Šeštadienis, 31 gegužės, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Kalba

A. Piročkinas. Kalbininkai – pragaran, J. Pilsudskis – palaimintasis

Arnoldas Piročkinas, www.lzinios.lt
2015-12-16 01:15:31
34
Arvydas Kostkevičius, 2015

A. Kostkevičiaus pieš.

Arvydas Kostkevičius, 2015
Arvydas Kostkevičius, 2015

Mū­sų ša­ly­je ak­ty­viai reiš­kia­si is­to­ri­kai ir pub­li­cis­tai, ku­rie ku­ria par­adok­sa­lią Lie­tu­vos is­to­ri­ją. Kaip aiš­ki­na žo­dy­nai, žo­dis „pa­ra­dok­sa­lus“ to­ly­gus žo­džiui „ab­sur­diš­kas“.

Lap­kri­čio mė­ne­sį įsip­lies­kus doc. Dr. An­ta­no Sme­to­nos aro­gan­tiš­ko straips­nio dėl rei­ka­lo įves­ti į var­to­se­ną rai­des q, w ir x su­kel­tai dis­ku­si­jai, žur­na­lis­tas-is­to­ri­kas Rim­vy­das Va­lat­ka straips­niu „J. Pil­suds­kio klai­da, už ku­rią zom­biais mo­ka­me mes, lie­tu­viai“ pa­kė­lė is­to­ri­kų par­adok­sus į ne­ma­ty­tą iki šiol aukš­tį. Tai min­ties Eve­res­tas toks par­eiš­ki­mas: „Ech, Jo­ze­fai Pil­suds­ki, tai bu­vo Tams­tos di­džiau­sia klai­da, jei iš

­ties gal­vo­jo­te apie LDK ir Ka­rū­nos uni­jos per­kė­li­mą į XX am­žių. Vė­jais pa­lei­do­te ne tik pui­kią są­jun­gą, bet ir užp­rog­ra­ma­vo­te bū­si­mus XXI a. an­tro­jo de­šimt­me­čio Lie­tu­vos tau­ti­nius zom­bius“.

Iš kar­to, pers­kai­čius straips­nio an­traš­tę, bu­vo su­nku su­pras­ti, kas tie zom­biai: pa­si­ro­dė, kad tai nau­ja va­liu­ta. Štai tau, bo­ba, ir De­vin­ti­nės! Ne­spė­jo ap­šil­ti eu­ras – at­si­ra­do apy­var­to­je zom­biai. Ne­paaiš­kė­jo nė iš pa­ci­tuo­to sa­ki­nio: „tau­ti­niai zom­biai“ – tai na­cio­na­li­nė va­liu­ta. Tik pa­čio­je pa­sku­ti­nė­je straips­nio pa­strai­po­je, kur vėl krei­pia­ma­si į J. Pil­suds­kį, pa­si­da­rė aiš­kiau: „Ech, J. Pil­suds­ki, jei bū­tu­mė­te ži­no­ję, kad jau bū­da­mas ka­pe, pa­gim­dy­si­te mums Garš­vą, La­bu­tį ir Ur­bu­tį, zom­biais po mū­sų Sei­mą laks­tan­čius…“ Aha, pa­si­da­rė aiš­kiau: tie kal­bi­nin­kai nė­ra zom­biai, tik, pa­si­ver­tę jais, kaip ka­dai­se pa­si­vers­da­vo ar bū­da­vo pa­ver­čia­mi žmo­nės vil­ko­la­kiais… Ga­lė­tu­me dar daug kal­bė­ti apie žo­džio „zom­biai“ var­to­ji­mą straips­ny­je: ne­aiš­ki jo kil­mė ir reikš­mė, ne­sup­ra­si, ar šiuo žo­džiu va­di­na­mi tik tie trys kal­bi­nin­kai, ar vi­si, ku­rie sto­ja už su­lie­tu­vin­tų ti­kri­nių sve­ti­my­bių var­to­ji­mą lie­tu­vių kal­bo­je.

Ne­apib­rėž­tu­mas – di­de­lė po­no R. Va­lat­kos straips­nio yda. Kad ir štai toks sa­ki­nys: „Ko­dėl ko­mu­niz­mo la­vo­nas taip stip­riai te­be­lai­ko lie­tu­vį už skver­no?“ Žo­džio „lie­tu­vį“ vie­nas­kai­ta api­bend­ri­na vi­su­mą. Iš­ei­tų, kad vi­si lie­tu­viai lai­ko­si įsi­ki­bę į ko­mu­niz­mo la­vo­no skver­ną. Tad gal tie, įskai­tant ir pa­tį R. Va­lat­ką, ku­riuos lai­ko Va­ka­rų Eu­ro­pa už skver­nų, ne lie­tu­viai?

Kai pa­skai­tai pa­sku­ti­nį sa­ki­nį, kur pa­sa­ky­ta, kad trys kal­bi­nin­kai zom­biais laks­tę po mū­sų Sei­mą, pa­si­gen­di ir da­ly­ki­nio tiks­lu­mo. Kiek pa­ži­nau pro­fe­so­rių Vin­cą Ur­bu­tį, kad ir ne ypač ka­te­go­riš­kai, no­rė­čiau su­abe­jo­ti, ar jis aps­kri­tai yra bu­vęs Sei­mo rū­muo­se. Gal ko­kį kar­tą ki­tą. Ir pas ką jis ga­lė­jo laks­ty­ti? Pa­sku­ti­niais pen­ke­riais me­tais, bū­da­mas be­veik ak­las, jis iš vi­so ven­gė ei­ti į ko­kius ren­gi­nius. Tad jam veiks­ma­žo­dis „laks­tė“ vi­siš­kai ne­tin­ka. Jis pa­sig­rieb­tas tik dėl no­ro su­nie­kin­ti vie­ną iš­ki­liau­sių po­ka­rio me­tais iš­au­gu­sių lie­tu­vių kal­bi­nin­kų.

Nie­kin­ti prof. Vin­cą Ur­bu­tį su­ge­ba ne tik R. Va­lat­ka, bet ir ki­ti „eur­pie­tiš­kos“ sve­tim­vardžių var­to­se­nos ša­li­nin­kai, pra­de­dant kad ir Vals­ty­bi­nės lie­tu­vių kal­bos ko­mi­si­jos dar­buo­to­ja Jū­ra­te Pa­lio­ny­te. Ta­čiau, pa­li­kę „su­ve­di­nė­ti sąs­kai­tas“ su tais vei­kė­jais, ei­ki­me prie to, kaip straips­ny­je nu­švie­čia­mas ne­ei­li­nės XX a. Len­ki­jos is­to­ri­jo­je as­me­ny­bės J. Pil­suds­kio san­ty­kis su Lie­tu­va.

J. Pil­suds­kis pri­klau­so tai gau­siai iš et­nog­ra­fi­nės Lie­tu­vos ir se­no­sios Lie­tu­vos di­džio­sios Ku­ni­gaikš­tys­tės ki­lu­sių vei­kė­jų ple­ja­dai, ku­rios di­džio­ji da­lis XX am­žiu­je for­ma­vo Len­ki­jos po­li­ti­ką, veiks­min­gai plė­to­jo jos kul­tū­rą. Kur kas ma­žes­nė jos da­lis, kad ir bu­vo iš­auk­lė­ti len­kiš­kos kul­tū­ros dva­sia, vis dėl­to pri­ta­po prie ne­prik­lau­so­mo­sios Lie­tu­vos. Šis pa­sis­kirs­ty­mas pa­lie­tė net šei­mas. An­tai tel­šiš­kiai vy­res­ny­sis bro­lis Sta­nis­lo­vas Na­ru­ta­vi­čius (1962–1932) 1917–1918 m. bu­vo Lie­tu­vos Ta­ry­bos na­rys ir pa­si­ra­šė 1918 m. Va­sa­rio 16 d. ak­tą (be­je, len­kiš­kai – Na­ru­to­wicz!), o jau­nes­ny­sis bro­lis (1865 – 1922) Gabrielius Narutavičius (Gab­riel Na­ru­to­wicz) 1922–12–09 Len­ki­jos Sei­mo bu­vo iš­rink­tas pir­muo­ju vals­ty­bės pre­zi­den­tu ir po sa­vai­tės bu­vo nu­šau­tas.

Iš­sis­ky­rė ir to­li­mų gi­mi­nai­čių ke­liai: Vi­tebs­ko gu­ber­ni­jo­je gi­męs Os­ka­ras Mi­la­šius (1877–1939), užau­gęs Pra­ncū­zi­jo­je, ta­po žy­miu ra­šy­to­ju, bet 1919–1938 m. pa­si­reiš­kė ir kaip ak­ty­vus Lie­tu­vos Res­pub­li­kos dip­lo­ma­tas. Kai kas jį va­di­no lie­tu­vių ra­šy­to­ju, ra­šan­čiu pra­ncū­ziš­kai. Kė­dai­nių aps­kri­ty­je, Še­tei­niuo­se, gi­mė Čes­lo­vas Mi­lo­šas (Czes­law Mi­losz) (1911–2004). Čia gy­ve­no iki 1919 m., ka­da ne­pa­no­ru­sios Lie­tu­voj gy­ven­ti šei­mos bu­vo iš­vež­tas į len­kų oku­puo­ta Vil­nių. Il­gai­niui jis iš­au­go to­kio mas­to len­kų ra­šy­to­ju, kad jam 1980 m. su­teik­ta No­be­lio pre­mi­ja.

Vil­niaus kraš­to at­plė­ši­mas nuo Lie­tu­vos bu­vo su­ma­ny­tas ir įvyk­dy­tas, ga­li sa­ky­ti, tri­jų šios ple­ja­dos as­me­nų pa­stan­go­mis. Pa­grin­di­nis šio žy­gio or­ga­ni­za­to­rius bu­vo J. Pil­suds­kis (1867 – 1935), gi­męs Za­la­vo dva­re (tarp Pa­bra­dės ir Šven­čio­nių), bet, at­ro­do, au­gęs ir Su­gin­čių dva­re (Mo­lė­tų raj., prie Mo­lė­tų-Ute­nos plen­to). De­ši­nio­ji mar­ša­lo ran­ka bu­vo Liuc­ja­nas Že­li­govs­kis (Luc­jan Ze­li­gows­ki), gi­męs 1865 m. Aš­me­no­je (mi­ręs 1947 m. Var­šu­vo­je).

Užg­rob­tą Vil­niaus kraš­tą, pa­va­din­tą „Vi­du­ri­ne Lie­tu­va“, tvar­kė Lai­ki­no­ji val­do­mo­ji ko­mi­si­ja, pir­mi­nin­kau­jam pa­ne­vė­žiš­kio Alek­sand­ro Meiš­to­vi­čiaus (Meysz­to­wicz). Tai jis sa­vo de­kre­tu 1922 m. va­sa­ry­je iš­trė­mė 33 vil­nie­čius – lie­tu­vių ir bal­ta­ru­sių vei­kė­jus – į ne­prik­lau­so­mą­ją Lie­tu­vą (apie juos bus to­liau). Ypač nuo­žmiai per­se­kio­jo lie­tu­vių vei­kė­jus ir or­ga­ni­za­ci­jas Ste­po­nas Kir­tik­lis, ku­rio tė­vas bu­vo ki­lęs nuo Bab­tų. 1919 m. Vil­niu­je jis ėjo žan­da­rų vir­ši­nin­ko par­ei­gas. 1920 m. vėl grį­žo su L. Že­li­govs­kiu. 1927 m., pa­bu­vęs ku­rį lai­ką Gar­di­ne, ėmė va­do­vau­ti vi­so Vil­niaus kraš­to sau­gu­mui. Nuo 1928 m. – Vil­niaus vi­ce­vai­va­da, nuo 1930 m. gruo­džio iki 1931 m. bir­že­lio – Vil­niaus vai­va­da.

Iš šių trum­pu­čių cha­rak­te­ris­ti­kų jau ga­li­ma spręs­ti, kad į Len­ki­ją nu­kry­pę LDK „pi­lie­čiai“ skir­tin­gai ver­ti­no lie­tu­vius. J. Pil­suds­kis tarp jų užė­mė sa­vi­tą vie­tą: sa­ky­tu­me, bu­vo kaž­koks „cen­tris­tas“. Nė­ra duo­me­nų, kad jis be­tar­piš­kai ar ko­kiais de­kre­tais bū­tų juos Vil­niaus kraš­te per­se­kio­jęs. Ta­čiau nė­ra ži­no­ma nė at­ve­jų, kad bū­tų pa­siel­gęs kaip G. Na­ru­to­vi­čius. Šis, sa­ko, 1922 m. į Vil­nių bu­vęs at­siųs­tas kaip aukš­tas par­ei­gū­nas, ir jo vie­nas ak­tų tas, kad pa­lei­do su­im­tus lie­tu­vių vei­kė­jus. Nors bū­tų už­te­kę J. Pil­suds­kio užuo­mi­nos, kad len­kų ad­mi­nis­tra­ci­ja su­švel­nin­tų sa­vo el­ge­sį, bet jis nė kar­to to ne­pa­da­rė.

Iš J. Pil­suds­kio po­li­ti­nės prog­ra­mos Len­ki­jos ir Lie­tu­vos san­ty­kių klau­si­mu mū­sų XXI a. an­ti­zom­bius la­biau­siai su­ža­vė­jo jo vals­ty­bių fe­de­ra­ci­jos lo­zun­gas. Vie­nas pir­mų­jų šį jau­ką pa­si­čiu­po prof. Alf­re­das Bumb­laus­kas. Ta­čiau jam to­li iki žur­na­lis­to ir is­to­ri­ko R. Va­lat­kos straips­nio pa­to­so kal­bant apie Žeč­pos­po­li­tos at­gai­vi­ni­mo idė­jos au­to­rių. Tuo tar­pu bū­tų už­te­kę pa­skai­ty­ti žur­na­lo „Dar­bai ir die­nos“ Nr. 40 (2004 m.) bent straips­nį: Wlo­dzi­mierz Su­le­ja. Lie­tu­va Jo­ze­fo Pil­suds­kio po­li­ti­nė­je min­ty­je (p. 61 – 69), ir po­nui R. Va­lat­kai var­gu ar bū­tų ki­lęs no­riu­kas šlo­vin­ti nau­jo­sios Len­ki­jos kū­rė­jo ne­rea­li­zuo­tus nuo­pel­nus lie­tu­viams.

Ga­li­ma tie­siai sa­ky­ti, J. Pil­suds­kio fe­de­ra­liz­mas ma­žai kuo sky­rė­si nuo bol­še­vi­kų na­cio­na­li­nės po­li­ti­kos pri­nci­pų, tarp ku­rių yra ir tau­tų są­jun­gos bei fe­de­ra­ci­jos pro­pa­ga­vi­mas bei „į­gy­ven­di­ni­mas“.

Kad rei­kia la­bai kri­tiš­kai ver­tin­ti J. Pil­suds­kio vie­šus par­eiš­ki­mus, ne­dvip­ras­miš­kai yra at­sklei­dęs kny­gos „Jo­zef Pil­suds­ki. Mys­li, mo­wy i ros­ka­zy“ (Wars­za­wa, 1989) su­da­ry­to­jas ir jos įva­di­nio straips­nio „Slo­wo jest czy­nu tes­ta­men­tem“ au­to­rius Bohdanas Urbanovskis (Boh­dan Ur­ban­kows­ki). Ci­tuo­ja­me straips­nio iš­trau­kė­lės ver­ti­mą: „Pil­suds­kis bu­vo vie­nas iš pa­sku­ti­nių­jų di­džių­jų po­li­ti­kų, ku­rie pa­tys ra­šė sa­vo straips­nius ir kal­bas. Tad ir pir­mus, ir an­trus ga­li­ma lai­ky­ti pa­ti­ki­mais šal­ti­niais, iš ku­rių sem­si­mės Pil­suds­kio min­čių, tu­rė­da­mi gal­vo­je dvi iš­ly­gas.

P i r m a. Pil­suds­kis kaip vie­nas iš il­giau­siai Eu­ro­po­je vei­kian­čių kons­pi­ra­to­rių ži­no­jo, kad žo­džiai tin­ka pa­žiū­roms slėp­ti, ti­krie­siems tiks­lams mas­kuo­ti. Šių nuo­sta­tų jis lai­kė­si iki am­žiaus ga­lo. Ku­rie ne ku­rie by­lo­ji­mai tai­gi bu­vo dau­giau mas­kuo­ja­mo­jo po­bū­džio“ (p. 7).

Aiš­kiau ir tiks­liau pa­sa­ky­ti apie J. Pil­suds­kio lo­zun­gų ver­tę var­gu ar įma­no­ma. Ki­taip sa­kant, šiam Len­ki­jos va­do­vui ne­bu­vo sve­ti­mas pri­nci­pas: tiks­las pa­tei­si­na prie­mo­nes. Tad šis pri­nci­pas lei­džia jį, kad ir ne to­kio dras­tiš­ko bū­do, sta­ty­ti gre­ta Sta­li­no, Hit­le­rio, Mu­so­li­nio ar Fran­ko.

Kaip ir šie iš­skir­ti­niai pa­sau­lio is­to­ri­jo­je tau­tų žu­di­kai ir en­gė­jai, apie ku­rias ne ku­rias tau­tas la­bai pa­ki­liais žo­džiais kal­bė­ję, J. Pil­suds­kis yra pa­sa­kęs komp­li­men­tų ir lie­tu­vių tau­tai. Tik pa­klau­sy­ki­me, kaip jis 1922 m. ba­lan­džio 20 d. Vil­niu­je ati­da­vė pa­gar­bą sa­vo kal­bo­je apie bend­rą Len­ki­jos ir Lie­tu­vos is­to­ri­ją Vil­niaus mies­to įkū­rė­jams lie­tu­viams. Iš­reiš­kęs sa­vo su­si­ža­vė­ji­mą Pe­ter­bur­go ir Ro­mos mies­tais ir jų sta­ty­to­jų žyg­dar­biu, mar­ša­las tę­sė:

„Ne­ga­liu už­mirš­ti, kad tarp šių sos­ti­nių bu­vo ir bran­gu­sis, my­li­ma­sis Vil­nius, iš­kel­tas į sos­ti­nių gre­tą – ga­li­ma tai at­vi­rai pa­sa­ky­ti – ne len­kų ran­ka, bet di­de­lė­mis lie­tu­vių tau­tos pa­stan­go­mis tuo me­tu, kai ji ve­dė be­tar­piš­ką ir di­džią ko­vą su ap­lin­ki­niu pa­sau­liu, ne­išs­ki­riant nė Len­ki­jos. Di­džių­jų pa­go­niš­ko­sios Lie­tu­vos did­vy­rių ne­pap­ras­ta va­lia, ku­rie ta­da kū­rė di­džią vals­ty­bę nuo jū­ros iki jū­ros, nuo iš­gar­sin­to­sios Mask­vos iki ten – tam­sio­sios Vys­los pa­kran­čių, va­lia di­džių­jų ri­te­rių, jau­di­na­mai pri­lygs­tan­čių Kęs­tu­čiams ir Al­gir­dams, taip pat ly­giai di­džių is­to­ri­niuo­se Vy­tau­to ir Jo­gai­los gin­čuo­se – iš­mū­ri­jo šiuos mū­rus, pa­dė­jo mū­sų mies­to kaip sa­vo sos­ti­nės pa­ma­tus.“ (p. 92–93).

Ko­kie pui­kūs žo­džiai! An­ti­zom­bių is­to­ri­kai ir ak­ty­vis­tai ga­lė­tų pa­si­rū­pin­ti, kad mies­to me­ras prie kiek­vie­no plen­to Vil­niaus prie­igo­se pa­sta­ty­din­tų po obe­lis­ką su šiuo teks­tu, liu­di­jan­čiu J. Pil­suds­kio nu­brėž­tą am­ži­ną dvie­jų tau­tų drau­gys­tę.

Tie žo­džiai bu­vo pa­sa­ky­ti pa­čiu lai­ku. J. Pil­suds­kis at­vy­ko į Vil­nių, kai 1922 m. sau­sio 20 d. Vil­niaus žan­da­rai ir pro­ku­ro­rai su­ki­šo į Lu­kiš­kių ka­lė­ji­mą 33 lie­tu­vių ir bal­ta­ru­sių vei­kė­jus. Tarp su­im­tų­jų bu­vo bro­liai My­ko­las ir Vik­to­ras Bir­žiš­kos, ka­nau­nin­kas Juo­za­pas Kuk­ta, li­te­ra­tas Pra­nas Au­gus­ta­tis, And­rius Ron­do­mans­kis (vė­liau – Ran­do­mo­nis) ir 13 bal­ta­ru­sių. Jų vi­sų są­ra­šas pa­skelb­tas Vik­to­ro Bir­žiš­kos kny­go­je „Dėl mū­sų sos­ti­nės. Ne­už­gi­ju­sios žaiz­dos“ (II leid., Lon­do­nas, 1967. – P. 277–280).

J. Pil­suds­kis ga­lė­jo drą­siai gir­ti lie­tu­vių did­vy­rius: tie 33 su­im­tie­ji va­sa­rio 5 d. bu­vo per šal­čius iš­ga­ben­ti į tuo lai­ku abi vals­ty­bes sky­ru­sią ne­utra­lią­ją zo­ną ir prie Vie­vio pa­lik­ti vals­tie­čio tro­bo­je, kad at­vy­kę Kau­no lie­tu­viai juos pa­siim­tų. O po to, ko­vo 4 d. Len­ki­jos Sei­mas ap­va­ly­tą ir nuo ki­tų lie­tu­vių mies­tą bei vi­są kraš­tą, kaip et­nog­ra­fi­nę len­kų sri­tį įjun­gė į Len­ki­jos vals­ty­bę. Tai­gi J. Pil­suds­kis ge­rai ži­no­jo se­ną lo­ty­nų po­sa­kį: De mor­tuis aut be­ne aut ni­hil (apie mi­ru­sius ar­ba ge­rai, ar­ba nie­ko). Kil­nus žmo­gus pa­si­rin­ko kal­bė­ti ge­rai.

Teo­ri­nius ir pra­kti­nius, t.y. ka­ri­nius, to įjun­gi­mo pa­grin­dus pa­dė­jo tas pats J. Pil­suds­kis. An­tai 1919 m. va­sa­rio 7 d. Bel­ve­de­ry­je (Var­šu­vo­je bu­vu­si J. Pil­suds­kio re­zi­den­ci­ja) Vla­dis­la­vas Ba­ra­novs­kis (Wla­dis­law Ba­ra­nows­ki) kalbėjosi su mar­ša­lu. Jo me­tu šis pa­sa­kė to­kią min­tį: „Šiuo me­tu Len­ki­ja iš tie­sų yra be sie­nų, ir vis­kas, ką šiuo po­žiū­riu ga­li­me lai­mė­ti Va­ka­ruo­se, pri­klau­so nuo An­tan­tės, kiek ji no­rės ma­žiau ar dau­giau pa­spaus­ti vo­kie­čius. Ry­tuo­se tai ki­tas rei­ka­las, – ir čia Ko­men­dan­tas su­si­mąs­tė, – čia du­rys, ku­rios at­si­ve­ria ir už­si­da­ro, pri­klau­so, kas ir kaip pla­čiai jė­ga jas ati­da­rys …“ (Dr. W. Bra­nows­ki. Roz­mo­wy z Pil­suds­kim. 1916–1931.– Wars­za­wa: Bib­lio­te­ka Pols­ka, 1938. – P. 124). Tai­gi Ry­tuo­se „du­rys“, t.y. sie­nos įma­no­mos nu­sta­ty­ti tu­ri­mo­mis jė­go­mis, ypač jei joms už­ten­ka pra­ncū­zų tei­kia­mų šau­tu­vų, kul­kos­vai­džių ir pa­tran­kų.

J. Pil­suds­kis, kad ir kri­tiš­kai ver­ti­no sa­vo glo­bė­jos An­tan­tės, ypač Ang­li­jos, po­li­ti­ką, vis dėl­to kiek de­ri­no­si prie jos. Ne­tru­kus, tų pa­čių me­tų ba­lan­džio 6 d., laiš­ke ki­tam sa­vo pa­ti­ki­mams žmo­gui, Leo­nui Va­si­levs­kiui, jis vėl ra­šė apie du­ris: „Ta­riuos, kad ar­ti­miau­siu lai­ku ga­lė­siu at­ver­ti tru­pu­tį du­ris po­li­ti­kai, su­si­ju­siai su Lie­tu­va ir Bal­ta­ru­si­ja. Ži­nai ma­no tuo at­žvil­gius pa­žiū­ras, grin­džia­mas tuo, kad ne­no­riu bū­ti nei im­pe­ria­lis­tas, nei fe­de­ra­lis­tas, kol ne­tu­riu ga­li­my­bės rim­tai kal­bė­ti dėl tų da­ly­kų – ne­tgi ir su re­vol­ve­riu ki­še­nė­je. Dėl to, kad Die­vo pa­sau­ly­je pra­de­da, ro­dos, nu­ga­lė­ti ple­pa­lai apie žmo­nių bei tau­tų bro­ly­bę ir ame­ri­kie­čių dok­tri­nė­lės, su mie­lu no­ru links­tu į fe­de­ra­lis­tų pu­sę.“ To­liau va­das dės­tė, kiek daug jis kal­bė­jęs bri­tų at­sto­vui apie san­ty­kius su Lie­tu­va ir kaip ti­kė­ję­sis, pa­de­da­mas lat­vių, tuos Kau­no lit­vi­nus pa­lenk­ti (L. Wa­si­lews­ki, Jo­zef Pil­suds­ki. Ja­kim Go zna­lem. – Wars­za­wa: „Roj“, 1935. – P. 175–176).

Ga­na tiks­lų Lie­tu­vos prob­le­mos spren­di­mą, puo­se­lė­tą „fe­de­ra­lis­to“ J. Pil­suds­kio, ma­to­me iš jo po­kal­bio 1920 m. rugp­jū­čio pa­bai­go­je ar rug­sė­jo pra­džio­je su mi­nė­tu V. Ba­ra­novs­kiu:

„Mū­sų san­ty­kį su Lie­tu­va ga­li­ma nu­sta­ty­ti, iš­brau­kus vo­kie­čių ap­ka­sų li­ni­jas, taip su­si­ta­rus su lie­tu­viais, t.y.:

a) ar­ba et­nog­ra­fi­nė Lie­tu­va, o Vil­nius – Len­ki­jai,

b) ar­ba lie­tu­viš­kai-len­kiš­ka Lie­tu­va su Kau­nu ir Vil­niu­mi, o tarp len­ki­jos ir Lie­tu­vos – są­jun­ga“ (W. Ba­ra­novs­ki, cit. veik., p. 137)

Iš to­kio J. Pil­suds­kio san­ty­kių for­mu­la­vi­mo aiš­ku, kad Vil­nius ne­prik­lau­so et­nog­ra­fi­nei Lie­tu­vai. Tad kur et­nog­ra­fi­nė Lie­tu­va Ry­tuo­se bai­gia­si? Pa­gal Šven­to­sios, Ne­vė­žio ar Du­by­so upes? Ar­gi ne Hen­ri­ko Sen­ke­vi­čiaus ro­ma­nas „Tva­nas“ pa­tvir­ti­na, kad Liau­dos ba­jo­rai, gy­ve­nan­tys Ne­vė­žio de­ši­nia­ja­me kran­te, ro­do lit­vi­nų et­no­so plo­to pa­bai­gą ry­tuo­se? O Van­džio­ga­la ir Bab­tai?

Ta­čiau pri­si­min­ki­me pa­sa­ky­mą: ne­rei­kia iš­ger­ti vi­sos jū­ros, kad įsi­ti­kin­tum, jog van­duo yra sū­rus. Tad ir Ju­ze­fo Pil­suds­kio „pa­lan­ku­mą“ lie­tu­viams pa­li­ki­me ka­pi­ta­li­nėms stu­di­joms.

Pa­mė­gin­ki­me pa­da­ry­ti ke­lias iš­va­das.

Pir­ma. Dis­ku­si­jos tarp an­ti­zom­bių ir zom­bių iki šiol dar nė­ra bu­vę, nes an­ti­zom­biai nė­ra mė­gi­nę pa­neig­ti nė vie­no zom­bių ar­gu­men­to, ko­dėl rei­kia mums var­to­ti su­lie­tu­vin­tus sve­tim­var­džius – ra­šy­ti juos lie­tu­viš­ku rai­dy­nu ir pri­de­rin­tus prie lie­tu­vių kal­bos gra­ma­ti­kos sis­te­mos.

An­tra. An­ti­zom­biai sa­vo opo­nen­tus ir bend­rą jų gi­na­mą sve­tim­var­džių ra­šy­bos pri­nci­pą „nei­gia“ kas­kart vis įman­triau pra­var­džiuo­da­mi vi­so­kiais pa­va­di­ni­mais ir cha­rak­te­ris­ti­ko­mis. Šio me­to­do vir­šū­nę pa­sie­kė an­ti­zom­bis Rim­vy­das Va­lat­ka apž­vel­gia­ma­me straips­ny­je pa­va­di­nęs sve­tim­var­džių lie­tu­vi­ni­mo ša­li­nin­kus zom­biais.

Tre­čia. Pa­grin­di­nis an­ti­zom­bių „ko­zi­ris“, ku­riuo jie ti­ki­si „nu­kirs­ti“ zom­bius, yra rė­mi­ma­sis pra­ei­ties as­me­ny­bė­mis ir įvai­rių ins­ti­tu­ci­jų nu­ta­ri­mais. Tų as­me­ny­bių ir nu­ta­ri­mų in­terp­re­ta­ci­ja ne vie­nu at­ve­ju ne­tiks­li.

Glo­ri­fi­kuo­ti Ju­ze­fą Pil­suds­kį ir jo pro­pa­guo­tą Ka­rū­nos ir Lie­tu­vos Di­džio­sios Ku­ni­gaikš­tys­tės tau­tų fe­de­ra­ci­ją reiš­kia vi­siš­ką rea­laus gy­ve­ni­mo ne­su­vo­ki­mą.

Autorius yra kalbininkas, habilituotas  daktaras, profesorius

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. A. Piročkinas. Lenkų politikai sprendžia lietuvių kalbos problemas
  2. A. Piročkinas. Dideliems žmonėms leidžiama klaidinti visuomenę
  3. Visuomenė ir kalbininkai atkakliai reikalauja, kad Prezidentė ir Vyriausybė gintų valstybinę kalbą ir Lietuvos teritorinį vientisumą (nuotraukos)
  4. A. Paulauskienė. Lietuvių kalbos išdavystė tebevyksta
  5. A. Juozaitis: Imperijos nyksta, bet lieka imperiniai žmonės
  6. Č. Iškauskas. „Vierchų” papročiai ir lenkų kalbos ekspansija
  7. P. R. Liubertaitė. Pagrindinės tvirtovės – valstybinės kalbos gynyba dar nebaigta
  8. A. Vailentienė. Ar reikėjo Lietuvai priimti Hymanso projektą?
  9. I. Šimelionis. Mano pilsudskiada
  10. A. Liekis. Prezidentinė Lietuva ir Lietuvių Tautos likimas (video)
  11. V.Turčinavičius. Geopolitikos spąstuose, arba Neutralumo bejėgiškumas
  12. S. Jegelevičius. Nepaskelbtas Lenkijos karas Lietuvai (1918 – 1920)
  13. Č. Iškauskas. J. Pilsudskio širdies kapas: ar verta prie jo nusilenkti?
  14. Kaune rengiama konferencija Spalio 9-ąjai – Vilniaus dienai paminėti
  15. I. Gasperavičiūtė. Kas kam įvarčius muša?

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 34

  1. Žemyna says:
    9 metai ago

    Šiandien Grinevičiūtės laidoje AK buvo pavadinta teroristų gauja – taip, kaip turėtų būti vadinama šiuolaikiais terminais už savo veiksmus Vilniaus krašte…

    Atsakyti
  2. Juosta says:
    9 metai ago

    Geras straipsnis, liūdna, kad turime tokį antilietuvį Valatką, buvo laikai,kai jis buvo tikrai įdomus žurnalistas, kągi laikas bėga kuom gi save įreikšminsi, jei ne žemindamas kitus.

    Atsakyti
  3. lietuvis says:
    9 metai ago

    Geras straipsnis, gaila pas Piročkiną kalbos nesimokiau… Valatka su Savukynu turi atidirbti lenkams už pinigus leidžiant knygą…

    Atsakyti
    • XWQ says:
      9 metai ago

      Pinigai, kaip žinoma, nekvepia, bet nuo valatkų ir savukynų sklinda “lenkiškas kvapelis”…

      Atsakyti
      • Žemyna says:
        9 metai ago

        Plius nuo Antano. To, kur Smetona.

        Atsakyti
  4. tikras lietuvis says:
    9 metai ago

    Manau, kad valatkas laikas suimti.

    Atsakyti
  5. redaktoriams says:
    9 metai ago

    Anatolijus?! Piročkinas juk Arnoldas….

    Atsakyti
  6. Algimantas says:
    9 metai ago

    Baisu,kai šių dienų pilsuckininkams žiniasklaidoje suteikiamiamos plačios gailmybės tyčiotis iš Lietuvos ir plauti žmonėms smegenis visokiomis demagogijomis ir išvedžiojimais.

    Atsakyti
  7. Artojas says:
    9 metai ago

    Straipsnis su “ausytėmis” . Prie ko čia Stalinas, Hitleris, Musolinis ar Franko, Jeigu jau paminėti, tai reiktų dar paminėti , kodėl ir kaip jie pateko į valdžią. Kas įkūrė boševizmą Rusijoj ir kaip atėjo į vadžią Stalinas. Kodėl ir kaip į vadžią atėjo Hitleris, Musolinis ir Franko , ir kodėl jiem atėjus valstybės atsigavo, , o komunistinėj Rusijoj milijonai mirė iš bado O kas dabar naikina Lietuvos valstybę ir tautą ? Kodėl aukšščiausi Lietuvos paregūnai slepia ar klastoja savo biografijas ? Prie normalios valdžios, dabar Lietuvoje, lietuvių galėjo būti keturi su puse milijono, o kiek dabar yra ? Tauta negali užsidirbti pragyvenimui, paskendusi skolose.
    Straipsnis kontraversiškas, konservatoriškas.

    Atsakyti
    • tikras lietuvis says:
      9 metai ago

      Nepripaišyk to ko nėra: straipsnis yra apie kalbos, o ne kokius kitokius dalykus.

      Atsakyti
  8. ONA says:
    9 metai ago

    Tai ,kad Valatka seniai tapo pasiputusiu kalakutu ir jo vepsėjimas tapo atgrasus

    Atsakyti
  9. Kažin says:
    9 metai ago

    Manau, kad Valatkos rašiniai neverti, kad juos skaitytum, o juo labiau, kad į juos atsilieptum… Tas pats yra ir dėl išgamos Pilsudskio. Jis šalintinas iš Lietuvos istorinės atminties lygiai, kaip ir tie Maskvos “balvonai” nuo Žaliojo tilto.

    Atsakyti
    • dr.Jonas Ramanauskas joramlt@yahoo.com says:
      9 metai ago

      Pritariu, valatka ir valkata susideda is tu paciu raidziu. Matomai ata Patacko kumstis buvo per silpnas atkratyti durnas valkatos smegenis. Slyksciuosi tuom valkata. Kiekvienas save gerbiantis lietuvis NIEKADA neturetu sveikintis, paduoti ranka ar nors truputi bendrauti su tokiu valkata. Siuncia jam panieka.

      Atsakyti
  10. fanera says:
    9 metai ago

    Dėkoju Profesoriui už puikų straipsnį, aiškias, argumentuotas mintis.
    Pritariu tiems, kurie siūlo valkatos (puikus apibūdinimas savąstį pametusiam) rašliavų pernelyg giliai širdin neimti.
    Tačiau manau, kad išbraukti tokius ir panašius iš istorijos per anksti, nes juos ir jų metodus žinoti būtina, kad galėtume ateityje atpažinti ir kovoti. Niekšų ir išdavikų atsiranda visais laikais ir visose tautose.
    Mes nuo šito neapsaugoti. Tad mokykimės neuralizuot parazitus. O straipsnyje išdėstyti faktai tam mokslui ir pasitarnauja.

    Atsakyti
  11. Kažin says:
    9 metai ago

    Gal Pilsudskio citavimai mokslui ir pasitarnautų tokiu atveju, jeigu 1922 m. balandžio 20 d. Vilniuje Pilsudskio sakytos kalbos cituojami žodžiai būtų neimami už gryną pinigą, o aiškinami atsižvelgiant į to meto politinių įvykių aplinkybes. Manau, kad tai sulenkėjusių lietuvių (taigi ir paties Pilsudskio) silpnybei – jų savimeilei paglostyti visiško sulenkėjimo ir Vilniaus žemių visiško tapimo Lenkija, lietuvybės laidojimo Vilnijoje proga sakyti žodžiai. Taigi citata yra grynai iš proginės politinės kalbos, sakytos paties savęs aukštinimo ir Lenkijos galybės pabrėžimo tikslais…

    Atsakyti
  12. Pakirkšnutė says:
    9 metai ago

    “Di­džių­jų pa­go­niš­ko­sios Lie­tu­vos did­vy­rių ne­pap­ras­ta va­lia, ku­rie ta­da kū­rė di­džią vals­ty­bę nuo jū­ros iki jū­ros, nuo iš­gar­sin­to­sios Mask­vos iki ten – tam­sio­sios Vys­los pa­kran­čių, va­lia …”
    —-
    Gražūs Pagoniški žodžiai.

    Atsakyti
  13. Druskininkai, gal karščiuojate? says:
    2 metai ago

    Susitaikymas ar nepagarba istorijai? Druskininkuose ketinama įamžinti lenkų maršalo J.Pilsudskio atminimą
    – 15min.lt/naujiena/aktualu/lietuva/susitaikymas-ar-nepagarba-istorijai-druskininkuose-ketinama-iamzinti-lenku-marsalo-j-pilsudskio-atminima-56-2010448?copied

    Atsakyti
    • Žemynai says:
      2 metai ago

      Kaip psichoanalitikas – mėgėjas, iškart supratau priežastį. Lengviausiai galima atspėti ir kas iš viršūnių tam pritars. Ką populiacija (nesikabinėkite, šis lietuviškas žodis čia tinka) išrinko, tą ir turi. Populiacijos daug, tautos – likučiai.

      Atsakyti
    • jo says:
      2 metai ago

      Manau, Druskininkai čia nesivadovauja vien tik savo galvėlėmis, jie tik žengia koja kojon su didesnėmis jėgomis. Štai kaip teigiamai apie Pilsudskio darbus ir planus kalba pažangi televizija LRT, kuri visada atspindi valstybės elito ketinimus:
      „Pilsudskis yra kilęs iš istorinės Lietuvos. Jis nemato siauros tautinės Lenkijos. Priešingai, Lenkiją jis regi kaip modernią daugiatautę valstybę, kuri turėtų susiformuoti kaip atskiras geopolitinis vienetas Rytų Europoje. Valstybę, kuri vienytų kitas Rytų Europos tautas ir valstybes, veiktų lygiagrečiai taro Vakarų ir Rytų Europos ir nebūtų priklausoma nei nuo Vakarų Europos, nei nuo Rusijos, nei nuo Vokietijos. Ir kad iš daugelio tautų sujungta Lenkija būtų stipri, savarankiška ir ilgaamžė.

      Žiūrint vienu aspektu, tai buvo labai racionalu. Tiesą sakant, tam tikru aspektu tai buvo panašu į Europos Sąjungos projektą. Pilsudskis siekė sukurti didelę Lenkiją.“

      „Kas keisčiausia, Pilsudskio planams priešinosi praktiškai visos tuometinės ryškiausios Lietuvos politinės jėgos. Tie patys socialistai ir socialdemokratai, kas yra išties paradoksalu, kadangi Piłsudskis pats buvo socialistas. Lietuvių socialistai ir socialdemokratai kalbėjosi su lenkų socialistais ir socialdemokratais visa puokšte klausimų, bet negalėjo susitarti dėl bendro valstybingumo“, – nuogąstauja istorikas.

      „Kitas dalykas, kad krikščionys demokratai taip pat kategoriškai priešinosi Pilsudskio planams. Jiems, iš esmės, nepritarė ir tautininkai, nors tai tikriausia buvo racionaliausiai mąstanti politinė jėga, kuri bent jau buvo linkusi kalbėti. Manyčiau, kad tai, kas vienijo lietuvius tautininkus, tai yra Tautos pažangos partiją, vėlesnę Lietuvos tautininkų sąjungą, su Lenkijos dešiniaisiais, ypatingai Pilsudskio politine stovykla, buvo strateginis mąstymas.“

      Taigi, va, mums jau darosi labai keista, kad Pilsudskio planams kurti didelę Lenkiją priešinosi visos Lietuvos politinės jėgos. Suprantate, pasirodo, kad mums tai yra labai keista, tiesiog keisčiausia! Kaip įmanoma to nenorėti?!!! O juk to turėjo norėti kairieji, nes Pilsudskis buvo socialdemokratas. Ir to turėjo norėti dešinieji, nes Pilsudskio stovykla buvo Lenkijos dešinieji. (Kaip ir dera tikroje propagandoje – ji turi būti pritaikyta visiems norintiems: ir kairiems, ir dešiniems, nors ten vienas sakinys prieštarauja kitam.)

      Atsakyti
      • >>>jo says:
        2 metai ago

        Tiems, kas nekenčia Lietuvos, yra vienas ir tas pats, kas Lietuvą prijungs: kokia valstybė iš Vakarų ar iš Rytų, kad tik Lietuvos neliktų. O imperinis mąstymas ir veiksmai visur vienodi.

        Atsakyti
    • Dar says:
      2 metai ago

      Reikia stalina paskelbt vilniaus ir klaipedos garbes pilieciu, bus teisetas pagrindas ir jam paminklus siuose miestuose statyti. Juk jo “teviska” zudiko ranka mums juos grazino. Didesniu proto ubagu ir vasalu jau nebutu imanoma tapti. Druskininku sanatorijos negydo stokholmo sindromo? Kol proto ubagas malinovskis bus meru, turbut ir negydys. O paminkla nusikalteliui pilsudskiui siulau statyt su placiai praziota burna i kuria butu igrustas lietuvos zemelapis. Na ir dar ziupsnelis lietuvos zemes. Butu puikus paminklas.

      Atsakyti
      • >>>dar says:
        2 metai ago

        Prisiminkime taip vadinamą Grūto parką, pakankamai savotiškas reikalas, galvok, kaip nori…

        Atsakyti
        • Ten says:
          2 metai ago

          Muziejus, bet siuo atveju kalbama apie statyma mieste kurio lenku okupacijos metais ir buvo paskelbtas garbes pilieciu. Savotiskas reikalas, savotiskas okupacijos iteisinimas. Dar kokiam lenku bendrininkui f. fochui truksta paminklo.

          Atsakyti
          • muziejai says:
            2 metai ago

            venclovos namas, Grūto…, neries mokykla ir pan. O cvirka užkliuvo? Tik dėl sklypo galimai? Tai muziejai ir nieko daugiau? O gal galimai sovietų okupacijos ilgesys? O čia gal galimai lenkų okupacijos ilgesys? Kas įjungs melo detektorių?

  14. >>>jo says:
    2 metai ago

    Tiems, kas nekenčia Lietuvos, yra vienas ir tas pats, kas Lietuvą prijungs: kokia valstybė iš Vakarų ar iš Rytų, kad tik Lietuvos neliktų. O imperinis mąstymas ir veiksmai visur vienodi.

    Atsakyti
  15. >muziejai says:
    2 metai ago

    Daug kas man uzkliuvo, ne tik cvirka ar kubilinsko kuryba vaiku mokomojoj programoj. Uzkliuva ir vata, del kurios sitie kolaborantai vis dar musu gyvenime sklando. Nes seime ir ministerijose pilna kgb vatos kuri darys viska, kad tai isliktu kuo ilgiau. Ir lenkiskos vatos, iteisinusios xwq, veliau iteisins ir heroglifus lenkiskom raidem

    Atsakyti
  16. Seimas neatsilieka! says:
    2 metai ago

    Asanavičiūtė apie Konstitucinį įstatymą, apibrėžiantį daugybinės pilietybės sąlygas: derinami paskutiniai štrichai
    – delfi.lt/news/daily/lithuania/asanaviciute-apie-konstitucini-istatyma-apibrezianti-daugybines-pilietybes-salygas-derinami-paskutiniai-strichai.d?id=92597253

    Atsakyti
  17. KLAUSIMAS: says:
    2 metai ago

    Jūratė Sofija Laučiūtė. Nepagarba istorijai ar išdavystė ?
    – propatria.lt/2023/02/jurate-sofija-lauciute-nepagarba.html

    Atsakyti
  18. Nuoroda says:
    2 metai ago

    10–12. Apie Juzefą Pilsudskį, kurį lietuviai ir lenkai vertina visiškai skirtingai.
    – lrt.lt/mediateka/irasas/2000267408
    nuo 02:10 min. – „Pasaulio lyderių rubrikoje pokalbis apie Juzefą Pilsudskį, kurį lietuviai ir lenkai vertina visiškai skirtingai. Apie jį kalbamės su rašytoju Regimantu Dima.”
    Daugiau – paieškoje
    – lrt.lt/paieska
    įrašius Pilsudskio pavardę

    Atsakyti
    • >>>Žemynai says:
      2 metai ago

      Prisiminiau 1988 m. pavasarį… Koks gražus laikas buvo… Tik kodėl tada zajavlienyjie neparašiau? Oi, būčiau prasimušęs! O Tamsta prisimenate tą gražų laiką, kai sovietai griuvo? Nebuvo karščiausio troškimo sustiprinti skęstančios auroros įgulą?

      Atsakyti
      • ... :( says:
        2 metai ago

        Va, va – būtent! Gaila, kad ir manęs tada nebuvo kas įkvepia… O pačiai neatėjo į galvą pasidomėti zajalenijų rašymu. 🙁
        Net ir kitais, 1989 m. pasklidusi žinia apie patenkintą tokios Nijolės prašymą, neįkvėpė. Su bendadarb4mis tada išsižiojusios susižvalgėme – negalėjome patikėti, tikėjomės, jog tai tik dezinfas . Jei ne tas apsižioplinimas, gal dabar nuotraukose iš Seimo ir Feisbuke
        – facebook.com/TVgyvenimasyragrazus/videos/prof-vytautas-landsbergis-ir-nijol%C4%97-o%C5%BEelyt%C4%97-tai-%C5%BEmon%C4%97s-su-kuriais-min%C4%97ti-kovo-11/201403207615802/
        ne ji, o aš būčiau!.. 🙁 . Ir tai apie mane, o ne ją rašytų:
        „ [ … ] ir Nijolė O[ … ]. Tai žmonės, su kuriais minėti Kovo 11 bus prasminga ir įdomu. [ … ] ”
        Ką bepadarysi – tskant
        peniaj na sebia ! (Gal galėtumėte nosinaitę paskolinti?)

        Atsakyti
      • Žemyna says:
        2 metai ago

        Na, wa, net waitinti nesiūlo.
        Paspaudus „Įrašyti”, manoji išpažintis Išnyko, kaip dūmas… 🙁

        Atsakyti
        • >>>Žemynai says:
          2 metai ago

          Jei tai tyčia dingsta, tai trūksta žodžių…. Jei netyčia, tai kodėl iki šiol neiškviečia santechniko, kad svetainę sutvarkytų? Todėl man panašu, kad tyčia… Esu baisiai pašiurpęs, kad nuslėpė kpSS… Sekantis smūgis, spėju, bus dėl stiklainio…

          Atsakyti
          • : >>>Žemynai says:
            2 metai ago

            Tuštumaaaaa……..
            O tikėjausi, kad rasiu bent prašymą ilgai laukus dar palaukti , nes grąžins iš tiesų 🙁
            Bent kokį dubenėlį ašaroms čia pastatytų, ar smėlio maišą pykčiui išlieti…

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Sūduviai
Etninė kultūra

Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo

2025 05 31
Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda | voruta.lt nuotr.
Istorija

Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda

2025 05 31
Liuteronų sodas | M. Avik nuotr.
Architektūra

Vilniaus viešosios erdvės – tarp geriausių Lietuvoje: įvertintos Nacionaliniuose architektūros apdovanojimuose

2025 05 31
„Stasys Museum“ | V. Garlos nuotr.
Gamta ir ekologija

„Stasys Museum“ pirmųjų veiklos metinių proga pristato „Vaikų miško paviljoną“

2025 05 31
V. Zelenskio ir D. Trampo susitikimas Ovaliajame kabinete
Ukrainos balsas

V. Zelenskis: Rusija daro viską, kad kitas galimas susitikimas būtų bevaisis

2025 05 30
Mitingas prieš nekilnojamojo turto mokestį
Pilietinė visuomenė

Birželio 10 d. – antrasis mitingas prieš NT mokestį

2025 05 30
Andrius Kubilius ir Gitanas Nausėda
Lietuvoje

Prezidentas su EK nariu A. Kubiliumi aptarė gynybos stiprinimą

2025 05 30
Prezidentas apdovanojo tėvus ir globėjus
Lietuvoje

Prezidentas apdovanojo nusipelniusius tėvus ir globėjus

2025 05 30

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Bet apie Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo
  • Naivus klausimas apie Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo
  • Naivus klausimas apie Karas Ukrainoje: ar gegužės pabaiga taps lūžio tašku?
  • Naivus klausimas apie V. Zelenskis: Rusija daro viską, kad kitas galimas susitikimas būtų bevaisis

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo
  • Keli netikėti ir skanūs vynuogių panaudojimo būdai
  • Draudikai ragina pasiruošti vasaros netikėtumams
  • Laiku nesutvarkytas automobilio stiklas gali lemti nemažus nuostolius

Kiti Straipsniai

B. Makauskas. Suvalkų sutartis – po šimto metų (VI)

V. Valiušaitis. Lenkams – didvyris, lietuviams – grobikas: 90 metų po J. Pilsudskio mirties

2025 05 12
Pokalbis apie J. Pilsudskį. Renginio plakatas

Vytauto Didžiojo karo muziejuje – susitikimas su knygos apie J. Pilsudskį autoriumi

2025 05 12
Petras Gaučas 1999 m.

N. Tuomienė. Paminėtas lietuvybės puoselėtojo, kartografo P. Gaučo atminimas

2025 05 03
Vilniui vaduoti sąjungos agitacinis lapelis „O Vilniaus nepamiršk, lietuvi!“, XX a. 4 deš. | Vytauto Didžiojo karo muziejaus rinkinių nuotr.

Prieš 100 metų įkurta Vilniui vaduoti sąjunga

2025 04 29
Lietuvių kalba | onvideo.lt nuotr.

A. Kavaliauskas. Lietuvių kalba. Požiūris. Kaita

2025 03 22
Zigmas Tamakauskas, Remigijus Jakulevičius, Antanas Staniulis ir Algimantas Kurlavičius

Z. Tamakauskas. Lietuvių kalba – geroji mūsų motina

2025 02 27
Iškilmingai įteikti VLKK apdovanojimai „Sraigės“ 2025

Iškilmingai įteikti VLKK apdovanojimai „Sraigės“

2025 02 22
Iš 2 knygos „Didžiosios tremtys“ | Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro nuotr.

Prieš 85 metus Vilnijos gyventojai patyrė pirmąsias masines tremtis

2025 02 12
Baidokai garlaivių krantinėje ties Vytauto Didžiojo bažnyčia Kaune, 1908 m. kovo 14 d. išsiųstas David Vizun atvirukas | Šilutės Hugo Šojaus muziejaus rinkinio nuotr.

Lietuvos jūrų muziejus išleido knygą apie Nemuną ir jo žmones

2025 02 12
Seimas | lrs.lt nuotr.

Seimas priėmė Tautinių mažumų įstatymą, bet visuomenininkai įspėja: įstatymas kelia pavojų Lietuvos vientisumui ir nacionaliniam saugumui

2024 11 07

Skaitytojų nuomonės:

  • Bet apie Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo
  • Naivus klausimas apie Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo
  • Naivus klausimas apie Karas Ukrainoje: ar gegužės pabaiga taps lūžio tašku?
  • Naivus klausimas apie V. Zelenskis: Rusija daro viską, kad kitas galimas susitikimas būtų bevaisis
  • Bartas apie Karas Ukrainoje: ar gegužės pabaiga taps lūžio tašku?
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Klaipėdos uostas | portofklaipeda.lt nuotr.

Paskelbti versliausi Lietuvos regionai

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai