Prasideda organizuotas Valstybinės kalbos inspekcijos viršininko (VKI) Audriaus Valotkos puolimas. Tai daro prezidentas Gitanas Nausėda ir Seimo pirmininkė Viktorija Čmil – du aukščiausi Lietuvos valdžios pareigūnai.
Puolamas Lenkijos ambasadoriaus Lietuvoje nurodymu už tai, kad sąžiningai vykdo savo tarnybinę pareigą ir reikalauja laikytis veikiančių šalies įstatymų.
Maža to, apkaltintas „peržengęs raudonas linijas” ir „politikuojantis” už tai, kad pasakė tiesą apie Pietryčių Lietuvos istorinę praeitį ir Lietuvoje prieš valstybę vis atviriau ir įžūliau veikiančių niekur neišnykusių „autonomininkų” tikruosius kėslus.
Taip kalbėti nėra joks politikavimas. Ginti valstybę yra kiekvieno Lietuvos piliečio konstitucinė teisė ir pareiga. Ypač tada, kai jos negina aukščiausi šalies vadovai, kurie elgiasi kaip Lietuvos vadovybė pasielgė 1940 m., palikusi paprastus piliečius likimo valiai ir pasmerkusi juos ilgametei beviltiškai kovai su daug galingesniu okupantu.
Kad neįvyktų ko nors panašaus ir kad lietuviams netektų vieną gražią dieną trauktis iš Vilniaus kaip kadaise teko bėgti iš Klaipėdos, būtinas tvirtas griežtas visuomenės atsakas į vykstantį VKI viršininko, o kartu ir pačios lietuvių kalbos puolimą.
Šis puolimas turi būti vadinamas tikruoju vardu – valstybės strateginių interesų ir lietuvių kalbos išdavimu aklai pataikaujant 1938 m. Lenkijos elgesį su Lietuva verčiančiam prisiminti kaimyninės šalies spaudimui.
Tik kovojant už savo teisę išlikti gal pamažu atsiras supratimas, kodėl kalbos ir istorinės atminties gynimas yra visų Lietuvos problemų sprendimo raktas.
Mūsų bėda yra ta, kad būdami pernelyg praktiški blogąja to žodžio prasme, ne tik nevertiname, bet net nesuvokiame to, kas iš tiesų yra svarbiausia. Juk visa istorija rodo, kad siekiant išlaikyti pavergtas tautas paklusniomis ar suvaldyti kolonijas niekada nebuvo remiamasi vien jėga.
Tai pernelyg brangu ir neefektyvu. Visais laikais stengtasi įdiegti nevisavertiškumo kompleksą ir iš jo kylantį kultūrinio ir kalbinio menkavertiškumo bei tautinės saviniekos jausmą.
Ir visai nebūtina tai daryti kaip XIX a. Rusijos imperijoje, kai Lietuvos įstaigose tiesiog kabėjo įspėjimai, jog draudžiama kalbėti lietuviškai.
Tarpukariu kiek atgautas tautinis orumas ir išpuoselėta valstybinė savigarba sovietmečiu buvo kryptingai griaunami ir vėl smarkiai sunyko.
Nesvarbu, kad kalba nebuvo oficialiai draudžiama – kiekvienas lietuvis turėjo susiprasti, kada ir kaip reikia parodyti pagarbą „vyresniųjų brolių” kalbai.
Dabar einama dar suktesniu – kalbos sumenkinimo ir karikatūrinimo keliu. Daroma viskas, kad net Dainų dainelėje vaikučiams dainuoti lietuviškai atrodytų prasčiokiška, o štai angliškai – cool. Apie tai taikliai rašo dr. Rita Miliūnaitė:
R. Miliūnaitė. Norima sujaukti lietuvių kalbą taip, kad ji taptų atgrasi
Ir neatsitiktinai išgaruoja 35 mln., skirti kalbos skaitmeninimo projektams. Kad mieli lietuviukai gėdintųsi kalbos, kuri jiems atrodytų tokia „pasenusi ir primityvi”, kad tariamai niekaip „nesugyvens” su šiuolaikinėmis informacinėmis technologijomis.
Būtinas platus lietuvių kalbos sąjūdis, turintis peraugti į Tautos savigynos sąjūdį.
Panašu, kad toks sąjūdis galutinai susiformuos tada, kai atsiras iš pažiūros skirtingų problemų gelminio ryšio suvokimas ir, pvz., prigimtinės šeimos gynėjai pradės dalyvauti kalbos gynimo akcijose.
Tai absoliučiai būtina, nes genderizmo ideologijai sugriauti prigimtinę šeimą nėra vienintelis ir svarbiausias tikslas.
Tikrasis ir galutinis tikslas – pakeisti pačią tikrovės ir žmogaus sampratą ir įvykdyti šuolį į būklę, kurią neomarksistinės revoliucijos teoretikas H. Marcuse apibūdino kaip valdomą jau ne Tikrovės, bet Malonumo principo.
Toji absoliutaus malonumo tikrovė galutinai gali būti įtvirtinta tik kalboje ir per kalbą – pakeitus žodyną Dž. Orvelo aprašytu būdu. Taigi lietuvių abėcėlės „turtinimas” naujomis raidėmis ar vietovardžių (toponimų ir hidronimų) rašybos užsienio kalbomis įteisinimas yra ne kas kita, o dirvos purenimas „žmogai” bei kitiems formuojamos ir vis įžūliau brukamos ideologinės naujakalbės burtažodžiams.
Beje, kartais to gelminio ryšio tarp ideologijos ir kalbinių „inovacijų” neįžvelgia ir tikrai geri kalbininkai. S. Tumėnas nuoširdžiai ir tvirtai gina lietuvių kalbą, bet iniciatyvą įteisinti moteriškų pavardžių rašybą su galūne „a” vadindamas pavardžių slavinimu nepastebi dar pavojingesnių rašybos „reformatorių” užmačių:
Mat nors „modernizuotos” pavardės su galūne „a” būtų išoriškai šiek tiek panašios į slaviškas moterų pavardes, pati iniciatyva įteisinti tokią rašybą turi visai kitą tikslą ir prasmę. Bent šiuo atveju tai nėra rimčiau susiję su užmojais slavinti moterų pavardes.
Iš tikrųjų tai yra mėginimas lietuvių kalboje įgyvendinti pamatinį genderizmo ideologijos principą, kad šiame pasaulyje nėra tokių būtybių kaip moterys ir vyrai.
Genderizmo ideologija kalba ne apie žmones, kurie pasiskirstę į prigimtines lytis, bet apie individus, kurie neturi jokių įprastinių žmogaus savybių. Visi individai laikomi lygiais ypatinga prasme – jie laikomi vienodais.
Tai reiškia, kad visos moterims ir vyrams būdingos savybės ir su jomis susiję lyčių skirtumai yra laikomi iliuziniais, o jų pripažinimas – proto paklydimu, tai yra prietarais ir stereotipais.
Lietuvių kalba tapo tokio aršaus puolimo taikiniu būtent todėl, kad savo laimei ar nelaimei, turi ne tik gimines, bet ir jas žyminčias moteriškų ir vyriškų pavardžių galūnes.
Jos yra tikra rakštis genderizmo ideologijos skleidėjoms. Šito bruožo neturinčios kalbos trukdo daug mažiau – daugiausia užkliūva įvardžiai.
Kad genderizmo „tiesa” sušvytėtų ir lietuvių asmenvardžiuose, reikia bent vieno tipo pavardės, kuriose būtų ištrinta moters ir vyro skirtis. Ir tai gali būti tik tokios pavardės kaip Alekna, Kanopa, Šarna, etc., nes ideologiškai „pertvarkyti” kitas pavardes kol kas pernelyg keblu.
Bet nesunku numatyti, kad šis ideologinis projektas reikalauja brutaliai pašalinti visas kalbines kliūtis pažangos kelyje.
Anksčiau ar vėliau bus užsimota radikaliai spręsti šią problemą net neatpažįstamai sudarkant lietuvių kalbą – bus pareikalauta beatodairiškai trumpinti ir „nukapoti” visas lytį nurodančias asmenvardžių galūnes
Lietuviškos pavardės be galūnių turės tapti gramatine „norma” ir privalės būti laikomi nauju „pažangos” laimėjimu.
Tokie antropologinės ir socialinės inžinerijos projektai gali būti sustabdyti ir nutraukti tik valingai ir drąsiai pasipriešinus „naujojo žmogaus” kūrėjų planams.
Manau šitą lytiškojo pasaulio neigimą ir jo lytiškumo atspindžio kalboje griovimą veiksmingiausiai sustabdyti būtų galima teisiniu būdu. Kalba eina apie žmonos pasivadinimą vyro pavarde, kai jo pavardė baigiasi galūne -a. Akivaizdu, kad šiuo atveju klausimas sprendžiamas vyrui esant pavardės savininku. Tas sudaro pagrindą, kad išvengus savivaliavimo, įstatymu nustatyti, kad žmona pasivadinti vyro pavarde nepakeitus galūnės -a gali tik esant notariškai patvirtintam raštiškam vyro sutikimui.
Taigi lytiškojo pasaulio ir jo kalbos lytiškumo griovimo sustabdymas taptų vyrų, kurių pavardė baigiasi galūne -a, rankose. Manytina, kad toks suvaržymas būtų tinkamu proceso reguliavimu.
Suprantama, kad dėl šios gramatinės nenormos pasivadinant žmonoms savo vyrų pavardėmis jauktųsi kalba, todėl šiuo atveju yra nustatytinas ir vienkartinis kalbos “taršos” mokestis.
Iš kur Radžvilas ištraukė, kad VKI viršininką A. Valodką puola Nausėda ir Seimo pirmininkė Čimilytė-Nilsen. Kaip iš žiniasklaidos girdėjosi, tai labiausiai jį užsipuolė Lenkijos ambasadorius K. Radzivilas ir Istorijos instituto direktorius A. Nikžentaitis.
Radzivilas netgi tiesiogiai jam vadovauti ėmė – buvo išsikvietęs jį pa save. Tas rodytų, kad vadovavimą suverenios Lietuvos valdžios institucijoms yra perėmusi Lenkija. Tai panašu į padėtį 1938 metais – kuomet po ultimatumo priėmimo Lenkijos pasiuntinys Charvatas sėdėdamas VR ministro kabinte disponavo vidaus padėties informacija ir galima sakyti nurodinėjo ministrui. Taigi visa tai matant kiltų klausimas, ar dar Lietuva yra, ar ji jau pusiau Lenkija.
Radžvilas kažkodėl ambasadoriaus Radzivilo veiksmuose jokio pavojaus Lietuvos suverenumui iš Lenkijos pusės, sprendžiant iš rašinio kaip ir nemato. Sako, kad reikia už A. Valotkos puolimą duoti atkirtį, tačiau tarsi išeitų, kad ne Lenkijos ambasadoriui ar Nikžentaičiui, o Prezidentui ir Seimo pirmininkei.
Seimo pirmininkę pati girdėjau. Tiksliai jos sakinio atkartoti jau negaliu, bet esmė tokia: kaltas, nes nevalia priminti istoriją !
Taigi, tiesa nesvarbu. Ir ne Tautos reikalas, ką su kuo ELITAS daro, ką yra sutarę, dėl ko tokios nesuprantamos reakcijos.
Lenkijos ambasadorius ir Nikžentaitis yra gerai žinomi Lietuvos nedraugai, bet jie nėra davę priesaikos Lietuvai, tai ko iš jų tikėtis. O „mūsų“ politikų tokie pasisakymai itin bjaurūs ir pavojingi, nes šie politikai užimdami pareigas yra davę priesaiką Lietuvai. Taigi turi dirbti Lietuvai, bet kažkodėl gina Lenkijos neteisėtas pretenzijas.
Sovietinio asvabaditeliaus ir kagėbisto išpera kalbėjo šitaip: „Turiu rimtų abejonių, ar neetiškų pasisakymų raudonoji linija šiuo atveju nebuvo peržengta“, – teigė V. Čmilytė-Nielsen. „Laikausi nuostatos, kad nė vienas politikas ar valstybės tarnautojas neturėtų pažeisti etikos principų ar savo pasisakymais kurstyti nesantaiką“, „Todėl manau, kad ir situaciją dėl vietovardžių pavadinimų VKI vadovas turėtų vertinti griežtai savo kompetencijos ribose be istorinių interpretacijų ar kitokių nukrypimų“, – aiškino politikė.
Nausėda taip pat praleido progą patylėti ir jo pasisakymas nuskambėjo šlykštokai:
„Ponas Valotka turėtų užsiimti savo funkcijomis ir jeigu jis nori būti politiku, turėtų eiti į renkamas pareigas, dalyvauti seimo rinkimuose, prezidento rinkimuose, kokiuose tik nori rinkimuose“, – Šilalės rajone žurnalistams sakė šalies vadovas. „Esame demokratinė valstybė, bet pirmiausia turėtų atlikti tas funkcijas, kurioms yra numatytas. (…) Norėtųsi, kad jam jas sektųsi atlikti gerai“, – pridūrė G. Nausėda.
Visuomenei, viešai nėra žinoma, kas šiuo atveju yra tos Čimilytės Nielsen “raudonosios linijos” stulpai, tai gal jai kaip demokratinės šalies Parlamento pirmininkei pirmiausiai buvo būtina visuomenę supažindinti su tos linijos “stulpais”, o ne lyg autokratei kalbėti tik jos pačios pramanytais mįslingais žodžiais. Šiuo atveju slapukauja ir žurnalistika, ypač LRT. lt, kad plačiau nepasiaiškino tos Pirmininkės supratimu esančios “raudonos linijos”. Jeigu tai 1994 m. bendrumo su Lenkija sutartis, tai ji buvo nubrėžta 15-ikai metų. Tad turėtų būti išdilusi. Kai taip nėra,tai privalu viešai aiškinti, kas valdžioje atsakingas, kad ji iki šiol nebuvo ‘ištrinta’. Ypač tai demokratinėje šalyje aktualu artėjant valstybės valdžių rinkimams. Akivaizdu, kad ta “linija” ardo valstybės kalbą, siekia ją užguiti arba Nikžentaičio žodžiu sakant – akultūrizuoti. Tad, ar ta pramanyta “raudona linija” nėra Seimo pirmininkės slepiamas šio proceso vykdymas… Antai, smetonizmas su Lenkija jau pražudė vieną Lietuvos valstybę, taigi ar tomis tariamomis “raudonomis linijomis” valstybė nevedama link to paties?. .. .
Kažin
Your comment is awaiting moderation
2 sekundės ago
Visuomenei, viešai nėra žinoma, kas šiuo atveju yra tos Čimilytės Nielsen “raudonosios linijos” stulpai, tai gal jai kaip demokratinės šalies Parlamento pirmininkei pirmiausiai buvo būtina visuomenę supažindinti su tos linijos “stulpais”, o ne lyg autokratei kalbėti tik jos pačios pramanytais mįslingais žodžiais. Šiuo atveju slapukauja ir žurnalistika, ypač LRT. lt, kad plačiau nepasiaiškino tos Pirmininkės supratimu esančios “raudonos linijos”. Jeigu tai 1994 m. bendrumo su Lenkija sutartis, tai ji buvo nubrėžta 15-ikai metų. Tad turėtų būti išdilusi. Kai taip nėra,tai privalu viešai aiškinti, kas valdžioje atsakingas, kad ji iki šiol nebuvo ‘ištrinta’. Ypač tai demokratinėje šalyje aktualu artėjant valstybės valdžių rinkimams. Akivaizdu, kad ta “linija” ardo valstybės kalbą, siekia ją užguiti arba Nikžentaičio žodžiu sakant – akultūrizuoti. Tad, ar ta pramanyta “raudona linija” nėra Seimo pirmininkės slepiamas šio proceso vykdymas… Antai, smetonizmas su Lenkija jau pražudė vieną Lietuvos valstybę, taigi ar tomis tariamomis “raudonomis linijomis” valstybė nevedama link to paties?. ..
Ar tai apsimestinis naivumas? Nejau tikrai galvojama, kad darkant lietuvių kalbą, valstybės vadovai “ne prie ko”?
Gal jie ir dėl priimtų įstatymų (papildomos 3raidės, asmenvardžių dokumentuose rašymas kitataučių kalbomis) jie yra “ne prie ko”?
Tuomet tikrai verta tęsti atostogas – jos gerai atpalaiduoja.
“Būtinas lietuvių kalbos sąjūdis, turintis peraugti į Tautos savigynos sąjūdį”…
Gražios svajonės, bet ar tai įmanoma prie dabartinės valdžios VISAGALYBĖS (kurios siekiai priešingi) ir piliečių masinio ABEJINGUMO? Kas gi tokį sąjūdį pradės ir vykdys?
Kažin
Your comment is awaiting moderation
1 sekundė ago
Iš kur Radžvilas ištraukė, kad VKI viršininką A. Valodką puola Nausėda ir Seimo pirmininkė Čimilytė-Nilsen. Kaip iš žiniasklaidos girdėjosi, tai labiausiai jį užsipuolė Lenkijos ambasadorius K. Radzivilas ir Istorijos instituto direktorius A. Nikžentaitis. Radzivilas netgi tiesiogiai jam vadovauti ėmė – buvo išsikvietęs jį pa save. Tas rodytų, kad vadovavimą suverenios Lietuvos valdžios institucijoms yra perėmusi Lenkija. Tai panašu į padėtį 1938 metais – kuomet po ultimatumo priėmimo Lenkijos pasiuntinys Charvatas sėdėdamas VR ministro kabinte disponavo vidaus padėties informacija ir galima sakyti nurodinėjo ministrui. Taigi visa tai matant kiltų klausimas, ar dar Lietuva yra, ar ji jau pusiau Lenkija. Radžvilas kažkodėl ambasadoriaus Radzivilo veiksmuose jokio pavojaus Lietuvos suverenumui iš Lenkijos pusės, sprendžiant iš rašinio kaip ir nemato. Sako, kad reikia už A. Valotkos puolimą duoti atkirtį, tačiau tarsi išeitų, kad ne Lenkijos ambasadoriui ar Nikžentaičiui, o Prezidentui ir Seimo pirmininkei.
Prezidentas sukritikavo Valotką: nereikia užsiimti politika
Viktorija Smirnovaitė, ELTA 2023 m. liepos 26 d. 14:17
Tai ne Valotkos puolimas dėl jo reikalavimo pašalinti tas lenteles. Regis, Nausėda sakė, kad jis tą savo darbą darytų nepolitikuodamas, t.y. politikuojančiai to neaiškinant.
Jei iš tiesų taip buvo, pats faktas, kad kitos šalies ambasadorius drįsta išsikviesti „ant kilimo” savo pareigas vykdantį mūsų pareigūną, nedviprasmiškai rodo, kur Lietuvą nuleido mūsų politinis „elitas”…
Tas buvo iš tiesų. Po to Valotkos apsilankymo Radzivilas davė interviu, regis LRT.LT, iš kurio matėsi, kokius priekaištus lyg savo pavaldiniui reiškė Lenkijos ambasadorius. Valotka po apsilankymo žurnalistui tepasakė tiek, kad kalbės, kai klausimą išspręs.
Prof. Gediminas Merkys. Lietuva ir Lenkija: nacionalizmas yra dorovės sifilis
– pozicija.org/prof-gediminas-merkys-lietuva-ir-lenkija-nacionalizmas-yra-doroves-sifilis/
Tai ne šiaip sau nukwakusios bobos nuomonė ar pezalai. Tai – Oficialios Partinės strategijos ,nukreiptos prieš lietuvių kalbą ,paviešinimas atviru tekstu. Taip atrodo Lietuvos išdavystė.
LRT
2023.08.01 11:12
Jurga Tvaskienė. Kalba yra politika: kur brėšime raudonas linijas?
Kodėl ši LRT žurnalistė nerašo apie lietuviškų mokyklų ( ne?) steigimą Vilniaus rajone? Ar lietuvių švietimas Vilniaus rajone jai nerūpi? Gal tiesiog neradau tokių straipsnių? O gal naujasis Viniaus r. meras jau steigia mokyklas valstybine lietuvių kalba ir tėvams kasdien nebereikia vežioti kelių tūkstančių vaikų į Vilniaus mokyklas? Manau LRT tyrimų skyrius galėtų tuo pasidomėti,parengti laidą.
Juolab, kad ŽT reikalauja, kad VISI valstybės gyventojai ir piliečiai, nežiūrint jų tautybės, vidurinį išsilavinimą gautų valstybės oficialiąja kalba!
TĖVYNĖS SĄJUNGOS-LIETUVOS KRIKŠČIONIŲ DEMOKRATŲ PARTIJOS VILNIAUS RAJONO SKYRIAUS TARYBOS REZOLIUCIJA
– voruta.lt/visi-viesi-uzrasai-vilniaus-rajone-turi-buti-valstybine-lietuviu-kalba/