„Leftistų“ etiketė skamba vis dažniau laidose, straipsniuose, pačių politikų diskusijose ir net paskaitose. Dėstydamas VU studentams dar prieš tris metus pats vengiau vartoti šį terminą kaip dar neįprastą ir nekonvencinį, bet pamačiau, kad jį vartoja patys studentai, vadinasi, galima ir man. Tačiau ką tiksliai jis reiškia ir kaip atskirti leftistą nuo liberalo?
Leftizmas, naujasis marksizmas, kultūrinis marksizmas, neokomunizmas ir dar keli pavadinimai tiek, kiek mums reikalinga gilintis, reiškia iš esmės tą patį ir laikytini sinonimais. Populiariausias iš jų – leftizmas, akademiškai – naujasis arba kultūrinis marksizmas, geriausiai atskleidžiantis istorinį tęstinumą – neokomunizmas. Svarbu nepasimesti.
Leftizmas gimė tarpukario Vokietijoje, kur egzistavo Frankfurto socialinių tyrimų institutas, pramintas Frankfurto mokykla. Naciams paėmus valdžiai, dauguma šio centro mokslininkų turėjo bėgti iš šalies, nes buvo žydai.
Dauguma jų pasitraukė į JAV ir pokariu ten tapo itin įtakingais socialinių mokslų atstovais. Išskirtinė jų įtaka buvo Kolumbijos universitete, tačiau per pirmuosius du pokario dešimtmečius ji išplito po visą šalį, juo remiantis buvo parengti šalies teisininkai, žurnalistai, politikai ir socialinių mokslų atstovai, jo įtakoje kilo hipių judėjimas ir seksualinė revoliucija.
Kultūrinis marksizmas siekė atnaujinti senąjį marksizmą, kuriuo rėmėsi Sovietų Sąjunga. Jis pritarė pagrindinėms marksizmo prielaidoms, ypač, jog tikrovė materiali, religija – apgaulė, filosofijos tikslas – ne aiškinti, o keisti tikrovę, santuokinė šeima – moterų įkalinimas ir kapitalizmo įrankis. Jis sutarė su ortodoksiniu marksizmu dėl socialinės nelygybės ir lygiavos siekio, tačiau akcentavo kitus dalykus, taip pat iškeltus dar Markso.
Kaip Gorbačiovas vėliau norėjo ne sugriauti, o atnaujinti Sovietų Sąjungą, taip Frankfurto mokykla siekė atnaujinti ir atgaivinti marksizmą, kuriuo tikėjo ir rėmėsi.
Tradicinis marksizmas skelbė darbininkų revoliuciją ir proletariato diktatūrą. Kultūriniai marksistai suprato, kad darbininkai yra reakcinga ir konservatyvi klasė, kuri niekada netaps pokyčių varikliu. Būtina nuo priespaudos laisvinti ką nors kitą.
Patys marksizmo kūrėjai siūlė kitą sprendimą: seksualinį išsivadavimą. Kultūrinis marksizmas tad paskelbė visų įmanomų, bet visų pirma seksualinių mažumų išlaisvinimą iš valstybės galia primetamų tradicinių normų. Darbininkų revoliuciją pakeitė seksualinė revoliucija.
Dar Engelsas savo raštuose skelbė, kad būtina panaikinti santuokinę vyro ir moters šeimą, kad ji yra moterų priespaudos, pasenusių normų perdavimo ir kapitalo kaupimo, taigi nelygybės gilinimo institucija. Engelsas rašė, kad šeimos panaikinimas turi būti vienu iš komunistų siekių. Jau XIX amžiuje įvairios komunos mėgino tą padaryti, tačiau ne valstybės lygiu.
Leninas po Spalio revoliucijos vieną pirmųjų priėmė sprendimą dėl santuokos panaikinimo, įteisino skyrybas, pirmasis įteisino abortus (kaip moterų išlaisvinimą), vaikų auklėjimą perdavė iš tėvų valstybei ir t.t. Ši sovietinė seksualinė revoliucija gyvavo labai trumpai, nes be modernios kontracepcijos greitai parodė labai blogas pasekmes žmonių sveikatai ir socialiniams santykiams.
Pokariu su modernia kontracepcija visos šios pasekmės buvo geriau valdomos ir marksistai grįžo prie šeimos panaikinimo idėjos. Tačiau tai daroma ne kaip nors bukai draudžiant ir naikinant šeimas. Priešingai, siekiama dviejų dalykų: pakeisti jos prasmę, atsiejant nuo vaikų auginimo, ir devalvuoti, viską pripažįstant šeima. Pagal principą, kad jeigu visus laikysime čempionais, pats žodis ir statusas nebeturės jokios prasmės.
Tačiau kultūrinis marksizmas jokiu būdu neapsiribojo šeimos perkūrimo tikslais. Tikslas yra išlaisvinti individus iš visų tradicinių normų, dar daugiau, iš bet kokių dominuojančių normų, kurias įtvirtina valstybė.
Siekiama ne iškovoti, jog būtų toleruojamas nuodėmingu, nenormaliu ar kitaip ydingu laikomas elgesys. Tikslas, kad visos moralės normos būtų laikomos vienodai normaliomis ir tinkamomis, visos tapatybės – vienodai svarbios.
Niekas neturi integruotis į nieką, visos kalbos ir religijos galutinėje įvairovės visuomenėje turi turėti vienodą statusą, reikalavimas integruotis svetimtaučiams yra švelni diskriminacijos forma. Atsirado įvairios pseudomokslinės studijos – rasių studijos, lyčių studijos, „queer“ studijos ir t.t., tyrinėjančios tariamos institucinės priespaudos atvejus ir siūlančios kaip tą priespaudą išnaikinti ir atlyginti, nes juk „filosofija turi keisti tikrovę“. Viso to reikia, kad engiamos mažumos nebesijaustų engiamos.
Čia išryškėja pagrindinis leftizmo ir liberalizmo skirtumas. Jau liberalizmas remiasi prielaida, kad nėra ir neįmanoma pažinti objektyvios moralės tiesos, todėl kiekvienas žmogus turi turėti savo gėrio ir moralės sampratą. Tai griovė tradicines normas ir dorybių etiką. Tačiau liberalizmas nesiekė šios normų įvairovės paversti privaloma.
Nuoseklus liberalas turėtų siekti bent trijų dalykų. Pirma, kuo platesnės žodžio laisvės. Antra, kuo mažesnio valstybės kišimosi į žmonių tarpusavio santykius. Trečia, visuomenės švietimo, kuris esą atves pačią visuomenę prie liberalių politinių sprendimų. Liberalas tad yra prigimtinių normų griovėjas, tačiau jis nesiekia prievarta priversti neliberalių visuomenių gyventi pagal moralės atmetimo normas.
Tuo tarpu leftizmas reikalauja išlaisvinti individus iš tradicinių normų pasinaudojant valstybės galios monopoliu. Trys pagrindinės to formos: neapykantos kalbos įstatymai, suvaržantys žodžio laisvę bausmėmis, politinis korektiškumas, suvaržantis žodžio laisvę per „cancel culture“, tai yra neformalų „neteisingai kalbančiųjų“ išstūmimą į visuomenės paraštes, ir kvotų sistema, įstatymu įpareigojanti dirbtinai gerinti įvairių mažumų grupių padėtį.
Beje, Stambulo konvencija ir jos įpareigojimas „panaikinti tradicijas ir papročius, kurie remiasi lyčių vaidmenimis“ yra tiesiog tobulas leftistinės diktatūros pavyzdys.
Politiškai svarbiausias kultūrinio marksizmo autorius buvo Herbertas Markuzė (Herbert Marcuse), parašęs garsias ir įtakingas knygas „Erotas ir civilizacija“, „Vienmatis žmogus“, o taip pat trumpą esė „Represyvi tolerancija“. Jis teigė, kad autentiškai suprantama tolerancija, kuri viso labo reikalauja klaidingu laikomo elgesio toleravimo, yra represyvi. Esamose galios struktūrose ji vis tiek leidžia dominuoti tiems, kas turi galią ir kieno požiūris vyraujantis.
Tokia tolerancija negali sukurti pokyčių. Todėl tikroji, nerepresyvi tolerancija turi būti privilegijuojanti įvairias engiamas mažumas ir tildanti dominuojančią daugumą. Šiandien visame pasaulyje matome šio Markuzė siūlymo praktinį įgyvendinimą. Kas kartą, kai pagausite save galvojantį, kodėl apie vieną ar kitą visuomenės grupę žiniasklaida nesako nieko bloga arba kodėl jūs pats negalite apie ją pasakyti nieko bloga, prisiminkite šį Markkūrinį.
Leftizmas įsigalėjo visame Vakarų pasaulyje, taip pat ir Lietuvoje. Tai logiška, nes leftizmas yra logiška liberalizmo raidos baigtis. Lietuvoje šiandien turime tris liberaliomis besivadinančias partijas ir didžiausią valdančią partiją, kuri vadina save konservatyvia, bet yra liberali faktiškai. Iš tiesų nei vieni iš jų nėra liberalūs aptarta prasme. Jiems nerūpi žodžio ir minties laisvė, jiems nerūpi laisvas visuomenės apsisprendimas.
Jiems rūpi mažumų išlaisvinimas ir visuomenės perkūrimas prievartinėmis priemonėmis. Iš liberalizmo ideologijos niekada nekilo nei seksualinės revoliucijos, nei multikultūralizmo, nei rasinių privilegijų idėjos. Liberalizmas yra tarsi tuščias indas, kuris pasako, kad kiekvienas gali spręsti pats, bet nesiūlo jokios apibrėžtos darbotvarkės, ką spręsti. Marksizmas, o dabar naujasis marksizmas kaip ryžtinga ir revoliucinga ideologija visur užpildo šią liberalizmo sukurtą tuštumą. Liberalizmas išvalo nuo tradicinių normų visuomenes ir nutiesia kelia leftizmo dominavimui.
Šiandien būtent tai vyksta Lietuvoje. Nors visas valdančiąsias partijas patogumo ir paprastumo dėlei vadinome ir gal toliau vadinsime liberalais, norintys geriau suprasti ir įvardyti Lietuvoje ir pasaulyje vykstančius procesus turi įsidėmėti, kad liberalų Lietuvoje nebėra.
Užsienio reikalų ministras su ambasadoriais aptarė Stambulo konvencijos ratifikavimą
– 15min.lt/naujiena/aktualu/lietuva/uzsienio-reikalu-ministras-su-ambasadoriais-aptare-stambulo-konvencijos-ratifikavima-56-1483740?copied
Anei išgirtosios, lyg ir skatintos įvairovės, anei tapatybės saviraiškos (,,būk savimi!”). Tai kad per taip suprantamos ir jėga brukamos jūsų ,,konvencijos” preso volus perleisti, visi vienodi būsime! Ir kodėl šį savo brutalų spaudimą taip neadekvačiai – KONVENCIJA (CONVENTIO) vadinate? Tyčiojatės ir iš žodžio prasmės, ir iš piliečių?
Klausimėlis, jei leisite:
Ar ponas ministras nežino, jog čia ne tik jis su SVEČIAIS – svetimų šalių ambasadoriais – buvoja, bet ir MES esame. Ar ne su mumis visų pirma PRIVALO tartis, ir MŪSŲ atsiklausti, o ne svetimą nuostatą ginti?
„Leftizmas, nerepresyvi tolerancija, cancel culture, queer, multikultūralizmo, nekonvencinį, korektiškumas, dominavimui“? Mokykimės galvoti, kalbėti ir rašyti lietuviškai. Gerbkime lietuvių kalbą.
O kaip ,Tamsta, priversti išsimokslinusius mokslininkus , mokslo viršūnėje , vėl išmokyti kalbėti ir rašyti – LIETUVIŠKAI.
Vieną kartą siūliau. Svetimžodis – 50 cnt.
Nežinau ar dabar Jonas reikalauja iš rašančių rašyti lietuviškai.
Nepriversi… Jei kas neturi lietuviškumo viduje, tai, patikėkite, beviltiška… Siūlyčiau „Alkui“ įdarbinti pirmo kurso studentę – lituanistę, kuri taisytų „išsimokslinusių mokslininkų“ išmanius parašinėjimus. Tamstos gi pasiūlymas bausti net po 50 centų ne vieną „išsimokslinusį mokslininką“ atvestų prie žlugimo – būsto praradimo, šeimos suirimo ir ne tik. Gal persigalvokite ir atsiimkite savo pasiūlymą, prašau, kol jis neįteisintas ATPK?
Ne, ne ir dar kartą ne. Kietasprandžiai lietuviai nepasiduoda!
🙂
Tad, ar ir Prezidento “gerovės valstybės” sąvoka bei atitinkami politinių sprendimų siūlymai neslepia savyje leftizmo esmės. Juk tos “gerovės” (lygumo) yra siekiama per valstybinių galių naudojimą, t.y. turi būti įgyvendinama per valstybės mechanizmą. Valstybė neišnyksta, kaip teigė marksizmas, o atvirkščiai – visas visuomenės gyvenimas valstybinguojamas, kas reiškia diktatūrinamas…
Gerovės valstybė yra visiškas absurdas – utopija.
Tai Vakarų socialistų išmislas, kuris prieštarauja žmogaus prigimčiai ir niekada bei niekur nebuvo įgyvendintas.
Sinica įsitikinęs kad nacija yra kur kas geriau negu tauta. Kažkodėl įsitikinęs, kad vartotinas tik angliškas vertinys ir šiaip pavojingai laviruoja inglišuose, bet mokosi.
Žinios gali būti ir lietuvių kalba. Pastebėjau balsio ž~dž~g asimiliaciją GENIUS yra ta pat ŽYNIUS.
O ”inžinierius” nuo ”inžinojęs” žinantis.
Vaiškūnas inžinierių kildino iš ”variklio” engine :)))
Pagaliau!
Pagaliau straipsnis, kuris atskirai liberalizmą nuo leftizmo! Nes čia “Alke” priodiškai iš kažkur “išlenda” tokie komentatoriai, kurie visiškai nesigaudo politinėse doktrinose ir amžinai suplaka socializmą (ar ne komunizmą) su liberalizmu.
Tiesa, gerb. Sinica kažkoėl nepaminėjo SVARBIAUSIO LIBERALIZMO SIEKIO – RINKOS EKONOMIKOS. Juk liberalizmo visi klasikai pirmiausia kalbėjo ir daugiausia dėmeso skyrė valstybės įtakos ekonomikai mažinimo. Atsisakant visokių reguliavimų, suteikiant daugiau galimybių privačiai iniciatyvai, laisvės ekonomikai. Tikri liberalai pirmiausia apie tai turi diskutuoti.
O marksistai – kardinaliai priešingai – pasisako už kaplektyvinę/valstybinę nuosavybę.
Tai dat turime aiškinti ir aiškinti žmonėms, niekaip nesugebantiems suvokti, kas klasikine prasme yra politinė kairė (komunizmas, marksiszmas, socializmas), o kas yra dešinė (liberalizmas).
Sovietmečiu šaipėmės iš TV žinių laidų ir iš visos el. įrangos, nes ką įjungsi, katrą atsiversi, ko dureles praversi, visur tas pat, visur ,,Vsio o niom”, apie Brežvevą.
O šiandien ne tas pat – kur užsuksi, ką at(si)versi, visur apie juos (TS-LKD) bei jų valdančiosios daugumos darbelius Lietuvai… O juk rinkėjai tikėjosi bent kiek padorumo…
Partnerystės įteisinimui prognozuoja liūdną ateitį: gali būti, kad politikai bus priversti balsuoti prieš savo sąžinę
– delfi.lt/news/daily/lithuania/partnerystes-iteisinimui-prognozuoja-liudna-ateiti-gali-buti-kad-politikai-bus-priversti-balsuoti-pries-savo-sazine.d?id=86754275
Jonas Jarutis. Kas yra geriausi Lietuvos „žvejai drumstame vandenyje“
– delfi.lt/news/ringas/politics/jonas-jarutis-kas-yra-geriausi-lietuvos-zvejai-drumstame-vandenyje.d?id=86907967
Valdančiųjų sėkmė – slaptų gelbėtojų rankose
– delfi.lt/news/daily/lithuania/valdanciuju-sekme-slaptu-gelbetoju-rankose.d?id=86895413
„turi įsidėmėti, kad liberalų Lietuvoje nebėra“. O kokios partijos yra? Komunistų (atsiprašau, socdemų) yra? Nėra. Krikščionių ir demokratų vienu metu yra? Nėra. Man krikščionybė ir demokratija vienoje vietoje, kaip druska ir cukrus tame pačiame valerijonų arbatos puodelyje. Klausimas: ar yra nors 1 partija, kurios veikla atitiktų tos partijos pavadinimą ir net programą? Tai tada yra tik 1 partija: drugsdžendersamoistność!
Panašu, jog ES iš mūsų ,,politikų” ir ,,partijų” ,,gerąją praktiką” perima. – Šią pavakarę iš Olandijos išgirdau, jog tenykščiai gyventojai savo valdžią liberalmarksistine vadina, labai perpykę yra. O jos ,,pažangiu liberalumu be jokių prietarų” tik maža, tuo suinteresuota dalis patenkinta.
– ekspertai.eu/kur-link-suka-vytautas-radzvilasgindamas-landsbergiu-seimos-garbe-ir-pigiai-spekuliuodamas-sajudzio-vardu104178/
,,Jūs vykdote Kremliaus KGB’istų naratyvą“, – kalbėjo viena mitingo dalyvė apie dabartinę valdančiąją daugumą, vadovaujamą Gabrieliaus Landsbergio.
Mitingo dalyviai informavo, kad Žmonių partijos atstovas Žygimantas Pavilionis jiems atskleidė, esą visą A. Jakubausko nuėmimą suorganizavo Rusijos ambasada, kuri yra įsikūrusi Vilniuje, Latvių gatvėje. ”
Nustebino ŽP pasisakymas. Jis rimtai ir apie Latvių g., ir apie TS patarnavimus jai?
Ir tai įvyko ne netyčia prasitarus, o dėl nepritarimo žmonių partijos vadui? O kaip jis pats balsavo – UŽ ar PRIEŠ A. J. atleidimą?
Nieko nesiskiria sitas sinica
Nuo Russia today ir Sputnik…
Ar Vaiskunas uzmigo ?
Atsiprašau, naktį dirbau, tad kiek prisnūdau. Kas ne taip?
O kaip Tamstai Russia today? Verta žiūrėti?
Gieda taip pat kaip Sinica
Laisvė ir demokratija klesti: Su P. Gražuliu šokę treneriai atleisti, sulaukia ir grasinimų
– respublika.lt/lt/naujienos/lietuva/kitos_lietuvos_zinios/su_pgrazuliu_soke_treneriai_atleisti_sulaukia_ir_grasinimu/
Klausimai konservatnikams
– respublika.lt/lt/naujienos/nuomones_ir_komentarai/skaitytoju_laiskai/klausimai_konservatnikams/
Ričardas ČEKUTIS: Valdžios nėra
– respublika.lt/lt/naujienos/nuomones_ir_komentarai/vakaro_ziniu_redakcijos_skiltis/ricardas_cekutis_valdzios_nera/
Ar ne laikas Lietuvai trauktis iš ES? Su papildytu Vito TOMKAUS trigrašiu
– respublika.lt/lt/naujienos/kultura/interviu/ar_ne_laikas_lietuvai_trauktis_is_es/
Apklausa
Ar reikia referendumo dėl Lietuvos išstojimo iš ES?
Taip, reikia pasitikrinti, ar žmonės patenkinti ES vertybėmis
80.93%
Ne, ES, neabejotinai, duoda daug naudos
13.92%
Neturiu nuomonės
5.15%
Data: 2021-04-15 21:58:45
Viso dalyvių: 194
Pateikėte apklausos rezultatus (dėl narystės ES), bet ar ji validi? 🙂
Jei ši paklausa buvo vykdomea “Respublikoje” – tai puikiai žinome kokia auditorija šį dienraštį skaito … 🙂
Leidiniuose skelbiamos apklausos iš esmės visiškai nieko nereiškia, ypač kai jų auditorija savita.
Kalbant apie narystės ES vertinimą, tai apklausos rodo (dabar neieškosiu, jei aktualu – susiraskite), kad net apie 80 proc. Lietuvos piliečių palankiai vertina narystę ES. Ir šiuo požiūriu Lietuva net pirmauja visoje ES.
Tad prieš rašydamas pagalvokite, ar ką rašote yra tiesa.
Pirma, tikėti mūsų krašte atliekamais įvertinimais/vertinimais (kažkodėl mandriai vadinamais reitingais) bei apklausomis yra daugiau negu naivu.
Antra, kadangi NS yra giliai krikščioniškas (atsiverskime NS programą), šiame parašyme pasigedau krikščionybės požiūrio į kairuoliškumą bei galimų krikščionybės sąsajų su kairuoliškumu (atsiverskime Bibliją).
Nera cia ko galvoti,
“Giliai ikvepkite” viesina Alke putino propaganda….
Pasiilgau Alke info apie padeti Ukrainoje
Ir rusu kariuomenes sutelkima prie jos sienu….