Sausio 24 d. eidamas 67 metus mirė Lietuvos Kariuomenės kūrėjas savanoris, tautininkas, Vilniaus Šventaragio romuvos vaidila Želmis – Eugenijus Martinkus.
E. Martinkus gimė 1954 m. rugpjūčio 1 d. Šilutėje, augo Salako miestelyje, Zarasų r.. Mokėsi Salako mokykloje. Baigęs aštuonmetę nuo 1968 m. mokėsi mechanizacijos mokykloje.
Nuo 16 metų dirbo Dusetų melioracijos statybos valdyboje ekskavatorininku. Prasidėjus Sąjūdžiui įstojo Šaulių sąjungą, buvo būrio vadu.
1991m. sausio 8 d. Lietuvos Aukščiausiosios tarybos rūmuose iškilmingai prisiekė ginti Tėvynės laisvę nuo sovietinių okupantų. 1992 m. už drąsą ir pasiaukojimą ginant Lietuvos laisvę ir nepriklausomybę 1991 metų sausio-rugsėjo mėnesiais E. Martinkus buvo apdovanotas Sausio 13-osios atminimo medaliu.
1996 m. buvo apdovanotas Kariuomenės kūrėjo savanorio medaliu. 2016 metais buvo įšventintas į Romuvos vaidilas ir pasirinko dvasinį Želmio vardą.
Velionis bus pašarvotas sausio 25 d., pirmadienį nuo 16 val. Laidojimo namuose Vilniuje, Olandų gatvėje iki sausio 26 d., antradienio, 15 val. 3 salėje. Velionio palaikai amžinojo poilsio atguls Salako miestelio kapinėse, Šeimos kapavietėje.
Užuojautą Velionio šeimai, artimiesiems ir bendražygiams pareiškė Lietuvos Romuvos Krivė Inija Trinkūnienė, Velionio Vėlei pažadėdama tęsti Jo darbus:
„Iškeliauji Tu vėlių takeliu, pas protėvius į Dausas, už aukštųjų kalnelių, už žaliųjų girelių, ant baltų debesėlių. Altanos bokštelio šventykla neteko savo globėjo, Šventaragio romuva – savo vaidilos. Mums trūks tavęs, tavo ramumo, tikrumo, tvirtybės. Pažadame tęsti tavo pradėtus darbus, pažadame tęsti tavo ir mūsų visų prosenelių, senelių ir tėvų tradiciją – šventos ugnies kūrenimą. Lai lengva tau būna Lietuvos žemelė!“, – rašoma I. Trinkūnienės užuojautoje.
Užuojautą dėl šios skaudžio netekties Velionio šeimai ir Romuvos bendruomenei atsiuntė taip pat ir senojo baltų tikėjimo tesėjų iš Latvijos – Latvijos Dievturiu didžvadonis Andrejs Broks.
Eugenijus Martinkus yra labai trumpai pats aprašęs savo kaip protėvių pasaulėžiūros perėmėjo ir puoselėtojo kelią. Pateikiame čia jo rašinį neseniai paskelbtą Senovės baltų religinės bendrijos interneto svetainėje www.romuva.lt
E. Martinkus. Mano kelias į Romuvą
Augau Zarasų krašte – motina mokytojavo Salako miestelyje. Su senuoju lietuvių tikėjimu susipažinau dar vaikystėje. Mat prieš karą Zarasų (tada vadino Ežerėnais) apskrityje Bradesiuose buvo įsikūrusi Romuva, kuriai vadovavo iškilus žmogus Visuomis – Domas Šidlauskas.
Iš pasakojimų apie jį prisimenu tik nuotrupas. Vietovėje ant Sartų ežero kranto, kur vykdavo Romuvos šventės ir religinės apeigos, augęs nusviręs beržas, ant jo mėgdavęs sėdėti Visuomis.
Mama dažnai pasakodavo apie savo tėvą – mano senelį Steponą. Jis buvo kilęs nuo Minijos krantų iš kaimo Žemaitijoje.
Visuomio renginiuose jis nedalyvavo, nors ir buvo kviečiamas kaip svarbus asmuo. Mat buvo Lietuvos Respublikos pasienio policininkas ir turėjo keturias dukras. Beje, ir jis išpažino senąją tikybą: iš medžio kamieno išsiskobė luotą, kurį vadino „dušegubka“, ir sekmadieniais su dukra Elena – būsimąja mano motina – plaukdavo į Zaraso ežero salą, ten aukure kūrendavo šventąją ugnį, o dukters prašydavo rinkti pačias gražiausias gėles ir jas aukoti Dievams.
Ežerėnų bažnyčios kunigas visaip stengėsi paveikti Steponą per jo žmoną Jadvygą, kad liautųsi „pagoniškai“ melstis, bet kai senelis plaukdamas iš savo apeigos išgelbėjo skęstančią vaistininko žmoną, tepasakęs: „Matyt, tokia buvo Dievo valia“ ir paliko Steponą ramybėje.
Mano senelė Jadvyga buvo labai religinga, tad bažnyčioje ir man tekdavo būti tankiai, tačiau Dievo ten nejaučiau. Dievą jausdavau gamtoje.
Kai tik galėdavau, klajodavau po Salako miškus ir klonius, o kadangi gimiau lygiai po dešimties metų nuo senelio Stepono mirties ir netgi tą pat mėnesį, kartais susimąstau – gal manyje įsikūnijo dalelė Stepono „pagoniškos“ dvasios.
Sulaukęs keturiolikos metų išsirinkau didžiulę pušį ir pridėjęs prie jos dešinę ranką prisiekiau savo dievui Perkūnui.
Gyvenome labai skurdžiai, tad baigęs aštuonias klases 1968 metais įstojau į mechanizacijos mokyklą, kurią po dviejų metų baigiau. Būdamas šešiolikos metų pradėjau dirbti Dusetų melioracijos statybos valdyboje ekskavatorininku. Objekte dirbo ir grįžę iš Sibiro tremtiniai. Siekdami daugiau užsidirbti žmonės darbuodavosi po dešimt-dvylika valandų. Gyvenome
sename dvare. Vakarais susirinkę iki išnaktų dainuodavome nuostabias senoviškas dainas. Tai būdavo tarsi savotiškos apeigos.
Kadangi mano senelis Steponas buvo senosios lietuvių pasaulėžiūros atstovas, o senelė Jadvyga puoselėjo lietuvybę ir buvo Vyčių giminės atstovė, aš nuo mažens jaučiau pareigą ginti mūsų tautą ir jos religiją.
Tačiau būdamas gana skeptiškas ir žinodamas Lietuvos valstybės istoriją, iš pradžių dar nelabai tikėjau,kad iš naujojo Sąjūdžio kas nors išeis. Juk mūsų tauta nuolat sukildavo, bet ją numalšindavo. Po keturių dešimtmečių užaugdavo nauja karta, kurią sukilusią ir vėl numalšindavo.
Kadangi atėjo mano metas, maniau, jog negaliu nedalyvauti šiuose įvykiuose, nors atrodė, kad tą imperiją įveikti neįmanoma ir visų likusių gyvųjų geriausiu atveju lauks Sibiro platybės.
Kai pradėjo atsikurti Tautininkų sąjunga, sutikau daug nuostabių žmonių, tarp jų buvo ir Intos lagerio sukilimo dalyvis Vytautas Bastys. Šis 28 metus iškalėjęs tremtinys buvo tikras mano senosios religijos mokytojas. Iš jo pasakojimų sužinojau apie šimtametes lietuvių kovas su kryžiuočiais, bandžiusiais pavergti mūsų tautą. Ačiū tau, Vytautai.
Besikuriant Sąjūdžiui vykdžiau kai kurias užduotis, įstojau į Šaulių sąjungą, tapau būrio vadu. Būrys saugojo Vilniaus savivaldybę ir Gedimino pilį. 1991m. sausio 8 dieną gavom įsakymą persikelti į parlamento rūmus, davėme iškilmingą priesaiką ginti Tėvynės laisvę nuo sovietinių okupantų.
Nuo jaunų dienų tekdavo dalyvauti ir lietuvių kalendorinėse šventėse. Didžiausią įspūdį man padarė meilės deivės Mildos šventės, vykdavusios ant piliakalnių arba upių bei ežerų pakrantėse. Degant laužams suvažiavęs iš toliausių vienkiemių jaunimas linksmindavosi iki aušros. Buvo malonu braidyti po rasą laikant virpančią merginos ranką.
Rasos šventės sovietiniais laikais vadintos tiesiog festivaliais. Organizatoriai rengdavo kažkokius žaidimus, liedavosi alus ir vynas, kildavo muštynės. Taigi per tokias šventes, vadintas Kupolinėm ir Joninėm, nesijausdavo jokio sakralumo. Žolinė tais laikais buvo grynai bažnytinė šventė. Žmonės nešdavo gėles į bažnyčią ir dėdavo prie Dievo motinos statulos.
Prieš Kalėdas švęsdavom Kūčias. Tai buvo uždara namų šventė ir svetimi nebuvo pageidaujami. Po vakarienės apversdavom keptuvę ir bandydavom išsiburti ateitį. Tokia buvo mano religinė patirtis prieš ateinant į Romuvą.
Dėl įvairių aplinkybių buvau priverstas apsigyventi miške ir čia gyvenu jau 25 metus. Galingų ąžuolų paunksmėje įkūriau savo šventvietę. Joje yra kalendorinis akmenų ratas, pašvęstas Praamžiui stogastulpis, Patrimpo stogastulpis, Ragio akmuo, žynio akmuo.
Prie sodybos gana daug ąžuolų, kai kurie dvikamieniai ir trikamieniai, jie liudija čia esant ypač stiprias gamtos galias. Prie vieno ąžuolo įrengiau dar vieną apeigoms skirtą vietą.
O į šventvietę patenkama per arkas, kuriose runų raštu išraižyti žodžiai: „Tarp dienos ir nakties yra laikas, kada atsiveria durys į dvasių pasaulį“. Ant kitos arkos: „Nusilenk savo protėvių papročiams ir darnai.“
2012 metais per Jorę Molėtuose teko išsišnekėti su Kriviu Jauniumi – Jonu Trinkūnu. Jis pareiškė, kad maža save laikyti baltų pasaulėžiūros šalininku, davus priesaiką būtina pasiryžti tarnauti mūsų Dievams.
Tais pačiais metais birželio 6-ąją gavęs Krivio Jauniaus leidimą aš, Eugenijus Martinkus, sukviečiau 17 žmonių į Krivio alką ir po neilgų kalbų nusprendėme atkurti Šventaragio romuvą.
Laikina savo šventviete buvo pasirinktos Lietuvos Kariuomenės kūrėjų sąjungos patalpos Pilies gatvėje. Čia vykdavo pirmieji susibūrimai ir Romuvos mokyklos užsiėmimai.
Po metų nusprendėme įsikurti bokštelyje ant kalvos, vadinamos Altana, Vilniaus Pilių rezervato teritorijoje. Jo direkcija po metų geranoriškai leido surinkus lėšų atremontuoti bokštelį ir laiptus į šią kalvą.
Dabar bokštelyje vyksta įvairūs renginiai, ketvirtadieniais nuo pavasario iki rudens atliekamos apeigos ir bendruomenės susirinkimai.
Nuo bokštelio atsiveria nuostabi Vilniaus panorama, todėl ant jo įrengtas aukuras tapo mūsų maldininkų pamėgta vieta. Tad ir toliau turime šią vietą puoselėti.
2016 metais aš su bendraminčiais buvau įšventintas ir tapau Romuvos vaidila, man suteiktas vardas Želmis.
Aš dėkingas mūsų Dievams, kad suteikė galimybę susijungti su Kūrėju ir Gamta.
Krivių bei vaidilų užduotis, mano nuomone, padėti žmonėms perplaukti gyvenimo upę ir pasiekti dvasinę tobulybę, tobulėti drauge su bendruomenėmis, romuvomis, plėsti Dvasinį akiratį ir jungtis su Dieviškąja Kūrėjo šviesa.
Vilniaus Šventaragio romuvos vaidila Želmis – Eugenijus Martinkus
1. 1991 m. balandį. Pirmasis SKAT štabas. Eugenijus Martinkus stovi antras iš dešinės. 1-je eil. sėdi: Gintaras Rapnikas, Aldona Lapėnaitė, Jonas Gečas, Rasa Smagurauskaitė, Almantas Leika, Arvydas Pocius, Juozas Juocevičius. 2-je eil. stovi: Antanas Burokas, Sigitas Vaitulionis, Albinas Palevičius, Eugenijus Jakimavičius, Gediminas Trakimas, Saulius Rudžionis, Dainius Janėnas, Eugenijus Martinkus, Ričardas Pocius | R. Bagdono nuotr.
1991 m. balandį. Pirmasis SKAT štabas. Eugenijus Martinkus stovi antras iš dešinės.
1-je eil. sėdi: Gintaras Rapnikas, Aldona Lapėnaitė, Jonas Gečas, Rasa Smagurauskaitė, Almantas Leika, Arvydas Pocius, Juozas Juocevičius. 2-je eil. stovi: Antanas Burokas, Sigitas Vaitulionis, Albinas Palevičius, Eugenijus Jakimavičius, Gediminas Trakimas, Saulius Rudžionis, Dainius Janėnas, Eugenijus Martinkus, Ričardas Pocius | R. Bagdono nuotr.
2. Eugenijus Martinkus Vasario 16-osios eitynėse Vilniuje | asmeninė nuotr.
3. Eugenijus Martinkus Romuvos stovykloje Dvarciškiuose, Švenčionių r. 2014 m. | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.
4. Virginijus Kašinskas ir Eugenijus Martinkus Romuvos stovykloje Dvarciškiuose, Švenčionių r. 2012 m. | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.
5. Eugenijus Martinkus Romuvos stovykloje Dvarciškiuose, Švenčionių r. 2012 m. | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.
6. Eugenijus Martinkus įšvenčiamas į Romuvos vaidilas, Kulionys 2016 m. | Alkas.lt, A. Rasakevičiaus nuotr.
7. Lietuvos Romuvos Krivė įšvenšia Eugenijų Martinkų į Romuvos vaidilas, Kulionys 2016 m. | V. Daraskevičiaus nuotr.
8. Eugenijus Martinkus įšvenčiamas į Romuvos vaidilas, Kulionys 2016 m. | Alkas.lt, A. Rasakevičiaus nuotr.
9. Lietuvos Romuvos Krivė įšvenšia Eugenijų Martinkų į Romuvos vaidilas, Kulionys 2016 m. | K. Driskiaus nuotr.
10. Eugenijus Martinkus ir Nijolė Balčiūnienė Romuvos Vaidilų rate 2013 m. Vilnius | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.
11. Eugenijus Martinkus Romuvos Vaidilų rate 2013 m. Vilnius | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.
12. Eugenijus Martinkus Romuvos Vaidilų rate 2013 m. Vilnius | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.
13. Eugenijus Martinkus 2018 | V. Kašinsko nuotr.
14. Eugenijus Martinkus Baltų krivulėje Kulionyse 2018 m. | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.
15. Eugenijus Martinkus Jorės šventėje Kulionyse 2016 m. | G. Skumbino nuotr.
16. Eugenijus Martinkus | asmeninė nuotr.
17. Eugenijus Martinkus | asmeninė nuotr.
18. Eugenijus Martinkus su žmona | asmeninė nuotr.
19. Eugenijus Martinkus |asmeninė nuotr.
20. Eugenijus Martinkus su dukra | asmeninė nuotr.
21. Eugenijus Martinkus (1954-2021) | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.
Eugenijus Martinkus (1954-2021) | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.
22. Eugenijus Martinkus vienas iš Vilniaus Romuvų sambūrio įkūrėjų 2016 m. Vilnius | V. Daraškevičiaus nuotr.
Vilniuje įkurtas Romuvų sambūris | V. Daraškevičiaus nuotr.
Susiję straipsniai:
- Netekome Lietuvos laisvės gynėjo Vinco Vyrukaičio (video)
- Šviesiam Eugenijaus Algimanto Bartkaus (1925-04-04 – 2011-03-06) atminimui
- Netekome Lietuvos Nepriklausomybės Akto signataro Balio Gajausko
- Netekome žymaus Lietuvos istoriko, profesoriaus Mečislovo Jučo
- Mirė Lietuvos laisvės kovotojas Vytautas Bukauskas
- Netekome kraštotyrininko, biochemijos mokslininko Alfonso Juškos
- Netekome Lietuvos Nepriklausomybės Akto signataro Liudviko Simučio (video)
- Vilniuje bus paminėtas Romuvos Krivio Jono Trinkūno atminimas
- Vilniaus Gedimino kalne įšventinta Lietuvos Romuvos Krivė I.Trinkūnienė (nuotraukos, video)
- Netekome etnologės Marijos Miliuvienės
- Netekome etnografės Linos Būdienės
- Netekome fiziko Vlado Valentinavičiaus
- Netekome talentingo skulptoriaus Jono Jagėlos
- Netekome žymaus skulptoriaus Antano Kmieliausko
- Netekome visuomenininkės, mokytojos Eglės Leonienės
kodėl – juk jaunas dar?
Kodėl išeina tie, kas ČIA reikalingi?!
Pagarba Želmiui, nuoširdi užuojauta artimiesiems…
Nuoširdžiauisia užuojauta. Šviesaus jam dangaus
Pagonys i Dangu nekeliauja..
Pagonis nukeliavo i pragarus..
Želmis nukeliavo į Dausas (Daugsas – kur tęsia tarnystę Tautai Daug geriausiųjų). Jų ryšiai su mumis nenutrūksta, bet kaip vėlės jie lanko mus sapnuose ir gelbsti, kai kyla pavojai.
YPATINGAS(IS) VAIDILA
Vien geri atsiminimai apie dede Augeniju. Toki ji ir atsiminsiu ❤❤❤