A. Bumblauskas: Pramiegojom savo istoriją, kurios turėtų prireikti (9)

Alfredas Bumblauskas | E. Kurausko nuotr.

Alfredas Bumblauskas | E. Kurausko nuotr.

Anot Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto profesoriaus Alfredo Bumblausko, nors Lietuvos istorija laikoma vienu mūsų tapatybės pagrindų, tačiau visą laiką gyvenome su pramiegotos Lietuvos istorijos idėja. Ne veltui Maironis yra pasakęs, kad po Vytauto mirties – penki amžiai nakties be aušros.

Tokiomis įžvalgomis dalijosi vienas įtakingiausių istorikų paskaitoje „Pramiegota Lietuvos istorija“, skaitytoje vasario 2–4 d. vykstančioje tarptautinėje mokymosi, žinių ir karjeros planavimo parodoje „Studijos“.

„Kodėl užmigome? Dėl to, kad mūsų tėvynės patriarchai Simonas Daukantas, Jonas Basanavičius ir Maironis taip norėjo. Jie sukūrė „užmigimo–atbudimo“ koncepciją, kuria siekta atsiriboti nuo lenkiškos kultūros. Iš to išeina, kad ir Vilniaus mums nereikia. Juozas Tumas-Vaižgantas jį net pavadinęs tautos gangrena. Taigi pramiegojom savo istoriją, kurios turėtų prireikti, nes be jos negalime adekvačiai ugdytis europietiškos ir kartu pilietinės tapatybės“, – samprotavo VU istorikas.

Jo teigimu, Lenkija kartu su Lietuva XVII–XVIII a. Europai davė penkis dalykus: duoną, demokratiją, religinę toleranciją, baroką ir Konstituciją.

Minėtu laikotarpiu Vakaruose prasidėjo modernizacija. Nepaprastai spėriai augo miestai, Europos sostinės iš Italijos persikėlė prie Lamanšo sąsiaurio. Europos sostine tapo Amsterdamas. Javus jam tiekė ne tik Lenkija, bet ir Lietuva. „Tuo metu be Amsterdamo daiktų būtume nenumirę, bet jie be mūsų duonos – neaišku. Duona kartais tampa labai svarbiu dalyku“, – išvedžiojo profesorius.

Komentuodamas bajorišką demokratiją, jis pabrėžė, kad didikai paprastai kuria arba oligarchinę, arba aristokratinę santvarką: „Pamažu bajoriškoji demokratija su antruoju Lietuvos Statutu per pavietus ir jų seimelius apėmė visą Lietuvą. Tai reiškia, kad į Seimą patekdavo po du deputatus nuo pavieto. Rusija tokią sistemą turi nuo 1905 m., taigi šią valstybę aplenkėm 250 metų“.

A. Bumblauskas atkreipė dėmesį, kad Vilniuje susidūrė dvi europietiškos civilizacijos –  lotynų ir rusėnų. Dėl to čia įsišaknijo dvi kultūros. Jos lėmė devynių konfesijų (graikų, katalikų, unitų, liuteronų, kalvinistų, arijonų, žydų, karaimų ir totorių) atsiradimą tiek Vilniuje, tiek likusioje Lietuvos dalyje. Tai, istoriko manymu, yra fenomenas, kuriuo pasigirti negali nė viena Europos sostinė.

Nors keramika, anot A. Bublausko, į Lietuvą pavėlavo 3000 metų, plūgas – 800 metų, o krikščionybė – 400 metų, to nepasakytum apie baroko suklestėjimą Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje. „Jėzaus bažnyčia Romoje pastatyta 1584 m., tie patys Radvilų pasamdyti meistrai Nesvyžiuje Jėzuitų bažnyčią pastatė 1586 m. Pagaliau pasivijome pasaulį. Baroko architektūra užpildė visą LDK, o žymiausias jo architektas buvo Jonas Kristupas Glaubicas. Nors buvo liuteronas, tačiau kūrė katalikams, stačiatikiams, graikams katalikams, žydams“, – dėstė VU istorikas.

Jo žodžiais, Abiejų Tautų Respublikos (ATR) 1791 m. gegužės 3-iosios Konstitucija yra „miego, pavirtusio koma, pavyzdys“. Jis, pasak A. Bumblausko, išryškėjo ir dabartiniame Seime. „Daugiausia kartų yra keistas Atmintinų dienų įstatymas – net 800. Kai reikėjo įpaveldinti gegužės 3 d., jei neklystu, šis procesas atidėtas aštuonis kartus. Gegužės 3 d. yra Lenkijos ir Lietuvos aukso medalis Europos čempionate (finale aplenkėm prancūzus) ir sidabro medalis pasaulio čempionate (gavom „į kaulus“ tik nuo amerikiečių) pagal rašytinės konstitucijos sukūrimo laiką. Atrodo, reikėtų šią datą kaip nors pagerbti, tačiau tai iki šiol nepadaryta…“ – apgailestavo A. Bumblauskas.

Tačiau 1792 m. liepos 23 d. ATR vadovas Stanislovas Augustas Poniatovskis atsimetė nuo šios Konstitucijos. Todėl 1794 m. Tado Kosčiuškos vadovaujamą sukilimą galima vadinti sukilimu už Gegužės 3-iosios Konstituciją. Taigi 1792 m. liepos 23 d. A. Bumblauskas pavadino 1940 m. birželio 15 d. repeticija…

Kategorijos: Istorija, Kultūra, Visi įrašai | Žymos: , , , , , , , , , .

9 komentarai

  1. Kaunietis:

    Apie Bumblauską arba gerai, arba nieko… Tai aš verčiau patylėsiu…

  2. Bartas:

    Aš su Bumbliausku nesutinku. Lai jis kalba, kad mes, Lietuviai, atsilikėliai. Tai jo reikalas ir pasididžiavimas smergti , pilant purvą ant savo prigimties.
    Įsivaizduokit, keramika į Lietuvą pavėlavo 3000m.(kam mums ta plyta, pas mus miško į valias. Čia ne Ispanija) Plūgas 800m. ( o iki to laiko mitome šaknimis ir grybais , tik garukas gali taip sušnekėti) O katolikai atėjo tik prieš 400m . Vajė. Kokia nelaimė, nes po to atsirado gegužės 3 d. “konstitucija”,kurioje Lietuvai vietos neliko.
    Mums su lenkais, rusėnais ne pakeliui. Viskas.Ar supratai” Propesoriau”.

  3. S:

    Mums nereikia nei lenkiškos istorijos, nei “europietiškos ir kartu pilietinės tapatybės“. Mums reikia lietuviškos tapatybės. Bumblausko istoriniai iškraipymai niekam tikę.

    • Juozas P.:

      Kokia nesąmonė- ”mums nereikia”- visomis prasmėmis, nesąmonė. Tik runkeliai taip gali mąstyti, jei sugeba. Reikia:
      – vien dėl atsparos Rusijai, nors ne tai svarbiausia.
      – dėl ES griūvančios, ji priversta bus keistis, didžiosios sesės- jokių abejonių- bandys gelbėtis sąskaiton tokių mažų, kaip Lietuva, tiesiog akivaizdu – kas geriau Lenkija draugas ar priešas…
      – Lukašenka ne amžinas. Jį pakeis baltarusių nacionalistai. Ar Tamsta esi girdėjęs tokius gūdų litvinus????/

  4. Taip:

    Kas nutiko ,,Alkui”,kad skleidžia A.Bumblausko istorinių įvykių prasimanymus.Šis istorikas-tipiškas polonocentristinės istorinės atminties skleidėjas.Deja.

  5. jonas:

    Is dvieju blogybiu geriausia pasirinkti mazesne:Lenkija neturi |Sibiro.

  6. Kazys:

    Javus tieke Amstredamui,o lietuvis baudziauninkas valge beraline duona(duona iskepta su pelais).Be to dailesnes baudziauninkes buvo lytiskai isnaudojamos.buvvo atveju kai baudziauninkes buvo verciamos zindyti ponu sunycius.O kas del tos lenkiskos konstitucijos tai ir Lietuvos vardo ten nera.

  7. Be vardo:

    Sumautas šliactų palikuoni, tu nutilsi vieną sykį ar ne su savo sup…prolenkiška idėja, kur buvęs kur nebuvęs , ne jis vis tiek su savo šiziška vizija atkurti ATR, o tokį žmogelį jau reiktų izoliuoti.Atsisėda vat blecha kažkoks pseudoistorinis klounas aukštojoj mokykloj, ir daro ką tik nori, daužydamas jaunų žmonių likimus, kad tik jo sumauta Lietuva (kurios jis neįsivaizduoja be Lenkijos, kaip ir jo protėviai prieš šimtą metų -niekad, niekados.) klestėtų senų brandžių asilų, kuriuos jau galima laikyti žmonėmis. valdoma.Tavo pilstymas iš kiauro jau nusibodo juodai, nes tu žmogeli taip nieko naujo neišrandi, tik pastoviai aukštinti ATR, o šiuo atveju jos lobius -bajorų demokratiją su aukso laisve, kuri iki Čičinsko išgarsėjimo buvo penkiolika kartų mažiau reali negu Graikijos ar Romos, todėl niekas tokios 1789 metais net nežinojo, iš esmės bajorų konstituciją, kurios prancūzai už poros metų taip pat nežinojo, Vilniaus baroko savitą stilių, religinę toleranciją, kuri, kažkaip keistai ir liūdnai nesuprantamai XVIII a. pasikeitė į kitą pusę, nors visoj Europoj ji pagaliau ėmė atsirasti (neprisimenu ar apostato sudeginimas 1745 m. Rotušės aikštėje yra to dalis ar ne, bet tiek to), ir pagaliau lietuvišką duoną, kuri pažymėta Lenkijos apkrikštytų pagonių banderole pagaliau buvo praleista pro Europos ,,muitines”.Pirmyn mėšlini seniai.Žeminkit net trisdešimtmečius, popinkit savo spoguotus liesus kvailus vaikus ir kurkit gražią Lietuvą, kurioj kiekvienam savo jauki vieta kuriant jaukią modernią visuomenę, kurios jau trisdešimt metų nesugebat sukurti, ką pilnai patvirtina kalbos apie ,,tijūno bizūną”. Ir toliau valdo naujoji aristokratija su kaip visada iš praturtėjusių chlopų kilusiais ūkvedžiais.Profesoriams turėtų patikti.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Taip pat skaitykite: