Trečiadienis, 29 spalio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Akiračiai

V. Kavolis. Represyvioji sistema lietuvių kultūroje

Vytautas Kavolis, www.alkas.lt
2020-08-29 08:00:37
5
Vytautas Kavolis | wikipedija.org nuotr.

Vytautas Kavolis | wikipedija.org nuotr.

       
Vytautas Kavolis | šaltiniai.info nuotr.
Vytautas Kavolis | šaltiniai.info nuotr.

Ištraukos iš Vytauto Kavolio knygos „Epochų signatūros“ (V. Kavolis. Žmogus istorijoje. Vilnius: Vaga, 1994, p. 384–402 ir išnašos p. 533–536).

Daugelio, ypač Europos, istorinių kultūrų modernizacijoje galime atpažinti mus ne per daug žavintį laikotarpį, kuriame susiformuoja represyvioji sistema. Tokios sistemos žymės:

1) institucinis autoritetas ar kolektyvas, galintis nustatyti, ką ir kaip laikyti esminiais dalykais; 2) ideologinių mažumų su skirtingom esminių dalykų sampratom visokeriopas slopinimas; 3) hegemonijos teisinimas iracionaliais, egzaltuotais siaubą ir išsigelbėjimo viltį intensifikuojančiais argumentais; 4) tokios struktūros ir tokio diskurso pasekmės: rezignavęs klusnumas, „savo likimo“ pasyvus priėmimas ir pusiau spontaniškos, pusiau organizuotos agresijos prieš „svetimuosius“ pagausėjimas.

Netvirtiname, kad tokios sistemos tam tikroje visuomenės evoliucijos fazėje „būtinai reikia“. Mus domina įvairių tokios sistemos variantų skirtingos pasekmės.

Senoji politinė kultūra ir naujoji religija

Nieko panašaus į tokią sistemą nerasime senojoje Lietuvoje. Pagoniškojo laikotarpio pabaigos jau pradedanti dezintegruotis kultūra „minkšta“, priimanti kitus ir leidžianti jiems likti, kas jie yra (tuo ir šiandien didžiuojamės), bet tarp kitų prisitaikanti ir nustojanti būti savimi. Vadovaujančio luomo lietuviai keičia savo tikėjimą kaip pirštinę dėl aukštesnių ar žemesnių sostų ir kitais tikslais, bet nė vieno nelietuvio neatverčia į pagonybę, ir nėra duomenų, kad būtų jautę reikalą bandyti.

Iš čia kilo lygus savo ir kitų religijų valstybėje traktavimas – ankstyvoji valstybės nuo Bažnyčios atskyrimo versija, kuria Didžioji Lietuvos Kunigaikštystė toli pralenkė ir Vakarų, ir Rytų Europą, – bet taip pat ir toks savo pačių religijos suminkštinimas, kad XIV a. gale nebuvo sunku ją nusviesti šiukšlynan, pakeičiant tikėjimu, kuriam iki tol atstovavo tik Lietuvos priešai.

Naujoji ceremonijų sistema reikalavo privilegijuoto statuso daugiareliginėje valstybėje. Bet kadangi tai būtų griovę valstybės pagrindą – daugiareliginio vadovaujančio luomo solidarumą, Katalikų bažnyčios hegemoninės tendencijos maždaug iki XVI a. pabaigos liko pliuralistinės praktikos ribojamos.

Represyvios sistemos dar „nereikėjo“ ir todėl, kad niekas nesirūpino, ką liaudis, tampanti baudžiauninkais, tikėjo, kol ji atlikinėjo savo socialines prievoles.

Protestantų represija

Sukildami prieš XVI a. Lietuvoje jaučiamą „moralinio chaoso“ plitimą, protestantai kai ką padaro represyviai sistemai rimčiau įgyvendinti. Jie pirmieji lietuviškai ragina, kad politinis elitas varytų žmones į bažnyčias. Jie savo dvaruose tai ir daro: religinio konflikto laikotarpiu darosi svarbu, ką ir „prasti žmonės“ mano. Protestantai suaktyvina kovą prieš „pagonybės liekanas“, ji įrašoma kaip pagrindinis uždavinys pirmosios lietuviškos knygos prakalbon. Katalikų ritualizmas jiems netoli nuo pagonybės, prieš jį naudojamasi valdančiųjų galia.

Į katalikybę galėjo būti grįžtama ir tarpvalstybinės politikos sumetimais: hierarchinė bažnyčia sugestijavo monolitinę vienybę Maskvos grėsmės akivaizdoje. Tai buvo, be abejo, iliuzija, nes juo labiau Lietuva ideologiškai konsolidavosi, tuo ji politiškai silpnėjo. Mažiausiai reikšmės grįžtant į katalikybę (kaip ir Lietuvos krikšte) turėjo religinis galvojimas.

Protestantizmo pasitraukimą Lietuvoje aiškinčiau bendru atmosferiniu pasikeitimu Lietuvos bajorijoje. Suvokiu šį pasikeitimą kaip posūkį nuo XVI a. „begalinio universumo“ – veržimosi į dar neišbandytus horizontus – į XVII a. „uždarą pasaulį“ – baugštų gynimą to, kas jau turima. Iš dalies tuo atmosferiniu pokyčiu galima paaiškinti ir lietuvių traukimąsi iš prekybos, ją miesteliuose nuo XVII a. antrojo trečdalio vis labiau perleidžiant žydams.

Begalinio universumo orientacija iš viso nepasiekė lietuvių kalba pradėtų spausdinti tekstų. Tai pasmerkė Didžiosios Lietuvos literatūrą lietuvių kalba likti bendrojo kultūrinio regreso įrankiu beveik nuo pat jos pradžios iki Strazdo ir Daukanto XIX a. pradžioje: vienas iš fatališkiausių pralaimėjimų visoje lietuvių kultūros istorijoje.

Represyviąją sistemą Lietuvoje įvesti teko kontrreformacijos katalikams. Jos įsitvirtinimas – svarbiausias maždaug 1610–1750 m. laikotarpio procesas lietuvių kultūros istorijoje.

Represyvios sistemos rekonstrukcija

Lietuvoje įsitvirtinusią represyviąją sistemą pradėjo konstruoti konvertitai ir įtakos iš Vakarų. Visai aiškių jos žymių galima rasti Vilniaus vyskupo Jurgio Radvilos 1581 m. uždraudime „be jo leidimo spausdinti ir platinti Vilniuje knygas ir pro vyskupo rūmus protestantams vesti iškilmingas laidotuvių eisenas“. Vienos religijos vyriausybė įgyja galią reguliuoti kitų religijų veiklą.

Represyviųjų įtakų vakarietiškoji kilmė matyti Mikalojaus Daukšos 1599 m. „Postilloje catholickoje“. Jo išverstajame lenko Jokūbo Vujeko „Postillos“ tekste rašoma, Juozo Jurginio žodžiais, kad „eretikus ir bedievius reikia karti, deginti ir kitokiais būdais naikinti“. Tolerantiškas lietuvis tarnauja militantiško hegemonizmo perdavimo diržu. (Ar nebuvo alternatyvų, ar savigarbos trūkumas?)

Mintį, kad patiems eretikams geriau, „idant juos iš karto išskandintų arba sudegintų“, Daukša dar turėjo versti iš lenkų kalbos, o 1629 m. Sirvydas jau savo paties žodžiais prieina prie išvados, kad nekatalikai lygu raupsuotiesiems: iš jų burnos „kaip iš pragaro rūksta kvapas arba garas nekenčiamai smirdus“.

Represyvaus galvojimo apogėjų Lietuvoje-Lenkijoje išreiškė švedų kilmės karalius Zigmantas II Vaza 1621 m. seime, kada jam buvo pasiūlyta politiniais sumetimais padaryti protestantams nuolaidų: „Tegul žūna Respublika, tegu žūnu aš ir tu, senatoriau, negu religija ir Dievo garbė būtų užgauta ar turėtų kokį nuostolį.“ Joks Jogailaitis karalius, užaugęs ankstyvesnės Lietuvos-Lenkijos politinės kultūros veikiamas, nebūtų galėjęs taip kalbėti. Zigmantas Vaza, tuometinės Vakarų religinės kultūros produktas – vokiečių jėzuitų auklėtinis, pagal šį principą, kiek galėdamas, valstybei vadovavo (gerokai ją susilpnindamas, nes pradėjo griauti nekatalikų, ypač slavų ortodoksų, lojalumą valstybei: religinė diskriminacija kursto 1648 m. Ukrainos sukilimą, su kuriuo ima drebėti Lenkijos-Lietuvos pamatai).

„Eretikų ir bedievių“ atžvilgiu pliuralistinė Lietuva iš Vakarų plaukiančiai kraujo ir ugnies bangai vis dėlto nepasidavė: jų nužudytas tik vienas kitas (1611 m. eretikas Frankus, 1689 m. – bedievis Liščinskis). Protestantų bažnyčių sukūrenta XVI a. gale ir per beveik visą XVII amžių, kiek žinoma, ne daugiau kaip dešimt. Ideologinio agresyvumo krašto viduje kreivė tiksliausiai atsekama iš elgesio su raganomis, kadangi jų teismų, nors ir nepalygint mažiau negu Vakarų Europoje ar net Lenkijoje, vis dėlto skaičiuojama šimtais, o ne vienetais kaip eretikų ir ateistų.

Svarbu pažymėti, kad raganų persekiojimo viršūnė pasiekiama dar galinga atrodančioje (nors karuose ekonomiškai išsieikvojusioje) Lietuvoje, 1610 m. su Lenkija pajėgusioje užimti Maskvą, jau katalikams pasiekus neabejotiną persvarą prieš protestantus krašto viduje, ir kelis dešimtmečius prieš Lietuvą nusiaubusias 1654–1667 m. karo rusų ir švedų invazijas. Raganų persekiojimo sužydėjimas nėra tų nelaimių pasekmė, bet jau prieš tai įsitvirtinusios represyviosios sistemos rodiklis. Raganų teismai Lietuvoje nebuvo religinės kovos, bet religinės hegemonizacijos (vienos religijos stiprėjančios persvaros prieš kitas) proceso dalis, nors tie teismai ir nebuvo religinių institucijų kaip kontinentinėje Vakarų Europoje organizuojami, o tik jų atstovaujamos kultūros, ypač XVII a. antroje pusėje, veikiami. Represyvioji sistema nebuvo atsakymas į valstybės smukimą, bet viena iš jo priežasčių.

Mistinių jėgų mobilizacija

Vos priešų kariuomenėms iš Lietuvos pagaliau išsikrausčius, pasipila auksas (nuo 1668 m.) įspūdingesnių negu kada nors bažnyčių ir vienuolynų statyboms. Išlikęs ar pasiskolintas turtas investuojamas ne į mokyklas, pramonę, knygų leidybą, bet į iškilmes ir puošniąją architektūrą. Tokia investicijų politika padeda paaiškinti, kodėl Lietuva neatsigavo po 1654–1667 m. karų ekonomiškai modernizuodamasi, kaip po panašiai destruktyvaus Trisdešimties metų karo (1618–1648) atsigavo Bohemija ir Vokietija.

Katastrofa sumurkdė kiekybinius kultūros rodiklius, bet iš esmės nepakeitė jau anksčiau išryškėjusios smukimo krypties: pagrindinės tendencijos dar labiau sustiprėjo, trapūs ūgliai tapo nušluoti. XVII a. antrosios pusės krizė aštriau išgalando ankstyvesniąsias represyvias tendencijas ir atnešė tik vieną naują – savęs kaltinimo – motyvą. Dievo namai tai veiklai tiko, nes jau buvo tapę bausmės vykdymo vieta – juose atgailauja kai kurie nubausti už raganavimą (triskart per savaitę klūpo prie altoriaus ir per pakylėjimą plakasi – 1702 m.), prie jų durų įrakinami į kaladę už bažnyčios nelankymą, svetimoteriavimą ir pan.

Bajorų galia saugi. Beteisė liaudis išmokyta pati save plakti. Koks šimtmetis plakimosi bažnyčiose galėjo sutvirtinti religingų kaimo vyrų nuolankumo aukštesnėms jėgoms įpročius, ne visiškai sėkmingai (kaip liudija nuolatiniai kaimiečių sukilimai) įskiepytus baudžiavos. Vis dėlto įgūdis pačius save bausti teikia šiek tiek moralinės iniciatyvos ir „paprastiems žmonėms“ ir laikytinas psichologiškai „pažangesniu“ reiškiniu už vėliau jį, atrodo, pakeitusią pasyvią pragaro bausmės baimę. Apie bet kokį kitą „pažangumą“ tuometinėje Lietuvoje negali būti nė kalbos.

Plakimosi paprotys Žemaičių vyskupo uždraustas tik 1779 m. Bet procesijos, kuriose žmonės „žiauriausiai save plaka“, Lietuvoje minimos jau XVII a. pirmojoje pusėje (po 1642 m.). Ankstyviausias kaltės šaltinis – savo paties nepaklusnumo, eretiškų minčių išsigandimas.

XVII a. antroje pusėje gilėja krikščioniškos tradicijos įtaka visur ir raganų teismų turiniui. Teismų aktuose raganų veikla perdirbama iš archajiškos individualios praktikos į satanistinę kolektyvinę organizaciją, jai pagaminami (nuo 1655 m.) vadovaujantys velniai. Velnių organizacijos atsiradimas – vienintelė socialinė reforma šio laikotarpio itin reformų reikalingoje visuomenėje. Šalia šios galingos organizacijos, gyventojų skaičiui mažėjant, plečiasi tik vienuolynai ir religinės brolijos.

Dokumentuose esama užuominų, kad sudegintų raganų turėjo būti žymiai daugiau, negu yra apie jas išlikusių duomenų. 1615 m. byloje kaltinamasis „Gasiulis atsikirto, kad iš Tumelio giminės jau 30 žmonių esą sudeginta už kerėjimus“. Nė apie vieną iš jų nieko nežinome. 1707 m. byloje rašoma, kad ragana Joniškyje sudeginta „įprastoje vietoje, kur visos raganos deginamos“. Jeigu palyginti nedideliame Joniškyje tokia vieta buvo, tai kiek joje turi būti nužudytų raganų, iš kurių tik apie vieną turime likusių duomenų, ir kiek tokių vietų buvo visoje Lietuvoje? Net ir atsargiai vertinant šiuos liudijimus, spėtina, kad Lietuvoje galėjo būti už raganavimą, be apčiuopiamų kaltės įrodymų, nukankinta bent dešimt kartų daugiau, negu yra žinomų atvejų, t. y. apie tūkstantį.

Sekuliarinio elito kultūros emocinius užtaisus išduoda valstybės pareigūno 1688 m. skundas prieš teisėją, įtartą rašiusį ateistinę knygą. Mus domina ne tai, kad apskųstasis sudegintas (tai vienkartinis, netipiškas įvykis), bet barokiška retorika, matyt, pakankamai veiksminga kitus bajorus įtikinti, kad priimtų, net prieštaraujant Lietuvos įstatymams, vieno iš jų pačių mirtimi nubaudimą: Juk tai, gal geriau ir neminėti, karališkojo majestoto didybės įžeidimas, tai tėvažudystė, motinžudystė, broliažudystė, vaikažudystė, šventvagystė, nukrypimas nuo religijos, arijonų piktažodžiavimas, tai raganavimas, nužudymas iš pasalų ir visa tai, kuo žmogaus luošumas gali piktai ir sąmoningai nusižengti, visi šitie nusikaltimai drauge sudėti negali būti palyginti su šiuo Dievo įžeidimu. […] Kad taip didelis Dievo įžeidimas nekristų kerštu visai valstybei, Dievo rūstybei atitolinti reikia parodyti ryžtingumą bedievio ateisto atžvilgiu. Tegul žemė paniekina dulkes to, kuris panieką rodė dangui (teismo procese buvo siūloma jo pelenus iššauti iš patrankos).

Ankstesniajame laikotarpyje, 1592 m. Vilniuje, Venecijos pasiuntinio Pietro Duodo pranešimu, toleruojamos 72 religijos, o dabar galvojama, Jono Kazimiero Bžoskos skundo prieš Kazimierą Liščinskį 1688 m. žodžiais, kad: „Niekas labiau karalysčių neišardo, apsileidus valdovui, kaip sektos.“ Tokie valstybės veiksmai kaip 1640 m. reformatų iškrapštymas iš Vilniaus, 1658 m. arijonų ištrėmimas iš Lenkijos-Lietuvos ir pagaliau 1689 m. mirties bausmė už privačią tikėjimo kritiką reiškė XVI a. vidury susiformavusios modernios sistemos, kurioje valstybinė tolerancija aprėpė visas religijas, pakeitimą – apie XVII a. vidurį – viduramžiška sistema, kurioje dominuojanti ideologija buvo įgijusi funkcinį primatą prieš valstybės įstatymus, ir todėl ansktyvesnės mažumų teisės jau nebebuvo saugios.

Šiame laikotarpyje išleidžiama lenkiškai pirmoji Lietuvoje aiškiai antisemitinė knyga „Atskleista žydų klastingumo paslaptis“, 1728 m. Antisemitizmas Lietuvon ėjo iš lenkų ir religiniais kanalais (šiuo atveju per Vilniaus akademijos spaustuvę).

Niekas nebekritikuoja baudžiavos: disidentizmas tapęs didesne blogybe už akivaizdžiausią išnaudojimą ir skriaudą. Juo nepajėgesnė valstybės organizacija, juo daugiau tikimasi iš ideologinio monopolio.

XVII a. pabaigoje ir XVIII a. pradžioje Lietuvoje išplitę pakelės ir sodybų kryžiai reiškia galutinį katalikybės įsišaknijimą liaudies sąmonėje, ideologinę kaimo konsolidaciją. Lietuviškasis liaudies kryžius (nors galbūt ir pagoniško medžio kulto transpozicija) visų pirma – kentėjimo priėmimo ir kenčiančiųjų atjautimo simbolis. Kryžių paplitimas liudija ir įsivyravusią rezignaciją. Bet vis dėlto su savo kuriamais kryžiais „paprastų žmonių“ Lietuva pirmą sykį į savo rankas paima šiek tiek iniciatyvos krikščioniškosios religijos sferoje. Tai vidinio išsilaisvinimo pradžia pačiose nuosmukio gelmėse.

Turbūt neatsitiktinai kryžiai išpopuliarėja maždaug tuo pačiu metu kaip ir plakimasis bažnyčiose. Rūpintojėlis – krikščionių plakamo kūno subordinacijos krikščionybės vaizdiniams sąmonė. Vyriškos religinės veiklos instrumentas kryžiai galėjo būti naudojami – sąmoningai ar ne – raganų egzorcizmui, nepriklausomų moterų paklusnumo skatinimui. Šią hipotezę pasiūlo koreliacija tarp raganų teismų gausumo Žemaitijoje ir dažnesnio kryžių išplitimo tame pačiame regione.

Lėtas sistemos saulėleidis

XVIII a. lietuvių kalba religinėje kultūroje redukuota liaudies lygin ir (iki paskutinio dešimtmečio) ją šviečiant tik siekiama sutvirtinti jos tamsumą. Nuo Sirvydo svarstomų gyvenimo nesubrendusiame „sviete“ problemų dėmesys nugrimzta į „pragaro“ kančias, su fiziniu sugestyvumu aprašomas iki XIX a. pabaigos kaime ir gal ypač mažuose miesteliuose skaitomose peklos knygose.

Populiarioji pedagogika remiasi bausmės principu. Pirmajame Didžiosios Lietuvos elementoriuje „Mokslas skaitymo rašto…“ (ankstyviausias egzempliorius išlikęs iš 1763 m.) šalia religinės medžiagos tėra vienas rykštę garbinantis eilėraštis:

Rykštė pavaro razumą ing galvą,

Moko poterių ir piktos kalbos gina.

Rykštė, kad veikelį motina plaka,

Išgelbės tikrai dūšią jo iš peklos.

Rykštė vaikelius pavaro ing dangų.

Pavyzdžiui, visose jėzuitų mokyklose vartojamoje E. Alvaro lotynų kalbos gramatikoje, išleistoje Vilniuje 1739 m., pirmasis linksniuojamas žodis – rykštė, o tų pačių metų Venecijos leidinyje – poetas.

Vaikų baudimas dar nebuvo aktualus pirmajame lietuviškame Mažvydo katekizme 1547 m., nei jis peršamas Prūsų Lietuvoje parašytuose Donelaičio „Metuose“. Bet Didžiojoje Lietuvoje ir protas („razumas“), ir išganymas („iš peklos“) remiasi autoritarine bausmės baimės įpliekimo psichologija. Taip lietuvių knyginėje literatūroje atrandamas vaikas.

Represyvios sistemos balansas

Tarp 1650–1750 m. nebuvo padaryta beveik nieko, ant ko būtų galima kurti ateitį. Ir nors tai buvo iš dalies ilgalaikių karų, bado ir epidemijų pasekmė, represyvioji sistema (kuri prisidėjo prie tų karų išprovokavimo ir jų nepasisekimo) irgi stingdė energiją ritualiniais veiksmais, užgožė ankstesniuosius modernizacijos impulsus.

Kraštas galėjo būti pažangesnis už Vakarų Europą tik tolerancijos (1550–1580 m.) amžiuje, kai dar buvo remiamasi autentiška, iš pagoniškųjų laikų kilusia lietuvių tradicija, struktūrinėm lietuvių gyvenimo būdo stiprybėm. Tarp represyviųjų sistemų Lietuva-Lenkija (pasiskolinusi kai ką, kas tose sistemose blogiausia, bet menkai įgijusi jų intelektualinės energijos, idėjinio intensyvumo) tepajėgė tapti juoko objektu.

Parengė Dainius Razauskas (atkreipiu dėmesį į niūriai panašius poslinkius dabartinėje Lietuvoje, nors dėl bendros nuotaikos švelnesnius. Vėl ant to paties grėblio?).

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. V. Kavolis. Ankstyvoji lietuvių kultūros modernizacija
  2. Užsieniečius stebina neįtikėtinai įdomūs atradimai lietuvių kultūroje
  3. V. Kavolis. Vinco Kudirkos atsivertimas (nuotraukos, video)
  4. Z. Zinkevičius. Senieji lietuvių ir slavų santykiai
  5. A. Liekis. Prūsų – lietuvių žemių susigrąžinimo viltis Lietuvai
  6. E. Valiukaitė. Pažymint lietuvių kalbos metus, A. Kubilius TS-LKD vardu siekia sumenkinti valstybinį lietuvių kalbos statusą
  7. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos: K. Garšva. Lietuvių kalbos substratas gretimose valstybėse
  8. D. Kuolys. Kaip „pažangieji“ atskyrė lietuvių kalbą nuo lietuvių literatūros
  9. V. Mikailionis. Lietuvių literatūros pradžios beieškant
  10. A. Liekis. Svetimi lietuvių namuose (video)
  11. LRT Kultūra gilinsis į Lietuvių kalbos istoriją
  12. G. Karosas. Lietuvių kalba yra mūsų valstybės pamatas
  13. Č. Iškauskas. Bendras lietuvių ir lenkų pergales tebetemdo nesutarimai
  14. V. Budnikas. Kabinetinis lietuvių kalbos sindromas: atsakas A.Smetonai
  15. Pilypo ir Povilo Fridricho Ruigių lietuvių kalbotyros veikalams – 270

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 5

  1. Žemyna says:
    5 metai ago

    – lrt.lt/mediateka/irasas/2000119687/kulturos-savaite-architektas-romas-gailius-manifesta-bienale-75-as-troliu-mumiu-gimtadienis-suomijoje
    Okupacijas, kalinimus, tardymus, tremtis, kovas už laisvę perėjęs, to padarinius visam likusiam gyvenimui, sveikatai kasdien patiriantis, todėl padėti teisingai atsirinkti, ką iš Tautos istorijos mums būtina, ir ko neverta prisiminti, norintis kultūros filosofas Viktoras Bachmetjevas
    nuo 58 : 15 min.

    Atsakyti
  2. Žemyna says:
    5 metai ago

    Kaip gaila, kad padėjėjai savo seimūnams nedavė to paskaityti prieš balsuojant Romuvos klausimu. Ypač – liberaliop nušleivavusiems ,,konservatoriams” bei vadinantiems save liberalais… Kad tie sužinotų, kas yra išties liberalu, kas yra tolerancija, kuria savo agresyvų nepakantumą ,,jų kraują geriantiems praeities šešėliams” jie aiškina.
    Sužinotų, kas tas baltų tikėjimas, vienas kitas gal pabandytų jį praktikuoti, ir tada gal suvoktų, kaip balsuoti ir gyventi turi tas, kas skelbiasi esąs liberalus.

    Atsakyti
    • Vaclovas Mikailionis says:
      5 metai ago

      Iš tikrųjų būtų gerai bent jau PASKUTINĮ sakinį pakišti seimūnams. Kada kraštas galėjo būti pažangesnis už Vakarų Europą? – “tik tolerancijos (1550-1580 m.) amžiuje…ir t.t.

      Atsakyti
  3. Ir Tautos? says:
    5 metai ago

    Algimantas Rusteika. Sielos tėviškė yra vaikystė
    – tiesos.lt/index.php/tinklarastis/straipsnis/algimantas-rusteika.-sielos-teviske-yra-vaikyste

    Ir antraštės mintis yra dovana, ir tekstas…

    Atsakyti
  4. Pikc says:
    5 metai ago

    Aš suprantu, kad smagu, kai “ant krikščionybės užstumia” – bet žmonės, argi visada “mano priešo priešas yra mano draugas”? Kavolis buvo LIBERALAS. Nuo kada mums su liberalais pakeliui? Ar jums tikrai imponuoja tokie teiginiai, kaip “juo labiau Lietuva ideologiškai konsolidavosi, tuo ji politiškai silpnėjo”? O ditirambai “tolerancijai” nieko neprimena? Negi reikia priminti, kas atsitiko “ideologiškai nekonsoliduotai” valstybei su “atvirai beigi tolerantiška kultūra” akistatoje su ideologiškai konsoliduotais ir visai netolerantiškais kaimynais?

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Apuolės piliakalnio archeologiniai tyrimai
Istorija

Išskirtinėje devyniasdešimties metų senumo juostoje – Apuolės piliakalnio archeologiniai tyrimai

2025 10 29
Ignalinoje vyko 30-oji teatrų šventė
Kultūra

Ignalinoje vyko 30-oji teatrų šventė

2025 10 29
Kontrabanda
Lietuvoje

Prezidentas su M. Riute aptarė Baltarusijos hibridines atakas

2025 10 29
Gitanas Nausėda
Lietuvoje

Prezidentas: Kontrabandą užkardysime ryžtingais, koordinuotais veiksmais

2025 10 28
Susitikimas su profesinėmis sąjungomis
Lietuvoje

Pareigūnų profesinėms sąjungoms pristati numatomi pokyčiai

2025 10 28
Elektrrinis traukinys
Lietuvoje

Sostinės geležinkelio stotyje pristatytas naujasis elektrinis traukinys

2025 10 28
Klientų aptarnavimo centras
Lietuvoje

Vilniaus savivaldybėje – naujas klientų aptarnavimo centras

2025 10 28
Susitarimo pasirašymas
Lietuvoje

Pasirašytas Vyriausybės ir LSA susitarimas

2025 10 28

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Chaltūra apie K. K. Urba. Žemaitiška stiprybė Telšių kultūriniuose akcentuose
  • Naivus klausimas apie Prezidentas: Kontrabandą užkardysime ryžtingais, koordinuotais veiksmais
  • Jimmy Dore apie Žvalgų dieną pristatomas naujas istorinis komiksas apie pasipriešinimo legendą Juozą Lukšą
  • Spalio 30 d. ginti Laučienės! apie Griežtinami lietuvių kalbos mokėjimo imigrantams reikalavimai

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Netekome žymaus teatro ir kino aktoriaus, bardo Kosto Smorigino
  • Išskirtinėje devyniasdešimties metų senumo juostoje – Apuolės piliakalnio archeologiniai tyrimai
  • Ignalinoje vyko 30-oji teatrų šventė
  • Prezidentas su M. Riute aptarė Baltarusijos hibridines atakas

Kiti Straipsniai

Seinų Žiburio mokykla

Seinų lietuvių „Žiburio“ mokykla mini 20-metį

2025 10 27
Referendumas dėl teisės atsiskaityti grynaisiais

Įregistruotas referendumas dėl teisės atsiskaityti grynaisiais apsaugos Konstitucijoje

2025 10 23
„Ryanair“

Tyrimas dėl „Ryanair“ lėktuvo nutupdymo Minske bus tęsiamas Lenkijoje

2025 10 22
Audronius Ažubalis

Seimo nariai kreipėsi į ministrę dėl ugdymo valstybine kalba

2025 10 22
Indoeuropiečių migracija nuo 4-ojo iki 1-ojo tūkstantmečio prieš Kr.

D. Simanaitis. Pati seniausia, turtingiausia ir gražiausia pasaulyje…Ar tikrai?

2025 10 22
Gintautas Šapoka „Lietuviai tarpukariu Lenkijos kalėjimuose“

Išleista knyga „Lietuviai tarpukariu Lenkijos kalėjimuose“: pamiršta okupacijos istorijos pusė

2025 10 21
Lietuvos ir Lenkijos prezidentai

Lietuvos ir Lenkijos Prezidentai aptarė šiandienos aktualijas

2025 10 20
Traukinys

Daugės reisų ir greitės kelionės į Lenkiją

2025 10 15
Vyriausybė turėtų apginti visuomenę nuo pedofilija apkaltinto kardinolo vardo ženklų Vilniaus rajone

Vyriausybė turėtų apginti visuomenę nuo pedofilija apkaltinto kardinolo vardo ženklų Vilniaus rajone

2025 10 13
Latvijos Dievturiai

Latvija žengia istorinį žingsnį: Latvijos Dievturiai įteisinti kaip tradicinė religija

2025 10 09

Skaitytojų nuomonės:

  • Chaltūra apie K. K. Urba. Žemaitiška stiprybė Telšių kultūriniuose akcentuose
  • Naivus klausimas apie Prezidentas: Kontrabandą užkardysime ryžtingais, koordinuotais veiksmais
  • Jimmy Dore apie Žvalgų dieną pristatomas naujas istorinis komiksas apie pasipriešinimo legendą Juozą Lukšą
  • Spalio 30 d. ginti Laučienės! apie Griežtinami lietuvių kalbos mokėjimo imigrantams reikalavimai
  • +++ apie Prezidentas: Kontrabandą užkardysime ryžtingais, koordinuotais veiksmais
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Neries krantinės atnaujinimo darbų grafiką pakoregavo archeologiniai radiniai

Neries krantinės atnaujinimo darbų grafiką pakoregavo archeologiniai radiniai

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | Refinansavimas | iPhone 16 Pro Max

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai