Sekmadienis, 18 gegužės, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Visuomenė Žmonės

N. Tuomienė. Paminėtas lietuvybės puoselėtojo, kartografo P. Gaučo atminimas

Nijolė Tuomienė, www.alkas.lt
2025-05-03 08:00:00
30
Petras Gaučas 1999 m.

Petras Gaučas 1999 m. | vle.lt nuotr.

2025 m. balandžio 25 d. Vilniaus universiteto Geomokslų instituto Kartografijos ir geoinformatikos katedra surengė mokslinį seminarą Įvairovės ir pokyčių kartografija (seminaro pristatymą ir programą žr. http://kc.gf.vu.lt/?p=2272), skirtą pagerbti prieš 25 metus tragiškai žuvusio lietuvių geografo ir kartografo, ištikimo lietuvybės puoselėtojo dr. Petro Gaučo (1942–2000) atminimą ir paminėti Vilniaus universiteto Kartografijos centro 30-metį. Žemaitis nuo Krakių visą savo gyvenimą, nuo pat 1966 m. iki mirties, buvo susiejęs su Vilniaus universiteto kartografais, nuo 1971 m. užimdavo vadovaujančius postus VU kartografų padaliniuose, 1981 m. drauge su kitais už Lietuvos TSR atlaso žemėlapių autorinius maketus buvo įvertintas Valstybine premija, vadovavo Didžiojo Lietuvos atlaso rengimo darbams.

Didžiausia P. Gaučo svajonė ir tikslas buvo sudaryti ir išleisti išsamų plačios apimties Lietuvos istorijos atlasą, kurį jis laikė valstybingumo dokumentu. Jam 1991–1993 m. būnant vadovu ir vyriausiuoju redaktoriumi, Kartografijos laboratorijoje buvo paruošta 78 žemėlapių autoriniai originalai Lietuvos istorijos atlasui. Seminare daug dėmesio buvo skirta Gaučo sudarytiems istoriniams Lietuvos ir Vilnijos krašto žemėlapiams, šių darbų tąsos problemoms.

Seminaro dalyviai ir svečiai aptarė kruopštaus kartografo, mokslininko, kantraus ir reiklaus pedagogo bei nuoširdaus patarėjo palikimą – jo publikuotų ir nebaigtų darbų, kurie tęsiami iki šių dienų, gausą. Buvusį kolegą prisiminė jo bendražygiai ir mokiniai: Petras savo analitiniu mąstymu ir erudicija buvo istorikas, o darbštumu ir konkretumu – kartografas. Artimieji dalijosi jautriais biografijos faktais – gražia tradicija tapo jo profesinė šeimos linija: vienaip ar kitaip jo šeimos nariai savo gyvenimą susiejo su geografija ir kartografija. Visus, kurie pažinojo Petrą, žavėjo jo sodo sklype auganti daugiau nei 80 rūšių žydinčių jurginų kolekcija, skiepytų vaismedžių įvairovė.

Mokslo seminaras, skirtas geografui ir kartografui dr. P. Gaučui atminti
Mokslo seminaras, skirtas geografui ir kartografui dr. P. Gaučui atminti | G. Baconytės nuotr.

Petrą Gaučą ypač domino besikeičianti Rytų Lietuvos regiono istorija, gyventojų etninė ir kalbinė padėtis: slavėjimo priežastys ir pasekmės. Kartu su kalbininkais jis dažnai lankydavosi įvairiuose Rytų Lietuvos kaimuose, miesteliuose, mokyklose, valstybinėse įstaigose.

Be to, didelį dėmesį jis skyrė užribio lietuvių tautinėms problemoms: ne kartą aplankė lietuviškas salas Baltarusijoje, kur veždavo literatūrą ir Lietuvos istorijos žemėlapius, skatino gyventojus puoselėti tautiškumą, saugoti kalbą ir papročius. Jį vadino gyva Vilnijos krašto istorijos ir geografijos klausimų enciklopedija.

Ypač pavyko apibendrinamojoje seminaro dalyje vykusi diskusija Gyventojų etninės ir lingvistinės savivokos pokyčiai Rytų ir Pietryčių Lietuvoje, kurią sumaniai parengė ir vedė vienas iš seminaro rengėjų studentas Vilius Talkevičius. Galbūt todėl, kad šie klausimai dr. Petrui Gaučui buvo vieni svarbiausių – jis visą gyvenimą aistringai domėjosi lietuvybės klausimais. Gerokai nukrypdamas nuo tiesioginių savo užduočių tuometiniame universitete, svarbiausius šio Lietuvos regiono raidos klausimus jis apibendrino 1997 m. apgintoje disertacijoje Etnolingvistinė Rytų Lietuvos gyventojų raida. XVII a. antroji pusė – 1939 m., kuri buvo išleista atskira knyga 2004 m.

Mokslo seminaras, skirtas geografui ir kartografui dr. P. Gaučui atminti
Mokslo seminaras, skirtas geografui ir kartografui dr. P. Gaučui atminti | G. Baconytės nuotr.

Diskusijoje su pranešimais dalyvavo Istorijos instituto XX a. istorijos skyriaus vyresnioji mokslo darbuotoja dr. Vitalija Stravinskienė ir Lietuvių kalbos instituto Geolingvistikos centro vyresnioji mokslo darbuotoja dr. Nijolė Tuomienė. Pastaroji, pati kilusi iš lietuviškos salos Baltarusijoje, pabrėžė, kad ši monografija yra daugelio metų nuoseklaus ir kantraus Petro Gaučo ir kalbininkų – dialektologų, slavistų ir sociolingvistų – bendradarbiavimo rezultatas.

Ši knyga, dr. N. Tuomienės teigimu, tapo pagalbiniu (‚parankiniu‘) šiuolaikinės Rytų ir Pietryčių Lietuvos paribio ir užribio lingvistinės, etnolingvistinės ir sociolingvistinės situacijos tyrėjų leidiniu, nes autorius pateikė mums didelės išliekamosios vertės pavyzdį, kaip išsamiai ir nuosekliai reikia tirti didelės visuomeninės ir mokslinės svarbos problemą, esančią keleto mokslo krypčių sankirtoje, skirtingų tautų, kultūrų ir valstybių interesų sandūroje.

Seminaro diskusijos dalyviai: V. Talkevičius, dr. N. Tuomienė, dr. V. Stravinskienė
Seminaro diskusijos dalyviai: V. Talkevičius, dr. N. Tuomienė, dr. V. Stravinskienė | G. Baconytės nuotr.

Itin svarbūs etnolingvistinės situacijos pokyčiai įvyko Lenkijos okupuotame Vilniaus krašte 1920 – 1939 m. Ir čia, mokslininkės teigimu, Petras Gaučas atliko išsamią kritinę etnolingvistinių tyrimų ir kitų duomenų šaltinių analizę, išaiškino politines, religines ir kultūrines kryptingos tuometinės gyventojų polonizacijos prielaidas. Tai aktualus klausimas, iki šių dienų sprendžiamas ne tik istorikų, etnolingvistų, sociolingvistų, bet ir politikų.

Tuomienė pažymėjo, kad verta priminti, jog vienas pirmųjų mokslininkų, pradėjusių tirti baltarusių kalbos tarmių paplitimą dabartinio Lietuvos ir Baltarusijos paribio teritorijose, buvo baltarusių akademikas Joachimas Karskis. Mokslininkas sudarė ir 1903 m. publikavo žemėlapį, kuriame pažymėjo paribio teritorijas – Varanavo, Benekainių (Baltarusija) ir Eišiškių (Lietuva) apylinkės, kur baltarusių tarmės dar nebuvo vyraujančios.

Autorius vietos gyventojus apibūdino kaip suslavintus autochtonus, kalbėjusius baltų (daugiausia lietuvių) kalbomis. Tačiau beveik iki XX amžiaus pabaigos Lietuva neturėjo žemėlapio, kuriame būtų parodytas kalbų pasiskirstymas Rytų Lietuvoje ir etninėse lietuvių teritorijose. Poreikis buvo didelis. Todėl du lietuvių mokslininkai, geografas Petras Gaučas ir kalbininkas Aloyzas Vidugiris, 1983 m. pirmieji paskelbė keliais etapais rinktus mokslinius duomenis apie lietuvių ir baltarusių kalbų paplitimą paribio plotuose nuo XVIII a. pabaigos iki XX a. pradžios. Buvo atliktas didžiulis darbas, žymėjęs tyrimų krypties pradžią, o tiksliau – atgimimą.

Nepaprasto džiaugsmo Petrui Gaučui suteikė galimybė nubraižyti naują sociolingvistinį Rytų Lietuvos žemėlapį, kuri radosi, kai 1989 m. buvo organizuota speciali ekspedicija. Tuometis Lietuvių kalbos ir literatūros institutas organizavo mokslinę ekspediciją (vadovė – dr. Laima Grumadienė), kad patikslintų lietuvių, baltarusių ir lenkų kalbų paplitimo ribas Rytų Lietuvoje. Tuo metu institutui vadovavęs dr. Aleksandras Vanagas tyrėjams pasiūlė koncentruotis tik ties vakarinėmis 1920–1939 m. Lenkijos okupuoto Vilniaus krašto ribomis ir išsiaiškinti, kokias kalbas 1989 m. vartoja to pakraščio gyventojai.

Į ekspediciją buvo pakviestas ir daug po dvikalbius ir daugiakalbius paribio ir užribio plotus keliavęs kartografas Petras Gaučas. Tarptautinei ekspedicijai, (joje dalyvavo ir Varšuvos universiteto dėstytojai, Vilniaus universitete studijavę Seinų krašto studentai) buvo sudarytos geros sąlygos visą mėnesį autobusu „Latvija“ aplankyti kiek galima daugiau gyvenamųjų buvusio pasienio punktų.

Šios unikalios ekspedicijos dalyviai pamena, kad kelionė prasidėjo pačiame pietiniame taške – buvusiame Kijučių kaime Varėnos rajone, o baigėsi šiauriniuose Zarasų rajono Smalvų ir Ignalinos rajono Gaidės kaimuose. Ekspedicijoje atlikti nuoseklūs kalbų vartojimo tyrimai buvo apibendrinti trijų mokslininkų – prof. Valerijaus Čekmono, dr. Laimos Grumadienės ir dr. Petro Gaučo – sudarytame žemėlapyje Kalbų paplitimas Pietryčių Lietuvoje XX a. pabaigoje.

Šis ir kiti mokslininkų braižyti žemėlapiai pirmiausia 1993 m. buvo paskelbti knygoje Lietuvos rytai (sud. K. Garšva, L. Grumadienė), vėliau – Lietuvių kalbios institute parengtame ir 2019 m. publikuotame leidinyje Valerijus Čekmonas: kalbų kontaktai ir sociolingvistika (sud. L. Kalėdienė (Grumadienė), elektroninė knygos versija: https://lki.lt/kalbu-kontaktai-sociolingvistika-straipsniu-rinkinys-2017/).

Mokslo seminaras, skirtas geografui ir kartografui dr. P. Gaučui atminti
Mokslo seminaras, skirtas geografui ir kartografui dr. P. Gaučui atminti | G. Baconytės nuotr.

Žemėlapyje, nubraižytame tikro šios srities profesionalo Petro Gaučo, tiksliai pažymėtos Rytų Lietuvos regionui būdingų keturių kalbų – lietuvių, lenkų, baltarusių ir rusų – paplitimo zonos. Čia aiškiai matyti, kad beveik visa regiono teritorija, ypač jos pakraščiai palei sieną su Baltarusija, pažymėta kaip vyraujama kalbančiųjų baltarusiškai.

Paradoksalu, bet, anot ekspedicijos dalyvių, dauguma apklaustų vietos gyventojų buvo lenkų tautybės. Be to, tyrėjai akcentavo ir tokį faktą, kad daugiakalbėse regiono vietovėse jie sutiko daug žmonių, kurie gerai mokėjo lietuvių kalbą, bet ja kalbėjo vis rečiau: mat bažnyčioje meldėsi lenkiškai, vaikai mokėsi rusiškose mokyklose, o rajono administracija taip pat kalbėjo rusiškai.

Bendražygiai pamena, kad Petras Gaučas ypač džiaugėsi ne tik galimybe šios ekspedicijos metu aplankyti tiek daug Lietuvos paribio gyvenviečių, bet ir pabendrauti su grupe mokslininkų, kurie, taip pat kaip ir jis, ištikimai domėjosi Rytų Lietuvos reikalais: lituanistais dr. Aloyzu Vidugiriu, dr. Laima Grumadiene, dr. Danguole Mikulėniene, slavistais prof. Valerijumi Čekmonu, Nikolajumi Savičium ir kitais.

Nuoširdus ir dalykiškas Petro domėjimasis tautiniais lietuvių reikalais Rytų Lietuvoje ir Šiaurės Vakarų Baltarusijoje sovietmečiu nebuvo itin skatinamas, o ypač – suprantamas. Dėl to nepaprastai talentingam ir be galo darbščiam mokslininkui sovietmečiu nebuvo lengva kilti karjeros laiptais, nors jo darbai ir buvo aukštai vertinami.

Petras Gaučas buvo žmogus, mokėjęs džiaugtis kitų sėkme, tvirtas lietuvybės šalininkas ir puoselėtojas. Jis buvo aktyvus 1988 m. kovą susikūrusios Vilnijos draugijos steigėjas ir narys, kurios tikslas buvo tęsti Laikinojo Vilniaus lietuvių komiteto, Lietuvių mokslo draugijos, Ryto draugijos, Lietuvių Šv. Kazimiero draugijos darbą lietuvybės puoselėjimo baruose.

Po Nepriklausomybės atgavimo mokslininkas tiesiog atgimė, aktyviai įsitraukė į visuomeninį gyvenimą, daug bendradarbiavo su VLKK . Deja, apmaudi autoavarija nutraukė Petro Gaučo gyvybės siūlą gal pačiais laimingiausiais jam metais – kai jo darbus ėmė pripažinti Lietuvos mokslo elitas, kai jo konsultacijų reikėdavo ir Švietimo ministerijai, ir VLKK, ir daugeliui, kam buvo svarbi lietuvybė.

***

Palaikykite Alkas.lt

Jei manote, kad tokios žinios ir straipsniai yra svarbū – paremkite Alkas.lt veiklą. Tik jūsų dėka galime išlikti nepriklausomi. Paramos būdus rasite čia: alkas.lt/paremti

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Iš Rytų Lietuvos naikinimo istorijos: N. Kairiūkštytė. Lietuvybės naikinimas Lydos krašte
  2. E. Barauskienė. Lietuvybės tiltai tarp Mažosios ir Didžiosios Lietuvos nuo „Aušros“ gadynės iki 1923 metų susijungimo
  3. V. Rubavičius. A. Smetonos reikšmė Lietuvos valstybės atgimimui ir lietuvybės įtvirtinimui
  4. Lietuvių kalbos ir lietuvybės sklaida nuotoliniame pasaulyje
  5. R. Čepaitienė. Kriminalinė koalicija ėmėsi lietuvybės „optimizacijos“
  6. Seime – konferencija apie lietuvybės būklę viešajame gyvenime (tiesioginė transliacija)
  7. Lietuvos Romuvos vaidilė Nijolė Balčiūnienė pagerbta už indėlį į lietuvybės saugojimą (nuotraukos)
  8. Seime su jaunuomene paminėtas valstybinės kalbos statuso atkūrimo 35-metis
  9. Paminėtas už lietuvybę Lenkijos okupuotoje Rytų Lietuvoje kovojusios švietimo draugijos „Rytas“ 100-metis!
  10. P. Gaučas. Tautinė padėtis pietryčių Lietuvoje 1945–1991 m.
  11. A. Barzdenienė. Ne kalbininkai kuria terminus
  12. Prof. Z.Zinkevičius apie Lietuvos praeities didybę ir sunykimą
  13. Iš Rytų Lietuvos lenkinimo istorijos: M. Baužytė-Motiejūnienė. Dubiniai ir dubiniškiai
  14. B. Makauskas. Iš pietryčių Lietuvos lietuvių veiklos 1920–1939 m.
  15. A. Valotka. Laudacija Aldonui Pupkiui 85-mečio proga

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 30

  1. Vilna says:
    2 savaitės ago

    Vertingi duomenys, tačiau paprastai tie, kurie sakosi, kad kalba ‘poprostu’, nevadina savęs nei baltarusiais, nei lenkais, o – ‘tuteišais’. Tai labai vertingi faktai, tačiau nei kalbiškai, nei istoriškai jų radimasis nėra analizuotas, tyrinėtas. Nors į tai kažkiek pasigilinę įžymūs rusų mokslininkai V.Toporovas ir V.Ivanovas nustatė, kad ‘poprostu’ žodžiu buvo vadinama LDK kancialerinė kalba. Tai rodo galimą jų radimosi gilę kalbinę ir istorinę senovę, galimą jų lietuvišką (tarmine prasme) kilmę.

    Atsakyti
  2. Laima says:
    2 savaitės ago

    Kaip gerai, kad Petro Gaučo atminimas taip gražiai paminėtas, nes jis tikrai to vertas. Būtų puiku jo disertacijos pagrindu parengtą knygą išleisti ir e-formatu, kad būtų lengviau prieinama.

    Atsakyti
  3. Vilna says:
    2 savaitės ago

    Istoriškai problemiškas yra “lenkybės” kaip ir izoliuoto ploto atsiradimas į šiaurę nuo Vilniaus už Neries – Maišiogala, Nemenčinė, Pabradė, Glitiškės, Sužionys, Dubingiai. Nejaugi tai gali būti sulenkėjusių (katalikiškų) jotvingių atkeldinimas Radvilų dvarų laikais pasekmė? Istorijos baruose apie tai, regis, tyla.

    Atsakyti
    • skt. says:
      2 savaitės ago

      Netoli Pabradės, į pietus yra Karkažiškės kapinės ( lenkų kalbos,išstūmusios gudų kalbą, plotas).Remdamiesi informacija internete, randame jose palaidotų žmonių asmenvardžius. Didelė dalis jų slaviškos kilmės ( gudiškos, rusiškos ar lenkiškos), bet nemažai ir lietuviškų ar lietuviškos kilmės- Andriulianec ( iš Andriulionis), Liubert ( iš Liubartas), Verikas, Surdokas, Gajlušov (iš Gailiušis), Bukianec ( Bukėnas), Kavševič ( iš Kaušas), Gudanec ( iš Gudėnas), Budrevič ( iš Budraitis), Šymiancova ( iš Šimėnas), Gulbinovič ( iš Gulbinas),Žegarys ( Žagarys), Labuc ( Labutis), Kivilš ( Kivilša), Bagdziun ( Bagdžiūnas)….Į rytus nuo Naujosios Vilnios yra Karklėnų kaimas ir kapinės ( gudų kalbos plotas) . Apie 150 palaidotųjų turėjo pavardę Dovgialo. Rašyba įvairi, bet kilmė lietuviška- Daugėla.

      Atsakyti
      • Vilna says:
        2 savaitės ago

        Labai istoriškai vertingi duomenys. Pavardės nagrinėtinos tarminiu požiūriu, galima įžvelgti jas turinčias jotvingiškų (dzūkiškų) kalbinių bruožų. Mat nuo Pabradės link Maišiogalos, Ukmergės yra žemdirbystei tinkami žemės plotai. Tokios vietos buvo siaubiamos livonų, kad lietuviai neturėtų resursų su jais kariauti. Iš istorijos žinome, kad jotvingiai pasižymėjo kaip žemdirbiai augino grūdines kultūras ir jomis prekiavo. Tokiu atveju į nusiaubtas vietas galėjo atsikelti jau aplenkėjusių jotvingių arba atkelti jie – jau Radvilų laikais.

        Atsakyti
      • Gal taip? - says:
        2 savaitės ago

        Gal reikėtų pasidomėti, kieno bažnyčia toje vietovėje išstūmė senąjį tikėjimą – cerkvė ar kosciolas? Ji ir pakrikštijo savaip.

        Atsakyti
      • Vilna says:
        2 savaitės ago

        Tai, kad Karklėnų kapinėse net apie 150 palaidotų žmonių turi Dovgialo – Daugėlos pavardes yra istorijai svarbus faktas. Pirmiausiai įdomi yra pavardė Dovgialo/Daugėla kaip žodis. Galima įžvelgti, kad jis sudarytas iš priešdėlio ‘dov/dau’ = liet. tarminiams ‘do/zo’ (kas tu – ‘do vienas/zo vienas’?). Tai atitinka lotynų žodį ‘de’, pvz. karaliaus Mindaugo pasiuntinys įvardintas ‘Parbus de Nere’. Lotynų ‘de’ verčiamas ‘iš’. Tokiu atveju turėtume Dovgialo/Daugėla pavardės sudarytos lotynų pavyzdžiu ir reiškiančias, kad jie kilimo yra iš Gialos/ Gėlos. Panašu, kad taip yra sudaryta ir pavardė Požėla (priešdėlis po + žėla). Trumpai sakant, sandus gėl-/žėl- čia turime kaip žodžio kamieną. Taigi galima manyti, kad tie Karklėnuose palaidotieji yra iš Gialos/Gėlos/Žėlos = kilimo sėliai. Kaip žinome, viena iš baltų genčių vadinosi sėliais. Tokiu atveju čia turėtume faktą netoli Vilniaus iš sėlių istorijos, galintį pasitarnauti tiriant senesnius Lietuvos istorijos faktus. Pvz., ieškant tikrosios 1236 m. Soule mūšio vietos.

        Atsakyti
        • skt. says:
          2 savaitės ago

          Pavardė Daugėla ( kita forma -Daugaila) yra kilusi iš dvikamienio lietuviško vardo.Šaknis Daug- :daug ( Daugvilas, Daugirdas, Daugminas, Mindaugas), priesaga -gėl: gelti ( palyg. Jogėla, Norgėla, Dirgėla, Gelgaudas, Gelminas) arba iš “gailas”- stiprus. vardai.vlkk.lt/lietuviu-dvikamieniu-vardu-kilmes-asmenvardziai-ir-ju-kamienu-uzrasymo-ypatybes-vilniaus-naujuju-miestieciu-ir-laiduotoju-1661-1795-metu-sarase/ ,zodynas.lt/vardu-reiksmes/G/gelgaudas

          Atsakyti
          • Vilna says:
            2 savaitės ago

            Pavardės Daugėla gretinimas su Daugvilas, Daugminas, kaip turinčios sandą daug-, yra labai didelis klausimas – yra labai paviršutiniškai atliktas, siaurinantis baltų kalbos dialektiškumą, kai akivaizdu, kad ji gali būti gretintina su Daumantas, Daunoras, Daugirdas, net Dovydas, matant jose dau-/do- kaip priešdėlį ir laikant jas kilusias iš vietos pavadinimų, pasidarytų iš šaknies gėl-/gail-/ gil-/gal-. Taigi nurodytas žodynas yra taisytinas.

        • skt. says:
          2 savaitės ago

          Karklėnai yra buvusioje Nalšios teritorijoje, anksčiau šiose aplylinkėse kalbėta rytų aukštaičių vilniškių patarme ( kaip ir Švenčionių, Ignalinos apylinkėse) Sėliai gyveno šiauriau- dabartinių Kupiškio Rokiškio, rytinės Biržų rajono dalies teritorijoje, taip pat dabartinės Latvijos teritorijoje ( Aizkrauklės, Jekabpilio apylinkės) .vle.lt/straipsnis/seliai/#gallery1-2

          Atsakyti
          • Vilna says:
            2 savaitės ago

            Regis dar A.Vanagas, tyręs hidronimus ar vietų pavadinimus, yra aptikęs sėliškumų Vilniaus apylinkių vietovėse. Be to, tarp sėlių ir nalšių genčių buvo tik joms būdingo kalbinio artimumo. Taip, kad VLE žinios yra jau pasenę. Pradinio g/z/s tarminis kitimas yra galimas. Taigi ir gėl-/zėl-/sėl- keitimasis baltų varduose laikytinas galimu.

          • skt. says:
            2 savaitės ago

            Remiuosi ir doc. dr. Romo Batūros moksliniais darbais. Gal galite pateikti nuorodą į “nepasenusias” žinias? Būtų labai įdomu.

          • Vilna says:
            2 savaitės ago

            Akivaizdu, kad Laisvos Lietuvos valdžios senovės Lietuvos istorijai per tuos 35 gyvavimo metus tinkamo dėmesio neskyrė. Atitinkamų mokslų institutai kardinalių valstybės ir tautos kilmės istorinių klausimų nei kėlė, nei sprendė. Taikstėsi su Lenkijos Lietuvai primesta savo istorija. Štai, kad ir Lietuvai reikšmingi R. Batūros darbai, susiję su Saulės mūšio vietos ieškojimais, nebuvo tęsiami. Pasikliauta tuo kas sovietmečiu buvo galima pasakyti ir ką svetimšaliai kaimynai buvo savo interesais apie tai pasakę. Dėl to istorijos, kalbotyros srityse turime tik “pasenusias” žinias, tautą, nežinančią tikros savo istorijos.
            Šiuo atveju galiu tik atkreipti Tamstų dėmesį į šaltinį – Eiliuotąją Livonijos kroniką, kurioje, kalbant apie livonų žygį, kurio metu įvyko :Saulės mūšis”, aiškiai pasakyta, kad “Jie prieš lietuvis išjojo per laukus ir daug upelių, daugelį vargų patyrė, kol atėjo į tą šalį.” Taigi livonų jota ne prieš Lietuvą, o prieš lietuvius (tai to meto supratimu esminis skirtumas), t.y. jota į lietuvių genties gyvenamą žemę, kuri kaip įvairių mokslų duomenimis nustatyta buvo plotuose tarp Neries ir Nemuno. Kadangi, kaip matyt, iš Kronikos teksto, lietuvių kariuomenė jiems kelią pastojo dar besirenkant organizuotai grįžti nuo Soule vietovės, kurioje buvo upelis ir kurį grįžtant buvo būtina pereiti. Taigi akivaizdu, kad Soule, prie kurios įvyko mūšis, tegalėjusi būti lietuvių žemių pakraštyje ar kaimynės genties (žiemgalių, kurių vyskupystė tęsėsi iki Neries) ) pasienyje. Taigi senųjų tyrinėjimų duomenys, laikant mūšio vieta Šiaulių vietovę, prieštarauja Kronikos kaip šaltinio faktams. Atsižvelgiant į tai, naujaisiais duomenimis Soule mūšio vietos ieškotina Nemenčinės apylinkėse. Pagaliau dirbtinumo įspūdį daro ir pats Nemenčinės pavadinimas.

    • skt. says:
      2 savaitės ago

      Dubingių kapinėse palaidotų asmenų pavardės beveik ištisai lietuviškos, vos viena kita slaviškos formos pavardė. Manau, šiuo metu čia, matyt daugiausia kalbama lietuviškai.

      Atsakyti
      • Vilna says:
        2 savaitės ago

        Manoma, kad vietų pavadinimai su priesaga ‘-ing-‘ yra jotvingiški. Dubingiai ją turi, nors ir nelaikomi jotvingių gyvena vieta. Kapinės be abejonės yra istorijos šaltinis, juolab, kad yra sena tradicija ten – iš kur žmogus yra kilęs. Tokiu atveju būtų verta istoriniais tikslais skelbti ir juose palaidotų žmonių pavardes.

        Atsakyti
        • skt. says:
          2 savaitės ago

          Priesaga -ing, -ang,-eng, – ung būdinga ne tik jotvingių, bet ir kitoms vakarų baltų- prūsų , kuršių kalboms. O Dubingiai nėra vienintelis pavadinimas su priesaga -ing rytų baltų kalbiniuose plotuose. Štai Raseinių rajone , į pietryčius nuo Šiluvos, jau vidurio aulštačių tarmės plote, randame Medingius. Kėdainių r. , kairiajame Nevėžio krante ( jau istorinėje Aukštaitijoje) randame Repengių kaimą. Rytų Aukštaitijoje, Širvintų rajone, šalia Gelvonų randame Savingės vienkiemį. Šilingiai yra Vilniaus rajone, šalia buvusių Lyglaukių ( Šumsko), bet galimai šis pavadinimas kilo ne nuo žodžio šilas, bet nuo vokiškos kilmės pavardės Šilingas ( Schilling).

          Atsakyti
          • skt. says:
            2 savaitės ago

            Atsiprašau,patikslinu- Šumskas anksčiau buvo vadinamas Laukininkais.

          • Vilna says:
            2 savaitės ago

            Žinoma, istorine prasme yra tiklinga panagrinėti ir minimų vietų senose kapinėse palaidotų žmonių pavardes jų galimo susiejimo su vakarų baltų kalbomis atžvilgiu. Dubingiai šiuo atveju yra išskirtiniai, kadangi jie minimi livonų žygyje, siaubiant lietuvių žemes, jau Traidenio valdymo laikais.

          • Vilna says:
            2 savaitės ago

            Beje, tarp Šumsko ir Laukininkų pavadinimų turėtų būti semantinis ryšys. Jis įžvelgtinas toks, koks yra tarp žodžių ‘žemė ir laukai’. Šie kalbiniai kitimai rodytų vykusį tarminį ar gentinį gyventojų keitimąsi ir yra taip pat susiję su žemdirbystės vystymo istoriniais įvykiais ir lietuvių žemių užgrobimo tikslais priešų vykdytu jų ir jose gyvenusių lietuvių siaubimu.

  4. Vilnai says:
    2 savaitės ago

    Tenka vėl priminti Ryšardo Maceikianeco straipsnį “Lietuvos lenkai- kas jie yra?” “….Mykolas Balinskis, gimęs ir palaidotas Lietuvoje, Vilniaus universiteto auklėtinis, istorikas, rašytojas, publicistas, švietimo veikėjas, Vilniaus bajorų instituto kuratorius ir Vilniaus archeologijos komisijos vicepirmininkas, knygoje, išleistoje praėjus beveik trims šimtams metų po Liublino unijos, dar neapžymėjo, kad Vilniuje būtų lenkų, nors rašė lenkiškai, matyt, save priskirdamas lenkakalbiams lietuviams, nors toks apibūdinimas tuomet apskritai turbūt nebuvo žinomas. “[…] Vilniaus miesto gyventojai pagal kilmę yra lietuviai, rusai, vokiečiai ir žydai. Kitų genčių žmonių taip mažai, kad šiuo požiūriu jokio skyriaus sudaryti negali”. (Opisanie statystyczne miasta Wilna przez Michała Balińskiego. Wilno, Józef Zawadzki, 1835. Str. 61)., 1835. Psl. 61). Maža to – 1846 m. visoje Vilniaus apskrityje nematyti gyventojų lenkų, tiktai pažyma, kad pastebėtas lenkinimo procesas, vykstantis pietų kryptimi nuo Vilijos.„[…] Vilniaus apskritis. Abipus Vilijos esanti, visa vakarinė jos dalis tarp Vilniaus ir Ukmergės nusidriekusi, yra labai derlinga, kviečių ir linų gausi, o pietuose dideliais puikiausios rūšies pušynais apaugusi, gyvenama pačių lietuvių. Tačiau lietuvių kalba ištisai vyrauja tik šiaurinėje pusėje, t. y. dešiniajame Vilijos krante; pietuose, prie paties Vilniaus, ją išstūmė lenkų kalba, o toliau tarpusavyje susimaišę lietuviškai kalbantys kaimai su kaimais, kuriuose vartojama lenkų – rusų kalba. Tačiau tarp kaimo žmonių lietuvių kalba šioje apskrityje nustelbia abi paminėtas kalbas. Kai kuriose vietovėse, nors kaimų pavadinimai ir net jų gyventojų pavardės yra grynai lietuviškos, tačiau gimtoji kalba jau pamiršta. Senieji inventoriai, t. y. turto aprašai, įrodo, kad šis pokytis prasidėjo per karus su Švedija valdant Jonui Kazimierui, kurie kartu su maro užkratu, siautusiu po jų šalyje, išguldė daug žmonių. Naujakuriai, atvykę iš gilesnės D. Kunigaikštystės rusiškos ir lietuviškos dalies, prisidėjo prie to kalbinio pokyčio tarp kitų gyventojų“. (Starożytna Polska pod względem historycznym, jeograficznym i statystycznym, opisana przez Michała Balińskiego i Tymoteusza Lipinskiego, t.III. W-wa, nakład i druk S. Orgelbranda, 1846., psl. 122–123). Lenkinimo procesas bėgant laikui tikriausiai stiprėjo, ypač po 1863–1864 m. sukilimo, vis dėlto reikšmingesnis ar masinis gyventojų persikėlimas iš kaimyninės Lenkijos į Lietuvą jokiuose šaltiniuose nepažymėtas…”alkas.lt/2016/08/19/r-maceikianecas-lietuvos-lenkai-kas-jie-yra/

    Atsakyti
    • Vilna says:
      2 savaitės ago

      Taigi pagal Mykolą Balinskį Vilniuje iš kalbančių lenkiškai save laikančių lenkais nebuvo. Jie save laikė lietuviais. Rusais jis, matyt, vadina lotyniškai vardintus ruthenius, t.y. raistenius, rastenius, rutkenius, kuriais buvo bizantiškai krikštyti tarminiai lietuviai (sėliai, nalšėnai) jau kalbėję apslavinta ‘poprostu’ (popų raštų) kalba. Jie priklausė bajorų (krikštytųjų luomui), tai savo (bažnytinės – Dievo žodžio) kalbos vadinti “paprasta, prasta” negalėjo.
      Taigi M. Balinskio raštams reikia ne tik vertimų, bet ir istorinių paaiškinimų.

      Atsakyti
  5. Senis says:
    2 savaitės ago

    Džiaugiuosi, kad taip gražiai ir reikšmingai pagerbtas Petro Gaučo atminimas. Studijų metais 7-8 dešimtmetyje VU ir kitų aukštųjų mokyklų žygeiviai keliaudavo į išlikusias lietuvių salas Gudijoje naudodamiesi Petro sudarytais žemėlapiais su pažymėtomis “salomis”. Smagu, kad pirmieji to meto jo kartografiniai darbai vėliau virto giliomis mokslinėmis studijomis.

    Atsakyti
    • taiva says:
      2 savaitės ago

      Tik gaila, kad Gudijos valdžia tas salas “skandina” rusiškos ir gudiškos kalbų “jūroje”, uždariusi paskutines lietuviškas mokyklas Rimdžiūnuose ir Pelesoje bei lietuviškas draugijas visoje dabartinėje Gudijoje .Ir mūsų valdžiai galimai tai nerūpi, nes reikia rūpintis gudų imigrantų reikalais Lietuvoje?

      Atsakyti
      • +++ says:
        2 savaitės ago

        Mūsų valdžia puikiai žinojo, kad bus toks Gudų valdžios atsakymas. Taigi, mūsų rezervistinė valdžia sąmoningai naikina lietuvybę ne tik Lietuvoje, bet ir už jos ribų.

        Atsakyti
  6. Vilnai says:
    2 savaitės ago

    Vėl tenka prisiminti straipsnį “Lietuviai Vilniaus krašte” ( J.P.Murka), berods , skelbtą ir alkas.lt :”…Kas tikrai norėtų patirti, kokią kalbą vartoja Vilniaus krašto gyventojai, turėtų pavažiuoti nuo Vilniaus Zarasų, Pastovių, Molodečno, Lydos ir Gardino kryptimi. Dėl geresnio tikrumo naudinga būtų pervažiuoti tą kraštą nuo Brėslaujos iki Valažino – pietų kryptimi, ir nuo Valažino per Lydą iki Gardino – vakarų kryptimi. Išgirstų lenkiškai kalbant keliolikos kilometrų spinduliu apie Vilniaus miestą ir šiaip didesniuose miesteliuose; išgirstų lenkų kalbą dvaruose ir po I pas. karo atvykusių lenkų kolonistų sodybose. Gyventojų gi masė vartoja lietuvių arba „prastą“ (gudų) kalbą. Tad kyla klausimas, iš kur toks didelis skaičius Vilniaus krašte žmonių, kalbančių lenkiškai.
    Nors pagal lenkų valdžios instrukciją dėl gyventojų surašymo surašinėtojai turėjo apie viską gyventojus gerai painformuoti, bet praktikoje maža kas jos laikėsi. Surašinėjimo darbą atlikdavo lenkų valdininkai ir mokytojai, kurie, ypač kaimuose, dažniausiai visai neklausdavo žmonių, kokią jie vartoja kalbą, bet užrašydavo taip, kaip jiems atrodė patogiau. Paklausdavo, kiek yra šeimos narių, koks ūkis, ar moka rašyti, o vartojamą namie kalbą patys nustatydavo. Kartais paklausdavo tikėjimo; jei katalikas – užrašydavo lenku. Jei dar pridėsime, kad Vilniaus krašte daug yra vad. „lenkų tikėjimo“ žmonių, tai ir susidarys statistinių duomenų tikrumo vaizdas.
    Bet tai ne viskas. Dėl stiprios lenkų agitacijos ir tendencingų žinių skleidimo apie Lietuvos valstybę daugelis žmonių pasisakydavo vartoją lenkų kalbą, nors jos visai nevartojo. Kitur dėl lenkų administracijos režimo gyventojai bijojo prisipažinti prie kasdien vartojamos lietuvių kalbos, kad nesusilauktų represijų (protokolų, baudų, grąsinimų išvežimu į Lietuvą ir pn.)mokslolietuva.lt/2014/08/lietuviai-vilniaus-kraste/

    Atsakyti
    • Geroji praktika... says:
      2 savaitės ago

      Nemažai priklausė ir nuo kolaborantų uolumo. Jei kaime (miestelyje, parapijoje) tvarkėsi itin aršūs žmogėnai, iš baimės būti net ir nužudytiems (ne tik ištremtiems ir netekusiems nuosavybės bei darbo vietos!) nieko kito nelikdavo, tik nusileisti.
      „Už nusikaltimą valstybei” nubaustų ištrėmimu iš jam priklausiusių valdų nuosavybės teisė būdavo nusavinama, perduodama tose „spec.operacijose” nusipelniusiems kolaborantams, todėl noras tapti ūkio savininku kai kuriuos vietinius gyventojus paskatindavo kolaboruoti.
      Beje, primenu: prieš pat įsiveržimą į Ukrainą viename pasisėdėjime Putinas su Patruševu* aptarė TM klausimą. Sutarė, jog visai nesvarbu kokios tautybės buvo tavo tėvai. Tavo tautybė – tavo pasirinkimo reikalas. O valstybė, kurioje gyveni, … „privalo” pripažinti tavo pasirinkimą ir suteikti TM teises. Ar ne iš tarpukario Vilnijos nutautinimo jie tą tokią veiksmingą „gerąją praktiką” nukopijavo? (Ir irgi su savo kunigų/popų pagalba.)
      ……………………………………………………………….
      * Путин и Патрушев против истории и языка

      Atsakyti
  7. skt. says:
    2 savaitės ago

    Su visa pagarba dr. Gaučo atminimui ir labai vertindamas jo atliktus darbus manau, kad lietuvių kalbos rytinė ir pietinė ribos, nustatytos akad. Z.Zinkevičiaus, yra tikslesnės. Šiaurėje dr. Gaučas ribą veda ties Drujos miesteliu, akad. Zinkevičius- į rytus nuo Drujos, kur randame vietoves Šaltiny, Stašuli,Šarkeli, Babiški. Dr. Gaučo riba eina į vakarus nuo Šarkauščinos ir Dokšicų ( Duokšyčių ar Daukšyčių), o akad. Zinkevičiaus- į rytus nuo jų. Ten randame vietoves Janiški, Kadriški, Darmantava,Parplišče, Skuduti, Litoucy, Vargany, Gistuny, Lapiški,Čečeli, Latygol, Žamoisk ( Žemas?),netoli Lagaisko- Narbutava,prie pat Minsko- Antaniški. Dr. Gaučo riba eina netoli Naugarduko ir Mastų prie Nemuno, akad. Zinkevičiaus siekia Nesvyžių ( Syngaly- Sūngailiai?) , Liachovičius ( Labuzy), Kuosavą ( Taucvily, Mizgiri, Jundzily ) , apima, Valkaviską ( Rodiški, Zelva,Mantauty, Jatauty), Slanimą ( Šilaviči), ir Baranovičius ( Girmantaucy, Važginty,Pirštuki).vle.lt/straipsnis/lietuviu-kalbos-kilme/#gallery1-2

    Atsakyti
  8. dar says:
    2 savaitės ago

    Širvintų rajone (mišrus lietuvių- lenkų kalbų plotas) 2011 m. lietuviai sudarė apie 87 proc., lenkai ( arba lenkakalbiai) apie 9 proc. gyventojų.lt.wikipedia.org/wiki/Širvintų_rajono_savivaldybė#cite_note-13

    Atsakyti
  9. skt. says:
    2 savaitės ago

    Giedraičių kapinėse palaidotųjų pavardės ištisai lietuviškos, vos viena kita slaviškos formos ir kilmės pavardė, bet žemėlapyje matome mišrų lietuvių- lenkų kalbų plotą. O štai Eišiškių ( žemėlapyje gudų kalbos plotas)kapinėse be slaviškos kilmės ir formos pavardžių randame mišrių asmenvardžių -pavardė lietuviška, bet vardas užrašytas slaviška forma ( Učkuronis,Mantelis, Šimukonis,Molis, Marcinonis, Aželionis, Bedugnis, Isielionis, Jasielionis, Adamonis, Uždavinys, Čirklys), arba sulenkintas lietuviškos kilmės pavardes- Babnis, Bolondz ( Balandis), Saldiun ( Saldūnas), Antul, Galin ( Galinis), Rymšo ( Rimša), Krisinel ( Krisinėlis), Kodis ( Kuodis),Biaigo ( Beiga), Gezgold ( Gešgaudas), Songin (Songinas, Sūnginas), Mongiala ( Mangėla), Prišmont ( Priešmantas), Jagelova ( Jogaila, Jogėla), Butrym (Butrimas), Dovgialo ( Daugėla), Gien ( Genys), Eismuntuvna ( Eismuntas), Golmont ( Galmantas), Kašeta, Mikutajcis, Mikelonis, Narbutova, Svierbut ir daugybę kitų lietuviškos kilmės pavardžių.

    Atsakyti
    • Vilna says:
      2 savaitės ago

      Labai iškalbingą medžiagą lietuvybei ir lietuviškų pavardžių susidarymo istorijai patvirtinti pateikiate. Derėtų apibendrinti ir išleisti atskira knyga. Dar būtų gerai parinkti šios medžiagos ir iš Baltarusijos teritorijoje esančių miestelių.

      Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Elektra | enmin.lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Elektros tiekimo planą ir tiekėją galima keisti bet kada

2025 05 18
Pavojingus gaminius į rinką teikusioms bendrovėms skirtos baudos | vvtat.lrv.lt nuotr.
Gamta ir žmogus

Pavojingus gaminius į rinką teikusioms bendrovėms skirtos baudos

2025 05 17
Panevėžyje kviečia paroda „Lietuvos mokslo knygų menas 1955–2025“
Kultūra

Panevėžyje kviečia paroda „Lietuvos mokslo knygų menas 1955–2025“

2025 05 17
Diskusija apie muziejų ateitį | S. Samsonas, Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotr.
Istorija

Kodėl šiandien reikalingi muziejai? Misija, iššūkiai ir ateitis

2025 05 17
Europos muziejų naktis Laisvės kovų muziejuje | lnm.lt nuotr.
Lietuvoje

Paskelbta šių metų muziejų nakties dienotvarkė: atidarytos durys, atvertos istorijos

2025 05 17
Birzų pilis | Lietuvos pilių ir dvarų asociacijos nuotr.
Architektūra

Europos muziejų naktį duris atveriančiuose Lietuvos pilyse ir dvaruose: nuo dvariškų patirčių ir mistiškų istorijų – iki bendro rekordo siekimo

2025 05 17
Čiurlionių šeima apie 1906 m. | NCDM nuotr.
Istorija

Švenčiame Čiurlionio metus: Lauko paroda „Čiurlionių šeimos paletė“

2025 05 17
Saugumo priemonės
Lietuvoje

KAM stiprina savivaldybių atsparumą

2025 05 16

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • New apie Signataras Z. Vaišvila reikalauja VRK veiklos skaidrumo ir teisingumo
  • New apie Signataras Z. Vaišvila reikalauja VRK veiklos skaidrumo ir teisingumo
  • Gintautas apie Kalbos inspekcijai vadovaus A. Valotka, liberalai žeria kritikos
  • Naivus klausimas apie V. Dovdanovas. Donaldas Trampas: pasaulio tvarkos pakirtimas

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Daugelio mėgstamoms agurkų salotoms – nauji skoniai
  • Kokios naujovės netrukus pasitiks parduotuvėse?
  • Elektros tiekimo planą ir tiekėją galima keisti bet kada
  • Ženklai, rodantys priklausomybę nuo skaitmeninio pasaulio
Lininės rankinės Lininės rankinės Lininės rankinės

Kiti Straipsniai

Derybos?

J. Vaiškūnas. Stambulo derybos: politiniai burtažodžiai plėšrūnų elgesio nekeičia

2025 05 17
Protestuotojai reikalauja Sporto rūmus atiduoti Sąjūdžio, o ne žydų kapinių įamžinimui

Vilniaus koncertų ir sporto rūmai: tautos istorinis paveldas ar politinių žaidimų įkaitas?

2025 05 17
Amerikos pagalba Ukrainai | Alkas.lt koliažas

V. Dovdanovas. Donaldas Trampas: pasaulio tvarkos pakirtimas

2025 05 17
Audrius Valotka

Valstybinės kalbos inspekcijos vadovo konkursą laimėjo dr. Audrius Valotka

2025 05 16
Kotryna Barbora Gelgaudaitė su dvaro didiku

Į pilį sugrįžta didikų Gelgaudų šeimos istorija

2025 05 16
Mildos šventė

Romuva kviečia į pavasario sambarius ir Mildos šventę Margionyse

2025 05 16
Zigmas Vaišvila | Alkas.lt nuotr.

Signataras Z. Vaišvila reikalauja VRK veiklos skaidrumo ir teisingumo

2025 05 16
Virginijus Kašinskas | A. Bajor nuotr.

Dailininkas Virginijus  Kašinskas švenčia garbingą gimtadienio sukaktį

2025 05 15
Nuolat atnaujinama">
Trampas, Zelenskis, Putinas, Turkija

Derybos be Putino: ko tikėtis iš Rusijos ir Ukrainos derybų Turkijoje Nuolat atnaujinama

2025 05 15
Klaipėdos uostas stiprina bendradarbiavimą su mokslininkais | Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos nuotr.

Klaipėdos uostas stiprina bendradarbiavimą su mokslininkais

2025 05 15

Skaitytojų nuomonės:

  • New apie Signataras Z. Vaišvila reikalauja VRK veiklos skaidrumo ir teisingumo
  • New apie Signataras Z. Vaišvila reikalauja VRK veiklos skaidrumo ir teisingumo
  • Gintautas apie Kalbos inspekcijai vadovaus A. Valotka, liberalai žeria kritikos
  • Naivus klausimas apie V. Dovdanovas. Donaldas Trampas: pasaulio tvarkos pakirtimas
  • +++ apie Signataras Z. Vaišvila reikalauja VRK veiklos skaidrumo ir teisingumo
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Jaunimo teatras iš Suomijos | Rengėjų nuotr.

Baltijos ir Skandinavijos šalių jaunimo teatrai susitiks Kretingoje

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai