Penktadienis, 4 liepos, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Lietuvos kelias

M. Kundrotas. Kraštutinė dešinė kaip šiaudinė kaliausė

Marius Kundrotas, www.alkas.lt
2024-09-03 01:13:07
2
Marius Kundrotas

Marius Kundrotas | asmeninė nuotr.

Liberalių ir kairuoliškų fondų, NVO, universitetų paruošti ideologinių kovų dalyviai dažnai kalba iš paruoštukų. Jiems aiškiai nupieštas didžiausio, o gal ir vienintelio jų priešo – dešiniojo radikalo – paveikslas. Tai – žmogus, nusiteikęs prieš žydus, musulmonus, juodaodžius, o jei tai – vyras – dar ir prieš moteris.

Kiti įsivaizduojamo priešo bruožai gali varijuoti. Jei apie jį ar su juo kalba žmogus, esantis toliau į kairę, tai dešinysis radikalas – dar ir prieš socialinę bei ekologinę atsakomybę. Jei dešinįjį radikalą „triuškina“ žmogus, esantis arčiau klasikinio liberalizmo, tai priešas – paternalistinės ir autoritarinės valstybės šalininkas.

Visais atvejais tai – provincialas, kurį domina tik jis pats ir jo artimiausia aplinka. Lietuvos atveju dešinysis radikalas – dar ir putinistas, nors kiek putinizme kairės, o kiek – dešinės, atskira kalba.

Daugiau kaip 20 metų dalyvaujant diskusijose labiausiai aptariamu aspektu įsiminė dvi iš jų. Vienoje žydų bendruomenės atstovas laukė baisaus antisemito, o sutiko žydų tautos ir Izraelio draugą. Po to stebėjosi: aš maniau, jog tamsta – gerokai radikalesnis. Beliko pasakyti, jog būtent radikalus (tuo metu) tautiškumas ir skatina mylėti visas pasaulio tautas ir palaikyti jų teisę savose tėvynėse kurti savas valstybes. Kitoje diskusijoje dalyvavo musulmonas ir liberalė. Pastaroji tikėjosi iš šių eilučių autoriaus antiislamizmo.

Aptariami žydas ir musulmonas po šių diskusijų tapo jei ne laukto dešiniojo radikalo draugais, tai gerais pažįstamais ir kolegomis. Liberalei buvo sunkiau. Ji vis bandė įrodyti geriau žinanti, ką tas dešinysis radikalas mąsto, nei žino jis pats. Auditorijai ši jos pastanga sukėlė daug gardaus juoko.

Nėra jokio reikalo neigti, jog radikalumas – tai yra, esminių permainų siekimas bet kokiomis priemonėmis – gyvuoja tiek kairėje, tiek ir dešinėje. Klausimas, kiek vienos ar kitos pusės radikalai yra grėsminga jėga. Dešinysis radikalizmas, kuriam būdingas šovinizmas, totalitarizmas ar ekspansija (pastarieji du bruožai taip pat puikiai dera radikalioje kairėje), tiek Lietuvoje, tiek visoje Europos politinėje erdvėje yra visiškas užribis. Priešingai, radikalioji kairė jau seniai įteisinta daugelio Europos šalių politinėse sistemose.

Paradoksalu, bet ir dėsninga, jog apie kairės kraštutinumus girdime daug rečiau nei apie dešiniuosius. Po socialinius tinklus sklando taiklus memas. Vaikas skundžiasi tėvui, kad skauda koją. Tėvas klausia: kurią – kairę ar kraštutinę dešinę? Juk dešinė gali būti tiktai kraštutinė.

Radikalumo priskyrimas priklauso tik nuo atskaitos taško. Jei žmogus yra kraštutinėje kairėje, tai ir centras bus nuo jo toli į dešinę. Ir atvirkščiai: kraštutiniam dešiniajam centras atrodys kaip kraštutinė kairė. Kiekvienas žmogus gali turėti savą atskaitos tašką. Visuomenėse jis priklauso nuo konsensuso ir atskirų šalių konsensusai labai skiriasi. Kas Lietuvoje – centro dešinė, Švedijoje ar Prancūzijoje – dešinysis radikalizmas. O Sovietų Sąjungoje liberalūs reformatoriai laikyti kairiaisiais, komunistų reakcionieriai – dešiniaisiais.

Štai, kodėl dešinės ir kairės sąvokos teiktinos itin atsargiai ir taupiai. Daug aiškiau bus, jei kalbėsime apie konkretesnes ideologijas – liberalizmą, socializmą, konservatizmą, nacionalizmą ar žaliąją ideologiją.

Jei turėtume objektyvią žiniasklaidą ir bešališką akademinę bendruomenę, kairysis radikalizmas turėtų būti linksniuojamas daug dažniau nei dešinysis, nes pirmasis atstovaujamas plačiau nei pastarasis. Bet kaip tik todėl, kad kairysis radikalizmas yra arčiau „meinstrymo“, jo balsu kalba ir didžiuma žiniasklaidos, ir daugelis žmonių, laikančių save mokslininkais. O jie kalba iš kairiojo atskaitos taško: visa, kas nėra raudona žvaigždė ar šešiaspalvė vaivorykštė, yra juoda svastika baltame blyne ant raudono skuduro.

Daugelis šiandieninių liberaliosios demokratijos šauklių dar prieš kelias dešimtis metų būtų lokalizuoti kraštutinėje kairėje. Šiandien jų identifikacija įvairuoja nuo centro kairės iki centro dešinės. Jie siekia performuoti visa, kas paveldėta iš seniau: moralę, religiją, tautą, šeimą ir lytį.

Vieninteliais moralės principais tampa tolerancija ir empatija, tarsi tai būtų kažkas savitikslio. Religiniai tekstai kastruojami pagal naujuosius konstruktus. O tautos, lyties ar šeimos apibrėžimuose gali būti bet kas, tik vargas tiems, kurie pasakys, kad tai – įgimti ir prigimtimi įpareigojantys, o ne pasirinkti dalykai. Nei laisvė, nei tolerancija, nei empatija nėra taikomos tiems, kurie priešinasi tokiam dekonstravimui. Dešinieji, įskaitant radikalus, bent jau sąžiningesni: jie tiesiai sako, kad kai ką myli ir gerbia, o kai ko – ne.

Neapykanta – didžiausia nuodėmė liberalioje demokratijoje ir paskutinis argumentas kairiųjų liberalų diskusijose su oponentais – lokalizuojama išskirtinai dešinėje, tarsi kairieji šios nuodėmės vengtų. O iš tiesų antipatija būdinga abiems pusėms. Dešinieji smerkia svetimo gero panūdusius perėjūnus ir ištvirkėlius (kas nėra lygu kitataučiams, kitatikiams ar net lytiniams deviantams kaip tokiems), kairieji niršta ant prigimtinės lyties, šeimos, tautos, klasikinės etikos šalininkų. Patys spręskite, kuriuo atveju priešiškumas labiau pelnytas.

Jei ką nors girdite apie smurtą, pirmas aiškinimas iki patikrinimo beveik visada bus radikalios dešinės išpuolis. Nors ne taip jau retai paaiškėja, kad išpuolio organizatoriai – arba kraštutiniai kairieji, arba jų globojami ateiviai, kurie gal ir gali būti dešinieji radikalai, bet ši sąvoka „meinstryme“ skiriama vietiniams.

Aktualus pavyzdys – dabartinė sumaištis Anglijoje, kur malšinami Anglų gynybos lygos protestai, nors jie kilo iš valstybės ir teisėsaugos pasyvumo agresyvių atėjūnų smurto atžvilgiu. Kitas pavyzdys – Lietuvoje vykęs genderistų paradas, kurio metu vienas jo dalyvių sumušė protestuotoją. Kadangi Lietuva dar nėra taip toli pažengusi į kraštutinę kairę, kaip dalis Vakarų šalių, kaltininką pažadėta nubausti, bet tai tilo ir nutilo. O jei protestuotojas bent žodžiu užgauna genderistą ar imigrantą, skandalas ir bausmė – užtikrinti.

Matyt, visgi reiktų išskirti kairiųjų ir dešiniųjų antipatiją oponentams. Kairieji puola pirmi. Jie siekia sunaikinti tai, kuo ištisos visuomenės gyveno ir laikėsi šimtus ir tūkstančius metų. Dešiniųjų antipatija – kiek jos išties pasitaiko – dažniausiai būna gynybinė. Net atmetus priežastis antipatijos užtenka abiejose pusėse. Priešingai nei teigia kairieji, vaidinantys taikos apaštalus, o dešiniuosius vaizduojantys kaip agresorius.

Taip, kai kada ir dešinieji perlenkia lazdą. Pavyzdžiui, Vilniuje kažkada sumuštas Japonijos ambasadorius už siauras akis. Vargu, ar peštukai žinojo, ar tai – ambasadorius, ar eilinis perėjūnas. Visgi derėjo išsiaiškinti. Apskritai smurtas nėra geras būdas spręsti problemas. Deja, kartais kitos galimybės – tiesiog užginamos.

Faktas yra tas, jog tikrų dešiniųjų radikalų yra saujelė. Tad nėra pagrindo pūsti pavojaus trimitus. Priešingai, radikalioji kairė yra reali grėsmė, ir ne tik tada, kai švaistosi kumščiais ar šaudo, kaip Amerikoje.

Dauguma atvejų dešinysis radikalizmas – agresija prieš kitas tautas, rases, religijas ar kultūras – yra tiesiog šiaudinė kaliausė, kurią kairieji radikalai patys pastato ir patys ją bado, vaizduodami kovą su realia grėsme ir šia tariama kova teisindami savo pačių kraštutinumus, agresiją, diktatą ir netgi smurtą.

Ne dešinieji radikalai pastaruosius ketvertą metų leido Lietuvai įstatymus. Ne dešinysis radikalas bandė kulka pakeisti būsimų rinkimų rezultatus JAV. Ne vietiniai dešinieji radikalai kelia masines riaušes, prievartauja moteris ir berniukus, plėšia parduotuves ir degina automobilius Prancūzijoje, Švedijoje, Vokietijoje.

Tai daro arba kairieji radikalai, arba jų globojamos grupės. Ir tai, deja, nėra šiaudinės kaliausės.

Autorius yra idėjų istorikas ir politologas
Atodangos.com logo

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. M. Kundrotas. Vidurys tautininkų politikoje (I): Dešinė ir kairė
  2. M. Kundrotas. Kaip miršta Sąjūdžiai
  3. M. Kundrotas. Kaip padugnės tampa aukštuomene
  4. M. Kundrotas. Slinktis į vulgarybę
  5. M. Kundrotas. Moralinis pučas: radikalai prieš konservatorius
  6. M. Kundrotas. Skirtingų kartų dešinieji: sąjunga įmanoma?
  7. M. Kundrotas. Kai valstybė – tai aš
  8. M. Kundrotas. Radikalumas ir nuosaikumas: kas, kam ir kodėl?
  9. M. Kundrotas. Populizmas, radikalizmas ir konservatizmas
  10. M. Kundrotas. Globalizmas, kosmopolitizmas ir nacionalizmas
  11. M. Kundrotas. Zirzliai prieš derglius
  12. M. Kundrotas. Ostrakizmas – demokratijos būtinybė
  13. M. Kundrotas. Artėja KGBankų diktatūra?
  14. M. Kundrotas. Ar tautininkai dar turi potencialo?
  15. M. Kundrotas. Kai vata patenka į valdžią

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 2

  1. Antanas (1) says:
    10 mėnesių ago

    Kažkada vienas dėstytojas pasakė, kad mąstančių žmonių yra apie 5-10 proc, visi kiti – mulkiai. Dauguma žmonių mato neteisybes, tačiau neieško jų priežasčių (dabar “neturi” net laiko tam), todėl lengva jais manipuliuoti (tuo naudojasi “žvaigždės”) etiketėmis per jausmus. O minioje visuomet prasiveržia gyvuliškoji žmogaus pusė – pyktis, agresija, žiaurumas…Taip buvo per amžius – per blogį ir kančią gimsta tiesa, per “gėrį” – puikybė, tinginystė ir ištižimas. Kaip toj dainoj…”gėris ir blogis vis eina kartu…”.

    Atsakyti
  2. Mikas says:
    10 mėnesių ago

    Tais įvardijimais: kairė – dešinė, liberalas – radikalas ir t.t. neverskime žmogaus, visuomenės dalies būti vienos ar kitos kariuomenės kareiviu. Viešumai kalbėkime: protinga – neprotinga, išmintinga – kvaila, vertinimais. Juk durnystė, išmintis yra jomis tiek dešinėje – kairėje, tiek liberalizme- radikalizme. Vaduokimės iš plepalų ekvilibristikos – tuštybės…

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Vagis
Gamta ir žmogus

Vasara – pats darbymetis ilgapirščiams

2025 07 03
NFIU vadovybės pasikeitimo iškilmės
Lietuvoje

NATO pajėgų integravimo vienetui Lietuvoje – 10 metų

2025 07 03
Kompiuteris
Gamta ir žmogus

3 iš 10 lietuvių tenka dirbti per atostogas

2025 07 03
Vandens duksna
Gamta ir žmogus

Panevėžyje nuo karščio gelbsti vandens dulksna

2025 07 03
Avarija
Lietuvoje

Pernai keliuose mažiau žuvusiųjų, bet iššūkių išlieka

2025 07 03
K. Budrys susitinka su Sviatlana ir Siarhejumi Cichanouskiais
Lietuvoje

K. Budrys: Lietuva dės visas pastangas išlaisvinti politinius kalinius Baltarusijoje

2025 07 03
Frankas Valteris Štainmajeris ir Gitanas Nausėda | R. Dačkaus nuotr.
Lietuvoje

Lietuvoje lankysis Vokietijos Prezidentas

2025 07 03
Kruizinių laivų terminalas
Lietuvoje

Pradedamas vystyti naujas kruizinių laivų terminalas

2025 07 03

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Renovacija apie Ministerija kviečia atnaujinti šildymo sistemas
  • ... (: apie Ukraina gali nugalėti Rusiją net be JAV: pagrindinis vaidmuo tenka Europai
  • Kažin apie G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija Signtaro A. Patacko atminimui – 2-oji diena (III)
  • Kažin apie G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija Signtaro A. Patacko atminimui – 1-oji diena (II)

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • J. Keršys. Valstybinei maisto ir veterinarijos tarnybai, nebereikalingi veterinarijos gydytojai
  • Vasara – pats darbymetis ilgapirščiams
  • NATO pajėgų integravimo vienetui Lietuvoje – 10 metų
  • 3 iš 10 lietuvių tenka dirbti per atostogas

Kiti Straipsniai

Nebereikalingas veterinarijos gydytojas (snukio ir veido sutapimas gali būti atsitiktinis)

J. Keršys. Valstybinei maisto ir veterinarijos tarnybai, nebereikalingi veterinarijos gydytojai

2025 07 04
Bendraujame su vietiniu Lietuvos mylėtoju

G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija Signtaro A. Patacko atminimui – 2-oji diena (III)

2025 07 03
Rimantas Vanagas

R. Vanagas. Tipu tapu į tapatybę

2025 07 03
Šarūnas Birutis | LRKM nuotr.

K. Urba. Komentaras LRT „Aktualijų studijos“ laidai tema „Ar Lietuvai reikia kultūros kanono?“

2025 07 03
Kernavė | kernave.lt nuotr.

Viduramžiai atgyja senojoje sostinėje: Kernavė kviečia į Karaliaus Mindaugo karūnavimo savaitgalį

2025 07 03
G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija Signtaro A. Patacko atminimui – 1-oji diena (II)

G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija Signtaro A. Patacko atminimui – 1-oji diena (II)

2025 07 02
„Sengirės fondas“ išpirko dar vieną miško plotą – šaltinio ištakas saugantį dzūkišką pušyną | Fondo nuotr.

„Sengirės fondo“ globoje – rekordinis sklypas Trakų r.

2025 07 02
Etnosportas: jaunimą vienijantys lietuvių papročiai | etnosportas.lt nuotr.

Etnosportas: jaunimą vienijantys lietuvių papročiai

2025 07 02
Išvykstame

G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija Signtaro A. Patacko atminimui – prasidėjo (I)

2025 07 01
XXII tarptautinė tradicinių šokių stovykla Salų dvare

Į Salų dvarą kviečia XXII tarptautinė tradicinių šokių stovykla

2025 07 01

Skaitytojų nuomonės:

  • Renovacija apie Ministerija kviečia atnaujinti šildymo sistemas
  • ... (: apie Ukraina gali nugalėti Rusiją net be JAV: pagrindinis vaidmuo tenka Europai
  • Kažin apie G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija Signtaro A. Patacko atminimui – 2-oji diena (III)
  • Kažin apie G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija Signtaro A. Patacko atminimui – 1-oji diena (II)
  • Kažin apie M. Purvinas. Prūsijos kunigaikštystės nuopelnai lietuvybei
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Lietuvos zoologijos sodo savanoriai | zoosodas.lt nuotr.

Nauji mokslo metai prasideda ir Lietuvos zoologijos sode

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai