Penktadienis, 9 balandžio, 2021
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Etninė kultūra

Mados vėjų rožė

Rūta Guzevičiūtė, „Saulės arkliukai“, www.alkas.lt
2015 06 22 11:17
0
Mados vėjų rožė

Guzeviciute 04a mazaYra gausybė mados reiškinio apibrėžimų, sukurtų įvairiomis epochomis ir įvairiomis progomis, demonstruojančių vienokį ar kitokį šio daugialypio reiškinio aspektą, matomą iš jį analizuojančiojo regos taško. Šiuo atveju į madą siūlau žvelgti kaip į tam tikro laikotarpio standartą (naujausiais laikais) ar kanoną (seniausiais laikais, pvz., Egipte), kuris daro įtaką išoriniams tiriamojo objekto pavidalams: nuo galvos dangos iki apavo. Kiek įjungus fantaziją, madą galima būtų įsivaizduoti kaip įvairių krypčių vėjų atneštas idėjas, įsikūnijusias tam tikromis formomis. Kadangi šios vėjų kryptys ilguose istorinio laiko tarpuose pučia iš įvairių pusių, apibendrintai šį reiškinį galėtume apibrėžti kaip vėjų rožę.

Vėjų rožė – tai vektorinė diagrama, charakterizuojanti tam tikroje vietoje vyraujančių vėjų kryptį. Mados vėjų atveju, – įdomu susiorientuoti, iš kurios vėjų rožės pusės pučia vėjai, lemiantys vienokios ar kitokios aprangos formos atsiradimą ir praplečiantys mūsų regos horizontą, vertinant svetimo objekto atsiradimą ir jo pripažinimą kaip savą arba įsisavinimą.

„Tabula anemogra phica“. 1650. Jan Jannson. (Vėjų rožė).
„Tabula anemogra phica“. 1650. Jan Jannson. (Vėjų rožė).

Įdomu, jog dažnai įmanoma atsekti, iš kur vienoks ar kitoks aprangos pavidalas pasiekė mus, t. y. mados vėjų rožės kryptį, arba vektorių, tačiau susidaryti pilną vaizdą, kaip ir kodėl tai įvyko, – žymiai sunkiau, kartais neįmanoma, bent jau šiandien; nors, su laiku atsiradus žingeidiems tyrinėtojams, galimai ir terra incognita galėtų susitraukti ir praskleisti savo paslaptis. Dešifravimo procesas yra labai įtraukiantis, panašiai, kaip mūsų vaikystės laikais atrasti ir atkasti tokią brangenybę kaip „sekretas“, kažkieno saugiai paslėptą nuo svetimų akių.

Pvz., ar esate kada susimąstę prie E. Gizevijaus akvarelių, vaizduojančių Rytų Prūsijos moteris ir vyrus, iš kur pas mus tie įstabūs viršutiniai apdarai, padabinti per pečių juostą ir viršutinę rankovės dalį siuvinėjimu, primenantys mums tarsi kažką matytą šiandienos reklamoje? Ogi tai samių kostiumo dalis, pasiekusi mus su šiaurės vėjais.

Gudz. il. Gizevijus liet 1
Gudz. il. Gizevijus liet 2
Gudz. il. Gizevijus liet 3

Pagal kalbą samiai, arba lapiai, priklauso finougrų kalbų grupei, kuri įtraukia ir suomių, karelų, estų bei mordvių ir marių kalbinius pogrupius. Samiai vadina save samit, ar sapmelaš. Žodis sami turi įvairias gramatines formas ir gali būti kildinamas tiek iš proto-suomių, tiek iš proto-vokiečių kalbų. Mums įdomiausia, kad galima ir proto-baltiška forma soma ar sama, galutinai pasiskolinta iš baltiško žodžio žemė kaip, galimai, ir slaviško земля.

Guzeviciute 02
Guzeviciute 03
Guzeviciute 04
Guzeviciute 04a
Guzeviciute 05

Samiai – tai vietiniai Skandinavijos gyventojai, autochtonai, įsitvirtinę čia dar iki Suomijos, Norvegijos, Švedijos ir Rusijos valstybių susiformavimo ir šiuo metu gyvenantys visose minėtose šalyse bei kalbantys aštuoniomis kalbomis. Šiandien samių priskaičiuojama nuo 60 iki 80 tūkstančių ir jie turi dar apie 10 etninių grupių. Pusiau klajoklinis samių gyvenimo būdas lėmė jų būvimą greičiau gamtoje nei patalpose, prisitaikymą prie atšiaurių gamtos sąlygų ir pritaikymą prie jų savojo kostiumo. Gilios mėlynos, kaip jūra, gelumbės pagrindas formavo viršutinį drabužį, primenantį šiuolaikinį paltą. Uždara, stačia apykakle, tradicinė apranga, vadinama gakti, buvo vienodai būdinga tiek vyrams, tiek moterims. Visi kraštai: apykaklė, pečiai, rankogaliai, susegimas ties krūtine ir rūbo kraštas buvo dabinami ryškiu spalvotu siuvinėjimu, zomša ir aplikacijomis, margaspalviais antsiuvais. Siuvinėjama kontrastingų grupių, kasų pavidalu. Tradiciškai ornamentų spalvos reiškė, ar drabužį dėvintis asmuo vedęs, ar, atvirkščiai, – viengungis.

Rūta Guzevičiūtė.
Rūta Guzevičiūtė.

Gakti dėvimas su gražiai dekoruotais „kalbančiais“ diržais. Pvz., jei diržas papuoštas kvadratiniais spaudais, tai jo šeimininkas yra vedęs. O jei apvaliomis, stambiomis sagomis, – viengungis. Jei išsiskyręs vyras juosi diržą, pagamintą buvusios žmonos, – jis jai vis dar neabejingas.

Tapęs samių identiteto simboliu, gakti turi specifinių skiriamųjų bruožų, priklausomai nuo kilmės regiono. Paprastai vyriškas gakti yra trumpesnis nei moteriškas, o puošybos ornamentai atliekami oda, kailiu, dekoratyvinėmis juostomis.

Guzeviciute 06
Guzeviciute 07

Prie gakti nešiojamas itin savitas galvos dangalas, vadinamoji Keturių vėjų kepurė, turinti, kaip ir „vėjų rožė“, keturis vektorius – keturis ragus, nurodančius pagrindinių vėjų (šiaurės, pietų, rytų ir vakarų) kryptis. Jos pagrindą sudaro mėlynos arba raudonos spalvos gelumbinis cilindras, papuoštas spalvota juosta, su antviršiu, kuris suformuotas kaip didelė keturkampė žvaigždė (arba keturi ragai) iš to paties audinio kaip ir cilindras, ir papuoštas raudona ir geltona spalva.

Tik pažvelkit į keturvėję kepurę iš nugaros, – nieko neprimena? O gal supainiojot ją su mums puikiai pažįstama konfederate? Ne tik kvadrato forma, bet ir kuokštas ilgų kaspinų, pritvirtintų prie jos dešiniojo šono, atrodo lygiai taip pat, kaip Abiejų Tautų Respublikos pamėgta galvos danga.

Guzeviciute 13
Guzeviciute 14

Įdomūs tie mados vėjų vektoriai, netikėtai įpučiantys fantazijos bures, įsikūnijančias realiomis formomis…

O grįžtant prie samių, gyvuojančių savo Sapmi šalyje tarp sniego ir ledo jau tūkstančius metų, kyla susižavėjimas liaudimi, sukūrusia Arkties civilizaciją, optimaliausiu būdu įsikomponavusią į cirkumpoliarinės zonos gamtą. Samiai pažįsta tik du sezonus: vasarą ir žiemą, ir todėl – tik du aprangos tipus: vasarinę ir žieminę. Ankstesnėse epochose pakako ir vieno tipo apdarų, kurie, nepriklausomai nuo lyties, buvo vienodi vyrams ir moterims. Tai būdinga visiems archajinės aprangos tipams ir likusiame pasaulyje. Gakti kaip tik toks uniseksualaus apdaro tipas, užsivelkamas per galvą, tarsi antras viršutinių gelumbinių ilgarankovių marškinių sluoksnis, dėvimas virš apatinių. Nepriklausomai nuo lyties, gakti visuomet ryškus ir dar ryškiai dekoruotas geltonos, raudonos, žalios ir mėlynos spalvos apdaila, kuri gali būti ir šventinė, ir kasdienė.

Samiai, kaip nė viena kita tauta pasaulyje, veikiami tokių atšiaurios gamtos išbandymų, kurie privertė adaptuotis ir santūriai eikvoti kūrybines galias, savo kostiumu temperamentingai taškosi spalvomis, visiškai paneigdami niekines pseudotyrėjų nuomones apie santūrias, „gamtines“, purvinas spalvas, taip mėgstamas liaudies ir jai priimtinas, kad kitaip ir būti negali!

Išsaugoję savo kultūros tradicijose „žmonijos vaikystės“ įvaizdį ir tobulai įsisavinę savisaugos mechanizmą santykyje su gamta, samiai susikūrė tiek optimalius apdarus, tiek avalynę. Tradiciniai samių užsiėmimai – elnininkystė, medžioklė, žvejyba – nulėmė ir universalaus apavo atsiradimą. Kadangi pusiau klajoklinis gyvenimo būdas ganant elnių bandas, medžiojant ar žvejojant sąlygojo ilgalaikį būvimą gamtoje, tai ir apavas turėjo atitikti tundros sąlygas. Kaip ir apdaras, apavas buvo vienodai pritaikytas abiem lytims. Vasarai siūdintas iš odos, žiemai – iš kailio. Archajiškiausiųjų ypatybė – buvo gaminami iš kailio dalies, tiesiog nuimamos nuo elnio kojų; vėliau – atitinkamai apdirbamos elnio odos. Žieminiai aukšti aulinukai jarai buvo puošiami spalvota gelumbe, o į vidų, įklotų vietoje, naudojami sausos žolės pluoštai; į juos panašūs, žemesni ir avimi su blauzdinėmis – kangi. Kangi gaminami su diržais, kuriais apjuosdavo kojas, taip pritvirtindami apavą. Tačiau charakteringiausia samių avalynės ypatybė buvo riestos, į dangų žvelgiančios batų nosys. Tikėtina, jog tokia forma atsirado šiame Žemės pakraštyje todėl, kad snieguotoje tundroje žiemą buvo svarbu nenusmegti pusnyse, o riestos batų nosys gelbėjo taip pat, kaip lygumų slidžių nosys.

Guzeviciute 08
Guzeviciute 09

O dar įdomiau, kad, beieškant riestų batų nosių, mados vėjų rožė gali nublokšti visai į kitą pasaulio kraštą: tai smėlingos dykumos, kur riestanosės (taip pat uniseksinės) kurpės gelbsti išbristi iš smėlio, nebe iš sniego jūros.

Guzeviciute 11
Guzeviciute 12

Kokie vėjų rožės vektoriai nenuspėjami, rodo vėlyvaisiais viduramžiais Vakarų Europoje atsirandanti ilganosė avalynė, kur nosis buvo tuo ilgesnė, kuo avintysis buvo kilmingesnis. Panašu į tai, kad kryžiuočiai, savo žygių metu užsižiūrėję į rytietiškų kurpių užriestumus, būtų juos ištiesinę ir išlyginę…

Remia LIETUVOS KULTŪROS TARYBA

Spausdinti 🖨

Nėra susijusių.

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Kiti Straipsniai

L. Purlienė. Juozą Averką prisiminus

L. Purlienė. Juozą Averką prisiminus

2021 04 09
J. Zvonkuvienė. Cerkvė Telšiuose: pakylėta, bet sunkiai randama

J. Zvonkuvienė. Cerkvė Telšiuose: pakylėta, bet sunkiai randama

2021 04 06
D. Rastenienė. Kultūros kaita ir atmintis

D. Rastenienė. Kultūros kaita ir atmintis

2021 04 04
Kūrybinės biografijos: pasakoja tautodailininkė, verbų rišėja Leokadija Kunicka-Šalkovska

Kūrybinės biografijos: pasakoja tautodailininkė, verbų rišėja Leokadija Kunicka-Šalkovska

2021 03 28
Apie Dzūkijos amalą

Apie Dzūkijos amalą

2021 03 27
B. Rastenytė. Mentaliteto atspindžiai literatūroje: keli štrichai

B. Rastenytė. Mentaliteto atspindžiai literatūroje: keli štrichai

2021 03 24
A. Stabrauskas. Šeškinės beržas. Medžio dalia

A. Stabrauskas. Šeškinės beržas. Medžio dalia

2021 03 22
J. Lago. Apie laisvę ir atsakomybę

J. Lago. Apie laisvę ir atsakomybę

2021 03 16
D. Kuolys.  Apie istoriją mokykloje

D. Kuolys. Apie istoriją mokykloje

2021 03 15
A. Stabrauskas. Mediniai Vilniaus Žvėryno namai (15): Kęstučio g. 11 / Vykinto g. 15

A. Stabrauskas. Mediniai Vilniaus Žvėryno namai (15): Kęstučio g. 11 / Vykinto g. 15

2021 03 15
Rodyti daugiau

Naujienos

Vilnius kviečia kurti žaliąsias erdves
Gamta ir žmogus

Vilnius kviečia kurti žaliąsias erdves

2021 04 09
Darbo partijos frakcija ragina sušaukti neeilinę Seimo sesiją dėl apribojimų smulkiajam verslui
Lietuvoje

Privalomą darbuotojų tyrimą siūloma aiškintis KT

2021 04 09
Jūros taršą stebės dar nematyti orlaiviai
Gamta ir ekologija

Jūros taršą stebės dar nematyti orlaiviai

2021 04 09
Mokykla | LEU nuotr.
Lietuvoje

Daugiau mokyklų galės gauti kokybės krepšelį

2021 04 09
Olga Vėbrienė | aad.lt nuotr.
Lietuvoje

Iš pareigų atleista AAD direktorė

2021 04 09
Nuo kitos savaitės duris atvers dalis bibliotekų
Lietuvoje

Bibliotekų ir valstybės archyvų skaityklos galės veikti visoje Lietuvoje

2021 04 09
Galima bus siūlyti savo Europos ateities matymus
Lietuvoje

Galima bus siūlyti savo Europos ateities matymus

2021 04 09
Atšilus orams tęsiami atnaujinimo darbai Santakos parke
Lietuvoje

Atšilus orams tęsiami atnaujinimo darbai Santakos parke

2021 04 08


SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Pajūrietis apie Č. Iškauskas. Dar viena lietuvių kalbos naikinimo banga
  • Kažin apie Č. Iškauskas. Dar viena lietuvių kalbos naikinimo banga
  • Dvi seselės per kalnelį apie Č. Iškauskas. Dar viena lietuvių kalbos naikinimo banga
  • Pajūrietis apie V. Sinica. Leftizmas

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Vilnius kviečia kurti žaliąsias erdves
  • Privalomą darbuotojų tyrimą siūloma aiškintis KT
  • Jūros taršą stebės dar nematyti orlaiviai
  • Daugiau mokyklų galės gauti kokybės krepšelį

Skaitomiausi straipsniai

  • A. Jakubauskas: Metas telkti Lietuvos atsinaujinimo sąjūdį (video) peržiūrėta: 866; komentarų: 13
  • „Aktualioji istorija“: „Lietuvos piliakalnių tyrimų medžiaga“ – nauja informacija apie Lietuvos piliakalnius peržiūrėta: 483; komentarų: 7
  • Ar bus apgintas gyvasis Juškų etninės kultūros muziejus? (nuotraukos, video) peržiūrėta: 483; komentarų: 3
  • Seimui bandant atleisti LGGRTC direktorių Lietuvoje kils piketų banga (tiesioginė transliacija) peržiūrėta: 380; komentarų: 2
  • Seimas nužudė paskutinę piliečių iniciatyvą peržiūrėta: 339; komentarų: 4
  • Ruošiamasi naujam kelio Vilnius–Utena tvarkymo etapui peržiūrėta: 327; komentarų: 1

Artimiausi renginiai

  1. Rasos

    2021-06-23 08:00 - 2021-06-24 17:00

Žiūrėti visus Renginiai

Kiti Straipsniai

L. Purlienė. Juozą Averką prisiminus

by Dalia Antanina Rastenienė (Saulės arkliukų redaguotoja)
2021 04 09
0
L. Purlienė. Juozą Averką prisiminus

Vakar buvau Juodojo kelio gatvėje. Vilniuje yra tokia gatvė. Man pasakojo, kad kažkada seniai seniai, kai Vilnius dar buvo mažesnis,...

Skaityti toliau

J. Zvonkuvienė. Cerkvė Telšiuose: pakylėta, bet sunkiai randama

by Dalia Antanina Rastenienė (Saulės arkliukų redaguotoja)
2021 04 06
0
J. Zvonkuvienė. Cerkvė Telšiuose: pakylėta, bet sunkiai randama

Pirmiausia –  Telšių cerkvė yra itin įdomios architektūros pastatas. Atiduokime garbę architektui Vladimirui Kopylovui – studijavęs Prahoje, gyvenęs Kaune. Lietuvoje...

Skaityti toliau

D. Rastenienė. Kultūros kaita ir atmintis

by Dalia Antanina Rastenienė (Saulės arkliukų redaguotoja)
2021 04 04
2
D. Rastenienė. Kultūros kaita ir atmintis

Vieni iš pagrindinių kultūros raidos principų – kaita ir atmintis, lemiančios kultūros perprasminimą ir pratęsimą atsirenkant naujajai realybei tinkamus dalykus....

Skaityti toliau

Naujausios pastabos

  • Pajūrietis apie Č. Iškauskas. Dar viena lietuvių kalbos naikinimo banga
  • Kažin apie Č. Iškauskas. Dar viena lietuvių kalbos naikinimo banga
  • Dvi seselės per kalnelį apie Č. Iškauskas. Dar viena lietuvių kalbos naikinimo banga
  • Pajūrietis apie V. Sinica. Leftizmas
  • Paprasta apie V. Valiušaitis. Kas buvo Petras Cvirka
Kitas straipsnis
Dėstytoja doc. dr. S. Burvytė: „Dirbant su šių dienų jaunais žmonėmis, labai svarbu užmegzti psichologinį kontaktą“

Dėstytoja doc. dr. S. Burvytė: „Dirbant su šių dienų jaunais žmonėmis, labai svarbu užmegzti psichologinį kontaktą“

srtfondas Init

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | Visi rašiniai
Pradžia

 

Darbo skelbimai

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai