Šeštadienis, 31 gegužės, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Kalba

M. Kundrotas. Sąvokų diktatūra

Marius Kundrotas, www.alkas.lt
2018-04-11 08:00:32
0
Marius Kundrotas | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.

Marius Kundrotas | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.

Marius Kundrotas | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.
Marius Kundrotas | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.

Ar dažnai susimąstome apie sąvokas ir jų vaidmenį mūsų pasaulėžiūrose? Kas tos sąvokos – objektyvių esmių atspindžiai ar tiesiog tuščios tūtelės, į kurias galima sukišti bet ką?

Apie tai kalbasi profesorius Filipas Preobraženskis ir daktaras Ivanas Bormentalis filme „Šuns širdis“. Kai I. Bormentalis betvarkę ir skurdą aiškina krize (rusiškai – „razrucha“), F. Preobraženskis iškart jo klausia – o ką Jūs norite pasakyti šiuo žodžiu? Galutinė profesoriaus išvada, jog tos krizės išvis nėra, tai – išsigalvotas žodis, pridengiantis sovietų santvarkos idiotizmą. Pasak jo užtektų, kad kiekvienas gerai dirbtų savo darbą, ir krizė išnyktų savaime.Panašių atvejų gausu ir šiandienos politikoje. Ko vertos sąvokos „sistema“ ir „antisistema“, „radikalai“ ir „marginalai“, „patriotai“, „globalistai“, „vatnikai“, „veryganai“? Naudojamos senos sąvokos ir kuriamos naujos, į jas savavališkai sukišant norimas reikšmes.

Jei pritari vieniems valdančiųjų veiksmams ir priešiniesi kitiems – kas esi: sistema ar antisistema? Kas yra dabartinė parlamentinė dauguma, o kas – jai prieštaraujantys: kurie iš jų – sistema, o kurie – antisistema? Ramūno Karbauskio komanda demokratiniu būdu nuvertė politines jėgas, kurios – pakaitomis ir su pertraukomis – valdė mūsų valstybę nuo jos atkūrimo. Panašiai prieš tai jas buvo nuvertęs Rolandas Paksas, paskiau pats nuverstas apkaltos keliu. Kam dabar atstovauja Gabrielius Landsbergis, Gintautas Paluckas ir Andrius Tapinas – sistemai ar antisistemai?

Kas yra radikalai ar marginalai? Daugeliu atvejų – tokie patys, o kai kuriais atvejais – netgi tie patys žmonės, kurie kitoje santvarkoje vadinti disidentais arba net rezistentais. Tai – žmonės, prieštaraujantys valdžiai, santvarkai ir siekiantys esminių permainų. O kas yra patriotai? Šią savoką prisiskirti gali tiek Nerija Putinaitė, tiek Žilvinas Razminas, tiek šių eilučių autorius, ir kiekvienam ji reikš visai ką kita. Vienam patriotizmas bus kosmopolitinės pilietinės visuomenės puoselėjimas, kitam – kova su Vakarų vertybėmis ir už Rusiją, trečiam – savarankiškos tautinės valstybės kūrimas ir gynyba. Tačiau ir čia kyla klausimų dėl sąvokų.

Kas yra kosmopolitizmas? Pripažinimas, kad egzistuoja bendražmogiškos vertybės ir gal netgi tam tikri bendražmogiški solidarumo ryšiai, ar tiesiog siekis ištirpinti tautines tapatybes beveidžiame, bevardžiame, bedvasiame katile? O kas yra tautiškumas? Vulgarus priešiškumas viskam, kas svetima, o gal – priešingai: džiaugimasis pasaulio įvairove, suvokiant, kad ji galima tiktai kiekvienai tautai išliekant savimi savame krašte? Kas yra Vakarai ir jų vertybės? Krikščionybė ar sekuliarizmas, demokratija ar liberalizmas, o gal net marksizmas? O kas yra Rusija? Vladimiro Putino diktatūra ir imperializmas, o gal tautinė opozicija?

Renė Dekartas, o prieš jį – dar Sokratas suvokė, kad, norint pažinti tiesą, bent kartą reikia suabejoti viskuo, ką žinojai ir kuo tikėjai. Pavyzdžiui gali įsivardyti tautininku, bet rasti tautininkų, su kuriais nėra, apie ką šnekėtis. Ir gali rasti liberalų, su kuriais lengvai susikalbėsi. Panašiai gali būti krikščionis ir lengviau susikalbėti su pagoniu ar net ateistu, nei su kitu krikščioniu. O jei taip, kiekviena sąvoka – abejotina. Ji – tik sąlyginė ir santykinė. Nėra tokio reiškinio, kaip pastovi ir vienareikšmė sąvoka.

Žodis „džentelmenas“ kadaise reiškė kilmingą vyrą, šiandien – mandagų vyrą. Žodis „idiotas“ reiškė apolitišką pilietį, šiandien – tiesiog beprotį. Žodis „demagogas“ – liaudies vadą, šiandien – plepį, sukčių, apgaviką. Netgi tuo pačiu metu toje pačioje visuomenėje ta pati sąvoka gali reikšti skirtingus ar netgi priešingus dalykus. Pavyzdžiui žodis „nacionalistas“ vienam bus baisus įžeidimas, kitam – tiesiog komplimentas, o smetoniškas nacionalizmas iš esmės skirsis nuo hitlerinio.

Dauguma ginčų kyla dėl sąvokų. Pavyzdys – filosofų Vytauto Radžvilo ir Povilo Aleksandravičiaus ginčas dėl uždaros, atviros ir kiauros visuomenės. Perskaičius jų tekstus kyla įspūdis, kad abu pritaria, jog tautinės, religinės, kultūrinės tapatybės yra svarbios, saugotinos ir drauge turi vykti bendravimas tarp skirtingų tautų, religijų bei kultūrų, kuris praturtina ir brandina kiekvieną tame santykyje esantį subjektą. Bet abu šie gerbtini žmonės vienas kitą išpeikė, tarsi vienas jų siūlytų visišką atsiribojimą, kitas – visišką takumą, kuriame išnyktų bet kokie kontūrai.

Panašiai, kaip susipriešinimas dėl sąvokų, galima ir klaidinanti bendrystė dėl jų. Bendrystė, kuria tenka nusivilti. Pavyzdys – viena prieštaringiausių sąvokų: laisvė. Ji įkvėpė Sąjūdį. Paskui paaiškėjo, kad vieniems laisvė reiškė galimybę puoselėti tam tikras vertybes, o kitiems – apsispręsti, kas apskritai yra vertybė, ar net naikinti tai, kas pirmiesiems yra vertybės. Vieniems – savarankišką tautinę valstybę, kitiems – progą ištirpti Vakarų struktūrų ir civilizacijos katile. Vieniems – laisvę nuo žmogiškųjų silpnybių ir ydų, kitiems – laisvę joms.

Žmogus, išgirdęs pašnekovą operuojant tam tikromis sąvokomis, identifikuoja jį kaip savą. O paskiau paaiškėja, jog tas pašnekovas turėjo galvoje visiškai ką kita. Paaiškėja, jog tai – priešininkas, gal netgi priešas. Pavyzdžiais gali būti doros, tautiškumo, tolerancijos sąvokos.

Du žmonės gali kalbėti apie dorą, bet vienam jų dora bus leisti moteriai apsispręsti dėl aborto, o drausti abortą – visiškas amoralumas, kitam – priešingai. Du žmonės gali kalbėti apie tautiškumą, bet vienam tautiškumas reikš sutautintą savanaudiškumą, kitam – priešingai, artimo meilę, kuri per tautą skleidžiasi visai žmonijai. Pagaliau du žmonės gali kalbėti apie toleranciją, bet vienas reikalaus toleruoti homoseksualizmą, kitas – kokią nors puritonišką „sektą“.

Sąvokos – didžiausias painiavos šaltinis ir gūdžiausias minties kalėjimas. Deja, be jų nei gyventi, nei mąstyti nėra įmanoma. Visi mąstome sąvokomis ir pagal jas veikiame. Išeitis tėra viena. Sutikus naują žmogų ar net su senu pažįstamu pradedant naują pokalbį paklausti: o ką Jūs tuo norite pasakyti? Ką Jums reiškia ši sąvoka? Iš to daug kas paaiškės. Paaiškės, jog tariamas draugas yra priešas ir atvirkščiai. Paaiškės, ar su juo bendradarbiauti, ar kovoti, ar jį ignoruoti.

Žmones iš tiesų jungia ir skiria esmės. Ne sąvokos. Sąvokos – tiktai indai esmėms. Ant indo gali būti parašyta „barščiai“, o viduje gali būti kopūstienė. Bepigu, jei mėgsti ir viena, ir kita. O jei ten – tiesiog srutos? Nesinuodykime. Žvelkime giliau. Neapsigaukime sąvokomis.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. R. Ozolas. Apie sąvokų išgryninimą
  2. M. Kundrotas. Žemės ir kalbos tauta
  3. M. Kundrotas. Demokratijos problemos ir jų sprendimas
  4. M. Kundrotas. Patriotai, kosmopolitai ir vatnikai: kas yra kas?
  5. M. Kundrotas. Vidurys. Ar visada auksinis?
  6. M. Kundrotas. Mirties vardas – islamas? Ne – liberalizmas
  7. M. Kundrotas. Edmundo Berko konservatizmas ir šiuolaikiniai lietuviškieji konservatoriai (I)
  8. M. Kundrotas. Aš irgi svajoju
  9. M. Kundrotas. Tauta ir ideologija
  10. M. Kundrotas. Kai jie ateina tavęs
  11. M. Kundrotas. Ar laisvė yra vertybė?
  12. M. Kundrotas. Tautinio ekstremizmo baubas
  13. M. Kundrotas. „Atsakingasis“ Zuoko liberalizmas
  14. M. Kundrotas. Sustabdykime liberalųjį satanizmą
  15. M. Kundrotas. Kai žodis tampa darbu

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Sūduviai
Etninė kultūra

Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo

2025 05 31
Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda | voruta.lt nuotr.
Istorija

Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda

2025 05 31
Liuteronų sodas | M. Avik nuotr.
Architektūra

Vilniaus viešosios erdvės – tarp geriausių Lietuvoje: įvertintos Nacionaliniuose architektūros apdovanojimuose

2025 05 31
„Stasys Museum“ | V. Garlos nuotr.
Gamta ir ekologija

„Stasys Museum“ pirmųjų veiklos metinių proga pristato „Vaikų miško paviljoną“

2025 05 31
V. Zelenskio ir D. Trampo susitikimas Ovaliajame kabinete
Ukrainos balsas

V. Zelenskis: Rusija daro viską, kad kitas galimas susitikimas būtų bevaisis

2025 05 30
Mitingas prieš nekilnojamojo turto mokestį
Pilietinė visuomenė

Birželio 10 d. – antrasis mitingas prieš NT mokestį

2025 05 30
Andrius Kubilius ir Gitanas Nausėda
Lietuvoje

Prezidentas su EK nariu A. Kubiliumi aptarė gynybos stiprinimą

2025 05 30
Prezidentas apdovanojo tėvus ir globėjus
Lietuvoje

Prezidentas apdovanojo nusipelniusius tėvus ir globėjus

2025 05 30

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • +++ apie „Stasys Museum“ pirmųjų veiklos metinių proga pristato „Vaikų miško paviljoną“
  • LTV pranešė apie Teismas priėmė nagrinėti skundą dėl VRK atsisakymo registruoti referendumą dėl piliečių nuosavybės apsaugos
  • Rimvydas apie Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo
  • Kita tema apie D. Kuolys. Lietuvių laisvės kovos: 1863–1864 metų sukilimo patirtys (I)

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Lietuvos banko rūmai Kaune kviečia į nemokamas ekskursijas ir šeštadieniais
  • D. Kuolys. Lietuvių laisvės kovos: 1863–1864 metų sukilimo patirtys (I)
  • Už kiek šiemet galima pailsėti Palangoje, Turkijoje ir Ispanijoje?
  • Augalai daugiabučiuose: svarbu ne tik grožis, bet ir saugumas

Kiti Straipsniai

Darius Kuolys

D. Kuolys. Kaip sugriauti Respubliką? Kaip nuginkluoti ir pavergti laisvą tautą?

2025 05 21
PakarklytA

R. Jezukevičienė. Du įmanomi būdai pavardėms susidaryti

2025 05 19
Depresija | pixabay.com nuotr.

Neigiamos mintys: kaip sugriauti blogus įsitikinimus?

2025 05 11
Romas Kalanta. [1970–1972 m.]

Vytauto Didžiojo karo muziejuje – pokalbis su istoriku Gintautu Terlecku „Jaunojo pasipriešinimo galia (1972-1990)“

2025 05 11
Glūko miškas Varėnos r. | wikipedija.org, T. Čekanavičiaus nuotr.

G. Jakavonis. Apie socdemų užmojus įvesti nekilnojamo turto mokestį ir steigti karinį poligoną Varėnoje

2025 05 10
Kernavės piliakalniuose – Rudens lygiadienio ir baltų vienybės šventė | Širvintų kultūros centro nuotr.

R. Dilius. Tautinė tapatybė – muziejinė egzotika ar būtina išlikimo sąlyga? (III)

2025 05 10
Marius Kundrotas

M. Kundrotas. Ar prigimtinės teisės dar turi prasmės?

2025 05 07
Prezidentas lankosi Lietuvių kalbos institute

Prezidentas: Kalba – mūsų tapatybės pagrindas, kurį turime kasdien stiprinti

2025 05 06
Juozas Dapšauskas

J. Dapšauskas. Ar popiežius paragins Lietuvoje Bažnyčią atsisakyti privilegijų?

2025 05 06
Vilniaus mažojo teatro spektaklis kvies permąstyti, kiek mūsų visuomenėje „žiurkiškumo“ | vmt.lt nuotr.

Vilniaus mažojo teatro spektaklis kvies permąstyti, kiek mūsų visuomenėje „žiurkiškumo“

2025 05 02

Skaitytojų nuomonės:

  • +++ apie „Stasys Museum“ pirmųjų veiklos metinių proga pristato „Vaikų miško paviljoną“
  • LTV pranešė apie Teismas priėmė nagrinėti skundą dėl VRK atsisakymo registruoti referendumą dėl piliečių nuosavybės apsaugos
  • Rimvydas apie Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo
  • Kita tema apie D. Kuolys. Lietuvių laisvės kovos: 1863–1864 metų sukilimo patirtys (I)
  • Rimgaudas apie Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
„Kurk Lietuvai” | lrv.lt nuotr.

„Kurk Lietuvai“ plečiasi ir skelbia naujų dalyvių atranką

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai