Medinės miesto architektūros muziejuje įvykusiame posėdyje, Valstybinė kultūros paveldo komisija nusprendė siūlyti Vyriausybei priimti sprendimą rengti nacionalinę darbotvarkę. Joje būtų atkreiptas dėmesys į kultūros paveldo ir švietimo integralumą kaip svarbią ilgalaikę pirmenybę.
Paveldo komisijos sprendime taip pat nutarta prašyti į nacionalinės darbotvarkės rengimo procesą įtraukti ir ją – žinovę ir patarėją svarbiausioms šalies institucijoms.
Lietuvos kultūros politikos strategijoje, patvirtintoje 2019 m., pabrėžiama, kad paveldo gyvybingumas užtikrinamas, kai jis natūraliai įsilieja į mūsų kasdienį gyvenimą.
Paveldas suteikia visuomenei tapatybės ir tęstinumo pojūtį
Paveldas turėtų būti pristatomas ir skleidžiamas teigiamai, įtraukiant į formaliojo švietimo bei ugdymo procesus, kaip įvairių disciplinų pažinimo priemonė ir švietimo erdvė.
Teisės aktuose ir strateginiuose planavimo dokumentuose pabrėžiama kultūros paveldo ir švietimo integralumo svarba ir poreikis, kaip viena svarbiausių kultūros paveldo išsaugojimo priemonių.
Tačiau, kaip rodo dabartinė padėtis, Švietimo, mokslo ir sporto ministerija kultūros paveldo dalies neįvardina savo veiklos pirmenybe. Taip pat trūksta Kultūros ministerijos lyderystės rengiant strateginius valstybinio lygmens procesus dėl paveldo ir švietimo integralumo.
„Bendrosios valstybinės politikos kūrimas – viena. Visgi nereikia pamiršti ir kito ne mažiau svarbaus dalyko – praktinio mokymosi įrankio – metodinės medžiagos mokytojams, kuri ne visada yra tinkamai prieinama.
Pastaraisiais metais buvo imtasi sumanymų kurti metodines priemones mokytojams, susijusias su kultūros paveldu. Bet ši medžiaga vis dar nėra pakankamai plačiai prieinama ir oficialiai 5traukta į švietimo portalą emokykla“, – teigia Paveldo komisijos pirmininkė doc. dr. Vaidutė Ščiglienė.
Anot jos, šios priemonės turi būti ne tik sukurtos, bet ir lengvai pasiekiamos. Taip pat plačiai naudojamos mokytojų, kad mokiniai galėtų geriau pažinti ir įvertinti kultūros paveldą.
Pavyzdžiui, Paveldo komisijos žiniomis, Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnyba yra parengusi metodinę medžiagą mokytojams Sąjūdžio temai aktualizuoti.
Šiuo metu, bendradarbiaujant su Lietuvos ypatinguoju archyvu, ruošiama medžiaga partizanų tematika. Taip pat ateityje žadama mokiniams pristatyti tarpukario Kauno, M. K. Čiurlionio, disidentų bei kitas temas.
„Šiuo sprendimu siekiame atkreipti atsakingų institucijų dėmesį ir paskatinti švietimo ir kultūros sektorius susitelkti bendradarbiavimui.
Toliau dirbsime su valstybės institucijomis, siekdami užtikrinti, kad kultūros paveldas būtų tinkamai pristatomas ir įtraukiamas į švietimo sistemą. Taip bus prisidedama prie tautinės tapatybės stiprinimo ir kultūrinio švietimo Lietuvoje“, – priduria pirmininkė
Valstybinė kultūros paveldo komisija yra Lietuvos Respublikos Seimo, Lietuvos Respublikos Prezidento ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės žinovė bei patarėja valstybinės kultūros paveldo apsaugos politikos, jos įgyvendinimo, vertinimo ir gerinimo klausimai.