Kodėl verta valgyti daržoves ir vaisius, net jei to ir nenorite (1)

Kodėl verta valgyti daržoves ir vaisius, net jei to ir nenorite | Unspash.com nuotr.

Kodėl verta valgyti daržoves ir vaisius, net jei to ir nenorite | Unspash.com nuotr.

Puikiai žinoma – sveikatai į naudą valgyti daug šviežių vaisių ir daržovių. Šie gaminiai turtingi vitaminų, mineralų ir ląstelienos, nuo kurių priklauso ne tik atsparumas ligoms, smegenų veikla, miego kokybė, bet ir darbingumas bei nuotaika. Prekybos tinklo „Iki“ maisto žinovė Vilma Juodkazienė dalinasi keturiomis priežastimis, kodėl būtina valgyti daržoves ir vaisius bei pataria, kokius gaminius geriausia pasirinkti.

Apsaugo nuo ligų

Juodkazienė pastebi, kad laiką leidžiant namuose ir apribojus fizinį aktyvumą, labai svarbu subalansuota mityba bei pakankamas kiekis šviežių vaisių ir daržovių. Nuo to, ką valgome, priklauso ne tik imuniteto atsparumas ligoms, bet ir savijauta.

„Per dieną žmogui reikėtų suvalgyti apie 400–500 g vaisių ir daržovių, deja, tokiu kiekiu savo dienos valgiaraštyje gali pasigirti retas. Mitybą praturtinus puskilogramiu šių gaminių, neabejotinai suvartotume mažiau nesveiko maisto, subalansuotume savo mitybą ir apsirūpintume pakankamu kiekiu naudingų maistinių medžiagų“, – sako „Iki“ maisto žinovė.

Kokios šiuo metu Lietuvos parduotuvėse ar daržuose augančios daržovės ir vaisiai yra naudingiausi? Pasak V. Juodkazienės, svarbu valgyti kuo įvairesnių gaminių, tačiau verta atkreipti dėmesį ir į jų savybes sveikatai. Kiekvienas jų turi ypatingą naudą.

„Siekiant pagerinti atsparumą ligoms, patariu dažniau rinktis salierus, kurie palaiko skysčių balansą, turi magnio, stiprinančio nervų sistemą, ir apsaugo nervų ląsteles nuo neigiamo poveikio. Pristigus jėgų, rinkitės špinatus ir kitas žalias lapines daržoves. Jos turi daug geležies, cinko, folio rūgšties, kalcio, ląstelienos, magnio ir vitaminų, kurie padeda kovoti su nuovargiu. Virškinimo veiklai pagerinti tinkami svogūnai. Juose esančios priešuždegiminį poveikį turinčios medžiagos mažina žarnyno negalavimų riziką“, – pasakoja maisto žinovė.

Gerina smegenų veiklą

Protinei veiklai ypač svarbi subalansuota ir įvairi mityba, tačiau kai kurios daržovės nuo seno garsėja savo maistinėmis savybėmis, gerinančiomis smegenų darbą ir atmintį. Vienos tokių – morkos.

„Nors daugelis morkas žino kaip gerinančias regėjimą, jos naudingos ir smegenų veiklai. Morkų sudėtyje yra daug liuteino, kuris gerina atmintį. Nors šios daržovės dažniausiai vartojamos kaip kitų patiekalų sudedamoji dalis, jas naudinga valgyti ir vienas, kaip sveiką užkandį. Tokiu būdu galima įsisavinti daugiausiai morkose esančių naudingų mikroelementų, nes jas verdant ar kepant dalis vertingų medžiagų yra prarandama“, – sako V. Juodkazienė.

Dar viena daržovė, įprastai suprantama kaip naudinga smegenims, yra baklažanas. Ji turi pigmento, kuris veikia kaip antioksidantas, ir padeda apsaugoti smegenų ląsteles nuo pažeidimų. Taip pat protinę veiklą skatina ir saldžiosios bulvės, šparagai, avokadai, brokoliai bei špinatai.

„Visi turime įsisąmoninti, kad maistas gali stiprinti arba neigiamai veikti mūsų sveikatą. Maistas, kurį valgome, veikia visą mus, todėl bet koks sveikatą gerinantis gaminys teigiamai veiks ir smegenų veiklą“, – sako V. Juodkazienė.

Padeda gerai išsimiegoti

Įprasta manyti, kad pieno stiklinė prieš miegą padės greičiau užmigti. Visgi tam tikruose vaisiuose, uogose ir daržovėse yra dar daugiau natūralių medžiagų, kurios atpalaiduoja raumenis ir nervų sistemą.

„Nepamainomas gaminys pagerinti miegą yra bananai. Juose gausu ne tik atpalaiduojančio kalcio, bet ir vitamino B6, reikalingo už miegą atsakingo melatonino hormono gamybai. Beje, prasidėjus uogų sezonui, ne blogiau už bananus išsimiegoti padės ir vyšnios, jose taip pat daug melatonino gamybą skatinančių medžiagų“, – vardija maisto žinovė.

Juodkazienė priduria, kad jei kankina neramus miegas, tai gali būti ir kalcio trūkumo pasekmė: „Žalios spalvos lapiniuose kopūstuose ir kitose lapinėse daržovėse yra vitamino K, kuris padeda įsisavinti kalcį. Todėl prastai miegantys turėtų šias daržoves įtraukti į savo racioną.“

Suteikia energijos

Jeigu ryte akis sunku pramerkti neišgėrus puodelio kavos, o dienos metu pritrūkus jėgų griebiatės saldumynų, gali būti, kad taip pasireiškia geležies trūkumas.

„Tolygų energijos kiekį išlaikyti padeda avokadai, nes juose gausu ląstelienos ir gerųjų riebalų. Pastarieji padeda įsisavinti maisto medžiagas, o ląsteliena lėtina cukraus kiekio kraujyje padidėjimą. Tad valgant avokadus išlaikomas pastovus energijos kiekis“, – sako V. Juodkazienė.

Ji priduria, kad pomidorai yra dar viena daržovė, kurią patariama įtraukti į valgiaraštį pradėjus justi išsekimo požymius. Juose esančios medžiagos gliukozę paverčia energija, o tai padeda išlaikyti stabilų darbingumą per visą dieną.

Kategorijos: Gamta ir ekologija, Gamta ir žmogus, Sveikata, Visi įrašai | Žymos: , , , , , , , , , , , , , , .
Skaityti komentarusKomentavimo taisyklės

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Taip pat skaitykite: