ar tie, kurie šlovina Lietuvos priešus ar taškosi neapykantą kurstančiais žodžiais? O gal tikimasi, kad gintis neteks, o gal kad nereikia?
Ne apie tokią Valstybę svajojo jos kūrėjai, ne dėl tokios rinkosi stovėti prieš tankus Sausio 13-osios aukos. Lietuva tapo svetinga svetimiesiems, bet kodėl ji tampa svetima saviesiems?
Primename, kad žmonės labai jautriai atsiliepė į kvietimą remti aukomis persekiojamą pedagogę A. Laučienę. Aukos pervedamos į Lietuvos žmogaus teisių asociacijos sąskaitą LT 637044060001139296. Skirdami paramą nurodo, kad ji skiriama Alinai Laučienei remti.
Autorius yra Lietuvos žmogaus teisių asociacijos pirmininkas






















Dabar aišku, kodėl kultūros politikoje nėra nė žodžio apie etninę lietuvių kultūrą – tai juk įžeistų kitataučius.
>Taigi
1. Trijų bylų palyginimas atskleidžia karčią tiesą – teisėsauga atvirai ima persekioti tuos, kurie gina valstybinę lietuvių kalbą.
2. 31/ATLAS, Stasys Gliaudys: “Žemėje bus atstatyta tvarka ir teisingumas. Nebaudžiamieji bus nubausti”.
3. Išvada: nors tai būtų netgi teisėsauga, bet šie, nebaudžiamieji, irgi bus nubausti. Nors tai ir įžeistų kitataučius.
Sovietmečiu nebuvo galima viešai sakyti, kad tai padarė lietuviai, privalu buvo sakyti – tarybiniai žmonės arba jos pavadinti pagal kitą požymį – miestiečiai, kolūkiečiai ir pan. Šį imperinį nutautinimą Lietuvos valdžia šalyje tęsia ir toliau, nors ji nėra imperiška.. Pagal Konstituciją be tautos nėra valstybės, o be valstybės – tautos. Taigi atsikvošėkime nuo to tariamai imperinio “betautiškumo”. Būkime tautiškai vientisa, t.y. valstybiškai lietuviška šalimi ir tai nėra joks nacionalizmas ar kitų tautų niekinimas.
Tai tik parodo, kad nutautinimas yra ne imperijos, o komunistų siekis. Pati sąvoka ,,imperija” reiškia, kad valdoma ne viena tauta – taigi, tautos pripažįstamos.
Ne komunistų, o pasaulinės valdžios siekiančio globalaus kapiralo, kurio šerdis – globalus finansinis kapitalas.
Komunizmas yra jų pasaulio užkariavimo būdas. Patikli prastuomenė įtikinama, kad komunizmo tikslas – rūpintis ,,darbo liaudim”, kai tuo tarpu tikrasis tikslas yra visuotinė diktatūra. Liaudies vardu, žinoma.
Mielasis, gal galėtumėte palyginti, kaip kinų liaudis gyveno iki komunistų ir kaip gyvena dabar ?
Koks komunizmas dabar? Komunizmas – kai nėra privačios nuosavybės. Tai, ką stumia globalus kapitalas (kolektyvinis švabas) – tai visa nuosavybė jų rankose. Atitinkamai, kitų nieko.
Komunizmas buvo panaudotas to globalaus kapitalo pirmtakų kaip priemonė sugriauti jų konkurentus.
Budweiseriui:
,,kaip kinų liaudis gyveno iki komunistų ir kaip gyvena dabar “. Ar kinų liaudis gyvena geriau dėl komunizmo, ar dėl to, kad be komunizmo, jiems po Mao siautėjimo dar davė šiek tiek laisvės ? Kur liaudis gyvena geriau – komunistinėj Kinijoj ar Taivane ?
Naiviam klausimui:
,,Komunizmas – kai nėra privačios nuosavybės”. Ne, komunizmas, tai komunistų partijos diktatūra.
” Kur liaudis gyvena geriau – komunistinėj Kinijoj ar Taivane ? – As of late 2024, Taiwan’s national debt was approximately
NT$5.84 trillion (around $183 billion USD). Čia kaip klausti: kuri višta riebesnė: kaimo bobutės ar broilerių fabrike. Kurią norėtumėt valgyti ? Taip, Taivanas labiau pripompuotas augimo chormonų , bet ar tai sveika ?
Bet klausimas, ar imperijoje valdoma laisva valia, o ne vienos iš jų jėga, užvaldyta kita. Tai, ar ne toks tas tautos pripažinimas imperijoje būna.
Imperijos būna skirtingos. Jose visada yra titulinė tauta, imperijos stuburas – tuo jos panašios. Bet skiriasi titulinės tautos ir kitų tautų santykiu. Pv., Britų imperijoje, kuri buvo kolonijalinė imperija, kitos tautos buvo visiškai beteisės metropolijos atžvilgiu, galiojo plėšimo principas jos buvo pigių žaliavų šaltinis ir produkcijos, kuri buvo gaminama tik metropolijoje, pardavimo rinka. Kolonijose buvo draudžiama kurtis pramonei. Paskaičiuota, kad vien Indija dabartiniais pinigais buvo apiplėta 40 trilijonų dolerių. Iš čia D.Britanijos pilys, dvarai, turtai, socialinė sistema, mokslas, menas – buvo iš ko finansuoti.
Tuo tarpu Rusijos imperija nebuvo kolonijalinė, buvo stengiamasi daugmaž tolygiai plėtoti visus imperijos regionus. Vilniaus, Kauno gubernijose irgi plėtojosi pramonė.
Vilniaus ir Kauno gubernijose (kadangi tai buvo pasienio gubernijos) pramonė nebuvo plėtojama: tai labai gerai matosi lyginant su Latvija ir Estija. Taip kad rusiškų pasakų sekti nereikėtų.
,, klausimas, ar imperijoje valdoma laisva valia”. Sąjungos, kuriose tautos valdomos laisva valia, imperijomis nesivadina. Imperijos visada reiškia užkariautų tautų valdymą. Nors, pripažįstant, kad tos kitos tautos yra. Bent kol kas. Jokia tauta savo noru į imperiją neina. Nebent jai grėstų kita, blogesnė imperija. Taip, pvz., ukrainiečių protėviai prisijungė prie Lietuvos.
Autorius teisingai vertina Šalčininkų koloradų ir Laučienės atvejus. Abiem atvejais teisėsaugos elgesys akivaizdžiai tendencingas, antivalstybinis, išryškinantis, kad valstybės struktūrose tvirtai išsikerojusi Lenkijos įtaka, nes, manau, būtent dėl to yra tokie teisėsaugos veiksmai abiejose bylose.
Autorius visiškai neteisus rašydamas apie A.Ramanausko atvejį. Ten nebuvo jokio raginimo kitus šaudyti. Tais žodžiais buvo išreikšta emocija – visiškai pagrįstas ir pateisinamas didelis pasibjaurėjimas surusėjusiais mankurtais, dažnai ir lietuviakalbiais ir lietuviškas pavardes turinčiais. Taigi, autoriui nereikėtų ir pačiam būti dviveidžiu.
Ramanauskas išreiškė emociją? Jis išsakė savo nuostatą, viešai. Kaip ir Svaras su Kasčiūnu. Bet Lietuvoje ta pusė neliečiama.
Autoriui: ne valstybė dviveidė, o jos valdžią užgrobęs rezervistų korpusas. Tiksliau, ji sutiktų atrodyti dviveidė, bet yra atvirai antilietuviška ir antidemokratinė.
Sprendžia teisėjai, o ne išrinkta valdžios dauguma. Ką pažeidė ši moteris? Neteko girdeti.
Seniai pastebėjau, kad Lietuvoje susidarė piliečiai, jų grupės, kurie vieni yra valstybės kūrėjai, kiti jos griovėjai. Gal aiškinti nereikia, kokie darbai, veiksmai, priemonės valstybę kuria ir kas ją griauja.Jau seniai buvo matoma, kad kai kurie prokuratūros bei teismų darbuotojai yra taip pat sumaišę savo veiklos kryptis Lietuvoje. Net prez. Grybauskaitė tik savo antros kadencijos pačioje pabaigoje išdrįso apie 10 teisėsaugos ir teismų griovėjų išvilkti į dienos šviesą. Iš pateikto straipsnio matosi, kad padori pilietė Laučienė persekiojimą už valstybės kūrimą. Jeigu tokie dalykai jau pradėjo darytis Lietuvoje, tai valstybė nugyventa ir būtina imtis priemonių tokiems valstybės griovėjams, vad. penktai kolonai suvaldyti. Bet, kaip matom, tos tarnybos, kurios turi ginti valstybės interesus ir ją stiprinti, ją griauja. Tai labai blogai. Ir tokia organizacija kaip Nac. Sus.to ėmėsi. Prisiminkim, gal prieš 10 metų Lietuvoje buvo Jungtinis Demokratinis Judėjimas, kurio taip pat griovėjai nemėgo, jį sunaikino. Laikas piliečiams apginti savo valstybę.
Tucker’s Fiery Response When Asked to Disavow Candace Owens:
youtube.com/watch?v=vl_8kXCRXvE
Teismas aiškinasi, ar A. Laučienės tekstas kursto neapykantą: kalbininkai pateikė skirtingas nuomones
– alfa.lt/aktualijos/teismai/teismas-aiskinasi-ar-a-laucienes-tekstas-kursto-neapykanta-kalbininkai-pateike-skirtingas-nuomones/376625/
– pozicija.org/smetona-apie-teisiamos-laucienes-teksta-tai-yra-susirupinimas-lietuviu-kalba/
„ Gintautas 2025-11-24 , 19:11
Bet kas toks, kuris kreipėsi į prokuratūrą….ir inicijavo bylą ”
Gal įmanoma išsiaiškinti?
Neužmiršom? – Aukos pervedamos į Lietuvos žmogaus teisių asociacijos sąskaitą LT 637044060001139296. Skirdami paramą nurodo, kad ji skiriama Alinai Laučienei remti.