Ar aistros dėl Vilniaus krašto įteisinimo etnografiniu regionu – be pagrindo? O gal aplink Kauną galėtų atsirasti Liaudos regionas? Tačiau ar šiuolaikiniam žmogui etnografinė tapatybė dar svarbi?
Atsakymų į šiuos ir kitus visuomenės diskusijas vis įplieskiančius klausimus „Kauno diena“ ieško su Etninės kultūros globos tarybos (EKGT) pirmininke, etnomuzikologe doc. dr. Dalia Urbanavičiene.
Viena iš pagrindinių tarybos veiklos krypčių – etnografinių regionų tapatybės išsaugojimas. Taryba tvirtina ir Lietuvos etnografinių regionų žemėlapį, nustatydama santykines jų ribas. Regionai yra penki: Aukštaitija, Dzūkija (Dainava), Suvalkija (Sūduva), Mažoji Lietuva ir Žemaitija, bet netyla diskusijos dėl poreikio įtvirtinti ir šeštąjį – Vilniaus krašto.
Susidomėjimas auga
– Visų pirma, ar šiuolaikinėje visuomenėje dar svarbi etnografinių regionų tapatybė? Juk esame gana susiniveliavę, tautinių drabužių nedėvime, tarmiškai mažai kas moka ir dar mažiau kas kalba.
– Naujausios tendencijos rodo, kad Lietuvoje etnografinių regionų tapatybės suvokimas labai stiprėja, regionai svarbūs ir kitose Europos šalyse.
Regioninė savimonė, grindžiama savo krašto savitumo suvokimu, itin stipriai suburia žmones. Tai akivaizdžiai stebime ir Lietuvoje. Štai šiemet vyks jau septintoji moksleivių etninės kultūros olimpiada. Stebime, kad vis daugiau moksleivių ne tik nemažai žino apie etnografinius regionus, bet ir didžiuojasi apsirengdami savo regiono tautiniu kostiumu, kalba tarmiškai.
Kartais įvyksta tiesiog stebuklas, kai tarmiškai šnekėti išmoksta net ir tie, kuri neturi tos tarmės savo aplinkoje, pavyzdžiui, Vilniaus, Kauno moksleiviai. Mažosios Lietuvos tarmė iš viso išnykusi kartu su čia gyvenusiais žmonėmis, bet ir jos išmokstama. Šilutėje yra net mokyklėlė, kur jos mokoma. Ji sulaukia didžiulio susidomėjimo, taip pat ir suaugusiųjų.

Etnografinių regionų išsaugojimo pranašumas – dar ir toks, kad tai gali prisidėti prie turizmo plėtros. Užsienio šalyse tuo plačiai naudojamasi, žmonės vyksta susipažinti būtent su vieno ar kito regiono ypatybėmis. Lietuvoje turizmas taip pat eina ta kryptimi, pavyzdžiui, kviečiama keliauti Baltų kelio maršrutais. Etnografinių regionų ypatybėmis grindžiamos Kultūros paso programos moksleiviams. Iš etnografinių regionų tapatybės susideda visos Lietuvos tapatybė.
Seimo ką tik priimtame Kultūros politikos pagrindų įstatyme tarp uždavinių irgi minimas etnografinių regionų tapatybės puoselėjimas. Ne veltui ir ES yra Europos regionų komitetas. Deja, Lietuva ten nelabai atstovauja mūsų regionams (tik atskiroms savivaldybėms), nes mūsų apskritys – dirbtinės, praradusios net administracinio regiono statusą, negali prilygti į istorines ir kultūrines ypatybes atsiremiantiems regionams.
Kartais įvyksta tiesiog stebuklas, kad tarmiškai kalbėti išmoksta net ir tie, kurie neturi tos tarmės savo aplinkoje, pavyzdžiui, Vilniaus, Kauno moksleiviai.
– Pagal kokius kriterijus nustatomos etnografinių regionų ribos?
– Etnografinio regiono apibrėžtis, kaip įteisinta ir Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatyme, labai aiškiai remiasi tuo, kad tai yra „istoriškai susiformavusi teritorijos dalis, kurioje išlaikyta savita tarmė, tradicijos ir papročiai, integruotas baltų genčių palikimas“. Svarbu, kad nekiltų pagundos spręsti, kas yra etnografinis regionas, vadovaujantis kažkada – viduramžiais ar XX a. – buvusiomis istorinėmis administracinių darinių ribomis, kurios dažnai prasilenkia su savitais kultūriniais regioniniais požymiais.
Išskirti nereikia
– Daugiausia aistrų kelia kai kurių autoritetingų istorikų, tarp jų ir Alfredo Bumblausko, siūlymai įteisinti Vilniaus krašto etnografinį regioną, o EKGT kritikuojama, kad etnografinius regionus traktuoja tik kaip senųjų baltų genčių kažkada apgyvendintas teritorijas, ignoruodama Lietuvoje nuo seno gyvenusias kitas tautas. Ar tikrai Vilniaus kraštas neišsiskiria iš Dzūkijos ir Aukštaitijos, kurioms dabar priskirtas?
– Diskusijai šia tema praėjusių metų pabaigoje EKGT skyrė beveik visą posėdį. Pakvietėme įvairių sričių mokslininkų, o ir pačioje taryboje atstovaujama įvairioms etninės kultūros sritims. Visų nuomonė buvo vienareikšmė: Vilniaus krašto etnografiniam regionui nėra jokio pagrindo, jis – Lenkijos okupacijos padarinys.
Etnologiniai tyrimai rodo, kad nuo seno čia daugiausia gyventa lietuvių. Ne kartą pati buvau ekspedicijose šiame krašte ir žmonės pasakojo, kiek jie nukentėjo per lenkų okupaciją, karo ir pokario metais. Armija Krajova prievarta liepdavo imti lenkišką pasą, kas nesutikdavo – nušaudavo, o kartais imdavosi ir masinio lietuvių genocido, kaip kad Dubingių žudynėse 1944 m. Lenkijos okupacijos metais buvo uždarytos lietuviškos mokyklos, verčiama eiti į lenkiškas, visur – bažnyčioje, valdžios įstaigose, viešose erdvėse – kalbėti lenkiškai. Sovietmečiu lenkiškos mokyklos paliktos, o lietuviškos neatkurtos – tuomet toliau vyko polonizavimo, taip pat ir rusinimo politika.
Tyrimai rodo nuolatinę šios teritorijos gyventojų savęs priskyrimo prie kurios nors etninės grupės kaitą. Kiek būdama ekspedicijose su jais kalbėjausi, vyravo tuteišių tarmė, kuri yra lietuvių, baltarusių, mažiau lenkų kalbų mišinys. Yra daugybė dainų, kurių vienas posmas – lietuviškas, kitas – tuteišių kalba, taip pat yra dainų, tarsi išverstų iš lietuvių kalbos, bet melodika ta pati, būdinga dzūkams. Visa tai atskleidžia, kad, pavyzdžiui, Šalčininkų rajono tapatybė – dzūkiška. Tai patvirtina ir baltistų tyrimų išvados apie šio krašto vietovardžius ir kitus senuosius kalbinius dalykus.
Girdėjau, kad Vilniaus krašto kaip atskiro regiono idėjos puoselėtojai bandė sužinoti, kuo išsiskiria Vilniaus kraštas, pasitelkdami net dirbtinį intelektą. Tačiau surado vienintelį išskirtinumą – Vilniaus verbas. Tačiau tai ne regiono, o lokalinė ypatybė, o tokio lokalinio išskirtinumo pavyzdžių galima rasti įvairiose Lietuvos vietovėse, tačiau tai nereiškia, kad jas dėl to reikėtų skelbti atskirais regionais.
Dirbtinis intelektas Vilniaus krašte surado ir kitų su etnine kultūra mažiau susijusių pavyzdžių – įvairių architektūros paminklų, Aušros vartų Marijos paveikslą ir pan. Tačiau jei Vilniaus kraštą pretenduojama sieti su lenkų tapatybe, kyla klausimas, kiek šiuose pavyzdžiuose yra lenkiškumo, nes daugelio jų analogų Lenkijoje nėra. Jie susiję ne su etnokultūra, o daugiau atspindi bendruosius kultūros paveldo požymius.
Be to, kai bandoma apibrėžti siūlomo Vilnijos regiono ribas, to padaryti nepavyksta, nes lenkų yra ir Kėdainiuose, ir Vandžiogaloje. Beje, ir šias vietoves bandoma tarsi išbraukti iš Aukštaitijos siekiant rekonstruoti vadinamąjį Liaudos istorinį regioną. Istorikė Barbara Stankiewicz viešai skaitytoje paskaitoje, atsakydama į klausimą, kokios būtų siūlomo Vilniaus krašto ribos, užsiminė, kad jos galimai siekia netgi Žemaitiją. Kaip tuomet turėtų jaustis šioje teritorijoje gyvenantys aukštaitiška tapatybe besididžiuojantys vandžiogališkiai, kėdainiškiai, širvintiškiai, molėtiškiai, „cikriniai“ dzūkai ir kiti vietos regionine savimone pasižymintys žmonės?

Taigi viskas dirbtina ir nėra jokio pagrindo išskirti Vilniaus kraštą į atskirą etnografinį regioną.
Daugiatautiškumo nestinga
– Vis dėlto ar, kaip viešai skelbia ne vienas istorikas, neignoruojame, kad Vilniaus kraštas buvo daugiatautis ir daugiakultūris?
– EKGT tinklalapyje apžvelgta, kaip formavosi etnografiniai regionai per 2 tūkst. metų. Įvairių įtakų buvo begalė. Mūsų dainose dažnai minima upė Dunojus ar Dunojėlis, nes su to regiono tautomis siejo Gintaro prekybos kelias, turėjome daug ryšių su dakais ir kitomis Pietų kultūromis. Akademikas Eugenijus Jovaiša daug dėmesio skyrė sūduvių kelionėms iki pat Viduržemio jūros, taip pat kitiems aisčių ryšiams – iš čia Lietuvos piliakalniuose begalė romėnų monetų. Pajūryje būta sąveikos su vikingais, gana didelė germanų įtaka skalviams ir kitoms baltų gentims.
Tad įvairių įtakų būta nuolat, tačiau visuma, kuri susiformuoja etnografiniame regione, savita ir būdinga būtent tam regionui. Taip, juose gyvena, kai kur – nuo seno, ir kitų tautų. Pavyzdžiui, pažymime, kad Trakuose gyvena karaimai, o tai yra istoriškai susiformavusi lokalinė šio krašto ir visos Dzūkijos ypatybė.
Tačiau Vilniaus kraštas – kas kita. Daug jo išvaikščiojau ir čia gyvenantys žmonės patys sako: nežinau, kas esu, turiu ir lenkų, ir gudų, ir lietuvių, ir kitų tautų kraujo, esu tuteišis. Niekur kitur Lietuvoje tokia tapatybė kaip tuteišiai nėra susiformavusi, bet toks savivardis dar būdingas Baltarusijos, Ukrainos teritorijoms, kurios taip pat patyrė Lenkijos okupaciją. Tačiau viena, kaip žmogus identifikuoja, kokią turi regioninę savimonę, ir visai kita – išskirti teritoriją, kuri pasižymi tam tikromis ypatybėmis.
Puikiai žinome, kad tam tikrais istoriniais laikotarpiais mūsų šalyje vyko stipri polonizacija, aukštuomenė Lietuvoje daugiausia tapo lenkakalbė: pavyzdys gali būti kad ir Mikalojus Konstantinas Čiurlionis, kuris užaugo nekalbėdamas lietuviškai. Tačiau vien pagal tą požymį, kad kažkas ar tam tikros bendruomenės tam tikrose vietovėse kalba lenkiškai, neišskiriami atskiri etnografiniai regionai.
Taip yra ir kitur. Etnologas dr. Vytautas Tumėnas EKGT posėdyje pabrėžė, kad valstybiniu lygiu įtvirtinant etnografinį regionavimą nė vienoje šalyje neišskiriami tautinių mažumų gyvenami kraštai. Štai Lenkijoje, Punsko krašte, gyvena daug lietuvių, Estijoje yra švedų ir suomių gyvenamų regionų, bet etnografiniame regionavime tai neatsispindi. Etnografiniai regionai išskiriami pagal architektūros, tautinių drabužių, folkloro savitumą. O, pavyzdžiui, nagrinėjant Vilniaus krašto lenkų ansamblių tautinius drabužius pastebėta, kad dažniausiai jų dalyviai aprengiami iš Lenkijos atvežtais kostiumais, tai nevietiniai kostiumai.
Be to, etnografiniai regionai Lietuvoje išskiriami pagal XIX–XX a. etnografinius duomenis, o Vilniaus kraštą siūloma išskirti pagal XXI a. Kaip pastebėjo EKGT nariai, jei būtų remiamasi vien tik šiandienos nuomonėmis, ir Visagino kraštas galėtų reikalauti būti išskirtas kaip atskiras etnografinis regionas.
– Ką atsakytumėte kritikams, kad dėl Vilniaus krašto nepaisote net autoritetingų istorikų nuomonės?
– Žvelgiant vien istoriko žvilgsniu galima labai suklysti. Nereikia painioti istorinių ir etnografinių regionų sąvokų. Siūlymai dėl Vilniaus krašto nepagrįsti ir dėl to, kad tarp etnografinių regionų bandoma įterpti visiškai kitokio pobūdžio regioną – istorinį, kurio istorija pasižymėjo didžiuliu okupaciniu poveikiu.
Etnoregionavimas – labai specifinis, jį reikia išmanyti, o daugiakultūriškumas čia nėra argumentas, pagal tai etnografiniai regionai neišskiriami, ir ne tik Lietuvoje. Svarbu ir tai, kad etnoregionavimo samprata yra mokslinė, o ne politinė.
– Vis dėlto ar įmanoma, kad politiniai argumentai būtų stipresni už etnoregionavimo ekspertų ir Vilniaus krašto regionas būtų įteisintas? Beje, kaip vertinate baimes, kad tai skatintų separatistines nuotaikas? Juk, pavyzdžiui, Žemaitija ar Mažoji Lietuva dėl to nepradėjo reikalauti autonomijos.
– Mažoji Lietuva ar Žemaitija yra viena, o siūlomas Vilniaus krašto regionas – kita: jau dabar yra pastebima, kad savivaldybių lygmeniu šiame krašte prioritetiškai remiamos lenkiškos mokyklos ir ikimokyklinės įstaigos, o lietuviškos – diskriminuojamos. Tokios tendencijos galėtų sustiprėti suteikus Vilniaus kraštui regiono statusą, o tai pavojinga net nacionalinio saugumo atžvilgiu. Prisiminkime autonomininkų reikalavimus paskelbus Lietuvos nepriklausomybės atgavimą.
Margiausia apskritis
– Kauno apskrityje yra ir Žemaitijos, ir Aukštaitijos, ir Dzūkijos, ir Suvalkijos regionų teritorijų. Būta diskusijų, kad gal reikėtų atskirti Kauno etnografinį regioną su istoriniu Liaudos kraštu. Ar tai turi pagrindo?
– Apskritimis, deja, Lietuva suskirstyta neatsižvelgiant į etnografinių regionų ribas.
Apie Liaudos regioną esame kalbėję EKGT, bet jis būtų visiškai dirbtinis, neturintis gilaus mokslinio pagrindo. Jo romantizuotą legendą iš esmės sukūrė lenkų rašytojas Henrikas Senkevičius, o lietuviškoje Vikipedijoje pateiktas straipsnis apie Liaudos istorinį regioną papildytas lenkų sudarytu šio istorinio regiono menamų ribų žemėlapiu.
Beje, šiame žemėlapyje rasime ir regioną Suwalszczyzna, apimantį ne tik mūsų etnografinį Suvalkijos (Sūduvos) regioną, bet ir plačiau – iki pat ribos Neries upe, o už jos šiauriau pažymėtas Vakarų Vilnijos regionas (Wileńszczyzna Zachodnia) su Ukmerge, Anykščiais ir kt. Matyt, būtent šiuo žemėlapiu vadovaujasi minėta istorikė B. Stankievič, kalbėdama apie Vilniaus krašto ribas, – į jas akivaizdžiai patenka ir Kaunas.
Grįžtant prie Kauno apskrities, joje gana aiškiai atpažįstame, kad Užnemunė – daugiau Suvalkijos (Sūduvos) dalis, o kitas Nemuno krantas – prie Aukštaitijos, tačiau Raseinių rajonas, be abejonės, priklauso Žemaitijai, o dar vienas Kauno apskrities šonelis, prie Kaišiadorių, labiau siejasi su dzūkais.
– Kodėl naujausiame etnografinių regionų žemėlapyje išskirti du didmiesčiai – Kaunas ir Vilnius, o Klaipėda ar Šiauliai – ne?
– Kai 2021 m. ir 2023 m. tobulinome šį žemėlapį, daug diskutavome, nes ypač Vilnius neturi konkretaus etnografinio regiono požymių, jau seniai viskas susimaišę. Pokariu čia daug kas suvažiavo iš kaimų, nes žmonės bėgo nuo kolūkių, nuo ištrėmimo į Sibirą. Visas Vilnius staiga tapo įvairiomis tarmėmis kalbančiu dideliu lietuvišku kaimu. Visose valstybėse sostinės yra margos. Kaunas irgi turi panašių požymių, nes kurį laiką buvo laikinoji sostinė.
Padarėme išlygą, kad šie du didmiesčiai nepriskiriami etnografiniams regionams, išskyrus juose esančias saugomas teritorijas: Vilniuje – Verkių ir Pavilnių parką, Kaune – Kauno marių regioninio parko dalį, nes pagal Saugomų teritorijų įstatymą tokiose teritorijose reikia paisyti etnografinių regionų architektūros, kraštovaizdžio ir kitų ypatybių.
Šiauliai – ribinė teritorija tarp aukštaičių ir žemaičių. Yra net legenda, kad viena jų gatvė skiria žemaičius ir aukštaičius. Šiauliečiai nėra pametę savo tapatybės, turi savo tarmę.
Klaipėda turi labai ryškių Mažosios Lietuvos pėdsakų ir klaipėdiškiai – tikrai nėra žemaičiai. Nuvykęs į Klaipėdos kraštą iš karto pajunti, kad ir pastatai, ir visa kita čia alsuoja Mažosios Lietuvos tapatumu.
Beje, Mažojoje Lietuvoje EKGT narys etnologas dr. Žilvytis Šaknys darė įdomų tyrimą: dukart penkiolikos metų skirtumu čia pakartotos gyventojų apklausos. Kaip žinome, po šiame regione vykdyto sovietinio genocido vietos gyventojų beveik nebeliko, vėliau čia žmonių suvažiavo iš visur – ir žemaičių, ir dzūkų, ir suvalkiečių, taip pat rusų.
Pirmoje apklausoje į klausimą, kokiame regione jūs gyvenate, daug kas atsakė net nežiną, o į klausimą, kokia jų regioninė tapatybė, nurodė esąs dzūkas, žemaitis ar kt. Kai to paties paklausė po penkiolikos metų, daug kas, ypač jaunimas, sakė, kad gyvena Mažojoje Lietuvoje, o į klausimą, kas esąs, atsakė – lietuvninkas, nors ir neturi tokių šaknų.
Taigi etnoregioninė savimonė yra formuojamas dalykas. Tai didelis kultūros puoselėtojų, kultūros centrų nuopelnas, kad ji Mažojoje Lietuvoje tarsi atgimė ir gerokai sustiprėjo.
– Girdėti nemažai kritikos, kad etnografinių regionų žemėlapis netikslus, kad nereikėtų brėžti aiškių ribų, o paribines teritorijas galima būtų žymėti kokiais nors persidengiančiais brūkšneliais. Pavyzdžiui, veliuoniškiai piktinasi priskirti prie Žemaitijos.
– Žemėlapį EKGT užsakymu dar 2003 m. sudarė etnologas dr. Ž. Šaknys ir dabar jau a. a. geografas dr. Danielius Pivoriūnas, apibendrindami informaciją iš daugiau nei 200 etnografinių žemėlapių (tarmių, tautinių drabužių, etnoarchitektūros ir kt.).
Žemėlapyje pažymėtos etnografinių regionų ribos yra santykinės, nes tarp regionų esančios maždaug 10–15 km plotą apimančios ribinės vietovės pasižymi regioninių požymių susipynimu.
Veliuoniškiams pritarčiau, nes tai rodo ir mano, ir kitų mokslininkų tyrimai. Tačiau, norint pakeisti dabartinį žemėlapį, reikėtų išsamesnių diskusijų, praverstų ir vietos žmonių iniciatyva, kreipimasis į tarybą.
– Ar EKGT neketina svarstyti kokių nors pokyčių Lietuvos etnografiniame žemėlapyje?
– Ne taip seniai jį koregavome, išskirdami Vilnių ir Kauną, pažymėjome istorinę Mažosios Lietuvos ribą, be to, suderinę su žemėlapio kūrėju dr. Ž. Šakniu, vis pakoreguojame kai kurias ribas seniūnijų lygmeniu.
Kaip rodo dr. Almos Ragauskaitės disertacija apie regioninę savimonę, yra šiek tiek pagrindo išskirti Žiemgalą, kur yra savitumų ir tarmėje, ir papročiuose, o dabartinį atgimstančios žiemgališkos savimonės augimą parodo įvairių renginių ir organizacijų, įmonių, draugijų, klubų, parduotuvių ir pan. pavadinimai.
Etnografiniuose regionuose išryškėja ir tam tikrų subregionų ypatybės, todėl EKGT regioninis padalinys – Aukštaitijos taryba – ilgą laiką netgi buvo susiskirsčiusi subregioniniu principu: Žiemgala, Sėla, Nalšia ir pan. Taip pat galima Suvalkijoje (Sūduvoje) išskirti kapsus ir zanavykus, Žemaitijoje – pietų ir šiaurės žemaičius ir t. t. Visa tai laukia papildomo darbo ateityje, diskutuojant apie etnoregionavimo ypatumus.
Gerai atkirsta Bumblauskui dėl atskiro Vilniaus krašto etnografinio regiono išskyrimo nepagrįstumo. Va dėl Šalčininkų pavadinimo atitikimo, laikant, kad jis lietuviškai atitinka Soliečnykų pavadinimą, tai derėtų pagalvoti. Gal būtų pagrindo laikyti, kad jis radęsis iš liet. tarm. žodžio ‘Salyčia’, matyt, taip vadinus ten tekantį upelį, kuriam būdinga – salos. Prie jo gyvenę žmonės galėjo save vadinti ‘saliečiais’, o kitų, pridedant dar vieną priesagą, – ‘saliečnykais/saliečinikais’. Taigi, istoriškai pavadinime viskas yra lietuviška.
Tai kad vietiniai gyventojai lietuviai,kurių gimtoji kalba yra lietuvių kalba ( arba jos rytų aukštaičių vilniškių tarmė) vadina tą upelį Šalčia, o miestelį- Šalčininkais. A.Vanago hidronimų žodyne upelio vardas taip pat kildinamas iš žodžio šalti, šaltas ( kaip ir upelio Šaltuona pavadinimas).
Beje, senesnis upelio ir vietos pavadinimas gali būti iš Sal-, o ne Šal- šaknies žodžio pasidarytas. Tai bylotų Kryžiuočių kronika (XIV a., dar slavėjimo tik pradžia), kurioje, kaip rašoma, Šalčininkų vietovę kryžiuočiai priėjo pasiklydę, pavadinimas užrašytas žodžiu su Sol- šaknimi, tai viena. Antra, bltr.,gyvenantys prie to upelio, jį vadina Solčia. Tokiu atveju manytina, kad pirminis upelio ir vietos pavadinimas gali būti sėliškas ir kad, būtent, sėliai baltarusėdami galėjo jį atsinešti į blrt. kalbą. Lietuvių buvusios sėlių Solčios vadinimas Šalčia yra istoriškai vėlesnis ir radęsis iš panašaus skambesio šnekamojoje kalboje. Beje, tokiu atveju laikytina, kaip yra priimta, kad sėl. Sol- = liet. Sal-. Tad Šalčininkų pavadinimo klausimas vertas gilesnių tyrimų.
> Kažin
Baik, kliedesius rašinėti. „Neišradinėkime dviračio“ pateikė profesionalų, logišką, pagrįstą paaiškinimą, o tu vis tiek toliau kažkokias nesąmones paistai, be logikos, be jokios atramos realybėje.
Jau vien iš žodžio “baik” ne lietuviško (slaviško) pavartojimo galima suprasti kas esi. Tai apie susigaudymą kas lietuviškai parašyta negali būti ir kalbos…
Gal ,prieš komentuodamas pasinagrinėkite akad, Zinkevičiaus tyrimu pagrindu sudarytą Lietuvių kalbos paplitimo XVI amžiuje žemėlapį- ne tik Šalčininkų krašte, bet ir plotuose tolyn į rytus bei pietus ( Lyda, Ašmena, Smurgainys,aSTRAVAS, Ašmena Krėva,iki pat Nemuno ir toliau), buvo kalbama lietuviškai. Dabar tėra kelios lietuviškos salelės- Rimdžiūnai, Girios, Pelesa ir dar kelios,kurios išnyks, jei Lietuvos valdžia ir toliau abejingai žiūrės į lietuviškų mokyklų ir draugijų uždraudimą dabartinėje Baltarusioje. O pavadinimų keitimas Solcza, Solča vyko vėliau, po ATR padalijimų, po sukilimų. Štai XVIII a. šaltinyje Bezdonės (Bezdonkos) upelis dar vadinamas Juodupiu ( Jodupis). Laukininkai tik XIX a, vidury virto Šumsku, Bageliškės- Balingradu ir pan. Lietuviškų vietovių vokiškuose pavadinimuose š neretai virsta s, ar ss , nes viduramžių vokiečių saksų žemaičių ( kaip ir dabartinių olandų) kalboje nebuvo garso š , vietoje jo buvo sakoma s-ch , sk arba ss : Dronsseln- Drunšiliai, Isslusse- Išlužė , Janussen- Jonušai ir pan.
ht tps://lt.wikipedia.org/wiki/Lietuvių_kalba#/media/Vaizdas:Lietuvių_kalbos_paplitimas_XVI_amžiuje.png
Tai, ką parašiau, Zinkevičiaus mintims neprieštarauja, o jas tik pagilina. Joms valio. Zinkevičius sudarė XVI a. lietuvių kalbos paplitimo žemėlapį, o aš kalbu apie padėtį pačioje XIV a. pradžioje. Taigi laikotarpius vieną nuo kito skiria apie 300 metų. Siūlyčiau susipažinti su Jovaišos išvada, kad iki ateinant prie Dniepro ir Pripetės gyvenantiems lietuviams Lietuvos teritorijoje jau gyveno vakariniai baltai – aisčiai, kuriems priklauso ir sėliai. Beje, tą lietuvių kėlimosi į Lietuvos žemes vyksmą kalbine prasme yra ištyręs ir K. Būga.
Slavėjimo pradžia XIV a. aplink Šalčininkus? Baltarusėjantys sėliai? O gal trakai ar prygai? 🙂 Matyt, blogai išnagrinėjote akad. Zinkevičiaus tyrimais paremtą XVI a. Lietuvių kalbos žemėlapį? Net dabartinėje Baltarusioje esančių Ašmenos apylinkių slavėjimas prasidėjo tik XVIII amžiuje, kai į dėl maro ir karų ištuštėjusias lietuvių gyventas vietas buvo atkeliami baltarusiai.
Tekste nėra pasakyta, kad slavėjimas “XIV a. pradžioje vyko aplink Šalčininkus”. Turėta omenyje Rytų apeigų bažnyčių plėtojimas baltų žemėse, su kuriuo į jas nešta ir slavų kalba.
Kai dėl Zinkevičiaus XVI a. žemėlapio nagrinėjimo, tai man jis negalėjo nieko pasakyti, nes kalbėjau apie XIV a. pradžios kalbinę padėtį Šalčininkų vietovėje, konkrečiai apie šio pavadinimo galimą kilmę iš sėlių – Sola (Sala), o ne iš liet. šaltas. Nurodžiau, kad tai patvirtintų ir XIV a. pradžios Kryžiuočių kronika kaip istorijos šaltinis, kuriame šios vietovės pavadinimas yra paminėtas iš šaknies Sol-, o ne Šal-, pasidarytu vardu ir kad tai nėra susiję su slavėjimu, kuris tada dar nesiekė tų vietų. Tokiu atveju, „Soliečnikus“ nepagrįstai laikant slavizmu, Šalčios ir Šalčininkų pavadinimais gali būti „ištrinti“ sėlių gyvenimo tose vietose pėdsakai, todėl klausimas peržiūrėtinas. Juolab, kad sovietmečiu gilintis į tai nebuvo leista.
Bumblauskas 1991 ar 1992 metais JAV ateitininku stovykloje Mičigan valstijoje prisigėrė prie laužo, ir naktį eidamas šlapintis, atidarė vieno kambario duris ir apvarė miegančia moterį. Iš ryto turėjo skaityti kokia tai paskaita, bet buvo išprašytas lauk.
Manau, visiems gyvenime visko pasitaiko… Daug blogiau, kai,manau, galimai remiamasi ne Lietuvos istorikų, pavyzdžiui, M.Balinskio ( slapyvardžiai Auszlawis, Mokitinis, Usztaritojis), knygomis apie Vilnių, kur jis rašė Vilniuje gyvenant lietuvius, rusus, vokiečius ir žydus bei labai nedideles kitų tautybių gyventojų grupes, apie Vilniaus apylinkes,kur Balinskis aprašė lietuvių kalbos nykimo aplink Vilnių priežastis, o galimai Lenkijoje parengtomis istorijos interpretacijomis?
Stiprybės gerb. Daliai Urbanavičienei. O gerb. Bumblauskas galimai nežino, kad Šalčininkų rajone, netoli Eišiškių, gimė vienas lietuvių raštijos pradininkų, pirmasis Biblijos vertėjas į lietuvių kalbą Stanislovas Rapolionis ( 1485-1545), kurio apleisto paminklo tikriausiai nelanko nei Lietuvos prezidentas, nei Vyriausybės ministrai, nei Seimo nariai? Kita vertus,skaičiau, kad Dieveniškių apylinkėse gyvena daugiausia lietuviais save laikantys gyventojai. Manau,pasižiūrėjus TVP Vilno laidas ” Z hystorią na ty”, rengiamas su Lietuvos žiniasklaidos subjektu Znad Vilii, susidaro vaizdas apie Lenkijos galimai tendencingą politiką šio Lietuvos regiono atžvilgiu.
Mano nuomone, pasižiūrėjus į Lietuvių kalbos tarmių žemėlapį, Šalčininkų rajono rytinė ( rytų aukštaičių vilniškių tarmė) dalis su Dieveniškių apylinkėmis turėtų būti priskiriama Aukštaitijos, o vakarinė ( pietų aukštięių dzūkų tarmė) su Šalčininkais, Eišiškėmis – Dzūkijos regionui-vle.lt/straipsnis/lietuviu-kalbos-tarmes/
gal kas zino ar yra Dzuku- Gudu zodynas?
maldauju atsiliepkite kalbininkai …
Berods lyg ir yra- gudiškai pumpuryna- puriena ( rytų aukštaitiškai pumpurynas), dzirvan- dirvonas, arud-aruodas, ašaka- miežio akuotas (ašaka),bonda- bandelė,banda,burbolka- burbulas,viksva-viksva,gryka-grikiai,dojlid-dailidė,dyrsa-dirsė,žėginy-žaginiai, lauma-ragana, laumė,nauda-nauda, turtas ir t.t. Žiūr.V.Urbutis. Dabartinės baltarusių kalbos lituanizmai, Batistica5(1)2011-researchgate.netpublication/304212393_Dabartines_baltarusiu_kalbos_lituanizmai
Dekui !
Kažin ar pagal tokią logiką Mažoji Lietuva irgi yra okupacijos padarinys, tiktai kad vokiečių? Juk faktiškai lietuvininkai tai tie patys žemaičiai, kurie atsikėlė gyventi už Nemuno, o po to jie vystėsi būdami po vokiečių valdžia? Jeigu jau pripažiname M. Lietuvą, tai gal ir Vilniaus etnigrafinio krašto idėja turi pagrindų?
Lietuviai į “Vilniaus kraštą” neatsikėlė, jie čia gyveno ir gyvena tūkstančius metų. Siūlau pasiskaityti istoriko M. Balinskio knygas.Taip pat siūlau pasiskaityti apie Vilniaus guberniją, kurios rytinė siena ėjo netoli Minsko, ties Petriškių miesteliu. en.wikipedia.org/wiki/Vilna_Governorate
Taip, – per bažnyčias lenkinami lietuviai bajorai sulenkino savo dvaruose ir valstiečius lietuvius, o tuos, kurie nesilenkino – niekino, chamais vadino. Tai ir visas to lenkiško imperinio vyksmo mechanizmas. Tad išeitis tokia, kad ir lenkiškasis palikimas kiekvieno šluotinas iš savęs kaip ir sovietinis ar rusiškasis. Toks yra lietuvybės kėlimosi kelias.
Labai išsamus ir argumentuotas Ryšardo Maceikianeco straipsnis “Lietuvos lenkai- kas jie yra” . alkas.lt/2016/08/19/r-maceikianecas-lietuvos-lenkai-kas-jie-yra/