Minint Lietuvos Respublikos Steigiamojo Seimo šimtmetį
Mes, šių dienų bajorai,
Pasekim pavyzdžiu tėvų.
Prisiekę puošt darbais Tėvynę,
Pridėję ranką prie širdies,
Mes Lietuvai žodžius kartojam –
Tiesa, orumas ir garbė.
Bajoraitė Undinė Nasvytytė, 2016.
Terminas „bajorai“ manoma yra skolinys iš rusėnų (gudų) kalbos – bojare – bojarinai ir reiškė stambieji žemvaldžiai. Teisiškai tai buvo kilmingųjų luomas iš pradžių Lenkijos karalystėje, o per ją atėjęs ir į Lietuvos Didžiąją Kunigaikštystę (LDK). XIV amžiuje Lietuvoje bajorija pradėjo formuotis kaip politinis luomas ir įsitvirtino kunigaikščių Kęstučio, Jogailos ir Vytauto Didžiojo laikais. Šalia to, kad bajorai tuo metu buvo stambiausi žemvaldžiai, jie buvo ir pagrindinė krašto gynybinė jėga. Nuo 1392 metų Lietuvoje bajoru galėjo tapti ne tik bajoro šeimos narys, bet ir narsus karys, ypač pasižymėjęs mūšio lauke, nes už karo nuopelnus buvo atlyginama žeme. Jau Vytautas Didysis už karo pasiekimus apdovanodavo savo narsius karius ne tik aukštesniais kariniais postais, bet ir žeme užkariautose teritorijose.
Po Harodlės Akto ir Liublino unijos pasirašymo 1569 metais, bajorų luomas tapo pagrindine krašto politine jėga, valdančia kraštą. 1588 metais Trečiasis Lietuvos Statutas bajorams įtvirtino jų valdomos žemės nuosavybę ir pareigą ginti kraštą. Bajorai Lietuvos valstybėje turėjo dideles pilietines ir politines teises. Svarbiausia – jiems nereikėjo mokėti mokesčių už žemę. Karo atveju jų dalyvavimas kare buvo būtinas kartu su dvidešimčia kareivių iš savo dvaro. Taigi bajorų vaikai ir jų valdomų valstiečių vaikai berniukai karo tarnybai buvo ruošiami nuo pat mažens. Po 1830 metų ir ypač po 1861 metų sukilimo Lietuvoje bajorų teisės carinės Rusijos valdžios buvo apribotos. Iš 1500 bajorų, rėmusių sukilėlius ir dalyvavusių sukilime, žemės buvo atimtos, apie 900 bajorų buvo represuota, nužudyta, išsiųsta į Sibiro katorgą, jų žemės atimtos. (Jonas Brigis. 1863 metų sukilimas Raseinių apskrityje. – V., 2013).
Įdomu, kad Lietuvos bajorai iki pat Harodlės Akto Lietuvoje kalbėjo lietuviškai. Akademikas Zigmas Zinkevičius straipsnyje „Lietuvių kalbos istorija, kaip patriotizmo šaltinis“ primena, kad istorikui Sigitui Narbutui 1986 metais pavyko atrasti viename lotyniškame mišiole, išleistame 1501 metais, Lione (Prancūzija) apie 100 lietuviškų įrašų (žodžių, frazių), liudijančių, kad pranciškonų vienuolyne Vilniuje lietuvių kalba buvo vartojama kaip rašomoji kalba (Zigmas Zinkevičius // Apžvalga. – 1996, geg31 – birž.6). Akademikas teigia, kad „lenkų kalba Lietuvos sostinėje ėmė plisti tik maždaug apie 1544 metus, kai čia apsigyveno karalius Žygimantas Augustas su savo puošniu lenkišku dvaru. Gi miesto gyventojams lietuviams, kurie tos lenkų kalbos nesuprato Vilniaus bažnyčiose pamokslai buvo sakomi lietuviškai. (Z. Zinkevičius. ten pat).
1619 metais jėzuitų pranešime Romai buvo teigiama, kad didžiąją Vilniaus gyventojų dalį sudaro lietuviai; jie turi 18 bažnyčių ir jose pamokslai sakomi lietuviškai. 1564 metų leidinyje „Viso pasaulio kronikos“ buvo atspausdintas Martyno Bielskio lietuviškas straipsnis. O 1589 metais tame pačiame leidinyje 9 eilučių sveikinimas lietuviškai karaliui Zigmantui III Vazai, sveikinimo autoriaus sueiliuotas hegzametru. Vilniaus krašte gyveno ir kūrė ir pirmieji mūsų lietuviško rašto kūrėjai bei gerintojai Stanislovas Rapalionis, Aleksandras Rodūnionis, Jurgis Jablockis. Lietuvių kalba buvo parašytos ir išleistos Konstantino Sirvydo, Jono Joknavičiaus ir Mikalojaus Daukšos knygos. Z. Zinkevičius teigia, „jog lietuvių kalbos, kaip rašomosios amžių turime pratęsti mažiausiai pusšimčiu metų anksčiau prieš pasirodymą pirmosios lietuviškos knygos“ (Ten pat). Ir daro prielaidą, kad lietuviškai galėjo būti rašoma nuo karaliaus Mindaugo laikų. Profesorius griežtai nuvainikuoja mūsų žurnalistų pamėgtą pramaną, kad „Lietuva yra menkutė, maža valstybė, net vadina ją viena iš buvusių didžiausių Europos valstybių, kurios teritorijas, deja mūsų protėviai ir tėvai prarado, o mes atėję į pasaulį radome tai, ką turime dabar.
Valstybės Taryba, atkūrusi Lietuvos Nepriklausomybę 1918 metų Vasario 16-osios Aktu, jau tų pačių metų lapkričio 2 d. patvirtino laikinąją Lietuvos Respublikos Konstituciją, kurioje jau buvo panaikinti Lietuvoje visų luomų skirtumai. Po 1922 m. Žemės reformos Lietuvoje sunyko ir bajorijos ekonominė pirmenybė. Ekonomiškai jie tapo lygūs su dvarininkais ir ūkininkais. Bajorams beliko pagrindinis vaidmuo tik šalies kultūroje. Tai matome iš bajorų Teodoro Narbuto, Adomo Mickevičiaus, Josefo Ignaco Kraševskio, Adomo Honorio Kirkoro, Vladislovo Sirokomlės sukurtų didžiulės vertės kūrinių J. I. Kraševskio „Vitolio raudos“, kuri žinovų kartais lyginama su „Odisėjos“ ir „Iliados“ reikšme romėnams ir „Senuoju testamentu“ žydams. Nors „Vitolio rauda“, ir T. Narbuto „Lietuvos istorija“ parašyta lenkiškai, jų naratyvo objektas – Lietuvos istorija.
Rusijos imperijoje 1897 metais bajorai sudarė 5,2 proc. Lietuvoje 27,7 proc. bajorų kalbėjo lietuviškai, o Kauno gubernijoje tokių buvo 36,6 proc. Bajoras Mečislovas Davainis-Silvestravičius dr. Jono Basanavičiaus leistoje ir redaguotoje „Aušroje“ savo straipsnyje „Ar pritinka mūsų bajorams būti lenkais?“ gyrė žemaičius, kad tik jie išliko tikrais lietuviais, o kitose Lietuvos vietovėse norėjo būti lenkais, gėdijo savo tautiečius ir kvietė jos grįžti į lietuvybę, kurti lietuvių kultūrą ir didžiuotis lietuvių tauta, viena seniausių ir karžygiškiausių tautų Europos istorijoje. Jam antrino bajorai Donatas Malinauskas, Andrius Domaševičius, Gabrielius Landsbergis, Antanas Žmuidzinavičius, Juozas Tallat-Kelpša, Mykolas Šleževičius, broliai Vytautas, Viktoras ir Mykolas Biržiškos, Tadas Ivanauskas, Felicija Bortkevičienė, rašytoja Gabrielė Petkevičaitė-Bitė ir kiti. Net keturi bajorai Stanislovas Narutavičius, Jonas Smilgevičius, Donatas Malinauskas ir Mykolas Biržiška tapo Lietuvos Nepriklausomybės 1918 m. Vasario 16-osios Akto signatarais.
Daugelis bajorų dalyvavo Nepriklausomybės kovose su bolševikais ir bermontininkais, valkataujančių vokiečių būriais, Lietuvos politiniame ir kultūriniame gyvenime. Minėtini bajorai Putvinskiai, Petkevičiai, Bortkevičiai, Šleževičiai, Landsbergiai, Ivanauskai, Gedgaudai-Didžiuliai, Bukontai, Zagurskiai, Savickiai, Kareivos, Račkauskiai, Fromai, Silvestravičiai, Daugirdai, Zubovai ir daugelis kitų, norėjusių, kad čia šioje žemėje būtų dora ir garbinga Lietuva. Žinoma buvo ir tokių, kurie norėjo gyventi Lietuvoje, bet likti lenkais. Dauguma jų tapo J. Pilsudskio ir Želigovskio sąjungininkais. Kai kas net ir dabar galanda dantis prieš Lietuvą dėl prarastos lenkų didybės čia, Lietuvos žemėje. Pirmojoje atkurtoje Nepriklausomoje Lietuvos Respublikoje (1918-1940) šie bajorai buvo susitelkę į Lietuvių bajorų draugiją, įkurtą 1928 m. vasario 16 d., bajoro Jono Beržanskio iniciatyva. Jis mirė 1936 m. liepos 12 d. Okupavus Lietuvą bolševikinei Rusijai, didžioji dalis Lietuvos bajorų buvo išžudyta, ištremta į Sibirą, mirė badu. Tie, kurie išliko gyvi ir Sibiro, ir Kazachstano tremtyse paliko labai gražius savo oraus, nors ir skurdaus gyvenimo pėdsakus. Gydantis Kryme nuo ištikusios nelaimės tuberkuliozės teko bendrauti su gydytoja iš Kazachstano Lidija Belova, kuri pažinojo tremtinių iš Lietuvos bajorų šeimą ir su ja bendravo. Su dideliu pasigėrėjimu ji pasakodavo apie tą bajorų šeimą, kaip sektiną pavyzdį visiems to meto rusų inteligentams Kazachstane, žavėjosi jų inteligencija ir skleidžiama šviesa jų aplinkoje.
Lietuvai atgavus Nepriklausomybę, 1994 m. balandžio 23 d. Lietuvos bajorų vaikai ir vaikaičiai atkūrė Lietuvos bajorų karališkąją sąjungą (LBKS). Jeigu dažnas iš mūsų nesusimąstome apie mūsų gyvenimo prasmę, tai bajorų palikuonims, pasirodo, gyvenimo prasmės klausimas yra ypač jautrus. Kaip rašoma jų leidžiamame žurnale „Lietuvos bajoras“, „Šalia siekio būti gerbiamu žmogumi bajorai jaučia atsakomybę prieš tuos, kurie kažkada turėjo ypatingų nuopelnų Tėvynei ir už tai buvo išskirti iš kitų. Tai – nelengva, tačiau kilni priedermė. Bajoras – tai pirmiausia karys. Ne vieno jų protėviai susiję su žymiaisiais Lietuvos karo žygiais, XIX amžiaus sukilimais, šviesuolių draugijų rengimu ir veikla, knygnešyste, Lietuvos Respublikos gimimu… Ne dvarų dydžiu ir gausa didžiausios garbės nusipelno palikuonių protėviai, bet darbais, kuriuos paskyrė savo Tėvynei ir jos žmonėms – išsaugant kalbą, kultūrą, papročius, statant bažnyčias, remiant talentingas asmenybes etc“ (Leonas Peleckis-Kaktavičius // Lietuvos bajoras… – 2016, Nr. 22, p. 1).
Dabartinė Lietuvos bajorų karališkoji sąjunga jungia 4290 narių. Veikia Vilniaus krašto bajorų sąjunga (Vadai Perlis Vaisieta, Algirdas Šimkevičius, J. Stankus, Juozas Kameneckas, Vitas Povilaitis, Edvinas Giedrimas, Audronė Musteikienė-Audronaša), Kauno LBKS skyrius (vadas Kęstutis Ignatavičius, Andrius Krivickas, S.Knystautas), Žemaičių bajorų draugija (Algimantas Chmieliauskas, J. Kliučinskas, T. Chmieliauskaitė, S. Kasparavičius, S. Prialgauskas, S. Kasparavičius, Ignas Goštautas, Z. Goštautas, I. Ramanauskienė, V. Bartkus), įkurta 1995 m. birželio 11 ir įregistruota 1996 m. rugpjūčio 22 d. Jungia 200 bajorų. Išleista knyga: Matas Toliušis, Gediminas Kasparavičius, Daumantas Ramanauskas, Solveiga Lukminaitė. „Lietuvos bajorai – Vasario 16-osios signatarai. – V., 2018“ ir bibliografinė rodyklė „Lietuvos didikų istorinis, kultūrinis palikimas ir Lietuvos bajorų karališkosios sąjungos veikla“ (V., 2014). Ją sudarė ir išleido LBKS ir Lietuvos technikos biblioteka. Spaudai parengė Ina Reivydienė ir Marija Brantienė, projektą koordinavo Lietuvos techninės bibliotekos direktorius Kazimieras Mackevičius.
Bibliografinę rodyklę sudaro įžanga, parašyta Vilniaus krašto bajorų sąjungos vado, Garbės bajoro Kazimiero Mackevičiaus ir jos dvi dalys: pirmoji apima skelbimus apie LBKS 1994-2008 metais, antroji – 2009-2014 metais, skirtas LBKS istorijai ir asmenybėms. Paskelbta 552 – knygos ir straipsniai viešojoje spaudoje. Įžangoje rašoma, kad Lietuvos bajorija atsirado beveik prieš 600 metų, mūsų didžiųjų kunigaikščių Vytauto Didžiojo ir Jogailos laikais. Ji jungė Lietuvos kilminguosius, turtingus žmones, kurie buvo išsimokslinę Europos universitetuose, kūrė ir plėtojo Lietuvos kultūrą, mokslą, švietimo sistemą, dalyvavo valstybės gyvenime, jos valdyme, politikoje, šias veiklos sritis įtakojo. 1918 metais atkūrus Lietuvos nepriklausomybę, kurį laiką bajorai stebėjo politinius ir Lietuvos ūkio reikalus ir tik 1928 metais vėl atkūrė Lietuvos bajorų karališkąją sąjungą (LBKS).
Buvo ir gražių protingų išimčių, kai dalis bajorų iš karto patikėjo Lietuvos demokratinės valstybės atkūrimo idėja, patys tą idėją plėtojo ir aktyviai veikė. Tarp tokių buvo bajorai Stanislovas Narutavičius, Donatas Malinauskas, bajoraitės Gabrielė Petkevičaitė ir Felicija Povickaitė-Bortkevičienė, Stanislovas Narutavičius, Donatas Malinauskas buvo išrinkti į Lietuvos Tarybą ir į Steigiamąjį Seimą 1920 m. balandžio 14 d. Prieš kelias dienas paminėjome LR Steigiamojo Seimo šimtmetį. Kurį laiką stambieji dvarininkai žemvaldžiai buvo įsižeidę dėl Lietuvos valdžios jų žemių apkarpymo, paliekant jiems 80 ha žemės, su retomis išimtimis iki 150 ha, bet paskui susitaikė su žemės ūkio reforma ir pozityviai įsijungė į atkuriamąjį jaunos demokratinės valstybės darbą. LBKS atkurtoje 1918 metais nepriklausomoje Lietuvoje aktyviai ir entuziastingai ėmėsi tos veiklos, kurią geriausiai išmanė, t. y. kultūros ir švietimo, jaunųjų kartų patriotinio karinio, pilietinio ir tautinio ugdymo. 1940 metais Lietuvai praradus valstybingumą, okupavus ją bolševikinei Rusijai, visos patriotinės visuomeninės organizacijos buvo uždarytos ir uždraustos.
Atkūrus Lietuvos nepriklausomybę XX amžiuje antrą kartą 1990 m. kovo 11 d., 1994 m. balandžio 23 dieną atsikūrė ir Lietuvos bajorų karališkoji sąjunga (LBKS). Buvusiųjų bajorų palikuonys, dažnas jų grįžęs iš Sibiro tremčių, tęsia savo tėvų ir protėvių pradėtą veiklą: praeities tyrinėjimus, genealogiją, heraldiką, bajorijos ir dvarų kultūrinį paveldą, rengia kultūrinius renginius, knygų ir žurnalų leidybą, vykdo legitimaciją, gerina bajorystės pripažinimo įteikimo iškilmių scenarijus, atributikos kūrimą, rengia ir plečia tarptautinius ryšius su kilmingųjų organizacijomis, ugdo jaunąsias bajorų kartas. LBKS turi Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Tauragės, Panevėžio, Žemaičių ir Ukmergės padalinius. LBKS bendradarbiauja su LDK kilmingųjų bendrija, Šv. Vaitiekaus (Adalberto) riterių ordino komtūrija, Lietuvos genealogijos ir heraldikos draugija, Lietuvos totorių bendruomenių sąjunga. LBKS atkūrimo iniciatyvinei grupei pasiaukojančiai vadovavo bajoras gydytojas Jonas Stankus, sekretorius Jonas Čerškus. Dabartinėje LBKS vadovybėje LBKS vadas bajoras Juozas Kameneckas, kancleris Algirdas Verbickas, maršalka Mindaugas Sadauskas, vadų pavaduotojai Perlis Vaisieta, Aistė Grybauskienė, Marius Kaubrys, Antanas Sirtautas. LBKS struktūroje veikia padaliniai: Senatas, Legitimacijos komisija, garbės teismas, kraštų vadai ir kraštų tarybų ir komisijų vadai.
Šiandieninėje Lietuvoje dar gyvuoja garsių Lietuvos bajorų palikuonių šeimos: Andriuškevičių, grafų Tiškevičių, Nasvyčių, Daujotų, Šleževičių, Plechavičių, Narutavičių, Mackevičių, Bulotų, Tallat-Kelpšų, Skridlų, Ignatavičių, Jencų, Komarų, Riomerių, Kensgailų, Ruseckų, Stanevičių, Eitminavičių, Moncevičių, Veliuonoje baronienė Olga Vakselytė Larsen, ir kitų Lietuvos bajorų.
Mano gimtuosiuose Raseiniuose 1528 metais bajorai sudarė vėliavą iš 205 raitelių. 1667 metais Raseinių paviete buvo 222 bajorai. Bajoras Leopoldas Dimša (1893-1959) buvo talentingas diplomatas, Vincas Kazanauskas (1863-1930) – vienas žymiausių Lietuvos knygnešių, Povilas Julius Labanauskas (Nemakščiai, 1908-1999) – garsus jūreivis, karininkas; Viktoras Alekna (1915-2008), žurnalistas, rašytojas, Vytautas Sirtautas (1821-2008, Aukštašlynis), kalbininkas, poetas. Dauguma Raseinių bajorų dalyvavo 1863 metų sukilime prieš rusų caro patvaldystę (Ona Voverienė. 1863 m. sukilimas ir jame dalyvavę Žemaitijos bajorai. Minint 1863-jų metų sukilimo 155-ąsias metines // Lietuvos aidas. – 2018, rugpj. 15-21, p. 2).
Tada klausimas ; o iš kokio žodžio kildinamas žodis ” bajus’ , babajus”.
Ar yra kur aprašyta, kaip gyveno bajarinų mužikai ? Koks buvo bajarinų požiūris į valstiečius ? Kokios buvo baudžiauninkų teisės ?
Sako:
”Mes, šių dienų bajorai,
Pasekim pavyzdžiu tėvų….”
Apie kokius pavyzdžius čia neina kalba ?
Manyčiau, taip ir buvo, kaip nuo tėvų išmoko. O tėvų, žinote, ir net labai padorių pasitaiko…
” Baũdžiava, feodalo teisė naudotis priverstiniu jam priklausančio valstiečio darbu, turtu ir asmeniu. Draudimas valstiečiui pasitraukti nuo žemės, bajoro teisė į visą valstiečio palikimą, teisė bausti valstietį fizinėmis bausmėmis, pirmosios nakties teisė ir kita.”
O kuom blogą ” pirmos nakties ” teisė ?
…tai suvokią tik pakankamai protiškai ir dvasiškai pažengęs – pirmosios nakties teisės turėtojas sutepa ir išniekina, o tuo pačiu susitepa pats… vienu žodžiu, bet kokia prievarta, smurtas prieš kitus atsisuka ir šiais laikais labai greitai sugrįžta atgalios…
Ar su dauguma jūsų viskas gerai ?
2020 metais jūs rimtais veidais diskutuojate ir bandote smerkti kažkieno poelgius prieš 600-300 metų , remdamiesi šių dienų morale ? .
Moralė, lietuviškai, dorovė – nekinta. Arba esi niekšas, menkysta, arba doras žmogus.
Moralė ir dorovė, tai tik iliuzija ar idėja grupės individų, kad būtų bendri tikslai. Jeigu jūs būtumėte užaugęs kitoje aplinkoje ar kitu laikmečiu, jums didžiausia pramoga būtų stebėti kaip perjaunamas pilvas, žarnos galas pririšamas prie stulpo ir varomas aplink stulpą nelaimėlis, kol išsivinios visos žarnos .
Bernardas Šo – visuomenėje paprastai mąstančiųjų apie 5 nuošimčiai, 15 mano, kad mąsto, o likusieji net bijo mąstyti… Tokie apsižiūri kaip elgiasi aplinkiniai ir to jiems pilnai pakanka nugyventi savo gyvenimą “autopilotu”…kaip visi…
Bet didžioji dauguma 80 % taip galvoja , kad jie prie tų 5% ar 15% .
..taip kaip ir pirmasis užduotas, “galvutės” lygio klausimas… Žmonių sugyvenimo visuomenėje taisyklės nepasikeitė nuo tada, kada atsirado žmonių visuomenė. Vedos, pasakos, mitologija ir dabar tai priimtini sugyvenimo pagrindai, išskyrus madingas smulkmenas… Protingas žmogus žino kaip elgtis, kad šalia esantis nesijaustų blogai, dvasingas jaučią kitą žmogų ir be taisyklių… Šiuo atveju užduodant savo “…” klausimą nebuvo pagalvota apie kitą gyvą sutvėrimą – moterį. Ji ne daiktas pasinaudojimui… Per gera nuomonė apie save trukdo nuoširdžiam bendravimui ir tikrovės suvokimui…
Na, kiek man teko pamergiauti, ar šiaip vestuvėse dalyvauti, niekada tokių dalykų nebuvo, išskyrus tik nešvankius juokelius – jei tarp svečių pasitaikydavo tokio lygio „šposininkas”. Apgirtęs jis tuoj savo vidų apnuogindavo. Bet tokie buvo reta išimtis. Mano jaunystėje neteko švęsti kitokių vestuvių, išsk. su daug tautiškų žaidimų, dainų, folkloro, todėl nešvankienoms nelikdavo laiko.
O jei kur iš tiesų taip būtų buvę, jei iš tiesų piršlys bruktųsi į jaunavedžių patalus?
Nežinau, iš kur tos piršlio „teisės” paprotys būtų kilęs, bet tai kažkieno kažkada IŠKRAIPYTA tikroji, iš amžių glūdumos praktikuotoji jaunųjų supažindinimo su jų būsimojo lytinio gyvenimo paslaptimis tradicija. Kažką panašaus aprašė Longas (Dafnis ir Chlojė) – prieš vestuves jaunuoliai ateina pas žynę, ir juos žodžiu supažindina su tuo, kas jų laukia.*
Bendruomenių papročius istorijos eigoje paprastai iškraipo kažkas iš svetur savo papročius bei „pažangias” madas primetęs. Tai gali sau leisti tik primesta stipriojo teisė. O kas ir kada brutaliai pakeitė baltų papročius?
————————–
* Pasimokyti vertėtų iš to metų bendruomenių ir tėvų, auklėjusių savo palikuonius, išminties, atsakomybės ir pareigos jausmo, savidrausmės. Jaunuoliai, sulaukę vedybinio amžiaus, apie lytinį gyvenimą nenutuokė, augo apsaugoti nuo žinių ir vaizdų, kuriems jie dar nebuvo subrendę tiek, kad galėtų prisiimti atsakomybę už padarinius.
kurgi nenutuokė. Jei gyveno natūrinio ūkio sąlygomis ir ne už poliarinio rato, kur visas ūkis – jūroje, o ne kieme, tai puikiai nutuokė, tik ir priėmė tai labai natūraliai.
Ar bajoras yra tik tas, kas yra LBKS narys, ar tas, kuris yra kilęs iš bajorų ?
Kilę iš bajorų yra tikri bajorai. O LKBS yra jų organizacija, jei norite įstoti reikia pateikti bajorystės dokumentus. Aš dalyvavau steigiant Vilniuje šią bajorų sąjungą, vyko Vilniaus Tarybos salėje ir įrodžiau, kad būtų žodis “karališkoji”, nes dauguma buvo prolenkistai ir priešinosi, tačiau man pavyko pažvelgt į istoriją ir įrodyti, tuomet dauguma nubalsavo Karališkoji.
manau, kad klausė apie puskilmius bajorus.
Jei giminės šaknys siekia XI amžių, tai kalbėti apie “puskilmius” yra daugiau, nei neatsargu, nes per tiek metų liko išsaugota tik pavardė, o kilmė atskiesta daugybę kartų.
visų giminės šaknys tos pačios – Afrika, kur išsivystėme iš Homo erectus prieš kokius 200 ar 300 tūkst. metų … Puskilmiais vadinčiau tuos, kurių tik vienas iš tėvų buvo bajoras (tegul ir su atsekama giminyste iki kažkelinto ten amžiaus).
Tai tamsta esi Afrikos bajoras…
Norėjau pridurti, kad baltą odos spalvą įgavai per gimdytojus Afrikos bajorus…
galima buvo ir nieko nepridurti, neatskleidžiant savo išsilavinimo ir kultūros spragų …
Esu pakraupęs: tik pabandykit įsivaizduoti, kaip gyveno lietuvių tauta ištisus šimtmečius. Vyko lietuvių tautos žiaurus genocidas. Rusų – lenkų ponai niekino, išnaudojo, prievartavo, žudė… – kada tik užsimanė. Dvarai , bažnyčios pastatytos ant lietuvių ašarų ir kraujo. O jūs ką peizijat ?
Gaila, kad karališkieji Lietuvos bajorai nekovojo pagaliau pripažinti Lietuvą karalyste bent jau nuo XIII iki XV amžiaus pradžios. Pasidavė lenkų šlėktų suktybėms verčiant galingą “nepripažintą imperiją” vadinti tik kunigaikštyste, kuri buvo paversta ir nužeminta tik iki Lenkijos vaivadijos Gegužės 3-osios Konstitucijoje. Beje, lietuviškųjų bajorų nemaža dalis buvo išžudyta, jiems atimtos žemės, nes nepakluso jogailiškai politikai, kai kurie tad vadinamieji lietuvių bajorai kažkodėl visai ne lietuviškom pavardėm,pvz., Talat-Kelpša.
Kadangi tai buvo prieš kokius 65 metus, galiu supainioti su kitu asmeniu, bet lyg ir apie jį mūsų LK mokytoja aiškino, jog tarpukarinių Tallat Kelpšų protėvis prisidūrė „Tallat” iš dėkingumo, ar iš pagarbos kažkam jiems brangaus. Savotišką paminklą jam tuo sukurti. Na, o jo palikuoniai gal iš pagarbos, o gal dėl patogumo taip ir paliko – juk pavardės keitimas, nesutapimas su tėvų bei senelių pavarde, kelia daug rūpesčių, pareikalauja daug pastangų, laiko ir pinigų, kai tenka tvarkyti palikimo, nuosavybės bei giminystės reikalus, kai domimasi giminės medžiu.
Mokykloje mokėsi berniukas, vardu Toliatas, jis buvęs kaukaziečio vaikas. Be to, tokie vardai būdingi ir Krymui. Taigi, Kelpšų atveju tas svetimvardis galėjo ir totorių kariui priklausyti.
(Tuo neteisinu, kas iš klapčiukiškumo pats pavardes „civilizuotomis” priesagomis puošė),
Lenkija lietuvybę šimtmečiais naikino dalindama lietuviams bajorystes, o Maskva tą darė įšventindama lietuvius komunistais. Ar ne laikas būtų joms abiems – bajorijoms ir komunistijoms valstybiškai dūlėti archyvuose.
O kur dar krikštų, perkrikštų pernešimai. Iš visų šių pernešimų ir susidėjo Tautos gyvenimas. Tad ne ačiū krikštytojams, bajorams, ne ačiū komunistams, ačiū Dievui ir žmonėms – dar gyvi…
+ + +
Būtina skirti, kas yra tauta, ir kas yra jos valdžia. Valdžiai, kokia ji bebūtų, tauta niekada nerūpėjo. Taip buvo ir bus per amžius. Valdžiažmogiai kergėsi dėl didesnės valdžios su be kuo. Jiems svarbiausia tenkinti savo ego ir instinktus. Jie sutartinių ne giedos ir Rasų nešvęs niekada. Tauta , tik priemonė. Iš čia jų patriotizmas – neiškelk Vėliavos palieptas – bauda. Iškelk ne palieptas – bauda. Viską pajungia savo valdžios stiprinimui. Išlieka tik tos tautos, kurios turi stipria imuninę sistemą ir sugeba atsikratyti svetimkūnių. Ar lietuviai turi ?
+ + +
Buvau nesenai bažnyčioje, kurioje į bajorus buvo įšventinami Lietuvos bajorai. Mišios iš pradžių buvo, Medžiotojų orkestras su fanfaromis grojo, eiga buvo labai graži, iškilminga. Po žodžių turtinti savo tėvynę protu arba, jeigu reikės, kardu, visi prisiekę bučiavo trispalvę. Tai – gražus pavyzdys mūsų seimūnams, kad jie irgi prisiektų ištikimybę tautai, bučiuodami vėliavą. Tad, Klausimėli, paklauski tautos, ar reikia, prisiekiant Seime, bučiuoti Lietuvos vėliavą, ar to daryti nereikia?
Tadas Blinda jiems liepė bučiuoti arklio užpakalį …
Manau su antsnukiu galima ir pabučiuoti.
Juokas mankština pilvo raumenis.
Perskaičiau, pasistengiau įsivaizduoti (ypač kai kuriuos) ir mankštinu iki skausmo…
…pradžioje pagarbino “išrinktąją” tautą, o po to jau galima ir savąją pagarbinti… To geriau nedaryti seime…
Kas ten atsitiko su teisėsaugos „bajorija”? Kažkas su STT skandalu susiję?
Tik ką LRyto TV rodė reportažą (deja, tik pabaigą pagavau) iš jų posėdžio, ir kažkas, kas ten vyko, papiktino p. Kukliansky. Išgirdau jos priekaištą, kodėl nesiimama veiksmų, kodėl laukiama LŽB kreipimosi…
O, Viešpatie – ne taip ranką pakėlė… Tai jau visas ribas peržengiantis įtarumas? Esame visą laiką stebimi, sekami, kada kažką „ne taip” padarysime, ką galima pripaišyti mūsų fašizmui? Kaip sakė tokiam senam sovietiniame filme – čuvstvuju, čto za mnoj nepreryvno sledit čjo to bditeljnoje oko. Ar sovietinių laikų žmonių sekimas ir sovietinis įtarumas dar galioja, dar galime būti patraukti atsakomybėn pagal anų laikų vertinimo kriterijus?
O ar ponia žino, kad žmogus kartais todėl kitaip ranką kelia, kad dėl kažkokių priežasčių negali kitaip kelti – kad tuo kažkaip trukdytų kaimynui, arba kažkas ant stalo yra, ir švarko skvernas tai apverstų, numestų, ar pan.; arba, kad pačiam kažkas yra, dėl ko judesiai kitokie, nei įprastai būna???
Na, ir bditelnoje ponios oko…
Ačiū, ponas Rimgaudai, praturtinote mano žinias. Man ši tema įdomi dviem aspektais: visų pirma tuo, kad beveik visi bajorai stengėsi mokslinti savo vaikus. Kad ir kaip sunkiai ekonomiškai besiverstš, bet vaiko išmokslinimas – buvo jiems šventas reikalas. Kitas aspektas – jausmų santūrumas, ypač negatyvių. Žinoma, buvo visokių būdų išvengti bendravimo ir “nubausti” įžeidusį… pasitraukiant iš jo akiračio amžinai, bajoriškai, be žodžių ir įžeidinėjimų. Žinau, kad vaikai nuo mažens buvo mokomi tolerancijos ir gražaus elgesio. Savo praktikoje turėjau studentą Joną Radvilą. Jis buvo kitoks. Šviesus. Ir visas tas kursas, ypač vaikinukai šviesėjo. Nežinau jo likimo. Bet man buvo gražu į jį ir į jo studentišką aplinką žiūrėti. Jaučiau… paslaptį. Todėl labai norėčiau, kad Lietuvoje vėl atsirastų daugiau žmonių, kurie švyti savo dvasia ir keičia aplinką. Pagarbiai Ona Voverienė. Vilnius, 2020.05.28
Seimo „bajorija” išskirtinai aristokratiškai svarsto, kaip kas kėlė ranką balsuodamas. P. Armonaitė ypač pasižymėjo savo inteligentišku žodynu. Tuoj Seime bus elgiamasi ir „diskutuojama”, kaip pakelės užeigoje, kur svečiai denatūratu vaišinami..
Nors sraipsnis rašytas 2020 05 24,
Jame labai daug netikslumų. Bent būtų pasitarta su esančia Lietuvos bajorų karališkąja sąjunga…