Jau greitai sukaks metai, kai baigiantis paskutiniam 2012 m. vasaros mėnesiui Užsienio reikalų ministerijoje su didžiule pompa buvo pristatyta jos užsakymu Alfonso Eidinto, Alfredo Bumblausko, Antano Kulakausko ir Mindaugo Tamošaičio parašyta „Lietuvos istorija“.
Knyga vėliau išversta į šešias didžiąsias užsienio kalbas.
Matyt, įžvelgdami šių istorikų dvasinių nuostatų artumą liūdnai pagarsėjusiems prieškario veikėjams, internautai netruko knygos autorius pavadinti „keturiais komunarais“. O pačios nedideliu tiražu lietuviškai išleistos knygos nė su žiburiu negalėjai rasti jau pirmąją platinimo savaitę, nepasirodė ji ir vėliau. Tad praėjus metams visiškai natūraliai iškyla labai paprastas klausimas: kodėl nebuvo tiražuotas tokio populiarumo susilaukęs bestseleris? Kodėl per metus nepasirodė jokia knygos recenzija? Kodėl nepatenkintas skaitytojų smalsumas?
Turiu vilties, kad taip vis dėlto įvyko dėl tiesiog apgailėtinai menkos šios knygos dvasinės tesitūros ir turinio, kurį drąsiai priskirčiau istorijos perrašinėjimo žanrui. To, ko savo laiku nepadarė Lietuvos okupantai ir priešai, atliksime mes – istorijos perrašinėtojai! Tad ačiū Dievui, jei kažkas, nuo ko priklauso šios visą mūsų visuomenę paliečiančios knygos sklaida, galimai laiku atsikvošėjo.
Aišku, būtų buvę geriausia, jei šiuos mano pasamprotavimus apie aptariamą „bestselerį“ galėtumėte skaityti jau perskaitę pačią knygą. Bet patikėkite, tikrai nieko nepraradote jos neskaitę. Priešingai – likote išvengę rafinuotai iškraipytos tiesos, nepagarbos Lietuvai ir kažkokio sunkiai nusakomo šleikštulio…
Jau knygos anotacijoje atsivėdėjus giriamasi: „Tai pirmas bandymas nuo 1990 m. aprėpti visą Lietuvos valstybės istoriją nuo senovės iki 2004 m. atsakingu ir taupiu žvilgsniu.“ Pretenzinga netiesa. Juk senokai išleista Broniaus Makausko „Lietuvos istorija“. Nesidomi, neskaitė? Žinant kai kurių šios ketveriukės istorikų pomėgį nesilankyti archyvuose ir neskaityti šaltinių, tai visai tikėtina. O gal dėl to, kad autorius – Lenkijos lietuvis ir jo knyga skirta mokykloms, reikia ją ignoruoti? O gal ji nutylima todėl, kad ją skaitydamas jauti, jog ją rašė tikras lietuvis (kalbos ir interpretacijų prasmėmis).
Kita, kas skaitant „Lietuvos istoriją“ iš karto krinta į akis, tai beprasmiškas plepėjimas, dažni pasikartojimai, pigūs juokeliai. Galima sakyti, tarytum vandenėlyje plaukioja įmesti padriki faktai, nepatikimos interpretacijos. Ko norėti, kai vienas knygos autorių ne pirmi metai pluša televizijoje mokydamas vadinamuosius lyderius tokių svarbių dalykų, kaip antai: kokia žodžio „bikini“ kilmė, įminti mįsles apie svogūną, 4 kortų karalius ir pan. Kitas autorius daugybę metų ambasadoriauja, trečias istoriją iškeitė į politologiją. Matant tokią iškilią reprezentaciją, visuomenei negali nerūpėti, ar buvo skelbtas konkursas šiam valstybei svarbiam darbui atlikti? Ir kaip galėjo šį konkursą laimėti būtent šie, dažnai nevienareikšmiškai vertinami autoriai, prie kurių pavardžių taip sunkiai šliejasi žodis „mokslininkas“? Kas gi juos subūrė į vieną komandą? Gal honorarai?
Tikriausiai, siekiant knygai dirbtinai suteikti solidumo ir apsisaugoti nuo galimos kritikos, prikaišiota saugiklių – įrašyta redakcinė kolegija, konsultantai. Įdomu, ką knygos autoriams galėjo patarti redakcinės kolegijos nariai politologai, tegul ir žinomi. Įdomu, kad knygos potituliniame lape kolegijos sudėtis viena, o redaktoriaus skiltyje ji papildyta Jauniumi Petraičiu. Ką gi autoriui, rašiusiam LDK istoriją, galėjo patarti recenzentai, kurie nėra tos srities specialistai?
Skaitome toliau. Vėl nepalieka mintis, kad skaitytojai turėtų būti tiesiog dėkingi knygos autoriams už tokias „naujoves“: „Lietuva – vidurio Europos dalis“, jos geografinės koordinatės – „Lietuva yra kryžkelėje tarp Vakarų ir Rytų Europos“, jau XIII a. egzistavusius rusus, o ne rusėnus. Šypseną sukelia teiginys, kad LDK „Europos ir pasaulio civilizacijai XVII–XVIII a. davė labai reikšmingus fenomenus, kurių trumpa formulė būtų tokia – duona“. Vakariečiai turės skanaus juoko. Juk visuotinai žinoma, kad Vakarams svarbesnis buvo ąžuolų rąstų, kanapių, dervos importas iš LDK ir Lenkijos. Šias prekes iš Lietuvos A.Bumblauskas „gabena“ per Gdansko uostą. Iki šiol kiti istorikai buvo mane įtikinę, kad gabenta iš Karaliaučiaus, Rygos.
Manding užsienio tautų skaitytojams bus „svarbu“ sužinoti A.Bumblausko ištarmę, kad „Rusija sugebėjo pasisavinti tokius iš LDK erdvių kilusius fenomenus kaip pirtį ir „horilką“ arba „vodką“. Nusišnekėjimas palydimas šio istoriko apgailestavimu: „šis klausimas dar per mažai tirtas.“ Galėtų imtis pats. Prie šio „reikalingo“ klausimo grįžteli ir p. 40: „Intriguojantis klausimas – kur Rytų Europoje atsirado javų degtinė.“ Šiuo atveju, atrodo, tinka patarlės žodžiai, jog kas rūpi, tas ant liežuvio tupi.
Ir jau tikra aiškiaregyste atsiduoda A.Bumblausko tvirtinimas, kad svarbiausias Mindaugo krikštijimo tikslas buvo karūna. Gal, beieškodamas „horilkos“, kalbėjosi su karaliaus dvasia?
Neapsieidamas be sau būdingo tyčiojimosi iš genialaus Vytauto plano užpulti Ordiną jo valdose, A.Bumblauskas sugalvojo šį planą pavadinti įžūliu ir netikėtu. O iš karto po to skubiai nusišnekama, kad strateginio plano tikslas buvo „susidurti su visomis Ordino pajėgomis“. Norom ar nenorom peršama mintis, kad didis karvedys Vytautas būtų laikomas kvailiu. Kur istorijoje rasi kariuomenės vadą, siekusį susikauti su visomis priešo jėgomis? Bus pamiršęs, kad keliais sakiniais aukščiau rašė, jog Vytautas buvo įsakęs žemaičiams puldinėti Ordino pilis ir taip suklaidinti vokiečius dėl LDK kariuomenės puolimo krypties, išsklaidyti jų jėgas. Šiuos klaidinančius lietuvių manevrus A.Bumblauskas teikėsi pavadinti apgaule.
Beje, priešo suklaidinimas visuotinai laikomas kitos pusės išmintingumo požymiu. Pagal A.Bumblauską (ir ne tik jį), Jogaila delsė pradėti mūšį, išklausė kelias mišias, todėl kovą pirma pradėjo LDK kariuomenė. Prieš ją Ordinas metė rinktines jėgas. Lietuviai šios lavinos puolimą atlaikę valandą, o po to ėmę trauktis. Esą Vytauto kariai apgaulingą manevrą bėgti galėję panaudoti tik lenkams pradėjus puolimą.
Taip autorius, beje, Lenkijos ordino kavalierius, skuba aukštinti Lenkijos kariuomenės nuopelnus. Tarytum ir vėl būtų neskaitęs pasaulinę šlovę pelniusio švedų istoriko Sveno Ekdahlio, kruopščiai ištyrinėjusio Ordino archyvus, padarytos nepaneigiamos išvados, kad lietuvių atsitraukimo manevras buvo lemiamas Žalgirio pergalės veiksnys. To neneigia ir prof. Edvardas Gudavičius, kurio mokiniu A.Bumblauskas save tituluoja. Autoriui nekyla klausimas – ar Lenkijos kariuomenės delsimą pradėti kautynes lėmė vien Jogailos didelis pamaldumas ir neryžtingumas. O gal tai buvo slaptas Lenkijos planas, nesąžiningas tikslas, kad kuo labiau nukraujuotų LDK kariuomenė ir nusilptų mūsų valstybė. Šį planą galėjo į Jogailos ausį įšnibždėti lenkų dignitoriai.
Toje pačioje lenkofiliškoje tonacijoje skamba ir A.Bumblausko mintis, kad Vytautas troško lemiamo mūšio, o Jogaila laukė Ordino pasiūlymo derėtis. Esą Lietuvai gyvybinis reikalas buvo sutriuškinti Ordiną, nes be Lenkijos ji šito pasiekti negalėjusi. Lyg Lenkijai Ordinas nebūtų kėlęs mirtinos grėsmės, ir ar būtų ji įveikusi Ordiną be Lietuvos?! Ir kodėl A.Bumblauskas nebetiki savo mokytojo E. Gudavičiaus pateiktais skaičiais, kad Žalgirio mūšyje Lietuva ir Lenkija iš viso turėjo 18–20 tūkst. karių, o didina šį skaičių iki 20–25 tūkst.?
Ačiū A.Bumblauskui, kad nekvestionuoja nors to, kad Žalgirio mūšis buvo vienas didžiausių Viduramžiais. Taip mes save įtikinėjame. Deja, užsieniečių leidiniuose apie didžiuosius Viduramžių mūšius Žalgiris dažnai net nepaminimas, nors juose rasi tekstus net apie kažkokių tiltų užėmimą. Ką gi, matyt ten irgi netrūksta savų neparankios istorijos perrašinėtojų ir nutylėtojų.
Skaitome toliau. Tiesiog negalima neužkliūti už dar vienos akį rėžiančios A.Bumblausko ištarmės, kad „visa Vytauto politika buvo orientuota į bažnytinę politiką ir Lietuvos konversiją.“ Belieka gūžčioti pečiais. Ir beversdami puslapius neprašokime pro „novaciją“ – luominės monarchinės santvarkos atmainą – anarchiją (p. 63).
Taip pat A.Bumblausko pamokyti ir jo liepiami nuo XVI a. vidurio Lietuvoje įsigalėjusią santvarką, ūkį vadinkime barokiniu (p. 69).
Visiems yra giliai įstrigę, kad A.Bumblauskas nepraleisdavo progos arogantiškai šaipytis iš visų istorikų, teigusių, kad LDK driekėsi iki Juodosios jūros. Esą jos pasiekti buvo neįmanoma, nes arkliai, negalėdami gerti sūraus jūros vandens, būtų nugaišę. Nesenos ekspedicijos žemaitukais iki Odesos metu arkliai noriai gėrė šios jūros lagūnos vandenį ir nužvengė šį istoriko argumentą. Gal teko girdėti, kad pripažino šią savo klaidą? Sugėdintas tyli.
Ko vertas jo teiginys, jog lietuviškos raštijos tradicija buvusi kuriama emigracijoje – Prūsijoje. Iš tolesnio knygos teksto galima suprasti, kad šios tradicijos tęsėjas buvo ir Mikalojus Daukša, nors jis gyveno Vilniuje, 1595 m. jame lietuviškai išleidęs „Katekizmą“.
Istorinių įvykių manipuliatorius be jokios sąžinės graužaties ir vėl sąmoningai nutyli 1655 m. Rusijos invaziją į LDK, žiaurias civilių gyventojų skerdynes, visų tautybių Vilniaus gyventojų išžudymą, miesto apiplėšimą ir sudeginimą, ūkio naikinimą, masinius gyventojų, pirmiausia amatininkų, trėmimus. Juk būtent šio antpuolio metu rusų kariaunos buvo sugriauti mūsų šiandien taip sunkai atstatomi Valdovų rūmai, o valstybė ne vienam šimtmečiui parklupdyta ant kelių. Galimas daiktas, kad taip norima iš Lenkijos gautų apdovanojimų kolekciją papildyti ir Rusijos ordinais. Pagal sovietinę tradiciją, XVIII a. viduryje Lietuvą puola ir naikina tik švedai, o ne kartu su rusais. Knygoje Povilo Ksavero Bžostovskio eksperimentams savo dvare („Paulovo respublikoje“) skirta tiek pat teksto, kiek Antano Tyzenhauzo pažangių reformų, pramoninimo planams.
Kaip A.Bumblauskui įprasta, be visų jau minėtų antilietuviškų pasažų, ir šioje knygoje vaikomasi efektingų sensacijų. Pvz., į ją perkelta ankstesnė pasaka apie Gediminaičių kraujo lašą Vakarų Europos monarchų kraujyje.
Na, pagaliau su palengvėjimu pranešu, kad A. Bumblausko skyrius jau baigėsi, tad galime ramiai atsipūsti ir nebebijoti, kokia istorijos grimasa mūsų laukia kitame puslapyje
Toliau su viltimi verčiame A.Kulakausko rašytą skyrių. Deja, deja… Jį perskaitę, turėtume atsisakyti knygnešystės, knygnešių terminų, liautis didžiavęsi šiuo pasipriešinimo rusinimui būdu. Mat jis lietuviškų knygų gabenimą iš Prūsijos nė nemirktelėjęs teikėsi pavadinti kontrabanda. Tuo išsityčiota iš pasišventėlių knygnešių, vyskupo Motiejaus Valančiaus ir kitų veiklos. Pagal šį bendraautorių carų despotiškas režimas tebuvo tik autokratija, o po LDK žemių užgrobimo 1795 m. „valstiečių padėties iš esmės nepakeitė“ (p. 101). Tarsi nežinotų, kad tuomet pagausėjo lažo dienų, padidėjo mokesčiai, Rusijos bajorų pavyzdžiu sekant plito baudžiauninkų pardavinėjimas, lošimas iš jų kortomis, buvo išskiriamos šeimos, plito fizinės bausmės.
Nieko įsimintinesnio nepasakyta ir apie 1830–1831 m. bei 1863–1864 m. anticarinius sukilimus, nenurodyti jų skirtumai. Matomos aiškios pastangos švelninti Rusijos valdžios politikos posukiliminiais metais vertinimą. Net nutylėtas 1863–1864 m. sukilimo dalyvių korimas, šaudymas. Nebeliko ir Michailo Muravjovo pravardžiavimo daug pasakančiu žodžiu „Korikas“. Siaurai išdėstyta rusinimo politika, nes plačiau rašoma tik apie nulietuvinimą per mokyklas, spaudos draudimą, Bažnyčios varžymus. O kur Lietuvos žemėvaldos rusinimas, dvarų žlugdymas, dešimtmečiais iš dvarų savininkų lupta kontribucija, pardavinėjimas valstiečiams prasčiausios žemės! Kas tai – neišmanymas ar sąmoninga nuostata reabilituoti carų politiką Lietuvoje?!
Bus tęsinys.
Ar tik R.Vaičiulis irgi ne iš tų pačių eldėkų bus kilęs? Ar bent jų mokytiniu buvęs? Žodynas ir supratimas – tas pats.
importas iš LDK ir Lenkijos
Lenkijos kariuomenės … LDK kariuomenė
LDK driekėsi iki Juodosios jūros
Rusijos invaziją į LDK
LDK žemių užgrobimo 1795 m.
O kur Lietuva, Vaičiuli?
Neturi prie ko prikibti, neprieteliau? 😉
dar straipsnio neskaiciau, bet tikiuosi kad pasvinkusius istorikus tuos dar supurtys PERKUNAS! o perskates parasysiu nuomone. Kaip apipjaustytas neturi ira (dvasinio suvokimo) , taip ir tie tiki ka raso bet nesupranta kodel smirda prakaitas juju nezmoniskai.
o ar galima iškelti baužiamąją bylą už sąmonigą Lietuvos istorijos klastojimą, valstybės menkinimą, ar galima šitą veikalą įvertinti kaip antilietuvišką veiklą ir bent jau pašalinti kai kuriuos veikėjus iš ekranų…
Jeigu galima būtų kelti tai tik civilinę bylą ir ne knygos autoriams, o Užsienio reikalų ministerijai, kuri yra knygos užsakovė, taigi atsakinga už jos turinį, spausdinimą ir platinimą. Tačiau tai negalėtų būti viešųjų interesų gynimas, nes ginti viešuosius interesus gali tik prokuroras.
Beje, dėl atsakomybės už turinį gali būti kartu su Ministerija atsakingi ir autoriai, žiūrint, kas dėl turinio parašyta su jais sudarytoje sutartyje.
Imkitės – laiko turite, advokatą susirasite.
Gintautei.. taip galima, bet kas tada treniruos SARMATUS ar jie turi savy stiprybes, ju valia? Turi buti isrinkta tauta, isrinkti istorikai, politikai besarmaciu isrinkti kad ratas suktusi ir VERTI i viena puse, lavonai akademinio lygio sitie i kita.. kitaip ir buti negali, ne jau ant sofos musu kartai skirta praguleti, o po mirties medalis. Straipsnio dar neskaiciau.
Jei rasyti apie tuos siuksles, reikia ir kitas mineti valdzios institucijas. . mokslu akademija su prezidantura seimais ir armijom ja ginancia, plius pedofilai is baznycios.. kas mums lieka? Tik dvasia, bet ji viena galingesne uz tuos sliuzus visus rankom susikabinusius….. lauksim tesinio
Turbūt tie istorikai nerašo ir apie vyskupą Masalskį, kuris Apšvietos manifestu ir reikalavimais siekti lietuvių kalbos tvirtinimo, žemės ūkio ir prekybos išvystymo, drausti žydams karčemose supirkinėti už degtinę valstiečių žemes ir to, jog už siekį apsaugoti Lietuvą nuo avantiūrizmo buvo Kosciuškos pakartas.
Manau, “istorijos perrašinėtojų” vardo “keturių komunarų” komanda net nenusipelno: jų darbas – chaltūra ir tiek. Prie teksto dirbo nebent Eidintas. Kulakauskas su Tamošaičiu tiesiog sumetė kažką iš bėdos kaip studentai paskutinę naktį arba tie, kurie referatus perka firmose. O Bumblauskas, aišku, rašė pats (rezultato neverta net komentuoti). Apskritai, iš Bumblausko istorikas, kaip iš Nerono dainininkas – abiem atvejais galima pasakyti “koks talentas žūva”, ir abiem atvejais galima pagailėti, kad tas “talentas”, užuot ėjęs į sceną, liejasi visai kitose sferose (kurios nuo to tik kenčia). Visgi nepraraskime vilties, kad Bumblauskas galų gale persikraustys į TV ir paliks istoriją ramybėje.
Tų „keturių komunarų” mokinys T. Baranauskas irgi mėgaujasi vienuolišku pramanu apie Šeimininkėlių piliakalnį ir trina Vilniaus praeitį iš Lietuvos karalystės laikmečio.
tarpusavy jie pasukalba ir nesupranta kodel nesant dokumentu svaiscioja Lietuviai apie galybe savo… o todel kad URM ( uzsienio reikalu) remia po save kas palieka tik dideles skyles (gamtos nubausti) , teigiant kad subiniuku tolerancija,brandumas tautos.. tai va klaunai, niekada nei vienas nubaustasis nedalyvauja taryboje vilku(zmoniu ) , nesprendzia ir niekam neidomu ka masto nubaustasis, toks kelrodziu buti gali tik anti sistemos.. taip kadis vieno gardo ir rasytojai ir uzsakovai, tikiuosi liks komentaras amzinai erdvej ir galutinai issikovoje teises isgamos zynos kas yra kas
M. Tamošaitis apie Armiją Krajovą ir Pietryčių Lietuvą:
“Komplikuotai susiklostė lietuvių ir lenkų santykiai Vilniaus krašte, kurį naciai padarė Lietuvos generalinės srities dalimi ir priskyrė lietuvių administracijai. Vykdžiusi nacių diktuojamą politiką lietuvių administracija nepaisė lenkų daugumos interesų ir susilaukė jų neapykantos. Kovai su vietos lenkų pasipriešinimu civilinė administracija pasiuntė į Vilniją lietuvių Vietinės rinktinės dalinius, kurie susidūrė su ginkluotais lenkų Armija Krajova daliniais. Lietuviai laikė, kad Vilnija yra Lietuvos dalis, lenkai – kad Lenkijos, tad ir vieni, ir kiti keliais atvejais išliejo savo įtūžį ant vietinių lietuvių ar lenkų kaimų gyventojų. Lenkų ir lietuvių pogrindžio ryšiai nutrūko…” (p. 205)