Lietuvos valdžia ieško pinigų gynybai. Retas politikas bando ginčyti akivaizdų faktą – nesaugiame pasaulyje išlaidos saugumui turi augti. Kito pasirinkimo nėra. Tačiau yra daug pasirinkimų iš kur pinigų paimti – iš cukraus valgytojų, iš jaunos šeimos įsigijusios būstą už kurį dar kelis dešimtmečius mokės, iš žmonių, kurie patys susikūrė darbo vietas, iš apsidraudusių, ar iš dar ko nors kas atsidūrė už svarstymų ribų? Kas galėtų būti tas „dar kas nors?“ .
Šiandieną kone visos modernios šalys yra įsiskolinusios, turi nesubalansuotus biudžetus, bet neturi vieningų sprendimų nei dėl valstybės skolos mažinimo ar didinimo, nei dėl geresnio visuomenės reikalų finansavimo.
Moderniose turtingose šalyse yra alkanų ir benamių, turtinga ES tik po trejus metus trukusio karo pradėjo ieškoti lėšų pertvarkyti gynybos pramonę. Ar visuomenė turi tapti turtingesnė, kad išspręstų šias problemas? Sunku būtų paneigti, kad tam labiau trūksta politinės valios, o ne materialinių resursų. Po to tektų padaryti nuoseklią išvadą – perskirstymo sistemą būtina keisti ir keisti ne pagal praeitų amžių patirtį, ne pagal skurstančias bendruomenes, o atsižvelgiant į modernaus pasaulio galimybes, į taip vadinamos laimės ekonomikos idėjas.
Tokio požiūrio akivaizdžiai vengiama, nes valdantiems lengviau nuolat skųstis pinigų stygiumi nei užkliudyti įtakingas interesų grupes. Juolab jiems neparanku aptarti perskirstymą kaip visuomenės laimę didinimo ar mažinimo būdą. Jiems ir juos aptarnaujantiems „neprijaukintos“ rinkos ideologams patogiau „nepastebėti“, kad skurstantieji yra tą visuomenės dalis, kurios indėlis į valstybės biudžetą, taigi ir į gynybą, nėra ir negali būti didelis. Jiems patiems reikia rėmimo. Nekyla abejonių, kad reikšmingiausiai valstybės biudžetą turėtų papildyti turtingiausieji tačiau gana dažnai jų gerovę sukuria ne didelis atlyginimas, o galimybės naudotis turtu. Todėl pagrindiniu mokesčių, kurie išlaiko valstybę mokėtoju tapo vidurinė klasė.
Po epochos, kai visuomenės turtėjo ir augo žmonių galimybės, nenumaldomai grįžtame į epochą – rašo Kalifornijos universiteto profesorius Dž Kotkinas (Joel Kotkin), – kuriai būdinga didesnė turto ir nuosavybės koncentracija, mažos galimybės pakilti iš socialinės klasės, kurioje gimstame, demografinė stagnacija ir nauja „aristokratija“.
„Oxfam“ nepriklausomų labdaros organizacijų, siekiančių sušvelninti visuotinį skurdą ataskaitoje nurodoma, kad naujoji „aristokratija“ – 1 proc. turtingiausių pasaulio žmonių šiuo metu valdo didesnį turtą nei likusi žmonijos dalis. Jie gavo beveik du trečdalius viso naujo turto, kuris siekė 42 trilijonus dolerių, sukurto nuo 2020 metų. Kiekvieną savaitę naujoji „aristokratija“ gausėja ir Žemės planetoje atsiranda 4 nauji milijardieriai, o tuo pat metu 773 milijonai žmonių badauja. Jų skaičius nuo 2019 metų išaugo 152 milijonais.
„Oxfam“ siūlo įvesti pasaulinį dviejų procentų mokestį milijardierių turtui. Pavyzdžiui, Vokietijoje jis galėtų duoti iki 28 milijardų eurų pajamų per metus ir paliestų ne daugiau kaip 5 tūkstančius šeimų.
Deja, tokių mokesčių nėra. Jų nėra ir Lietuvoje. Jie net nesvarstomi, nes turinti ekonominę ir politinę galią naujoji „aristokratija“ nori savo įtaką apsaugoti ir sustiprinti. O aptarnaujanti didelio turto savininkus politinė valdžia, ignoruodama visuomenės interesus ir netgi jos saugumą, tai ir daro, netiesiogiai neigia, kad Lietuva yra pasaulio dalis ir joje veikia tie patys dėsningumai kaip ir kitose ekonomiškai išsivysčiusiose valstybėse.
Straipsnio autorius ne kartą girdėjo, kad iki laimės ekonomikos idėjų įgyvendinimo Lietuvą dar nepriaugo, kad turtingieji gyvena kažkur kitur, bet tik ne mūsų šalyje. Šiandieną kiekvienas gali užduoti dirbtiniam intelektui (OpenAI ChatGPT ar Google Bard) klausimą apie turto Lietuvoje pasiskirstymą ir sužinoti: Lietuvoje yra apie 10 – 15 įmonių, kurių turtas viršija 1 milijardą eurų, Lietuvoje gali būti apie 300 – 400 įmonių, kurių turtas viršija 100 milijonų eurų. Žurnalas „Top“ skelbia duomenis, kad Lietuvoje yra apie 500 žmonių, kurių bendras turtas siekia beveik 20 mlrd. eurų. Lietuvoje gyvena 452 milijonieriai, kurių turtas viršija 50 milijonų eurų
Pateikti skaičiai leidžia klausti: „Ar Lietuvos valstybės neturėtų kontroliuoti galių reikšmingai lemiančių jos piliečių laimę, gerovę bei saugumą?“ Jei į klausimą atsakoma „taip“, tampa aišku, kad būtini nauji socialinės
o principai ir institucijos, kurios svarbiausiu tikslu laikytų visuomenės laimės lygio kilimą. Lietuva niekada nebuvo tokia turtinga kaip šiandieną. Ji gali didinti valstybės pajamas nedidindama, o netgi mažindama mokesčius vidurinei klasei. Tuo pat metu turėtų reikšmingai augti kiti mokesčiai, kurių esmė – progresinis ypatingai didelio turto ir jo paveldėjimo apmokestinimas. Laimės ekonomikos siūlymas – apmokestinti turtą neskirtą vartojimui, ne namą, automobilį ar vasarnamį, o turtą kuris yra visuomenės valdymo įrankis.
Konkretūs didelio turto apmokestinimo dydžiai neturėtų būti išskirtinai dideli. Antai, ekonomistas T. Pikety (Thomas Piketty), rašydamas apie JAV ir vakarų Europą, siūlo 1 proc. didesnius mokesčius turtui viršiančiam milijoną eurų ir 10 proc. didesnius mokesčius turtui viršijančiam 1 milijardą eurų. Jau minėtas „Oxfam“ siūlymas įvesti 2 proc. mokestį milijardierių turtui.
Esama Lietuvos saugumo padėtis nebeleidžia delsti. Neišvengiamai teks rinktis ar žlugdyti vidurinę klasę, leisti stiprėti naujosios „aristokratijos“ įtakai, gausėti jos turtui ar naujai įvertinti mokesčių principus ir kurti laimės ekonomiką.
Jeigu būčiau prezidentas, niekada nepasirašyčiau Seime priimto įstatymo, kuriame būtų apmokestinimas būstas. Ir dar. Pasidomėkime vadinamuoju švediškuoju socializmu, kuriame Švedijos mokesčių sistema sutvarkyta taip, kad kuo turtingesnis asmuo, tuo moka didesnius mokesčius atitinkamai. Tai yra pati teisingiausia politika!
Deja, mūsų politikai apmokestina tuos, kam, sumokėjus tokius mokesčius, nelieka lėšų nei pragyvenimui, nei toliau savo veiklą/„verslą” tęsti (jo sąnaudas padengti). Į tai, kas lieka po mokesčių dėmesys nekreipiamas. Dėl to valstybės politika nusivylusiam, pasijutusiam žeminamu, ar net ir supykusiam belieka arba eiti į šešėlį, arba emigruoti ten, kur tokie uždarbiai ne tik neapmokestinami, bet dar ir valstybės remiami (pvz., už juos mokami įnašai LK bei/ar į pensijų fondą) – jų pareiga tik kaupti dokumentus apie visas įplaukas bei sąnaudas. Deja, mūsų politikai dar ne visi įplaukas nuo pelno skiria…
Dėl NT mokesčio – domėn imami tik kambarių skaičius ar kvadratūra, o kiek šeimos narių tuose metruose gyvena – nesvarbu… Jei esi skurdžius, tai ir gyvenkit kad ir 5-se 1-me kambaryje, nes tokią mokesčio kilpą užmesime, kad gyventi nenorėsi.
Nekilnojamo turto mokesti, kaip ir ,,pridėtinės vertės mokestis” yra komunofašistinės pasaulėžiūros apraiškos.
“Į tai, kas lieka po mokesčių dėmesys nekreipiamas.” Taip, tai – klaiki tiesa dabartinėje Lietuvoje ir du okupantus pergyvenęs liudininkas sako, kad taip elgdavosi okupantų ruskių bolševikai, kai okupantai fašistai nieko nepaimdavo iš ūkininkų įsitikinę, kad derliaus tėra tik ūkininko šeimai išgyventi iki kito derliaus ir, tiesa, tokių žmogiškumo požymių yra vakarų Europos Jungtinėje Karalystėje iki šiol. Tauta nesugebėjo atsikratyti bolševikinės komunistinės šmėklos ir vargstame iki šiol su išsigimėlišku antžmogių budelišku sadizmu – klaikiu Tautos skurdinimu, siekiant numarinimo nužudymo.
Navaitis pasiūlė pamatinį Lietuvos pertvarkymą, būdą išeiti iš nuolatinio tautos naikinimo. Įstabu, kad daugelio tautiečių smegenys jau tiek išplauti, kad daug kas net nesuprato kas įvyktų įgyvendinus jo palyginus ( keli nuošimčiai nuo “naujų aristokratų” turto) sakingą idėją
Navaitis pažvelgė į problemos esmę, o seimūnai tik niekus pliurpia
Iš kur gauti pinigų gynybai ?
Pirma, nacionalizuoti natūralius monopolius – elektros tinklus, uostus, paštą, atkurti valstybinį banką.
Antra, supaprastinti valdymą. Sutaupysim valdiškų pinigų ir supaprastinsim ir atpiginsim gyventojų vykdomus projektus.
Gal vis dėlto ir naujoji “aristokratija” galėtų kapšelį pakratyti.
Svarstytina. Vis tik, atimant svetimus pinigus, reiktų jausti saiką.
Iš milijonierių – atimama, mokytojas – sumoka mokesčius. 1 ar 2 proc. iš milijonierių tai saiko nejautimas, 21 proc. iš “maximos” kasininkių – normalu.
Progresinis atlyginimo apmokestinimas – gerai, progresinis turto apmokestinimas – blogai (premjeras sako – visi sumokės po porą šimtų ir net nepajus )
Kas taip sako: ,,1 ar 2 proc. iš milijonierių tai saiko nejautimas, 21 proc. iš “maximos” kasininkių – normalu.” ?
Kad gerai pasiruošti LDK Lietuvos gynybai, vadovaujantis LDK Ukrainos gynybos patirtimi, reik sugebėti apsiginti nuo istoriškai visuomet priešiškos agresyvios ruskijos pavergtųjų tautų imperijos:
1) dronų (iranietiško pavyzdžio “šached” ir visokių kitokių smulkesnių), kai dabartinis karas – dronų karas;
2) balistinių ir sparnuotųjų raketų, paleidžiamų nuo žemės bei iš laivų;
3) valdomų aviacinių bombų (0,5 tonos, 1 tonos, 1,5 tonos), pavojingiausiųjų LDK Ukrainos gynyboje (nors ukrainiečiai lyg ir surado savigynos būdą);
4) begalinio nesibaigiančiojo pėstininkų (ukrainietiškai, čmobikų) lindimo brovimosi mažomis grupelėmis;
5) … .
Tokiai LDK Lietuvos gynybai kitoje valstybėje pagamintieji tankai visiškai nereikalingi, kai net savigynai nuo agresoriaus tankų dronai kamikadzės puikiai susitvarko ir net su (laimės ekonomikos) mažinamųjų mokesčių pagalba galima tai turėti, ir net nedidinant biudžeto procentų savigynai, o Lietuvos dronų gamintojų skaičių didinant pinigai suktųsi Lietuvos saugios laimės ekonomikoje. Ukrainos gynėjų tobulinamas gan geras gynybos būdas – smūgiai labai toli skrendančiais savos gamybos dronais imperijos karinės pramonės taikiniams naftos perdirbimo gamykloms jūjų teritorijoje iki kelių tūkstančių kilometrų nutolusiems.
Tačiau, kad labai gerai pasiruošti LDK Lietuvos gynybai, reikia LDK Gudijos (10-ies) divizijų pastiprinimo, nukreikiant jųjų visų ginklų vamzdžius į išprotėjusių agresyvių bepročių kremlinių pusę.
LDK Lietuvos žmonių saugumo užtikrinimui (amžiams) ypač svarbus pavergtųjų tautų imperijos subyrėjimas jekaterinos III (putino) valdymo laikmečiu. Reikia tik pasitarti ir susitarti apie pagalbą pavergtosioms tautoms jūjų išslaisvinimo link, kai lietuviai turime patirtį.
Navaitis pasiule tikra reforma. Pagarba jam uz tai
Manau, kad nekilnojamo turto mokesčiu galimai bus bandoma perimti verringą nekilnojamą turtą iš neišgalinčių susimokėti NT mokesčio.Juk šimtatūkstantinės, milijoninės metinės pajamos Lietuvoje apmokestinamos labai mažai, lyginant su kitomis vakarų valstybėmis, tad galimai lieka daug laisvų pinigų investuoti, superkant nekilnojamą turtą.