Sekmadienis, 26 kovo, 2023
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Lietuvos kelias

M. Kundrotas. Ar grąžinsime prasmę tolerancijai?

Marius Kundrotas, www.alkas.lt
2022-05-11 10:43:18
5
R.Garuolio nuotr.

R. Garuolio nuotr.

Viena didžiausių žmonijos problemų – tai, jog dažnas žmogus didžiąją savo gyvenimo dalį skiria tam, kad kitą paverstų savimi. Paradoksalu, jog šis agresyvus ir totalitarinis motyvas, istoriškai būdingas klerikalizmui, fašizmui, komunizmui ir įvairioms jų variacijoms, šiandien dangstomas tolerancijos sąvoka.

Istoriškai tolerancijos principas subrendo ekumeniškose krikščionių bendruomenėse. Jis reiškė vienybę svarbiausiais klausimais, vardan jų ignoruojant antraeilius skirtumus. Taigi, autentišką toleranciją visada skatina bendros vertybės. Nėra bendrų vertybių – nėra ir pagrindo tolerancijai.

Tolerancija kaip savaiminė vertybė – gana vėlyva samprata. Ir labai prieštaringa. Ilgainiui taip suprasta tolerancija naikina bet kokias vertybes ir tapatybes, nes būdamas kuo nors gali užgauti kitą, kuris tuo nėra.

Tokia tolerancija principo lygmenyje taip ir lieka abstrakcija, nes ji niekam nėra naudinga. Užtai praktikoje šis principas dažnai taikomas pasirinktinai: Jūs mane toleruojate, o aš Jūsų – ne.

Tokiai tolerancijai išrastas kitas pavadinimas – tolerastija. Galimas buitinis pavyzdys: tolerancija reiškiasi tada, kai krikščionis neina į gėjų klubą ir neaiškina ten, kaip kam gyventi; tolerastija – tada, kai gėjus ar prijaučiantis eina į bažnyčią ir ten aiškina, kaip kam gyventi.

Kai kuriais atvejais galima ir tolerancija svarbiais klausimais, kai jungia pozicijos kitais svarbiais klausimais. Pavyzdžiui, galima gerbti Oskarą Vaildą ar Fredį Merkurį, nes jie kūrė aukšto lygio kultūrą, nors jų gyvenimo būdas moraliniu požiūriu, švelniai tariant, abejotinas. Taigi, gerbiame žmones ne už jų ydas, o ignoruodami jas vardan to gėrio, kurį jie teikė visuomenei.

Nenormalu reikalauti gerbti ar toleruoti žmogų tiesiog todėl, kad jis – žmogus. To reikalaujantys tolerastai elgiasi veidmainiškai, nes patys be jokios tolerancijos žvelgia į Adolfą Hitlerį ir tuos, kuriuos patys su juo sieja. O juk visi jie – žmonės.

Šiuolaikinės tolerastijos tėvas Herbertas Markuzė bent atvirai pripažino savo šališkumą: jis siūlė toleruoti visa, kas ateina iš kairės, ir represuoti visa, kas ateina iš dešinės. Jei būtų elgiamasi priešingai, tai būtų taip pat prieštaringa. H. Markuzės sekėjai – didesni veidmainiai ir už jį: jie skelbia absoliučią toleranciją visiems ir viskam, bet iš tiesų siekia tolerancijos tik vienai pusei kitos sąskaita.

Marius Kundrotas | asmeninė nuotr.
Marius Kundrotas | asmeninė nuotr.

Šiandien Lietuvai labai trūksta tikros tolerancijos. Katalikai priešinami su protestantais ir stačiatikiais, krikščionys – su pagonimis, lietuviai – su tautinėmis mažumomis.

Bendras projektas, vardu Lietuva, liko tik teorinė abstrakcija, vietoje vienos ir vienintelės Lietuvos regime dvi, tris, o gal ir dešimt skirtingų Lietuvų.

Ne šiaip skirtingų, bet ir susipriešinusių.

Lietuvos Himne nėra tolerancijos sąvokos, bet yra vienybė. Krikščioniškuose kanonuose taip pat nėra minima tolerancija, bet minima meilė.

Meilė ir vienybė – daugiau, nei tolerancija, bet tikrai ne mažiau. Meilė verčiau matys savo objektą kenčiantį, nei gyvenantį bevertį gyvenimą.

Vienybė kalba apie bendrą idealą, kurio pagrindu telkiasi skirtingi žmonės. Vienybė nėra vienovė, kaip meilė nėra seilėtas sentimentalumas, kurio apimtam žmogui visvien, kaip kitas elgiasi, svarbu, kad tik jam būtų smagu. Tolerancija įeina ir į meilės, ir į vienybės sąvokas.

Istorinę Lietuvą kūrė skirtingų tautų ir tikėjimų žmonės, jos projektas buvo sėkmingas, kol šie žmonės mylėjo ar bent gerbė vieni kitus ir buvo vieningi. Kol klestėjo tolerancija.

Kai radosi pirmarūšiai ir antrarūšiai piliečiai, įsikišo užsienio jėgos ir Lietuva žlugo. Tai gresia ir dabar, juolab kad Lietuva dabar nėra tokia didvalstybė, kokia buvo praeityje. Dabar šią valstybę sunaikinti – daug lengviau. Tereikia suskaldyti iš vidaus.

Akademinėje, žurnalistinėje, politinėje ir teisinėje plotmėje šiandien vyrauja viena idėjinė linija. Šią liniją vieni vadina liberalia, kiti – leftistine. Faktas, kad kitoms pozicijoms viešosios erdvės lieka vis mažiau. Paradoksalu, bet liberalizmas, labiausiai iš visų ideologijų išplėtojęs tolerancijos teoriją, šiandien yra mažiausiai tolerantiškas.

Dar vienas paradoksas, kad viešoji erdvė ir visuomenės nuostatos skiriasi.

Didžioji dalis Lietuvos, pasak oficialių, reprezentatyvių apklausų, nėra nei liberali, nei leftistinė. Taigi, politinė, teisinė ir informacinė sistema stumia į užribį didžiąją dalį tautos.

Ši didžiuma tautos nukreipiama prieš savo pačios valstybę, kurią reprezentuoja vis mažiau priimtinos jėgos. O taip nuteikta tauta – lengvas kąsnelis priešams iš išorės.

Diktatas nėra tolerancija. Tolerancija įmanoma tik atsisakius diktato.

Maža vilties, kad tai supras nuo valdžios apgirtusi šiandieninė politinė, teisinė ir informacinė sistema. Bet tai dar gali suprasti visuomenė. Suprasti, pajudėti ir atsikovoti užgrobtas, nusavintas ir iškreiptas sąvokas. Tarp jų ir tolerancijos sąvoką.

Sugrąžinkime jai tikrąją prasmę, vertybines jungtis ir pagarbą žmogaus laisvei. Ne tik vienos krypties.

Autorius yra politologas

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. M. Kundrotas. Ar laisvė yra vertybė?
  2. M. Kundrotas. Ar susikursime laisvės visuomenę?
  3. M. Kundrotas. Mirties vardas – islamas? Ne – liberalizmas
  4. M. Kundrotas. Nijolės Sadūnaitės ar Ervydo Čekanavičiaus Lietuva?
  5. M. Kundrotas. Lietuvos himno dekonstrukcija liberalo akimis
  6. M. Kundrotas. Liberalieji totalitarai pagaliau nusimeta kaukes
  7. M. Kundrotas. Lietuviška tautinė geopolitika: tarp inercijos ir užmaršumo
  8. M. Kundrotas. Tikrasis karas
  9. M. Kundrotas. Dvasinė paauglystė
  10. M. Kundrotas. Ideologijos problema
  11. M. Kundrotas. Pirmyn į Vakarus!
  12. M. Kundrotas. Sustabdykime liberalųjį satanizmą
  13. M. Kundrotas. Radikalumas ir nuosaikumas: kas, kam ir kodėl?
  14. M. Kundrotas. Multikultūralizmas: klaidos ir pamokos
  15. M. Kundrotas. Ar išgelbėsime šeimas iš pragaro?

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 5

  1. Pajūrietis says:
    11 mėnesių ago

    tolerancija – pakantumas
    leftistinė – kairuoliška
    sentimentalumas – jausmingumas
    moraliniu – doroviniu
    reprezentuoja – atstovauja
    …
    …
    „lietuviai – su tautinėmis mažumomis“ – tautinės mažumos?
    „tolerancija reiškiasi tada, kai krikščionis neina į gėjų klubą“ – bet tuokiasi bažnyčiose?

    Atsakyti
  2. Bartas says:
    11 mėnesių ago

    Ar “dietilogas” ar “politologas”, ar koks “kinologas”. Visi vienodi kalbos skurdžiai. Nemoka ir nemokės savų minčių išreikšti lietuviškais žodžiais (o mokyti). O pabandyk pokalbyje padaryti maža pastabėlę. Oi, kaip pasišiaušia. Atrodo ant nuospaudos užlipau. Gaila, bet šitų skurdžių dauguma.

    Atsakyti
  3. Pakanta brutalumui? says:
    11 mėnesių ago

    • Absoliučiai daugumai nepriimtinas Partnerystės įstatymas brukamas visais būdais
    Laisvos visuomenės instituto direktorė Diana Karvelienė išplatino pranešimą, kuriame atskleidžiama, kokiais būdais bandoma prastumti Partnerystės įstatymą. Deja, nelabai švariais .
    − respublika.lt/lt/naujienos/lietuva/kitos_lietuvos_zinios/absoliuciai-daugumai-nepriimtinas-partnerystes-istatymas-brukamas-visais-budais/
    • Neoliberalų šūvis tiesiai sau į galvą
    − respublika.lt/lt/naujienos/lietuva/kitos_lietuvos_zinios/neoliberalu-suvis-tiesiai-sau-i-galva/
    ,, Taip Valstybinės kalbos komisijos pirmininkas Audrys Antanaitis apibūdino iniciatyvą nevartoti žodžio „žmogus”, keičiant jį į „žmogą”. Išskirtiniame pokalbyje su „Vakaro žiniomis” – ir apie siuntinėjimus rusų laivo kryptimi, ir apie lotyniškas raides bei kitus pavojingus precedentus. Plačiau apie tai skaitykite ketvirtadienio „Vakaro žiniose“ .

    Atsakyti
  4. Romas says:
    11 mėnesių ago

    Tolerancija, pakantumas tiesiogiai siejasi, su tapatybe.
    Čia, kaip toje V. Kernagio dainuškoje ” turiu dvi kojas, o ypač dešinę…”
    Turiu ir fizinę dalį, ir dvasinę, bet ką turiu ypač? Kas aš esu?

    Vanduo ne tik jūrose, upėse, ežeruose. Jis ir mumyse, visur. Panašiai yra ir su dvasia, ji visur. iš jos atjauta, supratimas, bendrystė.
    Kai to stokojama, ateina sausra, ateina tapatybė fizinė (susiaurinta), su savo asmeniu. Iš tokios tapatybės ego sąmonė, su visom iš to išplaukiančiom pasekmėm…

    Pvz. Putinui tiktų tokia terapija – nacistų ir fašistų ieškoti ne kitose šalyse, o pažvelgti į veidrodį. Žiūrint į tą atvaizdą, tyliai kartoti – я я я головка от ху… Vis garsiau ir garsiau.

    Atsakyti
  5. Radom! says:
    11 mėnesių ago

    Rado, kur vur viskas atvirkščia, taigi, ir žodžiai ne tikrąja, o atvirkščia prasme vartojami:
    • Skaičiavimus atlikę mokslininkai mano, kad egzistuoja veidrodinė antivisata: ten laikas bėga atgal – ir pateikė puikų pavyzdį
    – delfi.lt/mokslas/mokslas/skaiciavimus-atlike-mokslininkai-mano-kad-egzistuoja-veidrodine-antivisata-ten-laikas-bega-atgal-ir-pateike-puiku-pavyzdi.d?id=90185323

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Kiti Straipsniai

Alkas.lt koliažas

M. Kundrotas. Kaip padugnės tampa aukštuomene

2023 03 19
Marius Kundrotas | asmeninė nuotr.

M. Kundrotas. Ar tautininkai dar turi potencialo?

2023 03 17
Marius Kundrotas | asmeninė nuotr.

M. Kundrotas. Paauglystės dialektika šiuolaikinėje politikoje

2023 02 27
Marius Kundrotas | Respublika.lt, I. Sidarevičiaus nuotr.

M. Kundrotas. Kaip „žmogaus teisių gynėjai“ kūrė beraščių visuomenę

2023 02 15
Marius Kundrotas | Respublika.lt, I. Sidarevičiaus nuotr.

M. Kundrotas. Kruvina tuštybės mugė

2023 02 06
Vydūnas 1948 m. | Mažosios Lietuvos enciklopedijos archyvo nuotr.

Išleista Vydūno knyga „Kaip tapti saulėtu žmogumi“

2023 02 02
Vytautas Landsbergis ir Algirdas Brazauskas 1990 m. kovo mėn., Vilniuje | wikipedia.org, A. Sabaliausko nuotr.

M. Kundrotas. Landsbergiai ir Brazauskai: nei sąjungininkai, nei oponentai

2023 01 30
Marius Kundrotas | Respublika.lt, I. Sidarevičiaus nuotr.

M. Kundrotas. Ar dar ilgai duosime kelią kvailiams?

2023 01 22
Alkas.lt ir pixabay.com koliažas

M. Kundrotas: Putinizmo esmė – itališkasis fašizmas

2023 01 16
Marius Kundrotas | asmeninė nuotr.

M. Kundrotas. Konspirologija patriotizmo pakuotėje

2023 01 13
Rodyti daugiau

Naujienos

Burbiškio dvaras ruošiasi Tulpių žydėjimo šventei | Rengėjų nuotr.
Gamta ir ekologija

Burbiškio dvaras ruošiasi Tulpių žydėjimo šventei

2023 03 26
Suoliukai | vilnius.lt nuotr.
Lietuvoje

Vilniuje atsiras tūkstantis naujų suoliukų

2023 03 25
Dariaus ir Girėno stadiono futbolo stadionas | kaunas.lt nuotr.
Lietuvoje

Dariaus ir Girėno stadionas „žadins“ veją

2023 03 25
Karas Ukrainoje | www.facebook.com/MinistryofDefence.UA nuotr.
Ukrainos balsas

Rusijoje nerimas dėl laukiamo Ukrainos kontrpuolimo

2023 03 25
Gintaras | gamta.lt nuotr.
Gamta ir žmogus

Kaip pasirūpinti oda naudojant gintarą, vaistažoles ir medų

2023 03 25
Galima stebėti grįžtančius gandrus! | „Unsplash“ nuotr.
Gamta ir ekologija

Galima stebėti grįžtančius gandrus!

2023 03 25
Kokią žinią perduoda griūvantys tiltai Lietuvoje? | JP.lt nuotr.
Architektūra

Kokią žinią siunčia griūvantys tiltai?

2023 03 25
Lietuvos literatūros ir meno archyvui perduoti V. Kernagio dokumentai | archyvai.lt nuotr.
Kultūra

Lietuvos literatūros ir meno archyvui perduoti V. Kernagio dokumentai

2023 03 25
Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“ Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“ Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Raminamieji, tskant: apie Prof. G. Navaitis: Išmokime gyventi be streso (III)
  • Gerai - apie Galima stebėti grįžtančius gandrus!
  • Herbicidas apie Kokią žinią siunčia griūvantys tiltai?
  • Herbicidas apie Kokią žinią siunčia griūvantys tiltai?

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Burbiškio dvaras ruošiasi Tulpių žydėjimo šventei
  • Vilniuje atsiras tūkstantis naujų suoliukų
  • Apie ką derėtų pagalvoti naujakuriams?
  • Dariaus ir Girėno stadionas „žadins“ veją
Lininės rankinės Lininės rankinės Lininės rankinės

Kiti Straipsniai

M. Kundrotas. Kaip padugnės tampa aukštuomene

by Jonas Vaiškūnas
2023 03 19
13
Alkas.lt koliažas

Padugne vadinamas žmogus, kurio dvasinė kultūra – pačiame dugne. Įprastas stereotipas, jog tai būdingiausia varguomenei.

Skaityti toliau

M. Kundrotas. Ar tautininkai dar turi potencialo?

by Jonas Vaiškūnas
2023 03 17
14
Marius Kundrotas | asmeninė nuotr.

Šis straipsnis – ankstesnės publikacijos tęsinys: joje svarstyta vizija tautininkams rinkimų pamokų kontekste. Po šios publikacijos pasirodė įvairių komentarų, išsakyta...

Skaityti toliau

M. Kundrotas. Paauglystės dialektika šiuolaikinėje politikoje

by Jonas Vaiškūnas
2023 02 27
7
Marius Kundrotas | asmeninė nuotr.

Kam teko džiaugsmas, o kartu – ir iššūkis auginti paauglį, tas gerai žino, jog šio amžiaus piliečiai – ypatingi dialektikai....

Skaityti toliau

Skaitytojų nuomonės:

  • Raminamieji, tskant: apie Prof. G. Navaitis: Išmokime gyventi be streso (III)
  • Gerai - apie Galima stebėti grįžtančius gandrus!
  • Herbicidas apie Kokią žinią siunčia griūvantys tiltai?
  • Herbicidas apie Kokią žinią siunčia griūvantys tiltai?
  • Taigi apie Kokią žinią siunčia griūvantys tiltai?
Kitas straipsnis
LTJS stovykla "Mūsų šaknys - baltai"

Naudingi patarimai ruošiantis į gamtą

srtfondas Init

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt

   https://lazerineklinika.lt/ | https://sportsman.lt/ | CBD aliejus Lietuvoje | Farming Simulator 22 mods | ETS2 Mods | FS22 Mods | FS22 mods download | Bigbank.lt | kemi.lt | TIK BALDAI | ATS Mods | Skyrybos internetu - skyrybos bendru sutarimu | fs22 mods | ATWINS | Srotas24.lt - Dalys | Zuza.lt | LIVIN parduotuvė | Grozionamaisfinksas.lt | https://www.zvejojam.lt | Darbo skelbimai

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai