Penktadienis, 16 gegužės, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Kalba

L. Petkevičiūtė. V. Musteikis. Žodyną pavarčius (I)

Liuda Petkevičiūtė, Vytautas Musteikis, www.alkas.lt
2015-03-13 16:32:48
52
L. Petkevičiūtė. V. Musteikis. Žodyną pavarčius (I)
lkz
LKŽ | Wikimedia Commons nuotr.

Pavartymas pirmas

Mes, lietuviai, nuo seno engiami savųjų „didžiūnų“ ir užkariautojų taip įgudome jaustis menkesni ir prastesni, kad savęs menkinimas ir netgi niekinimas ilgainiui tapo ne tik blogu įpročiu, bet ir tautinio savitumo dalimi. To bruožo akinami nevertinam nei savo kalbos, nei papročių, nei viso kito protėvių paveldo tol, kol jo nepagiria kas nors iš svetimtaučių. Mums vis už jūrų marių veršiai midų geria.

Baigus leisti Didįjį lietuvių kalbos žodyną (20 dalių) ir sukaupus kalnus medžiagos jo papildymams, paaiškėjo, jog mūsų kalba – bene žodingiausia iš šiandien gyvuojančių, o mūsų žodynas – didžiausias pasaulyje: jam panaudota daugiau kaip penki milijonai žodinių vienetų!

Regis, įrodinėti nereikia, kad turėtume tuo nepaprastu, ypačiu paveldu didžiuotis ir jį branginti, turtinti, puoselėti, o juo pasirėmę – toliau rutulioti, stiprinti dabartinę bendrinę kalbą. Ir būtinai jo pagrindu kurti naujus, lietuvių kalbos dvasią ir darybą atitinkančius žodžius naujiems reiškiniams pavadinti.

Kodėl būtinai savo gimtosios kalbos pagrindu turime kurti naujadarus? Ir kas iš viso yra kalba?

Visa Visatoje skleidžia virpesius. Galima sakyti, ji netgi sudaryta iš aibės virpesių. Vienus suvokiame kaip šviesą, kitus – kaip vaizdą, garsą, kvapą, trečių ir išvis nevokiame. Tačiau nepaisant nieko jie smelkia mus, veikia, tampa mūsų kūnų, sąmonės ir dvasios dalimi. Kalbos radosi iš siekio savitai atgaminti tuos virpesius, juos perteikti, o galiausiai – išreikšti savąją, kiek kitokią, nei kitų reiškinių ar padarų dvasią.

Senąją prokalbę ir iš jos kilusią lietuvių kalbą kūrė protėviai, gyvenę darnoje su gamta, su Visata ir Dievu. Taigi savo sukurta kalba, tam tikrais jos sągarsiais ir virpesiais jie tartum perdavė mums tos darnos išraišką, jos atspindžius, o tikriau pasakius, atgarsius, kurie ne tik leidžia mums kalbėtis, tai yra dalintis mintimis savitoje, darnos prisodrintoje dermėje, bet ir saugo mus, apgaubdami tarsi gaubtu tam tikrų virpesių bangomis, į kurias atsimušę subyra mūsų nesužeidę karingi ir net žudantys aplinkos pradai. Tas mūsų kalbos „įtaisas“ toks paprastas ir sykiu toks gudrus, kad kas kartą kalbėdami save gydome, saugome ir vėl atgaminame aną, būtąją darną.

Į tą saugantį ir globojantį savo kalbos virpesių gaubtą kaišiodami svetimybes, patys savo valia jį suardome, suplėšome ir šitaip netekę globos ir saugos, prarandame tai, ką vadiname tautos dvasia, o jai išsikvėpus – ir tai, ką vadiname tautiniu savitumu ir saviraiška, tampame svetimųjų įkaitais.

Jei vis dėlto manome tebeturį nors kiek tautinės nuovokos, stačiai privalome stabdyti ligi šiolei neregėtą svetimybių antplūdį. Visi neabejingi lietuvių kalbai turime atsikratyti įpročio skonėtis svetimžodžiais, o sąvokas naujovėms pavadinti turime kurtis patys, iš bekraščių bedugnių savo didžiosios didingosios kalbos klodų.

Taigi pirmoji ir pagrindinė užduotis būtų tokia: kiekvienas kaip įmanydamas gryninkime SAVO kalbą, išvėtykime iš jos nelemtas svetimybes – tik taip pajėgsime grąžinti bemaž jau prarastą tautinį orumą ir savigarbą.

Pradžiai ragintume visų pamėgtame „Alke“ įsteigti bent jau nedidelę kertę, kur būtų spausdinami rašiniai išvis be skolinių ir svetimybių.

O šį rašinį įlinguosime visa virtine gerų, skambių, tvirtai suręstų lietuviškų žodžių protui ir jo galioms pavadinti. Tą virtinę skiriame pirmiausia tiems, kuriems liežuvis verčiasi tvirtinti lietuvių kalbą stokojant žodyno mąstymo sampratoms reikšti.

PROTAS, SUVOKIMAS:

Aumuo, aumonė, omuo, omenis, omena, omenas, uomas.
Išmana, išmonė, sąmonė, permonė.
Menta, manta, tumė, tuokas, duogas, svaimė.
Urbinas, urbonas (išminčius).
Atagoda, guodas.
Pagava, įžvalga, nuotaika, voka, nuovoka, nuojėga.
Samprotis, mandrybė.
Mana, mania, dvasia (mintis, supratimas, nuovoka).
Manslė (gabumas, gebėjimas).

Visas šis žodžių daugis reiškia mūsų protėvius gebėjus savitai pavadinti daugybę mąstymo ir nuovokos atspalvių, kurių dabar jau nebenutuokiame, tegalime nujausti. Kaip sakydavo Simonas Daukantas: Turim mes protą, omeną ir išmintį.

Negana to, senoliai aiškiai skyrė ir tuos dalykus, kuriuos dabar tevadinam bendru miglotu žodžiu „instinktas“ (nors lotyniškai instinctus – tereiškia „dūris“ arba „raginimas, skatinimas baksnojant“ < stinguo – durti, baksnoti):

Žmogus turi omynę, o gyvulys – omę (įgimtą nuovoką). Abiem atvejais tai reiškia dabartinį netikusiai nuvalkiotą „instinktą“.

Tai tiek. Dažniau pavartykim savo Didįjį žodyną.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. L. Petkevičiūtė. KOKIA GALVA – TOKIA IR KALBA: Paisyk, ką šneki – nenusišnekėsi (1)
  2. L. Petkevičiūtė. Išlikome, nes tebeturime Žemę (I)
  3. A. Šidlauskas. Žodis apie kalbą
  4. B. Nainys. Gerbkime lietuvių kalbą
  5. A.Stepukonis. Kompiuteris, suprask, kamščiatraukis
  6. A. Paulauskienė. Mintys tarmių metus pasitinkant (II)
  7. K. Garšva. Mažaraščiai tvarko raštą
  8. A. Daraškevičienė. Tarmės leidžia bendrauti šilčiau
  9. A. Paulauskienė. Lietuvių kalbos išdavystė tebevyksta
  10. E. Drungytė. Lietuvių kalba – mūsų visų dvasinė bambagyslė su Tėvyne
  11. Č. Iškauskas. Lietuviško rašto draudimas: dabartis?
  12. Atidaroma paroda, leidžianti lytėjimu pajusti lietuvių kalbą
  13. V. Striužas. Apie startus ir patyrimus
  14. I. Andrukaitienė. Lietuvių kalba politikos kryžkelėse
  15. Prof. Z.Zinkevičius apie Lietuvos praeities didybę ir sunykimą

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pasirinkite kategoriją

    Pastabos 52

    1. Arūnas says:
      10 metų ago

      puiki mintis, ačiū

      Atsakyti
    2. Miškų katė says:
      10 metų ago

      Šaunuoliai Liuda ir Vytautai, labai įdomu, reikalinga ir teisinga.
      Kalba, jos turtingumas (arba skurdumas) atspindi mąstymo ir jausmų gylį, atveria (arba dangsto) žmogaus sielą, o mintijimas ir jausenos, sielos būsena ugdo (arba žlugdo) žmogaus kalbą. Apie tautą ir joje vyraujančią kalbos kokybę, tautos raštingumą bei jos mąstymo, pasaulėjautos ypatumus galima pasakyti tą patį. Paklausykime, ką ir kaip kalba-mąsto-jaučia, kokias vertybes puoselėja didžioji tautos dauguma ir dauguma jos išrinktų atstovų savivaldybių tarybose bei seime, ir mes suvoksime, kodėl šiandien gyvename taip, o ne kitaip.
      Gal kad ,,dėl šventos ramybės”,,duodame kvailiui kelią”? Tą darėme ištisus šimtmečius, iš to niekaip neišsivaduojame ir dabar. Visomis prasmėmis. Kalbos ir jos išsaugojimo prasme – taip pat.
      …
      Labai laukiu tęsinio ir siunčiu saulėtus linkėjimus iš pajūrio 🙂

      Atsakyti
    3. Kemblys says:
      10 metų ago

      Daug, daug metų laukiau tokio straipsnio, ačiū.

      ,,Senąją prokalbę ir iš jos kilusią lietuvių kalbą kūrė protėviai, gyvenę darnoje su gamta, su Visata ir Dievu.” – abejoju šiuo teiginiu… Mano manymu, kalbą ir javus padovanojo aukštesnės jėgos, kurios apjuosė juosmenį juosta.

      Atsakyti
      • Kamblys says:
        10 metų ago

        hrr au au

        Atsakyti
        • Bartas says:
          10 metų ago

          Keistas padaras ir ne šuo , nes šuo nemoka rašyti tik amsėti.
          Gal ir be reikalo tiek dėmesio skyriau padarui.

          Atsakyti
          • lyvis says:
            10 metų ago

            Bartai neskiri negyvo Kemblio su gyvu Kambliu. lyvis

            Atsakyti
            • lyvis says:
              10 metų ago

              Kemblys pats to nežinodamas iškėlė į viešumą teiginį, kad Lietuvoje buvo žinoma balsių priklausomybė luomams. Apie luomus daugiau https://www.youtube.com/watch?v=I15It5-017s lyvis

            • Kemblys says:
              10 metų ago

              Kvailystės kažkokios – luomai Lietuvoje…
              Nebuvo tuo metu nei Lietuvos, nei luomų gentyse. Žynys, o visi kiti gentainiai tapdavo kariais, kai to reikėdavo.

              ‘lyvi’, visai nesuvoki gentinės visuomenės. Genties suvokimą trauki ant savo valstybės suvokimo kurpalio. Tik valstybėje yra pareigų pasiskirstymas, nes valstybėje galima nusavinti visuomenės labui kitų sukurtas gėrybes.

              Jei nori ginčytis, rašyk genties, tautos ir valstybės sąvokų apibrėžimus. Šie žodžiai laaabai gerai suvokiami kasdieninėje kalboje, bet pabandyk parašyti apibrėžimus. Abejoju ar sugebėsi juos apginti.

            • Kamblys says:
              10 metų ago

              hrr au au

            • lyvis says:
              10 metų ago

              Gerbiamas Kembky Lietuva yra tokia sena kad net sunku tą perprasti. Štai kad ir ant šio akmens yra įrašas runomis LITU http://en.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A5%C3%A4ng_Runestone#/media/File:S%C3%B6_32,_Sk%C3%A5%C3%A4ng.JPG lyvis

            • Kemblys says:
              10 metų ago

              Rašyk apie tai, ką tau lengva perprasti.

            • Kamblys says:
              10 metų ago

              hrr au au

            • Perkūno Paukštis says:
              10 metų ago

              Noriu pataisyti:
              Apart visų teiginių, mūsų Protėviai gyvenę darnoje su Gamta ir Dievais. O Visatos sąvoka – pernelyg išplatėjusi, neaiški.

            • Liūnė says:
              10 metų ago

              apart – svetimybė; rašyk: Nepaisant visų teiginių…

    4. Algimantas says:
      10 metų ago

      Atsiprašau. Tikriausiai išsilavinimo stoka… Kas tas “žodinis vienetas”? Per tinklalapius jieškoooojau radau tik va ką:
      “Žodinis vienetas: Jų pagrindu kuriami visi PL/SQL blokai. Tai ženklų, tokių kaip raidės, skaičiai, simboliai, tabuliacija, tarpas ir grąžinimas…” ir t.t.
      Įtariu, kad tai ne tas pats, kas “žodis” ir teigti, kad lietuvių kalboje yra 5 milijonai žodžių, ko gero, būtų neteisinga. O gal teisinga?
      Straipsnio autorių siūlymui verstis be svetimybių pritariu be išlygų. Tik taip!

      Atsakyti
      • Liūnė says:
        10 metų ago

        Jei nuo to bus aiškiau, LKDŽ sudaryti panaudota gerokai daugiau kaip 5,5 milijono kortelių. O tai reiškia, kad pateikta tiek žodžių su aprašais ir vartojimo pavyzdžiais. Dvidešimtyje jau išleistų tomų panaudota apie 4,5 milijono. Bėda ta, kad keturi papildymų tomai dar neišleisti. Ir nelabai kas rūpinasi juos leisti. Iš “aukštybių” nuolat vampsima, esą lėšų nesą. Žodyną rinkusį mokslininkų ir jų padėjėjų būrį baigiama išvaikyti arba nugaluoti gėdingai mažais atlyginimais, o pačią žodyno leidybos būstinę – uždaryti. Bandėme raginti visuomenę ir vadinamąją mūsų “aukštuomenę” (valdžią) peikėtis, bet kol kas vyrauja nuomonė, kad tai, ką veikia žodyno skyrius kalbos institute, niekam nereikalinga. Kol kas tiek. Kokių bus dar klausimų? Manau, kad tie, kuriems ne vis tiek, turėtų daugiau domėtis ir kas kuo gali padėti. Kuo daugiau galvų ir kuo protingesnių – tuo geriau.

        Atsakyti
        • lyvis says:
          10 metų ago

          Prieš rinkimus iš partijų reikia gauti patikinimus kad rems žodynų leidimą ir viešinti tas partijas kurios rems leidimą ir kurios tam abejingos. Tikiu kad liberalai tam abejingi. lyvis

          Atsakyti
        • Kemblys says:
          10 metų ago

          Mano galva, žodynai atsirado gal prieš pusantro šimto metų. Lietuvių kalba mažiausiai pakito nuo prokalbės, kuri atsirado nežinia prieš kiek tūkstančių metų. Kas įvyko visuomenėje, kad prisireikė saugoti kalbą ir rinkti žodžius??? Protėviai mums išsaugojo labai daug, labai sudėtingų žodžių, kurių net nesuvokia eiliniai žmonės. Svarbiausia suvokti visuomenę, kurioje iškilūs Žmonės pajėgė saugoti žodžius ir jų sąvokas tūkstančius metų. Nuo to reikėtų pradėti, o žodynus, be abejo, reikia užbaigti – nėra kitos išeities!

          Atsakyti
    5. Giedrius says:
      10 metų ago

      Taip, ilgam įsiminė pirmas pavartymas (kaip ir šis kalbogrąžos pumpuro stebuklinis paprastumas), paimi I-mą tomą,
      “Pirmasis LKŽ tomas išėjo 1941 m. rudenį, vokiečių okupacijos metais. Jame buvo 1008 puslapiai. Antrajame (1968 m.) šio tomo leidime – 1230 puslapių”
      žr. lkz.lt
      Skelbta: Топоров В. Н. К выходу в свет большого „Словаря литовского языка“ // Балто-слaвянские исследования, XVI. – Москва, 2004, с. 408–415; tas pats lietuvių k.: Didžiajam „Lietuvių kalbos žodynui išėjus / vertė D. Sabromienė, redagavo G. Naktinienė. – Iliustr. // Mokslo Lietuva. – 2004, rugs. 23–spal.6, p. 2, 7.
      – ir palygini,
      “blukvilkiai” 1941 m. dar gyvas, vartotinas ir priimtinas žodis, o 1968 m. jau, ne, – jau “beišeinąs-benugaištąs”
      ir vos vos neišėjęs pragarmėn nuo tų 6-7 milijonių “žodinių vienetų” atminties įrašo-įmindymo.

      Ar kalbogrąža, ar kalbažudystė, ar bet kuris kitas gyvas alsuojantis “kalbinis vienetas” atspindi VISA,
      ką ir tarę, kas ir tarta čia mums visiems, Liudos ir Vytauto.
      Ėjimas, eiga (ar net raida, tarsi raide) atsispindi ir atspindi tave, – visą tautinio vieneto visumą žodyje
      stebukliniu paprastumu. Iš Prūsijos ir iš kitur ėję, eina ir eis dar daug naujų, milijoninės sekos “vienetinių” žinių;
      viena stebuklinio paprastumo raiška nustebino atėjusi iki Pagėgių, – vykstant veiksmui, renginiui, jo eiga
      buvo įvardyta pakeitus skolinį “programa” (renginio); lygiai taip pat pro-gramos su pro-duktais lengvai, tiesiai
      tiesiog keistinos savosios kalbinės visumos “vienetais”. Nors skolininė užmirštybė iš nuprūsintai-įvokietinto
      kiek pralinksminusi atkartotu prieškario pavyzdžiu “susuktnybriškumu” (nors rašoma nibrė) tame pat Nemuno
      krante (ištarus susuktnYbrė, tenka rašyt susuktnibrė, čia iš Mato ir Bronislavos Šalčių šeimos atminties).
      Panašių pavyzdžių gan apstu, ir jie dar sava gausa eilėje į “žodinio suvienetavimo” suguldymą.

      Prie jau pateiktų pavyzdžių galime atsiskleisti sau akivaizdų ir ne tiek akivaizdų reiškinį, ar apraišką …žodžiu,
      – pvz. a t l e i s t i: 8-ių raidžių ŽODŽIO raiška mums savoje kalboje, turi reikšmę net visoje kapoje (ar 5 tuzinuose)
      “žodinių vienetų”, – nuo ką, kur, kuo, kam, kokie… jie (=atleisti); akivaizdu;
      – ar dar, žodžio apraiškos galios pvz. ..paverčiant, na tiksliau jau tiesiai tariant – šventinant, kai vanduo, kai
      VISA, giesmės, maldos žodžių a p e i g a pakinta ir prisisodrina šventumo, šįjį neakivaizdumą, jau mažne
      akivaizdžiai pateikė ir mokslo visuma, netgi per tūkstantmetę raidą apeigų terpes išsaugojusioje Japonijoje.

      Taip ir mes, g e b ė j o m e ir išlaikėm.
      Išlikome.

      Atsakyti
    6. lyvis says:
      10 metų ago

      Ar kas nors rinko, paaiiškino, išleido mitologinius žodžius. Štai kad ir žuvies zodiakas lotinų kalboje pisces kuris skaidosi į pis t y pizius antras čakrinis taškas ir +ces cezaris, kaizeris. Tas pats sudarymo būdas yra žodis ir prasmė sutampa su lotinu pisces t y Samogethia šiandien teigiama kad tai yra Žemaitija nors tos Žemaitijos šiame žodyje nė su žiburiu nerasi, Žemaitijos niekada nėra buvę. lyvis

      Atsakyti
      • Vaitas says:
        10 metų ago

        Žemaitija susidarė 1244 m. kai sukilę pietiniai kuršiai pasiprašė karaliaus Mindaugo globos. „Deutsch-Ordens-Chronik” pažymi: „Jie prisiėmė jo valdžią ir pasidavė Lietuvos karaliui“. Vidurio Lietuvos žemumos krašto vakariniams lietuviams susiliejusiems su pietiniais kuršiais atskirti nuo Livonijos nukariautų Šiaurinių kuršių Mindaugas pavadino Žemaitija. Taip pavadinimas iš žemumos pakilo į aukštumą. Lietuvos valstybės raidoje reikšmingas momentas, sukako 770 metų nuo kiltinės Lietuvos susidarymo.

        Atsakyti
        • Kažin says:
          10 metų ago

          “Jie prisiėmė…”. O kas tie “jie”, kaip jų vardas vokiškai ar lotyniškai užrašytas toje Kronikoje? Dabar neaišku apie ką taip rašoma joje.

          Atsakyti
          • Vaitas says:
            10 metų ago

            Tarp kiltinių kraštų aiškių ribų niekada nebuvo. Lietuviai Karšuvos kraštu nuo seno siejosi su Pilsoto (Klaipėdos) ir kt. žemėmis. 1244 m. prie Lietuvos prisijungė labiau apibrėžtos pietinių kuršių Duvzarės, Mėgovės, Keklio žemės. Tuomet karaliaus Mindaugo garbei gražiausia šio krašto upė pavadinta Minija.

            Atsakyti
            • Kažin says:
              10 metų ago

              Cituoji Vokiečių ordino kroniką per trumpai: “Jie prisiėmė jo valdžią ir pasidavė Lietuvos karaliui”. Kai necituoji šio šaltinio taip, kad matytųsi kas yra tie įvardžiu “Jie” pavadintieji, t.y. kad iš šaltinio pacitavimo matytųsi jų pavadinimas(ai), tai neabejoti, kad čia buvo “pietiniai kuršiai” ar po to išvardintų pavadinimų žemės, negalima. Dėl to pakimba ore ir visas manymas, kad Žemaitija tą kraštą pavadino Mindaugas ar kad Minija šiuo vardu pavadinta karaliaus Mindaugo garbei ir t.t.
              Taigi, kaip yra 1244 metais parašyta “Jų” (“pietinių kuršių”) pavadinimai Kronikoje – šaltinyje?

            • Vaitas says:
              10 metų ago

              Yra taip, kaip parašyta, nereikia įrodinėti, jog saulė šviečia. Jei tamsta rašysite mokslinį darbą, skaitykite šaltinius, tik nedera pamiršti, jog slaviškos klastotės yra gana smarkiai suplaiksčiusios mūsų istorines vertes, bet ne tiek, kad nepajėgume atsirinkti. O šiaip, didelė dalis istoriografinių darbų primena, destis tik priešai dideliuose dalykuose ieško prieštaravimų, bet taip ir išsiduoda.

            • Kažin says:
              10 metų ago

              Ne apie mokslinius darbus čia yra kalba. Ir nėra čia joks “prieštaravimų dideliuose dalykuose ieškojimas”.
              Lietuvos namą turime statyti kiek galima mažiau ant vištos kojos…
              Būtent, dėl to ir siekiama atnarplioti tuos slaviškus, svetimus istorijos “suplaikstymus”, o ne ir toliau viską statyti ant jų – ant vištos kojos.
              Kuršių pavadinimas neatsietinas nuo Kuršių marių vietos, nuo Nemuno žemupio. Be to, istoriniai šaltiniai kuršius ir sembius paprastai mini greta, taigi galima sakyti, kaip tuos pačius subjektus, vadinamus dviem vardais. Todėl Vokiečių ordino kronikoje minimi 1244 metais sukilę kuršiai greičiau laikytini kairiajame Nemuno krante prie Kuršių marių, šalia sembų, o ne apie Palangą gyvenę baltai. Taigi nereikėtų siaurinti pajūryje turėtas Mindaugo valdas, kurias jis paveldėjo iš savo tėvo, kurį istorinės kronikos mini buvus laibai galingu valdovu. Kas reiškė ne ką kita, o tai, kad jis tuo metu valdė didelius turtus – kontraliavo pagrindinius upių prekybos kelius, buvusius tarp Rygos ir Karaliaučiaus, o gal net ir iki Gdansko. Taigi, minėto 1244 m. įvykio atveju kalba eina apie kuršius, gyvenusius kairėje Nemuno pusėje, šalia sembių, o ne prie Palangos. Todėl tai negalėtų būti siejama ir su Žemaitijos susidarymu, jos vardo atsiradimu. Tad šis Kronikoje minimas faktas patvirtintų, kad Mindaugas valdė pajūrį ir kairėje Nemuno pusėje. O tai keistų Lietuvos istorijos koncepciją apskritai.

            • Vaitas says:
              10 metų ago

              Taigi, Lietuvos istorinius rūmus siekta sugriauti ne su „vištos koja“, o klastotėmis. Pietinių kuršių prisijungimą prie Lietuvos 1244 m. lydėjo lietuvių žygis į šiaurinių kuršių Banduvos žemę prieš Livonijos pasistatytą Embūtės pilį. Nepavykus užimti pilies, atsitraukė, o žemėlapyje nusistatė valstybės siena, kuri išliko iki šių dienų.

            • Kažin says:
              10 metų ago

              Tarp kitko istoriografijoje Vokiečių ordino kronika laikoma vėlyvu šaltiniu ir klastote. Taigi ji ir yra ta “vištos koja”…

    7. šermukšnis says:
      10 metų ago

      Geras straipsnis. Svarbus.
      Papildymui: http://www.vydija.lt/straipsniai/Gimtoji_kalba/Gimtoji_kalba_mano_savastis.htm

      Atsakyti
    8. Kažin says:
      10 metų ago

      O gal instinktas yra tai, kas insteigta, įsteigta. Ar ne per toli šokame dėl jo į lotynų kalbą… Šiaip tai sumanymas pavartyti žodyną – sveikintinas.

      Atsakyti
    9. Bartas says:
      10 metų ago

      Pagaliau. Lietuviškas rašinys. Suprantamas, aiškus. Šaunuoliai!

      Atsakyti
    10. Stipruoliai says:
      10 metų ago

      Ačiū Liudele ir Vytautai. Tik nesustokit, Jūs turite jėgų nuplaukti iki tikslo. I

      Atsakyti
      • Liūnė says:
        10 metų ago

        Sveiki, stipruoliai! Mat kur susitinkam. Kaip jūs gyvuojate? Kaip klojas? Parašykite kada į paštą – juk adresą turite (lp@arvydas.biz). Apkabiname – Liu ir Vy

        Atsakyti
    11. kai kurie žodžiai dar gyvi says:
      10 metų ago

      Sūduvoje dar yra gyvas toks išsireiškimas: turiu omeny, tai yra – turiu galvoje, turiu mintyje.

      Atsakyti
      • Bartas says:
        10 metų ago

        Ne tik. Vidurio Lietuvoje taip pat sakoma.

        Atsakyti
      • Perkūno Paukštis says:
        10 metų ago

        Iš Vikipedijos:
        ——————
        Garsas žymi transcendentinį garsą, iš kurio vibracijų pagal hinduizmo mokymą atsirado Visata. Jis apibūdina aukščiausią Dievo įvaizdį: beformį, bekūnį Brahmaną, beasmenę Pasaulio sielą.

        Sikh Ek OnkarOM yra simbolis, kuris viską apima ir savyje talpina. Pirmą kartą paminėtas Upanišadose. Vėliau OM – 3 garsų a, u, m junginys – kaip mistinės meditacijos objektas. Be to, jis simbolizuoja Trejybę: Višnus, Šiva ir Brahma. Visose hinduizmo religijose OM laikoma švenčiausia iš visų mantrų.

        Atsakyti
    12. Rašykite dar says:
      10 metų ago

      Tai turėtų daryti Valstybinė kalbos komisija ir kiti kalbininkai. Vietoj to, kad prikeltų senuosius lietuviškus žodžius – jie patys modernina ir kuria svetimybes arba leidžia į mūsų raidyną svetimas raides. Tai nusikaltimas. Kalbos komisija vykdo nusikaltimą prieš Kalbą, prieš Tautą, prieš Protėvius.
      Liuda ir Vytautai – rašykite daugiau, rašykite Jūs, nes jaučiate savų žodžių virpesius. Kalbininkai jau nejaučia, jiems kalba tėra ‘darbas” už kurią gauna atlyginimus.

      Atsakyti
    13. Laimis says:
      10 metų ago

      Pirmiausia reikėtų kirviu iškapoti mums įbruktus garsus F ir H. O tada galima ir toliau judėti, bet jau be dabartinių propesorių. Susirinkime kitų išgrobstytus mūsų žodžius: karalius, kūnininkas, rikis, sūnus. Svarbiausia susigrąžinti germanų atimtą mūsų žodį Svintas, kuris dar dabar Lietuvoje tarmėse naudojamas ir reiškia Šventas.

      Atsakyti
      • Vaitas says:
        10 metų ago

        Šaunuolis Laimi. Tai ir „Gusaras dėl „gusaro“. Liaudies dainoje skambėjo „Skauda širdį Lietuvos gusarams“. Lietuvos I-ojo gusarų pulko kapitonas Žlabys-Žengė rašė „Gusaras dėl „gusaro“ (KARDAS, 1934 m. Nr. 2). Kalbininkas Balčikonis ir kiti anuomet teigė, jog gusaras – „dabar plačiai pasklidęs žodis, taip kad „bėdos nebūsią“, jei vadinsime, tarsime, rašysime su „g“. Nors autentiškų praeities žodžių keisti nedera, bet dabar erzelis, verčiama gusaras rašyti su „h“, klastojama net praeities dokumentai.

        Atsakyti
      • Bartas says:
        10 metų ago

        Gal kas primins, kuris kalbininkas prieš 100 m. įkišo ” F” .

        Atsakyti
        • Laimis says:
          10 metų ago

          Abi raides, ir H, ir F mums įkišo berods Jablonskis.

          Atsakyti
    14. Šiandien says:
      10 metų ago

      višta pakakojo ant plytelių prie namo, mat kol dar niekas nepasėta, jos vaikšto kur nori. Didieji krūvelę apėjo aplink, o mažylis įmynė ir šūdinom kojelėm visur pripėdavo, net ir priebutėlį “papuošė”. Ne taip lengva buvo gerai išvalyti.
      Taip ir su kalba, vaikštom “šūdinom” kojom po ją, pėduojam svetimžodžius, ir tik tada suprasim, kokį vargą sau pasidirbom, kai išsivalyti nuo jų norėsim…

      Atsakyti
    15. Širdis nerimsta says:
      10 metų ago

      Viltį, kad kas nors pasikeis, suteikia pernykščiai renginiai, skirti K. Donelaičiui. Jau atrodė, kad tokias sunkiasvores klasikas išstums, net ir iš paskutinės apkasų linijos – mokyklinių vadovėlių. Kol tie, kurie myli, dar vis tyli, tai priešiškai nusiteikę drąsiai vedė ginčus, kad visokias klasikas, nesuprantamas atgyvenas reikia pašalinti iš vaikų akiračio, žodžiu, nekankinti jų. Bet, paskaitykit paskutinėje “Liaudies kultūroje” R. Tamošaičio įspūdžius apie renginius mokyklose.
      Mūsų automobilyje, ilgos kelionės metu, taip pat skambėjo R. Kazlo skaitomi “Metai”. Panirome ir mėgavomės, net kelionės baigti nesinorėjo.

      Atsakyti
    16. Tamara says:
      10 metų ago

      Nuostabu! Gal pagaliau bus finansuojami projektai mūsų senųjų žodžių prikėlimui ir jų pritaikymui naujai, technologizuotai ir kitaip modernintai mūsų aplinkai.
      Vieni tiks, kaip yra, suteikiant jiems papildomą reikšmę, kitus teks papildyti priesaga, pakeisti galūnę, šaknies balsį, lytį… Manyčiau, galima būtų pasitelkti moksleivius, specialiai jiems parengus projektą…
      Tik gal reiktų programėlės (gal jie patys ją sukurtų?), kuria jie lengvai ir žaismingai galėtų atlikti bandymus, kokie būt įmanomi turimo žodžio variantai, kai jis bus kaitaliojamas pagal LK žodžio kaitybos dėsnius…
      Tačiau kol jos nebus – galima ir pačiam, piršteliais ir klaviatuūra padirbėti… Tik reikia surinkti į krūvą visas priesagas, priešdėlius, leistinus šaknies kaitos variantus.

      Atsakyti
    17. Suedrymn says:
      2 metai ago

      [url=https://clopidogrel.cyou/]plavix 75 otc[/url]

      Atsakyti
    18. Tommytex says:
      2 metai ago

      [url=https://propranolola.online/]propranolol otc[/url]

      Atsakyti
    19. Carldrymn says:
      2 metai ago

      [url=https://albendazoleb.online/]600mg albenza[/url]

      Atsakyti
    20. Curtisacuff says:
      2 metai ago

      [url=https://zovirax.best/]acyclovir 100mg price[/url]

      Atsakyti
    21. RobertMeady says:
      2 metai ago

      Куплю аккаунты Pinterest с подписчиками от 1000. Просмотры не важны. Звоните: Telegrаm @evg7773

      Atsakyti
    22. RaymondArrah says:
      2 metai ago

      Custom Large Halloween Cliparts

      Atsakyti
    23. Weaponyxt says:
      11 mėnesių ago

      so expensive material

      Atsakyti
    24. Danielaendar says:
      6 mėnesiai ago

      GREEEETZZZZ SCHLECKT PFERDEFOTZEN AUS
      SCHWABBELSCHLEIMFOTZE GRETZ
      GRETTTTZZZZZZ BUMST MIT SCHULDNER-ESEL
      GRETZ FICKT MIT AIDSNEGER-BOYFRIEND AUS LESOTHO
      GRETZIIIII :-*

      Atsakyti

    Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

    El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

    Naujienos

    Vėjo jegainės | enmin.lrv.lt nuotr.
    Energetika

    Seimas pritarė tolimesniam jūrinio vėjo energetikos vystymui

    2025 05 16
    Kęstutis Budrys
    Lietuvoje

    Aptartos priemonės Rusijos šešėliniam laivynui užkardyti

    2025 05 16
    Hibridinių parkų statybos pradžia
    Energetika

    Pasvalio rajone – trijų saulės ir vėjo hibridinių parkų statybos

    2025 05 16
    Elektros kaupimo įrenginiai
    Energetika

    Kodėl verta įsirengti elektros energijos kaupiklius?

    2025 05 16
    Elektroniniai ryšiai, 5G | pixabay.com nuotr.
    Gamta ir žmogus

    Netrukus Lietuvoje bus visiškai išjungtas 3G ryšys

    2025 05 16
    Prieštankinės raketos
    Lietuvoje

    Kariuomenė išbandė naująsias prieštankines raketas

    2025 05 16
    Pinigai, monetos
    Lietuvoje

    Trys dažniausi klausimai įsigaliojus kainų apvalinimui

    2025 05 16
    Zigmas Vaišvila | Alkas.lt nuotr.
    Pilietinė visuomenė

    Signataras Z. Vaišvila reikalauja VRK veiklos skaidrumo ir teisingumo

    2025 05 16

    SKAITYTOJŲ PASTABOS

    • Saulės Vilna apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
    • Kalta - užmiršau apie D. Kuolys. Nusiginklavimas (II)
    • +++ apie Signataras Z. Vaišvila reikalauja VRK veiklos skaidrumo ir teisingumo
    • Maryte Draugeliene apie Signataras Z. Vaišvila reikalauja VRK veiklos skaidrumo ir teisingumo

    NAUJAUSI STRAIPSNIAI

    • Ką rinktis: klasikinį ar halo sužadėtuvių žiedą su deimantais?
    • Seimas pritarė tolimesniam jūrinio vėjo energetikos vystymui
    • Aptartos priemonės Rusijos šešėliniam laivynui užkardyti
    • Pasvalio rajone – trijų saulės ir vėjo hibridinių parkų statybos
    Lininės rankinės Lininės rankinės Lininės rankinės

    Kiti Straipsniai

    Kernavės piliakalniuose – Rudens lygiadienio ir baltų vienybės šventė | Širvintų kultūros centro nuotr.

    R. Dilius. Tautinė tapatybė – muziejinė egzotika ar būtina išlikimo sąlyga? (III)

    2025 05 10
    Prezidentas lankosi Lietuvių kalbos institute

    Prezidentas: Kalba – mūsų tapatybės pagrindas, kurį turime kasdien stiprinti

    2025 05 06
    LT Konferencija 2025 m.

    Rengiama konferencija „Lietuvių kalba ir tapatybė“

    2025 05 04
    Petras Gaučas 1999 m.

    N. Tuomienė. Paminėtas lietuvybės puoselėtojo, kartografo P. Gaučo atminimas

    2025 05 03
    Kudirkos Naumiestyje P. Sederavičiaus sukurtos skulptūros | A. Valinskienės, K. Bubelienės nuotr.

    Z. Tamakauskas. Žvilgsnis į Suvalkijos kraštą, kuriame buvo sukurtas Lietuvos himnas

    2025 04 30
    pixabay.com nuotr.

    Skaitmeninė kultūros ateitis: Kultūros ministerija pristato ambicingą veiksmų planą

    2025 04 20
    Vau

    R. Vanagas. Vau, lietuviai, vau!

    2025 04 19
    Valstybinė kalbos inspekcija šių metų pirmą ketvirtį patikrino 12 įmonių, įstaigų | vki.lrv.lt nuotr.

    Valstybinė kalbos inspekcija šių metų pirmą ketvirtį patikrino 12 įmonių, įstaigų

    2025 04 17
    Krokuvos sutartis 1525 04 10

    G. Skamaročius. Minime Prūsijos ar Prūsijos kunigaikštystės 500-metį, jo iškilmes ar buvimą patvoryje?

    2025 04 11
    Šiauliai - Sansiti taunas

    S. Tumėnas. Kai iš didelio rašto išeinama iš krašto

    2025 04 10

    Skaitytojų nuomonės:

    • Saulės Vilna apie G. Skamaročius. Kaip Deivės Mildos ir meilės vardas atlaikė nutautinimus kaimyninėse šalyse
    • Kalta - užmiršau apie D. Kuolys. Nusiginklavimas (II)
    • +++ apie Signataras Z. Vaišvila reikalauja VRK veiklos skaidrumo ir teisingumo
    • Maryte Draugeliene apie Signataras Z. Vaišvila reikalauja VRK veiklos skaidrumo ir teisingumo
    • ŽR: Istorinės paralelės apie D. Kuolys. Nusiginklavimas (II)
     
     
     
     
     
    Kitas straipsnis

    „Google“ Lietuvoje atidaro pardavimų ir rinkodaros padalinį

    Sekite mus Feisbuke

    Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
    Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
    Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
     Pradžia

    Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

    Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

     fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

     

    © 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

    • Saulės arkliukai
    • Renginiai
    • Reklama
    • Turinys
    • Apie Alkas.lt
    • Paremkite Alką
    No Result
    View All Result
    • Naujienos
      • Lietuvoje
      • Baltų žemėse
      • Užsienyje
    • Nuomonių ratas
      • Lietuvos kelias
      • Lietuvos kūrėjai
      • Sekmadienio sakmė
      • Akiračiai
      • Lietuvos repolonizacijai – ne!
      • Moksleivių mintys
    • Kultūra
      • Etninė kultūra
      • Mes baltai
      • Kalba
      • Religija
      • Istorija
      • Kultūros paveldas
      • Menas
      • Architektūra
      • Literatūra
      • Kultūros politika
      • Šventės
    • Visuomenė
      • Pilietinė visuomenė
      • Politika ir ekonomika
      • Švietimas
      • Žmonės
      • Užsienio lietuviai
      • Ukrainos balsas
      • Žiniasklaida
      • Laiškai Alkui
      • Pareiškimai
    • Gamta ir žmogus
      • Gamta ir ekologija
      • Šventvietės
      • Energetika
      • Sveikata
      • Psichologija
      • Kelionės
      • Kylam
      • Įvairenybės
    • Mokslas
      • Mokslo naujienos
      • Technika ir technologijos
      • Astronomija ir kosmonautika
      • Mokslo darbai
    • Skaitiniai
      • Žinyčia
      • Lituanistikos klasika
      • Prieškario skaitiniai
      • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
      • Grožinė kūryba
    • Visi rašiniai