Trečiadienis, 16 liepos, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Lietuvos kelias

M. Kundrotas. Apeiga, paprotys ir prasmė

Marius Kundrotas, www.alkas.lt
2021-01-18 15:30:57
12
Marius Kundrotas

Marius Kundrotas | asmeninė nuotr.

Apeiga – tai simbolinis veiksmas, kuriam teikiama tam tikra prasmė. Nuo rankos paspaudimo sveikinantis iki žegnonės, kaip maldos papildo ar net pakaitalo. Rankos paspaudimas kildinamas iš kraujo sandoros, kai žmonės, įsipareigojantys tarpusavio brolybei, įsipjaudavo delnus, o po to spausdavo juos vienas kitam, kad susimaišytų jų kraujas. Žegnonė kai kurių konfesijų krikščionims reiškia susitapatinimą su nukryžiuotu Kristumi ir mirtimi šio pasaulio nuodėmei.

Savaime mosavimas plaštaka ar jos paspaudimas – beprasmiai. Prasmę šiems veiksmams suteikia mūsų mintys, nuostatos, kurias siejame su vienu ar kitu veiksmu. O kai tokie veiksmai vyksta tarp skirtingų žmonių, būtina, kad ir vienam, ir kitam tai reikštų tą patį. Kitaip gali kilti problemų. Pavyzdžiui, sveikinimasis kilstelint ištiestą ranką vienam reiškia „ateinu be ginklo“, kitam – „iš širdies į Dievą“, trečiam – karą ir genocidą. Gestas, rodant pirštais raidę „O“ vienam reiškia „ viskas puiku“, kitam – iškreiptą lytinį aktą.

Apeigas galima suvokti dvejopai: simboliškai arba magiškai. Simbolis – tai ženklas, kuris pats savaime nėra svarbus, svarbu tai, ką jis ženklina, kitaip tariant – abstrakčiai išreiškia. Maginėje pasaulėžiūroje apeiga reikšminga savaime. Pavyzdžiui, kai kurios krikščionių bendruomenės mano, kad išgelbėjimas tiesiogiai priklauso nuo krikšto ar komunijos, nors kitos bendruomenės tai suvokia tiktai kaip simbolius. O budistai turi net specialius maldų malūnėlius, kai lentelės su užrašytomis maldomis įdedamos į vėjo sukamas dėžutes. Kiek kartų jos apsisuka, tiek ir maldų.

Laisvoje visuomenėje kiekvienas žmogus turi teisę rinktis savo pasaulėžiūrą. Problemų kyla, kai susiduria skirtingos pasaulėžiūros, sukeliančios vidines prieštaras žmogaus sąmonėje. Krikščionis, tikintis reinkarnacija, horoskopais ar Kūčių vakarą buriantis sau likimą, nėra nuoseklus krikščionis. Lygiai kaip besižegnojantis pagonis, priskiriantis Kristų savo dievų panteonui, kuriame jo nei istoriškai, nei filosofiškai nėra.

Paprotys – tai reiškinys, kai tam tikri veiksmai, žodžiai, medžiaginės kultūros elementai perimami iš ankstesniųjų kartų. Tuo jis skiriasi nuo įpročio, kuris, dažniausiai – asmeniškas. Pati papročio sąvoka – gana problemiška, nes tarytum įtvirtina požiūrį, jog tam tikri dalykai savaime prasmingi vien tuo, kad yra iš kažko paveldėti ar bendrai priimti.

Dažnas pasakys: tiek papročiai, tiek apeigos sutelkia bendruomenes, nuo šeimos iki tautos, nuo religijos iki subkultūros. Bendri veiksmai, žodžiai, garsai, formos ar spalvos įtvirtina tapatybes. Deja, savaime nei laikas, nei populiarumas tam tikroje grupėje nėra nei gėrio, nei blogio rodikliai. Dauguma gali klysti, o mažuma būti teisi. Senas dalykas gali būti geras, o naujas – blogas, bet taip pat ir atvirkščiai. Tradicionalizmas ir modernizmas išreiškia tolygius kraštutinumus, abiem atvejais vertybės įkalinamos laike. O tikroji vertė glūdi už laiko ribų.

Vargu, ar turėtume gerbti tokius papročius, kaip pavasarinis žolės deginimas, gyvų gyvūnų jauniklių užkasimas į žemę, girtuoklystės per „prirašymus“ daugiabutyje ar darbo kolektyve. Juk kai kuriose kultūrose gyvi ir tokie papročiai, kaip kanibalizmas. Kai kuriuos papročius mes laikome barbariškais, o kai kam barbariški gali atrodyti mūsų papročiai. Mūsų pasaulyje dažnai trūksta susikalbėjimo. Bet yra dalykų, kurie objektyvios moralės požiūriu geri ar blogi.

Daugelis papročių, vis dėlto, moraliniu atžvilgiu tiesiog neutralūs. Dzūkų tautiniai drabužiai ar daina nėra nei geresni, nei blogesni, nei žemaičių. Kiekvienas šių kultūros elementų vertingas savaip, kaip tam tikros grupės tapatumo ir skirtingų grupių įvairovės išraiška. Tad kiekvienas paprotys, kiekviena apeiga, kurie nėra kam nors žalingi, yra galimi.

Svarbiausia tarp skirtingų kultūrų – išsaugoti laisvę ir susikalbėti tarpusavyje. Vieną gali žeisti toks paprotinis ženklas, kaip svastika, kitą – kryžius, trečią – Dovydo žvaigždė. Šioje vietoje galima prisiminti žymų žydų kilmės prancūzų antropologą Klodą Levį-Strosą (Claude Lévi-Strauss), kuris teigė: barbaras – tai, pirmiausiai, tas, kuris tiki kitų barbariškumu. Nereikia ir to absoliutinti, bet logikos esama. Jei ką nors žeidžia lietuviška svastika ar Užgavėnės su kai kurių tautinių grupių karikatūromis, reikia tiesiog išaiškinti, jog tame nėra pykčio ar intencijos naikinti.

Taigi, nei paprotys, nei apeiga nėra savaime prasmingi. Jiems prasmę suteikia žmogus arba žmonių bendruomenė. Tegul tik ta prasmė būna gera ir šviesi.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Etnologė: per Vėlines kelti puotą – užmirštas paprotys
  2. M. Kundrotas. Ar laisvė yra vertybė?
  3. Dainų šventės Folkloro diena pradės duonos apeiga Katedros aikštėje (programa)
  4. M. Kundrotas. Tiesa – aukščiau visko
  5. M. Kundrotas. Darsyk apie daltonizmą
  6. M. Kundrotas. Pavergianti priešo idėja
  7. M. Kundrotas. Mirties vardas – islamas? Ne – liberalizmas
  8. M. Kundrotas. Krikščionybė lietuviškai: homoseksualams – taip, romuviams – ne
  9. M. Kundrotas. Homopropagandoje spekuliuojama statistika
  10. „Iš savo varpinės“: M. Kundrotas: Moralė ir politika – ar tai suderinama? (video)
  11. V. Rutkūnas. Lietuviuose slypi galingas užtaisas klestėjimui
  12. J. Trinkūnas. Mintys žiemos saulėgrįžoje
  13. R. Petkevičius. Psichodeliniai augalai Lietuvos etninėje kultūroje
  14. Viešnagė pas žmones, kurie niekad neužrakina durų ir širdžių (nuotraukos, video)
  15. N. Laurinkienė. Ir vėl – metų rato pradžia

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 12

  1. Rudesventa says:
    4 metai ago

    Aciu tamstai mokytojui,
    Vos neuzmigau …

    Atsakyti
  2. Pajūrietis says:
    4 metai ago

    „Laisvoje visuomenėje kiekvienas žmogus turi teisę rinktis savo pasaulėžiūrą.“ Pateikite, prašau, „laisvos visuomenės“ pavyzdį, kur tokia buvo ar yra, ir kokie yra „laisvos visuomenės“ išskirtiniai bruožai? Antra, žmogui nereikia jokios teisės ar malonės iš šalies rinktis savo pasaulėžiūrą – kiekvienas žmogus ją turi savaime. Nepriklausomai nuo to, kokioje visuomenėje priverstas gyventi.

    Atsakyti
    • Kęstutis says:
      4 metai ago

      Gimimą ir gyvenimą Lietuvoje priimu kaip Dievo dovaną…

      Atsakyti
  3. A. A. JEZERSKAS says:
    4 metai ago

    tik ką radijas pranešė – staigi mirtis

    Atsakyti
    • Atsiprašau, klaida: says:
      4 metai ago

      Mirė vienas parlamento gynėjų ir kariuomenės kūrėjų V. JAZERSKAS
      – lrytas.lt/lietuvosdiena/nelaimes/2021/01/19/news/mire-vienas-parlamento-gyneju-ir-kariuomenes-kureju-v-jazerskas-17953308/

      Atsakyti
  4. Pajūrietis says:
    4 metai ago

    „Bet yra dalykų, kurie objektyvios moralės požiūriu geri ar blogi.“ – kas gi ta „objektyvioji moralė“? Nejaugi tokia yra?
    Yra bendražmogiškosios vertybės, kurias kai kurie tikėjimai pasisavina ir skelbia tik kaip savasias. Bet „objektyvi moralė“?

    Vogti gal būt visur yra blogis, nors kartais gali būti ir gėris, jei vaikas miršta iš bado. O žudyti tikslu priversti tikėti svetimiausiais, tolimiausiais išgalvotais dievais? Blogis ar gėris, jei jau tikslas toks šventas?! O turėti ne vieną žmoną yra dorovinga? Pas mus – ne, kitose šalyse – taip. Ką apie tai pasakytų taip vadinama „objektyvioji moralė“? Tarp kitko, lietuviškai moralė yra dorovė.

    Atsakyti
    • Kęstutis says:
      4 metai ago

      Yra tokia, galima ginčytis tik dėl pavadinimo, tai vadinčiau paprasčiau – bendražmogiškos vertybės…”Objektyvioji moralė” gerina žmonių ir žmonių bendruomenių sugyvenamumą ir tuo pačiu stiprina žmonijos išgyvenamumą…

      Atsakyti
      • Pajūrietis says:
        4 metai ago

        Juk aš taip ir rašiau, kad yra bendražmogiškosios vertybės. O taip vadinama „objektyvioji (?) moralė“, mano nuomone, yra mėgėjiškas išmislas. Kiekviena religija, visuomenė ar bendruomenė nustato savo moralės (dorovės) normas. Pasaulis platus, iš mirties baimės ir didelio tamsumo yra prigalvota daugybė tikėjimų, dievų, papročių ir tiems reikalams atitinkamų moralės (dorovės) normų. Antikos laikais buvo moralu (dorovinga) vyrams santykiauti su berniukais, dabar tai – šlykštus nusikaltimas. Tai kur čia ta „objektyvioji moralė“?

        Atsakyti
        • Kęstutis says:
          4 metai ago

          Na taip sutinku, dorovė, bendra žmogiškosios vertybės ir yra tos suprantamos vertybės, lietuviškai…

          Atsakyti
  5. Aūūūū, kur jūs visi? says:
    4 metai ago

    Gal dar negrįžot iš Kapitolijaus apeigų?

    Atsakyti
    • Pajūrietis says:
      4 metai ago

      Tik ką grįžome. Kaip ir Jūs, apsistojome „Trump International Hotel Washington DC“. Tad kviečiame kartu pavakarieniauti.

      Atsakyti
      • Žemyna says:
        4 metai ago

        Parašiau, ir oi, oi, oi, koks esmi patenkintas… 🙂
        Noriu įspėti, jog mano kambariai ne tokiu dydžio, kad juose tilptų šypsena, kurią man sukelia tokie tamstos komentarai. O jei iš viso spėko nusišypsojusi pertvaras išversiu? Atsakingiau, gerbiamasai!

        Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Protokolo pasirašymas
Lietuvoje

VRM ir Vilniaus savivaldybė stiprina bendradarbiavimą

2025 07 15
Emocijos, kompiuteris
Lietuvoje

Programišiai atakuoja 1,5 karto aktyviau nei pernai

2025 07 15
Piniginė, pinigai
Lietuvoje

Lietuvoje – vartojimo paskolų bumas

2025 07 15
Eugenijus Sabutis
Lietuvoje

Susisiekimo ministerija patvirtino pokyčių planą

2025 07 15
Žemės ūkis | zum.lrv.lt
Lietuvoje

Numatomas rekordinis ekologinės gamybos augimas

2025 07 15
Žalioji energetika
Lietuvoje

Lietuva stiprina kritinę energetinės infrastruktūros apsaugą

2025 07 15
Raminta Popovienė
Lietuvoje

Liberalams švietimo ministrė nesugebėjo paaiškinti, kaip taisys egzaminų tvarką

2025 07 15
Vaistai
Lietuvoje

Atostogaujantiems nelikti be vaistų padės nuotolinė prekyba

2025 07 15

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • ... apie Vyriausybė nutarė iš dirbančių ukrainiečių nereikalauti valstybinės kalbos mokėjimo
  • jo apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • jo apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • skt. apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • L. Kalėdienė. Žalgiris šiandien
  • D. Kuolys. Nusiginklavimas (III)
  • VRM ir Vilniaus savivaldybė stiprina bendradarbiavimą
  • Programišiai atakuoja 1,5 karto aktyviau nei pernai

Kiti Straipsniai

Marius Kundrotas

M. Kundrotas. Politinis pragaras ir jo scenarijai

2025 06 24
Darius Kuolys

D. Kuolys. Kaip sugriauti Respubliką? Kaip nuginkluoti ir pavergti laisvą tautą?

2025 05 21
Virginijus Kašinskas | A. Bajor nuotr.

Dailininkas Virginijus  Kašinskas švenčia garbingą gimtadienio sukaktį

2025 05 15
Marius Kundrotas

M. Kundrotas. Ar prigimtinės teisės dar turi prasmės?

2025 05 07
Pirminiai pasaulio suvokimo vaizdiniai

V. Toporovas. Pirminiai pasaulio suvokimo vaizdiniai

2025 04 29
Marius Kundrotas | Alkas.lt nuotr.

M. Kundrotas. Antikonstitucinės diktatūros gniaužtuose

2025 04 24
Jorė

Jorė – pavasarinė malda mūsų dievams

2025 04 22
Margučiai

Marginti kiaušiniai – Velykų simbolis ir gyvi mūsų tautos papročiai

2025 04 20
Margučių ridenimas

S. Birgelis. Apie Velykų pramogas, margučių karalienę ir lalavimą

2025 04 20
Gediminas Navaitis | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.

G. Navaitis. Išsilaisvinimas nuo pykčio

2025 04 17

Skaitytojų nuomonės:

  • ... apie Vyriausybė nutarė iš dirbančių ukrainiečių nereikalauti valstybinės kalbos mokėjimo
  • jo apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • jo apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • skt. apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • skt. apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Mažinami mokesčiai už paveldimą ar dovanojamą turtą

Savarankiškai dirbantys gyventojai „Sodros“ išmokų gali sulaukti greičiau

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai