Vilniaus Gedimino technikos universitete (VILNIUS TECH) vykęs 8–asis nuotolinės ugdymo programos „Ateities inžinerija“ veiklos laiko uždarymas subūrė daugiau nei 800 moksleivių iš visos Lietuvos mokyklų. 7–12 klasėse besimokantys talentai pristatė savo išradimus, kurie stebino ir patyrusius mokslininkus, ir į renginį užsukusius svečius.
Renginyje buvo galima išvysti moksleivių sukurtus išradimus. Nuo išmanosios neregio lazdelės, modulinių baldų iki programėlės, padedančios įveikti sunkumus ekstremalių nutikimų metu.
Uždarymo šventėje lankęsis LR Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos viceministras Jonas Petkevičius savo sveikinimo kalboje pasidžiaugė mokinių išradingumu bei kūrybiškumu. Taip pat pabrėžė šios programos svarbą Lietuvos ateičiai.
„Šiandien susirinkę mokiniai atvyko parodyti ne tik savo technologines žinias, bet ir gebėjimą kurti naujus sprendimus, juos pritaikyti ateičiai ir tikroms problemoms spręsti. Tai yra labai svarbu, kadangi tai juos ugdo ir moko gyventi per tikrą praktiką.
Labai svarbu, jog dalyvaudami „Ateities inžinerijos“ programoje mokosi ne tik vaikai, bet ir mokytojai. Jie įgyja naujus gebėjimus, plečia mokinių žinias, stiprina bendradarbiavimą.
Tikiu, kad ši programa vystysis toliau dar daug metų bei įtrauks vis daugiau mokinių, ir ateityje mums nebestigs inžinierių. Jau dabar priėmimas į inžinerijos specialybių studijų programas dešimčia procentų didesnis. Tad tikimės, kad greitai Lietuva bus išsilavinusių, technologijas išmanančių ir ateitį kuriančių inžinierių šalimi“, – kalbėjo viceministras.
Programėlės, išradimai, verslo planai
Uždarymo šventėje moksleiviai iš visos Lietuvos pristatė savo projektus, kuriuos rengė visus metus.

Iš viso jie galėjo rinktis iš 21 tematikos
Tarp kurių – aplinkos apsauga, aviamodelių, robotų prototipų kūrimas, dirbtinio proto taikymas, dizaino technologijos ir naujovės, filmo kūrimas, investavimo sprendimai bei verslo planai. Taip pat mobiliųjų programėlių kūrimas, skaitmeninė gamyba ir kt. Prireikus, moksleivius konsultavo VILNIUS TECH mokslininkai.
Šiais metais jaunieji kūrėjai ieškojo tvarių, kasdieninį gyvenimą palengvinančių arba iššūkius įveikti padedančių sprendimų. Jie tyrė aplinkos taršą bei triukšmą, konstravo įvairius išradimus bei prietaisus, praktiškas funkcijas atliekančias namų interjero detales. Iš viso jie sukūrė 206 projektus.
Daug teigiamų įvertinimų sulaukė Jonavos Jeronimo Ralio gimnazijos moksleivių sukurta išmanioji neregio lazdelė, įspėjanti apie kliūtis bei turinti vietos nustatymo funkciją.
„Šio projekto metu įsigijome reikalingas priemones, modeliavome ir 3D spausdintuvu spausdinome dalis lazdelei, jas surinkome, jungėme įvairius jutiklius su mikrovaldikliu. Taip pat pritaikėme programos kodą įvairioms funkcijoms atlikti.
Sujungtas dalis perkėlėme ant įprastos neregio lazdelės ir pasiekėme projekto darbo rezultatą – pagaminome išmaniąją neregio lazdelę“, – pasakoja išradimo autoriai Luknė, Goda ir Jonas.
Jaunosios kūrėjos iš Kėdainių šviesiosios gimnazijos neliko abejingos gyvūnų problemoms. Merginų komanda sukūrė naujovišką antkaklį akliems šunims, vibracijos pagalba padedantį susiorientuoti aplinkoje.
„Šiame antkaklyje esantys jutikliai aptinka kliūtis, o įrenginys vibracijos pagalba apie ją įspėja šunį, taip padėdamas išvengti susidūrimų ir suteikdamas gyvūnui daugiau savarankiškumo“, – paaiškina išradėjos.
Tomas iš Alytaus Jotvingių gimnazijos pagerino savo pernai sukurtą išradimą – kelioninį krepšį. Šis saulės energijos pagalba šildo vandenį ir gali tapti puikia pagalba stovyklaujant gamtoje.
„Įvertinęs praėjusių metų projektų patirtį nusprendžiau sukurti lengvai nešiojamą įrenginį su saulės energijos kolektoriumi ir sulankstoma saulės panele. Taip atsirado vandens šildymo krepšys, kuriame vanduo sušyla naudojant saulės energiją kolektoriaus su cirkuliacine pompa dėka.
Pompa priklausomai nuo vandens temperatūros valdoma arduino mikrovaldikliu. Bandymo metu, saulėtą dieną per 30 minučių vandens temperatūra 5 litrų talpoje pakilo nuo 17 laipsnių Celsijaus iki 43.
Konstrukcija išliko sandari ir patogi naudoti, o vanduo išlaikė šilumą dar dvi valandas po šildymo. Šis krepšys skirtas keliautojams, stovyklautojams ir gamtos mylėtojams, norintiems turėti šiltą vandenį be tradicinių elektros šaltinių“, – paaiškina išradėjas.
Moksleiviai Denas ir Justinas iš Šiaulių universitetinės gimnazijos sukūrė mokinių dėmesio valdymo programėlę „Fokusas“, skirtą skatinti savikontrolę ir atsakingą technologijų naudojimą. Ši programėlė stebi mokinių telefonų naudojimą pamokų metu ir siunčia priminimus sutelkti dėmesį, kai viršijamas 2 minučių laikas.
Merginų komanda iš Kauno Stepono Dariaus ir Stasio Girėno gimnazijos sukūrė verslo sumanymą – programėlę „Ares“, kuri suteiktų pagalbą karo atveju ir ekstremaliose padėtyse bei duotų žinių, vertingų patarimų, padedančių apsaugoti save ir kitus.
„Programėlė padėtų rasti slėptuves, bendrauti be interneto ir gauti svarbias žinias apie pavojus. Ji naudoja iš anksto įkeltus žemėlapius ir šifruotus duomenis“, – pasakoja Rugilė, Liucija ir Karina.
Kita komanda iš tos pačios gimnazijos rado sprendimą, tausojantį aplinką ir skatinantį žiedinę ekonomiką – senus, medinius langų rėmus jie pavertė į mobilius transformuojamus dizaino daiktus.
VILNIUS TECH „Ateities inžinerija“ – tai programa, skirta 7–12 klasių mokiniams padėti praktiškai ugdyti savo naujoviškus gebėjimus, apimančius kūrybingumo, STEAM dalykų, šiuolaikinių technologijų ir antreprenerystės (verslumo) gebėjimus.
Programoje dalyvaujantys moksleiviai atlieka įtrauktus projektinius darbus inžinerijos ir kitų STEAM dalykų srityje, sutelktus į tikrų gyvenamosios aplinkos problemų tyrimą ir praktinį sprendimą.