Šiomis dienomis susibūrė koalicija prieš Sąjūdžio poetą Justiną Marcinkevičių. Šioje koalicijoje – vidutiniški tinklaraštininkai, susikompromitavę psichologai, išvietės sienos rašytojai. Kuriamas performansas, kurį galima būtų pavadinti mužikų šokiu ant aristokrato kapo.
Pagrindinis kaltinimas poetui – kad jis buvęs sovietinis poetas. Kad jo bibliografijoje būta sovietinį režimą palaikančių tekstų. Kas turėtų teisę poetą už juos teisti?
Tik tie, kurie patys kovojo su šiuo režimu ir nuo jo kentėjo. Nebedaug tokių liko. Iš dar gyvų galima paminėti vienuolę Nijolę Sadūnaitę ir kunigą Robertą Grigą.
O, stebukle – kaip tik šie žmonės vengia teisti poetą ar net jį gina.
Kas gi jį teisia? Ričardas Savukynas, geriau žinomas kaip Rokiškis Rabinovičius. Linas Slušnys. Marius Ivaškevičius. Dar Kristina Sabaliauskaitė.
Ar teko girdėti apie jų rezistencinius žygdarbius sovietų aneksijos metais? Ką jie išvis nuveikė Lietuvos labui?
Vienas jų – dvaro agitatorius, sunkiai išspaudžiantis rišlų sakinį, kai monologą tenka keisti dialogu.
Kitas, kaip kalbama, pro pirštus į vaikų prievartavimą žiūrėjęs medikas.
Trečias – rašeiva, kuriam svarbiausia rezistencijos detalė – kaip partizanė šlapinasi. Iš jų gal gabiausia ketvirtoji, kuriai visgi toli iki J. Marcinkevičiaus konceptualumo. Jos kūryba – tiesiog masinės kultūros štampuotė, paprastai kalbant – popsas. Jai teisti J. Marcinkevičių – tolygu „divai“ peroksidiniais plaukais svarstyti Volfgangą Amadėjų Mocartą.
Nėra prasmės J. Marcinkevičių laikyti stabu virš bet kokios kritikos ribos. Lietuvių dvasios didybę daug įtaigiau aprašė kiti dramaturgai, nuo Vinco Krėvės iki Balio Sruogos. Mindaugo personažas daug stipriau perteiktas latvio Martinio Zyverto dramoje. O Martyno Mažvydo personažas J. Marcinkevičiaus kūrinyje tiesiog kertasi su istorija. Dramos pabaigoje sudarytas įspūdis, jog Lietuva – aukščiau už Dievą, vargu, ar būtų suprastas daugumos pokario partizanų, ką bekalbėti apie XVI a. reformatorių.
Būdingas J. Marcinkevičiaus kūrybos bruožas – išryškinti žmogaus silpnybes. Psichologai galėtų tai aiškinti autoprojekcija. Poetą triuškino okupacinio totalitarinio režimo girnos. Jis buvo silpnas šio režimo akivaizdoje. Ir kartu – stiprus. Kaip žolė, besiskverbianti pro asfalto dangą, gležna, bet galinga.
Šio režimo sąlygomis poetas sukūrė legendą apie tai, kas jam buvo brangiausia. Apie Lietuvą.
Kas norėtų ištrinti iš tautos atminties J. Marcinkevičių? Tie patys, kurie bevelytų iš jos išbrukti Romualdą Ozolą, Algirdą Patacką, Kazimierą Uoką ir daugybę liaudies, bet ne tautos pamirštų Sąjūdžio didvyrių.
Šiandien kuriamas istorinis pasakojimas – toks, kad Sąjūdyje nuo pradžios iki pabaigos tebuvo vienas herojus: Vytautas Landsbergis. Neneigiant jo nuopelnų toje istorijos atkarpoje būtina ginti atmintį nuo vieno asmens monopolio. Jei ne tautos tapatumo, tai bent objektyvios tiesos vardan.
Sąjūdžio istoriją būtina delandsbergizuoti. Neištrinant profesoriaus, bet išsaugant visų šalia jo ir – ką čia slėpti? – iki jo vykusią istoriją. Ne su V. Landsbergiu, bet su J. Marcinkevičiumi tauta masiniuose mitinguose skandavo: „L-ie“ bus „Lie“, „t-u“ bus „tu“, „v-a“ bus „va“. Ar girdit? Lie-tu-va…
O jei sulyginsime šią tautos valios manifestaciją su R. Savukyno, L. Slušnio ar M. Ivaškevičiaus tekstais, matysime, kad kalibrai – tokie skirtingi, kad net dėti šiuos tekstus ant vienų svarstyklių – tiesiog juokinga.
Tarp kaltinimų J. Marcinkevičiui – ir tai, kad jis tautiškumą kėlęs į religijos vietą. Neva tai buvę naudinga sovietams. Taip rašo dar viena poeto oponentė (kritike vadinti ją būtų per daug garbės) – Nerija Putinaitė. Užmiršusi, kad sovietai persekiojo Lietuvos partizanus, kovojusius už tautinę valstybę. Ne už katalikišką, kurią akcentuoja – o, paradokse! – liuteronų bažnyčios narė.
N. Putinaitė mato tik dvi alternatyvas: katalikybe dangstomą liberalų kosmopolitizmą ir sovietizmą. Tautinė valstybė ją baugina, nes laužo šią patogią paradigmą. Jei J. Marcinkevičius ir kėlė Lietuvą į Dievo vietą (ypač tai atsispindi dramoje „Mindaugas“), tai nėra išskirtinis atvejis.
Nacionalizmą kaip religijos pakaitalą aprašė ir žymiausias nacionalizmo tyrėjas profesorius Entonis Smitas (Anthony D. Smith). Jis, žinoma, klydo, nes nacionalizmas ir religija puikiai dera ir nėra vienas kito pakaitalas, daugelis nacionalistų buvo giliai religingi žmonės, bet jei J. Marcinkevičiaus nacionalizmas buvo sovietinis – ką teigia N. Putinaitė – tai sovietukas buvo ir E. Smitas.
Belieka laukti, kol J. Marcinkevičių pasmerks Dainius Liškevičius, apdovanotas už perfornansą, kuriame šluostėsi ruda mase išteptą snukį į Lietuvos Trispalvę, prieš tai į ją paspjaudęs.
Arba ekshibicionistas Olegas Šurajevas, demonstruojantis savo vienintelį turimą pasididžiavimą iš po ilgo apsiausto.
Padugnių triumfui reikalingas visiškas dugnas.
Tegul vulgarybė apsireiškia visu savo turiniu. O mes, lietuviai, ieškokime to, kas dora ir kilnu.
J. Marcinkevičiaus kūryba tam suteikia tvirtą pagrindą.
Pritariu Mariaus mintims. Panašu, kad yra norinčių retinti tautos šauklių, Sąjūdžio vedlių gretas. Nemanau, kad tų įvykių liudininkus pavyks apgauti, bet jaunimui, deja, šie liberaliųjų antinacionalistų nuodai savo darbą padarys…
Bravo, Mariau.
Nepiktai ir subtiliai šleptelėjai neomarksistinėms atplaišoms mazgote per snukius.
Visada buvo ir bus žmonių, nepriklausomai nuo jų politinių pažiūrų, tautinės priklausomybės, užimamos socialinės padėties, kurie labai greiti vieną smerkti, o kitą aukštinti. Tai paprasčiausias vienpusiškumas, dvasinė nebranda.
Manau, kad neblogai būtų prie kiekvieno “protestuotojo” pridėti nuotraukytę. Iš matymo žinau tik Slušnį . “Draugus” juk reikia matyti.
Jau yra.
Kiek daug ponų, ir kokie visi gražūs… 🙁
Betgi humorą prilaiko, kai po savo žygdarbių imasi kitus teisti…
Propagandiniais tikslais sovietai viską darė, kad pasaulis nežinotų, jog Lietuva turi genijų Mikalojų Konstantiną Čiurlionį. Tad komunistų nukištas, pagal kūrybą V. Landsbergio šefuojamas tada pasauliui uždaram Kaune jis buvo laikomas. Panašiai dabar yra ir su bandymu ištrinti iš lietuvio atminties Justiną Marcinkevičių. Matyt, įtūžis jam yra dėl to, kad jis savo kūryba gaivino lietuvybę šalyje, ypač kad – Vilniuje, vesdamas Tautą į Laisvę, taip pat ir dėl to, kad tvirtai žengė su kilusiu Tautos Sąjūdžiu atkuriant suverenią Lietuvos valstybę, o ne Žečpospolitą, kurios siekė, siekia ir sieks Lietuvoje nuo Jogailos, Vytauto laikų slypinti lenkybė. Jie daro viską, kad poetas netaptų lietuvybės dvasios dainiumi jaunimui, kad jo lietuviškas gyvenimas ir kūryba nebūtų susietas su jų manymu nelietuviška vieta – Vilniumi. Beje, galima manyti, kad taip yra sekama ir Smetonos vykdyta politika Vilniaus atžvilgiu. Tokią matau keliamos sklaidos prieš lietuviškąjį Justiną Marcinkevičių Lietuvoje ir Vilniuje priežastį ir prasmę.
Taigi panašu, kad susiduriame su liejamu įtūžiu už jo parašytą Katedrą, Mindaugą, Mažvydą, už: “kiek rovė – neišrovė, kiek skynė – neišskynė. Už tai, kad tu – gimtinė, už tai, kad tu -Tėvynė”. Tai žodžiai iš jo eilėraščio “Lopšinė tėvynei ir Lietuvai”, kuris kaip daina buvo tapęs rezistencinio blaivystės klubo “Sąjūdis”, veikusio pogrindyje ir širdyse galima sakyti nuo partizaninių kovų laikų, himnu, 8-ame dešimtmetyje giedamu klubo saveiksmiškai organizuotose renginiuose Vilniuje, šventoriuose per atlaidus ir pan., taip drąsinant lietuvybės reiškimąsi žmonėse, siekimą Laisvės. Dėl to Glavlitas šios dainos J. Marcinkevičiaus žodžiais Lietuvos radijo programose ir koncertuose nepraleisdavo, ji buvo tapusi uždrausta.
Taigi va kas teisia Justiną Marcinkevičių…
.
Lėlių teatre ne lėlės svarbiausios, o tie, kas jas tampo už virvučių. Straipsnio rašytojui seniai jau būtų laikas tą suprasti.
Po 33 metų vėl kartojasi JUSTINO MARCINKEVIČIAUS Golgota
– komentaras.lt/nuomones/po-33-metu-vel-kartojasi-justino-marcinkeviciaus-golgota/136738/
Vidmantas Valiušaitis. O tuo metu mūsų “šviesuomenė” užsiėmusi J. Marcinkevičiaus skerdimu…
– pozicija.org/vidmantas-valiusaitis-o-tuo-metu-musu-sviesuomene-uzsiemusi-j-marcinkeviciaus-skerdimu/
Rimvydas Valatka. Paminklai pavergtam protui
– delfi.lt/news/ringas/lit/rimvydas-valatka-paminklai-pavergtam-protui.d?id=94066397
Ir jis gali sau tai leisti, nes pats anais laikais, kaip suprantu, nesimokė mokykloje, nestudijavo, nedirbo jokiose redakcijose, nes visa tai anuomet sovietams priklausė! Vos gimęs apsižvalgė, pamatė, kas Lietuvą valdo, iš principo užmigo tada žiemos miegu ir miegojo iki Kovo 11. Tuoj viską sužinosiu, nes čia
– lt.wikipedia.org/wiki/Rimvydas_Valatka
viskas aprašyta.
Edvardas Čiuldė. Švonderis Lietuvoje pasikeitė lytį. Kas toliau?
– pozicija.org/edvardas-ciulde-svonderis-lietuvoje-pasikeite-lyti-kas-toliau/
„ [ … ] pažangos vardu pradeda dangstytis retrogradų bendruomenė, kvestionuojanti aukštąją vakarų kultūrą ir bandanti primesti mums kažką panašaus į moderniosios barbarybės idealus.”
Tegu šitie mankurtai pavydi tyliai. (Mankurtas (turk. mengirt = „netekęs atminties“) – žmogus, nepažįstantis savo tėvynės, tautos, giminės, pamiršęs visą praeitį, nenorintis nieko apie ją žinoti.)