Šiuolaikinėje geopolitikoje nacionalizmas dažnai traktuojamas kaip įrankis. Vakaruose teigiamai vertinamas nacionalizmas, nukreiptas prieš Rusiją, ir neigiamai – nacionalizmas, nukreiptas prieš Vakarų globalistus ar leftistus.
Rusija nacionalizmą vertina tuo pačiu principu, tik atvirkščiai. Taip ukrainiečių ir vengrų, prancūzų ir čečėnų, ispanų ir katalonų, kartvelų ir osetinų tautinės politikos apraiškos statomos į priešingas barikadų puses.
Iš tiesų nacionalizmas yra bendras principas, pagal kurį tauta yra valstybės pagrindas, kiekviena tauta turi teisę į savo valstybę savo istorinėje tėvynėje, o valstybės paskirtis – ginti ir puoselėti savo titulinę tautą. Viktoras Orbanas ir Oleksijus Arestovičius, Marina Le Pen ir Achmedas Zakajevas, Jaroslavas Kačinskis, Santjagas Abaskalis ir Karlesas Pučdemonas gina tą patį principą.
Tautos, kaip ir žmonės, gali gyventi draugiškai, o gali konkuruoti, net kovoti viena su kita. Klaidinga nacionalizmui priskirti išskirtinį agresyvumą, savaiminį tautų kiršinimą. Priešingai, klasikinis nacionalizmas visą pasaulį skelbia lygiaverčių ir lygiateisių tautų sąveikos lauku. Deja, kaip individų, taip ir bendruomenių santykiai gali būti įvairūs.
Mūsų laikais, o iš esmės – ir per visą istoriją tautoms tekdavo teigiamai arba neigiamai santykiauti ne tik tarpusavyje, bet ir su šio pasaulio supergalybėmis bei imperijomis. Pastarosios savo ruožtu išnaudoja nacionalistinius judėjimus ir lyderius savo kovose. Rusija dar sovietų laikais remdavo nacionalistus, kovojusius su Vakarų šalių imperialistais, o šie Rusijai atlygindavo ir dabar atlygina tuo pačiu.
Dažnai imperijų bendradarbiavimas su nacionalistais būna abipusiai naudingas. Nacionalistai renkasi sau gynėja vieną imperiją, kad apsigintų nuo kitos. Tai – pateisinama, nes sava tauta nacionalistui – svarbiausia. Lygiai kaip daugeliui svarbiausia sava šeima, sava gimtinė, savi namai.
Deja, čia dažnai išsiskiria teorija ir praktika. Teoriškai visoms tautoms priskiriama bendra vertė, bet kai remiamasi imperija, paprastai ignoruojamos tos tautos, kurias ta imperija engia. Taip lietuviams vargu, ar bus artimos dakotų respublikos ar škotų patriotų kovos, kaip kad abchazams ar osetinams mažai terūpi ukrainiečių kančia.
Tai – liūdnoji nacionalizmo pusė. Bet vėlgi nacionalizmas šiuo požiūriu – vargu, ar išskirtinis. Liberalai ar socialistai taip pat žiūri savo, savo rėmėjų ir savo rinkėjų interesų, dažnai – kitų žmonių sąskaita. Nacionalizmas bent idėjiškai įtvirtina tautų lygybę, o susidarius palankioms sąlygoms – gina ją ir praktiškai.
Vidurio Rytų Europoje, kuriai priklauso ir Lietuva, nacionalistams ypač sudėtinga rinktis. Iš vienos pusės – Maskvos agresija, iš kitos – Briuselio diktatas. Šio regiono šalių nacionalistai tarp dviejų girnapusių elgiasi skirtingai.
Lenkijos tautinės jėgos oponuoja ir vienai, ir kitai imperijai. Vengrijos tautininkai, Briuselio įspausti į kampą, flirtuoja su Maskva. Latvių patriotai didesnę grėsmę mato Maskvoje, nei Briuselyje.
Lietuvių tautininkai renkasi Lenkijos kelią, bet mūsų šalyje tokia pozicija sunkiai pasiekia rinkėją – sisteminei žiniasklaidai pavyko daugumai įbrukti mintį, kad yra tik du pasirinkimai – su Briuseliu arba su Maskva.
Nacionalizmas gali būti autoritarinis ir demokratinis, konservatyvus ir liberalus, socialistinis ir net komunistinis. Visas kitas ideologijas ir santvarkas nacionalistas vertina instrumentiškai. O kitos ideologijos savo ruožtu taip vertina nacionalizmą.
Iš tiesų nacionalizmas gali ir turi būti tikslas politinės santvarkos ir geopolitikos atžvilgiu. Tik atstovaujanti konkrečiai žmonių bendruomenei valstybė, kaip institucinė forma, turi prasmę.
Vienokia ar kitokia valstybės santvarka, vienokia ar kitokia tarpvalstybinių santykių kryptis turi tarnauti tautai. Bet nacionalizmas gali tapti labai pavojingas, jei tampa aukščiausiu tikslu moralės, istorinės tiesos, sveiko proto atžvilgiu. Tautiškumas – tik viena iš žmogiškosios būties dimensijų. Neišsemianti nei žmogaus esmės, nei prasmės.
Nėra tautinės moralės, tautinės tiesos, tautinio intelekto. Tai – universalūs dalykai. Jie turi būti objektyvūs arba jų išvis nėra. Yra tautinės kalbos, sąlygine reikšme – tautinis temparamentas, tautinis menas. Tuo tarpu tautinis mokslas gali būti tik izoliuotose tautose ir tas izoliuotumas – veikiau mokslo trūkumas, nei privalumas. Tai, kas skirta pažinti objektyvią tiesą ir pagal ją gyventi, išeina už tautiškumo ribų.
Tad ir tautinei istorijai, tautinei filosofijai, tautinei religijai nėra prasmės. Tautinė tiesa visada bus tiktai stabmeldystė.
Savastis – didi vertybė, tačiau ne kaip tiesos pakaitalas.
Savas niekšas ar kvailys vis tiek bus niekšas ar kvailys, o priešo moralinė ar intelektualinė dorybė visais atvejais liks dorybė.
Tautiškumas – tai būdas būti žmogumi, bet ne vienatinė žmogiškumo apibrėžtis. Taigi, universalios tiesos atžvilgiu ir nacionalizmas gali būti priemonė, bet ne atvirkščiai.
Man nacionalizmas yra tautiškumas ir jis nėra nukreiptas PRIEŠ ką nors, jis yra UŽ: už savo tautos ir valstybės išsaugojimą, gyvavimą ir klestėjimą.
Kai asmuo laikosi požiūrio: mano tautos interesai aukščiau už tavo – tai visai ne tautiškumas, ne nacionalizmas – tai šovinizmas, būdingas Jungtinei Karalystei, Rusijai, JAV ir kitoms agresijomis bei okupacijomis užsiimančioms kraugeriškoms šalims.
Va, kiek sutelpa į vieną žodį, į vieną sąvoką!!!
Ir gera, ir bloga, visos spalvos ir atspalviai. Tai labai svarbi tema, kaip kokia daugelio kelių kryžkelė. Kaip “kaleidoskopas” – vamzdelis su spalvotais stikliukais iš vaikystės dienų. Begalė įvairiausių požiūrių ir jų išplaukiančių kitų temų.
Lietuviams nacionalizmas – tai lyg sveikas gyvenimo būdas. Lietuviams labai trūksta nacionalizmo, todėl tauta sunkiai serga mentalinėmis ligomis, nyksta ir, jei taip ir toliau tęsis, tai lietuvių tauta išnyks.
Jei nenorime paversti sau ir palikuoniams gyvenimą žemėje pragaro kančiomis, turime saugoti viską, ką gavome taip, kaip gavome: žemę, aplinką, viską, kas gyva, taip pat ir savo kultūrinį paveldą, savotišką tautos gyvenimo būdo programinį įskiepį.
Kaip ne šiaip, o todėl kad tai būtina, žemė, vanduo, oras, žemynai, jų klimatas, gyvūnija, augmenija sukurti visur skirtingi, taip ir tautos, žmonės, jų rasės, jų gyvenimo būdas, jų kalba visur skirtinga. Ir tiek vienus, tiek kitus skirtumus būtina saugoti.
Nepatinka? – Maloniai prašom kraustytis į pasirinktą laisvą planetą, ir ten kurti viską pagal savo paveikslą/projektą. O čia – kito Šeimininko Namai, į kuriuos esame pakviesti ir pagal šių Namų Taisykles žaisti turime.
Žinome, kad į kompiuterio dėžę negalima grūsti, ką įsigeidus, o tik, kas ten priklauso, nes kitaip neveiks, tačiau visa kitką nagai niežti savaip perdaryti, ką čia radai gimęs? Dėl gamtos, aplinkos jau lyg ir pradeda atsipeikėti. Tačiau už tai, lyg pamišę, puola atsigriebti visaip žmonėmis manipuliuodami, visokiais melais ir smurtu nesveiko proto pakuždėtų ,,tiesų” siekdami, lyg tam turėtų teisę. Nors jau yra į ką atsigręžti, patikrinti, ar buvo tai bent kiek ,,teisinga”.
Ak, tiesa, Hitleris kitas tautas tiesiog naikino, norėdamas žemėje vien vokiečius matyti. O šie tai ne – šie to nedaro, kitų tautų taip akivaizdžiai nežudo. – Šie daro priešingai – šiems fašistai/naciai tie, kas siekia savo dvasią – savo tautinę tapatybę, savitumus, skirtumus SAVO žemėse išsaugoti, į kito nei savitumus, nei teritoriją nesikišdami. Štai iš tokių ,,atsilikusių” tautų šie ruošiasi ,,pažangią, šiuolaikišką” mišrainę pagaminti. Nors mišrainių padarinius turime, įvertinti galime: tai iš rusų užgrobtų tautų pagaminta Rasiejos mišrainė. Čia okupantas sumaišė (ir dar ne sykį permaišė) užgobtų tautų pasąmonėje iš kartos į kartą paveldimas savitas tautų programas. Kai tautų pasąmonėje nebelieka sveiko savo kultūrinio paveldo, jie praranda kiekvienai tautai duotą orientaciją, savotiška švyturį. Žmogus praranda nuovoką, kaip turi elgtis, gyventi; kas dora, kas ne. Po tiek šimtmečių grobiamų karų ir tautų tarpusavio maišymosi, jo ir palikuonių pasąmonėje užverda skirtingų kultūrinių paveldų nuotrupų chaosas, neleidžiantis jiems suvokti, kas yra kas, neleidžia nustygti vietoje, verčia brautis į kitas tautas, dar daugiau jų nutautinti, – neleidžia patiems gyventi ir kitiems netrukdyti. Jie eina vienaip ar kitaip kitų naikinti – ar fizinį kaimyninių tautų kūną, ar dvasinį. Kovinei dvasiai įkvėpti, jų vadai jiems skiepija apverstas sąvokų prasmes, kad galėtų juos siųsti į kovą su ,,atgyvenom”, kovą už ,,kilnias, pažangias” idėjas.
Pritariu tamstai. Tik noriu pridurti prie frazės – “Hitleris kitas tautas tiesiog naikino, norėdamas žemėje vien vokiečius matyti” – noriu pridurti, kad ne vien Hitleris tautas naikino.
Bet dėdė Vova piktinasi tik su Hitleriu tapatinamas. Stalinu pavadintas gal didžiuotųsi…
Dėdė Vova nėra pasaulio centras, kad bet kuria tema kalbant jį vertėtų prisiminti.
„Ak, tiesa, Hitleris kitas tautas tiesiog naikino, norėdamas žemėje vien vokiečius matyti.“
Netiesa, Hitleris naikino tik žydus ir čigonus. Dar lenkus ir čekus planavo dalį suvokietinti, o dalį perkelti į Rytus nuo Reicho. Apie visos žemės tautas, tai čia jau sovietų propagandos perdėjimai.
Rusijos armijos nusikaltimus prisimenant: RYTPRŪSIŲ GENOCIDAS
– pozicija.org/rusijos-armijos-nusikaltimus-prisimenant-rytprusiu-genocidas/
Nacionalizmas (gerąja prasme), tai savitumo, unikalumo puoselėjimas.
(Blogąja prasme), tai ideologija skatinanti pranašumą kitų nacijų atžvilgiu.
Kitaip sakant atskiro žmogaus ar visos tautos (nacijos) savitumas, unikalumas yra natūralus gamtos reiškinys. Dievo kūryba ne pramoninė, o vienetinė… Iš to – “nėra pasaulyje išminčiaus, kuris neturėtų ko pasimokyti iš bet kurio praeivio”. Savitumas, unikalumas – gėris…
Bet jeigu jis pateikiamas, kaip pranašumas. Jeigu savęs aukštinimas ir kitų menkinimas tampa tikslu, siekiamybe, tada tai automatiškai veda į atskirtį, į priešiškumą.
Net kreipinys “pone” kreipia į atskirtį. Jeigu aš ponas, tai kas tu? Tarnas?
“Tamsta” – neutralus.
“Bičiulis”, “draugas” – kreipiniai jungiantys, vienijantys. Nors pastarasis ir nuvalkiotas komunistų.
Pranašumo siekis neišvengiamai atveda į segregaciją – vienokią ar kitokią.
Paauglių noras dominuoti, lyderiauti dažnai reiškiasi per patyčias, gaujų siautėjimą.
Iš to paties noro pranokti “kitą”, “kitus” atsiranda kastos. Kurios bujoja kriminaliniame pasaulyje, už
kariautojų, fašistų sąmonėje ar net kai kurių kosminių civilizacijų socialinėje struktūroje.
Lietuvos lenkai savo mokyklų neatiduos
– respublika.lt/lt/naujienos/lietuva/kitos_lietuvos_zinios/lietuvos-lenkai-savo-mokyklu-neatiduos/
Kieno asmeniniu rūpesčiu mūsų Seimas tiek kartų nestojo petys petin su mūsų braliukais???
Visi – izmai, įskaitant nacionalizmą, tampa baisūs, kai su jais susijungia žmogiškasis fanatizmas.
Nesupratau, kas galėtų paaiškinti? Gal Žemyna?
„Tad ir tautinei istorijai, tautinei filosofijai, tautinei religijai nėra prasmės. Tautinė tiesa visada bus tiktai stabmeldystė.“-?
„Savastis – didi vertybė, tačiau ne kaip tiesos pakaitalas.“ -?
„Savas niekšas ar kvailys vis tiek bus niekšas ar kvailys, o priešo moralinė ar intelektualinė dorybė visais atvejais liks dorybė.“ -? Nesupratau, apie ką čia, kodėl, be to, išvertus į lietuvių kalbą bus „priešo dorovinė ar intelektualinė dorybė“. Neaišku, man trūksta išsilavinimo suprasti.
„Tautiškumas – tai būdas būti žmogumi, bet ne vienatinė žmogiškumo apibrėžtis. Taigi, universalios tiesos atžvilgiu ir nacionalizmas gali būti priemonė, bet ne atvirkščiai.“-?
Vis man ir man… O tata negali?
Malonėkite pasiaiškinti, gerbiamasai, ką ten surengėte?! –
Pajūryje tęs paslaptingojo „gintarinio kaimo“ tyrimus
– lrytas.lt/it/laboratorija/2022/04/23/news/pajuryje-tes-paslaptingojo-gintarinio-kaimo-tyrimus-23103399
Ačiū Jums už nuorodą, nežinojau…. „Radioaktyviosios anglies metodu atlikus radinių tyrimus, paaiškėjo, kad piliakalnis – bronzos amžiaus laikų ir datuojamas VIII-V a. pr.m.e.“!!!
Protingas nacionalumas, sudarantis pagrindus gerbti ir matyti iš šono kitų tautų savastis turėtų būti teigiama žmogaus savybė. Kuo nacionalumas panašus į provincialumą – labai mažai kas kalba. Visais metais didžiausia rakštis lietuviškai savasčiai buvo iš pradžių kaunietiškas – ir dabar vilnietiškas PROVINCIALUMAS. Gal kaunietiškasis turėjo daugiau kriminalinį atspalvį. Va Vilnietiškas – ne toks. Vilnietiškas PROVINCIALUMAS – MIESČIONIŠKAS. Stebina bukas vaikiškas priešingiavimas. Jeigu aišku, kad Vilnius – Lietuvos pakraštyje – tai kažkaip smulkmeniškai bus priminta, kad Vilnius – “Lietuvos širdis” ir kad Kaunas – 3 kartus mažesnis miestas. Jei planuojama Rail Baltika tai kone visa Lietuva “žino”, kad vėžės per Vilnių nedarymas, bet pabaigimas per Kauną – klaida ir kad klaida būtų pirma užbaiginėti kryptį į Taliną, bet ne į Vilnių – kuris “Europos centras. Juk iš Vilnietiškojo (ne)provincialumo – beveik visos žinios ir “žynios”, iškeliančios savo miesto privalumus ir nebūtinus poreikius. Iš ten – likusios Lietuvos provincijų menkinimas. Lietuva – labai kompaktiška valstybė – ir neturėtų būti čia ypatingai išskirtinų teritorijų (gal tik Neringos). Planavimai, regionų kūrimai, kažkaip “priverstiniai” supratimai apie aglomeracijas… Galų-gale – Vilniui prijungiami miesteliai esantys už girių, o Kaunas priešinamas su Kauno rajonu. “Štai – mes 3 kartus didesni ir svarbesni”. Nacionalumas? PROVINCIALUMAS, SAKANTIS KAD TAI – (NE)PROVINCIALUMAS…
Tai širdis, tai g taškas, tai Europos centras, o Gedimino kalno, Lukiškių a., stadiono ir t.t. per tiek metų nesugeba (?) sutvarkytii. Kiek požeminių ar virš gatvės pastatytų saugių perėjų pėstiesiems yra? Kiek visokių keisčiausių užkaborių, nykių medinių trobesių gali atrasti, besimaldamas automobiliu po visą XXI (!) amžiaus miestą – sostinę. Kur Gedimino prospekto senasis grindinys? Būtinai reikėjo išlupti? Bet vamzdis, kaip širdies kraujagyslė, provincialumo žymė, pūpso!
Taigi – ir MYLĖKIM TĄ SAVO VILNIŲ, BET NEŽEMINKIM KITŲ LIETUVOS “KAIMŲ”! Kuo šitiems Vilniaus šoumenams Naisiai blogi, kad pasityčiojama iš Lietuvos paveldo parko sukūrimo. Kad tokie į-silavinę kaip Valatka ir Ramanauskas tyčiojasi iš likusios Lietuvos naudodami visus “hjumoro” būdus? Kodėl Vilniaus(!?) geležinkeliai mato reikalą leisti traukinius į Marcinkonių kaimą, bet nemato reikalo organizuoti nors vieną traukinį į apskrities centrą(!) Tauragę??? Ir dar išdidžiai vadinasi LIETUVOS geležinkeliai?! Kodėl tie patys “Lietuvos geležinkeliai” didžiuliais pinigais rėmė VIENINTELĘ krepšinio komandą Vilniuje? Kodėl ne Radviliškyje ir Šiauliuose? Juk ir ten – didžiausi Lietuvos geležinkelių mazgai? Dabar – ką remia visos(?) Lietuvos geležinkeliai? Briuselio priremta Vilniaus valdžia jau priversta skirti lėšas visiems Lietuvos rajonams. O kaip skirstomos respublikinės lėšos? Yra pavyzdžių, kaip Vilniui atiduodama tai, kas paimama iš kitų Lietuvos regionų centrų… Ta meilė Vilniui kenkia meilei Lietuvai. Va tai ir svarbiausia.
Beje… Daug kas nepabaigta Vilniuje? O pažiūrėkime į šių metų Europos sostinę Kauną. Tai – neužbaigtų statybų sostinė. Vilniečiams būtų buvę žymiai lengviau užbaigti rekonstrukcijas, nors visvien vilniečiai verktų… Kitas aiškiausias pavyzdys: Saulės mūšio memorialas “kažkur provincijoje”. Jo griovimui jau gali būt sukombinuota daugiau lėšų, nei statybų užbaigimui!
• Dr. Zitą Šličytę norima pasodinti
– pozicija.org/dr-zita-slicyte-norima-pasodinti/comment-page-1/#comment-31367
• Krescencijus Stoškus. Apgailėtina pilietiškai nebrandžių žmonių iniciatyva. Ar ne geriau jau būtų į karą išvykti?
– pozicija.org/krescencijus-stoskus-apgailetina-pilietiskai-nebrandziu-zmoniu-iniciatyva-ar-ne-geriau-jau-butu-i-kara-isvykti/