Pagal Vygandą „pagonys, matydami kariuomenę labai išsigando“, o pagal Šiutzą, kuris rėmėsi Vygando metraščio originalu, –„ypač dėl religijos, kuri jiems buvo visai svetima“. Nedaug ką nauja priduria ir visi kiti, išskyrus bendriausio pobūdžio pasvarstymus apie laisvę ar vergovės baimę.
O kokios galėjo būti giluminės, dvasinės priežastys taip „nepraktiškai“ pasielgti? Juk taip pasielgė ne tik pilėniškiai, bet ir jų amžininkai radžputai Indijoje ar daug anksčiau Masados tvirtovėje kovotojai prieš romėnų jungą žydai.
Galime pastebėti, kad tokios ritualinės savižudybės žmonijos istorijoje nėra tokios jau retos ir dažniausiai atliekamos ten, kur susikerta priešiškos religijos. Galbūt šią mįslę padės atskleisti viena ištrauka iš Bizantijos autoriaus Leono Diakono „Istorijos“:
„Apie tauroskitus pasakojama dar ir tai, kad jie iki pat šių laikų niekuomet nepasiduoda priešams netgi nugalėti – kai jau nebėra vilties išsigelbėti, jie persismeigia vidurius kalavijais ir taip patys save nužudo. Jie taip pasielgia dėl tokio įsitikinimo: nužudyti priešo, jų nuomone, po mirties ir po dvasios atsiskyrimo nuo kūno jie tampa jo (t. y. priešo) vergais požemio pasaulyje. Bijodami tokios tarnystės, bjaurėdamiesi tarnauti savo žudikams, jie patys nusižudo.“ (IX kn., 8).
Paaiškinsime, kad Konstantinopolio istorikas Leonas Diakonas gyveno X amžiuje ir šioje ištraukoje aprašo savojo meto įvykius, t.y. 971 metais vykusį karą dabartinės Bulgarijos teritorijoje su kažkokia šiaurės tauta, užėmusia šios Bizantijos provincijos Doristolo miestą ant Dunojaus krantų.
Tauroskitais arba tiesiog skitais bizantiječiai dažniausiai vadino beveik visas tautas, gyvenančias į šiaurę nuo Juodosios jūros. Be abejo, tikrųjų skitų ten jau nebebuvo vos ne pusę tūkstančio metų. Kokia tad tai galėjo būti tauta, galima spręsti iš tokių dalykų.
Po mūšio šie „tauroskitai“ išėjo iš miesto ir surinko savo žuvusiuosius, sukrovė daugybę laužų ir, pagal protėvių paprotį atlikę aukojimus, sudegino. Įdomu ir tai, kad milžiniškai armijai, įsiveržusiai į šią Bizantijos provinciją prie Dunojaus, vadovavo karvedys Sfendoslavas.
Imperiškai nusiteikę rusai, vos išvydę „-slav“,tuojau pat šią didvyrišką asmenybę perkrikštija į Sviatoslavą, nesukdami sau galvos dėl labai keblaus kalbinio klausimo: kodėl istorikas bandė graikiškos abėcėlės pagalba užrašyti jam neįprastą vardą Švento-slavas?
Dar daugiau abejonių dėl karvedžio tautiškumo kyla ir dėl to, kad jis prieš lemiamą mūšį karių pasitarime prabyla apie šlovę, kurią paliko protėviai, ir kaip tikrų tikriausias jotvingis užbaigia: „Nedera mums grįžti į tėvynę gelbstintis pabėgimu; (mes turime) arba nugalėti ir išlikti gyvi, arba garbingai žūti, atlikę žygdarbius, vertus tauriųjų vyrų.“
Betrūksta tik žodžių apie dainas, kuriomis garbins jų žygdarbius ainiai, ir gausime vos ne pažodinį jotvingių aprašymą.
Bet palikime ramybėje šių karių tautiškumo klausimą, ir sugrįžkime prie svarbiausios problemos: kada ir kodėl senaisiais laikais žmonės ryždavosi nusižudyti? Beje, panašūs įsitikinimai apie vergiją po mirties buvo būdingi daugeliui viduramžių nekrikščioniškų tautų. Tai tarsi pabrėžtų tam tikrą giluminę „pagoniškų“ tautų universaliją.
Sugrįžkime prie Vygando Marburgiečio „Naujosios Prūsijos kronikos“ ir atidžiau įsiskaitykime į 1336 m. vasario 26 dienos įvykių aprašymą: „…nesitikėdami, kad galės išlaikyti pilį, sumetė į ugnį be galo didelius turtus ir patys išsižudė“. Įdomi kryžiuočio logika – svarbiausia jam turtai, o žmonės… Toliau pasakojama apie senutę žynę, atlikusią apeiginiu kirvuku ritualinius nužudymus. Ir pagaliau karalius „pasitraukė į tam tikrą slėptuvę, savo žmoną pervėrė (kalaviju) ir į ugnį įmetė.“
Karius paskutinę akimirką nužudė pats karalius, kuris vadinamas Margiriu, o galų gale „pats sau tą patį kalaviją įsmeigė į pilvą, kad pasileido žarnos, krito šalia žmonos ir nelaimingai mirė“.
Prašau atleisti už per ilgas ir drastiškas citatas. Taip padaryta tik todėl, kad norėta atkreipti dėmesį į daugelio detalių panašumą su anksčiau cituotu Bizantijos istoriku. Akivaizdu, kad ir tai, ko ciniškas kryžiuotis nepasako, nes jam svarbiausia „be galo dideli turtai“.
Vis dėlto gana aiškiai išryškėja didinga kitokio religingumo, kitokio anapusinio pasaulio samprata. Tad galime teigti, jog mūsų protėviai daug giliau suvokė dvasinius pradus, todėl ori mirtis buvo nemažiau svarbi kaip ir taurus gyvenimas.
Pastangos išvengti vergavimo neribotą laiką po mirties liudija apie gilią anapusinio pasaulio sampratą, arba kaip dabar pasakytume – daugiamačio, o ne trimačio pasaulio vaizdavimąsi. Todėl dvasingumas, dvasia, dievybė šiems žmonėms nėra tik gražūs žodžiai, o gili patirtis, kad gyvenimas tęsiasi per daugelį įsikūnijimų. Juk priešo nužudytas tu būsi pasmerktas jau ir atgimti kaip to priešo vergas, o ne kaip laisvas ir savarankiškas žmogus.
Beje, tokių atvejų, kai patekęs į nelaisvę pas kitatikius lietuvis nusižudo, yra nemažai ir mūsų istorijoje. Pavyzdžiui, persismeigė kalaviju Daugerutis, karaliaus Visvaldžio žmonos tėvas, kuris vyko pas didįjį Nogardies karalių, bet grįžtantį atgal jį sugavo kalavijuočiai ir surakintą uždarė Vendeno pilyje. „Grandinėse jis išbuvo keletą dienų, kol kai kurie jo draugai iš Lettonijos (t.y. iš Lietuvos) atėjo pas jį. Po to jis persismeigė kalaviju.“ Taigi vos tik draugai jam padavė kalaviją. Kaip rašoma Henriko Latvio kronikoje, tai įvykę 1213 metais.
Pilėnai – tai ne tik mūsų tautos didvyriškumo, bet ir senojo baltų tikėjimo gelminių klodų atskleidimas. Tai ir gilaus tikėjimo įrodymas. Tai pažymi ir Šiutzas: „O lietuviai pasiryžo geriau sulaukti baisiausio galo, negu pilį atiduoti ir priešams į rankas patekti, ypač dėl (priešų) religijos, kuri (t.y. krikščionybė – V.M.) jiems buvo visai svetima.“
Žinia, tokių apeiginių savižudybių atvejus būtina griežtai atriboti nuo vadinamųjų buitinių susinaikinimo apraiškų. Šią didžią apeigą sugeba atlikti tik galingo tikėjimo ir stiprios dvasios žmonės ir tik tuomet, kai kitokia išeitis lemtų vergovę savo priešui netgi po mirties, kai dvasia atsiskiria nuo kūno. Beje, ne taip svarbu, ar tai atlikta sąmoningai, ar vadovaujantis tik gilia pasąmonine nuojauta.
Tokios apeiginės savižudybės buvo būdingos ir mūsų pokario partizanams, ir R. Kalantai, ir kitiems žinomiems bei nežinomiems mūsų tautos didvyriams. Tai tauriausių tautos atstovų pavyzdžiai, kaip, beje, greta jų tuo pačiu metu atsiranda ir žemiausio rango degradavę elementai, kuriuos neveltui žmonės vadina ne kitaip kaip stribais.
Žalieji miško broliai ir stribai – tai du mūsų tautos kraštutiniai žmonių tipai. Tad nieko nuostabaus, kad bet kurį mūsų istorijos ir netgi dabartinės politikos faktą tautiečiai vertina remdamiesi arba savo pilėniška, arba stribiška samprata. Tad kai kada pokario partizanai išvadinami didvyriais, o kai kada ir kvailiais.
Stribai ir jų palikuonys vėlgi prisistato kaip gudriai prisitaikę prie aplinkybių slapti kovotojai už tautos išlikimą, nors svarbiausia jiems buvo išsaugoti vien savo kailį ir gerovę.
Liuks straipsnis.
Pilietiškumas visada susišaukia su Pilėnais ir prakeiksmu okupant.žydkrikrikščionizmui.
Na, o žydkrikščionizmo išskersta Lietuvos dvasia šiandienoje belikusi kraujuoti.
Pilėnai amžiams prakeikė žydkrikščionis, kurie ir šiandienai čia Lietuvoje su kryžiais ant kaktų tarpsta.
Gaila, kad priešmirtiniai pilėnų žodžiai nepasiekė šių dienų – turėtumėm OHO, o gal net OHO-HO-HO-HO-HO tekstą, kurio net Alkas turbūt nespausdintų.
CHA
Pokarario partizanus suklaidino kaikurie Lietuvos iseviai zadedami kad po savaites kitos ateis amerikieciai ir pades islaisvinti musu sali zadejo zadejo, bet neatejo, o zmogeliams taip ir nebebuvo kur trauktis teko kovoti iki paskutinio atodusio ,kodel niekas sito nepasako, mano mokyklos aukletojo brolis pavarde Dabrava vardo neatsimenu buvo vienas is iseviu ir buvo amerikoje zurnalistas kuris per radija ir televizija zadejo musu partizanams ta pastiprinima is Amerikos, bet jis tik melavo, kad musiskiai patys savom jegom issikapstytu, jie neisikapste jie isejo i amzinybe bekovodami…
Nemelavo – išslaptinti dokumentai rodo, kad JAV ne kartą jau nuo 1945 m. planavo pulti Sovietus: ir konkrečios datos planuose būdavo numatytos, ir konkretūs kariniai planai parengti.
Tačiau kiekvieną kartą puolimo datą dėl įvairių priežasčių vis atidėdavo – iš pradžių trūko įprastinių karinių pajėgumų Europoje bei to meto amerikiečių “propagandinio apdorojimo”, jog Sovietai yra sąjungininkai, o vėliau daugiausiai dėl to, jog sovietai, pasivogę atominės bombos gaminimo technologiją, sugebėjo gana greitai ją pasigaminti (vėliau ir vandenilinę bombą)…
Gyvenu laisvas ir mirti noriu laisvas.
Tu mane nugalėjai. Tai nužudyk, bet ne – nenori nužudyti, o kankini, gasdini, kad palaužtum. Aš nusilenkiu tavo prievartai. Kai tu paleidi mane, aš elgiuosi kaip laisvas. PRIEVARTA NESUKURIA TEISĖS.
Pakankamai įtikinantis yra argumentas, kad Pilėnų gynėjų savižudybė buvo pagoniška ritualinė žmogžudystė, o ne eilinė buitinė, t.y., vien ginant savo pilį (t.y. savo namus) ar vien todėl, kad nenorėta tapti vergais savo namuose (savo pilyje). Tai pagoniškoji ritualinė savižudybė. Ji atitiko to meto žmonių garbės, pomirtinio gyvenimo sampratą.
Bet ar yra teisinga vadinti ir partizanų ar kitų karių nusižudymą pagonišku ritualu arba jo pavyzdžiu atliktą veiksmą, tai suabejočiau. Juk tai buvo ne pagoniškosios, o krikščioniškosios Lietuvos kariai.
Bet jei neneigsime ir priimsime, kad pagoniškoji savimonė apie žmogaus dvasios garbę yra mumyse taip giliai įsišaknijusi, kad net ir krikčioniškasis mokymas, kad žmogaus net ir kūniškoji gyvybė yra neliečiama ir niekam nevalia jos nutraukti (nei sau, nei kitam) nepadeda atsilaikyti, nevengti sulaužyti šį draudimą, kai yra pavojus tapti belaisviu, tai gal pokario Lietuvos laisvės kovotojų elgsenoje ir būtų galima įžvelgti pagoniškosios ritualinės savižudybės atgarsių. Taip, žmonės pairinko mirtį, bet ne kankinimus, vergovę. Ar to pasirinkimo argumentas tikrai buvo toks, kaip Pilėnų gynėjų, kad “priešo nužudytas tu būsi pasmerktas jau ir atgimti kaip to priešo vergas, o ne kaip laisvas ir savarankiškas žmogus,…kai kitokia išeitis lemtų vergovę savo priešui netgi po mirties, kai dvasia atsiskiria nuo kūno.”?
Ponas V. Mikailionis rašo, kad “…ne taip svarbu, ar tai atlikta sąmoningai, ar vadovaujantis tik gilia pasąmonine nuojauta.”, tačiau aš vis tik esu linkusi manyti, jog tai yra savrbu. Ir manau, kad pokario partizanai rinkosi savižydtbę ne kaip sąmoningą pagoniškąjį ritualą. Galbūt, tai buvo pasąmoninė nuojata, gal baimė gyvam pasiduoti priešui ir būti jo nukankintam. Bet tebūnie Dievas jiems teisėjas. Bepigu šiandien ką nors išvedžioti, kai jų kailyje (ačiū Dievui) būti neteko.
Dar labiau man nesuprantamas išvedžiojimas, kad Romo Kalantos savižudybė galėtų būti sietina ar net yra tiesioginė Pilėnų gynėjų arba pokario Lietuvos laisvės gynėjų atliktos gyvosios aukos pasekmė. Ar jis susidegino, kai į jį buvo nukreiptas jį nužudyti paregtas priešo ginklas? Tai kokia čia ritualinė (sąmoninga ar pasąmonės padiktuota) pagoniškoji savižudybė? Nesmerkiu ir šio vaikino šito žiauraus susidorojimo pačio su savimi, nes irgi nežinau, kodėl jis matė tik tokį kovos būdą su okupantu ir manė esant jį veiksmingu, net vertu jo vienintelės gyvybės, bet išaukštinti šito jo poelgio iki didvyriškumo irgi nesu linkusi.
Labai norėčiau, kad kalbėdami apie savo tautos dukrų bei sūnų atliktus didžius darbus nebepateiktume jų su dvipramybėmis, kurios ypač jaunus žmones gali labai klaidinti. Raginkim žmones ginti savo laisvę, orumą, savo gyvybę, savo šalį ir jos laisvę oriais ir civilizuotais būdais. Mokykim juos suprasti, kad žmogaus gyvybė yra jo vienkartinė Dovana ir kitos galimybės gyventi jis jau niekada neturės. Net ir tikintys reinkarnacija nesako, kad žmogus vėl galės kada nors tęsti buvusį savo gyvenimą. Ne, jis savo gyvenimo jau niekada neturės, jo nei pratęs, nei pakartos.
Savižudybių ir taip apstu Lietuvoje, todėl kalbėdami tiek apie Pilėnus, tiek apie R. Kalntą ar kitus panačius atvejus, turime kalbėti labai tiksliai ir su aiškiu aplinkybių, pasaulėžiūros aprašymu, kad neatrodytų, jog vos ne kiekvienas savižudis yra didvyris.
Gyvenu laisvas ir mirti noriu laisvas. Ar tai kupra šiuolaikinių prisitaikėlių visuomenėje?
“Ar jis susidegino, kai į jį buvo nukreiptas jį nužudyti paregtas priešo ginklas?”
Kūną nužudai, kai siela nebejaučia laisvės.
“Nesmerkiu ir šio vaikino šito žiauraus susidorojimo pačio su savimi”
Laisvė jo sielai buvo atimta ir sutrypta anksčiau, kodėl jūs nekalbate apie jo sielos niekinimą ir žudymą?
“Raginkim žmones ginti savo laisvę, orumą, savo gyvybę, savo šalį ir jos laisvę oriais ir civilizuotais būdais.”
Sovietmečiu šito padaryti nebuvo galinma.
Grade A stuff. I’m unutqesionably in your debt.
Nors ir iškirto šventuosius ąžuolynus božnycininkai, bet jie nesurinko tų ąžuolynų gilių, kurios yra mumyse, ir bunda pas žmones tos gilės, ir pradeda augti iš naujo šventieji ąžuolai, nes atėjo tam laikas.
Patrimpe dievaiti, šviesos jaunikaiti, pažadinki Žemę, pabudinki Žmones.
Perkūne, prakeik būtuosius ir šiandien žydkrikščionis, prakeik okupanto paliepimus vykdančius – lai jų apgailėtini gyvenimai nyksta.
Didvyrių vėlės, ateikite prie Balto vaišių stalo tvirtinti kūną ir dvasią.
Diedukas Vaclovas biški š… mala vienoje vietoje lygindamas baltus su žydais bei skitais, o kitoje Pilėnų pagonis su Lietuvos partizanais, kurie rizikuodami gyvybėmis eidavo naktimis pas kunigus, kad galėtų dalyvauti Mišiose. Kai viskas su viskuo sinkretiškai sumalama, tai pasmirsta NjuEidžu.
Niekam ne naujiena, kad lietuviai įstumti į beviltišką situaciją imasi naikinti save bei savo ir savo artimųjų turtą. Taip buvo seniau taip yra ir dabar. O pavyzdžiui žydų tauta tiek tūkstančių metų išgyveno vien todėl, kad stipriai laikydavosi visų vergovių ir priespaudų metu ir jas pergyvendavo. Žinoma, jūs pasakysite – jiems bepigu, nes Dievas rūpinasi savo išrinktąja tauta labiau nei kitomis. Na, bet nenuneigsite,- jei jie visi būtų ėmę masiškai žudytis (Egipto, Babilono tremtyje ar Jeruzalės apgulties metu bei getuose), tai net Dievas nebūtų jų sustabdęs. Vat čia ir yra esmė. Ir kaip jau aptarta – lietuviai ir vėl negalėdami/nesugebėdami rasti išeities (ar kantrybės) žudosi. Alkoholiu. Tuom jie kažkuo yra panašūs į savo brolius (neseni genetiniai tyrimai tai patvirtino) rusus. Devynioliktame amžiuje lietuvius nuo šito suicidinio papročio apsaugojo toks krikščionių vyskupas Valančius. Dabar gi krikščionių vyskupai nebemadingi, užtai Lietuvos laukiantis Pilėnų likimas neišvengiamas. Ir joks Trinkūnas su lazda šios lėtinės savižudybės nesustabdys.
Žydkrikščionys per mišias be atvangos vynu (ir krauju) smaguriauja – tiesiog prirodo pavyzdį.
CHA
Geras straipsnis. Keista tik, kad mūsų tauta pradėjo nykti tuomet, kaip pradėjo taip stipriai saugoti savo skūrą. Gal gi ne be reikalo žudėsi pilėniškiai. Ir tas žudėsi negeras žodis. Nes realiai nusižudė tik du žmonės. Margiris ir ta sena moteris.
Bet juk pagonys tikėjo, kad nusižudęs PATS negalės patekti į mirusių pasaulį, kol neprasikankins tarp dviejų pasaulių ( gyvųjų ir mirusiųjų) tiek laiko, kiek jam buvo skirta gyventi? Tai paaiškina, kodėl kariai leidosi žudomi senutės – PATYS NESIŽUDĖ, o senutei ir taip jau nedaug laiko liko. Ir kirvis akmeninis – matyt, labai senas, galbūt vienas tų laivinių kovos kirvių, su kuriais indoeuropiečiai atėjo į šiuos kraštus