Antradienis, 8 liepos, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Lietuvos kelias

D. Razauskas: Kas išvaduos iš baudžiavos? Tik Dievo sūnus

Karalius Mindaugas kalbasi su Dainiumi Razausku penktą kartą

Mindaugas Karalius, www.alkas.lt
2025-07-06 05:30:00
35
dr. Dainius Razauskas | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.

dr. Dainius Razauskas | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.

Karalius Mindaugas:
– Kadangi nepavyksta lengvai susitikti, tai galvoju, gal atgaivinkime neskubų susirašinėjimą, kuris kaip ir tiktų pafilosofavimui. Tiesiog noriu išgirsti Tavo nuomonę, ar lietuviai dar nepribrendo savai valstybei?

Nes niekaip negali atsikratyti baudžiauninko savijautos ir laikysenos, įspaustos bene nuo bendros karalystės su lenkais laikų: pan polski – chłop litewski. „Lenkų poną“ buvo pakeitęs Carj vseja Rusi, paskui „vyresnysis brolis“ toje pačioje Maskvoje, ką tik jį atstojo Briuselio biurokratai, o dabar jau ir vėl „lenkų ponas“ iš Varšuvos. Tik baudžiauninkas vis tas pats – lietuvis. O baudžiauninkui rūpi tik „saugumas“, kurį pažadėti tegali „ponas“.

Mindaugas Karalius | Alkas.lt nuotr.
Mindaugas Karalius | Alkas.lt nuotr.

Net nesvarbu, ar tesės, svarbu, kad pažadėtų. Ir tada didžiausia laimė – turėti du šaldytuvus ir du automobilius privačiame kieme…

Gal iš tos baudžiavos ir didelis savižudybių skaičius? Nuo Vytauto laikų teturėjome vienintelę tikrai savo valstybę – vasario 16-osios Lietuvą, kuri neišgyveno nė dviejų kartų̃… Ir kaip gyventi lietuviams ne-baudžiauninkams, apsuptiems lietuvių baudžiauninkų, kurie jų dargi iš pavydo nekenčia?

DainiusRazauskas: 
– Skaudūs Tavo klausimai, bet man nei nauji, nei netikėti. Tiesą sakant, pats jau kelinti metai juose vis giliau nyrau (ar veikiau niūrau).

Iš tikrųjų, jeigu žmogus, žmonės, bendruomenė atkakliai siekia laisvės ir savistovumo, savos valstybės, kur patys sau būtų šeimininkai, artodo, tada nebent išorinės kliūtys ir priešai tegali jiems trukdyti bei kenkti. O mūsų atveju visai priešingai: mes nykstame kaip niekada savo pačių valstybėje, tiesiog neįgalėdami būti patys sau šeimininkai, nors niekas, regis, netrukdo, bent jau atvirai.

Beje, tyčia pavartojau „draudžiamą“ žodį savistovumas. Kalbininkai jį laiko skoliniu, rusizmu iš samostojateljnyj. Dėl to griežtai nesutinku. Pagrindiniai argumentai: pirma – pati psichologinė, dvasinė stovėjimo prasmė, kurią lietuvių kalboje perteikia veiksmažodžio stovėti reikšmės „atkakliai laikytis (mūšyje), atremti puolimą, nesitraukti“, „gyventi kur, įsikurti“, „būti, laikytis kokioje būklėje, būsenoje, padėtyje“, „būti, egzistuoti“, „būti kieno pusėje, palaikyti, remti“ ir t. t., taip pat priežodžiai, kaip savo kojomis stovėti ir pan. (žr. LKŽ).

Antra – toks pats dūrinys sanskrite, sva-sthā-, kuris leidžia atitinkamą lietuviškąjį dūrinį savi-sto- ar sau-sto- laikyti paveldėtu iš prokalbės. Galų gale net jeigu tokį junginį taisyklingai (kaip savi-stabą, savi-graužą, savi-vartį ir t. t.) būtume pasidarę vėliau, jis vis tiek būtų teisėtas ir nepakeičiamas. Savarankiškumas jo nieku gyvu neatstoja. Tiesą sakant, savi-stovumas taip skiriasi nuo sava-rankiškumo, kaip tikra meilė skiriasi nuo „rankų darbo“ užsisvajojus.

Atsiprašau už tokį nukrypimą, bet man atrodo, kad santykis tarp šių dviejų žodžių labai panašus kaip tik į santykį tarp laisvo žmogaus ir baudžiauninko, todėl mūsų kalbininkų įnoris ginkdie neleisti savistovumo netikėtai tiksliai perteikia baudžiauninko laikyseną.

Baudžiauninkui šiukštu nevalia laisvai pačiam sau stovėti – jam telieka nuolankiai (t. y. nulinkusiam, palinkusiam, sulinkusiam) dirbti savo rankomis.

Dar kartą atsiprašau. Iš tikrųjų didis liūdesys slegia mano širdį. Net išorinės negandos, viduje susitelkus, pasiryžus ir tvirtai stovint, būtų lengvesnės negu tariama „laisvė“ bet kokioms užgaidoms, visiškai ištižus viduje ir tik rankomis godžiai graibant svetur.

***

Toliau sau samprotauju labai praktiškai: jeigu pasiduosiu, mesiu visa tai ir mėginsiu širdimi nusigręžti, „užmiršti“, vargiai pavyks – laukia gūdi nykuma, lėtai tvinstanti iš „pasąmonės“, ir bemiegės naktys su aiškiais praregėjimais, nuo kurių nėra kur pasislėpti.

Dainius Razauskas | Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.

O jeigu nepasiduosiu, mėginsiu „kovoti“, vargiai pavyks – laukia skaudus nusivylimas, tuo skaudesnis, kuo daugiau jėgų tai „kovai“ bus skirta. „Kovą“ rašau kabutėse, nes man širdis kužda, kad šiuo atveju tai netikras sprendimas – ne sprendimas, o tik kitoks išsisukinėjimas, tikrą sprendimą pakeičiant susireikšminimu.

Atrodo, padėtis be išeities. Bet viena mažytį šviesos spindulėlį šitame juodume esu sau įžvelgęs, mažą kaip adatos skylutė, ir vis dėlto. Jis išreiškiamas priesaku: „Elkis teisingai ir nesirūpink padariniais.“

„Teisingai“ reiškia „su širdimi“, „iš širdies“. Tokiu atveju net jeigu objektyviai nieko neišeitų, subjektyviai žinočiau, kad elgiausi tinkamai, geriausiai kaip išmaniau.

O tada galima ramiai nusimesti slegiančią tariamą atsakomybę už padarinius. Tariamą, nes iš tikrųjų žmogus neatsako už padarinius – žmogus atsako tik už tai, ar tikrai elgėsi teisingai, geriausiai kaip išmanė ir gebėjo, taigi „iš širdies“.

O tai, kas atrodo kaip atsakomybė, iš tikrųjų tėra savimeilė, egoizmas, nuolat bandantis įsitverti į tai, kas jam nepriklauso.

Šitaip kartais pavyksta nors trumpam iškilti iš slegiančio neišbrendamo liūdesio, išorėje nematant nė menkiausių atgaivos požymių. O tas slegiantis liūdesys, tiesą sakant, niekam nereikalingas – nei man, nei Tėvynei.

Tuomet visą dėmesį tiesiog sutelki į „širdį“. Plačiai pramerki akis, pastatai ausis ir visais lokatoriais atsiveri „širdžiai“, nei nuleisdamas rankų, nei leisdamasis įtraukiamas į tai, kas netikra, kas tik tuščiai išeikvotų ir vėl parblokštų neišbrendaman liūdesin.

Ši būsena, kai tik pavyksta ilgėliau joje išbūti, vienintelė įgalina labai ramiai ir kartu negailestingai pažvelgti į skaudžiausias opas, kurias kitaip palietus teišeina raudoti arba šaukti, mojuojant kumščiais.

***

Skaudžiausias dalykas mūsų padėty – anaiptol ne išorės priešai, o klaikiai apgailėtina vidinė būklė. Tavo, Mindaugai, įvardytoji dvasios baudžiava.

***

Nuo aukščiau parašytų eilučių (priekabiems nevykusiems kalbininkams: būtent aukščiau, nes rašome juk iš kairės į dešinę ir iš viršaus žemyn) jau praėjo gal metai, bet niekas nepasikeitė. Nei viduje, nei, deja, išorėje. Ta šlykšti baudžiava taip prie lietuvių pritapusi, taip su mumis sutapusi, kad net tįsta nuo liežuvio prisipažinimas: „Bjauriuosi lietuviais“.

Nesyk esu pagavęs save galvojantį, kad būčiau jaunesnis – išvažiuočiau „iš čia“, kuo toliau. Manau, kad panašiai pasijunta ir pagalvoja kaip tik tie, kurie išties leidžia sau įsijausti į šį pasibjaurėjimą ir iš tikrųjų išvažiuoja, ir jeigu sugrįžta, tai tik kad pasimėgautų savo įgytu „pranašumu“, dabar jau žiūrėdami „į juos“ iš šalies ir iš aukšto.

Deja, baudžiavai priklauso visi šie atvejai drauge – visi jie sudaro nevisvertės fenomenologiją, taip sakant.

Ši dvasinė baudžiava daro labai niūrų praktinį poveikį: kadangi kalbėjimas būtinai vyksta tarp dviejų, yra nukreiptas į kitą, rašymas – irgi, tik ne taip akivaizdžiai, tai tasai kitas ar susidaręs jo įvaizdis, nori nenori, veikia kalbantįjį.

Paprastai tariant, susidaręs ir į akis lendantis lietuvio menkystos įvaizdis visiškai atima norą, vidinę galimybę su juo kalbėtis, į jį kreiptis ir visiškai nutildo. Šitam „menkystai lietuviui“ visiškai nėra ką pasakyti.

O kai nebejauti pašnekovui nė menkiausios pagarbos, todėl nė atjautos, tai daraisi abejingas ir jo likimui. O kadangi pats esu lietuvis, tai neišvengiamai pradedu grimzti į niūrią depresyvią apatiją. O tai galas.

Vienintelė viltis – susigrąžinti tokį lietuvio įvaizdį, kurį turėdamas prieš akis bent pats galėtum jaustis žmogumi. Kur jau ten tokį kaip Sajūdžio laikais!

Būtina susigrąžinti Lietuvos ir lietuvio įvaizdį, kuris reikštų garbę, įkvėptų drąsai, kantrybei, atkaklumui, atsidėjimui, darbui. Antraip neįmanoma iš širdies nė piršto pajudinti, koks ten susitelkimas, kokia kova!

Ir kad leidome šį Įvaizdį savo kultūroje suniekinti, kone ištrinti – tai esminis mūsų pralaimėjimas vadinamame „informaciniame“ kare, kuris, tiesą sakant, visai ne informacinis, o dvasinis – minčių karas.

Leistis paverčiamam „baudžiauninku“ šiame kare ir reiškia pralaimėjimą. Tikrame kare (gink Dieve!) tokio nė žudyti nebereikia – jis jau pats skuba pamuiluoti kiekvieną atkištą užpakalį, kad lengviau sulįstų.

***

– Lietuvio atsparumas turėtų būti ugdomas nuolat kartojamais veiksmais: tęstiniais darbais, malda, tautinių ir kalendorinių švenčių šventimu, skleidžiant lietuvių papročius, ginant save, silpnesnį už save ir t. t.

Pažvelkime į žydus – puikiai matyti nuolatinio tautos atgimimo ir plėtros pagrindas: ješivos, chasidų maldų ir švenčių ritualai. Izraelio valstybė savo sąskaita išlaiko žydus ortodoksus, tyrinėjančius šventą raštą, ir jų šeimas iki 6 vaikų!

– Pamėginsiu trumpai nusakyti branduolinius dalykus, kurie žadina ir palaiko Lietuvą, iš kurių Lietuva sudygo ir išaugo ir kurių gniaužimas Lietuvą veda į pražūtį. Juos nesunku numanyti net plika akimi peržvelgus pastarųjų šimtmečių istoriją, pradedant lenkakalbiais romantikais, Daukantu, Basanavičiumi ir baigiant Sajūdžio laikotarpio atitinkamais kultūros reiškiniais.

Tai savotiškas truputėlį nežemiškas Tėvynės regėjimas, Lietuvos istorijai, tautosakai, kalbotyrai ir kitoms lietuvybės raiškoms suteikiantis stebuklingą spindesį.

Šis regėjmas neįsitenka į jokias lengvabūdiškas stilizacijas, patriotinius šūkius, neprusėlių šūkaliojimus, o į juos terpiamas virsta apgailėtinais kliedesiais. Jis prašyte prašosi tikro mokslo, semiasi peno iš įvairių su lituanistika, baltistika susijusių mokslų ir kartu pats tuos mokslus skatina, savo syvais maitina.

Tų syvų atsisakę ar nebegalėdami jų pasiekti tie mokslai neišvengiamai išdžiūsta kaip gyvo vandens netekusios upių vagos ir pavirsta formaliomis sausvagėmis, priverstomis gyvybės šaltinių ieškoti kitų mokslų ar svetimų kultūrų sklypuose.

Vienintelis būdas tam Šventam Regėjimui gyvuoti ir skleistis yra rimti moksliniai tyrimai labiausiai vaizduotę žadinančiose ir kvapą užimančiose lituanistikos, baltistikos srityse.

Pavyzdžiui, Jono Basanavičiaus lietuvių trakiškosios kilmės teorija mūsų valstybei turėtų kelti ne lengvabūdišką pašaipą, o poreikį pažinti tiesą šiuo klausimu – vadinasi, parengti bent kelis savus specialistus trakologus, atitinkančius pasaulinį šio mokslo lygį, kurie galėtų dorai iki smulkmenų ištirti visus trakologijos sąlyčio su lituanistika ir baltistika taškus.

Iš mano atsitiktinių susidūrimų paminėsiu po keliais vadinamojo trakų raitelio atvaizdais graikų rašmenimis parašytą žodį Perkūnas. Taip pat trakiškos kilmės dievo, Dzeuso sūnaus Dioniso (gr. Dionusos) vardo du baltiškus aiškinimus: imant pavyzdžiu prūsų kalbos žodžius Deivas nūsas „mūsas, mūsų dievas“ arba (antrąjį šio sudurtinio vardo dėmenį aiškinant per metatezę, priebalsių susikeitimą, kaip *Dio-sunos) lietuvių kalbos Dievo sūnus.

Užuot paikai tyčiojusis iš Česlovo Gedgaudo ir Jūratės Statkutės de Rosales, kurie išties kone kiekviename posūkyje nuslysdavo nuo kelio, reikia vienąsyk dorai ir nuodugniai ištirti visus jų pasitelktus rašytinius šaltinius, išbarstytus pasaulio bibliotekose.

Ne tam, kad stebuklingai būtų patvirtinti šių autorių išvedžiojimai (daugelis jų akivaizdžiai klaidingi), o tam, kad būtume tikri, jog neišleidome iš akių ko nors svarbaus, kas išties reikšmingai prisidėtų prie gilesnio Lietuvos proistorės pažinimo.

O poreikis pasityčioti tėra antrasis tos pačios nevisaverčio baudžiauninko lazdos galas, kuriuo jis žemina kitus, kad pats sau atrodytų didesnis.

Užuot piktinusis savo tėvynės Lietuvos išsiilgusiais vadinamaisiais baltarusiais, išsiritusiais iš nedovanotino mūsų senųjų didikų aplaidumo, tautinės bei politinės trumparegystės ir išplėštais iš gyvo Lietuvos kūno carinės politikos, būtina plėtoti bei gilinti baltiškų vandenvardžių tyrimus šiuolaikiniuose slavų kraštuose (o jie apima nuo Vyslos ligi Maskvos ir už Maskvos, pietryčiuose siekia Kijevą, jų esama net Čekijoje!), taip pat kitų vietovardžių ir skolinių vietos tarmėse bei kalbose tyrimus. Iš pastarųjų paminėsiu mano atsitiktinai užtiktą mordvių perkūnijos dievo Purgine (irgi baltizmas, Perkūno skolinys) nuotakos vardą Litova. Žinoma, derėtų parengti būrį finougristų ir be tarpininkų įsigilinti į buvusių mūsų kaimynų dvasinį paveldą.

Jau parašęs šį rašinį „Alke“ užtikau Rimgaudo Diliaus straipsnį su išvardyta daugybe „panašių į lietuviškus ir prūsiškus“ vietovardžių Slovakijoje (pradedant gyvenviete bei pilimi, vardu Lietava), irgi kviečiantį juos tyrinėti. Tokiam kvietimui galima tik pritarti, tačiau kas to imsis?

Apgailėtinai užleista Lietuvoje iranistika, ypač senovės Irano kalbų bei religinių raštų tyrimai. O jau Gintaras Beresnevičius yra atkreipęs dėmesį į stulbinantį sutapimą tarp lietuviškųjų ir senovės Irano dausų bei vėlės pomirtinio kelio į jas vaizdinių, vietomis sutampančių tiesiog žodis žodin.

Deja, neturime nė vieno žmogaus, gebančio juos deramai palyginti – perskaityti senovės iranėnų šaltinius be tarpininkų, iš pirmų lūpų. Nė nekalbant apie ištisus klodus niekieno ne tik nelygintų, bet nė neskaitytų, nė negirdėtų tekstų.

Nesidrovima paikai pasigirti lietuvių kalbą esant giminišką su sanskritu ir už jį netgi senesnę (ohoho!). O vertėtų parengti kasmet bent po kelis specialistus, kurie įgalėtų deramai palyginti ne tik šias dvi kalbas, bet ir jomis gyvuojančius tekstus, pradedant vedomis ir baigiant pastarųjų amžių lietuvių bei latvių tautosaka.

Per trisdešimt metų Nepriklausomybės jau galėjome būti parengę ištisą būrį tokių specialistų ir pasidžiaugti pirmaisiais tikrų lyginamųjų tyrimų vaisiais.

Iš savo atsitiktinių susidūrimų paminėsiu sutapimus tarp vienos lietuvių mitologinės sakmės apie dievą Vėją ir atitinkamo „Ramajanos“ fragmento, o juolab įsirėžusią „Rigvedos“ III.25.1 posmo pirmąją eilutę: ágne diváḥ sūnúr asi. Lietuviškai nė versti iš esmės nereikia: Ugnie, Dievo sūnus esi. Žinant būtinas smulkmenas – kad sanskrite nėra didžiųjų raidžių, kad -r žodžio sūnús gale atsiranda dėl savitų garsų kaitos taisyklių (vadinamųjų sandhi), kad lietuvių pietrytinėse šnektose Dievas tartas Dieus, kilm. Dīva (kaip vedų dyaus, divás ir, beje, graikų Dzeus, Diós), o ugnis buvo vyriškosios giminės (kaip dabar tos pačios linksniuotės debesis, žvėris bei kt.) ir prieš kelis šimtus metų dar vadintas Dievaičiu, taigi Dievo sūnumi, – tiesiog žadą užima.

Tiesiog žūtbūtina plėtoti lietuvių, baltų mitologijos bei religijos tyrimus, atsižvelgiant į pastarųjų šimtmečių pasaulinių mitologijos bei religijotyros mokslų atradimus!

Visa tai būtina kuo rimčiausiai, aukščiausiu moksliniu lygiu tirti, tyrimų rezultatus skleisti tarptautiniame mokslo pasaulyje ir Lietuvos visuomenėje, perkelti į vadovėlius ir taip žadinti užsidegimą palengva ryškėjančiu Šventuoju Lietuvos Regėjimu, juo savo ruožtu įkvėpiant jaunus būsimus tyrėjus dvasinės Tėvynės širdyse prisikėlimui ir plėtrai.

Nes Lietuva pirmiausia užsimezga širdyse ir bręsta mintyse, ir tik paskui gimsta – išsipildo išoriniame pasaulyje. Pražudant sėklą, kuria širdys pastotų Lietuva, iš ko ji atgims ir gyvuos?

***

– Ar šiandien Vilniaus, Vytauto Didžiojo universitetai tebėra lietuvybės židiniai, kurie galėtų paruošti tyrinėtojus, apie kuriuos kalbi?

– Šiuolaikinėje Lietuvoje nieko tokio nė iš tolo nedaroma. Su Norberto Vėliaus ir Gintaro Beresnevičiaus vardais iš paties Sąjūdžio gelmių iškilusios lietuvių etnologijos, mitologijos, senojo tikėjimo studijos uždusintos, panaikintos…

Atseit „nebesusirinko studentai“. Viena vertus, tai netiesa – to pasiekta tikslingai, suktomis administracinėmis machinacijomis. Antra vertus, net jeigu taip ir nutiktų, reikėtų ne naikinti dėstomus kursus, o kelti jų kokybę ir stengtis pritraukti studentus kitomis papildomomis priemonėmis.

Kai pritrūksta kareivių, policininkų, gaisrininkų, slaugytojų, ar tuomet panaikinami kursai ir uždaromos juos rengusios įstaigos?

Šventasis Lietuvos Regėjimas, kuriam atgyti ir gyvuoti būtinos etnologijos, mitologijos, religijotyros ir kitos humanitarinės studijos, gina, saugo ir gydo Tėvynės sielą taip pat, taip kariuomenė, policija, gaisrinė ir medicina – kūną. O be gyvos sielos kūnas – lavonas, net jei iš įbėgio dar kurį laiką krutina galūnes kaip gaidys nukirsta galva.

***

Ir man atrodo, jog kaip tik dėl to šioje srityje viskas užgniaužta ir uždusinta. Ogi kad nebeprisikeltų Lietuvos siela, kad iš Lietuvos liktų tik kūnas – tik kraštas, patogus kitiems. Kaip pokariu pasakė kažkuris ruskių veikėjas: „Lietuva išliks, tik be lietuvių.“

Man atrodo, jog šito patyliukais siekiama visus trisdešimt metų, tikslingai, nuodugniai ir labai atkakliai.

Kieno gi?

Šiaip jau dėl to nebyliai sutaria bene visos Lietuvą užvaldžiusios politinės jėgos, kurių eilės tvarką pagal svarbą galima būtų apversti ar sukeisti.

Pirma, iš inercijos – buvę sovietiniai valdininkai ir jų įpėdiniai, buvę akademijų ir aukštųjų mokyklų aktyvistai komsomolcai, įpratę Lietuvą laikyti neišvengiama „provincija“, jau anuomet lietuvybę įkalinę „šiaudinėse bakūžėse“ kaip gėdingą ir nesuderinamą su „progresu“.

Antra – vadinamieji liberastai (ne tikrieji laisvos dvasios liberalai su Vytautu Kavoliu priešaky!), didžia dalimi kilę iš tų pačių komsomolcų ir net pralenkę juos lietuvybės niekinimu „progreso“ vardan, tik rusiškąjį ideologinį internacionalizmą pakeitę į anglakalbį globalizmą.

Trečia – buvusieji Rytų Lietuvos „autonomininkai“ ir „jedinstvininkai“, dėl kurių patyliukais tebesigrumia Maskva su Varšuva, jau nuo seno niekinusia „atsilikusią pagonišką“ Lietuvą, nuo seno jai nešusia tą patį „progresą“ ir dabar uoliai palaikoma Tėvynės išdavikų sąjungos Lietuvos konservatorių (TIS/LK).

Ketvirta – Bažnytėlė, nuo pat pradžių buvusi pagrindiniu Lietuvos lenkinimo įrankiu, „pagonybės“ vardu naikinusi visa ką lietuviška ir, švelniai tariant, nesuinteresuota bet kuo, kas gali uždegti, įkvėpti – vadinasi, nuo jos atitraukti – lietuvio sielą. Kaip yra pasakęs vienas „visų tikriausios“ religijos Vilniaus „išminčius“: kadangi yra Biblija, tai filosofija nereikalinga.

Tad jei dar iškiltų jėga, pajėgi atpeikėti Lietuvą iš visų šių piktų kerų ir prikelti gyvenimui, jai tektų įveikti tiek liberastinį „progresą“, tiek lenkintojų „tautinės mažumos teises“ su visomis jų „raidelėmis“ mūsų pasuose, tiek Bažnytėlės monopolį į dvasią – susigrąžinti nusavintą lietuviškąjį, baltiškąjį Dievą.

Iš pirmo žvilgsnio atrodo beviltiška. Bet įžiebus Šventą Ugnį ant širdies aukuro ir iškėlus aštrų proto kalaviją jai apginti, savo sieloje tai padaryti įmanoma. O jeigu įmanoma sieloje, tai įmanoma ne vienoje.

Paprastai sakant, Lietuvai atgimti tėra vienintelis kelias, ir jis yra dvasinis – kartu mokslinis ir religinis.

Būtina patikėti savo širdimi, šviesiausia Širdies Tiesa ir nebeišduoti jos, nebeiškeisti į jokius patogumus, blizgučius nei bailius šnabždesius.

Klausytis vien jos, paklusti vien jai, dėl to stebėti ir atpažinti savo jausmus bei mintis ir taip palengva nusikabinti nuo ausų visus per amžius prikabintus makaronus – taigi pasiekti tikrą ne-pri-klausomybę nuo dvasią apnikusių pliurpalų.

Iš jos ir kyla dvasios savistovumas, nesuvokiamas palinkusiam „baudžiauninkui“, ant kurio visos ožkos lipa.

Jums žadą užimtų iš nuostabos patyrus, kas tai yra „senasis baltų tikėjimas“, prūsiškai drūvis, teikiantis drūtą kaip ąžuolo galią stovėti ir nelinkti, kurio dvasinę esmę tebemena germaniškieji atitkmenys, kaip anglų true, truth.

Lietuviškai atitarus aną Vilniaus „išminčių“: jei širdyje suspindo Šviesa – įsižiebė Šventas Ugnis ant širdies aukuro, iš prigimties savi-stovus, nes savaime aukštyn kylantis, – gyvas Dievo Sūnus, besiveržiantis namo pas dangiškąjį Tėvą, – tai Biblija nereikalinga.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. D. Razauskas. Marsiečiai mus apgins
  2. D. Razauskas. (Pa)keista Konstitucija
  3. D. Razauskas. Žmogaus teisės ir laisvas asmens pasirinkimas
  4. D. Razauskas. Šiapus fantastikos: „Gerovės visuomenė“ pagal H. Dž. Velsą
  5. D. Razauskas. Vergo skundas
  6. D. Razauskas. Saldainis „strateginiam partneriui“
  7. D. Razauskas. Mūsų ir baltarusių Vytis
  8. D. Razauskas. Žmogaus teisės ir neapykanta Lietuvai
  9. D. Razauskas. Ką daryti, kai pavežėjas nekalba lietuviškai
  10. D. Razauskas. „Mano būstas“ dirba Maskvai?
  11. D. Razauskas. Šiapus fantastikos: R. Heinleino „Lėlininkai“
  12. D. Razauskas. Žiūrėti tiesai į akis dar įdėmiau (tęsinys)
  13. D. Razauskas. Lietuvos Apvaizda: Gegužės 3-osios konstituciją prisimenant
  14. D. Razauskas. Arba Lietuva, arba „lotyniško pagrindo“ asmenvardžiai
  15. D. Razauskas. Kad neliktų Lietuvos

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 35

  1. LIETUVIŠKOS KARALYSTĖS JUNGTINĖS PAJĖGOS says:
    2 d. ago

    Mirtinas pavojus LDK Lietuvai – bolševikai komunistai išvarė iš Lietuvos (milijoną) pusę darbininkų, kurie turėtų galimybę sugrįžti bendrom pastangom išjungus tuos kenkėjus, o Razausko plepalais to padaryti neįmanoma.
    Pavadinimas – išmintingas.

    Atsakyti
  2. LIETUVIŠKOS KARALYSTĖS JUNGTINĖS PAJĖGOS says:
    2 d. ago

    1918 vasario 16, Lietuvos taryba paskelbė a_t_s_t_a_t_a_n_t_i nepriklausomą Lietuvos valstybę (LDK) ir buvo pradėtas a_t_s_t_a_t_y_m_a_s, kai 1918 liepos 11 Lietuvos Valstybės Taryba paskelbė Lietuvą konstitucine monarchija, bet 1918 lapkričio 2 Lietuvos Valstybės Taryba buvo bolševikų priversta atšaukti (LDK) a_t_s_t_a_t_y_m_ą ir pradėti (niekada istorijoje nebuvusios Lietuvos) bolševikinės respublikos kūrimą, pavojingosios Tautai.

    Atsakyti
  3. LIETUVIŠKOS KARALYSTĖS JUNGTINĖS PAJĖGOS says:
    2 d. ago

    Dėmesio dėmesio dėmesio
    * Mirtinas pavojus Tautai bei Lietuvai *
    Citata
    „Bemaž trečdalį Lietuvos žemių yra supirkę užsienio fondai. Aš pats nuomojuosi dalį žemės ūkininkavimui iš vokiškų fondų.“ (Lietuvos ūkininkas – milijonierius)
    Tikrovėje nežinia ir todėl reikia skelbti registrų centro skaičius.
    Lietuva tampa Palestina 2, kai užsieniečiai sukčiai perima šeimininkavimą Lietuvos žemėse.
    Lietuviai, organizuokimės Lietuvos žemės susigrąžinimą iš sukčių užsieniečių.
    Lietuva – LDK tvirtovė

    Atsakyti
    • LIETUVIŠKOS KARALYSTĖS JUNGTINĖS PAJĖGOS says:
      2 d. ago

      1996 birželio 20 bei 2003 sausio 23, seime buvo s_u_k_l_a_s_t_o_t_a_s konstitucijos 47 str (žemės tema) svetimšalių naudai, pažeidžiant konstitucijos 153 str (bei kitų) nuostatą.

      Atsakyti
  4. Rimgaudas Dilius says:
    2 d. ago

    Gilios, teisingos mintys.
    Lietuviškumo tragedija tame ir yra, kad jo šaknys, jo esmė yra senasis mūsų tikėjimas, o ne krikščionybė, kaip kitų tautų. Lietuviai, besiremiantys tik į krikščionybę, nebėra lietuviai. Pernelyg krikščionybė susieta su tuo, kad tai “polska viara”, tad, jei esi katalikas, turi būti lenkas. Dabar to jau taip nėra, bet šimtmečiais labai tas buvo. Bet kaip remtis į senąjį mūsų tikėjimą, jei jis visą laiką ir dabar taip pat yra naikinamas, niekinamas. Taip ir liko lietuvis be pagrindinės atramos – tikėjimo, religijos, kurie būtų jo, kuriuose jis kaskart atrastų ir stiprintų save. Lietuviai tapo tokie pusiau ateistai. Žmogus be tikėjimo yra silpnas, pameta pagrindus, linksta į materialumo sureikšminimą.
    Lietuviai tokie ir yra – be tvirtų dvasinių vertybių, kuriems svarbiausia “dešra”. Jie geri ūkininkai, verslūs, sumanūs. Bet, neturėdami dvasinės atsparos, neturi ir gilesnio suvokimo, išminties, kurie būtini, kad atsirastų jungtys, paskirus žmones jungiančios į bendruomenes, tautą, valstybę.
    Tikrai išnyksime, jei nerasime tų dvasinių vertybių, kurios būtų mūsų lyg gyvuonies, lyg pat šaknų. Bet tai yra tik mūsų senasis tikėjimas, mūsų senoji etnokultūra. Bet ji yra ir visiškai priešinga tam, kas dabar laikoma gėriu, vertybėmis. Nes ji yra į darnų sugyvenimą su aplinka, pačiu savimi nukreipta pasaulėvoka, o dabar mes gyvename pasaulėvokoje, kuri nukreipta į nuolatinę plėtrą ir konfliktą su aplinka. Dvi visiškai skirtingos pasaulėvokos. Apie tai rašiau savo straipsnio “Tautinė tapatybė – muziejinė egzotika ar būtina išlikimo sąlyga” III dalyje.
    Taigi, lietuviškumo problematika itin sudėtinga. Čia susikerta tiek prieštaravimų. Ir ne bet kokių, o, sakyčiau, visos žmonijos masto egzistenciniai prieštaravimai.

    Atsakyti
    • Rimgaudas says:
      2 d. ago

      > Rimgaudas Dilius
      Citata: “Lietuviškumo tragedija tame ir yra, kad jo šaknys, jo esmė yra senasis mūsų tikėjimas”. Tačiau už Senojo mūsų tikėjimo slypi senesnis už jį dar į Visatos Dievą tikėjimas ir “jis primena save kiekvienoje Žemės snaigėje, kiekvienoje Galaktikoje” (kultūros istorikė Rasa Ambraziejienė, kn. “Istorija pareinant į Lietuvą”, su nuotrauka p. 79). Negana to, senasis mūsų tikėjimas siejamas dar ir su pasauliniu tikėjimu į Vienatinio dievo santvarkos egzistavimą ne tik kad Žemės rutulyje, bet ir visame kosmose. Tą iliustruoja Saulės piramidės Meksikoje, Didžiosios Cheopso piramidės Egipte ir Jupiterio Griausmavaldžio šventyklos, stovėjusios Vilniuje (Ist. par. į Lietuvą p. 27), yra bendras konstrukcijos adekvatumas formulei k x Pi, kur k – pagrindo perimetro ir aukštinės santykis, Pi = 3,14. Saulės piramidei Meksikoje šis k = 5, pirminei (ji buvo perstatyta) Cheopso piramidei k = 2, o Vilniaus piramidei k = 7. Todėl, gerb. Diliau, Senasis mūsų tikėjimas nėra lietuviškumo tragedija, o yra tragedija tų, kurie dėl savanaudiškumo jo suprasti nenori. Kalbant apie krikščionybę, reikėtų priminti, kad, kaip savaime suprantamus Dešimt Vienatinio Dievo įsakymus (Romos katalikų bažnyčios interpretacija) lietuviai stengias vykdyti itin stropiai. Pavyzdžiui: “Neturėk kitų Dievų, o tik mane vieną”, kadangi kitų dievų mes neturie, o tik deives arba dievaičius. Kalbant apie Perkūną, pavyzdžiui, sakoma: “Perkūne dievaiti, nemuški žemaitį, o muški gudą kaip šunį rudą”. Meilės deivė pas mus irgi yra deivė Milda bei pan. Dėkoju.

      Atsakyti
      • Rimgaudas Dilius says:
        19 val ago

        Matyt, klausimas yra, kas tas senasis lietuvių tikėjimas. Ar tai tas, apie kurį žinių turime nuo maždaug šio tūkstantmečio pirmųjų šimtmečių, ar senasis mūsų tikėjimas, tai iš dar seniau, kai buvo Dievas Vienis ar, kaip pats sakai, Visatos Dievas. Aš manyčiau, kad būtent tai mūsų senasis tikėjimas. Taip, jis, matyt, ne vien tik mūsų, baltų. Bet, pvz., per lietuvių kalbą mes esame arčiausiai jo.
        Tiesa, piramidės – tai kažin ar šventyklos savo pirmine paskirtimi. Jos pastatytos tokio aukšto technologonio lygio civilizacijos, kurio dabartinė žmonija nepasiekusi. Ar teko būti ir savo akimis matyti, kaip neįsivaizduojamai preciziškai apdirbti ir suleisti granito megalitai (o ir filmuotos medžiagos apie tai pilna)?

        Atsakyti
  5. Rimgaudas Dilius says:
    2 d. ago

    Lietuviai kaip tik turime didžiuotis, kad “ugnis” mūsų kalboje išliko moteriškos giminės, kai sanskrito kalboje jau tapo vyriškos. Jei tai tiesa, kad pietrytinėse tarmėse ji jau irgi buvo vyriškos giminės, rodo pasaulėvokos eroziją.
    Ugnis, moteriškas pradas, dega sąveikoje su oru, vyrišku pradu. Ir tai logiška. Jei ugnis būtų vyriškas pradas, tai kaip sąveikautu su kitu vyrišku pradu oru? Iš tokios sąveikos nieko negimsta.
    Kaip ir vanduo privalo būti vyriškas pradas, kuris suvilko moterišką pradą žemę ir tik tada iš jos gimsta gyvastis.

    Atsakyti
  6. Rimgaudas says:
    2 d. ago

    “Kultūra iš esmės ir iš pagrindų yra dvasinė. Nuo kultūros priklauso pirmiausia vidinis žmogaus suverenumas,” – kn. “Istorija pareinant į Lietuvą” rašo Vilniaus universiteto humantarinių mokslų daktaras Dainius Razauskas (nuotr. 80 p.). O dabartiniai jo žodžiai , kad “būtina susigrąžinti Lietuvos ir lietuvio įvaizdį, kuris reikštų garbę, įkvėptų drąsai, kantrybei, atkaklumui, atsidėjimui, darbui,” – kviečia nenuleisti rankų,į tvirtinant mūsų valstybės savistovumą nepastoviame šių dienos pasaulyje. Atsiliepkime šiam dvasiniam kiekvieno mūsų suverenumo šūkiui.

    Atsakyti
  7. Nostalgija? says:
    2 d. ago

    Jonas Burokas. Brandos egzaminai jau ne valstybine kalba. o lenkų ir rusų kalbomis
    – pozicija.org/jonas-burokas-brandos-egzaminai-jau-ne-valstybine-kalba-o-lenku-ir-rusu-kalbomis/#comment-49883
    Mes gerbiame tik tuos, kas sugebėjo mus okupuoti, tremti, kas liejo mūsų artimųjų kraują… Ar jie nesivarto kapuose?
    Keista, kad JT to nemato – nemato, kad mūsų valstybės pinigai ne kaip priklauso, t.y., ne totoriams, ne karaimams leidžiami, o vis dar nerimstantiems buv. okupantams…

    Atsakyti
    • Atvirkštuva says:
      1 d. ago

      Vilniaus darželyje „Kūlverstukas“ rugsėjį bus pradėtas dvikalbis ugdymas – lietuvių ir rusų kalbomis
      − alfa.lt/aktualijos/vilnius/vilniaus-darzelyje-kulverstukas-rugseji-bus-pradetas-dvikalbis-ugdymas-lietuviu-ir-rusu-kalbomis/357914/
      „Nuo rugsėjo pradžios Vilniaus lopšelio-darželio „Kūlverstukas“ padalinyje, esančiame Suvalkų g. 6, visose keturiose grupėse bus pradėtas taikyti dvikalbis ugdymas. Tai patvirtinta Vilniaus miesto savivaldybės vicemero pasitarime, kuriame pristatytas darželio direktorės Žanos Cepur prašymas.“
      Jei mūsų sesės – Latvija ir Estija baigia žaisti „mažumas”, tai mes darom atvirkščiai – vis smarkiau įsivažiuojame…

      Atsakyti
  8. Budweiser says:
    2 d. ago

    „Elkis teisingai ir nesirūpink padariniais.“
    Linkiu visakeriopos sėkmės įmenant Lietuvių kalbos mįslę.
    Gili išmintis, o išminčiams niekada nebuvo lengva.

    Atsakyti
  9. -.-.- says:
    2 d. ago

    deja deja, bet sunku nesutikti dėl “baudžiauninko sindromo”, tik ne per savistovumą reikia eiti, o per kitus žodžius, kurie kalbininkų gal irgi ne visai tinkamai vertinami, įžvelgiant galimą slavizmą, o ne bendrą kilmę. Laisvė ir valia – du panašūs, bet visgi skirtingi žodžiai. Pamąstykime, kuo skiriasi laisvas ir valnas (valingas) žmogus? Vienas yra nepririštas prie savo pono ar žemės ir gali eiti sau, kur tik nori, kad ir į miestą ar į kitą šalį išvažiuoti ir dėl viso pikto net pradėti kalbėti kita kalba ar supanašėti su svetimaisiais – na, kad niekas “apsižiūrėjęs” atgal neparvarytų. Kitas gi turi valią sau ir savo žemei ir turtui – tai jo ir tik jo valia ką nors kam nors velyti ar ne, nes jis yra pats sau pats (ponas), pats gali kitus pasamdyti ar juos atleisti (padaryti laisvus).Tinkamas žodis turi didelę galią mąstymui – pagalvokime, kodėl lenkai savo parlamentarus iki šiol vadina pasiuntiniais į Seimą, o mes – Seimo nariais (tarsi kokio uždaro elitinio klubo)?

    Atsakyti
  10. Kažin says:
    2 d. ago

    Visgi gal prie to, kas puikaus pasakyta, pridurčiau, kad prūsų ‘drūvis’ – tikėjimas – reikšmę lyginčiau ne su drūtas, ne su drūtas kaip ąžuolas, o su srūvis, srūti ir lietuvį gyvą (drūtą) matyčiau, esant, kaip tekantis upės, lietaus vanduo yra.

    Atsakyti
  11. Rimgaudas Dilius says:
    2 d. ago

    Drūvis gali būti reikšmė, susijusi su dorine sąvoka. Pvz., getų druidai, bartai kildinami nuo žodžių drausti, barti. Tad drūvis gali būti nuo žodžio drovus, drova, dora, dorovė, darna. T.y. mūsų senasis tikėjimas tapatu sąvokai dora, dorovė, darna. Jis paremtas ne dogmomis, kaip yra krikščionybė, kuri skirta nubukusiems protams, tiesmukai savimonei, o nuolatine kūryba pajaučiant, suvokiant, ieškant to nuolat kintančio darnaus santykio su aplinka.
    Juk labai įdomus yra mūsų kalboje žodis sarmata, kuris reiškia gėda (slaviškai sramota). Man kažkaip dingojasi, kad sarmatai – tai ne genčių pavadinimas, o tikėjimo, kurį išpažino tos gentys, pavadinimas – sarmata. Ir tai buvo baltai, ar ir baltai.

    Atsakyti
  12. nuomonė says:
    2 d. ago

    Vienas žymus Lietuvos istorikas berods yra pasakęs maždaug taip: Lietuvoje prisigerti viešoje vietoje laikoma daug didesne nuodėme, negu vogti ar naudotis tarnybine padėtimi… tv3.lt/naujiena/lietuva/socialdemokratas-arunas-dudenas-issisuko-is-cekiuku-bylos-kolegos-seime-ji-apgyne-n1416222 , lt/naujiena/aktualu/lietuva/vilniaus-apygardos-teismo-teisejas-atsidure-policijoje-ir-pripute-promiliu-56-142964

    Atsakyti
  13. +++ says:
    2 d. ago

    Giminingų civilizacijų tyrimai reikalingi, bet nepakankami. Ir ne jie nulems tautos išlikimą šiuo nykimo metu. Būtina kelti bendrą kultūros lygį. Ne tik dvasinės, bet ir ūkinės, politinės, meninės. Iš valdžios daug nesitikėkim – jie vykdo kominterno programą. Už trupinį aukso, gardaus valgio šaukštą. Reikia kurti nepriklausomus tyrimų centrus, mokyklas, leidyklas ir visa kita. O ir paruošti visų senųjų civilizacijų tyrėjus kol kas dar esam nepajėgūs.

    Tai, kad atrandami lietuviški vietovardžiai ,,net Čekijoj” šiek tiek stebina. Jie paplitę daug plačiau – didžioj Europos daly ir, galima, net už jos.

    ir ,,Užuot paikai tyčiojusis iš Česlovo Gedgaudo ir Jūratės Statkutės de Rosales, kurie išties kone kiekviename posūkyje nuslysdavo nuo kelio, reikia vienąsyk dorai ir nuodugniai ištirti visus jų pasitelktus rašytinius šaltinius, išbarstytus pasaulio bibliotekose.” Man atrodo, pasakymas ,,kurie išties kone kiekviename posūkyje nuslysdavo nuo kelio” ir yra tyčiojimasis – kol tie jų minimi rašytiniai šaltiniai nuodugniai neištirti. O ir tada, užuot pašiepę, padėkokim už įdirbį.

    Panašiai ir su ,,Bažnytėle”. Bažnyčia, panašiai, kaip ir komunistinis judėjimas, yra mums primesti išorinių aplinkybių. Išorinių aplinkybių labai daug kas mums primesta, pavyzdžiui, kaimynai. Bet tai nereiškia, kad turim prieš juos visus kariauti. Bandykim sugyventi ir panaudoti. Nepamirštant savo tikslų – išlikti, klestėti, tobulėti. Net didelės tautos vengia įsitraukti į karus su visais – mažoms, nykstančioms tautom tuo labiau tai svarbu.

    Atsakyti
    • " Didelės tautos vengia įsitraukti"? says:
      1 d. ago

      Ar tamsta naivus, ar tik apsimeti? “Putinas drėbė absurdo porciją: „Yra toks posakis: kur įžengia rusų kareivio koja, ten yra mūsų“ 2025-06-20 19:38 / šaltinis: ELTA tv3.lt/naujiena/uzsienis/putinas-drebe-absurdo-porcija-yra-toks-posakis-kur-izengia-rusu-kareivio-koja-ten-yra-musu-n1430294

      Atsakyti
      • +++ says:
        1 d. ago

        Naivus. Naiviai tikiuosi, kad kalbu su gyvais žmonėmis, o ne biorobotais.

        Atsakyti
    • Rimgaudas says:
      1 d. ago

      > +++
      Sutinku su jumis 1:1. O Jūratės Statkutės de Rosales fotografija su keturių jos parašytų knygų “Europos šaknys”, “Los Godlos”, “Senasis aisčių giminės metraštis” ir “Gots and Balts” viršeliais už nuopelnus Lietuvai yra įdėti knygos “Istorija pareinant į Lietuvą” (Klaipėdos universiteto leidykla/2023) 44 puslapyje. Dėkoju.

      Atsakyti
  14. jo says:
    1 d. ago

    Lietuvoje net ir liberastai yra žymiai labiau kenkėjiški, palyginus su kitomis šalimis. Pvz., Estijos liberalų vadovė Kaja Kalas, tuo metu Estijos premjerė Estijos parlamente 2023 m. pristatė strategiją „Estija 2035“. Be kitų dalykų, ji kalbėjo: „Vienas svarbus saugumo ir saugos lygio kėlimo aspektas yra perėjimas prie švietimo estų kalba, kurį pradėsime jau šiais metais. Mes tai pradėjome ir baigsime. Tiesą sakant, perėjimas prie švietimo estų kalba yra blogąja prasme labai geras pavyzdys tų sprendimų, kuriuos jau seniai turėjo priimti ankstesnės vyriausybės. Mes darome, mes ne tik kalbame.“ Ir Estijos liberali vyriausybė iš tiesų tai daro.
    O Lietuvoje liberastai savo vadove išsirenka (vadinasi lietuvių liberastams toks mentalitetas tinka) visišką homo sovieticus, rusų tankisto anūkę, kgb rezervisto dukterį, užaugintą šeimoje, kur buvo garbinama sovietinė ideologija, kurios vaikų vardai rusiški… ir kuri aktyviai strateguoja ir veikia priešinga kryptimi: prieš lietuvių kalbą, prieš lietuvišką Lietuvą.

    Atsakyti
  15. jo says:
    1 d. ago

    Kai estai ir latviai atkūrė normalią švietimo sistemą, atitinkančią nacionalinius interesus, Lietuva ir toliau malasi „tautinių mažumų“ švietimo problemose. Šių metų birželį po R. Popovienės susitikimo su Lenkijos nacionalinio švietimo viceministre Joanna Mucha Lietuvos ministrė paskelbė apie planus ministerijoje sudaryti konsultacinę grupę tautinių mažumų švietimo klausimais.
    Liepos 3 d. ministrė Raminta Popovienė pasirašė įsakymą dėl patariamosios grupės tautinių mažumų švietimo klausimais. Grupės tikslas – analizuoti ir teikti pasiūlymus, susijusius su tautinių mažumų švietimu Lietuvoje.
    „Į darbo grupę įeina Lietuvos socialinių mokslų instituto, Vilniaus universiteto, Vytauto Didžiojo universiteto mokslininkai, Lietuvos lenkų mokyklų draugijos „Macierz Szkolna“, Polonistų asociacijos, Vilniaus rajono ir Šalčininkų rajono savivaldybių, įvairių mokyklų tautinių mažumų kalbomis atstovai“, – LRT.lt aiškina ministerija.
    Grupės veikla siekiama gerinti mokymo kokybę, didinti mokomųjų priemonių prieinamumą tautinių mažumų kalbomis.

    Atsakyti
    • Rimgaudas says:
      21 val ago

      Tiesiai šviesiai Ramintą Popievienę noris, kad koks žurnalistas viešai paklaustų: “Išvardinkite, prašau, gerb. Ministre, kiek ir kokios tautinės mažumos Lietuvoje gyvena?”. Ramintai Popovienei atsakius, žinosime, kokiu dydžiu reikia užauginti mokomųjų priemonių prieinamumą tautinių mažumų kalboms. Tada ministras Šadžius perskaičiuos kiek toks švietimo gerinimo progresas kainuos eurais, Seimas išlaidas patvirtins ir problemos neliks.

      Atsakyti
  16. +++ says:
    1 d. ago

    Kitos tautos pajėgia sukurti mokslines apžvalgas ir įdėti jas į Youtubą – pvz., Происхождение индоевропейцев. В поисках прародины (youtube.com/watch?v=CE_aHI5M_lw). Lietuviškų panašių nematau. Nors komentaruose labai daug žinovų. Kita vertus, labai daug tuščio, paviršutiniško politikavimo, kai išgirdus ar pamačius nepatinkančios tautos kalbą ar raides, imama plėšyti marškinius. Nors kalbam apie tūkstantmečių senumo praeitį, o ne dabartinių valdžių politiką.

    Atsakyti
  17. Aistis says:
    1 d. ago

    “Leistis paverčiamam „baudžiauninku“ šiame kare ir reiškia pralaimėjimą.”

    Baudžiauninkas reiškia vergas ( kada buvo naikinama baudžiava caro raštuose taip ir buvo rašoma “vergovė”, ne “baudžiava”).
    Vergas yra tas, kas neturi nuosavybės – visų pirma jo kūnas nėra jo nuosavybė. Po to jo kūno darbu sukuriami vaisiai irgi jam nepriklauso. Kitas nustato kaip, bei kokiomis sąlygomis vergas gali naudotis jo kūno darbu sukurtais vaisiais. Tai liečia ne tik turtą, bet ir, plačiąja prasme, to žmogaus mintis (kurias “sukuria” ir reiškia kūnas).

    Ir čia noriu paoponuoti straipsny išsakytai minčiai – dabartinėje Lietuvoje baudžiauninku/vergu ne kažkas kitas, bet patys žmonės tik gali pasiversti. Kaip?
    Labai paprastai – kada žmonės nenori/tingi patys spręsti, tada jie ieško kas už juos nuspręs, taip atiduodami valdžią į jų rankas. O tada tie spręndėjai ir daro tik tiek, kiek nenorintys spręsti žmonės leidžia.

    Alternatyva kartu labai paprasta ir labai sunki – perimti “valdžią” į savo rankas, tai yra kuo daugiau žmonėms spręsti patiems. Labai sunki nes net ir šiam straipsny tonas yra pesimistinis dėl to kad kažkas kitas nedaro taip, kaip aš noriu ir manau jog turėtų būti. Tai yra mechanizmas kada autokratinis va(l)dovas/”valdžia” primeta savo požiūrį iš esmęs tinkamas. Netinka tik tai kad daro ne pagal mano norus ir įsivaizdavimą.

    Klausti žmonių nuomonės, leisti jiems spręsti patiems ar jiems tai svarbu ir to reikia, “konkuruoti” idėjų rinkoje su savo idėja yra žymiai sunkiau. Bet kartu tai gyvybingiau ir tikriau. Nesikeis kiekvieną kartą papūtus kitiems politiniams vėjams.

    Mano dabartiniu giliu įsitikinimu tik laisvas, tai yra norintis spręsti ir taip išlaikantis valdžią savo rankose, žmogus gali pakeisti valstybę savo norima linkme. Tokio žmogaus sąmonėje yra vietos tiek tautos šaknims, tiek dabarčiai, tiek ateičiai.

    Atsakyti
  18. Nerimsta darbštuoliai says:
    1 d. ago

    Vidmantas Valiušaitis. Pastangos klastoti Lietuvos istoriją dabar yra aktyvios kaip niekada anksčiau
    – pozicija.org/vidmantas-valiusaitis-pastangos-klastoti-lietuvos-istorija-dabar-yra-aktyvios-kaip-niekada-anksciau/

    Atsakyti
  19. P.Skutas says:
    19 val ago

    Be didelių išvedžiojimų aišku, kad lietuvio dvasingumas yra lietuvybė. Kur ji?… Per tuos 35 Laisvės metus jos galima sakyti nejutome anė lašo. Pliūpstelėjo ji kaip Sąjūdis ir pranyko, deja… Pirmuoju Laisvės vadovu tapęs Landsbergis tautai lietuvybės tono “nepadavė”, – kažkodėl?… Dar daugiau – iškart, 1990 m. buvo imtasi sąjūdiškos – lietuvybiškos dvasios LRT kūrybinį kolektyvą išdraskyti. Užuot tęsus lietuvybiškos dvasios švietimą programose imta per LRT ir kitas komunikavimo priemones valstybiškai leisti žečpospolitinio lenkizmo istorijos džiazuotes, rodyti iš nacionalinėmis istorinėmis ekspedicijomis pavadintų kelionių, o iš tikrųjų Lenkijos istorijos, TV programas. Tai lenkiška “lietuvybė”, kas lietuviui garbės nedaro. Taip tauta Laisvės metais versta savos dvasios – lietuvybės ubagais. Tas gal labiau matytųsi kaip apnikimas ne baudžiava, o lietuvybės dvasios ubagyste. Tad gal pirmiausiai lietuvybės atkūrimo derėtų imtis per jos atkūrimą LRT. Kur būtų parengti Basanavičiaus, Gedgaudo, Statkutės istorinių tyrimų, Vėliaus, Beresnevičiaus, kitų dvasinės lietuvybės tyrimų nuodugnūs pristatymai, tam skirti ištisi laidų ciklai, tarptautinių konferencijų organizavimai. Beje, šiems tikslams Lietuvai derėjo turėti atskirus specialistus – istorikus (žurnalistus). Pagaliau tauta nieko negirdi apie Mindaugo tėvą, apie kurį Livonijos eiliuotoji kronika yra pažymėjusi, kad jam galybe (karine) nebuvo lygių, kitos kronikos pažymi jį visiškai nugalėjusį totorius mūšyje – iki jų valdžios pašalinimo iš valdytų teritorijų.

    Atsakyti
  20. Rimgaudas Dilius says:
    16 val ago

    Senajame tikėjime Dievas buvo suvokiamas kaip visa apimantis. Visi reiškiniai, matomi pavidalai ir tai, kas nematoma, garsai, kvapai ir t.t. – absoliučiai viskas. Gamtos pradai (žemė, vanduo, ugnis, oras), reiškiniai (perkūnija, vėjas ir t.t.), svarbūs žmogui dalykai (derlius, laimė, vaisingumas, meilė ir t.t.) ir kt. – visa tai dieviška. Ar nuo pat pradžių jie turėjo dieviškus pavadinimus (Perkūnas, Žemyna, Gabija, Laima ir t.t.), ar tai atsirado vėliau, sunku pasakyti. Gal jie ir buvo nuo pat pradžių kaip Dievo (Vienio, Visatos, Absoliuto) dieviški pasireiškimo pavidalai ir reiškiniai. Tačiau tai nebuvo atskiri dievai.
    Tarp pavidalų ir reiškinių yra eiliškumas (ar tai hierarchija? – vargu). Pvz., pirminis pavidalas – saulė(a), antriniai pavidalai (pradai) – žemė, vanduo, ugnis, oras, tretiniai pavidalai – augalai, ketvirtos eilės pavidalai – gyvūnai ir t.t. ir pan. – reiškiniai, reiškinių ir pavidalų ryšys – taip pat. Taigi, dieviški jų pavadinimai dėliojosi atitinkamu eiliškumu.
    Ilgainiui, neaišku, dėl kokių priežasčių, ši tobula samprata pradėjo irti Dievo ir dieviški pavidalai ir reiškiniai pradėjo įgauti atskirų Dievų sampratą. T.y. atsirado daugiadievystė. Atsiranda hierarchija, kurios viršūnėje pradžioje buvo dar tas pats Dievas Vienis/Visatos/Absoliutas. Tokią sampratą, atrodo, dar buvo išlaikę lietuviai krikštijimosi išvakarės. Tas bent jau randama mitologijoje, kur sakoma, kad užlipus ant aukšto kalno buvo pasiskųsta Dievui dėl dievo Perkūno pridarytų eibių. Tačiau vėliau Dievas Vienis/Visatos/Absoliutas pradingsta iš Dievų panteono ir jo vietą užima, kaip taisyklė, Dievas Perkūnas, kaip aukščiausias Dievas.
    Daugiadievystė – tai jau paklydimas, pasaulėvokos, tikėjimo erozijos pasekmė. Tik lietuviai dar nebuvo pasiekę tokį erozijos lygį, koks buvo žinomose senovės civilizacijose, kurios ir tapo civilizacijomis, “pasirodė iš ūkų”, nes suiro senoji tobula pasaulėvoka ir prasidėjo ekspansinė plėtra su visais lydinčiais pavidalais ir reiškiniais.
    O krikščionybės Vienas Dievas, tai ne tas pats, kas Dievas Vienis/Visatos/Absoliutas. Vienas Dievas – tai hierarchinė valdžios piramidė.
    Taigi, kalbėdamas apie lietuvių, baltų senajį tikėjimą, aš turiu omeny ne daugiadievystę, o Dievą kaip Vienį/Visatos/Absoliutą.

    Atsakyti
  21. Jordan Peterson says:
    15 val ago

    “Something Dark is Happening in Europe… | Jordan Peterson”:
    youtube.com/watch?v=JbwI5ouhWpE

    Atsakyti
  22. Budweiser says:
    14 val ago

    Nėra nieko kvailiau, nei kažko doro, protingo tikėtis iš dabarties Lietuvos. Nėra nieko kvailiau, už pyktį lietuviaus, kad jie yra baudžiauninkai , ar prostitutai. – Taip jau yra, ir tai turi gilias priežastis. Jų dabar nepakeisim. Bet išauš nauja Aušra . Išauš, bet tik tada, jei išsaugosime Lietuvių kalbą ir genus.

    Atsakyti
    • Rimvydas says:
      11 val ago

      Kažkaip tai neilgoje pastraipoje tokie prieštaravimai. Pirmas sakinys, kad nieko nėra kvailiau, kaip tikėtis, bet priešpaskutinis ir paskutinis būtent apie tikėjimą.
      Na, ir būtų gerai nenaudoti to w, jei jau pats tiki lietuvių kalba.

      Atsakyti
  23. LETA says:
    13 val ago

    Arijų kilmė
    youtube.com/watch?v=BqqrhkeElG4

    Atsakyti
  24. Klausimėlis says:
    12 val ago

    O čia lankėtės?
    – youtube.com/watch?v=B9vW2URfdEQ

    Atsakyti
    • Pamiršti griuvėsiai says:
      11 val ago

      Бескрайние древние карьеры Месопотамии, часть 11:
      youtube.com/watch?v=R-QK3-RHWW4

      Atsakyti
  25. Genai leis? says:
    8 val ago

    Ištyrė lietuvių genetiką: štai kodėl yra tiek daug mėlynakių ir šviesaplaukių bei kuri tauta artimiausia
    – tv3.lt/naujiena/lietuva/istyre-lietuviu-genetika-stai-kodel-yra-tiek-daug-melynakiu-ir-sviesaplaukiu-bei-kuri-tauta-artimiausia-n1434108
    „Genetinis kodas – raktas į sveikesnį gyvenimą? Anot mokslininkės, kiekvieno žmogaus genetinėje informacijoje gali slypėti atsakymai, kokia liga sergame arba kokio vaisto mums reikia. “

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Dirbtinis intelektas
Lietuvoje

Dirbtinis protas jau sėda prie darbuotojų atrankų stalo

2025 07 08
Baltijos šalių gynybos viceministrų susitikimas
Lietuvoje

Baltijos šalys stiprina bendradarbiavimą gynybos srityje

2025 07 07
Fatihas Birolis ir Saulius Skvernelis | Seimo kanceliarijos nuotr.
Lietuvoje

Seimo Pirmininkas susitiko su Tarptautinės energetikos agentūros vadovu

2025 07 07
Pinigai
Lietuvoje

Ministras Š. Birutis ragina spartinti paramą žiniasklaidai

2025 07 07
Frankas-Valteris Šteinmejeris ir Gintautas Paluckas
Lietuvoje

Vokietijos Prezidentas lankėsi Vyriausybėje

2025 07 07
Paspirtukas
Gamta ir žmogus

Įspėjinas dėl karščio pavojų: baterijos gali virsti sprogmenimis

2025 07 07
Lėktuvas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.
Lietuvoje

Aviacijos bendruomenė spaudžia Rusiją dėl GNSS signalų

2025 07 07
Nerūkymo zana
Gamta ir žmogus

Kauno rajone apie 100 nerūkymo zonų

2025 07 07

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Genai leis? apie D. Razauskas: Kas išvaduos iš baudžiavos? Tik Dievo sūnus
  • Gen. Flynn, Benny Johnson apie E. Laurinaitis: Mums dabar niekas nieko, išskyrus pačią laisvę, pažadėti negali
  • Susan Kokinda apie L. Kojala. Meilė pragmatiniams interesams nebūtina
  • Bartas apie Maskvos maskirovka

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Dirbtinis protas jau sėda prie darbuotojų atrankų stalo
  • Birštone paskelbti karšto oro balionų čempionato ir galiūnų turnyro nugalėtojai
  • G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija signataro A. Patacko atminimui – 4‑oji diena (V)
  • Baltijos šalys stiprina bendradarbiavimą gynybos srityje

Kiti Straipsniai

Ar pavyks nukakti į Litovelį?

G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija signataro A. Patacko atminimui – 4‑oji diena (V)

2025 07 07
XVIII PLB Seias Vilniuje

Vilniuje – XVIII Pasaulio lietuvių bendruomenės Seimas

2025 07 07
Saulės žybsnis ir Žemės magnetinis laukas

Saulės audros: nematoma grėsmė iš dangaus (I)

2025 07 07
Maskirovka

Maskvos maskirovka

2025 07 06
Apdovanojimų įteikimas Prezidentūroje

Valstybės dienos proga Prezidentas įteikė valstybės apdovanojimus

2025 07 06
Ligita Valaitytė nori premijos

Profsąjungos sukilo dėl premijos Kalėjimų tarnybos kanclerei Ligitai Valalytei

2025 07 05
šiauliai„Saulės žiedas“ 2025.

Tarptautinė folkloro šventė „Saulės žiedas“ Šiauliuose tęsiasi – miestas alsuoja pasaulio folkloro ritmais

2025 07 05
Nijolė Laurinkienė

N. Laurinkienė. Dainų reikšmė tautos dvasingumui

2025 07 05
G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija signtaro A. Patacko atminimui – 3-oji diena (IV)

G. Songaila. „Galindų ir Gintaro keliu“ ekspedicija signtaro A. Patacko atminimui – 3-oji diena (IV)

2025 07 04
Dizainerė D. Gudačiauskaitė rodo naujausius gaminius | S. Samsonas, LNM nuotr.

Etnomada, kuri tinka šiandien: apie šiuolaikinę tapatybę su dizainere D. Gudačiauskaite

2025 07 04

Skaitytojų nuomonės:

  • Genai leis? apie D. Razauskas: Kas išvaduos iš baudžiavos? Tik Dievo sūnus
  • Gen. Flynn, Benny Johnson apie E. Laurinaitis: Mums dabar niekas nieko, išskyrus pačią laisvę, pažadėti negali
  • Susan Kokinda apie L. Kojala. Meilė pragmatiniams interesams nebūtina
  • Bartas apie Maskvos maskirovka
  • Rimvydas apie D. Razauskas: Kas išvaduos iš baudžiavos? Tik Dievo sūnus
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Būstas

4 dalykai, kuriuos būtina apgalvoti imant paskolą būstui

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai