Kai Lietuvos Prezidentas Gitanas Nausėda kalbėjo apie naujai skiriamus šios vyriausybės ministrus. Jis šalia kitų apibudinimų, vieną chrekterizavo kaip jauną „degančiomis akimis“ pilną noro nuveikti daug gero savo valstybei. Bent nemažai mano kalbintų pašnekovų šį apibudinimą priskyrė teisingumo ministrei poniai Evelinei Dobrovolskai ir šių eilučių autorius taip suprato. Net pagalvojau gal pagaliau atėjo jauni žmones, kurie padarys realius darbus daugumai skaudžiausiose gyvenimo srityse. O svarbiausia suvienys mūsų gan susiskaldžiusią visuomenę savo geroniriškumu ir sugebėjimu naujai pažvelgti į kai kurias įsisenėjusias problemas.
Tikrai šios vyriausybės veiklos pradžia, kaip ir buvusios pabaiga pažymėta nekasdieniais ir niekada nedarytais darbais. Pasaulinės koronaviruso pandemijos suvaldymo iššūkiu. Kuris beje neleido atsipalaiduoti ir per tas, tradicines valdžios medaus laikotarpiu vadinamas, 100 darbo dienų.
Neturiu tikslo nagrinėti visos Vyriausybės veiklos, nes tai jau daro politologai ir šiaip infliuenceriai. Mane, kaip buvusį atkuriamos Nepriklausomybės ištakų aktyvų tų įvykių dalyvį, suneramino tam tikros keistos iniciatyvos. Jau nekalbant apie keistus siūlymus sugriežtinti bausmes už tam tikrus pasisakymus.
Praktiškai įvedant cenzūrą. Tuo pat metu nuo bausmių atleidžiant, arba jas paliekant simbolines, visų rūšių narkotikų ne tik vartotojams, bet ir platintojams. Gal aš jau atsilikau ir dabar ateina toks gyvenimo būdas, kad svaigintis yra ne tik madinga, bet ir sveika?
O gal kai kas taip supranta Laisvę? Nors mano patirtis man kužda, kad tokie, visuomenei gan skaudūs dalykai, bent neturėtų būti daromi paskubomis jų nuodugniai neapsvarsčius ir neaptarus.
Tačiau labiausiai apstulbau, kai viešoje erdvėje prasidėjo kalbos apie dvikalbystę. Ir tai ne šiaip sau pamąstymai, o konkreti teisingumo ministrės bei Seimo narės pozicija. Po lyg tai nekaltu Tautinių mažumų įstatymu, kuris jau viešai aptariamas, matosi siekis po 31 atkurtos Nepriklausomybės metų sugrąžinti į Lietuvą autonomizacijos idėją.
Tiesiogiai tai neįvardijama, bet per antros ne valstybinės kalbos įvedimą regionuose, link to realiame gyvenime vedama. Jau nekalbu, kad šiame sumanyme ryškėja ir diskriminacijos elementai lietuvių tautos atžvilgiu. Kalbama ne vien apie antrą regioninę kalbą. Teigiama, kad jei to regiono gyventojas nori kalbėti arba pateikti prašymą ta antra kalba, valstybės ar savivaldybių įstaigų darbuotojams jie privalo su juo ir bendrauti ta kalba. O išvada akivaizdi, tuose regionuose šių įstaigų darbuotojai privalės mokėti ta kalba ne tik kalbėti, bet ir rašyti.
Priėmus tokį įstatymą, su viešai sklandančiomis nuostatomis, kurias ponia ministrė E. Dobrovolska laiko normaliomis ir būtinomis, neišvengiamai Lietuva bus suskaldyta į atskirus regionus, kur pavyzdžiui Vilniaus krašte galios lietuvių, lenkų ir baltarusių kalbos, Klaipėdoje, Visagine rusų. Šie regionai ne tik, kad nesistengtų giliau ir visapusiškai integruotis į bendrą valstybę Lietuvą, bet taptų atskiromis gan uždaromis teritorijomis vis labiau skaldančiomis mūsų valstybės vientisumą.
Šiame kontekste neramina viešai portale Delfi išspausdinti oficialūs ministrės E. Dobrovolskos žodžiai: „(…)Sieksime, kad šį įstatymą palaikytų Seimo nariai nepaisant priklausymo politinei partijai“. O tai išvertus į žmonių kalbą, reiškia jis bus bandomas „prastumti“ bet kokia kaina.
Būtent tokia pozicija ir neramina. Užuot, šiuo sunkiu dėl pandemijos ir geopolitiškai sudėtingu laikotarpiu kai pasaulyje kyla įtampa tarp didžiųjų valstybių kurių viena yra mūsų pašonėje, stiprinus ir vienijus valstybę Lietuvą, ministrė veikia priešinga kryptimi.
Galima suprasti jauną ministrę, kad ji dėl jaunystės, neprisimena nelengvo valstybės atkūrimo laikotarpio, kai buvo bandoma sužaisti būtent tautinės nesantaikos korta – suskaldant mūsų vienybę. Tačiau neatleistina neįsiklausyti į rimtus argumentus, kad dvikalbystės įvedimas ne tik pažeistų lietuvių kalbos įstatymą, bet ir prieštarauja Konstitucijai.
O svarbiausia, kad tai reali grėsmė šalies nacionaliniam saugumui. Kas nesupranta paaiškinsiu. Maskva jau ne kartą yra garsiai pareiškusi, kad Lietuvai ne priklauso nei Vilniaus kraštas (pagal ją tai Baltarusijos teritorija), nei Klaipėda.
Mes, tie kurie ne vien žodžiais bet ir darbais buvome ir darėme ką galėjome, kad būtų atkurta Lietuvos nepriklausoma valstybė gerai pamename tokį poną Brodavskį ir jam prijaučiančius, kurie lakstė į Maskvą ir siūlė palaikyti Vilniaus krašto autonomiją. Ir tai buvo ne šiaip sau žodžiai, o net paruošti dokumentų projektai.
Mes pamename, kaip „Jedinstvo“ (organizacija kovojusi prieš mūsų Nepriklausomybę) organizavo mitingus prieš lietuvių kalbos atkūrimą, kaip vienintelės oficialios kalbos visoje Lietuvos teritorijoje. Ir praėjus 31 metams po kovo 11 bandyti taip laisvai elgtis su šiomis sąvokomis reiškia nesuprasti, kokioje valstybėje gyveni. Tai atleistina svetimšaliui, bet Lietuvos Respublikos ministrai manau turėtų būt šios valstybės interesų gynėjais ir jos stiprinimo o ne silpninimo iniciatoriais.
Ir labai norisi iš Tautos atstovų, tai yra Seimo narių, kad jie suprastų jog laisvas Seimo nario mandatas jiems suteiktas tam, kad jie vykdydami priesaiką dirbtų visos valstybės naudai ir visų jos žmonių gerovei ir duotų tinkamą atkirtį, bet kokioms prielaidoms gimdančiomis separatizmą.
Mes ne prieš kitų tautų atstovus gyvenančius čia ir esančius lojaliais Lietuvos valstybei. Bet mes niekada neleisime iš Lietuvos daryti kitų valstybių regioninius filialus.
Nes mes lietuviai turime tik vieną Tėvynę šioje Žemėje. Ją saugosime, kaip tai daro ir kitos tautinės valstybės tame tarpe ir mūsų kaimynai.
Autorius yra LSDDP Prezidiumo narys, LPK Garbės Prezidentas, politikos ir verslo ekspertas, buvęs Lietuvos Vyriausybės ministras ir Seimo narys, ekonomikos mokslų daktaras
Oj, naivumėlis to Matulevičiaus, o juk to įstatymo tikslas pramušti tautinės mažumos statusą, o ne likti ir toliau, kaip Konstitucijoje nustatyta, tautine bendrija, t.y. neturinčia teisės į jokius atskirus valstybinius darinius, tarp jų ir kalbinius, kitoje valstybėje.
Esmė ta, kad gavus tautinės mažumos statusą kartu gauni ir teisę į teritorinį, kuriame gyveni, atskirumą, gali suformuoti valstybingumo rango savo organą, kurio teisė nustatyti savo kalbos viešo naudojimo tvarką toje atskiroje teritorijoje. Taip susikuriama teritorinė dvikalbystė, autonomija kitoje valstybėje ir teisė kelti visiško atsiskyrimo nuo jos reikalą.
Nejaugi A.Matulevičius ilgai buvęs politikoje tai nesuvokia, abejoju… Ne dvikalbystė čia yra esmė, tai ne kartą yra pabrėžęs ir signataras L.N.Rasimas savo straipsniuose.
Nemanykite, kad aš šito ką jūs rašote nežinau. Tačiau šiame etepe ji klaba apie dviklabystę, tai ką aš jums ne taip parašiau. Jei turite kitą nuomonę galite parašyti ir jūs.
Jeigu pačių žiopla valia nebus teisiškai (Įstatymu) padovanota “tautinės mažumos” pavadinimas – teisinis terminas, tai nekils grėsmių ir dvikalbystėms ir t.t. Taigi visų pirma įstatymo “Tautinės mažumos” pavadinimu rastis negali.
O jeigu žodžius „tautinės mažumos“ pakeistų žodžiais „tautinės bendrijos“, tai tada jau tau tas įstatymas su visomis dvikalbystėmis, švietimo ypatumais ir kitomis ypatingomis kitataučių teisėmis priimtinas?
Ne, – tokiu valstybiniu teisių galios ir naudojimo laipsniu, kaip yra TM konvencijoje, nepriimtina. Bet tautinių bendrijų atveju tiek teisių ir negali būti, kadangi tuomet yra pereinama iš valstybingumo teisių tik į žmogaus kaip kitataučio teisių statuso užtikrinimo kategoriją. Kitataučių tautinės bendrijos kurtinos pagal Asociacijų įstatymą, o jų savo kalbos, kultūros ir papročių puoselėjimas tegali būti tik organizacijos vidaus (ne valstybinė) veikla.
Pagal Konstituciją (37 str., 10 str.) Tautinės mažumos teisių subjekto Lietuvos valstybėje nėra, tad, nesant subjekto, negali būti ir jo santykius reguliuojančio įstatymo. Įstatymas Tautinių mažumų pavadinimu, tai akivaizdus prieštaravimas Konstitucijai.
Tad ar nebūtų Tautos atstovų pareiga visų pirma pabaigti, kaip prieštaraujančią Konstitucijai, 1994 m. Lietuvos ir Lenkijos bendrumo sutartį jos galiojimo termino pabaigai suėjus, o ne suverenumo perleidimus tęsti dar ir Tautinių mažumų įstatymu.
skirta jo: NE.
Tyli valstybės vadovai, teisėsauga, patriarchai, partijų pirmininkai, kiek tylinčiųjų (!), kai nesunku nuspėti, koks čia galimai galutinis tikslas. Kokia iškalbinga tyla.
– alkas.lt/2012/06/18/lietuvos-lenkai-latvijos-rusams-%e2%80%9ear-ne-metas-mums-susivienyti-kovoje-uz-savo-teises/
? ? ?
Įstatymas dėl visiems privalomo vidurinio lavinimo VALSTYBINE kalba – kaip ir visur vakaruose – priimtas? Jau prieš keletą metų. Ar kas nors įžvelgė tame pažeistas ŽT, ar rado buv. okupuotoje teritorijoje kokias nors TM? Juolab skriaudžiamas 🙂 🙂
Ką sakote?
Aaaaa! Na, taip – juk LV – milžiniškas šalis, o mes tokie mažutėliai, skystutėliai. Be to – turime svarbesnių valstybės likimui reikalų, pvz., kaip lytinės tapatybės išsiaiškinimas. …
Nesinori tikėti jog Seimas,Prezidentas ,,laimins” šį, Teisingumo ministrės,,kūrinį”. Manau kad čia jaunoji politikė lenkų kalbančiajai Lietuvos visuomenės daliai pataikauja ir demonstruoja savo taip vadinamą ,,patriotizmą”. Netikiu,kad nors šiek tiek Lietuvos istoriją žinantys Seimo nariai sutiktų su siūlomu projektu. Įsitikinęs kad Lietuvos žmonių išrinktieji supras , jog tai būtų ypač pavojinga Lietuvos nacionaliniam saugumui.
Išskirtinai noriu padėkoti šio straipsnio autoriui Algimantui Matulevičiui sistemingai ir kritiškai rašančiam pačiais aktualiausias ekonomikos,šalies valdymo klausimais.Gaila, kad televizija,pagrindiniai dienraščiai ir internetiniai portalai ignoruoja kitokią nuomonę turinčius autorius.
Abejoju, ar tik lenkakalbiams.
Dar į praeitos kadencijos Seime nustebino visai kitos kokybės (išsk.kelis tos frakcijos narius) jų frakcija. Jautėsi, jog jie tą vasarą gavo rimtą LK kursą. Juk ne patys .
„Pabėgo” nebaigtas komentaras. Tiek tos…
Trenkiu kumščiu į stalą ir klausiu:kiek ilgai čia visi dūsausit ir stenėsit šiuo ir kitais anikonstituciniais užkalbėjimais visokių mokytų – nedamokytų išsitepliojusių paveiksliukais
mergšių paistalais.Jau pats laikas imti šluotą ir mėžti visą tą antivalstybinį šaršalą.Ko laukiate?
Kol už Seimo durų vėl pamatysite Jedinstvos smogikus?Priešai Lietuvos jau pasiruošę pulti.
Imbičmentą mergšei ir lauk į visas keturias puses,kol ji mums burnų neužsiuvo ir autonomijų nepaskelbė.
Bet viskas priklauso ne nuo ministrės, o nuo Premjerės ir TS-LKD (konservatorių) partijos. Tereikia Šimonytei ar G. Landsbergiui panorėti ir ministrė tuojau atsiimtų savo visus pavojingus šeimai, kalbai, valstybei įstatymus. Tai premjerė pasiūlė Dobrovolską į ministrus. (Ne) laisvės partija Seime turi tik 11 balsų, o konservatoriai 50.
Ne ten dedami akcentai.
Bet nuo šios mergšės girdime grūmojimus Lietuvos žmonėms ir kiekvienam lietuviui,man asmeniškai.NEPAKĘSIU ! ! ! Penkis dešimtmečius nešiojau ” lenko kuprą”,kad dabar abejingai
sėdėčiau rankeles sudėjus ir laukčiau iš vakarykščių tovariščių jų malonių pakartojimo.
Juliui: taip!
Tai, išeitų, ir Suvalkijoje, kuri turi sieną su Kaliningrado sritimi, “pasileidę” nuo srities rusai, užuot būręsi į bendrijas, galėtų pagal šią mergšę burtis į antikonstitucines tautines mažumas? Siūlyčiau Dobrovolskai, žiūrint į veidrodį, kumščiu trenkti sau į sn…, o ne į st… , kaip kad švelniai siūlo taip daryti Česlova Zukulienė.
Užvedantis komentaras. Ir aš galėčiau į tos tatuiruotos swinia snukį uždrožt. Nors ką gali žinot, gal ir nusišypsos laimė.
Iš tikrųjų, ministrė atneša pagal Konstituciją neesamas ir negalimas “Tautines mažumas” steigiantį įstatymą ir Seimas, LRT tyli, Landsbergio partija tyli… Apskritai, Tautą kažkokia kvaila, žiopla laiko, ypač vilniečius, nors būtent, jie Laisvės partijos nerinko, būtent, jie sostinės lietuvybę atstovėjo sovietmečiu, antai 1990 m. Vilniuje jau buvo apie 64 % lietuvių. Dabar Vilniuje nėra nei 10 % lenkų Skvernelis jame užleido net 5 valstybines Lenkijos TV programas lenkų kalba, už valstybės pinigus, nauja valdžia jas tęsia… Tai kas čia Seime, Prezidente, darosi, ar ne pačios valdžios įvykdyta žiniasklaidinė okupacija…
Visiškai pritariu Česlovos Zukulienės trinktelėjimui kumščiu, šaunuolė…
Reikėtų klausti ne “Tai kas čia Seime, Prezidente, darosi?”, o klausti “Tai kas čia Seime, mes Prezidente, darosi?”. Visiškai pritariu Kažin komentarui. Šaunuolis.
Koks skirtumas, kur KIEK kitataučių (ar kitakalbių) sutelktai gyvena – tai nekeičia fakto, jog tai AT(SI)NEŠTA kalba, t.y., kalba-kolonizatorė, tad ji nėra TMAPK subjektas. Jokie kitakalbiai (ar jie atvykėliai kitataučiai, ar nutautinti vietiniai), negali pretenduoti į jokias privilegijas dėl jų (tariamai) kitos tautybės.
Lygiai, kaip jokiose Vakarų šalyse, net ir didelę teritoriją tirštai apgyvenę, atvykėliai iš kitos šalies netampa jos šeimininkais! Būdami šalies piliečiai, jie turi ne tik lygias teises su ta valstybe sukūrusia tauta, bet ir tokias pačias PAREIGAS ! – Privalo būti lojalūs tos valstybės konstitucijai ir įstatymams, gauti vidurinį išsilavinimą mokyklose valstybine kalba, kaip ir kamieninė šalies tauta, gerai mokėti valstybinę kalbą ir ja bendrauti.
Čikaga netapo Litua-2 dėl to, kad mūsų ten sočiai gyvenama, ir Lietuvos URMas nelaipiojo per tvorą į JAV, nekurstė lietuvių prieš JAV įstatymus, o nuvykę mūsų premjeras ar prezidentas nebadė pirštu, nurodinėdamas JAV prezidentui, ką JAV privalo daryti, kuo užsiimti., kur jų biudžeto pinigus leisti. Lygiai taip pat DB, JAV, FR, AU ar kt. valstybių teritorijose neatsirado pagal RU, BY, PL, LT konstituciją gyvenančių ir vietos konstituciją ignoruojančių teritorijos.
Čia tie vardijami analogiški atvejai tiktai rodo, kad Lietuvoje nėra gyventojų atitinkančių tautinės mažumos statusą. Tas yra fiksuota ir Konstitucijoje (10 str.), sakant, kad Lietuvos teritorija yra nedalijama į jokius atskirus valstybinius darinius. Tačiau tai nereiškia, kad Lietuva savo laisva valia negali tokių tautinių mažumų darinių su tokiais atvejais prideramomis atskiro valstybingumo teisėmis sukurti. O žmonėms tokiomis teisėmis pagyvenus jų panaikinimo be tautinės mažumos darinio valios nebus galima.
Taigi ministrės teikiamas įstatymas yra Seimo, Prezidento išbandymas, o gal jie nesusivoks ir “Trojos arklys” pro miesto vartus taps pravestu…
Tai kur mūsų Prezidentas – Konstitucijos saugotojas, kodėl jo valdomas gen. prokuroras nesiima Konstitucijos ir Priesaikos pažeidėją ministrę Dobrovolską ir nepareikalauja atstatydinti.
Tegul dvikalbystę panove Dobrovolska naudoja savo kūno tatuiruotėms.
Jei tokia energinga,tegul dirba tokius darbus be grėsmės Lietuvos nacionaliniam saugumui. Lietuvos kalėjimuose kalinių ignoruojamos privalomos taisyklės, kaliniai bausmės atlikimo vietose gyvena pagal sovietinio paveldo taisykles- poniatkes, kaliniai skirstomi į bachūrus ir duchus. Bachūrai duchus laiko vergais, kurie būna verčiami vergauti bachūrams. Bachūrai kankina, net žudo duchus. Bachūrai dažnais gauna ir naudojasi draudžiamais daiktais- telefonais, taip pat metaliniais strypais kalinių kankinimui ir žudimui
Jums dvikalbystė negerai? O šito nenorit?
Vėl prisimintas pabėgėlių perkėlimas: Kas atvyks, kada ir kiek gaus pašalpų laimingam gyvenimui Lietuvoje
– respublika.lt/lt/naujienos/lietuva/kitos_lietuvos_zinios/vel_prisimintas_pabegeliu_perkelimas_kas_atvyks_kada_ir_kiek_gaus_pasalpu_laimingam_gyvenimui_lietuvoje/
LLRA įtakos teritorijos savivaldybės, ir neturėdamos tam jokios teisės, nebaudžiamai uždarinėjo darželius ir mokyklas valstybine k., versdama vaikus eiti į lenkiškas, arba toli važinėti. Klausimėlis: Jei, kaip ketina, švietimą perduos vien rajonų savivaldybių valiai, kiek liks lietuviškų mokyklų pietrytiniuose paribiuose?
—————————-
Inovacijų ministrė siūlo įstatymu leisti registruoti lietuviškas įmones svetimkalbiu pavadinimu. Nes, atseit, užsienyje lietuviškų nesupranta.
Gal ji negirdėjo Britų prekybos rūmo vado pokalbį su Daiva Žeimyte LRyto TV, kur anas stebėjosi, kodėl mūsų gatvėse ne lietuviškos iškabos. Juk žmonės važiuoja į kitas šalis, kad kažko kitoniško pamatytų, ne to paties, ką nuo ryto iki vakaro savo miestų gatvėse mato! Gal nesuvokia, kad ir užsienyje vietinių žvilgsnį patrauks kažkas neįprasto, kai jūroje anglakalbių iškabų rasis keletas lietuviškų. Be to, lietuviška iškaba gal sužadins jų susidomėjimą, gal ,,užuos” kažką pažįstamo, giminingo su savo kalba?
Bet pradėti reikia nuo Seimo narių patikros – kiek jie pajėgūs suvokti skaitomą tekstą:
ar adekvačiai suvokia konstituciją,
ar moka patikrinti savo pasiūlymų atitiktį LR Konstitucijai,
ar suvokia, ką reiškia priesaikos konstitucijai laužymas,
ar apskritai skaitė ir išmoko LRK.
Gal reiktų skelbti Nepaprastąją padėtį, pertraukti Seimo sesiją, visą valdžią perduoti prezidentui, o seimūnams surengti Konstitucijos kursus, po kurių jie turėtų išlaikyti egzaminą, ir tik jį išlaikiusieji gautų teisę grįžti į Seimą?
Česlovas Iškauskas Polonizacija – per televiziją
– voruta.lt/ceslovas-iskauskas-polonizacija-per-televizija/