J. Dapšauskas. Burgio istorija. Kiek švietimo sistemoje yra gąsdinančios tamsos? (12)

J.Dapsausko vedamas uzsiemimas Plunges rajono mokyklose

J.Dapšausko vedamas užsiėmimas Plungės rajono mokyklose

Dažnai lankausi mokyklose su priklausomybių prevencijos ir sveiko, laisvo, sėkmingo bei laimingo gyvenimo vizijos formavimo programa, per savaitę susidaro kelių tūkstančių vyresnių klasių moksleivių auditorija.

Tačiau išsakyti mintis apie mokyklų, mokytojų, mokinių situaciją pirmiausia įpareigoja KTU ilgamečio direktoriaus Bronislovo Burgio istorija. Tai tam tikro vertybinio kelio krizės istorija. Krizė reiškia ir galimybę, apsisprendimą. Kokiu keliu mes pasuksime, eisime? Ar bendrai prisiimtų taisyklių laužimo, dar didesnio chaoso, psichinės nesveikatos, patyčių mokyklose ar darnos, stiprių vertybių link?

Neseniai rodyta LRT laida „Specialus tyrimas“ taip pat analizavo šią problemą, kad mokytojai neretai mokinių yra tiesiog terorizuojami iš jų tyčiojamasi. Klientas visada teisus ir pan. Tačiau norėtųsi atkreipti ir į to „teisumo“ pirmines priežastis, kurios puoselėja šią iškreiptą situaciją. Tam labai pasitarnavo liberalių politikų įvesta krepšelių sistema. Kaip jau minėjau, aplankau daugybę labai įvairių mokyklų – tiek miestų, tiek kaimų. Tai su bendru vaizdu gana artimai susipažinau. Beje, mokyklos labai skiriasi savo tvarka, atmosfera, mokinių santykiais.

Įvedus krepšelių sistemą prasidėjo įnirtinga kova dėl klientų – mokinių. pirmiausia labai nukentėjo kaimų mokyklos. Miestuose taip pat vyksta nesveika konkurencija tarp ugdymo įstaigų. O kas čia blogai? Juk konkurencija skatina pasitemti, gerina kokybę ir panašiai. Nieko panašaus. Neretai mokyklose kiekvienas mokinys yra „aukso“ vertės, nuo jo priklauso ar mokykla bus uždaryta, mokytojai jau visam likusiam gyvenimui rizikuoja likti be darbo (kaime) ar dar šiaip taip mokykla egzistuos. O jei mokykloje ir gana nemažas mokinių skaičius, tai kiekvienas mokinys atneša tam tikrą pinigų dalį. Tai tinkamiausia terpė mokiniams nesiskaityti su mokytojais, mokyklos vadovams glaistyti esamas įtampas, nesveikus santykius, nes jei ne, visi nukentės. Tokia padėtis yra įkaitų situacija. Ir tokios įstaigos nebeatlieka pagrindinio uždavinio – vertybinio ugdymo. Žinių rezultatai tai pat labai prastėja, nebent specialiai pakelia pažymius tam, kad iškreiptai palaikytų mokyklos rezultatų dar pakenčiamą lygį.

Vienoje Panevėžio mokykloje mokyklos direktorius norėjo įrengti ugdymo įstaigoje rūkomuosius, kad mokiniams nereikėtų vargti ir bėginėti už mokyklos teritorijos prie gyvenamųjų langų parūkyti. Logiška, juk klientams reikia sudaryti pačias palankiausias sąlygas. Beje, mokyklos direktorius B. Burgis turėjo kitokią viziją ir bendrai mokyklos, mokinių ir tėvų laisvai prisiimtas taisykles, kurios tarnavo visų naudai. Ką rodo mokytojų, tėvų ir moksleivių atsiliepimai.

Tačiau situacija kiek kitokia. Švietimo biurokratai siuntinėjo komisijas į šią švietimo įstaigą, vyksta ikiteisminis tyrimas. Išdrįsk pasakyti mokiniui: „Jei nesilaikai bendrai prisiimtų taisyklių, teks palikti mokyklą“ – tai jau bus psichologinis smurtas, šantažas ir panašiai! Už tai gresia griežta atsakomybė. O dar jei tėveliai įtakingi ar dirba teisėsaugos srityje (taip teigiama apie padavusius į teismą B. Burgį) tai jau jų vaikeliai „klientai“ tampa visai nepajudinami. Bet kokią kalėjimo sistemą tokie tėveliai gali sukurti, kai nesusilaikoma visų prisiimtų taisyklių, o sugalvojamos savo. Kur nuves mokyklą, visuomenę tokios – kalėjimo „vierchų“ taisyklės?

Tokie tėvai, kurie nori kolonijos „taisykles“ pritaikyti ir savo vaikams, mokykloms patys sau užsitraukia gėdą visam gyvenimui ir sugadino ateitį į pasaulį išleidžiamam vaikui. Duoda iškreiptą gyvenimo ir teisingumo viziją. Tačiau tai yra klausimas ir visos švietimo sistemos. Koks jos tikslas? Svarbiausia prieš egzaminus „prikišti“ žinių ar ugdyti laisvą, sąmoningą ir atsakingą žmogų gyvenimui? Šiandien akivaizdu, kad einama būtent „žinių prigrūdimo“ keliu, o ne ugdymo. Burgio grėsminga istorija duoda toną dar kitą, kad ne tik ne vertybine, ar net žinių (kuo ši mokykla tikrai galėjo pasigirti), bet palaidos balos link, patyčių ir kolonijų „vierchų“ minamu keliu. Burgio istorija – tai ne tik vieno žmogaus istorija, tai net ne švietimo sistemos problemų istorija, tai visos visuomenės krypties klausimas. Kiek kiekvienas iš mūsų prisidėsime, kad jis būtų išspręstas visos visuomenės naudos, klestėjimo, o ne kolonijų „vierchų“ naudai. Taikliai dr. Aurelijus Veryga šią situaciją apibūdino: „Kai neliks burgių, liks tik smurgiai“. Net baisiau, liks tik „zekai“. Mus tai tenkina?

Kategorijos: Lietuvos kelias, Nuomonių ratas, Švietimas, Visi įrašai, Visuomenė | Žymos: , , , , , , , , , , , , , , , , .

12 komentarų

  1. dr. Jonas Ramanauskas joramlt@yahoo.com:

    Man tai atrodo, kad Burgis dirbo gerai…. tai pagal oficialia Lietuvos valdzios politika…. turi buti SUDOROTAS! Mokykla nera skirta mokytis, kurybiskai galvoti …. mokykla yra ir turi buti rukymo, alkoholio ir narkotiku naudojimo vieta, tik tuo budu yra uztikrinama pilni kalejimai ir kalejimo priziuretojai visada turi darbo. O kam tas Burgis laisvai vaikstantis reikalingas…. ji irgi reikia uzdaryti, mat grasina iseiti is darbo…..
    Prie sitokios situacijos privede dvasiniu iskrypeliu liberastu mokslo ir svietimo reformos, kurie savo dvasini pena semiasi is tokios ideologijos – Pasauli sena isardysim… o griuvesius pasidalinsim.
    Tai proga pasidalinsiu tokiu gal kokiu 40 metu senumo isgirstu savo mokytojo Jurkaus mazdaug tokiu paaiskinimu. Mokykloje mokinys privalo mokytis, jei mokinys mokykloje nesimoko, jis pasidaro nebe mokinys ir toki musti galima. Mokiniu mokykloje musti negalima, o ne mokinius galima, kadangi nera reikalo jiems buti mokykloje.
    Cia jei kalbama apie ta “mokine”, tai ji uzsirukydama pati pastate save uz mokyklos remu, gali tevai ja pasirupinti ir uztikrinti gyvenima greta zeku.

    • Bartas:

      o duktrytė, išsimokslinusi “gimnazijoje”, ( labai gražus žodis) , galėtų prižiūrėti “zekes” Panevežyje ir už kelis litus (jievrus) viršaus nešti (tapdama arkliu) rūkalus ir kvaišalus į “zoną”.

  2. Pikc:

    “Burgio istorija – tai ne tik vieno žmogaus istorija, tai net ne švietimo sistemos problemų istorija, tai visos visuomenės krypties klausimas.” – taip – tai, visų pirma, liberastinės ideologijos klausimas. Jei išsišokėliai nebrendylos įtikinami, kad jie yra “ypatingi” jau vien todėl, kad egzistuoja, kad jei yra mokyklų (ir universitetų, šiaip jau – per tuos pačius “krepšelius”) “darbdaviai”, o pedagogai tėra “aptarnaujantis personalas”, kai apie juos išpučiamas didžiulis jų “teisių” burbulas, o užsiminimas apie pareigas suprantamas kaip tų pačių “teisių” pažeidimas – ateitis tikrai nepavydėtina.

  3. Petras:

    Ji labiausiai pakenkė ne gimnazijai ir ne Burgiui – ji labiausiai pakenkė sau ir savo tėvams. Sveikos visuomenės universitetai, kolegijos, o gal net ir proftechninės mokyklos tokios mokinės, sulaužiusios KTU gimnazijos taisykles ir pasityčiujusios iš gimnazijos direktoriaus, nepriimtų studijuoti, o darbdaviai nepriimtų jos net dirbti. Sveikos visuomenės teisėtvarkos institucijoms būtų gėda turėti savo tarpe tokius teisininkus, kurių duktė sulaužė prestižinės gimnazijos vidaus taisykles ir ne be jų pačių pagalbos pasityčiojo iš gimnazijos direktoriaus.
    Galima pasirašyti http://peticijos.lt/visos/71621/pasirasyti

  4. taigis:

    Jei studentas niekur neįstojo, jis eina į pedagoginį. Aukštojo dilpomo juk reikia. Ir jis priimamas. Tai toks analfabetas mokys mūsų vaikus? Ko jis gali išmokyt? Todėl mokyklos tampa vaikų laiko praleidimo centrais, kuriuose vaikams į galvas grūdamos visokios formulės, datos, bet kam jų reikia ir kaip jas pritaikyti, nepaaiškinama…
    O mokytojus iš pašaukimo galima ant pirštų suskaičiuot,i ir apie juos garsas eina nenutyla…. tokius ir naikina,deja…. greitai juos reiks į Raudonąją knygą įrašyti….

    • Kristina:

      Visiškai pritariu 🙂 Kai mokyklose dirbs tikri Mokytojai, kurie ne tik išmanys dėstomą dalyką, bet mokės valdyti savo emocijas ir sugebės užsitarnauti pagarbą – nebus tiek daug netinkamo elgesio… Dabar gi – tik zyzia ir cypia, kad jiems maži atlyginimai, kad mokiniai blogi, kad viskas jiems negerai… Kas gali gerbti tokius žmones?

      • Bartas:

        dabar Lietuvos mokyklose vietoje mokslo, pažinimo reikia , kad lietuviukams , kaip ir amerekoniukams būtų – “cool” . Nežinau ar teisingai parašiau, nes “nekenčiu anglų kalbos – Smoryginas”.

  5. Žemaitis:

    Pagaliau Pasaulio ELITOS sukurtoji antraeilių tautų nutautinmo ir nuvertinimo, degradavimo sistema pasiekė ir Lietuvos švietimo sistemą, mokyklas. Liūdna, kad mūsų naikinamos tautos išminčiai nebeteko jėgų, o jaunieji hunvenbinai , pamiršę pareigą senajai Lietuvių tautai ir mūsų protėviams, kaip bezdžionės pamėgdžiodamos supuvusius vakarus, neišmanėliškai pradėjo naikinti mūsų tautą iš vidaus, nuo vaikų ir jaunimo. Ne kartą kartojau ir dabar kartoju: ŠVIETIMAS – TAUTOS ATEITIS, JUO PRIVALO RŪPINTIS TAUTOS IŠMINČIAI- PROFESORIAI,IR TURI BŪTI SUKURTA LIETUVIŲ TAUTOS ŠVIETIMO IR AUKLĖJIMO TARYBA, KURIOS SPRENDIMAI IR PROGRAMOS TURI BŪTI NELIEČIAMOS SVIETO PERĖJŲNŲ, ATSITIKTINIŲ, ALIGACHŲ REMIAMŲ, “SEIMŪNŲ”.KOdėl žydų tautoje tokių dalykų nėra? Todėl kad jų tautai TŪKSTANTMEČIAIS vadovauja ŽYDŲ- JUDĖJŲ VYRIAUSIŲJŲ RABINŲ TARYBA drauge su ŽYDŲ ŠVIETIMO TARYBA. IR JŲ SPRENDIMAI NELIEČIAMI. Dabar Lietuvoje niekas neneša jokios atsakomybės už nesibaigiančias švietimo sistemos pertvarkas- kiek ateivių į vadovus , tiek ir naujų pakeitimų švietime. Kai daug kvailų auklių- tai lietuviukai auga be galvų.

  6. Prašalaitis:

    Greičiausiai, tai buvo tik priemonė Burgiui pašalinti iš pareigų. Spauda kaip visuomet nusukdo dėmesį nuo tikrųjų priežasčių, kurios greičiausiai buvo dvi – į tas pareigas nusitaikė švogeris, ir pats Burgis per daug ėmė kritikuoti esamą supuvusią švietimo sistemą, vadovaujamą šiandieninio netikėlio. Dar klausimas – jeigu visi mato, kad “terbelių” sistema yra blogai, kodėl niekas jos nekeičia? Ar trūksta politinės valios? Ar yra įsakymas iš už jūrų marių nieko nekeisti? Kodėl mokytojai inkščia dėl atlyginimų,kai priežastys yra pačioje netikusioje sistemoje? Ar gi jie nesusimąsto, kad jų “darbo vaisiai” matomi ne iš karto,bet po dvidešimt metų, vadinasi jie yra atsakingi už ateities visuomenę, kokia ji bus. Šiandien jau valgom liberastinio švietimo vaisius. Liberalizmas galvose yra pats baisiausias dalykas.

  7. Mintė:

    niekaip nesuprantu rašančiųjų logikos. Ar tai Burgis kovojo su sistema, su valdžia ir biurokratais??? Priešingai, jis jai tarnavo kaip niekas kitas, aš manau. Įrodymas: prieš metus brendo švietimo problemos, mokytojų padėtis nepavydėtina, ir ką gi, tada pasirodo Burgio straipsnis “Mokytojus reikia rūšiuoti kaip šiukšles”. Šiais metais, kai mokytojai ruošėsi streikuoti, kai reikalavo grąžinti mokinio krepšelio ir kitas išmokas į prieškrizinį lygį (juk krizė tai baigėsi), čia vėl iššoka valdžios tarnas(mano ir tik mano nuomone) Burgis ir rėžia savo straipsniu:”Melas, kad mokytojai mažai uždirba”. Ar mokytojams pasitarnavo šie jo straipsniai ar Švietimo ministerijos biurokratams?
    Ir dar…Kaip juokinga, kai rašoma, jog mergaitės tėvai įtakingi. Argi??? Ir pilamos visos šiukšlės ant jų ir tos mergaitės, visi tik liaupsina, tik gina (nuo kogi?) poną Burgį? Tai kas čia įtakingas?

  8. eL:

    nu arba autorius durnas, arba apsimeta, ponulis Burgis grasina nepilnametei, kaip kos gariūniško uab’o iš 90-ųjų marozėlis, o autorius rašo apie taisyklių nesilaikymą.. Burgio istorija – tai vieno neadekvačiai besielgiančio mokyklos “viercho” istorija.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Taip pat skaitykite: