Pirmadienis, 30 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Etninė kultūra

D. Žuromskienė. Atvėrus širdį šerdžiai

Deimantė Žuromskienė, www.alkas.lt
2018-05-09 09:30:25
0
Pixabay.com nuotr.

Pixabay.com nuotr.

Pixabay.com nuotr.
Pixabay.com nuotr.

Čia nemirtingos žvaigždės ir kregždės nemirtingos,
Dangus čia nemirtingas ir ąžuolo šerdis.
Čia savo šviesią galvą guldau vaizduos didinguos,
O tu girdi, kaip plaka aukojama širdis.

Tai Sigito Gedos eilutės iš eilėraščio „Giesmė apie pasaulio medį“, kuriomis poetas tarsi nukelia mus į paslaptingą ir didingą protėvių pasaulį. Nuo seniausių laikų medis buvo ypatingas mūsų kultūroje ir pasaulėžiūroje. Prie medžio prisiliečiam per mitą, tautosaką, poetų, rašytojų tekstus. Poetams medis, gamta – įkvėpimo šaltinis. Senosios kartos žmonių psichologijoje buvo likę nemaža mitologinio gamtos reiškinių suvokimo. Gamta žmogui atrodo gyva, jaučianti kaip žmogus.

Sprendžiant iš giliai įrėžtų pėdsakų lietuvių mitologijoje, pagoniškuose tikėjimuose, tautosakoje, peršasi neginčijama išvada, jog Lietuvos miškai yra žmogaus būtyje turėję didelę reikšmę. Iš vienos pusės žmogus miško baiminosi, jis vengė ir girion toli įžengti. Ilgai dar jo sąmonėje iš girios gilumos pamiškėn galėjo pasirodyti kenkiančios dvasios, laumės, ar piktos raganos. Bet žmogus girią visada ir brangino.

Dideli girių masyvai, kaip nupiešė 19 amžiaus pirmosios pusės lietuvių istorikas S. Daukantas, žmogui teikė visokeriopos naudos. Iš tošių, žievių, šaknų ir vyčių pynėsi ir siuvo namų rakandus: rėčius, sėtuves, pintines, krepšius. Iš liepos lunkų žmonės gaminosi apavą, vijosi virves. Iš beržų ir klevų sulą varvino. Miškas lietuviui buvo reikalingas. Bene plačiausiai žinomas „Būde“ S. Daukanto nupieštas senovės Lietuvos girių romantinis peizažas: „Kas aprašys kalnėnų ir žemaičių senovės girias <…>, kurios be kokių tarpkrūmių vienu lieknu it jūra niūksojo <…>, o tarp jų jau versmėtos kirbos burgėjo, jau ežerai tyvuliavo. <…> Liemeningos eglės, pušys, glėbiais neapkabinamos, per kita kitą į padanges mušės, kurių viršūnių atsivertęs nepriregėsi; pražilę ąžuolai, šimtais metų savo amžių lykuojantys (skaičiuojantys), savo barzdotomis šakomis tarsi viens kito karšatį ramstantys“. Būtent tokios girios buvo mėgstamiausia lietuvių vieta.

Senosios kartos žmonių psichologijoje buvo likę nemaža mitologinio gamtos reiškinių suvokimo. Nenuostabu, jog visą gyvenimą praleidę gamtoje, senoliai tapo tikri gamtos vaikai, linksmi ir nerūpestingi, naiviai tikintys monais, laumėmis ir miškiniais. V. Krėvės „Skerdžiaus“ personažui Lapinui taip ir atrodė, kad visa gamta – dievybė, kad mirties nėra, o yra tik susiliejimas su gamta: „įeini, būdavo, girion, lyg visai kitam pasauly atsiduri, paslaptingame, net kūnas pagaugais nueina: ramu ir gūdu, lyg kažkokiuose užburtuose rūmuose“. Gamta žmogui atrodo gyva, jaučianti kaip žmogus. Taigi V. Krėvė perteikė pirmykštį pasaulio suvokimo vientisumą, kur neskiriama gyva nuo negyva. Anot literatūrologo A. Zalatoriaus, V. Krėvė žavėjosi „iš žilos senovės, iš mitų, magiško tikėjimo išaugusiu pasaulėvaizdžiu“.

Ir šiandien, regis, bežodis ilgesys plevena visoje gamtoje. Jis nebyliai prašo būti atskleistas, išreikštas žmogui įprasta forma. Nesvarbu, obelis, liepa, klevas, kopų eglė ar bevardis kranto medis. Juose visuose dar slypi kažkas bendra ir paslaptinga. Todėl mums jų ir trūksta, todėl jų ir ieškome, kai kažkur giliai giliai kirba tuštumos jausmas. Tokiomis akimirkomis atveriame širdį šerdžiai…

Argi mes visi nepasijuntame geriau, atitrūkę nuo savo kompiuterių, televizorių betoninėse dėžutėse ir asfaltine mirtimi aplietų miesto gatvių? Gamta tėra trumpalaikė akimirka, poilsio sekundėlė. Medis juk skleidžia galias. Atskiros medžių rūšys, kaip ąžuolas, liepa, šermukšnis, eglė, jovaras yra ypatingos galios. Medžių visuma – giria, miškas, gojus pavienių medžių stiprybę kaupia ir jungia į vieną didžią visumą. Todėl žmogus pirmiausia prisiliečia prie medžio. Medis įrėmina žmogaus buvimo pradžią ir pabaigą. Iš jo gaminamas lopšys ir karstas. Šiais simboliais savaip įprasminama žmogaus būtis. Tik medis, mediniai gaminiai žmogų sieja su gamtiškąja tikrove.

Žmogaus ir tautos kančią atsimena medis. Ąžuolas – istorijos liudininkas. Jis daug matęs ir girdėjęs, ištikimai saugantis protėvių atminimą. Jei tik jis prakalbėtų! Bernardas Brazdžionis jautriai kreipiasi į medį: „Ak, kiek kartų, kaip maldoj, šlamėjot, / ašarą ištraukę iš širdies“. Ne veltui tautos atmintis siejama su medžio kantrybe. Tik per Pasaulio medį visata suvokiama kaip nedaloma visuma. „Viršūnėj – žvaigždės, / O ant šakelių / Vaikai ir paukščiai / Giesmeles gieda“, – įspūdingai Leonardo Gutausko vaizduojamas medis eilėraštyje „Tegu išauga šviesiausias medis“ primena Gyvybės medį, kurio viršutinėse šakose paprastai yra saulė, mėnuo ir paukščiai. Šis garsus lietuvių rašytojas ir tapytojas labai domisi lietuvių mitais, tautosaka.

Anot mitologo Norberto Vėliaus, „Šitaip archaiškai suvokta pasaulio struktūra dažniausiai buvo reiškiama Pasaulio medžio įvaizdžiu, kuris itin populiarus lietuvių verpsčių, kraitinių skrynių puošyboje, įvairiausių žanrų tautosakos kūriniuose (mįslėse, dainose, oracijose, pasakose, užkalbėjimuose). <…> Trinaris pasaulio modelis tam tikru mastu reiškė ir mūsų protėvių požiūrį į gyvenimą bei mirtį. Mirtis ir gyvenimas buvo įsivaizduojami kaip nepertraukiamos pasaulio raidos grandys“.

Justino Marcinkevičiaus eilėraštyje „Ne žemę po liepa radau“ akcentuojama liepa – baltų pasaulėjautoje likimo deivės Laimos medis. Eilėraštyje ryški liepos ir motinos paralelė: liepa – gyvybės reiškėja, motina – gyvybės dalintoja. Šis eilėraštis tarsi dangaus ir žemės sąjunga, tarp kurių yra žmogus ir gyvenimas. Medis – tarpininkas. Bet medis ne tik daug matęs, bet ir nemažai iškentęs. Žinoma, jog, pradėjus kirsti šventąsias lietuvių girias, miško dievybė Medeinė ilgai dar apsiverkusi sakydavo: „Lietuva yra miškuose! Kirskit miškus; iškirsite miškus – nebus Lietuvos. Kirskit! Kirskit!..“

Skaudu ir liūdna darosi prisiminus V. Krėvės veikėjo Lapino sielvartą: „Žmogau, žmogau, ir širdies tu neturi <…> kad tokį medį sunaikei. <…> Jau kai žmonės tokių medžių kaip liepa nesigaili, tai jie ir nieko negaili. E, mirti geriau, negu tokiais laikais gyvenus!“. Netekęs medžio, Lapinas praranda ir gyvybines jėgas. Jo požiūris į medį, aplinkinį pasaulį, šių dienų jaunimui graži pamoka. Juk ne kiekvienas žmogus taip giliai myli gamtą, taip išgyvena dėl jos.

Visgi ką jaučia 21 amžiaus žmogus žiūrėdamas į kertamus miškus? Argi jau seniai susitaikėme su „naujais laikais“? „Dabar, kai į savo miškus, o ir visą gamtą žiūrime materialistiniu žvilgsniu, kai medžiai jau siejasi tik su kubiniais metrais medienos skirtos lentoms arba rąstams, kai iš jų pasitraukė protėviai ir dievai bei visas šventumas – kas besujungs mus vienus su kitais, kas teiks galių? <…> Medžiai nemoka išrauti šaknų ir bėgti ten kur geriau. Tvirtai suleidę šaknis į protėvių žemę jie nebyliai primena kur yra tikrasis pasaulio centras laukdami mūsų pastangų bei atsakomybės, kad vėl per savo šaknis ir šakas galėtų apreikšti dievų ir protėvių kalbą“, – su nerimu klausia ir kartu ieško atsakymo etnoastronomas Jonas Vaiškūnas.

Senolių ir tankių girių jau nebėra. Bet ir šiandien gyva jų dvasia. Žmogaus širdy ir medžio šerdy įrašyta praeitis. J. Degutytės tekste dar gyva viltis: „Ąžuolai ąžuolai – ar atkelsit vartus / Man į savo pasaulį, žaliaskliautį ir gyvą?“.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. D. Žuromskienė. Gyvas tarpininkas tarp žmogaus ir dangaus
  2. D. Žuromskienė. Prakalbinus akmenį
  3. D. Žuromskienė. Dieną ir sėkmę matuosime gaidžio žingsniu
  4. D. Žuromskienė. Kūrybos ir saulės glėbyje
  5. J. Vaiškūnas. Medžiai mus vienija (audio)
  6. A. Patackas. Giria – mūsų protėvynė
  7. J. Vaiškūnas. Velykos: metas pasitelkti savo papročių dvasinę galią
  8. J. Vaiškūnas. Ar dar žydi paparčiai?
  9. D. Razauskas: Didžiausias Lietuvos priešas – vidinė išdavystė (video)
  10. G. Karosas. Ąžuolų Lietuva
  11. Kerta mūsų miškus. O mes tylime? (nuotraukos)
  12. A. Karalius. Ąžuolyno rododendrizacija: Kauno istorinį parką neatpažįstamai pertvarkys
  13. V.V.Landsbergis. Girių žmonės
  14. K. Tamašauskaitė. Po manęs – nors ir tvanas?
  15. „Sengirės” kūrybinė grupė pusę uždirbtų pinigų dovanos filmo veikėjamas (video)

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Seimas
Lietuvoje

Seimas baigė pavasario sesiją, skaičiuoja darbus

2025 06 30
Gintautas Paluckas
Lietuvoje

TS-LKD ir liberalai: G. Paluckas diskredituoja Ministro Pirmininko pareigas

2025 06 30
Vandens gręžinys
Lietuvoje

Pratęstas terminas užregistruoti nelegalius vandens gręžinius

2025 06 30
Pinigai
Lietuvoje

Pensijų anuitetų išmokas gauna 5 tūkst. gyventojų

2025 06 30
Europos Sąjunga | 123RF.com nuotr.
Lietuvoje

Lietuva ruošiasi pirmininkavimui ES Tarybai

2025 06 30
Seimas
Lietuvoje

Seimas patikslino Laisvės gynėjo sąvoką

2025 06 30
Vytautas Didysis
Kultūra

2030-ieji paskelbti Vytauto Didžiojo metais

2025 06 30
Lukas Savickas ir Marija Jakubauskienė | alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.
Lietuvoje

Priimti Akcinių bendrovių įstatymo pakeitimai

2025 06 30

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Rimgaudas apie 2030-ieji paskelbti Vytauto Didžiojo metais
  • Rimvydas apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • P.Skutas apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • Jonas apie I. Vėgėlė. Apie Šakalienę, milijardus, propagandos agentus ir kitus laurinavičius

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Seimas baigė pavasario sesiją, skaičiuoja darbus
  • TS-LKD ir liberalai: G. Paluckas diskredituoja Ministro Pirmininko pareigas
  • Pratęstas terminas užregistruoti nelegalius vandens gręžinius
  • Pensijų anuitetų išmokas gauna 5 tūkst. gyventojų

Kiti Straipsniai

Geriau a girl

D. Kuolys. Depersonalizacija, arba Встретимся у Матушки

2025 06 10
Baidarės | pixabay.com nuotr.

Kodėl sportas lauke yra toks naudingas sveikatai?

2025 06 09
Visuomenininkai ragina pasirašyti už NT mokesčio įstatymo pataisas, kad gyventojų būstai būtų neapmokestinami

Visuomenininkai ragina pasirašyti už NT mokesčio įstatymo pataisas, kad gyventojų būstai būtų neapmokestinami

2025 06 08
Homoseksualizacija | Alkas.lt koliažas

J. Vaiškūnas. R. Jankūnas: Kas kalba Lietuvos vardu?

2025 06 02
Namas

Būstas regionuose: ieškoma ramybės, saugumo ir gamtos

2025 05 31
Zigmas Vaišvila | alkas.lt koliažas

Z. Vaišvila. VRK sprendimas atsisakyti registruoti referendumą ginantį piliečių nekilnojamąjį turtą apskųstas teismui

2025 05 29
Medinis namas

Jei medienoje apsigyveno kenkėjai

2025 05 25
Šikšnosparnis europinis plačiaausis

Pamatę saugomą rūšį, praneškite apie tai – padėsite ją išsaugoti

2025 05 25
Plyni kirtimai

Aplinkos ministerija Vyriausybei pateikė Miškų įstatymo pakeitimus

2025 05 24
Tarptautinė biologinės įvairovės diena

Tarptautinę biologinės įvairovės dieną – dėmesys darniam vystymuisi

2025 05 22

Skaitytojų nuomonės:

  • Rimgaudas apie 2030-ieji paskelbti Vytauto Didžiojo metais
  • Rimvydas apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • P.Skutas apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • Jonas apie I. Vėgėlė. Apie Šakalienę, milijardus, propagandos agentus ir kitus laurinavičius
  • Kaprizo netenkino... :( apie R. Vanagas. O gaidau, ar kalba – jau tik šaukštas?
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
wildlifeanimalz.blogspot.com nuotr.

Laukiniai gyvūnai negali būti imami iš gamtos

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai