Sekmadienis, 25 gegužės, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Istorija

A. Liekis. Svetimi lenkai: kada ir kodėl? (IV)

Algimantas Liekis, www.alkas.lt
2015-03-05 09:01:38
7
Algimantas Liekis | asmeninė nuotr.

Algimantas Liekis | asmeninė nuotr.

algimantas-liekis
dr. Algimantas Liekis | asmeninė nuotr.

Tęsinys. Pirma dalis ČIA, antra dalis ČIA, trečia dalis ČIA.

Nuo Liublino akto pasirašymo Lietuva, kaip savarankiška valstybė, formaliai nustojo egzistavusi. Ir Europos, ir pasaulio žemėlapiuose ji bežymėta tik kaip Lenkijos dalis, nes pagal Liublino aktą bendra valstybė turėjo būti vadinama tik Lenkijos karalyste.

Liublino unija buvo tarsi repeticija, pavyzdys J. Stalinui, 1940 m. vasarą įjungiant Lietuvą ir kitas Baltijos valstybes į SSRS „tautų šeimą“.

Po Liublino unijos LDK palaipsniui prarado savarankiškumą. Nors dar savo kariuomenę išlaikė, skelbė karus ir taiką rusams, švedams ir kt. Tuo tarpu seimuose, senatuose Lietuvos ir Lenkijos atstovai dažnai gindavo tik savo šalių interesus.

Lietuvoje ir toliau tebegaliojo Lietuvos statutai. Jie – ne tik aukštos teisinės kultūros, bet ir visos visuomenės kultūros, ūkio veiklos rezultatas. Jie padėjo apsaugoti Lietuvą nuo masinio lenkų kėlimosi į Lietuvą, nuo lenkų įtakos ūkiniam ir politiniam šalies gyvenimui.

Statuto pirmoji laida pasirodė 1529 m. Jame bene pirmą kartą Rytų Europoje įvairios valdžios privilegijos, nutarimai buvo suvesti į vieną gerai apgalvotą sistemą. Visas Statutas turėjo 13 skyrių, o šie – 282 straipsnius. Kiekvienas skyrius reglamentavo atskirą dalyką: vienas kalbėjo apie valdovą ir nusikaltimus jam, kitas – apie valstybės gynimą,, trečias – apie bajorų žemės teisės, ketvirtas – apie paveldėjimo teises, penktas – apie įvairiausius kriminalinius nusikaltimus ir t.t.

Lietuvos Statuto parengimui vadovavo kancleris Albertas Goštautas. Statutas nuolat buvo papildomas naujais teisės aktais. Atsižvelgus į juos, 1566 m. parengtas ir išleistas antrasis jo variantas. Tačiau po Liublino unijos, pasikeitus bajorijos teisėms ir sumažėjus valstybės savarankiškumui, 1588 m. išėjo trečioji, paskutinė Statuto laida. Visos trys Statuto laidos parašytos senąja gudų kalba, tik vėliau išverstos į lotynų ir lenkų kalbas. Statutas veikė ir žlugus Lenkijai bei Lietuvai patekus į Rusijos imperijos sudėtį. Tačiau statutai neskatino nei Lietuvos valstybinio savarankiškumo, nei lietuvių tautos stiprinimo. Priešingai. Buvo suteikiama įvairiausių privilegijų atėjūnams svetimšaliams ypač įsikuriantiems miestuose, tuo tarpu lietuvis valstietis, ypač baudžiauninkas negalėjo palikti žagrės, net bajoras galėjo netekti bajorystės teisių, perisikėlęs į miestą, tuo tarpu kaip ir atėjūnai žydai ar lenkai, sumokėję nustatytą sumą, galėjo gauti ir bajorų titulus. Dėl tokios politikos Lietuvos miestai buvo tapę atėjūnų svetimšalių buveinėmis. Kaimo lenkinimas irgi pamažu vyko, leidžiant visokiems perėjūnams, ypač iš Lenkijos pirktis Lietuvoje žemes.

Ir po Liublino unijos Lietuvoje toliau posėdžiaudavo bajorų seimeliai, rengę siūlymus Seimui Varšuvoje. Jie priimdavo daug nutarimų, kurie labai nepatikdavo lenkų ponams ir karaliui. Pavyzdžiui, 1593 m. lietuvių bajorų atstovų suvažiavimas Vilniuje nutarė: iš kiekvienos vaivadijos paskirti ginkluotus būrius Lietuvos sienoms saugoti; uždrausti karaliui paskirti Vilniaus vyskupu lenką. Jei toks ir būtų paskirtas, tai neleisti jam atlikti pareigų.

1638 m. tokiame suvažiavime Vilniuje buvo priimtas nutarimas uždrausti Lenkijos kariuomenei peržengti Lietuvos sienas, o 1655 m. nutarime nurodoma elgtis su pasirodžiusiais lenkų kariniais daliniais, kaip su plėšikais ir juos naikinti, jeigu jie neįrodytų einą padėti Lietuvai.

Tokiais lietuvių bajorų suvažiavimų nutarimais piktinosi ir Lenkijos karalius, ir Seimas. Jie skelbdavo apie juos negaliojančiais.

Lenkai jausdami lietuvių bajorų ir didikų priešiškumą sau, net samdė šnipus sekti, o į atsakingas valstybėje pareigas stengdavosi paskirti tik lenkams palankius darbuotojus.

Antai karalius Jonas Kazimieras Vaza (1607–1672) paskyrė didiką Joną Radvilą etmonu, bet netrukus lauko etmonu paskyrė lenką V. Gasevskį (W. Gasiewski) ir tik jam suteikė teisę samdyti kariuomenę bei ir perdavė visus Lietuvos kariuomenės išlaikymui skirtus pinigus.

Lietuvos kariuomenėje irgi stiprėjo nepasitenkinimas sąjunga su Lenkija, Liublino unija. Tad daugelyje jos dalinių ieškota progų, kaip išsivaduoti nuo sąjungos su lenkais, užkirsti jiems kelią skverbtis į Lietuvą. Viena tokių progų buvo karas su Švedija. Karo metu J. Radvila, Lietuvos kariuomenės vadas, taip pat Žemaitijos vyskupas P. Parčevskis, Vilniaus vyskupo įgaliotinis J. Bialozaras ir dar apie 1000 Lietuvos didikų, bajorų 1655 m. rugpjūčio 17 d. karinėje stovykloje prie Kėdainių pasirašė su Švedijos karaliumi Aktą dėl Liublino unijos su Lenkija nutraukimo ir Lietuvos–Švedijos sutarties sudarymo, Švedijos karaliaus paskelbimo ir Lietuvos Didžiuoju kunigaikščiu. Pagal Aktą Švedija garantavo išsaugoti Lietuvoje esamą santvarką, luomų ir religines laisves.

Dėl Lietuvos savarankiškumo nuo XVIII a. pradžios kovojo ir Lietuvoje įsigalėjusi didikų Sapiegų giminė. Kazimieras Sapiega buvo turėjo etmono postą, jo brolis Benediktas – paiždininkio, kitas brolis Aleksandras – maršalkos ir kt. Jie tarėsi ir su kitų valstybių valdovais dėl Lietuvos atsiskyrimo nuo Lenkijos, apdėjo mokesčiais katalikų vyskupus kaip lenkų šnipus ir vietininkus – kolonizatorius, grasino jiems Vyriausiuoju tribunolu dėl neteisėto turtų įsigijimo ir pan. Tai sukėlė nerimą Lenkijos bažnyčios hierarchams. Ir jie Senato posėdyje Varšuvoje apkaltino Sapiegas separatizmu bei unijos išdavyste. Kunigai ir vyskupai lenkai prieš Sapiegas kovoti sukurstė nemažai Lietuvos bajorų. 1700 m. lapkričio 17 d. per mūšį su bajorais, vadovaujamais Radvilų, Sapiegos pralaimėjo. Laimėję bajorai priėmė nutarimą atkurti LDK ir paskirti Didžiuoju kunigaikščiu tuometinį Lenkijos karalių Augustą II (1670–1733 m.). Šį nutarimą pasirašė didikai Radvilos, Pacai, Vyšniaveckiai. Bet karalius, bijodamas lenkų ponų ir netekti karūnos, patariamas Rusijos caro Petro I, Vilniaus bajorų nutarimą panaikino.

Apskritai kovotojų dėl Lietuvos savarankiškumo ir dėl pražūtingosios Liublino unijos akto panaikinimo buvo daug, bet nepaisant visų pastangų, lenkų Lietuvoje, ypač Vilniuje ir apie jį, daugėjo, vis labiau ėmė įsigalėti ir jų kalba, ypač tarp bajorų, valstybės įstaigose, teismuose, kariuomenėje, Vilniaus akademijoje, jau nekalbant katalikų bažnyčiose, mokyklose.

Bendri abiems valstybėms valdymo organai pradėti steigti nuo XVIII a. antrosios pusės, ypač po pirmojo Lenkijos padalijimo 1772 m. Tada ir buvo sudaryta bendra Edukacinė komisija, po to, 1775 m. – Nuolatinė valdymo taryba, bendros kariuomenės, užsienio reikalų, policijos, iždo ir kitos komisijos, buvo suvienodinti ir mokesčiai. Taip Lietuva vis labiau virto Lenkijos provincija. Vis silpnėjo ir lietuvių atstovų balsas Lenkijos Seime. XVIII a. viduryje iš 170 jo narių tik 48 balsavo iš Lietuvos žemių; Senate iš 140 – tik 27 nariai iš Lietuvos (5 – ministrai, 2 – vyskupai, 12 – vaivadų ir 8 – kaštelionai). Tiesa, veikė „liberum veto“ teisė – kiekvienas Seimo narys, nepatenkintas vienu ar kitu Seimo priimamu nutarimu, galėjo nutraukti posėdį. Pavyzdžiui, iš 1652–1763 m. vykusių 77 seimų posėdžių Varšuvoje 37 buvo nutraukti, pasinaudojus ta teise. Tai sudarė sąlygas į valstybės valdymą kištis ir užsienio valstybėms, papirkus Seimo narius, taip pat didikų ir net bajorų savivalei.

Tuo tarpu kaimyninėse valstybėse – Rusijoje, Austrijoje, Prūsijoje, kaip ir anksčiau, tebevyravo vienvaldiškumas. Lenkijai (žinoma, kartu su Lietuva) buvo vis sunkiau pasipriešinti agresyviems ir stipriems kaimynams, apginti nuo jų savo žemes. 1772 m. susitarę tie kaimynai – Rusija, Prūsija, Austrija atsiriekė po nemažą gabalą nuo bendrosios Respublikos. Carinė Rusija tuomet prisijungė rytinės Lietuvos slaviškąsias žemes iki Dauguvos ir Dniepro upių; Austrija – dalį Mažosios Lenkijos, Galicijos, Prūsija – Pavyslį ir Varmijos vyskupystę. Prie Baltijos Lenkijai buvo paliktas tik Dancigas (Gdanskas). Visoje šalyje siautėjo Rusijos, Austrijos ir Prūsijos kariuomenės.

Šaliai valdyti Rusijos nurodymu buvo sudaryta Nuolatinė taryba iš 18 senatorių ir 18 atstovų (tarp jų – 2/3 Lenkijos ir tik 1/3 – Lietuvos). Taryba vadovavo 5 departamentams (iždo, karo, užsienio, policijos arba administracijos, teisingumo). Karaliui buvo palikta tik teisė tvirtinti Tarybos balsų dauguma priimtus nutarimus. Kadangi Tarybos daugumą sudarė lenkai, Lietuvos atstovai iš tikro nieko nesprendė savo valstybės naudai. Tas pat pasakytina ir apie minėtąją, 1772 m. įkurtą Edukacinę komisiją, kurioje 70 proc. narių irgi turėjo būti iš Lenkijos. Tad, nepaisant kai kurių gerų darbų, pertvarkant valstybės švietimo, mokslo sistemas, minėtoji komisija tik sustiprino lenkinimą, paversdama nuožmiu lenkinimo židiniu ir Vilniaus universitetą.

Dėl to, kad karaliaus, Seimo ir Nuolatinės komisijos veiklą kontroliavo ir į visų klausimų sprendimą kišosi Rusija, iš tikrųjų viskas priklausė nuo carienės Jekaterinos II malonės. Tai kėlė ir lenkų, ir lietuvių nepasitenkinimą. 1787 m. Rusijai pradėjus karą su Turkija, o po to – su Švedija, atsirado galimybių vėl paimti valdžią į savo rankas, sustiprinti centrinę Respublikos valdžią. Jekaterina II, vykdama į rusų kariuomenės užimtą Krymą, pakeliui susitiko su jai labai patikusiu meilužiu, Lenkijos karaliumi Stanislovu Augustu Poniatovskiu (1732–1798) ir pritarė jo prašymui leisti sustiprinti Lenkijoje centrinę valdžią, o pirmiausia – padidinti jo, kaip karaliaus, vienvaldiškumą. Tam pritardama carienė vylėsi, kad Lenkija, valdoma „jos“ karaliaus, taps visiškai pavaldi jai ir įsitrauks į karą su Turkija. Tad po susitikimo su savo meiluže karalius leido Seimui Varšuvoje pradėti svarstyti valstybės valdymo sistemos pertvarkymo klausimus. Seimo dauguma atmetė Jekaterinos II siūlymą sudaryti su Rusija karinę sąjungą. Svarstyta daugybė su valstybės valdymo pertvarkymu susijusių klausimų, kurių sprendimai po ketverių aptarinėjimo metų buvo surašyti „Valdymo įstatyme“, ir 1791 m. gegužės 3 d. Seimo patvirtinti. Tuo įstatymu (vėliau pavadintu Konstitucija) Lenkiją siekta paversti tik lenkų valstybe, Lietuvą – Lenkijos provincija. Nebeminėta ir lietuvių tauta – tik lenkų. Šia konstitucija valstybę vėl mėginta sugrąžinti į ankstyvuosius viduramžius su paveldimu karaliaus sostu (iki Liublino unijos monarchą Lietuvoje rinkdavo Didžiuoju kunigaikščiu, Lenkijoje – karaliumi). Tik bajorų luomui garantuotos visos laisvės ir teisės.

Šia 1791 m. gegužės 3 d. paskelbta vadinamąja Konstitucija siekta galutinai įgyvendinti Liublino unijos nutarimus. Teisiniu požiūriu šis dokumentas buvo žingsnis atgal ir nuo beveik prieš pora šimtmečių paskelbto Lietuvos Statuto. Aišku, Konstitucija buvo nepatenkinta nemaža dalis Lietuvos bajorijos ir diduomenės. Jie sudarė konfederaciją, kuriai paramą pasiūlė Rusijos imperatorė Jekaterina II. Daugelis šios konfederacijos narių patikėjo, kad Rusijai rūpi Lietuvos savarankiškumo atkūrimas. Tačiau Rusija siekė pasinaudoti konfederatais, kad įvestų kariuomenę ir paimtų į savo rankas valdžią. Tariamai siekdamos įvesti tvarką, Rusija, Prūsija ir Austrija antrą kartą pasidalino valstybę. Nesusitaikant su tuo, 1794 m. pradžioje Lenkijoje, o po to ir Lietuvoje prasidėjo ginkluotas sukilimas prieš Rusijos karines įgulas. Bet sukilėliai pralaimėjo, ir Rusija, Austrija bei Prūsija galutinai pasidalino Lenkiją – beveik visą Lietuva atiteko Rusijai, išskyrus tik Užnemunę kairiajame Nemuno krante. Ją prisijungė Prūsija, kurios valdžioje ji išbuvo iki Napoleono laikų.

Karaliui Stanislovui Poniatkovskiui (1732–1798) carienė Jekaterina II atidavė Gardiną, bet, neužilgo jai mirus (1796 m.), šis valdovas buvo apgyvendintas carų rūmuose Petrapilyje. Čia jis ir mirė 1798 m. Taip žlugo galingoji Lietuvos valstybė, gyvavusi beveik 600 m. Žlugo ne kieno nors nukariauta, o dėl per didelio savo pasitikėjimo atėjūnais lenkais, dėl per menko savos tautos, valstybės interesų gynimo, dėl nesirūpinimo valstybės sukūrėja – lietuvių tauta, jos kalba, kultūra, gerove, jos, kaip valstybės branduolio, stiprinimu. Įdomu tai, kad beveik visi iš Jogailos kilę Lenkijos karaliai ir Lietuvos Didieji kunigaikščiai – Kazimieras Jogailaitis (1440–1492 m.), Aleksandras (1492–1506), Žygimantas Senasis (1506–1548), Žygimantas Augustas (1548–1572) labiau dirbo Lenkijos, o ne Lietuvos labui, nesirūpino stiprinti abiejų valstybių.

Nors Lenkijos karaliai buvo ir Lietuvos didžiaisiais kunigaikščiais, dažnai ir lietuviškos kilmės, apsupti lenkų valdininkų ir hierarchų, pasiduodavo jų įtakai. Lietuvos žemėse (pirmiausia per bažnyčias, mokyklas, o vėliau net per Vilniaus universitetą) vyko nuožmus lenkinimas. O iš sūduvių (jotvingių), prūsų ir kitų lietuvių protėvių žemių tikruosius gyventojus neretai prievarta ištremdavo, atkeldami į jų vietas lenkus. Lenkinimas lietuvių žemėse dar labiau sustiprėjo žlugus bendrajai valstybei, ypač Rusijai atitekusiose lietuviškose gubernijose, kuriose patriotizmo rodikliu ir buvo iškeltas lenkiškumas, kova dėl Lenkijos valstybės atkūrimo.

Lenkiškumui palankus buvo ir lietuviškos spaudos, lietuviškų mokyklėlių uždraudimas (po 1863 m. sukilimo) – vietoje lietuviškų lenkų „patriotai“ kišo lietuviams savas lenkiškas maldaknyges, elementorius. Nežinoma nė vieno atvejo, kad lenkai tada savo „broliams“ būtų išleidę nors kokią lietuvišką knygelę ar maldaknygę. „Broliais“ lietuviai lenkams būdavo, kai kovodavo už jų laisvę, už Lenkijos laisvę, už Lietuvos įsijungimą ir iš karto tapdavo priešais, kai pasiakydavo už lietuvybę, už lietuvių Tautos savarankiškos valstybės atkūrimą.

Savarankiškos Lietuvos idėjas drąsiau ir drąsiau skelbė po baudžiavos panaikinimo iš lietuvybės nepraradusios valstiečių kilę lietuviai inteligentai, „Aušros“ ir kitų leidinių autoriai, lietuvių organizacijų veikėjai, supratę, kad po daugelio metų lenkinimo ir rusinimo, lietuvių tauta gali sustiprėti tik savoje tautinėje valstybėje, kad anksčiau ar vėliau savo valstybes panorės sukurti ir buvusios bendroje valstybėje gudų, ukrainiečių ir kitos tautos. Tačiau to norėjo suprasti daugelis lenkų veikėjų, kūrusių planus tik apie Lenkiją, kokia ji buvo iki padalinimų, su Lietuvos Didžiąja kunigaikštyste kaip provincija.

Bet kadangi lietuvių Tauta kovojo dėl savo tautinės nepriklausomos valstybės atkūrimo, ji ir tapo priešu galingosios Lenkijos atkūrėjams, kurie apgaule ir smurtu ėmėsi pasmaugti atsikuriančią Lietuvos valstybę, okupavo ir aneksavo jos amžinąją sostinę Vilnių ir jo kraštą, paskleisdami pasaulyje melą, kad lyg tas kraštas priklausąs jiems, lenkams, kad tik Lietuva kalta, jog tariamai nenorinti išspręsti „Vilniaus klausimo“ ir tuo pretekstu iki pat Antrojo pasaulinio karo nepripažino Lietuvos valstybingumo de jure – Lenkija buvo vienintelė valstybė, nepripažinusi Lietuvos.

ATR-zemelapis-wikimedia.org-nuotr
Lietuva po Liublino unijos 1569 m. | wikimedia.org nuotr.

Lenkams buvo naudinga laikyti pasaulio dėmesį ties tariamu „Vilniaus klausimu“, nes tada ir patys lietuviai nekėlė klausimų dėl lenkų okupuotų, aneksuotų, kolonizuotų lietuvių ir protėvių – sūduvių, prūsų ir kitų žemių, dėl Seinų, Augustavo, Baltstogės, Suvalkų ir kitų, kaip ir Vilniaus krašto nuo amžių buvusių tik lietuvių ir jų protėvių kraštais. Tiek Vasario 16 – oji, tiek dabartinė – Kovo 11 – osios nepriklausoma Lietuva yra tik dalyje savo etinių žemėse, yra unitarinė valstybė ir joje gyvenančios svetimos tautos, kaip ir lenkų, yra atėjūnų, bet galintys susiburti į savo tautines bendrijas, kurioms tiek tarpukario, tiek dabartinėje nepriklausomoje lietuvių valstybėje garantuojamos tos pačios teisės kaip ir tos valstybės suverenui – lietuvių Tautai.

Jokie okupantai, kolonizatoriai netampa krašto į kurį atvyko suverenu, kaip netampa ir savinikais namų, kuriuose apsigyvena. Lenkai ir visuose Lietuvos statutuose jau nuo XVI a. buvo įvardijami tik kaip atėjūnai – svetimšaliai. Istoriniu požiūriu lenkai yra atėjūnais – kolonozitariais ir minėtoje didžiojoje dalyje Palenkės vaivadijos, kaip ir visose prūsų žemėse pagal Baltiją iki Vyslos ir dar piečiau jos. Tai prisiminti naudinga, nes, kaip sakoma, žinojimas padaro ir dorais, draugais. Tuo labiau, kad šiandieninės valstybinės sienos neatitinka „tautinių valstybių“, kaip ir Lietuvos suvereno – lietuvių tautos, etninių ribų.

Tarpvalstybinės sienos dažniausiai buvo ir tebėra pravedamos remiantis „stipriojo“ teise. Tai pasakytina ir apie sieną tarp Lietuvos ir Lenkijos, kurią lenkai jau po gėdingosios lietuviams Liublino unijos (1569 m.) vos ne per pusę buvo sutrumpinę – okupuodami ir aneksuodami beveik visą LDK priklaususią Ukrainą.

Bus daugiau

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. A. Liekis. Svetimi lenkai: kada ir kodėl? (III)
  2. A. Liekis. Svetimi lenkai: kada ir kodėl? (I)
  3. A. Liekis. Svetimi lenkai: kada ir kodėl? (II)
  4. A. Liekis. Svetimi lietuvių namuose (video)
  5. V.Landsbergis: Jei lenkai nori lenkiškų pavardžių pasuose, gal jie nori būt traktuojami kaip svetimi
  6. A. Liekis. Batlaižių saviplaka
  7. A. Liekis. Suvalkų sutartis – Lenkijos agresijos aktas (I)
  8. A. Liekis. Suvalkų sutartis – Lenkijos agresijos aktas (IV)
  9. A. Liekis. Suvalkų sutartis – Lenkijos agresijos aktas (III)
  10. A. Liekis. Prezidentinė Lietuva ir Lietuvių Tautos likimas (video)
  11. A. Liekis. Suvalkų sutartis – Lenkijos agresijos aktas (II)
  12. D. Kuolys. Lietuviai ir lenkai: tradicija ir stereotipai
  13. Č. Iškauskas. 1863 m. sukilimo vertinimai: lenkai ar lietuviai?
  14. J.Tamkutonis. L.Linkevičius ir lenkai
  15. Č. Iškauskas. Kada Lietuvą pasiglemš Baltarusija?

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pasirinkite kategoriją

    Pastabos 7

    1. Bartas says:
      10 metų ago

      Ne daug kas pasikeitė mūsų laikų valdančiųjų “makaulėse”. Vien tik “kubilijados” pvz., koks reikšmingas gaminys. Tiesiog begaline meile persunktas baudžiauninko nuolankumas savo “panui” . Ačiū A. Liekiui už TIESĄ. Šaunu.
      Jeigu kas prieštarauja, tai malonėkite parodyti pavyzdžiais.

      Atsakyti
    2. rysard maceikianec says:
      10 metų ago

      Ar redakcija neišdrįstu kada nors pradėti diskusija tema – kas yra Lietuvos lenkai? Dabar suplaktas suvokimas – ir Lietuvos lenkai ir Lenkijos lenkai, ką kelia sumaištį ir nereikalingos emocijos (Lenko korta). Paskutinis faktas – nuo naujų metų pradėta piliečio pasuose įrašinėti tautybė. Tai Lietuvos lenka
      ms įrašoma – lenkas, kas faktiškai reiškia, kad mes neva arba iš Lenkijos, arba Lenkijos gyventojai ar piliečiai.

      Atsakyti
      • Bartas says:
        10 metų ago

        Jei nenori, tai galima ir neįrašyti savo Tautybės. Prievartos nėra. Ar ne taip Gerbiamasis?

        Atsakyti
      • Jonas Vaiškūnas says:
        10 metų ago

        Gerbiamas Ryšardai, manau, kad labai reikalinga būtų diskusija kas yra ir iš kur yra Lietuvos lenkai. Nors taip pat žinau, kad yra tokių Lietuvos lenkų, kurie labai pyksta ir nenori, kad būtų apie tai diskutuojama. Jie sako: nelįskite prie mūsų, mes patys nuspręsime kas mes esame…

        Reiktų apie tai tiesiog rašyti. Manau, kad Alkas.lt NUOMONIŲ RATAS yra tam labai tinkama skiltis.

        Atsakyti
        • tampax'as says:
          10 metų ago

          O gal tokia diskusija nesavalaikė? Supykdysime Varšuvą, nes, kaip teigia bublausko-savukynininkai, dabar dėl Ukrainos su lenkais reikia būti išvien…

          Atsakyti
        • Vilna says:
          10 metų ago

          Pavadinimo Lietuvos lenkai iš tikrųjų liesti nereikėtų, tai Lenkijos primesto pavadinimo “Poliaki na Litwe” vertinys. Taigi į jį žiūrėtina, kaip į išreiškiantį Lenkijos politinius interesus, o ne lenko etniškumą. Žinoma, jo istorija galėtų būti apžvelgta.

          Tad reikia ne tiek diskusijų, kiek konkrečių žmones paliečiančių veiksmų. Tokių, kaip pvz., žmonių savivardžio – “tuteišas” ir jų kalbos pavadinimo “poprostuo” įteisinimo oficialiais pavadinimais. Vadovėlių šia kalba rengimo. Kartu rengiant mokslines konferencijas šių pavadinimų kalbinei ir istorinei kilmei išaiškinti, taip pat organizuoti su tuo susijusio Lietuvos (LDK) paveldo išsaugojimą. Beje, visa tai galima daryti ES paramos fondų lėšomis. Tai puikiausia dirva tautininkų, mokslininkų veiklai, politiniams ir moksliniams nuopelnams pelnyti, tačiau tautininkams terūpi tik sukinėtis “aukštoje politikoje”…

          Atsakyti
      • Arūnas says:
        10 metų ago

        manau, kad tokia diskusija padėtų ir Lietuvos lenkams (ar lenkams Lietuvoje), ir lietuviams suprasti kas yra kas, kas yra mūsų bendrapiliečiai. Tai tas pat kaip aiškintis kuo litvakas skiriasi nuo žydo.

        Atsakyti

    Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

    El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

    Naujienos

    Putinas
    Užsienyje

    Rusijos akiplėšiškumas: pati puola, pati rėkia

    2025 05 24
    Plyni kirtimai
    Gamta ir ekologija

    Aplinkos ministerija Vyriausybei pateikė Miškų įstatymo pakeitimus

    2025 05 24
    Degiklių bandymai Lietuvos energetikos institute
    Lietuvoje

    Lietuvos mokslininkai kuria naują technologiją, galinčią pakeisti stiklo pramonę

    2025 05 24
    Pilietiškumo egzamino nugalėtojai 2025
    Lietuvoje

    Apdovanoti tvirčiausias žinias parodę Pilietiškumo egzamino nugalėtojai

    2025 05 24
    Pinigai | Pixabay nuotr.
    Lietuvoje

    Savivaldybių aplinkai gerinti paskirstyta 16 mln. eurų

    2025 05 23
    G. Paluckas lankosi Moldovoje
    Lietuvoje

    G. Paluckas: Lietuva tiki europine Moldovos ateitimi

    2025 05 23
    Jono Basanavičiaus gatvė
    Lietuvoje

    Atnaujinama sostinės J. Basanavičiaus gatvė

    2025 05 23
    Klaipėda
    Lietuvoje

    Klaipėdoje atsiras dar 500 automobilių statymo vietų

    2025 05 23

    SKAITYTOJŲ PASTABOS

    • Chase Hughes apie Z. Vaišvila. Bailių valdžia ir kapų tyla dėl NT referendumo
    • Tanzanija apie V. Dovdanovas. Donaldas Trampas: pasaulio tvarkos pakirtimas
    • Gintaras Skamaročius apie Lietuvoje kviečiama švęsti Tautadienį – dažniau puoštis tautiniais ir baltiškais rūbais
    • Genadijus Balašovas apie Rusijos akiplėšiškumas: pati puola, pati rėkia

    NAUJAUSI STRAIPSNIAI

    • Pamatę saugomą rūšį, praneškite apie tai – padėsite ją išsaugoti
    • L. Kojala. Merco kalba Vilniuje – su Kenedžio motyvais
    • Cukrinis diabetas: grėsmė inkstų sveikatai
    • Ruošiantis kelionei – raginimas pasitikrinti SIM korteles

    Kiti Straipsniai

    Gitanas Nausėda ir Andžejus Duda

    Lietuvos ir Lenkijos Prezidentų susikitime – saugumo klausimai

    2025 05 19
    Andžejus Duda ir Gitanas Nausėda

    Prezidentas lankosi Lenkijoje

    2025 05 19
    Kotryna Barbora Gelgaudaitė su dvaro didiku

    Į pilį sugrįžta didikų Gelgaudų šeimos istorija

    2025 05 16
    B. Makauskas. Suvalkų sutartis – po šimto metų (VI)

    V. Valiušaitis. Lenkams – didvyris, lietuviams – grobikas: 90 metų po J. Pilsudskio mirties

    2025 05 12
    LDK ir Lenkija prieš Liublino uniją 1526 m.

    R. Dilius. Tautinė tapatybė – muziejinė egzotika ar būtina išlikimo sąlyga? (II)

    2025 05 07
    Petras Gaučas 1999 m.

    N. Tuomienė. Paminėtas lietuvybės puoselėtojo, kartografo P. Gaučo atminimas

    2025 05 03
    Vilniui vaduoti sąjungos agitacinis lapelis „O Vilniaus nepamiršk, lietuvi!“, XX a. 4 deš. | Vytauto Didžiojo karo muziejaus rinkinių nuotr.

    Prieš 100 metų įkurta Vilniui vaduoti sąjunga

    2025 04 29
    Laiveliu į Trakų salos pilį. Lietuva, 1939 m. |Asmeninio archyvo nuotr.

    V. Poviliūnas. Žvilgsnis į Trakus. 1938 m.

    2025 04 18
    Vilniaus Verbos

    Vilniaus krašto verbos ir trijų šalių Kūčios – šias tradicijas pristatančios paraiškos pateiktos UNESCO

    2025 04 14
    Krokuvos sutartis 1525 04 10

    G. Skamaročius. Minime Prūsijos ar Prūsijos kunigaikštystės 500-metį, jo iškilmes ar buvimą patvoryje?

    2025 04 11

    Skaitytojų nuomonės:

    • Chase Hughes apie Z. Vaišvila. Bailių valdžia ir kapų tyla dėl NT referendumo
    • Tanzanija apie V. Dovdanovas. Donaldas Trampas: pasaulio tvarkos pakirtimas
    • Gintaras Skamaročius apie Lietuvoje kviečiama švęsti Tautadienį – dažniau puoštis tautiniais ir baltiškais rūbais
    • Genadijus Balašovas apie Rusijos akiplėšiškumas: pati puola, pati rėkia
    • dar daugiau Milda apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
     
     
     
     
     
    Kitas straipsnis
    Barsukas – mažas lietuviškas lokys

    Barsukas – mažas lietuviškas lokys

    Sekite mus Feisbuke

    Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
    Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
    Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
     Pradžia

    Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

    Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

     fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

     

    © 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

    • Saulės arkliukai
    • Renginiai
    • Reklama
    • Turinys
    • Apie Alkas.lt
    • Paremkite Alką
    No Result
    View All Result
    • Naujienos
      • Lietuvoje
      • Baltų žemėse
      • Užsienyje
    • Nuomonių ratas
      • Lietuvos kelias
      • Lietuvos kūrėjai
      • Sekmadienio sakmė
      • Akiračiai
      • Lietuvos repolonizacijai – ne!
      • Moksleivių mintys
    • Kultūra
      • Etninė kultūra
      • Mes baltai
      • Kalba
      • Religija
      • Istorija
      • Kultūros paveldas
      • Menas
      • Architektūra
      • Literatūra
      • Kultūros politika
      • Šventės
    • Visuomenė
      • Pilietinė visuomenė
      • Politika ir ekonomika
      • Švietimas
      • Žmonės
      • Užsienio lietuviai
      • Ukrainos balsas
      • Žiniasklaida
      • Laiškai Alkui
      • Pareiškimai
    • Gamta ir žmogus
      • Gamta ir ekologija
      • Šventvietės
      • Energetika
      • Sveikata
      • Psichologija
      • Kelionės
      • Kylam
      • Įvairenybės
    • Mokslas
      • Mokslo naujienos
      • Technika ir technologijos
      • Astronomija ir kosmonautika
      • Mokslo darbai
    • Skaitiniai
      • Žinyčia
      • Lituanistikos klasika
      • Prieškario skaitiniai
      • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
      • Grožinė kūryba
    • Visi rašiniai