Penktadienis, 11 liepos, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Kalba

Ir vis dėlto – žemaičių kalba ar tarmė?

www.alkas.lt
2019-02-03 13:50:44
11
Ir vis dėlto – žemaičių kalba ar tarmė?

Doc. Dr. Juozas Pabrėža | Lietuvos mokslų akademijos nuotr.

Doc. Dr. Juozas Pabrėža | Lietuvos mokslų akademijos nuotr.
Doc. Dr. Juozas Pabrėža | Lietuvos mokslų akademijos nuotr.

Žemaičiui ir aukštaičiui ne taip lengva susikalbėti. Žemaičių kalba labai ryškiai skiriasi nuo bendrinės kalbos ir kitų lietuvių tarmių. Juk pagal kalbą žemaičiai nuo aukštaičių skiriasi daugiau negu rytų slavų rusų, baltarusių, ukrainiečių kalbos, estų ir suomių, šiaurės vokiečių ir olandų kalbos.

Šiaulių universiteto docentas, monografijos „Žemaičių kalba ir rašyba“ autorius dr. Juozas Pabrėža deda tašką daug metų nesibaigiančioje diskusijoje – žemaičių kalba ar tarmė – ir paaiškina: „Abu terminai yra geri ir vartotini. Jei lyginamos kelios kalbinės sistemos, puikiai tinka terminas „tarmė“, pavyzdžiui, šiaurės žemaičių, pietų žemaičių, pietų aukštaičių (dzūkų) tarmės, o kalbant ir rašant apie vieną kalbinę sistemą drąsiai galima vartoti terminą „žemaičių kalba“.

Iš Skuodo kilęs dr. J. Pabrėža, aiškindamas žemaičių kalbos ir tarmės santykį, prisimena literatūrologės prof. Viktorijos Daujotytės-Pakerienės žodžius: „Žemaičių žodžiais, sakiniais, tikiuosi, ir intonacijomis pasineriu į pasaulį, kurio be tos kalbos nėra ir būti negali. Kalbos mokslui – tarmė, o kalbėjusiems ir kalbantiems – kalba. Prieštaros čia nėra.“

Per keturis dešimtmečius dr. J. Pabrėža surinko daugybę duomenų, įrodančių žemaičių kalbos statusą: „Itin svarbus žemaičių kalbos tapatybės įrodymas yra tai, kad ji turi visus svarbiausius kiekvienos kalbos lygmenis, sudedamąsias dalis: fonetiką, morfologiją, sintaksę ir leksiką. Jose visose yra išlikę nemažai unikalių, archajiškų ypatybių, garsų, formų, konstrukcijų – to, ko šiandien nerasime bendrinėje kalboje ar kitose tarmėse.“

Pavyzdžiui, nemažame pietų ir vidurio Žemaitijos plote vietoj bendrinės kalbos nosinių balsių „ą“, „ę“, „ų“, „į“ yra išlikęs senesnis šių garsų tarimas su priebalsiu „n“: žemaičiai sako ne „kąsnis“, o „kansnis“, „konsnis“, ne „skęsti“, o „skensti“, „skėnstė“ ir t. t. Žemaičiai kur kas rečiau nei kalbantieji bendrine kalba ar kitų tarmių atstovai vartoja afrikatas „č“, „dž“ – vietoj jų tam tikrose žodžių formose taria priebalsius „t“, „d“, kurie gana panašūs į senuosius junginius „tj“, „dj“, pavyzdžiui, „žalte“ (žalčiai), „gaide“ (gaidžiai) ir kt.

Žemaičiai taip pat dažnai vartoja įvairių kalbos dalių dviskaitą, tarkime, „vedo, vedve siedau, jiedau“ (mudu, mudvi sėdime, valgome), „do gero vyro“ (du geri vyrai). Jie taip pat mėgsta prie veiksmažodžių pridėti pastiprinamuosius žodelius „žemėn“, „lauk“, „šalin“, „lygiai“ ir pan. Jie rodo, kad veiksmas dar neįvykęs, bet jau netrukus įvyks, pavyzdžiui, „tievalis mėršt žemėn“ (tėvelis miršta ir greitai numirs).

Dar viena žemaičių kalbos ypatybė – net keli kirčiuoti skiemenys viename žodyje, kartais jų net keturi ar penki.

Žemaičių kalba unikali ir išskirtinė. Ne žemaičiui sunkoka susigaudyti, kas yra „kramė“ (galva), „plonymas“ (smilkinys), „staibis“ (blauzda), „krupis“ (rupūžė), „ašoklis“ (raudonasis serbentas), „nikis“ (užgaida), ką reiškia „kušėti“ (krutėti, judėti), „apent apentais“ (vėl), „nogniai“ (labai, smarkiai) ir t. t. Yra trys aiškios jos tarmės – šiaurės žemaičiai (dounininkai), pietų žemaičiai  (dūnininkai), vakarų žemaičiai (donininkai), taip pat šiaurės žemaičių telšiškių ir kretingiškių, pietų žemaičių varniškių ir raseiniškių patarmės bei daugybė smulkesnių šnektų.

„Dauguma žemaičių tarmišką kalbėseną suvokia kaip tikrąją gimtąją kalbą. Daugeliui ji yra didžiulė vertybė, – sako dr. J. Pabrėža. – Apskritai žemaičių kalbos prestižas stiprėja ir auga. Įdomu, kad daug kur Žemaitijoje jaunoji karta žemaičių kalbą vertina palankiau nei vidurinioji.“

Anot mokslininko, prie šiandienės žemaičių kalbos susiformavimo ir įsitvirtinimo labai prisidėjo XVIII–XIX a. žemaičių veikėjai. Svarbiausia XVIII a. žemaitiška knyga buvo „Žyvatas“. XIX a. žemaitiškai rašė Dionizas Poška, Simonas Stanevičius, Simonas Daukantas, Motiejus Valančius ir kiti. Tuomet labai nedaug trūko, kad Lietuvos valstybinė bendrinė kalba būtų formuojama žemaičių kalbos pagrindu, tačiau vis dėlto buvo pasirinkta vakarų aukštaičių tarmė.

Prie žemaičių kalbos rašybos plėtojimo, puoselėjimo prisideda ir dr. J. Pabrėžos darbai: 1991 m. išleista knyga „Žemaičių rašybos patarimai“, 1998 m. kartu su Aleksu Girdeniu – „Žemaičių rašyba“. Atskira dalis žemaičių rašybai skirta ir monografijoje „Žemaičių kalba ir rašyba“ (2017), už kurią dr. J. Pabrėža nominuotas 2018 m. Lietuvos mokslo premijai gauti.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. J. Pabrėža: Nedaug trūko, kad žemaičių kalba būtų tapusi lietuvių bendrine kalba
  2. Pietų Medininkai: raktas Žemaičių slėpiniams pažinti
  3. Pasaulio žemaičių dienos kviečia į Molavėnus! (dienotvarkė)
  4. Bus pristatyta knyga apie Lietuvos gimnazistų požiūrį į tarmes ir bendrinę kalbą
  5. „Poudo ožsėvuožės, buobas nasorasi“
  6. A. Daraškevičienė. Tarmės leidžia bendrauti šilčiau
  7. Kviečia vakaras „Tarmės ant miesto grindinio“
  8. Kolegijos pirmakursių raštingumas: gal lietuvių kalbai nereikalingos nosinės raidės?
  9. Raudondvaryje mokslininkai aptars regioninę savivertę ir tarmių ateitį (programa)
  10. Biržuvėnuose rokuotasi tik žemaitiškai
  11. V. Striužas. Apie startus ir patyrimus
  12. H. Gudavičius. Viskas yra viena: gamta, darbas, kultūra, etnografija
  13. Pagerbti Žemaitijos tautinės kultūros puoselėtojai (nuotraukos)
  14. Pirmą kartą Lietuvoje – Tarptautinis dialektologijos ir geolingvistikos kongresas
  15. Mokslinė studija atskleidžia tarmių grožį ir jų kitimą

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 11

  1. Skalvis says:
    6 metai ago

    Ir vis dėlto – žemaičių kalba ar tarmė? O arijai kalbėjo lietuviškai ar žemaitiškai ? Štai kur klausimas. Paskaitykit Veda.

    Atsakyti
    • ŽEMAITIS says:
      6 metai ago

      Arijai iš viso neiašku kaip kalbėjo. O tyrimų duomenys rodo, kad baltų, kaip ir visos europos palikimas yra labiau iš Senosios Europos (LT – Narvos kultūra), o ne iš klajoklių arijų. Ką jie mums paliko – tai gyvulininkystę ir žemdirbystę. Daugiau nieko.
      Tad visos nacių teorijos vertos tik baronkos skylės…

      Atsakyti
      • Skalvis says:
        6 metai ago

        Teisingai, šaunuolis! Visada sakiau, kad žemdirbystė klajoklių azijatų gyvenimo būdas: užpuola lauką, suaria, pasėja, nupjauna ir toliau keliauna. Jo, be žodžių – jie visai nekalbėjo. Barankos skylės. Matau, kad žemaičius atstavauja tikras proto bokštas! Šaunu!

        Atsakyti
  2. 41-jų tremtinys inž. Romualdas Zubinas says:
    6 metai ago

    MAHATMA GANDIS ANTANUI POŠKAI SAKĖ: ŽINAU LIETUVĄ!! Joje gyvena mums giminingi arijai! Jų kalba senesnė už SANSKRITĄ! Ar gali ŽEMAIČIŲ KALBA būti DAR SENESNE už SANSKRITĄ?! Baikime juokauti!

    Atsakyti
  3. Kęstutis says:
    6 metai ago

    Atsimenu, dar sovietmetį nugirdau kaip rusas rusą mokė kalbėti lietuviškai. Tas mokantis ir sako: “va čia tu dabar išmoksi lietuviškai, apie Vilnių, Kauną susikalbėsi, o nuvažiuosi į kokius Telšius, Plunge ir “ny chu..” nesuprasi ką jie tau sako… ” “O tai kaip čia taip gali būti?” nustebęs perklausė besimokantis rusas, “Tai, kad jie ten savo žemaitiška kalba kalba…” paaiškino…

    Atsakyti
  4. Algis says:
    6 metai ago

    Iš praktikos manau kad aukštaitis žemaitį suprastų tik kokį 20 nuošimčių kalbos visgi.
    Ot tiap būdava lenksma.
    Bet tai jau praeitis. Kai nuo 1970 pradėjo plisti televizija ir valstybinė kalba mokykloje, deja pasikeitimai žemaičių kalbos nenaudai.
    Beje ten pas juos tai viduje dar yra 3 tarmės.

    Atsakyti
  5. Saulės Vilna says:
    6 metai ago

    Kadangi žemaitiški žodžiai savo prasme mažai skiriasi nuo kitų tarmių tų pačių žodžių prasmių, o skirisi jie tik garsiškai, kalbėjimo – balsių garsų “pakraipymu”, t.y. skiriasi tuo, kas laikoma tarminiu požymiu. Pagal tai yra susidariusi tik žemaičių tarmė, o ne kalba.
    Pvz., paėmus žem. žodį apent “vėl” matosi jo giminingumas tą pat reiškiančiam slavų ‘opiat’, tačiau žemaičių “apent’ šaknis ap- be abejonės yra gimininga prūsų ape ‘upė’. Savo ruožtu žodis ‘vėl’ gali būti radęsis taip pat iš požymio būdingo upėms – Lietuvoje upių, turinčių pavadinimuose šaknis vel-, vil-, vyl-, – kiek nori. Tas požymis gali būti vyksmo nenutrūkstamumas, nuolatinis – vėl ir vėl tekėjimas… Taigi painūs procesai yra vykę lietuvių kalboje.

    Atsakyti
  6. Algimantas says:
    6 metai ago

    Sąjungos kūria vieningas kalbas, o lietuvaičiai nori “smulkintis”, kalbas kurti pagal rregionus. Panevežys kaba vienaip, Kupišis kupiškėniškai, Uteniškiai irgi savaip , bet neužmirškime ir dzukų su suvallkiečiais , kuo jie prastesni. Atsiras regionų ” kunigaikštukų”, panorė susigrąžinti senas teritorijas, prasidės karai dėl žemių. Pav. žemaičiai norės atsiimti žemes iki Nevėžio, paprašys pagalbos iš užsienio, svetimieji įkurs babazes……, o mūsų nedraugai to ir laukia. Žinoma, juk pagalvoti visaip galima. Tik keista, kad ir taip tautos kultūrą naikinant, kažkam kyla nepamatuotos įdėjos.

    Atsakyti
  7. Arūnas says:
    6 metai ago

    “XIX a. žemaitiškai rašė Dionizas Poška, Simonas Stanevičius, Simonas Daukantas, Motiejus Valančius ir kiti.” O aš, negyvenęs Žemaitijoje, pilnai suprantu jų raštą, nes jis parašytas lietuvių kalba, nors ir žemaitiškai. 🙂

    Atsakyti
  8. ŽEMAITIS says:
    6 metai ago

    Manau, kad kalba. Jau gerokai primiršta kalba.
    Dėl žemaičių identiteto – tai problema savimonėje. Kol kas tik labai nedidelė (apie 2200 žmonių) žemaičių dalis, 2011 m. surašymo duomenimis, laiko save atskira tauta – žemaičiais. Deja, neaišku, kodėl Statistikos departamentas elgiasi labai neliberaliai – nepripažįsta jų žemaičiais, o vadina “lietuvių tautybės asmenys, priskyrę save žemaičiams”?
    Manau, kad tai prieštarauja žmogaus teisėms ir vakarietiškai tradicijai. Jei savimonė yra žemaitiška – reikškia, kad mes esame ŽAMAIČIAI.
    Tad ir klaba ŽEMAITIŠKA – NE TARMĖ, O KALBA!
    Tikiuosi, kad Lietuva pasuks liberaliuoju keliu ir bus gerbiamas žmonių apsiprendimas. Tikuosi (ir to aktyviai siekisime, jei reikia – kreipsimės ir į ES žmogaus teises ginačias institucijas), kad 2021 m. surašymo metu užsirašę save žemaičiais bus pripažinti tauta!

    Atsakyti
    • Skalvis says:
      6 metai ago

      Žemaitis todėl , kad žemas, ar , kad kitus žemina ? Ar , kad žeminas ?

      Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Parduotuvė | pixabay.com, Alexas Fotos nuotr.
Lietuvoje

Atsisakoma tam tikrų gaminių ženklinimo banderolėmis

2025 07 11
Pinigai, biudžetas | pixabay.com, Bru-nO nuotr.
Lietuvoje

SAM: medikų algos per 9 metus išaugo tris kartus

2025 07 11
Saugokimės ligų, plintančių per vandenį
Gamta ir žmogus

Specialistai ragina šulinių vandenį gerti tik įsitikinus, kad jis saugus

2025 07 11
Maisto taryba
Lietuvoje

Maisto taryba analizuoja kainas ir ieško sprendimų

2025 07 11
D. Trampas keičia požiūrį į karą Ukrainoje?
Užsienyje

D. Trampas keičia požiūrį į karą Ukrainoje?

2025 07 11
Troleibusas
Lietuvoje

Vilnius įsigis 73 naujus troleibusus

2025 07 11
Michaelas Martinas ir Gitanas Nausėda
Lietuvoje

Prezidentas susitiko su Airijos Ministru Pirmininku

2025 07 11
Istorinio Lietuvos partizanų pasiuntinių į Vakarus susitikimo vieta – restoranas „Berns“, Berzelii park, Stokholmas
Kultūra

Ar žinote, kur Švedijoje slypi Lietuvos istorijos pėdsakai?

2025 07 11

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Vilna apie Archeologiniai radiniai pildo Zapyškio istorijos dėlionę
  • P.Skutas apie Druskininkuose atidengta skulptūra J. Marcinkevičiui – nuolat žmonių apsuptyje
  • Naivus klausimas apie D. Trampas keičia požiūrį į karą Ukrainoje?
  • Mikabalis apie Archeologiniai radiniai pildo Zapyškio istorijos dėlionę

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Atsisakoma tam tikrų gaminių ženklinimo banderolėmis
  • SAM: medikų algos per 9 metus išaugo tris kartus
  • Specialistai ragina šulinių vandenį gerti tik įsitikinus, kad jis saugus
  • Maisto taryba analizuoja kainas ir ieško sprendimų

Kiti Straipsniai

Vytautas ir Jogaila kalbasi lietuviškai

A. Dubonis. Kai „globali Lietuva“ jau buvo…

2025 06 07
Senoviška žemaičio troba

Senoviška žemaičio troba

2025 06 04
Sukilėliai. Gardinaas 1863 m.

D. Kuolys. Lietuvių laisvės kovos: 1863–1864 metų sukilimo patirtys (II)

2025 06 04
Tautadienio rengėjos

Lietuvoje kviečiama švęsti Tautadienį – dažniau puoštis tautiniais ir baltiškais rūbais

2025 05 21
PakarklytA

R. Jezukevičienė. Du įmanomi būdai pavardėms susidaryti

2025 05 19
Kernavės piliakalniuose – Rudens lygiadienio ir baltų vienybės šventė | Širvintų kultūros centro nuotr.

R. Dilius. Tautinė tapatybė – muziejinė egzotika ar būtina išlikimo sąlyga? (III)

2025 05 10
Prezidentas lankosi Lietuvių kalbos institute

Prezidentas: Kalba – mūsų tapatybės pagrindas, kurį turime kasdien stiprinti

2025 05 06
Valstybinė kalbos inspekcija šių metų pirmą ketvirtį patikrino 12 įmonių, įstaigų | vki.lrv.lt nuotr.

Valstybinė kalbos inspekcija šių metų pirmą ketvirtį patikrino 12 įmonių, įstaigų

2025 04 17
Šiauliai - Sansiti taunas

S. Tumėnas. Kai iš didelio rašto išeinama iš krašto

2025 04 10
Teodoras Narbutas | wikipedia.org nuotr.

I. Randakevičienė. Apie XIX a. pradžios Vilniaus akademinį jaunimą ir romantizmą

2025 04 01

Skaitytojų nuomonės:

  • Vilna apie Archeologiniai radiniai pildo Zapyškio istorijos dėlionę
  • P.Skutas apie Druskininkuose atidengta skulptūra J. Marcinkevičiui – nuolat žmonių apsuptyje
  • Naivus klausimas apie D. Trampas keičia požiūrį į karą Ukrainoje?
  • Mikabalis apie Archeologiniai radiniai pildo Zapyškio istorijos dėlionę
  • >Skutui apie Druskininkuose atidengta skulptūra J. Marcinkevičiui – nuolat žmonių apsuptyje
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Vanduo, kranas, čiaupas | pixabay.org nuotr.

Vykdoma arseno patikra geriamajame vandenyje

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai