Penktadienis, 15 rugpjūčio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Akiračiai

M. Kundrotas. Kristus kaip bodhisatva

Marius Kundrotas, www.alkas.lt
2022-05-28 15:34:38
0
Pixbay.com nuotr.

Pixbay.com nuotr.

Budizme yra tokia figūra – bodhisatva. Tai – buda, praregėjęs žmogus, jau galintis išsiveržti iš šio ydų ir kančių pasaulio, pasiekti aukščiausiąją dvasinę būseną – nirvaną, bet savo valia pasiliekantis Žemėje, kad savo išmintimi padėtų pasiekti nirvaną kitiems žmonėms, kuriems dar toli iki tobulumo.

Bodhisatvos idėja artima krikščionybei, nors atsirado kitoje dvasinėje civilizacijoje. Tarp krikščionybės ir budizmo yra ir skirtumų, ir panašumų.

Krikščionys koncentruojasi į asmenišką Dievą, budistai – į Visatos sielą, kuri nėra apibrėžiama kaip asmuo. Budistai ieško dvasinės tiesos savyje, krikščionys – išorėje. Budistai, pasiekę tobulumo būseną, tiesiog išblėsta Visatoje, krikščionys išlaiko visus asmenybės bruožus.

Abi šias dvasines pasaulėžiūras jungia idėja, jog žmogaus tobulumo viršūnė – išsivaduoti iš savo subjektyvumo ir per tai suartėti su universalia tiesa. Skiriasi kelias, kuriuo to siekiama.

Budistai vadovaujasi prielaida, jog universalioji tiesa glūdi mumyse pačiuose, krikščionių prielaida – priešinga: norint, jog Dievas apsigyventų mumyse, reikia jį ten pasikviesti.

Ortodoksinis budizmas kvietė tiesos ieškoti savo pastangomis, krikščionybėje santykio iniciatyva pirmiau priklauso Dievui, o žmogui – tik atsakas. Bet šį skirtumą mažina heterodoksinio budizmo idėja – bodhisatvos idėja.

Iš dalies teisūs agnostikai, teigiantys, jog žmogus gali tiek pat pasakyti apie Dievą, kiek vabalas – apie žmogų. Dievas – visu kuo aukštesnė ir sudėtingesnė esybė, nei pats išmintingiausias pasaulio žmogus.

Krikščionys sutinka su šia agnostikų prielaida, tik palieka joje išlygą: nebent… Nebent pats Dievas panorėtų apreikšti save ir savo tiesą žmogui.

Daugumoje religijų žmogus ieško dievybės, vienur tos paieškos – sėkmingesnės, kitur – mažiau sėkmingos. Tikėtina žmonijos aušroje buvus bendrai žinių apie dievybę bazei, kuri vėliau skirtingose religijose būdavo vis kitaip interpretuojama.

Taigi, dauguma religijų – tai žmogaus keliai pas Dievą, bent jau intencijos prasme. Ir tik apreiškimo religijos – tai Dievo keliai link žmogaus. Čia ypač išsiskiria judaizmas, islamas ir krikščionybė. Jei sutinkame, jog Dievas gali būti pažįstamas tik per apreiškimą, lieka išsiaiškinti, kuris apreiškimas – tikslesnis ir universalesnis.

Judaizmas – tai apreiškimas vienai tautai. Nors istorijoje būta tautų, perėmusių judaizmo idėjas – nuo sabėjų ir samariečių iki chazarų ir karaimų – šios religijos centre buvo ir liko žydų tauta.

Nors patys žydai tapatina savo tautos Dievą su Visatos Dievu, jo apreiškimas nėra visiškai universalus. Krikščionys, pripažįstantys judėjų Dievą savo Dievu, jo apreiškimą papildo savo kanonais, universalesniais, nei judėjų.

Krikščionybė skirta visam pasauliui, visai žmonijai, kiekvienai tautai ir kiekvienam asmeniui.

Islamo apreiškimas pirmiausiai stebina savo istoriniais viražais. Tarkime, Korane Jėzaus motina Marija tapatinama su Mozės ir Aarono seserimi, o istorijoje apie žydų išėjimą iš Egipto minimas samarietis. Samariečių etninės grupės atsiradimą nuo izraelitų išėjimo skiria šimtmečiai, Jėzaus motiną nuo Mozės sesers – daugiau, nei tūkstantmetis.

Keisti prieštaravimai, žinant, kad Koranas musulmonams – tiesiogiai Dievo pranašui padiktuotas žodis, kurio originalas – Danguje, prie Dievo sosto.

Krikščionių apreiškimas siekia istorinio tikslumo kaip judaizmas ir skirtas visai žmonijai kaip islamas. Krikščionybę nuo šių dviejų religijų skiria ir ypatinga idėja – Dievo įsikūnijimas. Toks reiškinys randamas kai kuriose pagoniškose religijose, pavyzdžiui – hinduizme, geriausiai žinomas Krišnos pavyzdys, bet labai skiriasi tiek nuo judaizmo, tiek nuo islamo apreiškimų.

Jėzaus Kristaus persona skiriasi nuo Krišnos ir panašių pavyzdžių pačia savo misija. Ši misija labai artima budistų bodhisatvos misijai. Bodhisatva – jau beveik dievas, kiek galima kalbėti apie dieviškumą budizmo pasaulėžiūroje. Jis – jau viena koja nirvanoje, budistų Danguje. Ir jis pats atsisako savo dieviškumo, kad padėtų jį pasiekti kitiems.

Kristus pasak krikščioniškojo apreiškimo nuo pat pradžių buvo dievybė, nors atskiros krikščionių mokyklos ginčijasi dėl jo statuso santykyje su Dievu Tėvu. Jam priskiriama visa dievystės pilnatvė.

Ir štai jis nusileidžia į Žemę, tampa paprastu žmogumi, kenčia ir miršta, kad savo kančia ir mirtimi atpirktų nusidėjusius žmones. Atvestų juos dievop. Tai – tikra bodhisatvos misija, labai besiskirianti nuo daugelio pagoniškų dievų įsikūnijimų ar pasivertimų žmonėmis tiesiog žaidimo dėlei.

Pasak profesoriaus Artūro Vailderio-Smito (Arthur Ernest Wilder-Smith), žmogus gali suprasti Dievą tik tuo atveju, jei Dievas su žmogumi susisiekia ta pačia banga – žmogaus banga.

Nors bodhisatva pradeda kaip žmogus ir tik tada priartėja prie dieviškos būties – kiek korektiška ją priskirti budizmui, o Kristus pradeda ir baigia kaip prigimtinė dievybė, pati misija – beveik identiška.

Jos esmė – aukos idėja, aukštesnės esybės aukos vardan žemesnės. Taigi, galima sakyti, kad Kristus – krikščionių bodhisatva.

Autorius yra politologas

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. M. Kundrotas. Tiesa – aukščiau visko
  2. M. Kundrotas. Kaip išsilaisvinti nuo Laisvės partijų?
  3. M. Kundrotas. Ir Dievas tapo žmogumi
  4. M. Kundrotas. Iškentėtas ir iškentėjęs Dievas
  5. M. Kundrotas. Pripažinti Romuvą – krikščioniška, tautiška ir demokratiška
  6. M. Kundrotas. Krikščionys ir baltų sentikiai: ar tikrai tokie skirtingi?
  7. M. Kundrotas. Dvasinis uždarumas ir tiesos monopolis: tikri ir menami pavojai
  8. M. Kundrotas. Nacizmo ir seksizmo gniaužtuose
  9. D. Razauskas: Krikščionybė sukonstravo pagonybę kaip savo šešėlį, kaip tamsiąją savo pusę
  10. M. Kundrotas. Krikščionybė ir tautiškumas: karas ar darna?
  11. M. Kundrotas. Islamistų dar teks palaukti. Lefebristai – jau čia
  12. M. Kundrotas. Krikščionybė lietuviškai: homoseksualams – taip, romuviams – ne
  13. G. Burneika. Kaip atgaivinti tautos šaknis (II)
  14. G. Burneika. Kaip krikščionybė kėsinasi į lietuviškąją tautinę tapatybę
  15. M. Kundrotas. Europa. Kas tai yra?

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Renovacija 2
Kultūra

Norvegijos kino šventėje Haugesiunde – išskirtinis dėmesys į Baltijos šalis

2025 08 15
Šiuolaikinė muzika Kintuose – koncertai, svarstantys apie ateitį, jaunystę ir bendruomeniškumą
Kultūra

Šiuolaikinė muzika Kintuose – koncertai, svarstantys apie ateitį, jaunystę ir bendruomeniškumą

2025 08 15
Saulės elektrinė
Energetika

Ministras: ESO turi keisti klientų aptarnavimo algoritmus

2025 08 14
Vairuotojo pažymėjimas
Lietuvoje

Siūloma šauktiniams atlyginti išlaidas už vairavimo mokslus

2025 08 14
Žemės ūkis
Lietuvoje

Ūkininkams primenama apie kelių mokesčio lengvatą

2025 08 14
Lėktuvas.
Lietuvoje

Kitąmet numatomi skrydžiai iš Palangos oro uosto į Kretą

2025 08 14
I. Ruginienė. Valdantieji praleido progą pasukti valstybės vairą gerovės kryptimi
Lietuvoje

I. Ruginienė paskirta Ministre Pirmininke

2025 08 14
Haubicos
Lietuvoje

Kariuomenė pildo amunicijos atsargas

2025 08 14

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • +++ apie Europos vadovai, Zelenskis ir Trampas kalbėjosi dėl taikos Ukrainoje: sutarta dėl saugumo garantijų ir veto teisės atmetimo
  • Kęstutis K. Urba apie K. Urba. Mezolito baltai (I)
  • Rapolas apie I. Ruginienė paskirta Ministre Pirmininke
  • Rimvydas apie K. Urba. Mezolito baltai (I)

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Be sveikų dantenų nebus ir šypsenos
  • Vasarą žymiai padaugėja atliekų. Kaip jomis tinkamai pasirūpinti?
  • Kaunas kviečia kartu paminėti Ukrainos Nepriklausomybės ir Vėliavos dienas
  • Norvegijos kino šventėje Haugesiunde – išskirtinis dėmesys į Baltijos šalis

Kiti Straipsniai

Vytautas Sinica kalba pikete prie Vilniaus sporto rūmų

V. Sinica. Sporto rūmų žydams vis tik neatiduos

2025 07 27
Marius Kundrotas

M. Kundrotas. Politinis pragaras ir jo scenarijai

2025 06 24
Protestuotojai reikalauja Sporto rūmus atiduoti Sąjūdžio, o ne žydų kapinių įamžinimui

Vilniaus koncertų ir sporto rūmai: tautos istorinis paveldas ar politinių žaidimų įkaitas?

2025 05 17
Marius Kundrotas

M. Kundrotas. Ar prigimtinės teisės dar turi prasmės?

2025 05 07
Marius Kundrotas | Alkas.lt nuotr.

M. Kundrotas. Antikonstitucinės diktatūros gniaužtuose

2025 04 24
Muhidinas Kabiris, Tadžikistano nacionalinio aljanso pirmininkas

Tadžikų opozicija reikalauja atsakomybės už nusikaltimus žmoniškumui

2025 04 13
Pristatytas knygos „Dhammapada: mokymo pėdos“ kritinis vertimas iš pali kalbos | lma.lt nuotr.

Pristatytas knygos „Dhammapada: mokymo pėdos“ kritinis vertimas iš pali kalbos

2025 04 06
Marius Kundrotas | Alkas.lt nuotr.

M. Kundrotas. Tauta ar valstybė?

2025 03 31
Vytautas Sinica

V. Sinica. Ne – Kremliaus melams: Birželio sukilimu turime didžiuotis, o pradėti galima Vilniuje

2025 03 21
Paminklas Kaniūkuose

G. Šapoka. Kokia buvo Šalčininkų r. Kaniūkų kaimo gyventojų tautybė?

2025 03 17

Skaitytojų nuomonės:

  • +++ apie Europos vadovai, Zelenskis ir Trampas kalbėjosi dėl taikos Ukrainoje: sutarta dėl saugumo garantijų ir veto teisės atmetimo
  • Kęstutis K. Urba apie K. Urba. Mezolito baltai (I)
  • Rapolas apie I. Ruginienė paskirta Ministre Pirmininke
  • Rimvydas apie K. Urba. Mezolito baltai (I)
  • Sigitas apie Konservatoriai renka parašus G. Palucko apkaltai
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Karas Ukrainoje | Alkas.lt nuotr.

Rusijos ir Baltarusijos invazija. Padėties apžvalga 2022 05 28 14:28

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai