Šventes apkartina sutrikęs virškinimas (0)

Alkas.lt, A. Rasakevičiaus nuotr.

Alkas.lt, A. Rasakevičiaus nuotr.

Prasidėjus švenčių maratonui daugelį užklumpa virškinimo sutrikimai. Medikai teigia, kad šių negalavimų galima išvengti prie stalo paisant saiko.

Sunkumo jausmas

Paprastai prieš šventes vaistinėse klientų padaugėja, o preparatų nuo virškinimo sutrikimų paklausa išauga kone trečdaliu. Iš tiesų retas šventiniu laikotarpiu nėra jutęs pilvo pūtimo, skausmo, pykinimo ar rėmens deginimo. Prisivalgius riebaus maisto, išgėrus alkoholio, sutrinka skrandžio, kepenų, kasos veikla, todėl virškinimo fermentų, skrandžio rūgštingumą mažinančių vaistų, aktyvintos anglies tablečių griebiamasi kaip panacėjos.

Vilnietė gydytoja dietologė Odeta Balčiūnaitė patikino, kad virškinimas sutrinka ir sveikiems žmonėms, kai jie pavalgo neįprasto, pernelyg riebaus maisto, persivalgo. „Sumažėjus virškinimo fermentų aktyvumui virškinamojo trakto veikla sulėtėja,nesuvirškintas maistas pradeda rūgti, todėl jaučiamas sunkumo jausmas, šleikštulys, pradeda pykinti, iš burnos sklinda nemalonus kvapas, – sakė ji. – Todėl per šventes nepamirškite saiko.“

Gydytoja dietologė perspėjo, kad sutrikus virškinimui nepatartina piktnaudžiauti papildais. „Galiu patikinti, kad jie nepadės. Jei virškinimas sutriko, jį reikia ne stimuliuoti, o gydyti“, – aiškino pašnekovė.

Dietologė nurodė pagrindines priežastis, kodėl sutrinka virškinimas – taip nutinka blogai sukramčius maistą, persivalgius, nepaisant mitybos ir poilsio režimo. Šis sveikatos sutrikimas gali užklupti ir dėl patiriamo streso, nerimo, per didelio ar per mažo fizinio aktyvumo, sumažėjus skrandžio sulčių rūgštingumui ir virškinimo fermentų gamybai, netinkamos mitybos (valgant tarpusavyje nederančius, kaloringus, menkaverčius produktus), sergant kai kuriomis ligomis.

Negalavimų gydymas

Specialistai teigia, kad žmonių, besiskundžiančių virškinamojo trakto sutrikimais, pasaulyje daugėja. Vilnietės gydytoja gastroenterologė dr. Laura Mašalaitė patvirtino, kad šventiniu laikotarpiu itin aktyviai perkami vaistai, skirti virškinimui gerinti.

„Dažniausi virškinimo sutrikimai, kuriuos žmonės bando įveikti savarankiškai, nepasikonsultavę su medikais, yra pilvo skausmas, pūtimas, rėmens graužimas, nevirškinimo ar ankstyvo sotumo jausmas. Gausiai valgomas riebus ir sunkiai virškinamas maistas, didelis alkoholio kiekis švenčių metu tampa išbandymu virškinimo sistemai ir skrandžiui“, – pasakojo pašnekovė.

L.Mašalaitės teigimu, virškinimui palengvinti ir negalavimams malšinti vartojami virškinimo fermentai bei augaliniai preparatai, stimuliuojantys virškinimo liaukų veiklą, nėra žalingi ir iš tiesų gali sumažinti trumpalaikius negalavimus. „Tačiau savijautai negerėjant būtina nedelsti ir kreiptis į šeimos gydytoją ar gydytoją gastroenterologą“, – perspėjo gydytoja ir pridūrė, kad blogų pasekmių savarankiškai gydantis galima sulaukti, kai vartojamos per didelės vaistų dozės arba medikamentai geriami per ilgai. Liūdniausios savigydos pasekmės – laiku nediagnozuotos rimtos virškinimo sistemos ligos.

„Labai svarbu kartkartėmis profilaktiškai pasitikrinti, – sakė gydytoja. – Kai kurie virškinimo sistemos sutrikimai gali būti ankstyvi onkologinės ar lėtinės kepenų ligos ženklai. Kartais žmogus nejaučia jokių ligos simptomų arba jie yra nespecifiniai. Tam tikri vienai ar kitai ligai būdingi sveikatos pakitimai aptinkami tik atlikus tyrimus. Todėl profilaktiškai tikrintis sveikatą būtina.“

Tinkamas maistas

Norint išvengti virškinimo sutrikimų, pasak L.Mašalaitės, reikėtų valgyti įvairų, tinkamai paruoštą ir šviežią maistą, nepersivalgyti. Taip pat patartina kiek įmanoma sumažinti suvartojamo cukraus, druskos bei riebalų kiekį, valgyti daugiau daržovių, vaisių, uogų ir grūdinių kultūrų.

Labai svarbus yra ir mitybos režimas – reikia stengtis valgyti dažnai, tačiau mažomis porcijomis. Taip pat svarbu nepamiršti poilsio, daugiau judėti, išgerti daugiau skysčių, nepiktnaudžiauti alkoholiu bei išlaikyti normalų kūno svorį.

Pasak vilniečio šeimos gydytojo Alfonso Paliulio, pajutus pirmuosius simptomus gali padėti ir vaistiniai augalai, specialistų sukurti jų mišiniai. Augaliniai preparatai ypač tinkami, kai virškinamojo trakto sutrikimai yra ilgalaikiai, nervinio pobūdžio. Ilgai vartojami skrandžio rūgštingumą mažinantys cheminiai vaistai, pasak mediko, gali pažeisti plonąsias žarnas, o vidurius laisvinantys medikamentai sudirgint žarnyną ar net sukelti priklausomybę nuo jų.

Padidėjus skrandžio sulčių rūgštingumui, esant ūminiam ir lėtiniam skrandžio gleivinės uždegimui gali padėti ramunėlių žiedų, pipirmėčių lapų ir saldymedžių šaknų mišinio arbata.

Užkietėjus viduriams, be visiems puikiai žinomų senų ir šaltekšnių lapų arbatos, mitybą papildyti galima natūraliomis maistinėmis skaidulomis, pavyzdžiui, balkšvųjų gysločių sėklų luobelėmis. Jos minkština išmatas, o vartoti jas galima net sergant hemorojumi, esant išangės įplyšimams, po tiesiosios žarnos operacijų.

Vis dėlto pavienius vaistinius augalus reikėtų vartoti atsargiai, rinktis specialistų sukurtus mišinius.

Kas kaip padeda

Gydytoja dietologė O.Balčiūnaitė siūlė savo virškinimo sistemai padėti derinant mitybą: „Paįvairinkite meniu įvairiais egzotiniais vaisiais. Pavyzdžiui, ananasuose esantis fermentas bromelainas padės virškinti, apsaugos nuo rūgimo procesų. Jei patinka aštrūs patiekalai, pagardinkite juos imbierais. Šis prieskoninis augalas palankiai veikia virškinamąjį traktą, palaiko žarnyno tonusą, padeda, kai pykina, nes suaktyvina virškinimo sultis ir neutralizuoja rūgštis. Varginat pilvo spazmams pravartu išgerti pankolių arbatos, o jei kaupiasi dujos, pagelbės pipirmėtės.“

Vienas iš nemalonių simptomų – vidurių pūtimas. O.Balčiūnaitės teigimu, šio negalavimo priežasčių yra daug, o būdų jam įveikti, deja, mažai. „Maitindamiesi nepamirškite maistinių skaidulų. Jų yra avižose, žirneliuose, pupelėse, vaisiuose, pomidoruose, troškintose daržovėse, riešutuose, grūdų luobelėse, sėlenose. Geri pagalbininkai – probiotikai, kurių gausu jogurte ir kefyre“, – aiškino dietologė ir pridūrė, kad reikia gerti daugiau skysčių bei nepamiršti kasdienės aktyvios fizinės veiklos.

Parengė Lijana Cibulskienė

Kategorijos: Gamta ir žmogus, Sveikata, Visi įrašai | Žymos: , , , , , , , , , , , .
Skaityti komentarusKomentavimo taisyklės

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *