Pirmadienis, 16 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Akiračiai

E. Trinkauskaitė. Pirminė taika kyla iš Motinos Žemės

Eglutė Trinkauskaitė, www.satenai.lt
2019-04-21 07:34:24
6
Eglutė Trinkauskaitė | asmeninė nuotr.

Eglutė Trinkauskaitė | asmeninė nuotr.

Auginkite savo pirmeivius, iškelkite juos. Išugdyti gerus vadovus yra jūsų pareiga. Iškelkite juos ten, kur jie gali veikti, – taip vyksmus pakreipsite nauja linkme. Onondagų vadas Orenas Lyonsas (Oren Lyons) 1

Anišinabė Vynona La Djuk (Wynona La Duke) teigia, kad šiais laikais būti prigimtiniam (angl. indigenous) visai nereiškia noro sugrįžti į praeitį ar į pirmaprades Amazonės džiungles. Būti prigimtiniam moderniame pasaulyje reiškia rūpintis savo gyvenamąja vieta ir jos ekologine gerove, remtis prigimtinių vertybių principais ir būti atsakingam už savo vietą pasaulyje2.

Onondagas O. Lyonsas yra pasiūlęs Amerikos Konstitucijos žodį teisės pakeisti žodžiu atsakomybė, nes dabartiniai žmonės turi per daug teisių ir per mažai atsakomybės. Klimato kaita yra visų žmonių atsakomybė, todėl būtina dėtis prie prigimtinių žmonių kovos su ja.

Prigimtiniai žmonės, išlaikantys giliai įsišaknijusias tradicijas, žino, kaip kovoti su klimato kaita. Prasmingas ryšys su gamta visada buvo ir bus pagrindinė prigimtinių kultūrų vertybė.

Anot religijų istoriko Filypo Arnoldo (Philip Arnold), prigimtinių vertybių stoka moderniame pasaulyje yra klimato kaitos prielaida. Manau, kad klimato kaita sykiu yra ir dvasinė krizė, atspindinti nutrūkusius žmonijos ir natūralaus pasaulio dvasinius ryšius. Kai medžiai yra be gailesčio kertami ir teršiamas geriamasis vanduo, kai, kaip lietuviai sako, „nebelieka nieko šventa“, būtina kalbėti apie prigimtinių vertybių svarbą XXI a.

2018 m. vasarą prigimtinės kultūros seminare „Prigimtinė kultūra XXI amžiuje“, vykusiame Rumšiškėse, Filypas Arnoldas ir jo žmona Sandra Bigtry (Bigtree) pasakojo apie Skä·noñh –
Didžiojo taikos dėsnio centrą, įkurtą Sirakjuse, Niujorko valstijoje, kuriame perteikiamos haudenošaunių prigimtinės vertybės3. Šis straipsnis skirtas pratęsti ir išplėtoti jų išsakytas mintis.

Anot F. Arnoldo ir S. Bigtry, žodis skä·noñh reiškia taiką ir gerovę. Indėnų haudenošaunių kultūra moko, kad taikos negali būti be harmonijos su gamta. Tai yra pirminė ir neabejotina taikos prielaida. Naomi Klein knygoje „Tai viską keičia“ šią temą išplėtė teigdama, kad klimato šiltėjimas žmonijai sukels daugiau įtampos, paveikdamas žmonių temperamentą ir sumažindamas altruizmą bei empatiją. Klimato kaita verčia žmones migruoti ir ieškoti palankesnių sąlygų gyventi, o migracija kelia įtampą ir konfliktus4.

 Anot norvegų filosofo Arneso Naeso (Arnes Naess), giliosios ekologijos judėjimas atkreipė dėmesį į mažas etnines (prigimtines) kultūras5. Kai žmonės ilgai gyvena vienoje vietoje, jie tvirtai susisaisto su ten nusistovėjusia ekologine sistema ir jos sezoniniais ritmais. Prigimtinės kultūros globalėjančiame pasaulyje konkuruoja su vartotojiška kultūra, kuriančia sąlygiškas vertes. O gamtoje viskas turi savaiminę vertę, nepriklausančią nuo piniginės vertės supratimo. Žymus religijų istorikas Čarlesas Longas (Charles Long), apibrėždamas prigimtines religijas, teigė, kad religija visų pirma reiškia orientaciją, tai yra būdą, kuriuo žmonės suvokia gyvenimo prasmę pasaulyje. Bet kurios tautos religija yra daugiau nei minties struktūra; tai yra patirtis, išraiška, motyvacijos, ketinimai, elgesys, stiliai ir ritmai.

Tomas Porteris, mohaukų dvasinis vadovas, teigė: „Mes neturime religijos, nes tai, ką turime, neuždaroma į dėžutę.“ Prigimtinės religijos neturi rašytinių tekstų, katedrų, bažnyčių – bent jau vakarietišku supratimu. Jų tekstus atstoja apeigos ir sakytinė tradicija. Šventųjų žemių judėjimo aktyvistas Antonis Gai Lopezas (Anthony Guy Lopez) poetiškai paaiškino prigimtinių religijų vertybes: „Mes turime didžiules katedras, kurios vadinamos sengirėmis. Mes turime paminklus, kurie gyvena, kvėpuoja, auga, skrajoja, juda mūsų katedrose. Mes turime vitražinius langus − tai Saulės ir Mėnulio šviesa bei pro medžius švytinčios žvaigždės. Visa tai − mūsų katedra.“6 Haudenošaunių padėka išreiškia dėkingumą visam gyvajam pasauliui – žmonėms, žemei, vandenims, augalams, vaistažolėms, gyvūnams, paukščiams, žuvims, medžiams, vėjams, Saulei, Mėnuliui, žvaigždėms, mokytojams ir nematomam dvasiniam pasauliui. Visi ryšiai su gyvuoju pasauliu yra suprantami kaip dovanos ir už jas kiekvieną dieną dėkojama. Tai nėra malda, tai padėka. Ši prigimtinė haudenošaunių tradicija įkvėpė Padėkos dienos šventimą Amerikoje.

Prigimtinės religijos orientuojasi į prasmingą ryšį su žeme ir kraštovaizdžiu. Tradicinė kultūra randasi iš darnių santykių su vieta. Kraštovaizdis, jo savybės ir vietinis klimatas formuoja konkrečios vietovės kultūrą ir net žmonių būdo bruožus. Lietuvos dominuojanti religija Romos katalikybė per ilgą laiko tarpsnį buvo transformuota ir suprigimtinta – kitaip ji nebūtų sėkmingai prisitaikiusi prie giliai įsišaknijusių prigimtinių Lietuvos tradicijų.

Jorė 2017. Įšventimas į romuvius | Alkas.lt, V. Daraškevičiaus nuotr.
Jorė 2017 | Alkas.lt, V. Daraškevičiaus nuotr.

Anot Č. Longo, prigimtinės kultūros žmonės yra tarsi paženklinti ar stigmatizuoti – jų vertę iš anksto nustato Vakarų intelektualų darbai, įvertinę juos kaip modernaus pasaulio periferiją. Pasak F. Arnoldo, prigimtinės religijos tuo pat metu yra ir iškeltos ant pjedestalo kaip nykstančios ir saugotinos, ir nekenčiamos kaip atgyvenę nekultūringo, primityvaus mąstymo pavyzdžiai. Abiejuose kontekstuose pasaulio istorijoje „primityvūs“ žmonės buvo suvokiami kaip žaliava. Manyta, kad jie, kaip ir gamta, privalo tarnauti progresui ir Vakarų civilizacijos pažangai.

Tokios paniekinančios kategorijos kaip „primityvūs“, „laukiniai“, „archajiški“, „pagonys“ buvo sukurtos ne pačių prigimtinių žmonių. Šis evoliucionistinis tonas, pabrėžiantis žengimą nuo primityvumo link civilizacijos, paniekina ir įžeidžia prigimtines kultūras.

Prigimtinės religijos akademinėje Amerikos terpėje imtos artikuliuoti tik XX a. Amerikos indėnų ir jų tyrėjų dėka − tų, kurie į juos žvelgė ne kaip į antropologijos studijų objektus, bet kaip į tolygius bendradarbius7. Šio bendradarbiavimo rezultatas yra ir Skä·noñh – Didžiosios taikos centras, kuriame apie haudenošaunių kultūrą, tradicijas ir prigimtines vertybes galima sužinoti iš jų pačių, o ne iš juos kolonizavusių jėgų perspektyvos. Skä·noñh centro pastate anksčiau buvo Jėzuitų misijos muziejus, pasakojęs apie Švenčiausiąją Mergelę Mariją tarp irokėzų, tai yra kolonizatorių istoriją. Įspūdinga muziejaus transformacija ne tik dekolonizuoja šventąją haudenošaunių vietą – Onondagos ežerą, bet ir parodo pavyzdį kitoms bendruomenėms, praradusioms balsą ir istoriją.

Istorikas, rašytojas Vainas Delorija (Vine Deloria) knygoje „Dievas yra raudonas“ rašo, kad prigimtinės religijos yra orientuotos į konkrečias vietoves, jos pagrįstos vietine geologija ir geografija. Istorinės religijos krikščionybė, judaizmas, islamas, priešingai nei prigimtinės, orientuojasi į laiką – praeities ir ateities įvykius. Tai dvi visiškai skirtingos orientacijos. V. Delorija apgailestauja, kad krikščionys iš religijos pašalino žemės ir materialumo dimensiją: žemė ir visa, kas joje gyvena ir tarpsta, nėra taip svarbu, kaip dangus ir pomirtinis pasaulis. Anot jo, „prigimtinės religijos iš tiesų yra požiūrių, įsitikinimų ir praktikų, suderintų su konkrečiomis vietovėmis, kuriose žmonės gyvena, kompleksai“8.

V. Delorija, kaip ir P. Arnoldas, yra įsitikinęs, kad dėmesys, nukreiptas į antropomorfinį dangaus Dievą, ir išnaudotojiškas santykis su natūraliuoju pasauliu žmoniją veda į klimato krizę. Būtent toks požiūris būdingas bibliniams sukūrimo mitams, teigiantiems, kad Dievas pagal savo pavidalą pirmiausia sukūrė vyrą (pirmaeilę būtybę), o tuomet ir moterį (antraeilę būtybę) ir jiems paliepė valdyti visą gamtinį pasaulį ir žemę: „Tevaldo jie ir jūros žuvis, ir padangių sparnuočius, ir galvijus, ir visus laukinius žemės gyvulius, ir visus žemėje šliaužiojančius roplius! Būkite vaisingi ir dauginkitės, pripildykite žemę ir valdykite ją! Viešpataukite ir jūros žuvims, ir padangių paukščiams, ir visiems žemėje judantiems gyvūnams“ (pr 1, 26. 28). Pagal šį pasaulio pradžios pasakojimą gamtos pasaulis turi būti paklusnus žmogui.

Anot religijos istoriko Mirčo Elijadės (Mircea Eliade), mitai turi įtakos vertybių hierarchijai. Sąmoningai ar ne, šio religinio mito vertybiniai teiginiai yra tvirtai suaugę su sekuliariuoju žmonijos progreso ir civilizacijos supratimu. Žmonės siekė ir tebesiekia vyrauti gamtos atžvilgiu, o ši atsako potvynių, sausrų ir kitų natūralių stichijų kalba. V. Delorija teigia, kad vieta yra pranašesnė už laiką. XXI a. arogantiškas antropocentrizmas turėtų būti keičiamas kitokios vertybių hierarchijos teiginiais. A. Naesas yra sakęs, kad sunku to tikėtis XXI a., tačiau yra vilties, jog tai įvyks XXII a.

Sąmoningas prigimtinių vertybių puoselėjimas, kuris nėra svetimas ir Lietuvai, teikia vilties. Atgyvenę mitai turi būti keičiami. Mitologas Džosefas Kempbelas (Joseph Campbell) įspėjo, kad pavojinga gyventi pagal atgyvenusius mitus, o dar pavojingiau yra juos suvokti pažodžiui. Mitai, kurie neatspindi šio laikmečio aktualijų, turėtų būti pakeisti kitais, atitinkančiais šių laikų ir vietos aktualijas9. Kadangi mitai nulemia vertybes, reikalingas toks pasaulio pradžios pasakojimas, kuris tolygiai gerbtų visą kosmologinę sistemą, ne tik žmoniją.

Pavyzdžiui, haudenošaunių pasaulio sukūrimo mite gyvūnai priima iš dangaus nukritusią nėščią Dangaus moterį kaip viešnią ir pasirūpina jos gerove – jie sukuria žemę, kuri laikosi ant didelio vėžlio nugaros (Šiaurės ir Pietų Amerikos kontinentai iš aukščiau atrodo kaip didelis vėžlys). Visa, kas supa jos palikuonis, yra gamtinio pasaulio dovana. Šis mitas teigia, kad žemė prasideda nuo moteriškojo prado, todėl moterys, kaip ir Motina Žemė, yra itin gerbiamos haudenošaunių kultūroje. Jos turi ypatingą dovaną kurti ir plėsti gyvenimą, tad jokiu būdu nėra antraeilės būtybės.

Šiame mite neaptiksime hierarchinės vertybių skalės, žmoniją iškeliančios virš gamtos. Paukščiai ir vandens gyvūnai, sudarę sąlygas gyventi Dangaus moteriai, suvokiami kaip giminingi žmonėms ir negali būti jų valdomi.

Bruce King. Dangaus moteris. 2003 m.
Bruce King. Dangaus moteris. 2003 m.

Dangaus moters mito ekologinės vertybės buvo nuslopintos Amerikos kolonizacijos procese. Viso pasaulio prigimtinės kultūros nukentėjo nuo kolonizacijos ir imperializmo. Ekologinis imperializmas tebegyvuoja ir mūsų laikais. Kai kurie ekokritikai teigia, kad ekologinis imperializmas yra įsišaknijęs Vakarų Europos epistemologijoje, kurioje racionalus požiūris į gamtą yra instrumentalus: natūralus pasaulis egzistuoja tik žmonių naudai10. Imperializmo klestėjimo laikais vakarų europiečiai dažnai lygino prigimtines kultūras su gyvūnų pasauliu. Skirtį tarp industrinių ir besivystančių tautų jie redukavo kaip binarinę kultūros ir gamtos opoziciją. Tai kolonizuojančioms jėgoms kolonizuotas kultūras leido interpretuoti kaip priklausančias gamtos pasauliui, todėl skirtas išnaudoti.

Imperializmas ir kolonializmas, kaip ir globalaus kapitalizmo jėgos, tebelaiko besivystančių tautų žemes išnaudojama erdve, o ne kultūros vietomis11. Č. Longo teigimu, kolonizuojančios jėgos naudojo religiją kaip instrumentą valdyti materialų pasaulį12. F. Arnoldas teigė, kad modernybės santykis su natūraliu arba materialiu pasauliu yra kaip okupacija, paremta užkariavimo metodu. Tai tiesioginis kolonializmo palikimas. Tose vietose, kurios buvo paliestos kolonializmo, prigimtiniai žmonės ir jų kultūros labiausiai ir nukentėjo. Kolonializmas, kaip ir kapitalizmas, buvo išnaudojanti ekonomika, grindžiama aukščiausiojo dievo viršenybe virš pasaulio. Kolonializmo teologinis palikimas privertė devalvuoti prigimtiškumą ir kartu mus atvedė prie ekologinio žlugimo ribos13.

O. Lyonsas priminė, kad jo gentainiai yra išpranašavę žemės nyksmą, ir tai pamažu virsta tikrove. Pasak jo, apie nykimą įspėja du svarbūs pokyčiai. Pirma, tai vėjo pagreitėjimas ar sustiprėjimas, o antra – pasikeitęs žmonių elgesys su savo vaikais14. Anot O. Lyonso, jeigu žmonės nori išgyventi, jie turi keisti vertybes ir imti burtis, pradedant nuo savo šeimos ir vietinės bendruomenės. Reikia siekti, kad žmonės klausytųsi ir išgirstų. Lietuvoje, kaip ir Amerikos indėnų žemėse ir kai kuriose kitose pasaulio vietose, prigimtinės vertybės tebegyvuoja, tad tereikia jomis sąmoningai vadovautis ir jas puoselėti.

Įsidėmėtini O. Lyonso žodžiai: „Pasakykite savo lyderiams ir visiems žmonėms, kad pasaulyje negali būti taikos, kol vyksta kova su Motina Žeme. Kariauti su ja reiškia naikinti, gadinti, žudyti, nuodyti. Kol mes tai darome, taikos neturėsime, nes pirminė taika kyla iš Motinos Žemės. […] Dvasinė gamtos pasaulio dalis ir jos įstatymai yra absoliutūs, o žmonių taisyklės – sutartinės. Todėl supraskite šiuos įstatymus, remkite juos ir veikite pagal juos. Nuo seno pasakyta, kad taip elgiantis gyvenimas yra begalinis – jis cikliškai atsinaujindamas tęsiasi amžinai.“15

_____________

1 Chief Oren Lyons, „Listening to Natural Law“, Spiritual Ecology: The Cry of the Earth, Point Reyes: The Golden Sufi Center Publishing, 2014, p. 9.
2 Dokumentinis filmas „Vieta prie stalo: kova dėl Amerikos indėnų religijos laisvės“ (A Seat At The Table: Struggling for American Indian Religious Freedom, 2005).
3 Pranešimo vaizdo įrašas skelbiamas internete adresu http://www.prigimtine.lt/media/filer_public/05/c4/05c4f9e8-b892-48d7-a675-501451915404/2017_23_philip_arnold.mp4
4 Naomi Klein, This Changes Everything, New York: Simon and Schuster, 2014.
5 Deep Ecology for the 21st Century, Boston: Shamble, 1995.
6 Dokumentinis filmas „Vieta prie stalo“.
7 Philip Arnold, Indigenous Religions, rankraštis.
8 Vine Deloria Jr., God Is Red: A Native View of Religion, Golden: Fulcrum Publishing, 1994, p. 70.
9 Dokumentinis filmas „Džozefas Kempbelas ir mito galia“ (Joseph Campbell and the Power of Myth, 1988).
10 Mary Klages, Literary Theory, New York: Bloomsbury, 2017, p. 149.
11 Ten pat.
12 Philip Arnold, Indigenous Religions, rankraštis; Charles H. Long, Significations, Aurora, CO: The Davies Group Publishers, 1986.
13 Philip Arnold, Indigenous Religions, rankraštis.
14 Chief Oren Lyons, „Listening to Natural Law“, p. 8.
15 Ten pat, p. 11.

alko-2-proc

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Romuvos Krivė I. Trinkūnienė: Motinos Žemės šauksmas vienija skirtingų tikėjimų žmones (video, nuotraukos)
  2. R. Balkutė. Kaip šiandien majai garbina Saulę – dangaus ir žemės ugnį (nuotraukos)
  3. Sekmadienio sakmė. Karalius ir piemenukas
  4. A. Gurevičius. Ragana kaime ir teisme (kaip magiją suprato liaudis ir mokytieji) (I)
  5. O kur jūs švęsite Rasos šventę?
  6. Saulės ratu: gyvenimą keičia mirtis, mirtį – gyvenimas (nuotraukos)
  7. Romuvos Krivė I.Trinkūnienė: Lietuviai išsaugojo prigimtinės religijos pagrindus
  8. Saulės pasitikti švaria siela ir kūnu
  9. Vydūnas. Mūsų uždavinys (I)
  10. Pasaulio religijų parlamente Lietuvai atstovavo Romuvos Krivė I.Trinkūnienė (nuotraukos)
  11. „Baltų genas“: J.Vaiškūnas apie etnokosmologiją (audio)
  12. Lietuvių literatūros ir tautosakos institute vyks seminaras apie baltų mitinį dangų
  13. M. Kundrotas. Krikščionybė ir tautiškumas: karas ar darna?
  14. G. Burneika. Kanibalizmas ir žmonių aukojimas Biblijoje
  15. G. Burneika. Krikščionys tautininkai ir krikščionys globalistai

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 6

  1. Romas says:
    6 metai ago

    Nuostabus straipsnis!
    Net nekomentuosiu, kad nepagadinčiau…

    Atsakyti
  2. Tvankstas says:
    6 metai ago

    “Klimato kaita yra visų žmonių atsakomybė, todėl būtina dėtis prie prigimtinių žmonių kovos su ja.” Apsiskaitėlių noras savo darbais perimti Viešpaties juokus.
    Kaip pažinti kvailį, mąstantį avių bandos instinktais ? Leisti jam pasisakyti kaip ‘klimato kaitos’ žinovą.
    Michael Limburg: “Klimaschutz ist eine absurde Idee“ – klimato apsauga yra absurdiška idėja.
    Jokie skaičiavimai ir jokie praeities tyrimai niekaip neįrodo klimato kaitos šiandien, dažnai dar įvardijamos atšilimu, kas rodo objektyviais duomenimis per paskutinius 100tūkst. metų, šiltnamio efektas yra melas, nes išsiveržus ugnikalniui ir išmetus 20 kub. km pelenų ši teorija – šiltnamio efektas – subyra kaip kortų namelis.
    Išmetami anglies ir azoto oksidai kenkia siekio ribose žmonių sveikatai, bet sukelia dalies augalų klestėjimą.
    Tikra tiesa, kad klimato kaita yra virtusi ateistiniu tikėjimu, žmogaus galių pervertinimu, prisiskiriant narciziškai dieviškąsias galias sau, o rašomi tekstai ir sakomos kalbos ‘yra piemenų kalbos griežtais tekstais’ (Nicolas Gomez Davila).
    Bylodamas apie klimato kaitą žmogus lyginasi su Viešpačiu, už tai žmogui atimamas protas, paliekami instinktai, virsta neapykantą sėjančiu gyvuliu.

    Atsakyti
    • Rimgaudas says:
      6 metai ago

      Pataisau gerb. Tvansto tekste įsibrovusią klaidą: turi būti 20 tūkst. kub. km.

      Atsakyti
  3. Romas says:
    6 metai ago

    Kas tos prigimtinės vertybės? Kokie yra prigimtiniai žmonės?
    Atsakymui į šiuos klausymus net nebūtina skaityti straipsnio, autorės paminėtų knygų, dalyvauti autoritetų paskaitose ar kitokiuose renginiuose. Užtenka pabūti gamtoje…
    Miško ošimas, upelio čiurlenimas, kiti gamtos garsai ir kvapai – jie nepabosta, neįkyri. Daugumas jų nė nepastebi. Bet jie turi poveikį. Žmogus pailsi, atsileidžia nervai, ištirpsta įtampos. Harmonija su gamta…

    Tai ko gero didžiausia prigimtinė vertybė. Tik deja ne visi ją turi. Nešasi į gamtą “muzoną”, paleidžia visu garsu “bumsiką” … Ar ne nuo tokių mažmožių prasideda ekologija ir skirtingi požiūriai?

    Atsakyti
    • mvasionis says:
      6 metai ago

      Mes gyvename dievuje, tiksliau — deivėje Žemynoje, esame šio nuostabaus kosminio kūno ląstelės, tad kaip ląstelės ir turime elgtis bei gyvuoti, o nebūti svetimkūniai — vėžiniai dariniai, kuriuos kažkas įdiegė iš kosminės kaimynystės. Todėl visos religijos ir mokslinės teorijos vertintinos pagal tai, ar moko sugyventi su Motina Žemyna, ar priešingai. Visa kita tauškalai.

      Atsakyti
  4. Skalvis says:
    6 metai ago

    Aš matau taip: Yra dvi piršingos kultūros. Girios ir Dykynės. Girios žmonės ir sukūrė šią civilizaciją , mokslą, meną, muziką… viskas gamtos spalvų ir garsų išdavoje.
    Ir yra Dykynės kultūra, kurią Europoje išbujojo romėnai.
    Tai aklo godumo kultūra, kuri nieko nekuria, o tik parazituoja kuriančiųjų sąskaita.
    Būtų viskas tvarkoje, jeigu vyrautu pusiausvira , bet taip nėra.
    Dykynių kultūra vis labiau dominuoja verslą, politiką…, o dabar jau ir mokslą.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Namas su terasa
Lietuvoje

NT mokestis – vėl patobulintas

2025 06 16
Seimas
Lietuvoje

Seimas svarstys siūlymą dėl galimybės įvesti nacionalines sankcijas

2025 06 16
Ūkininkų spaudos konferencija
Lietuvoje

Ūkininkai ruošiasi akcijai „NE – mokesčių buldozeriui“

2025 06 16
Lokys
Gamta ir žmogus

Pristatytas veiksmų planas dėl Vilniaus apylinkėse klaidžiojančio lokio

2025 06 16
Remigijus Žemaitaitis
Lietuvoje

R. Žemaitaitis ragina pažaboti elektroninių cigarečių juodąją rinką

2025 06 16
Prezidentas susitiko su Lietuvos garbės konsulais
Lietuvoje

Prezidentas susitikime su Lietuvos garbės konsulais

2025 06 16
LK analitikai
Lietuvoje

Propagandistų akiratyje –Vokietijos brigada ir karinės pratybos

2025 06 16
Šildymas
Lietuvoje

Ministerija kviečia atnaujinti šildymo sistemas

2025 06 16

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Kažin apie A. Kumpis. Ukrainos pamokos ir Lietuvos kariuomenės nenoras mokytis
  • P.Skutas apie Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininku išrinktas Audrys Antanaitis
  • +++ apie A. Kumpis. Ukrainos pamokos ir Lietuvos kariuomenės nenoras mokytis
  • Rimgaudas apie Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininku išrinktas Audrys Antanaitis

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Ar bus silpninamas valstybinės kalbos statusas?
  • NT mokestis – vėl patobulintas
  • Seimas svarstys siūlymą dėl galimybės įvesti nacionalines sankcijas
  • Ūkininkai ruošiasi akcijai „NE – mokesčių buldozeriui“

Kiti Straipsniai

Kultūros naktį Valstybės pažinimo centras kviečia iš arti patirti gyvuosius UNESCO papročius | unesco.lt nuotr.

Kultūros naktį Valstybės pažinimo centras kviečia iš arti patirti gyvuosius UNESCO papročius

2025 06 13
Baidarės | pixabay.com nuotr.

Kodėl sportas lauke yra toks naudingas sveikatai?

2025 06 09
Namas

Būstas regionuose: ieškoma ramybės, saugumo ir gamtos

2025 05 31
Donaldas Trampas | facebook.com, Donald Trump nuotr.

D. Trumpas dėkoja Lietuvai už žuvusių JAV karių gelbėjimo operaciją

2025 05 29
Vilnius | S. Žiūros nuotr.

Pradedamas įgyvendinti Vilniaus Žaliojo miesto veiksmų planas

2025 05 29
Šikšnosparnis europinis plačiaausis

Pamatę saugomą rūšį, praneškite apie tai – padėsite ją išsaugoti

2025 05 25
Tarptautinė biologinės įvairovės diena

Tarptautinę biologinės įvairovės dieną – dėmesys darniam vystymuisi

2025 05 22
Tamsioji medunešė bitė

Saugokime bites – tiek namines, tiek laukines

2025 05 21
Didysis apuokas | zoosodas.lt nuotr.

Nykstantys apuokai iš Lietuvos zoologijos sodo grįžta į gamtą

2025 05 15
VILNIUS TECH Kraštovaizdžio architektūros magistrantai | vilniustech.lt nuotr.

Kas laukia kraštovaizdžio architektų po 50 metų?

2025 05 15

Skaitytojų nuomonės:

  • Kažin apie A. Kumpis. Ukrainos pamokos ir Lietuvos kariuomenės nenoras mokytis
  • P.Skutas apie Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininku išrinktas Audrys Antanaitis
  • +++ apie A. Kumpis. Ukrainos pamokos ir Lietuvos kariuomenės nenoras mokytis
  • Rimgaudas apie Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininku išrinktas Audrys Antanaitis
  • Kažin apie A. Kumpis. Ukrainos pamokos ir Lietuvos kariuomenės nenoras mokytis
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Rengėjų nuotr.

Jaunųjų rašytojų kūrybą jau 8-tą kartą paskleis „Literatūrinės slinktys“

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai