Šeštadienis, 28 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Lietuvos kelias

M. Kundrotas. Edmundo Berko konservatizmas ir šiuolaikiniai lietuviškieji konservatoriai (IX)

Marius Kundrotas, www.alkas.lt
2013-03-13 14:18:27
2
M.Kundrotas. Baltų sklaidos teorijos istoriosofijos šviesoje (I)
Marius Kundrotas | asmeninė nuotr.
Marius Kundrotas

10. Tautininkų sąjunga: istorinis kelias

1924 m. įsikūrusi Lietuvių tautininkų sąjunga (LTS) dažniausiai gvildenama dviem arba vienu iš dviejų aspektų – tautiškumo ir demokratijos. Išsamiau jos ideologijos ir praktikos bruožai aptariami retai. Nei demokratija, nei tautininkystė nėra kažkas vientiso ar atskirto nuo kitų politinių ideologijų ar sistemų, pavyzdžiui – konservatizmo, liberalizmo ar socializmo. LTS kelias – permainingas, įvairiais laikotarpiais čia telkėsi įvairios srovės, bet vyraujančia tėkme paprastai įvardijamas konservatizmas. Aptarkime, kiek ši prielaida pagrįsta.

Jau pačiose tautininkų judėjimo ištakose kilo fundamentalus ginčas – ar dora turi būti politikos objektu. Tautininkų programos kūrėjas Juozas Tumas-Vaižgantas laikėsi požiūrio, jog taip. Ilgametis politikos praktikas Augustinas Voldemaras manė, jog ne. Ilgainiui įsitvirtino pirmoji pozicija. 1924 m. programoje įrašyta, jog tiek savo gretose, tiek santykiuose su kitais tautininkas vadovaujasi krikščioniškosios etikos dėsniais. 1933 m. įstatuose jau kalbama plačiau – tautininkai rūpinasi lietuvio šeimos tvirtumu ir dorove – jau bendra dorove, be religinių ribų.

Dorovė tais laikais dar buvo lengviau suprantama, nei šiandien. Dar nereikėjo aiškinti – kas yra šeima, nusikaltėlis ir auka dar nebuvo keičiami vietomis, žmogaus teisės ir laisvės dar nebuvo užgožusios atsakomybės ir pareigos, nors pirmieji liberaliosios anarchijos žiedeliai jau skleidėsi. Praktinė dorovės raiška taip pat buvo paprastesnė. Tautininkai ją rodė asmeniniu pavyzdžiu, diegė visuomenėje, ja grindė savo politiką.

Ilgametis tautininkų ideologas ir vadas Antanas Smetona dusyk buvo Lietuvos prezidentas. Daugelis politinių lyderių – tiek autoritarinių, tiek demokratinių – valdžią naudoja savo gerovei ir prabangai. A. Smetona, baigęs pirmąjį prezidentavimo laikotarpį, nebuvo susitaupęs net butui – glaudėsi pas draugus. Antruoju prezidentavimo laikotarpiu jis gavo dvarą tėviškėje – tą patį jam dovanojo lėšas susimetę bendražygiai. Net pikčiausi priešai, priskyrę jam daug neigiamų bruožų, sunkiai galėjo prikišti korupciją, tokią dažną šiandienos politikoje. Tautininkai ir šiaip valdžios atstovai, prasižengę dorai ir įstatymui, buvo teisiami ir baudžiami, kaip ir paprasti mirtingieji.

A. Smetonos mokykla ugdė dorovę ir dvasingumą, tautiškumą ir patriotizmą, iš šios mokyklos išėjo karo metų sukilėliai ir pokario partizanai, intelektualinis žiedas, vėliau skleidęsis išeivijoje. Remtos religinės bendruomenės, visuomeninės organizacijos, ugdžiusios tautiškąsias ir žmogiškąsias dorybes. Žiniasklaidoje ir kultūroje vyko gana laisva idėjų apykaita, bet būtų sunkiai įsivaizduojama savanaudiškumo, godumo ar paleistuvystės propaganda, tokia dažna šiandien.

Pats tautiškumas suvoktas per dorovės prizmę. Anot A. Smetonos – tautiškumas ugdo žmogiškumą (A. Smetona. Rinktiniai raštai. Sudarė A. Eidintas. Kaunas, 1990, p. 455). Tiek žmonių, tiek tautų santykių pagrindu klotas teisingumas – lygus ir vienodas visiems (p. 486–487). „Lietuviai yra savo valstybės kūrėjai, o tautinės mažumos jiems padėjėjos“, „mūsų tautinės mažumos ne svetimšaliai, o savi piliečiai, ne svetimtaučiai, o kitataučiai“ (p. 491). A. Smetonos valdžios metais tautinėms mažumoms užtikrinta kultūrinė ir socialinė autonomija, veikė jų bendrijos, visuomeninės organizacijos, mokyklos, daugeliu atvejų jas rėmė ir globojo valstybė.

Religijos klausimu tautininkai laikėsi konservatyvios pozicijos, užimdami vidurį tarp krikdemų klerikalizmo ir socialistinių partijų sekuliarizmo. Religija buvo gerbiama ir remiama, bet nei vienai konfesijai neteikta pirmenybės. Vadovautasi principu: kas Dievo – Dievui, kas Cezario – Cezariui.

1917–1918 m. LTS pirmtakei – Tautos pažangos partijai – vadovavo reformatas Martynas Yčas, ko gero – vienintelis evangelikas, Didžiosios Lietuvos pusėje vadovavęs politinei partijai. A. Smetona pirmuoju prezidentavimo laikotarpiu skyrė jį vadovauti šalies finansams, kariuomenei – reformatą Silvestrą Žukauską, antruoju A. Smetonos prezidentavimo laikotarpiu užsienio reikalų ministru tapo liuteronas klaipėdiškis Dovas Zaunius. Drauge tautininkų priešakyje žengė katalikų kunigai – J. Tumas-Vaižgantas, Alfonsas Petrulis, Vladas Mironas. 1938 m. V. Mironas tapo vyriausybės premjeru, 1939 m. – LTS pirmininku.

4-ojo dešimtmečio pabaigoje Lietuvoje dirbo 220 žydų rabinų, jiems iš valstybės iždo kasmet mokėta 110–117 tūkst. litų, 68 stačiatikių dvasininkams – 32–33 tūkst. litų, 42 evangelikų kunigams – 93–100 tūkst., 7 musulmonų dvasininkams – 2,4 tūkst. litų. Atskirų nesusipratimų pasitaikė: neregistruota pagoniška visuomių bendruomenė, protestantiška Brolių draugija (dar žinoma hernhutiečių vardu), išregistruota Biblijos tyrinėtojų draugija (Jehovos liudytojų pirmtakė), tačiau tai buvo greičiau išimtys, nei taisyklė. Registruotos religinės bendrijos veikė lygiomis teisėmis, nebūta skirstymo į tradicines ir netradicines, pripažintas ir atstumtas.

Asmens ir bendruomenės santykių klausimu A. Smetona rašė: „kuo daugiau teisės gauna asmuo iš draugijos, visuomenės ir tautos, tuo daugiau jis ir pareigos turi pasiimti“ (p. 475). Praktiškai visa tautininkų sukurta politinė sistema rėmėsi asmens ir bendruomenės pusiausvyra.

Seniūnijų gyventojų sueigos rinko seniūnus ir atstovus į valsčių tarybas, miestų tarybos rinktos sąrašais, kuriuos galėjo sudaryti bet kuri fiksuoto skaičiaus gyventojų grupė, valsčių ir miestų atstovai sudarė apskričių tarybas. Apskričių ir joms prilygintų didžiųjų miestų tarybos kėlė kandidatus į Seimą, kurį rinko visi piliečiai. Pagaliau, valsčių, miestų ir apskričių tarybos rinko ypatinguosius tautos atstovus, o šie – prezidentą.

Iš pažiūros sudėtinga politinė sistema apėmė visus valdžios lygmenis ir susiejo juos glaudžiais organiškais ryšiais. Jokiai politinei partijai čia nebuvo išlygų, valdžia formuota rinkimais. Politinė vertikalė ėjo iš apačios į viršų. Priešingai, dabartinėje Lietuvoje seniūnijų valdžia formuojama miestų ir rajonų savivaldybių administracijoje, apskričių valdžia – kol jos veikė – formuota vyriausybėje, abiem atvejais svarbios lokalios valdžios institucijos sudaromos iš viršaus.

Politinė sistema laikėsi ant bendruomenės, susietos su asmenybe glaudžiais abipusiais ryšiais,

bet politine sistema neapsiribota. Ūkiniai santykiai grįsti kooperacija – čia iš esmės sutapo tautininkų ir krikdemų politika. Bendruomeniškumas skleidėsi ir visuomeninių organizacijų pavidalu – praktiškai kiekvienoje didesnėje gyvenvietėje veikė šaulių, jaunalietuvių, skautų ir kitų organizacijų skyriai, dažnas pilietis, ypač – jaunimo gretose – priklausė vienai arba kelioms visuomeninėms organizacijoms.

Asmens ir draugijų laisvė šiek tiek ribota – to reikalavo įtempta politinė padėtis, vidaus ir išorės jėgų grėsmė tautai ir valstybei, tačiau ribojimai buvo gana švelnūs. 1936 m. uždarytos politinės partijos, išskyrus LTS – šio sprendimo išvengė tik autonominis Klaipėdos kraštas, bet faktiškai šios partijos veikė ir toliau, o rinkimų sistemoje jų atstovai turėjo lygias teises su kitomis gyventojų grupėmis. Praktiškai per visą tautininkų valdžios laikotarpį veikė įvairių politinių ir visuomeninių srovių leidiniai, kūrybinė veikla praktiškai neribota, net opozicijos veikėjams skirtos valstybinės premijos – 1938 m. ją gavo net bolševikuojanti poetė Salomėja Nėris.

A. Smetona ir jo aplinka labiau vertino žmonių intelektualines ir moralines dorybes, nei partinę priklausomybę. Įsitvirtinus tautininkams, daugelis opozicijos veikėjų sėkmingai dirbo įvairiose valstybinėse ir visuomeninėse pareigose: Kazys Škirpa skirtas į diplomatinę tarnybą, Steponas Kairys ir Mykolas Sleževičius įsidarbino Kauno savivaldybėje, Vincas Čepinskis grįžo į akademinę veiklą ir net sulaukė A. Smetonos padėkos už jaunimo švietimą. Galiausiai, 1939 m. A. Smetona sudarė koalicinę vyriausybę iš įvairių partijų atstovų – deja, čia galima įžvelgti klaidą. 1940 m. daugelis jų atmetė prezidento reikalavimą priešintis sovietams ir atidavė Lietuvą be šūvio.

Apibendrinant istorinę Tautininkų sąjungą galima įvardyti konservatyviaisiais tautininkais arba tautiniais konservatoriais. Šiuolaikiniam lietuviškajam konservatizmui ji svarbi ne tik paveldo prasme, tai – sektinas pavyzdys, ypač tautiškumo, pilietiškumo, savivaldos, bendruomeniškumo, kooperacijos, o su tam tikromis išlygomis – religinės politikos srityse.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. M. Kundrotas. Edmundo Berko konservatizmas ir šiuolaikiniai lietuviškieji konservatoriai (IV)
  2. M. Kundrotas. Edmundo Berko konservatizmas ir šiuolaikiniai lietuviškieji konservatoriai (I)
  3. M. Kundrotas. Edmundo Berko konservatizmas ir šiuolaikiniai lietuviškieji konservatoriai (III))
  4. M. Kundrotas. Edmundo Berko konservatizmas ir šiuolaikiniai lietuviškieji konservatoriai (II)
  5. M. Kundrotas. Edmundo Berko konservatizmas ir šiuolaikiniai lietuviškieji konservatoriai (VIII)
  6. M. Kundrotas. Edmundo Berko konservatizmas ir šiuolaikiniai lietuviškieji konservatoriai (V)
  7. M. Kundrotas. Edmundo Berko konservatizmas ir šiuolaikiniai lietuviškieji konservatoriai (VI)
  8. M. Kundrotas. Edmundo Berko konservatizmas ir šiuolaikiniai lietuviškieji konservatoriai (VII)
  9. M. Kundrotas. Tautinio ekstremizmo baubas
  10. M. Kundrotas. „Atsakingasis“ Zuoko liberalizmas
  11. M. Kundrotas. Nacionalizmas ir nacizmas: vienovė, atskirtis ar priešprieša?
  12. M. Kundrotas. Europos tautininkai ir jų vadai (I)
  13. M. Kundrotas. Europos tautininkai ir jų vadai (III)
  14. M. Kundrotas. Europos tautininkai ir jų vadai (II)
  15. M. Kundrotas. Tautininkų sąjungos padėtis ir perspektyvos: Porinkiminė analizė

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 2

  1. graziai parasyta says:
    12 metų ago

    bet zinant Autoriaus priklausomybe Tautininkams- nestebina toks grazbyliavimas ir “muilinimasi”.
    Reikejo siek tiek distancionuotis, rasyti objektyviau 🙂

    Be to, sieti Nepriklausomos Lietuvos Lietuviu Tautininku Sajunga (LTS) ir dabartine/paskutiniaja Tautininku Sajunga gana keblus ir “pritemtas” dalykas. As nedrisciau daryti tokiu tiesmuku lyginimu ar sasaju (istoriniu, ideologiniu).

    Deja, tai pasakytina ir apie kitas dabartines partijas- tiek Krikscioniu Demokratu, Valstieciu Liaudininku Sajunga ir juolab Socialdemokratu (cia isvis- nonsensas), kurios neva save “kildina” is anuju partiju ir deklaruoja “testinuma”.

    Atsakyti
  2. Galindas says:
    12 metų ago

    Labai gerai parašyta ir parodyta tikroji Tautininkų švelni politika, žinant, kad anuomet Lietuvą supo diktatūriniai agresyvūs režimai. Gal trūkumas tas, kad nepažymėtas Tautininkų sąjungos kūrėjas ir pirmasis jos pirmininkas Vincas Krėvė-Mickevičius. Po 1924 m. Tautininkų programa taip pat matome jo parašą. Įdomu tai, kad įkūrus TS, nei A.Valdemaro, nei A. Smetonos neišrinko į Centro valdybą. Smetonai teko tik garbės prezidento postas.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Policija
Lietuvoje

Savaitgalį – pareigūnų dėmesys motociklininkų saugumui

2025 06 27
Gitanas Nausėda
Lietuvoje

Prezidentas pasirašė mokesčių, pensijų ir Gynybos fondo įstatymus

2025 06 27
Smūgio slopintuvas
Lietuvoje

Didesniam saugumui keliuose – mobilūs smūgio slopintuvai

2025 06 27
Šuo, katė
Gamta ir žmogus

EP žengia į priekį užtikrinant naminių gyvūnų gerovę

2025 06 27
Vilniaus senamiestis
Lietuvoje

Patvirtintas Vilniaus istorinio centro valdymo planas

2025 06 27
Automobilis, kelionės
Gamta ir žmogus

GPS trikdžiai kelia nerimą keliaujant, bet ne bendraujant

2025 06 27
Troleibusas
Lietuvoje

Nuo liepos 1 d. Vilniuje – nauji kelionių bilietai

2025 06 27
Atgimimo aikšte Klaipėdoje | klaipeda.lt nuotr.
Lietuvoje

Klaipėdos Atgimimo aikštė ruošiama išminavimo darbams

2025 06 27

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Ar juos atras? apie K. Stoškus. Apie tautos poetę, išdavystę ir desovietizacijos politiką? (IV)
  • Rimvydas apie Vilniaus elektriniai laivai jau testuojami Rygoje
  • Rimvydas apie Lietuvos kultūros kongresui – 100: nuo Čiurlionio link ateities kultūros politikos
  • +++ apie Vilniaus elektriniai laivai jau testuojami Rygoje

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Savaitgalį – pareigūnų dėmesys motociklininkų saugumui
  • Prezidentas pasirašė mokesčių, pensijų ir Gynybos fondo įstatymus
  • Vaikystė – tai metas, kai fantazija neturi ribų, o svajonės virsta nuotykiais!
  • Ieškote žaislo, kuris lavintų jūsų vaiko kūrybiškumą, motorinius įgūdžius ir loginį mąstymą?

Kiti Straipsniai

Marius Kundrotas

M. Kundrotas. Politinis pragaras ir jo scenarijai

2025 06 24
Kazys Škirpa

V. Valiušaitis. 1941-ųjų sukilimas – Tautos valios išraiška ir Lietuvos diplomatijos sprendimų pasekmė

2025 06 23
Geriau a girl

D. Kuolys. Depersonalizacija, arba Встретимся у Матушки

2025 06 10
Homoseksualizacija | Alkas.lt koliažas

J. Vaiškūnas. R. Jankūnas: Kas kalba Lietuvos vardu?

2025 06 02
Lietuvos banko rūmai Kaune kviečia į nemokamas ekskursijas ir šeštadieniais

Lietuvos banko rūmai Kaune kviečia į nemokamas ekskursijas ir šeštadieniais

2025 05 31
Marius Kundrotas

M. Kundrotas. Ar prigimtinės teisės dar turi prasmės?

2025 05 07
Prezidento Antano Smetonos 150-ųjų metinių minėjimas Vilniuje

D. Kuolys. Nusiginklavimas (II)

2025 05 07
Prezidentas lankosi Lietuvių kalbos institute

Prezidentas: Kalba – mūsų tapatybės pagrindas, kurį turime kasdien stiprinti

2025 05 06
Donaldas Trampas Romos popieiaus rūbais

D. Trampas pašiurpino katalikus: paskelbė savo atvaizdą popiežiaus rūbais

2025 05 04
Marius Kundrotas | Alkas.lt nuotr.

M. Kundrotas. Antikonstitucinės diktatūros gniaužtuose

2025 04 24

Skaitytojų nuomonės:

  • Ar juos atras? apie K. Stoškus. Apie tautos poetę, išdavystę ir desovietizacijos politiką? (IV)
  • Rimvydas apie Vilniaus elektriniai laivai jau testuojami Rygoje
  • Rimvydas apie Lietuvos kultūros kongresui – 100: nuo Čiurlionio link ateities kultūros politikos
  • +++ apie Vilniaus elektriniai laivai jau testuojami Rygoje
  • +++ apie Lietuvos kultūros kongresui – 100: nuo Čiurlionio link ateities kultūros politikos
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Partija „Drąsos kelias“ reikalauja skelbti rinkimų rezultatus negaliojančiais

„Drąsos kelias” kreipėsi į Seimo Komisiją dėl N.Venckienės teisinės neliečiamybės

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai