Švietimo padėtis Lietuvoje šiandien netenkina nei mokytojų, nei mokyklų vadovų, nei didesnės dalies visuomenės. Atvirkščiai, čia nuolat keliama įtampa.
Tai, kad švietimui teikiama „pirmenybė“ tarp visų kitų sričių, dar nereiškia gerovės ir teisingumo švietimui. Kokias matome problemas, kurių niekaip negali išspręsti jau ne pirma šalies Vyriausybė?
Paskaičius partijų rinkimų programas apie švietimo politiką esminių skirtumų neįžvelgsime.
Tačiau, mokytoju nuomone, Lietuvoje trūksta strateginio požiūrio į švietimą ir atsakymų kuria kryptimi ir kodėl būtent šia linkme yra vystomas švietimas Lietuvoje, kokie tikslai jam keliami ir kaip šie tikslai bus įgyvendinami.
Kol valdančioji dauguma nepradės elgtis kaip savarankiškos ir demokratinės valstybės valdžia, o tik orientuosis į Europos fondų teikiamų lėšų įsisavinimą, apie pažangą švietime galime artimiausiu metu nesvajoti.
Keičiasi projektai, keičiasi kryptis. Taip yra nutikę su bendrojo ir vidurinio ugdymo programomis.
Reformos įvyko, neatsižvelgiant į iškilių edukologų ir mokytojų pastabas, neišleidus vadovėlių ir kitų reikalingų priemonių mokymui, pritaikytų prie atnaujintų programų.
Viskas gulė ant mokytojų pečių. Liberali vadovėlių rinka tarnauja leidėjų verslui, o konkurencija neperkeliama į Nacionalinių varžytuvių geriausiems vadovėliams parengti lygmenį.
Valstybinės politikos trūksta ir finansuojant švietimą, kuris Lietuvoje yra skurdus, pradedant atlygiu už mokytojų darbą ir baigiant įvairių švietimo problemų sprendimu.
Akivaizdus to pavyzdys yra mokinių su specialiaisiais poreikiais ir patiriančių mokymosi sunkumų įtraukimas į bendrojo lavinimo mokyklas.
Mokyklos nėra pasiruošusios tokiam pokyčiui, trūkstant darbuotojų ir atitinkamų sąlygų.
Etatinis švietimo darbuotojų darbo apmokėjimas yra iškreiptas ir reikalauja atidžios peržiūros. Mokytojų krūviai yra milžiniški, o apmokėjimas neatitinka įdėto darbo.
Pavyzdžiui, socialiniai mokytojai dažnai dirba ne savo darbą. Jei nėra kam vykdyti siunčiamų į švietimo įstaigas vis naujų ir naujų projektų, tas darbas permetamas būtent socialiniams mokytojams.
Pasak Vyriausybės, švietimui skiriamas didelis finansavimas. Tad kur dingsta pinigai? Gal neteisingas yra jų paskirstymas?
Prie švietimo politikos problemų galima priskirti ir mokytojų kvalifikaciją, karjeros galimybes.
Kvalifikacijos kėlimas nuėjo akredituotų įstaigų pinigų įsisavinimo ir mokytojų įvairių mokymų sertifikatų rinkimo keliu.
Toks karjeros modelis tikrai nepritrauks jaunų žinovų į švietimą, o mokytojų trūkumas vis didėja.
Dar viena problema yra Lietuvos visuomenės požiūris į švietimą. Mokykla ir mokytojas yra kaltinami dėl vaikų nesimokymo ir pamokų nelankymo.
Lietuvoje niekas nelaiko kritine žemų mokymosi pasiekimų priežastimi pačių mokinių.
Šiuo atveju visa įstatyminė bazė yra labiau tėvų pusėje, o mokesčių mokėtojų (t. y. pačių mokinių tėvų) švietimui skirtos lėšos iššvaistomos.
Mokytojų bendruomenė yra susirūpinusi esama padėtimi, vis atsirandančiomis reformomis, kurios gana dažnai yra paviršutiniškos ir laikinos.
Tęstinumo nebuvimas, keičiantis partijoms, dar labiau didina sumaištį švietime.
Autorė yra Švietimo ir mokslo profesinės sąjungos „Solidarumas” pirmininkė
Taiklios mintys ir įžvalgos,-pritariu joms. Iš tiesų Kovo 11-osios Lietuvos švietimas bei aukštąsis mokslas atsidūrė nepavydėtinoje padėty ne tik finansiškai ,bet ir kokybės atžvilgiu. Pvz.: švietimo sistema visiškai neskiria dėmesio klasikinei lietuvių literatūrai,patriotiniam grįsto tautinėms vertybėms ugdymui. Be to nevykęs yra švietimas skirtas tautinėms bendrijoms,kurį būtinai pertvarkyti taip,kad šiose mokyklose būtų dėstoma valstybine lietuvių kalba,o atskirų bendrijų kalba dėstoma kaipo dalykas tik pageidaujant mokinių tėveliams.
Tuo tarpu Lietuvos aukštosios mokyklos,ypač VU ir VDU,tapo liberalmarksistinės ideologijos skleidimo kalvėmis, kuriose lietuvių mokslo kalba atsidūrė paraštėse, prisidengiant ,,tarptautiškumo ” skėčiu paskaitos vis dažniau vyksta ,deja,anglų kalba. Čia sunku aptikti valstybinio mąstymo ugdymo pavyzdžių.
Tad,kyla klausimas: kokia galimybė susigrąžinti prof. Lukšienės stropiai paruoštą ir dabar šiek tiek atnaujintą švietimo sistemos modelį ? Ar atsiras politikų ir akademinės bendruomenės mokslininkų ,kurie sugebės susigrąžinti nepolitizuotą Lietuvos aukštąjį mokslą ?
Manau, atsakymas gali būti ir toks: “…Anot ugdymo įstaigos direktorės, į modulinį darželį bus priimta iki 40 vaikų, kurie bus mokomi lietuvių kalba, tačiau norinčiųjų yra apie 80. Vilniaus rajono tarybos opozicijos atstovas Gediminas Kazėnas sako, kad Vilniaus rajono savivaldybė tris dešimtmečius ignoravo valstybinės kalbos ikimokyklinio ugdymo įstaigose didinimo problemą…” -lrt.lt/mediateka/irasas/2000327885/truksta-lietuvisku-darzeliu-vilniaus-raj-atidarytas-naujas-modulinis-darzelis-nesutalpina-visu-norinciuju