Naujausias bendrovės „Gallup“ tyrimas, apklausus 148-ių didžiausių pasaulio šalių gyventojus parodė, kad lietuviai pagal laimės jausmą yra aštunti nuo galo. Tai jokia naujiena, nes seniai pirmaujame ir pagal kitus rodiklius, pvz., savižudybes, emigraciją, rodančius, kad tauta sparčiai nyksta.
Kita vertus, jei kalbėsime apie žmonijos raidą, klimato kaitos padarinius – žmogui gyventi Lietuva yra viena geriausių vietų. Pagal sąlygas plėtoti verslą, vystytis ekonomikai, taip pat ir pagal pinigines pajamas taip pat esame daug labiau pasaulio valstybių priekyje negu gale.
Kodėl nedėkojame už galimybę laimingai gyventi per tūkstantmečius protėvių išsaugotoje gimtojoje žemėje, o naikiname patys save ir savo vaikų ateitį? Kas vyksta? Akivaizdu, kad atsakymo reikia ieškoti svarbiausiose žmogiškose vertybėse ir jų ugdyme.
Tautinė mokykla, nuo nepriklausomybės atgavimo skaičiuojanti trečią dešimtmetį, jau ugdo savo išauklėtų mokinių vaikus.
Gyvename itin sudėtingais laikais, žmogų griūte užgriuvusi vartotojiška aplinka su visomis savo grimasomis ir paslydimo pavojais. Tinkamai išugdyti žmogų, gebantį laimingai gyventi šiais laikais, gali tik sutelktas, kryptingas, išmanančius mokytojus jungiantis darinys – švietimo sistema. Tam mūsų valstybėje yra skirta 6 mlrd. litų per metus, kitaip tariant, po 2 tūkst. litų nuo kiekvieno Lietuvos gyventojo, įskaitant net kūdikius.
Švietimo sistema su keliasdešimčia tūkstančių mokytojų yra ne tik mokinius auklėjanti, bet ir galingiausia mūsų visų pinigais išlaikoma visuomenės vertybių ugdymo sistema. Dabartinės susisiekimo ir žinių sklaidos galimybės daug paprasčiau įjungia mokinių tėvus, vietos bendruomenę į mokyklos gyvenimą ir leidžia daryti nemažą įtaką visai švietimo sistemai bei pačiai visuomenei.
Ne mažiau sudėtinga mūsų padėtis atrodo pilname iššūkių ir grėsmių pasaulyje, kur senokai nerimaujama dėl besibaigiančių gamtos išteklių, žmonių susipriešinimo ir iškreiptų vertybių. Visuomenės vystymosi tyrėjai ir mokslininkai jau atrado ir paskelbė būdus, kaip galima sustabdyti žmonijos naikinimąsi ir užsitikrinti laimingesnį gyvenimą: daiktiškumą ir susvetimėjimą keisti į bendruomeniškumą ir gyvąją kultūrą; gyventi sveiką gyvenimo būdą; siekti gamtos tausojimo ir darnos su ja; mažinti skolas; gyventi prasmingą gyvenimą, siekiant būti naudingu visuomenei, išsaugojant gyvybę Žemėje.
Lietuvos švietimo sistema toli yra nuo pažangiųjų visuomenės vystymosi gairių. Ji ne tik neugdo brandžios visuomenės, bet naikina tautą ir visų pirma pati save. Dabar mokinių skaičius šalies mokyklose sumažėja maždaug 25 tūkstančiais per metus. Nelėtėjant tokiems žudikiškiems tempams po keliolikos metų Lietuvoje nebūtų nė vieno moksleivio.
Tačiau mes turime išskirtinę galimybę ne tik išlikti, bet ir suklestėti, sėkmingai konkuruoti pasaulyje ir tapti pavyzdžiu daugeliui šalių.
Gerai susipažinęs su mūsų tautos pasaulėžiūros gelme, vertybėmis, gyvensena, sėkmingai jas pritaikęs šiuolaikiniame gyvenime, nesunkiai pamatai, kad pasaulinės visuomenės laimingesnio gyvenimo gairės ir yra per amžius išsaugotos lietuviškos gyvensenos pamatas. Norėdami išlikti, turime sugrįžti prie senų, patikrintų vertybių. Yra trys labai svarbios priežastys, kurios įgalina veiksmingai ir gana greitai lietuvius išvesti į laimingiausių tautų tarpą.
- Lietuviai ilgiausiai Europoje išlaikė darnaus sambūvio su gamta pasaulėžiūrą ir prigimtinių bendruomeniškumo vertybių visumą.
- Mes geriausiai ir greičiausiai Europoje prikėlėme gyvenimui savo etninę kultūrą ir pritaikėme ją dabartyje atsirandančių klausimų sprendimui, Lietuvos jaunimas neformaliai ją priėmė kaip savo gyvenimo pagrindą.
- Lietuvoje sėkmingiausiai iš visos Europos priimti įstatymai, užtikrinantys etninės kultūros globą ir sklaidą bei jos svarbą visuomenės vystymuisi.
Prieš trejus metus Švietimo ir mokslo ministerija priėmė strategiją, pagal kurią etninei kultūrai atsivertų durys mokykloje, tačiau jos neatsivėrė, nes priešingai ekspertų rekomendacijoms buvo įtvirtinta nuostata, kad etninė kultūra bus pasirenkamas dalykas 5-12 klasėse.
Praėjusį pavasarį paskelbtos bendrosios etninės kultūros programos, o nuo rudens jau galima buvo pamatyti ir visą etninės kultūros „pasirinkimą“.
Etninė kultūra suprantama kaip svarbiausių tautinės pasaulėžiūros ir gyvensenos vertybių visuma, tad jos ieškome tarp pasirenkamamo dorinio ugdymo pamokų. Nerasime. Tačiau yra ilgamečio dorinio ir pilietinio ugdymo atspindys: didelė dalis moksleivių girtauti, rūkyti pradeda jau nuo 13 metų, nieko nebestebina net grupinės paauglių savižudybės, didelis nuošimtis nusikaltimų padaroma jaunimo ir paauglių, jaunimas emigruoja neregėtais mastais.
Etninė kultūra neįsivaizduojama be liaudies dainų, muzikos, tai gal galima būtų ją pasirinkti vietoj muzikos pamokų? Negalima. Muzikinis ugdymas ir toliau pagrįstas pasauline profesionaliąja kultūra, tarp kurios šmėkšteli apgailėtinas lietuvių liaudies muzikos šešėlis, išryškinantis mūsų menkumą. Nenuostabu, kad iš dainuojančios tautos virtome girtuokliaujančia.
11-12 klasėse mokiniai privalo pasirinkti vieną iš keliolikos meninio ugdymo pamokų, tačiau etninės kultūros tarp jų nėra, nors kaip tik etninė kultūra pasižymi mokyklose pageidaujamu meninės išraiškos integralumu.
Vienintelė galimybė pasirinkti etninę kultūrą būtų tarp bendrų dalykų, reikalingų stojimui į aukštąsias mokyklas. Kadangi etninė kultūra stojimui nereikalinga, tai jos niekas ir negalvoja rinktis.
Pasirodo, tikra pasirinkimo galimybė gali būti tik mokyklos vadovų rankose, nes jie sprendžia, kaip panaudoti mokyklos nuožiūra pasirenkamas valandas. Absoliuti dauguma mokyklų užuot pasirinkusios etninės kultūros pamokas, ėmėsi etninės kultūros integracijos į visą ugdymo procesą, tačiau ši nuostata jau buvo ir yra Švietimo įstatyme nuo pat nepriklausomybės pradžios, kaip tik toks jos įgyvendinimas ir nepasiteisino, o etninės kultūros ugdymas buvo tyliai sužlugdytas.
Laisvalaikis, šventės yra skirti pašalinti susidariusią įtampą, suteikti tinkamą poilsį, atstatyti darnius žmonių santykius, teigiamą ryšį su vieta, kurioje gyveni, su gamta, pasitikrinti pagrindines žmogiškas vertybes, sukaupti jėgų gyvenimui ir būsimiems sunkumams. Jauni žmonės nepaprastai daug savo laisvalaikio praleidžia spaudinėdami kompiuterio, televizoriaus ar telefono mygtukus, o tai dar labiau didina įtampą ir atitolina nuo tikros gyvenimiškos patirties. Informatikų sostinės Silicio slėnio tėvai neriasi iš kailio, kad tik jų vaikai neįjunktų į kompiuterius, mūsuose kompiuteris jau tapo altoriumi.
Mokykla turi išmokyti jaunimą pačių geriausių laisvalaikio būdų, skatinti ir palaikyti juos. Sovietmečiu kiekvienoje mokykloje savaitgaliais vyko šokiai. Dabar visa tai sugriauta, jaunimui lieka barai ir „plotai“, o ten jau laisvai karaliauja svaigalai. Nei darbo našumo, nei šalies ekonomikos nepakelsime su nuolat girtaujančia tauta, tad kodėl mokyklos galėtų tikėtis didesnio lėšų skyrimo?
Mokyklose kartkartėmis vykstantys proginiai renginiai dažniausiai yra vartotojiškos kultūros atspindžiai. Šventės pagrindas – daugiausia sceniniai pasirodymai. Tai tarsi pakaitalas minėtų virtualių ekranų, tik čia matai ne mygtukus, o sėdinčių draugų pakaušius. Gyvo bendravimo tikimasi nebent diskotekoje po koncerto, tačiau ir ten degradavusi tamsos bei triukšmo efektų juoduma. Neveltui tokios vietos yra narkotikų prekeivių taikiklyje.
Neseniai Kelmės kultūros centre surengėme liaudiškų šokių vakaronę. Susirinko pilna salė vyresnių klasių moksleivių, sugrįžusių pas tėvus studentų. Penkias valandas jaunimas šoko ir apsikabinę dainavo liaudies dainas. Netikėtai užsukusi šokių mokytoja iš uostamiesčio negalėjo patikėti savo akimis ir tvirtino, kad jaunimui nepatinka liaudies šokiai. Pasirodo, ji turi grupelę merginų, kurias moko šiuolaikinio sceninio šokio. Pakankamai iškalbingas pavyzdys, kaip jaunimas nueina tokiais kelias, kuriuos jiems pasiūlo mokytojai. Oficialioji sceninė kultūra dabar yra tarsi priedanga gyvajai jaunimo kultūrai, kurios pamatas – svaigalai.
Dauguma mokyklų retkarčiais surengia su etnine kultūra susijusį renginį ar šventę. Jai turėtų vadovu būti stiprus vyresniųjų klasių folkloro ansamblis, galintis sukurti įtikinamą, gyvą, bendravimo džiaugsmo užpildytą erdvę. Jei to nebus, greičiausiai mokytojų pastangos duos priešingą rezultatą – jaunimas dar labiau nusisuks nuo etninės kultūros. Todėl kiekvienoje mokykloje būtinas stiprus vyresnių klasių folkloro ansamblis.
Nedaugelis mokyklų gali pasidžiaugti tokiais ansambliais. Dažniausiai ne tik mokyklose, bet ir rajone jų nėra nė vieno!
Prieš mėnesį su jaunimo grupe vedėme gyvosios kultūros renginius Panevėžio mokyklose jaunimui, suaugusiems. Pasirodo, visame didmiestyje nėra nė vieno moksleivių folkloro ansamblio. Stiprus folkloro ansamblis gali daryti didelę įtaką visai aplinkinei mokyklos bendruomenei, nes suaugusieji kenčia dėl tų pačių vertybių stokos ir tuščio laisvalaikio bėdų. Nėra stipresnės visuomenės augimo jėgos, kaip jaunimas, turintis stiprų gimtosios kultūros pagrindą bei motyvaciją gyventi, dirbti ir kurti laimingą visuomenę čia, Lietuvoje. Reikia sutelkti visus išteklius, kad tokių pavyzdinių jaunimo grupių Lietuvoje atsirastų kuo daugiau.
Jaunimo ugdymas yra žlugdomas ne tik scenine kultūra, bet ir neteisingu požiūriu į etninę kultūrą kaip į senienų rinkinį. Dažnai vyksta renginiai dėl „paukščiuko“, kuriuose porinama, kokie papročiai buvo senovėje. Tai tik atstumia jaunimą nuo etninės kultūros. Peržvelgę naujas Bendrąsias etninės kultūros programas, svarbiausią mokyklos dokumentą, matome, kad jos kupinos beprasmių senienų.
Ar meilę Tėvynei ir gyvenimo džiaugsmą jaunimui mes įkvėpsime mokydami, kuo senovėje grūdus seikėdavo, kokias gėles augindavo darželiuose ar ką veikdavo per Blovieščių?
Vien tik paklausęs žmogaus, ką jis švenčia – Jonines ar Rasos šventę – gausi atsakymą apie jo vertybinę sistemą ir prasmės suvokimą. Mat Joninės savo esme vardadienis, o Rasos šventė nuo seno įprasminta gamtos ir gyvybės kupėjimo bei trumpiausios nakties šventimo papročiais. Ypač ydingas yra plačiai paplitęs noras pateikti tautinę kultūrą vadovaujantis tik XIXa. pabaigos ir XXa. pradžios. papročiais, kai etninė kultūra jau buvo gerokai apnykusi ir nuskurdinta vakarietiškos kultūros. Visur, kur tik įmanoma, reikia gilintis, suvokti ir priimti giliausius kultūrinius sluoksnius, nes kaip tik šita sankloda dar siunčia mums į pasąmonę ženklus, jog esame stiprios, ilgaamžės tautos atstovai. Kelią tam rodo Lietuvos jaunimas, pamėgęs archaines sutartines ar tūkstantmečių senumo žalvarinius papuošalus.
Būtinas naujas požiūris į etninę kultūrą, žvelgiant į ją kaip į nuolat besivystančią, pritaikomą prie naujų gyvenimo sąlygų ir giliai prasmingą. Reikia siekti, kad visas etninės kultūros ugdymo procesas pulsuotų jaunimui suvokiamu ir priimtinu prasmingumu, kad tai taptų jo gyvenimo savastimi ir priemone sėkmei bei laimei įtvirtinti. Privalome pateikti jaunimui tik tokią etninę kultūrą, kuri buvo, yra ir bus, tik tokią, kuri turi didelę vertę taikant šiuolaikiniame gyvenime. Neįdiegus į programas, mokytojų ruošimą ir jų meistriškumo kėlimą šio požiūrio, neįmanoma pažanga ir visoje ugdymo sistemoje.
Etninę kultūrą prikėlė daugybė jai savo gyvenimą paaukojusių žmonių. Atlikta daug tyrimų, parašyta ekspertų išvadų, o svarbiausia – viskas patikrinta ir įtvirtinta jaunimo gyvenime, tačiau darbuojantis tik pavieniams entuziastams ir išmintingiems mokyklų vadovams. Švietimo ir mokslo ministerijos vadovų nesugebėjimas ir nenoras spręsti gyvybiškai svarbių tautai jaunimo ugdymo klausimų turi būti įvertintas pačiame aukščiausiame lygyje.
Etninė kultūra Nacionalinio saugumo įstatyme įvardijama kaip nacionalinio saugumo pagrindas, todėl Valstybės saugumo departamentas turi ištirti, kas trukdo Švietimo ir mokslo ministerijai trečią dešimtmetį įvesti į mokyklas tinkamą tautinį ugdymą. Atitinkamai Seimas turi įvertinti Etninės kultūros globos tarybos, kurios priedermė yra prižiūrėti, kaip ministerija vykdo etninės kultūros ugdymą, darbą.
Tarybiniais laikais lietuviškumas buvo valdžios persekiojamas. Mokyklos, kurioje vadovavau folkloriniam ansambliui, direktoriui teko ne kartą dėl mūsų veiklos eiti aiškintis į saugumą ar komunistų partijos komitetą. Direktorius visuomet ne tik apgindavo mus, bet ir sudarydavo pačias geriausias sąlygas veiklai. Dabar viskas apsivertė aukštyn kojomis – įstatymai saugo lietuviškumą, tačiau ir direktoriai jau naujo kirpimo. Nežiūrint ministerijos nenoro įsileisti etninę kultūrą į ugdymo sistemą, Bendruosiuose ugdymo planuose galima surasti galimybių etninei kultūrai, jei tokį norą ir supratimą turi mokyklos vadovai.
Kita vertus, o jūs, gerbiamieji direktoriai, ar apgynėt tautinę kultūrą, kaip tai padarė kur kas nepalankesnėmis sąlygomis šviesios atminties Kelmės vidurinės mokyklos direktorius Zigmas Petrauskas? Ar jūs pareikalavote, kad švietimo ministrai sudarytų sąlygas tautiškumo ugdymui? Mūsų švietimo sistema – tai kratinys mokomųjų dalykų su gražiomis iškabomis, išleidžiantis iš mokyklos pasimetusius, bešaknius, liguistus jaunuolius, ieškančius bet kokio prieglobsčio šiltame užsienyje.
O jūs, mielieji mokytojai, ar viską padarėte, kad pirmoje vietoje būtų ugdomos svarbiausios tautinės vertybės, kad mūsų vaikai įgautų stiprų pagrindą ir gebėjimą laimingai gyventi gimtojoje žemėje, o ne būti tarnais svetur? Ar turite jėgų pakilti ir tapti tautos iškiliais vedliais? Tik tuomet trauksis negandos, neviltis ir ligos iš jūsų gyvenimo. Jei jėgų nėra, ieškokite jų ten pat – tautos gyvensenoje – toje pačioje, per kurią mes ir esame šioje žemelėje.
Dabartinei Lietuvos visuomenei kaip oro reikia gaivinančios, visus vienijančios, įkvepiančios ir jėgų suteikiančios kultūros. Tokia buvo, yra ir bus mūsų etninė kultūra. Tuo gyvi ir savo galią kelia žydai, japonai, skandinavai ir visos kitos stiprios pasaulio tautos. Tik ta tauta, kuri turi stiprią savastį, gali sėkmingai įvertinti ir įsisavinti pasaulinę kultūrą ir pažangą.
Lietuvos mokykla priėjo ribą, kai reikia pasirinkti – prisidėti prie pragaištingos griūties ar pakilti tautos suklestėjimui. Jei tai supras ir šviesioji visuomenė – jos pastangos padės mokyklai, o sykiu ir savo tautai.
To ir linkiu drąsiai visos tautos vardu.
Gerai ir stipriai parašyta, ir dar pridurčiau, per tikybos pamokas mūsų vaikams yr meluojama, kad Krikščionybė tai yr mūsų religija, tai melas !!!!!!!
Kur rasti ižsusistemintos informacijos , kad per tikybos pamokas galima būtų pateikti informacijos apie mūsų senolių tradicijas? Mielai laukčiau pasiūlymų.
Reikėtų tėvų apklausos keliose didžiuju miestų mokyklose ir nors keliolikoj kaimo kad atsirastu raštiški pagrindai įvesti etninį mokymą i programas, prieš tai pravedant aiškinamąji darba, kur folkloro specialistai padarytų seminarus ar pristatytų jo svarba, tai tada butu galima reikalauti privalomo mokymo.
Blogai perskaitėt straipsnį. Nejaugi iš jo neaišku, kad etninė kultūra nebėra nei tėvų, nei jų vaikų vertybių sąraše? Jie negali balsuoti už tai, kas jų vertybių sistemoje jau išnaikinta ir nebesuprantama. Autoriaus pateikti pavyzdžiai nesako, kad aprašytos vakaronės buvo surengtos mokinių ir jų tėvų reikalavimu ir jų pastangomis. Priešingai, vakaronę rengė pasiaukojantys ir užmokesčio negaunantys entuziastai..Ji patiko tiems, kas į ją atėjo, bet jų balsai nesudarytų reikiamo procento. Apklausa čia nieko nepadės, kas, kad tai ir yra įstatymo įteisintas mechanizmas. Siūlykit kitų mechanizmų.
Norejau pasakyti, kad tu entuziastu paraginti tevai patys uzsikrestu noru mastyti, gal susiburtu, zinoma, cia ilgas darbas, bet nieko nedarant nieko ir nebus.
Aš iš Vilkaviškio m. ir dar keturi kauniečiai nulėkėm praeitais metais kovo 21 d. į Kelmėje vykusius Kelmo šokius kurie prasidėjo nuo vakaro 19 val. ir baigėsi sekmadienio rytą 7 val., o baigėsi skvere kelmo sudeginimu ir visų dalyvavusių persivertimas per kartį kas simbolizuoja metų laiko virsmą. Ir jokio alkoholio nebuvau pastebėjęs, kad kas jį vartotų, jaunimas buvo apsvaigęs nuo šokių ir dainų, turiu visą filmuotą medžiagą, nes aš ir dar vienas kaunietis filmavome…
Kur rasti informacijos apie panašius renginius? Norėčiau ir aš dalyvauti ir išmokti puoselėti lietuvių tradicijas.
Vejai.. Autorius net nezino kodel mazeja vaiku mokyklose, ir regis mano kad meile lietuvybei isgelbes tauta. Na graudu. Todel tauta ir nyksta, kad daug zmoniu masto nesuprasdami ka
Sėsk, – du.
Straipsnis būtų geras, jei ne ta neapykanta naujų etninės kultūros programų rengėjams ir Etninės kultūros globos tarybai, kurios užsakymu autorius taip ir neatliko etnokultūrinio ugdymo programų vertinimo ekspertizės. Matyt, tai buvo pernelyg sunki užduotis, nes jei naujosiose programose sugebėjo pastebėti tik kaip "grūdus seikėdavo, kokias gėles augindavo darželiuose ar ką veikdavo per Blovieščių", tai reiškia išvis nėra tų programų skaitęs. Dar autoriui vertėtų pasiskaityti apie Etninės kultūros globos tarybos funkcijas bei veiklą, kad neklaidintų skaitytojų. Linkėčiau mažiau mojuoti karo kirviu, o daugiau bandyti žingsnis po žingsnio taikiu būdu siekti visų tų vertybių, apie kurias straipsnyje rašoma.
čia tai kaip pirštu į akį – aš tą programą peržiūrėjau ir man ji pasirodė puiki, jei tik ją pavyktų realizuoti 🙂
Straipsnyje atsispindi ne tik švietimo programų bet ir visos švietimo sistemos ekspertizė – ką reikia taisyti bei keisti. Tai turėtų būti visų pirma Etninės kultūros globos tarybos pagrindinis darbas. Nesuprantama tarybos pirmininkės reakcija į pasiūlymą, kad seimas įvertintų tarybos darbą. Jei dirbama gerai, tai ir įvertinimas bus puikus. Linkėčiau tarybos pirmininkei pradėti atsižvelgti į daugkartinius siūlymus taisyti programas ir tarybos darbą , o žingsnį po žingsnio keisti bent jau smagia ristele 🙂
Seimas kasmet įvertina Etninės kultūros globos tarybos darbą įvertindamas metinę ataskaitą. Dar niekada Taryba nedirbo taip gerai kaip dirba paskutinius metus, tad V.Rutkūno pastabos tai žmogaus nežinančio ką Taryba daro ir ką padarė papostringavimai.
Valdai, Taryba turi tik PATARIAMAJI balsa ir ministerija vyriausybe ir Seimas kai nenori i tuos patarimus tiesiog neatsizvelgia ir tiek, taip buvo daugybe kartu jau.
Tai puiku, belieka tik džiaugtis 🙂 Kad taryba dirbo blogai čia aš net neminėjau. Tačiau keista išlieka tarybos narių laikysena, kai jie lyg ir pritaria straipsnyje aprašytai apverktinai etninės kultūros būklei mokyklose, tuo pačiu girdami tarybos, turinčios kontroliuoti tą būklę, darbą. Lauktume išsamaus straipsnio, kaip esant tokiam geram tarybos darbui, iki šiol mokykloje nėra sistemingo etninės kultūros ugdymo.
Linkiu žinoti kaip ir ką patarinėti, nes tam turite išskirtinę galimybę, kartu ir didžiausią atsakomybę, tauta to pareikalaus.
Žinome ir patarinėjame.
Siūlote, kad Etninės globos tarybos darbą vertintų Uspackichas ir Tomaszewskis???
Lietuvoje ŠMM yra įdiegtas Vokietijos per “sorošistus” mokymo planas,kaip ir daugelyje Europos šalių,kurio pagrindinė krytis išugdyti vartotoją ..Po šiai dienai jis tebegaliojantis ir niekas nejudina iš ŠMM pirštų jį pakeisti.Tik nuolatos papildomas,nereikšmingais/reikšmingais papildimais…
Kiek besistengsi gerindamas pianiną,iš jo armonikos padaryti nepavyks…
Šiuo metu yra pamintas savišvietos įsakymas,kuris prieš tai leisdavo vaikams mokytis namuose savarankiškai.Šiuo metu palikta galimybė nuotoliniu būdu mokytis namuose,atsiskaitant,tik dvejose Lietuvoje veikiančiose “mokyklose”,kurios vykdo nuotolinio mokymo “programą”,priedu abi “krikščioniško mokymo pakraipos”..Kur toji krytis vaikus nuves,aišku visiems..
20 metų iš eilės vis bandoma iš vaikų daryti/daroma “bandymo triušius”,užvadindami “eksperimentinė klasė”,”eksperimentiniai metai”,”eksperimentinė laida” ir t.t..
Ruošiami vartojai Europos vidinei rinkai..
Tautos paveldo pamokos svarbios,tiek pats svarbios Lietuvos Kalbos pamokos,Lietuvos Istorijos,Lietuvos “Geografijos”,Lietuvos “Biologijos” ir t.t… O kiek norinčių vaikų pažymi,kad Lietuvių Kalbos pamoka jiems labiausiai patinka,kad jie noriai lanko ją? Apklausoje nurodoma paskutinėje vietoje,už Lietuvių Kalbos pamoką aukščiau nurodomos užsienio kalbos,”chemija”,”fizika” ir t.t..
Tai sudaryta/padaryta tyčia,kad Lietuvių Kalbos pamokos “atmuštų” nuo pačios pirmos dienos mokykloje Lietuvių Kalbai,Lietuvių Papročiams,Lietuvių Tautai,galu gale pačiai LIETUVAI..
Pažiūrėkit kiekvienas iš tėvų į atsiskaitimo knygelę,kurioje atsiskaitimui paimti juokingi kažkokie skaičiai,kuriais bandoma įrodyti atsiskaitimo įvertinimą 😀 Daugelis mato už Lietuvių Kalbą pažymys daug mažesnis,nei už užsienio kalbas,ar kitus dėstomus “tiksliųjų mokslo” dalykus..Nebereikia,net “oficialios” apklausos,moksleivių atsiskaitimo knygelėse visa apklausa išlieka 🙂
O mokykla visada išlieka mokykla,nes ten “eina”(veda tėvai),tie kurie nieko nemoka,su sąlyga išmokti/išmoks.. 🙂
….Ryšiai su aplinka.
“I žingsnis:
Vaikų su tėvais ir seneliais ryšių (t.y. su šaknimis) panaikinimas-sugriovimas:
lopšelis – darželis.
II žingsnis:
Vaikų patalpinimas į “fabriko-gamyklos” aplinką. Mokykla. Klasė – būsimas fabriko cechas.
Kur mokytojas (direktorius – krypčių rodytojas) niekuomet neklysta. Asmenybės sunaikinimas (apie 80% sekmingai).
Pakopinių-piramidinių-hierarchių santykių ugdymas.
III žingsnis:
Universitetas. “Pritapimas” prie AI sukurtos ląstelės – užtvirtinimas leidimu užsiimti verslu – gr. “diploma”.
Atėjimas į “fabriką” (gamintojas-vartotojas). … dažniausiai asmenybės mIrimas.
(Vergo darbas. 340 dienų darbo ir 1 mėn. atostogų – kad vergas su “diploma” nemirtų darbo vietoje). Už sukauptus pinigus galima nusipirkti prabangias atostogas prieš kūnišką mIrtį. Išėjus į pensiją, t.y. tuomet kai tu netekai viso savo gyvenimo … .
Kad išlaikyti šios rėmus reikia nuolatinės (šių AI sukurtų ląstelių) kovos su priešais išorėje. Pvz. nacionalsocializmas vs internacionalsocializmas/komunizmas; krikščionis vs pagonis; demokratai vs diktatoriai, etc.
Taip užtikrinamas nuolatinis darbas diplomuotiems, o ir directionist (kryptininkai) turi nuolatinį darbą (dirbančiųjų sąskaita, žinia) rodydami kur yra “priešai” (besikėsinantys į diplomuotų daiktus).”
Pagarbiai.
Pritariu !!!!!
Tai ka jus siulote, nuo ko pradeti, jeigu viskas taip uzprogramuota? Kas pralaus ledus?
Aš,Artūras Gotautas.
Svarbiausia ne tai,kad kiekvienas Vaikas būtų Mokomas,o kad kiekvienas Vaikas norėtų Mokytis.
Kol bus ieškoma trūkumų, problemų ir visokio kito blogio, tol visą tai ir rasime. Kas mato problemas, tas turi problemas; kas mato galimybes, turi galimybes. Kad ir kiek gąsdinančių faktų, įdomių įžvalgų bebūtų… Šviesių žmonių šviesiuose straipsniuose norėtųsi, kad jie daugiau kažkuo džiaugtųsi, sparčiau kažką realiai vystytų ir ta problemų analizė greičiau pereitų prie jų sprendimo 🙂
Kas tiesa, tas ne melas.
Valdas Rutkūnas:
“grupinės, konkuruoti, integralumu, etninės kultūros integracijos (3 svetimžodžiai iš eilės!) procesą, strategiją…..”
Kad įterpti svetimžodį į lietuvių kalbą, reikia gerai ją mokėti, be to reikia mokėti ir tas kalbas, kurių žodžius įterpė. Tikiuosi Valdas pagrįstai paaiškins, kodėl prisireikė svetimų kalbų ramentų……..
Sėsk, Kembly. Tau – dešimtukas !
Rasa siulo nematyti, bet ji ir nemato, tik nereikejo jai tuomet cia komentuoti
Siūloma ne nematyti, o nustoti spoksoti ištisai į pačia problemą. O jei ir būtų siūloma nematyti, tai dar nereikštų, kad Rasa nemato pati – Rasai gal tik atsibodo tiek laiko žiūrėti… Victor, straipsnio autorius buvo greičiau papildytas nei sukritikuotas 🙂
atleisk, neskaiciau to straipsnio atydziai, nesu Valdo gerbejas= lietuviska problema savo tiesu matymas
Lietuviai turi daugiau talentų nei problemų 🙂 Kažkaip retai girdžiu "lietuviškas talentas", greičiau vis "lietuvių problema", "lietuviška yda"…
sutinku- megejai dergti savo darza
as tikiu i savo tauta- zinau, kad jus jauni ir talentingi daug padarysite, aciu Tau Rasa N Flora
Užaugo karta,kuriai nei Lietuva,nei jos kalba,kultūra nėra svarbūs dalykai,kas dėl to kaltas-atsakyta p.Artūro komentare,ne iš vieno abituriento,ypač bakalaurinio,girdėti,kad Lietuva-teritorija,prie kurios jie neprisirišę,tik teritorija.Tad ką pasėsi,tą ir pjausi.Prof.Zinkevičius skubiai buvo pakeistas,visi žinome kodėl-litvomanas.
Visai sutinku su V. Rutkūno mintimis ir nuostatomis. Aš dirbau mokykloje 27 metus. Visur turėjau didesnį ar mažesnį folkloro būrelį. Vaikams labai patinka šokiai, žaidimai. Aš pati groju akordeonu, šokiai vykdavo gyvai, mokiau, pati pagrodama.
Buvo net taip: kaimo devynmetėje mokykloje repeticija virsdavo masiniais senoviškais jaunimo šokiais. Tik laikykis. grok ir mokyk tuo pat metu.
Deja, tame darbe buvau vienui viena. Nepadėjo nei direktorius, nei kiti mokytojai. Darėme vakarones, pasikviesdavom svečių. Vaikai noriai dalyvaudavo, o kolegos tyliai ,, nusiplaudavo”.
Kartais tekdavo ruošti masinį Užgavėnių ar Velykų šventimą. Tai jau ,,nuleisdavo” iš viršaus valdžia. Sakydavo moki, sugebi. Kaip naujos mokyklos atributas reikalingi renginiai.
Viskas virsdavo nemaloniu farsu, dirbtine švente.
Toks dalykas nei nutarimais, nei protingais patarimais neįvyksta. Reikia didelio noro, ryžto ir supratimo. Supratimo, suvokimo niekur nemoko. Reikia užaugti su tuo.
Padėtų šeimų stovyklos, kur mokytų šokti, dainuoti išmanantys ir folklorą mylintys žmonės.
Man padėjo universiteto Ramuvos vasaros ekspedicijos. Ten vykdavo gražios senoviškos jaunimo vakaronės.
Mane tai traukė, užbūrė. Buvo gyvas prisilietimas prie Lietuvos kultūros.
Gerbiami ponai ir ponios. Siūlau Jums visiems pasiimti popieriaus lapą ir surašyti kiek tradicinių dainų ir šokių jūs suvartojate savo šeimos šventėse. Ką užrašysite tai ir bus realybė, o ne aistrigos svajonės. Kas matėte Valdo vaikus dainuojančius, šokančius? Jei matėte, tuomet pabandykit nustatyti koks įstatymas tai padėjo padaryti?
Valdo straipsnyje as neaptinku “neapykantos etnines kulturos programu rengejams ir tarybai”, kaip pati komentuojate. Gal butu laikas isiklausyti i kritika ir patarimus.. Tikiu, yra prikurta gausybe visokiu programu, bet visai kitas dalykas yra tu programu taikymas gyvenime.As cia nematau programu” issamios analizes”, nes ne toks straipsnio tikslas yr. Tikiu kad tos programos yra tobulos! Tik gyvenime jos neveikia!
Taigi stai jums etnines kulturos taikymo pavyzdziai gyvenime! Imkite ir naudokites! Tik taip suprantu Rutkuno stripsni. Nieko negatyvaus, nieko izeidziancio.
Patinka Valdo rasymo stilius: stai ka sako Konstitucija, ar istatymas, Stai kaip tai gali buti taikoma, Stai kokie to taikymo padariniai tikroveje. Valdas – programu taikytojas gyvenime. Paciai, pertraukose tarp programu rasymo, labai praverstu dazniau pabendrauti su tokiu “taikytoju gyvenime”. Butu daugiau supratimo, pagarbos. Juolab, kad visi stengiames del to paties tikslo!
Pagarbiai (pabreziu), Senis
Saunuolis Valdai!
Pirmiausiai noriu pastebeti, kad negatyviausiai i paties straipsni sureagavo patys “romuviai”. Ne visi, zinoma, tik keletas, bet vis tiek keista. Si “komentarine diskusija” rodo, pacioje Romuvoje darna programu ir ju taikymo klausimu dar nera sukurta. Vertinimo kriterijai taip pat lieka neaiskus. Vieniems uztenka kad Seimas gerai ivertintu, kitiems – kad parasyta butu tobulai, na o pats uzsimanei kad masese tas atsisauktu.Taip ir toliau daryk. Kai laikas – apeigauk, kai laikas – sok ir grok, Ka matai ne taip vykstant – rasyk! Matai nesekme – perspek, matai sekme – pasidalink! Net jei kam “karo kirviai” vaidenasi.
Svarbu – kad Seimas gerai ivertintu! Ar ne Jonai. Zinai, man neramu darosi jei etnines kulturos taryba teigiamai vertina prorusiska ir prolenkiska (proslaviska) doktrina stumiancios politines partijos, sudarancios dauguma seime.
Zinai, kazkaip nejauku pagalvojus, kad sio komiteto veikla teigiamai vertina ir liberalai, ar krikscionys demokratai…
gal dar atsiklausi “Drasos kelio” nuomones apie etnines kulturos komiteta..
Jonai, prisipazink, cia tu susivelei, pripazink – tarybos darbo ivertinimui reiketu rasti kita mata, seimo ivertinimo tikrai neuzteks. Valdo vertinimo matas – taikymo tikroveje matas – man labiau patinka.
Gerb. Vilmantai Rutkauskai, Kembliui ne dešimtukas, o du. Vadinasi, Jums taip pat. Kaip galėjote nepamatyti jo ,,kad su bendratimi” klaidos. Jis rašo:,, kad įterpti svetimžodį”. Čia pusiau juokais. Rimtai yra štai kas.
Straipsnio autorius visiškai teisus teigdamas, kad etninė kultūra yra mūsų esmių esmė, ir pagarba jam už tai. Tačiau būtent todėl etninė kultūra ir yra naikinama, tiesą sakant, ji jau sunaikinta, ji nebėra mūsų savastis, kai kurie ją dar prisimena, brangina savyje, supranta visą esmę, bet nieko nebedaro, tik tyliai apgailėtinai merdi, pavyzdžiui aš. Kiti, kaip straipsnio autorius, dar dega, bet sudegs, tai tik laiko klausimas. Matot, Tarybų vadovai ir vadovėliai nepatenkinti, bara autorių, piktinasi, kad autoriui trūksta kompetencijos ir geranoriškumo bei pastangų pamatyti, kaip puikiai jie dirba tautos gyvasties labui. Manau, jie netgi šventai tiki, tuo, ką sako. Aš taip pat tikiu, kad jie dirba. Tik esmė ne čia.
Mums jau išmuštas bendras vertybių supratimas ir moralinės tvarkos pojūtis. Visoje Europoje veikiantys DVNC (dominuojantys viešosios nuomonės centrai) būtent ir užsiima senosios vertybių tvarkos ir visuomeninės santvarkos likvidavimu. Mus mulkina politinio korektiškumo ,,magijos” saugomi liberalai. Europoje jie turi diktatorišką valdžią. Jie ypač efektyviai veikia per švietimo sistemą. Ir jų poveikio metodai tiesiog tobuli. Mes jau taip apkvailinti, kad net išsišiepę pjaunam šaką ant kurios sėdim.
Kaip tai pavyksta? Labai paprastai. Autorius ir pats rašo, kad etninės kultūros (ne)puoselėjimas mokyklų direktorių rankose. Mokyklų vadovai daro tą, ką jiems liepia jų viršininkai, o šie liepia tą, ką jiems liepia virš jų stovintys. Sukurta sudėtinga daugiapakopė struktūra – išmanančius mokytojus jungiantis darinys – švietimo sistema. Jos niekas nebesugriaus. Mokytojai tik saujelė palyginus su ta likusia milžiniška mase. Ir tik trupinėliai iš šešių milijardų kasmetinių lėšų jiems tenka. Visa kita prisitaikiusioms vidutinybėm, klerkams ir klerkiukams. Žinoma, kad ten yra protingų, sąžiningų, kompetentingų žmonių, bet jeigu jie nori ten likti, privalo prisitaikyti. Mokyklose jie nedirba, nes yra laaabai protingi, todėl teikia visokeriopą pagalbą kvailiems mokytojams. Moko juos ir moko, o tie kvailiai kaip nemoka, taip nemoka. O kadangi niekada taip ir nemokės, darbo tiems protingiems visada užteks. Tik finansavimo trūks. Nors, kaip matom, šiokių tokių taupymo ženklų jau yra – etninės kultūros niekas nebesirenka. Vadinasi, sutaupyta.
Tuoj nebereikės ir lituanistų. Mokiniai nebesirinks. Prie sovieto didžioji dauguma tikėjo, kad rusų literatūra yra literatūra iš didžiosios raidės. Taip ir sakydavo, juokinga formuluotė, tiesa? Dabar, patikėkit, tiek pasiekta šioj srity, kad sovietas numirtų iš pavydo. Kvailas buvo, stengėsi nutautinti. Tai kas pasiduos? Dabar patys, savo rankomis atsikratome atgyvenų. Sakiau, kad DVNC įvaldę tobulus metodus ir žino, ką daro. O mums viešpats teatleidžia, nes jis juk atleidžia tiems, kurie nežino, ką daro.
Komentaruose žmogus priminė mūsų švietimo MINISTRĄ Z.Zinkevičių. Šviesiausio proto, sąžiningiausias ir aukščiausios kompetencijos žmogus greitai buvo sumaišytas su dulkėmis. Darykim išvadas. Sąžinė laaabai trukdo daryti karjerą. Ąžuolai vijokliais virto, o vijokliai ąžuolais. Na, teisybės dėlei, ąžuolus vijokliais, savo nelaimei, paverčiam mes patys. Norėčiau dabar žinoti, kas užsakė sumontuoti klipą, kaip Z.Zinkevičius, iki šiol rašantis rimtus mokslinius darbus, neva nepažindavo žmonių. Apgailėtina.
Grįžtu prie gerbiamo autoriaus teisingų minčių. Etnokultūra – bet kurios tautos stuburas. Bet mes įsukti į bendrą Europos kultūros destrukcijos programą. Dabar beliko kuo greičiau išgrūsti vyresnio amžiaus mokytojus iš mokyklų. Tam pakanka įtikinti tautą, kad jie juk sovietmečio bukybės. Kritinė masė tuo patikės. Jie juk nežino, kad kai kurie dabartiniai lituanistai net rašo su gramatinėmis klaidomis, o iki vertybių jiems toli. Buvęs liberalų ministras – geras pavyzdys. Jie modernūs ir išmokę tinkamai save pateikti, jie išmokyti ir tuo tiki, kad realūs gabumai reiškia mažai, daug svarbiau gebėti juos vaizduoti. Jiems visokie vienkartinio naudojimo autoritetai ir įžymybės tokie pat patrauklūs kaip ir jų ugdytiniams. Gilėja šiuolaikinės visuomenės infantilumas. Tai vadinamieji senų pažiūrų mokytojai tegu nebetrukdo siekti laimės. Žmonės sužino, ką padarė, bet kartais nežino, ką daro.
🙂 Daug parašyta,daug apie tą patį vis 🙂
Tautos paveldo paMokos,ar tarkim Gamtos paŽinimo paMokos vyko/vyksta/vyks kambayje (kabinete),viskas perTeikiama per “stiklą”,po tokio perTeikimo,paJutimo neįmano rasti..
Įdomu Salomėja,ar pati esate iš tos pačios Lietuvių kalbos mylėtojų,kur dėka svetimžodžių naudojimo būdo,pažadinat įkvėpimą savajai Lietuvai,Lietuviškos Kalbos Meilę ir Svarbą…??
Ar reikšti Mintis svetimžodžiais mieliau nei Savaisiais,kuo prasmingesnis svetimas žodis,už Savą… ??
…………..
Svarbiausia ne tai,kad kiekvienas Vaikas būtų Mokomas,o kad kiekvienas Vaikas norėtų Mokytis.
Gerbiamasis Artūrai Gotautai, patikslinkite klausimą:,,Ar reikšti Mintis svetimžodžiais mieliau nei Savaisiais,kuo prasmingesnis svetimas žodis,už Savą… ??” Jeigu čia klausiate manęs, tai aš visada už gimtąjį žodį. Savo komentare aš atkreipiau dėmesį į tai, kad komentatorius Kemblys kritikuoja straipsnio autorių už tai, kad šis vartoja tarptautinius žodžius, bet savo kritikoje Kemblys leidžia sau padaryti vieną didžiausių gramatikos klaidų – KAD SU BENDRATIMI. Jis rašo:,, kad įterpti svetimžodį”.Tai ne šiaip sau klaida. Ji daug pasako apie kalbančiojo mentalitetą, pasaulėjautą ir kalbos jausmą bei vertybes. Norit tikėkit, norit – ne, bet, deja, taip yra. Tai rusų kalbos sintaksės konstrukcija. Šis simptomas parodo, kad žmogus neturi lietuvių kalbos jausmo. Jis mąsto svetimais modeliais. Sintaksės klaidos yra pačios pavojingiausios, nes griauna kalbos dvasią. Todėl ir atkreipiau dėmesį: žmogus kabinėjasi šiuo atveju prie smulkmenų – tarptautinių žodžių – matyt, norėdamas suniekinti autorių, kalbantį apie šventus dalykus. Matai, kalbi apie lietuvių etninę kultūrą, o nelietuviškus žodžius vartoji. Bet pačiam trūksta labai daug ko. Ne gana to, kitas komentatorius džiaugiasi, gerai tu čia pavarei, ir pats apsijuokia, bet, manau, to net nesupranta. Taigi apibendrindama noriu pasakyti, kad svarbiausia matyti esmę, mokėti atskirti grūdus nuo pelų ir gerbti tuos, kurie gal dar ir gali ištraukti mus visus iš pelkės, o nekandžioti virvės, į kurią mus kviečia įsikibti. Po kiekvieno sakinio nuoširdžiai įmetu po šypsenėlę. Tikrai nenoriu nieko įžeisti. Ir gerbiu visus komentatorius jau vien už tai, kad skaito šios svetainės straipsnius.
Be pykčio,pabandykite suskaičiuoti svetimžodžius savo atsiliepime.Ar tikrai jie yra reikalingi?Ar negalima,tai išreikšti Lietuviškai?Ar mintys jau yra nebeLietuviškos?
Ar tikrai smulkmena yra “tarptautiniai” žodžiai?
Jie skirti susikalbėti “tarp tautų”,o kam juos naudoti,jei kalbama čia ir dabar Lietuvos Tautoje Lietuviškai?Kuo daugiau/dažniau juos naudojame,tuo dažniau nebesusikalbame vienas su kitu (Lietuvis su Lietuviu)…
Svetimžodis lieka visad svetimas žodis..
Ar esate iš to pačio “Cirko”,kurio užvadinimas “Diploma”..?
Jei taip,galiu atsakyti “Cirka yra Cirka,a Cirka yra Šeima” 😀
Arba Varnas Varnui akies nekerta 🙂
Tamstai su gramatika nelabai… Ar caps lock striginėja? Bet jei tai darai specialiai, nepatingėk pasikalbėt su medikais.
Amelija važiuojam drauge pas “medikus” pasikalbėti..Jie mums patars,paaiškins,pamokys ir grįšime drauge visko išmokyti 🙂 Tada galėsime ir kitus pamokyti,to mokslo 🙂
Matai, tamsta, esu baigusi klasikinės filologijos studijas, prieš tai – vidurinę mokyklą su sustiprintu lietuvių kalbos dėstymu (dvylika pamokų per savaitę), ketverius metus mokiausi lotynų kalbos, turiu romanų-germanų kalbų dėstytojos diplomą, aišku, skaitau ir rašau rusiškai, angliškai, kalbu ir skaitau lenkiškai. Medikai man nereikalingi – kiekvienas kalbos darkytojas, rašantis didžiąsias raides vidury žodžio arba būdvardžius didžiosiomis, nuoširdžiai kelia įtarimą, kad jis arba darkosi, arba serga disgrafija. Pagalvok, juk priežastys tokios paprastos…
Su savo taisyklėmis nepersi lenk, Amelijau.
Taisyklės kurtos sukurtos ir kuriamos silpniesiems. Stiprieji – patys sau susikuria. Juolab, savam pa saulė vaizdžiui.
Net ir Baudžiamojo kodekso straipsniai?
Su tavo vyr. proku roru atpirkėju ?
ŠIUR, geRAS tamsTOS rAŠYMAs. GAL gaLĖČIAU pasisKOLYTI veržliąRAKTĮ kad GREITAI gaikes maKAULĖJ suŠRIŪBĖnyTAU. Ba mintiju kad nesu krūtas SAN o VABIČAS.