O, mūs etnografas, pavaduotojas ponulis Robertas, būkita sveiki drūci! Laba, laba sakau! Pusmetis jau prabėgo nuo mūsų susitikimo Merkinėje, ir po šio laiko dzūkiška kalba ir jos puoselėjimas vis dar lieka svarbia tema.
Susitikęs su dzūkų etno grupe, jaučiausi taip, lyg grįžčiau į nesenus laikus, kai kalbėjome apie etno kultūros skatinimą švietime, ne tik renginiuose, dėl tautiškumo, pilietiškumo, nacionalinio saugumo. Juk neatsitiktinai etnokultūra minima nacionalinio saugumo įstatyme.
„O jumei, kap sekasi?“ – klausiu, bandydamas palaikyti dzūkiškos kalbos dvasią, ne tam, kad įtikčiau, bet dėl pagarbos žmonėms, kurie puoselėja savo krašto, kalbos ir tautos tradicijas.
Kaip sako viena ponia, „nu bet bardakas ty pas jumei Seimi?“
Atsakau: „Dar matyt trūksta laiko grynintis.“ Džiaugiuosi, kad Lietuvoje vis dar yra žmonių, kurie tiki, jog viskas susitvarkys, kad tautiškumas ir kalbos išsaugojimas yra svarbūs. Juk dzūkai visada buvo žinomi savo atsparumu pokyčiams, bet vis tiek, kartais ir čia, tikėjimas ateina tik su laiku.
Tiesą sakant, aš jau beveik keturis mėnesius nebūnu Seime – trūko balselių, bangelės ir kitos priežastys nunešė, ir dabar ne visada galiu leisti sau būti taip aktyvus, kaip anksčiau, tačiau vis tiek neapleidžiu etninių temų, seku, rašau, atvykstu daryti pranešimus, ir panašiai.
„O dzievuliau, kap netikėta!“ – aš galvoju, kur tas mūs Seimo narys, kad nebematyti už lango automobilio? Etno posėdžių nebėra nei Varėnoje, nei Merkinėje, nei Alytun… „Dzie, kap abydna!“ Iš tokio nuoširdumo vos sulaikau šypseną, apkabinau, už tai.
Bet čia ir norėčiau nuraminti, kad su etno grupėmis, vietos bendruomenėmis, reikia nuolat palaikyti ryšį. Nes iš tiesų, kalba ir kultūra turi būti gyvos, jas reikia nuolat puoselėti, nes viskas geopolitiškai taip trapu, o juk vietos ir lietuvių kalba, yra vieningumo jausmas, stiprybė jausti kasdien.
Prisiminkim, kaip sąjūdžio laikais iš skrynių buvo ištrauktos lietuviškos, dzūkų, žemaičių, aukštaičių, suvalkiečių senos, paslėptos tautinės, partizaninės liaudies dainos.
Sakau savo dzūkišką atsakymą: „Imkit mano asmeninį tel., numerukų ir kai cik organizuosite kokius renginius, konferencijas, ar kitus sustikimus apie etnokultūrą, būtinai zvanininkite, gal ir aš atlėksiu, gal pavyks. Dar negaliu bėgti kap anksciau, bet stengsiuosi.“
Žinote, kad negaliu dar bėgti par visus etninius renginius, bet svarbiausia – tai ne cik žodziai, bet jir veiksmai, va tep va.
Kadangi negaliu keliauti kaip tada keliavau kone kas antrą savaitę po regionus, tai pasidalinsiu savo nuolatiniu stebėjimu su visais, kurie dirba su etnokultūra, kaip galima ir toliau gerinti, stiprinti mūsų tautiškumą.
Štai iš mano pusės etnokultūros strateginis planas, žinoma, kai kurie dalykai yra veikiantys, bet, kad neiškristų iš visumos bus bendrame plane.
Etnokultūrai stiprinti priemonių įgyvendinimo planas
Etnokultūros stiprinimas Lietuvoje yra svarbus procesas, padedantis išsaugoti ir puoselėti tradicijas, vertybes, liaudies meną, kalbą ir papročius. Siekiant užtikrinti efektyvų etnokultūros puoselėjimą, būtina parengti įvairias įgyvendinimo priemones, kurios apimtų šias sritis:
Švietimas ir mokymas
– Etnokultūros integravimas į mokymo programas: Etnokultūra turi būti įtraukta į mokyklų, universitetų ir neformalaus ugdymo programas. Svarbu rengti vadovėlius ir mokymo medžiagą, kuri būtų įdomi ir lengvai suprantama moksleiviams, taip pat organizuoti etnokultūros pamokas, projektus, konkursus.
– Seminarai ir mokymai: Organizuoti seminarus ir mokymus, kuriuose būtų aptariamos tradicinės amatai, tautiniai šokiai, dainos, liaudies menas ir jų išsaugojimo būdai.
– Skatinimas dalyvauti kultūros renginiuose: Jaunimui ir vaikams organizuoti konkursus, festivalius ir kūrybines dirbtuves, kurios skatintų domėtis etnokultūra ir ją praktikuoti.
Kultūros paveldas ir išsaugojimas
– Paveldo objektų apsauga ir restauracija: Pateikti valstybės finansavimą ir paramą etnografiniams kaimams, tradiciniams pastatams, senovinėms sakralinėms vietoms ir etnokultūrinėms teritorijoms.
– Skaitmenizacija: Skatinti etnokultūrinio turinio skaitmeninimą (pvz., liaudies dainų, pasakojimų, tradicinių rankdarbių katalogavimas internete), kad būtų užtikrintas jų išsaugojimas ateities kartoms.
– Tautinių drabužių ir amatininkų puoselėjimas: Skatinti vietines amatininkų bendruomenes, rengti švietimo programas apie tradicinius drabužius, jų nešiojimą, siuvimo technikas ir panašiai.
Kultūriniai renginiai ir šventės
– Tradiciškai pagrįsti renginiai: Rengti festivalius, kurie būtų skirti tautinėms šventėms, liaudies meno ir tradicinių amatų pristatymui. Pvz., Užgavėnių, Rasos (Joninių), Kūčių tradicijų puoselėjimas.
– Tarptautiniai projektai: Skatinti tarptautinį etnokultūrinį bendradarbiavimą, kuriant galimybes dalyvauti tarptautinėse parodose, koncertuose ir festivaliuose, taip pristatant Lietuvą pasaulyje.
Savivaldybių ir bendruomenių įtraukimas
– Bendruomenių inicijuoti projektai: Skatinti bendruomenes rengti savo vietovės etnokultūrinius renginius, šventes, konkursus ir parodas. Tai gali apimti liaudies šokių ar dainų grupių kūrimą, vietinių tradicijų puoselėjimą.
– Savivaldybių parama: Savivaldybės turėtų aktyviai remti etnokultūros renginius, suteikdamos tiek finansinę, tiek logistinę pagalbą. Taip pat svarbu kurti etnokultūrinių centrų ir muziejų tinklą regionuose.
– Edukacinės ir informacinės kampanijos: Organizuoti plačias informavimo kampanijas, kuriuose būtų pristatomos svarbiausios tautinės kultūros vertybės, tradicijos ir papročiai tiek vietinėje, tiek tarptautinėje erdvėje. Naudoti žiniasklaidą, socialinius tinklus ir kitas priemones.
Kultūriniai mainai ir integracija: Skatinti etnokultūrinių vertybių mainus su kitomis šalimis, kuriant bendras parodas, seminarus, koncertus, taip pat užtikrinant įvairių kultūrų sąveiką Lietuvoje.
Parama ir finansavimas
– Valstybės ir ES parama: Skirti finansavimą etnokultūros iniciatyvoms, projektams ir programoms, taip pat skatinti bendradarbiavimą su Europos Sąjungos ir tarptautinėmis organizacijomis, kurios remia kultūros išsaugojimą.
– Privatus sektorius ir partnerystės: Skatinti privatų sektorių prisidėti prie etnokultūros puoselėjimo tiek finansinėmis lėšomis, tiek partnerystės projektais su kultūros organizacijomis ir bendruomenėmis.
Etnokultūros turizmo plėtra
– Teminiai turizmo maršrutai: Kurti ir reklamuoti etnokultūrinius turizmo maršrutus, kurie apima senovines gyvenvietes, muziejus, tradicinių amatų dirbtuves ir kultūrinį paveldą.
– Turizmo paslaugų kokybė: Skatinti turizmo paslaugų teikėjus, kad jie būtų apmokyti ir pasirengę pristatyti tradicinę lietuvių kultūrą ir amatus turistams.
Stiprindama etnokultūrą Lietuva galės ne tik išsaugoti savo unikalų paveldą, bet ir stiprinti identitetą bei bendruomenės tarpusavio ryšius. Toks požiūris gali padėti Lietuvai tapti ir kultūrinio turizmo traukos centru.
Palaikykime ir toliau mūsų etnines tradicijas gyvas, kad jos nesibaigtų, nes šios šaknys, šis dzūkiškas skonis – tai yra mūsų tikrasis tapatumas.
O mieloms ponioms skloniuojuos (lenkiuosi), kad sustabdėte, taip buvo gera dūšiai pasišnekučiuoti, tiesą sakant, ilgiuosi tų dažnų prasmingų diskusijų, konferencijų, kuriuos organizuodavome kartu.
Ačiū, už lietuvybės puoselėjimą.
Pagarbiai Jums,
Rbertas Šarknickas
O kaip dzūkai Šalčininkų rajone, aplink Eišiškes, vieno iš lietuvių raštijos pradininkų Stanislovo Rapolionio gimtinėje, dar dzūkuoja? Ar tik pavardės vietinėse Eišiškių kapinaitėse ( palaidotųjų sąrašai skelbiami internete) juos galbūt primena- Adamonis,Bedugnis,Czyrklis, Jasielionis,Kaszeta, Matuizo,Mikutaicis, Molis, Rudzis,Sobejtis. Swierbut,Szymukonis,Uczkuronis,Uždavinis,Waszalis,Wojszwillo,Wojtonis,Woronis,galbūt ir Žemojtel,Butrym, Dowgiallo, Talmont, Cilindz, Korkuc…….?
Kaip puoselėti lietuvybę šiandien? O gi neuždarinėti mokyklų, kuriose mokama valstybine lietuvių kalba, jei mokinių skaičius klasėse nesiekia ministerijos nustatytos ribos. Juk ši riba berods negalioja “tautinių mažumų” mokykloms? Mano nuomone, kitu atveju tai būtų galima lietuvių diskriminacija Lietuvoje švietimo srityje. Berods, ministerija siūlo dalinai remti mažas mokyklas savivaldybėms. Ar visos savivaldybės rems mokyklas, kuriose mokoma valstybine lietuvių kalba?
Visas šitas etnosusirūpinimas yra paviršutiniškas. Esamose aplinkybėse klausimas tik toks – per vieną ar per dvi kartas išnyks tarmės ir regioniniai skirtumai. Pirmiausia turim įstatymiškai apsaugoti tarmes ir regionų autonomiją. Užrašai autobusų stotelėse ir kitose viešose vietose turėtų būti dubliuojami vietine tarme. Dabar autobusų stotelėse išvis nerašomi kaimų pavadinimai. Mokyklose programos turi būti tokios, kad mokiniai būtų skatinami mokėti vietinę tarmę. Pvz. viena pamoka – vietoj komunosodominės ,,gyvenimo įgūdžių” – etninių žinių pradžiamokslis, kuriame mokiniai mokintųsi vietinės tarmės, kartu su regioninio paveldo pažinimu. O Vilnijoj pamokų kitomis kalbomis atitinkamai sumažinti, taip sulyginant padėtį regionuose, kad lietuvių tarmės nebūtų skriaudžiamos.
Apie atskiro “Vilnijos regiono” išskyrimą berods diskutavo ekspedicinis istorikas su savo bendražygiais? Ažulaukė- Orzelowka? Bieliškės- Bieliszki, Kaniūkai- Koniuchi, Pabradė- Podbrodzie? Nesusimąstėte apie galimas pasekmes?
Nesakiau, kad turi būti atskiras ,,Vilnijos regionas”. Bet lietuvių regionų mokiniai negali turėti blogesnių sąlygų, nei slavai.
Manau, jei bus įgyvendinti Švietimo ir mokslo ministrės planai dėl mažiausio mokinių skaičiaus klasėse, galimai turės blogesnes sąlygas.
Lietuviški regionų mokyklos jau dabar turi blogesnes sąlygas, nes ne tik, kad nesimoko savo tarmės, bet neturi nei valandos per savaitę. Net pats kalbėjimas savo tarme yra nepageidaujamas. Pasdėtis, kaip caro laikų mokyklose, trūksta tik metaligos ir klupdymo ant žirnių.
> +++
Sutinku su Jumis santykiu 1 : 1.
50 % ?
100%
Lietuvos Vidaus reikalų ministras Kondratovičius, dabar socialdemokratas, anksčiau Tomaševskio bendrapartietis, jau buvo nuvykęs į Lenkiją pasikonsultuoti dėl Lietuvos Regionų ministerijos kūrimo. Ko gero, iš Lenkijos jau gavo pritarimą?
Lietuvių dailininko Kanuto Rusecko paveiksle ” Lietuvaitė su verbomis “…. vaizduojama XIX a. lietuvių mergaitė, stovinti prie Vilniaus Ramintojos bažnyčios Verbų sekmadienį…. Paveikslas nutapytas prabėgus trejiems metams po kito žinomo dailininko paveikslo „Pjovėja“, ir pratęsė jo paveikslų ciklą apie lietuvių tautos gyvenimą, šventes bei papročius…”lt.wikipedia.org/wiki/Lietuvaitė_su_verbomis_(paveikslas)
“…Pjovėja – 1844 m. sukurtas lietuvių dailininko Kanuto Rusecko vienas žinomiausių paveikslų, vaizduojantis moterį, pasipuošusią lietuvių tautiniais drabužiais javapjūtės lauke…” lt.wikipedia.org/wiki/Pjovėja_(paveikslas). Beje dailininkas gimė Stebėkiuose, Panevėžio rajone.
Lenkiškoje Vikipedijos versijoje Kanutas Ruseckas jau tik lenkų dailininkas, Vikipedijos baltarusiškoje versijoje paveiksle ” Lietuvaitė su verbomis ” pavaizduota lietuvaitė jau vadinama ” baltaruse”.
Google: Vikingų, slavų,majų ir kitų tautų istorijos knygos
Google: Didžiuokimės-lietuvių kalba-ne-tik sudėtingiausia