
Gal taip manydamas ir klystu –
Mat labai jaunas dar esu,
Per mažai žmones dar pažįstu.
Bet taip manau aš iš tiesų.
Vertas atžymėti reiškinys: prisiminimų, liečiančių Nepriklausomos Lietuvos laikotarpį, literatūra nuolat gausėja, savo atsiradimo faktu pati uždarydama duris šiai nutolstančiai epochai. Atėjo, reiškia, laikas prisėsti prie šios tarpukario Lietuvos, pabandyti suvokti ją globališkai, permąstyti iki šiol pasąmoniniai priimtas taip vadinamosios lietuviškos galvosenos pagrindines kategorijas ekonominėje, politinėje, kultūrinėje srityse.
Kas gali atlikti šį vertybių pervertinimo darbą? Tik jau ne senoji mūsų karta: kun. Mykolo Krupavičiaus „Drauge“ spausdintieji Gruodžio 17 d. prisiminimai išblaškė mano paskutines abejones. Šie žmones, kaip mes juos begerbtume, per arti buvo surišti su kasdieninių įvykių bėgsmu, kad galėtų mums patiekti ne faktus, o jų analizę. Jie, be to dar, dažnai tebetęsia savo XIX amžiuje pradėtą gyvenimą, savo su Lietuvos atsiradimu paskelbtas malūnų kovas. Kokios reikšmes – neskaitant gilesnio kun. Mykolo Krupavičiaus asmenybės pažinimo – gali turėti eiliniam tautiečiui jo drauge naivus ir subtilus įrodinėjimas, kad krikščionys demokratai nieko bendro neturėjo su Gruodžio 17 d. perversmu, įrodinėjimas, kuriuo patikės tiktai vieni krikščionys demokratai?
Nenoriu tuo anaiptol pasakyti, kad Gruodžio 17 d. perversmas man būtų neįdomus, atvirkščiai. Bet ne pats perversmas: jauni karininkai iš prigimties dažniausiai karštakošiai, ir perversmai neįsisenėjusiose demokratijose dažnas dalykas. Man daug reikšmingesnis yra faktas, kad perversmo pasekoje susikūręs režimas nusitęsė bent du kartus ilgiau, negu patsai demokratinio gyvenimo laikotarpis, kad lietuvių tauta per visą tą laiką, galima sakyti, net rimtai nepabandė atstatyti respublikinio legalumo. Gruodžio 17 d. mano kartos žmonėms, bent simboliškai bėgiojusiems dar trumpomis kelnaitėmis, yra istorinis įvykis, o Nepriklausomos Lietuvos istorikui ji tai tik reikšmingas simptomas, atžymintis vieną jos istorijos etapą, bet vargu ar daug pakeitęs jos vystymosi kryptį.
Šis nepriklausomojo gyvenimo periodo permąstymas, supratimas, įvertinimas priklauso mūsų kartai. Ir kuo greičiau jis bus pradėtas, tuo geriau: idant šio laikotarpio gyvi liudininkai, jo istorijos autoriai gale tų čia pat mus pataisyti, patikslinti, išbarti ar pagirti. Bet atėjo laikas nustatyti bent keletą konstantų, išdirbti bent keletą kategorijų, kurių rėmuose galima būtų įrašyti ano meto įvykius ir problemas.
***
Nepriklausomos Lietuvos politinį gyyvenimą tegalima suprasti tik įsisąmoninus, kad visas Tautinio Atgimimo judėjimas, nuo pat jo pradžios, buvo dvilypis, kad tautinė kova vyko paraleliai su socialine kova. Tautinio atgimimo idėją, XIX amžiaus pradžios romantizmo vaiką, bandė iš eilės pasisavinti ir realizuoti net kelios socialines klasės: stambiųjų žemvaldžių klasė, pagal kurią Lietuvos tautinis atgimimas turėjo konkretizuotis Lietuvos-Lenkijos valstybės atkūrimu, smulkioji žemaičių bajorija, kuri buvo per silpna savo tautinėms ambicijoms realizuoti, ir, pagaliau, laisvoji, ką tik iš baudžiavos išvaduota ūkininkija ar, teisingiau pasakius, iš jos išėjusi pirmoji inteligentijos karta. Suvalkiečių šviesuolių dominavimas Aušros ir Varpo ekipose tiktai patvirtina šį faktą: Suvalkija nuo XIX-jo a. pradžios proporcingai turėjo žymiai gausesnį negu kitur karališkųjų ūkininkų sluoksnį.
Lietuviškumo teigimas vyko tad drauge su laisvosios ūkininkijos įsitvirtinimu, ir dvigubas šios tautinės ir socialinės kovos apvainikavimas konkretizavosi, iš vienos pusės, Nepriklausomos Valstybės įkūrimu, iš kitos pusės, žemės Reformos pravedimu. Socialinės pajėgos, per dvi kartas vedusios šią kovą, su pagrindu galėjo didžiuotis kovą laimėjusios: Lietuvos Valstybės pirmuoju uždaviniu pagal jas tad natūraliai turėjo būti jų atsiekimų įtvirtinimas ir palankiausių sąlygų lietuviškumui bujoti ir vidutiniajai ūkininkijai ekonominiai klestėti sudarymas. Šiam reiškiniui politinėje plotmėje apibūdinti yra tik vienas vardas – konservatizmas. Politiniai sąjūdžiai, iki šiol buvo daugiau ar mažiau kovingi ir radikalūs, normaliai galėjo tiktai dešinėti, ir šimtų lietuvybės kovotojų, ar šiaip jau visuomenės veikėjų politinės pasaulėžiūros evoliucijos analizė patvirtina tą faktą.
Antrasis postulatas, galįs palengvinti suprasti politinį tarpukario gyvenimą, būtų šis: politinių sambūrių ar partijų apibūdinimas galimas tiktai pradedant ne nuo jų „ideologijos“, o nuo jų ekonominės programos, nuo konkrečių socialinių sluoksnių kuriuos sąjūdis faktiškai atstovauja, nuo realių ekonominių interesų, kuriuos praktiškai partija gina. Kartą priėmus šį išeities tašką, reikia pripažinti, kad jokių esminių skirtumų nei prieštaravimų tarpe pagrindinių lietuviškųjų partijų-krikščionių demokratų, valstiečių liaudininkų ar tautininkų-nebuvo ir negalėjo būti: jos visos atstovavo valdžią į savo rankas paėmusią vidutiniosios ūkininkijos klasę, visi jų lyderiai turėjo prieš akis, pagal savo kilmę, auklėjimą ir pažiūras, laisvo kaimiečio – kaip gyvenimo stiliaus ar vertingo socialinio tipo – idealą.
Politinė kova neatitiko Lietuvoje socialinei kovai, jinai reiškėsi tad daugiausia antraeilių, „ideologinių“ prieštaravimų plotmėje. Išimtį šia prasme sudarė tiktai socialdemokratų partija, iš Caro laikų išsaugojusi savo aiškią kovinę tradiciją: bet kiekvienam buvo aišku, kad, padėčiai Europoje stabilizavusis ir Lietuvai patekus į „sanitarinio kordono“ zoną, revoliucinio atoslūgio tendencijos galėjo tiktai ryškėti; lietuviškasis miesto proletarijatas buvo praktiškai neegzistuojantis, o kaimo proletarijatui reikėjo dar ilgų ugdymo ir sąmoninimo metų. Užtat ir pažangioji, kovinė inteligentų karta, išaugusi caristinės Rusijos socialinių kovų atmosferoje, galėjo tiktai arba redukuotis, arba pereiti į smulkiąją ir vidutinę buržuaziją atstovaujančios liaudininkų partijos eiles. Krikščionių demokratų partija pagal tradicijas yra jau konservatyvi partija. Katalikų Bažnyčios pastovi, nuo Viduramžių pabaigos, politika visur rėmėsi kiekvienos įmanomos valdžios ar režimo palaikymo arba su jais gero su gyvenimo principu: nebuvo pagrindo manyti, kad krikščionių demokratų partija ir Lietuvoje negalėtų vaidinti pozityvaus ir konservatyvaus vaidmens.
Šis ekonominių ir socialinių premisų vienodumas turėjo, atrodė, garantuoti jaunai lietuviškai demokratijai normalaus ir pastovaus parlamentarinio žaidimo galimybes. Politinė kova, nuo Aušros laikų susikristalizavusi aplink du – religinio konservatizmo ir laicistinlio pažangumo – polius, sudarė net palankias sąlygas bipartizmui: susidėvinčių ir atšviežėjančių partijų alternavimui.
O vis dėlto, nežiūrint šių visų palankių sąlygų, demokratinis žaidimas Lietuvoje nepavyko. Kodėl?
Lietuvos valstybė susikūrė kovoje su komunizmo bandymu persimesti į Vakarų Europą, kaip jo priešgynybė: normalu tad, kad šios kovos pasekoje susikūręs režimas atsirėmė į komunizmo priešgynybę, į pačią dešiniausią partiją – krikščionis demokratus. Normalu taip pat, ir atitinkąs klasiškojo parlamentarizmo definiciją, krikščionių demokratų partijos, išvaldžiusios Lietuvos valstybę šešis metus, susidėvėjimas. Lietuviškosios demokratijos nelaime glūdi tame, kad K. D. partija, per silpna, kad laimėtų 1926 m. rinkimus, buvo per stipri, kad juos pilnai pralaimėtų: kalta dėl to, žinoma, buvo ne toji partija, o 1922 m. Konstitucija, įvedusi Lietuvoje ne angliškojo, o prancūziškojo tipo parlamentarizmą. Prancūziškame parlamentarizme tokį aiškios daugumos nebuvimą paprastai išnaudoja „vidurio“ partijos, diktuodamos savo valią tai kairiajam tai dešiniajam sparnui ir praktiškai dešimtmečiais valdydamos kraštą. Lietuvoje „vidurio“ partija, per silpna parlamentarinėje plotmėje – šio tipo parlamentarinio režimo netobulumai nebuvo dar pakankamai išryškėję – perėmę valdžią ekstrakonstituciniu keliu.
Valstiečiai liaudininkai, negalėdami dėtis į koaliciją su krikščionimis demokratais tai būtų buvusi rinkiminių pažadų per greita išdavystė ir parlamentarinio pažado suklastojimas – turėjo ieškoti sąjungos su socialdemokratais ir tautinėmis mažumomis. O tačiau, tai darydami, jie, tikriausiai neįsisąmoninę galimų pasekų rimtumo, išjudino abidvi aukščiau minėtas Lietuvos valstybės solidumo – tautinę ir socialinę – bazes, savo koalicija su socialdemokratais sukeldami baimę dėl ūkines santvarkos, paremtos vidutine privatine nuosavybe, pastovumo, savo koalicija su mažumomis – baimę dėl tautinio valstybės charakterio išlaikymo. Šioje vietoje reikėtų įrašyti tretįjį postulatą, įgalinantį toliau tęsti pradėtą politinės Lietuvos superstruktūros analizę: politiniai sukrėtimai-perversmai, maištai ar revoliucijos – nėra tai pavienių asmenų ar grupių išmislai, jų asmeninių siekimų ar ambicijų; padariniai, atvirkščiai, jie yra tiktai socialinių sukrėtimų simptomai, gilios socialinės raidos liudininkai. Santykis tarp vienos kurios socialinės klasės ir ją atstovaujančių politinių kadrų gali būti eksplicitinis, tiesioginiai išreikštas, jei politinis režimas yra pritaikytas kiekvienam socialines struktūros sukrėtimui atžymėti; jis kartais gali būti ir implicitinis, nesąmoningas, jei politinės režimo formos nepakankamai lanksčios arba jei socialinis pavojus per staigiai išryškėja.
– Klaidinga todėl būtų žiūrėti į Gruodžio 17 d. perversmą, kaip į vienos kurios karininkų ar politikierių grupės antikonstitucinį aktą – tokia jo definicija būtų nepilna – bet drauge ir kaipo nacionalinio ir socialinio pobūdžio reakciją prieš 1926 m. koalicinės vyriausybės sukeltą kolektyvinę baimę.
Nereikia pamiršti, kad 1926-7 metai ir kitais, ne vien politiniu, atžvilgiais reikšmingi Lietuvos gyvenime: tai pirmosios, jau visai lietuviškos, jau Lietuvos valstybėje subrendusios, joje mokslus išėjusios inteligentijos kartos į viešumą išėjimo data. Tai ryšku tiek, pavyzdžiui, lietuvių literatūros, kiek ir lietuviškosios politikos istorijoje. Šiai jaunajai kartai – studentijai, karininkijai – grynai lietuviškasis Lietuvos valstybės pobūdis atrodė nediskutuotinas, savaime suprantamas; to negalima būtų pasakyti apie senesniąją kartą, pripratusią prie kosmopolitinio – rusiškai lenkiškai žydiško Lietuvos miestų ir miestelių charakterio.
Šiai tiesiog iš žaliojo kaimo atėjusiai kartai – galvoju apie jaunąją karininkiją dažnai net neturėjusiai progos ginklu kovoti prieš rusiškojo bolševizmo invaziją, kiek vienu atveju, gyvenusioj nepriklausomybės kovų prisiminimų atmosferoj – laisvu ūkininkavimu, o ne socialistine nuosavybe, pagrįsto lietuviškojo kaimo vaizdas taip pat buvo vienintelis jiems suprantamas. Labai charakteringas ta prasme visos 1926 m. susidariusios „betvarkes“, „suirutes“ susikristalizavimas į „raudonųjų“ manifestantų numuštą – kun. M. Krupavičiaus tvirtinimu net nenumuštą – gen. Bulotos kepurę. Charakteringas taip pat greitas ir netikėtas korp Neo-Lithuania išsiplėtimas tuo metu, visai neproporcingas tautininkų palyginamajam svoriui nei krašte, nei parlamente. Nei kiek nemažiau atžymėtinas ir tas faktas, kad Suvalkija buvo pirmoji Lietuvos provincija spontaniškai ir aktyviai ėmusis palaikyti susidariusį tautininkų režimą, lygiai kaip jinai buvo pirmoji Tautinio Atgimimo kovotojų brandintoja; ją surandame tautiškai susipratusios ūkininkijos kovos prologe ir epiloge.
Gruodžio 17 dienos perversmas buvo tad spontaniška konservatyvinių tautos sluoksnių reakcija prieš staigiai įžiūrėtą – pagrįstai ar nepagrįstai, tai jau kitas klausimas – pavojų nacionaliniams ir socialiniams laimėjimams. Krikščionių demokratų partija tai gerai suprato, ir jų prisidėjimas prie perversmo 12 valandų prieš ar po, nesvarbu – tai puikiai įrodo: politikos pasaulį valdo machiaveliški apskaičiavimo dėsniai, o ne geri norai atvesti paklydusias aveles į avidę, ir aš per daug gerbiu kun. M. Krupavičių, kad patikėčiau jo įrodinėjimų naivumu.
Šio perversmo pasekoje susikūręs režimas buvo neabejotinai konservatyvus ir konservatoriškas režimas, tuo būdu atitikdamas gilias pajėgių to meto Lietuvos socialinių sluoksnių aspiracijas. Vienintele rimta kova, kurią jam teko viduje pastoviai vesti tai kova prieš Voldemarą, voldemarininkus ir tą pačią jaunąją karininkiją, kurios dėka jisai ir buvo susikūręs, tai kova prieš dešinįjį ekstremizmą. „Tvarkos“ mitas, kuriuo Lietuva buvo maitinama per kelioliką metų vyriausybės, išgelbėjusios ją iš grėsusios „suirutės“, yra visų konservatyvių partijų ir režimų simbolis, nežiūrint kokiais pažangumo ar demokratiškumo rūbais jie būtų apsirengę. „Tautinės vienybės“ mitas, kurį išnaudoja kiekviena valdžioj atsidūrusi dešinioji partija – visa tautininkų mitologija paženklina juos kaip sėslios, ramios Lietuvos atstovautojus.
Religinė, pagaliau, tautininkų politika, kuri, nežiūrint krikščionių demokratų opozicijos, ateitininkų kovų su skautais, nesklandumų su Vatikanu, niekados neprivedė iki civilinės metrikacijos įvedimo, ši politika buvo paremta nuoširdžiu noru turėti Bažnyčią savo pusėje. Visa tai turint galvoje, darosi suprantama krikščionių demokratų neapykanta Smetonai, kuris jiems „pavogė“ „jų“ Lietuvą – tiek sukurtasis režimas savo esminiais bruožais atitiko paternalistinę krikščionių demokratų galvoseną.
Tuo pačiu metu išryškėja ir tautininkų „išsilaikymo valdžioje“ paslaptis: partijų kova Nepriklausomoje Lietuvoje, nebūdama socialinių prieštaravimų, o tiktai ideologiniu įpročių ar tendencijų išraiška, negalėjo pasiekti aštresnių formų, kurių nebepajėgtų apmalšinti kelios policijos rezervų kuopos. Lietuviškosios partijos, iš kitos pusės, buvo visos dar XIX-jo a. „rinkiminių komitetų“ tipo partijos, neturinčios jokių pastovių ir gilių kontaktų su masėmis. Todėl ir visa ta opozicija tautininkų režimui, kuria dabar taip didžiuojamasi, kuria varginamos priaugančios kartos ausys, atrodo mums, turėjusiems progos matyti ir griežtesnių režimų ir kovingesnių opozicijų, kaip švelniai akademinio pobūdžio opozicija.
Tautininkų režimas išsilaikė tad dėl rimto, masių opozicijos nebuvimo, jisai ėmė „byrėti“ tai masių opozicijai pradėjus reikštis Suvalkijos ūkininkų maištų forma. Atrodė, kad Lietuvos ūkininkijos sąmonė pamažu pribrendo iki savarankiško politinio ir valstybinio protavimo ir nebenorėjo pasitenkinti, kaip iki šiol, technokratų vadovavimu.
Nes tikslingiausia, turbūt, tautininkų partijos, neišreiškiančios jokios specifinės socialinės sąmonės, definicija – tai technokratinių kadrų partija. Valstybės administravimo kadrai, žemės ūkio priežiūros agronominiai kadrai, pradedančių kilti prekyboje ir pramonėje – verslininkų, kooperatininkų, įmonių vadovų kadrai. Pavieniai į juos pasižiūrėjus, tai žmonės dažniausiai be aiškių politinių nusistatymų, vieni ateėję kiek iš kairės, kiti – kiek iš dešinės, o daugiausia – iš niekur, bendrai paėmus – gana „vėsūs“ ištikimybės režimui prasme, – jie vis dėlto sudarė per tą kelioliką metų gana padorius, pastovius ir gausius kadrus tautininkų vyriausybės pragmatiškai, empyriškai, pasakysiu – oportunistinei politikai realizuoti. Nes tautininkų politika, ypač ekonominė politika, o jinai pati svarbiausia, buvo, jei taip galima išsireikšti, „gaspadoriška“ sveiko proto, kurį simbolizavo – daugiau negu pats prezidentas Smetona – agronomas Tūbelis, politika. Tai, visų pirma, atsargių bandymų politika, išmėginusi visus, ir kairesnius ir dešinesnius, kelius.
Jaunas, tarptautinio kapitalo pasitikėjimo dar neįgijęs Lietuvos ūkis negalėjo laukti stambių investavimų iš užsienio: jis turėjo pasitenkinti laikinu valstybinio socializmo, pasiruošusio užleisti kelią priaugančiam lietuviškam kapitalui, palaikymu. Smulkios ir vidutinės žemės nuosavybės suderinimas su stambaus ūkininkavimo garantuojamo našumo principu privedė prie gana įvairių kooperacijos – taigi, socialistinių – formų išvystymo. O tačiau tas pats produktyvumo dėsnis – kuris kaip tik ir charakterizuoja technokratą – stūmė tautininkų ūkinę politiką vis labiau į dešinę, skatindamas ją praplėsti žemės nuosavybės normą iki 150 ha., leisti augti taip vadinamų „pavyzdingų“ ūkių skaičiui, palaikyti stambios, našios ūkio nuosavybės išsivystymą.
Tačiau – ir tai reikia pabrėžti – tautininkai čia jokios savitos, originalios ūkio politikos neišvystė, ir jeigu į jų aktyvą galima įrašyti Lietuvos žemės ūkio revoliuciją – javų ūkio rekonversiją į gyvulių ūkį – tai nereikia manyti, kad Krupavičius ar Sleževičius būtų kitaip „ūkininkavę“ negu Tūbelis. Kitaip sakant, Gruodžio 17 d. perversmas neturėjo jokios įtakos į Lietuvos ūkio raidą, nei į jos socialinių struktūrų vystymąsi, jisai buvo tiktai antraeilis – politinėje plotmėje reiškinys, netrukdąs globališkai matyti ir vertinti visą Nepriklausomos Lietuvos laikotarpį.
***
Išoriniu įvykių pagreitintu tempu prabėgo Lietuvoje keliolika metų. Per tą laiką radikaliai pasikeitė ekonominė Lietuvos struktūra, pagausėjo ir išryškėjo naujos socialinės jėgos. Atsistatysimos lietuviškosios demokratijos politinė struktūra neabejotinai nebeatitiks tradicinių lietuviškųjų partijų vėduoklės. Užtat ir politinis jaunosios lietuvių kartos apsisprendimas neturėtų priklausyti nuo antraeilių, „ideologinių“ pasirinkimų, kaip juos, pavyzdžiui, norima iš išryškinti Gruodžio 17 d. perversmo prisiminimais. Šis politinis apsisprendimas, atvirkščiai, turėtų būti pagrįstas giliu tautos ekonominių interesų supratimu, išsamia naujojo tautos konteksto analize. Politinė tautinių siekimų išraiška bus tik tada pozityvi, kai ji atsirems į ekonominę ir socialinę tautinės bendruomenės realybę.
Skelbiama iš: Greimas A. J. Gruodžio 17 d. perversmas (Konkrečios analizės bandymas). Darbas, nr. 1 (32), 1957 kovas, 12–16.
Perversmo teisinti. Perversmas yra neteisėtas veiksmas, ir jokie išvedžiojimai to nepateisina. Tas perversmas ir privedė iki valstybės netekimo. Nes žmonės nusivylė, ir sutiko raudonąją armiją su gėlėmis. Dabartiniai chuntai, valdančiai Lietuvą, reiktų susimastyti.
Jei ne perversmas stalino saulė būt patekėjus jau 1927m,na o raudonuosius su gėlėm pasitiko pagrinde žydai,dėl mums žinomų priežasčių.
Lietuva tarpukariu sienų su Sovietais neturėjo, tai Pilsudskis “stalino saulę” į Lietuvą per Lenkiją būtų pernešęs, ar kaip? Be to, Latvija, Estija savo “Smetonos” tada neįsitaisė, tai tą “stalino saulę” galėjo nors į jas atitarabanyti. Bet tai nevyko…
Ne visur jiems sekėsi taip kaip Ukrajnoi ir Gruzijoi,pribaltikoi tada nepavyko ir tiek…
Tai, taip ir sakytum, kad tada per trumpos rankos jų buvo, o ne, kad dėl to perversmas būtų kuo dėtas… …
Va, kad perversmas lėmė, jog Vilnius liko nevaduotas – čia kita kalba. Juk Smetona ne kam kitam, o pirmiausiai Šaulių sąjungai – pagrindinei vadavimo organizatorei – uodegą primynė…
Teisingai sakai. Perversmas išgelbėjo ir suteikė Lietuvai šiek tiek laiko atsikvėpti po ilgesnio nei šimtmetis vergystės.
Matyt, pagrindinis 1926 m. perversmo tikslas buvo nutraukti Lietuvoje Vilniaus vadavimo politiką, sukurti Lenkijai patikimą ramybę iš Lietuvos pusės dėl Vilniaus ir tuo pačiu dėl užgrobtos Baltarusijos dalies. Tokiai prielaidai be kitų faktų atlieptų ir prieš pusmetį Pilsudskio įvykdytas panašus perversmas Lenkijoje. Atsižvelgiant į šiuos sutapimus, neatmestina ir prielaida, kad tarp Pilsudskio ir Smetonos galėję būti slapti ryšiai nuo senesnių laikų… Deja, Smetonos asmenybė giliau ir nuodugniau tokia prasme kaip ir nėra tyrinėta.
Kad ir virš trisdešimties metelių vis tebesivelinam su perspausdimais, bet …gerai, kad drįstam.
O “Lietuviškosios demokratijos nelaime” tai gera “greimiškoji” jau visiškojo anarchizmo po Kovo Nepriklausomybes išraiška :/
Dabartinis anarchizmas kiek kitoks, labiau social-bankinis, plastik-vasiliauskinio nelegalaus “euro”, pripažinto antikonstituciniu jau beveik SEPTYNERI metukai Lietuvos Konstitucinio teismo, “arominis”
:/
Jei tada, ne kokie paliegeliai Smetona su Voldemaru /kaip nuožmiai “istoriškai” po Jono Basanaviciaus nurašymo vis tebeskalambijama po Vasario Lietuvos n e p r i p a ž i n i m o,
nepripažinimo iki pat š i a n d i e n o s Pirmuoju DE FACTO Lietuvos vadovu; beje, kaip ir pavargelio Vytauto Landsbergio – irgi vis garbingai nebeisidrąsinant – Pirmuoju atkurtosios KOVO Lietuvos vadovu
p a s i s k e l b t tapaciai neįstengiant :/ ? /, o antrojo Lietuvos Ministro pirmininko M.Sleževiciaus skyrejas-gelbetojas – velgi g r u o d y j e, ir velgi Stasys Šilngas, – kilmingųjų Lietuvos ir net kai kurių lietuviškųjų giminių lemtingasis palikuonis, po š e š e r i ų metukų Lietuvos valstybingumo tąsumą išsaugojes, – aišku šisyk atvirkšciai, ne skirdamas buvusį savo Petrapilio LNDKŠ pavaldinį M.Sleževcių, kaip -ais,bet nuimdamas dabar jau n e į g a l i ą Vyriausybe /ir Prezidentą, kaip ir nei prie ko… t.y. nenuovokų ir ganetinai nepatikimą;
aišku gincytis delei to kokius šešis šimtus metukų galetume,- by tik k l e s t e t u m e :/ :/ :/
O moralas – anarchistai be kabucių, prilinde “už valdžios”, ne vien iš Smetonos į ruuudžių plokšte prie Sleževiciaus kampo /ar užkampio???/ įkergt Prezidento
//tai kas, kad dirbtinio, bet anuomet reikalingo titulu tuo Pasauliui ir Versaliui, na panašiai kaip “ant kuolo” kabint viešint – kalt-kryžiuot už Potsdamo “numešlinimą” tuoj imsim anglo-amerikoniškuosius nevykelius, melagius ir BAILIUS: JAV su J.K. vadovais v i e š i n t. Juk surastas net Stalinui pomirtinis advokatas, – gint procese del totorių išvarymo iš namu Kryme /idomu kiek užtruks, kol bylomis “kabins” ir Holodomoro HIPERŽUDYNES XX a. “eurocivilizacija”, tebešnapsuojanti net koronmetyje Vodka Stalinskaya. ..po ES rinkas, ar NATO kariais armenus Kaukaze tvarkanti??//
ir saves pacių, – kaip Tautos nužeminimais, “užtrispalvinimais”: praeities šlovingoms asmenybems nurašant, – slepiant jas, klastojant ir painiojant, supainiojant, – ANARCHIJOS ledu, fontanais, smeliuku, ir įlempintais lyg varlyne susmaigstomais “kvadratiš” iliuminatais-m e d e l i a i s, – vagiant, užklojant, ir iš Laisves Auku atminimą, pagerbimą bei šviesiausią erdve n u s a v i n a n t
/ant Lukiškių turgvietes išvogimo iš iždo anarchistinio valdymo ypatų “protekcijomis” byla, – bus bene smagiausias supurtymas visuomenei, – pavyzdinis naujos Gen.Prokurores veiksmas/.
Bet gali ir nebuuuti. Gali ir neatsirast ryžto bei drąsos, – kaip aname Gruodyje, kaip šiame, – musų kartos Sausyje.
Tai nera svarbu, nera g y v y b i š k a i lemtinga koronmecio siautuly, bet butų itin malonu,garbinga ir REIKALINGA, kad Lietuvos Karalystes tąsos, valstybiškojo tąsumo istorinių aplinkybių nesuplaktume su atskirų asmenybių nevykeliškai bravuuuriškųjų pastangų itakomis, kad ikiliublijinio, poliublijinio bei 1795 m. ATR-inio paveldo atodanga nesukliudytų t e b e g a l i o j a n c i ų nuo t.p. 1795 m. nelaimes Abiejų Valstybių n e k e i s t ų jokiais tarpusavio susitarimais liublijinių r i b ų…
Bent nuotrauką pakeiskit: tai Aleksandras Plechavičius, Povilo brolis.