Pirma ryškesnė antisisteminė subkultūra Vakarų, o taip pat – ir mūsų pasaulyje buvo hipiai. Šioje subkultūroje būta daug prieštaringų reiškinių – absoliuti seksualinė anarchija, narkotikai, pacifizmas, kosmopolitizmas, iššūkiai patriotizmui ir krikščioniškajai kultūrai. Hipiai kilo kaip protesto judėjimas, prieš puritonišką, kapitalistinę ir jų požiūriu – militaristinę Vakarų civilizaciją. Toks judėjimas Vakaruose, be jokios abejonės, buvo naudingas sovietų blokui.
Yra versijų, kad šį judėjimą tiesiogiai įkūrė sovietų specialiosios tarnybos, siekdamos pakirsti patriotinę Vakarų visuomenių dvasią, karinę galią ir kultūrinius pamatus, programa minimum numatydamos išvesti jas iš rikiuotės Trečiojo pasaulio karuose, kur sovietai grūmėsi su Vakarais, programa maksimum – pačias šias visuomenes pakreipti į kairę. Paradoksalu, bet šis judėjimas persimetė į pačių sovietų bloką, tapdamas jo vadovams rimtu galvos skausmu. Laisvės, meilės ir taikos idėjos ėmė klibinti raudonojo totalitarizmo pamatus.
Be hipių sunkiai įsivaizduotume didelę dalį antisovietinio disidentinio judėjimo, įskaitant legendines lietuvių Kalantines. Roko kultūra, užgimusi Vakaruose, po protesto vėliava, kritikuojant klasikinę Vakarų civilizaciją, paradoksaliu būdu tapo tų pačių Vakarų kultūrine invazija į stropiai sergimas sovietinio gyvenimo būdo erdves. Lietuvoje ir kitose Baltijos šalyse ši kultūra glaudžiai susipynė su tautinėmis aspiracijomis. Laisvė žmogui ir tautai susiliejo į vieną visumą.
Įkandin hipių sekė bytnikai ir pankai. Jei Vakaruose tai buvo kairuoliški, anarchistiniai judėjimai, tai sovietų okupuotose šalyse bent jau pankai taip pat tapo tautinio pasipriešinimo dalimi. Anarchijos ženklas čia figūravo greta svastikos ir abu šie simboliai išreiškė protestą prieš žmogaus dvasią pavergusią okupacinę sovietinę diktatūrą. Dar kiek vėliau pasirodė metalistai, šiapus geležinės uždangos apsireiškę jau persitvarkymo laikais, o plėtojantis globalizmo tendencijoms gimė skinų judėjimas, į mūsų kraštus atėjęs jau po sovietų griūties.
Panašiu metu į Baltijos šalių pankų judėjimus ėmė skverbtis vakarietiškos tendencijos, atnešusios radikalią opoziciją patriotizmui ir nacionalizmui. Senuosius pankus ištiko tapatybės dilema. Jie dar susitinka su šiuolaikiniais pankais bendruose renginiuose, bet idėjiškai dažnas jų labiau sutaria su skinais. Kalbant apie metalistus, šis judėjimas visada buvo toliau nuo politikos, nei pankai ar ypač – skinai, bet kai kurios jų pakraipos, ypač – pagoniškieji blekeriai, kaip ir skinai, išpažįsta nacionalistines pažiūras, dažnai – gana radikaliomis formomis.
Reaguodami į antisisteminių subkultūrų plėtrą politiniai režimai ėmė kurti savas subkultūras. Sovietų sistemoje tai buvo garsieji montanos, tiesiogiai kuruojami specialiųjų tarnybų, kovoję su tuometiniais tautiniais pankais smurtiniais metodais. Šiuolaikinė liberaliai kairuoliška sistema taip pat turi savo formalią subkultūrą. Tai – hipsteriai.
Nepaisant pavadinimų ir įvaizdžių panašumo su klasikiniais hipiais, hipsteriai – visiškai atskiras, net priešingas mentalinis, socialinis ir kultūrinis fenomenas. Hipiai – su visomis savo ydomis – buvo drąsus, ryžtingas protestinis atsakas vyraujančiai sistemai, kokia ji bebūtų – konservatyvi Vakaruose ar komunistinė Rytuose. Hipsterių kelias – daug lengvesnis. Tai – šiuolaikinės sistemos smogikai, dar labiau radikalizuojantys jau vyraujančias kairuoliško liberalizmo, globalizmo ir kosmopolitizmo pozicijas.
Lietuvoje hipsterių etalonas – Andrius Tapinas su savo fanklubu. Ciniški turtingų tėvų vaikeliai, savimi patenkinti metroseksualai, aptarnaujantys sistemą ir auklėjantys jaunimą režimo dvasia. Hipsteriai politikoje šiandien atstovaujami Ingridos Šimonytės, Gabrieliaus Landsbergio, Remigijaus Šimašiaus ir Aušrinės Armonaitės. Visi – sočiai pavalgę, apsirengę madingais drabužiais ir kupini paniekos bet kuriam, išeinančiam už sistemos ribų. Kaip tai skiriasi nuo antisisteminių subkultūrų, pradedant hipiais, tiek apranga, tiek muzika, tiek visu gyvenimo būdu reiškusių protestą madai, kas yra bukiems vartotojams skirtas sistemos kūrinys.
Tapinoidiniai hipsteriai – tuščiaviduriai pasroviniai. Laisvas seksas, įskaitant homoseksualų, narkotikai, laisvas judėjimas, pasaulis be tautų ir tėvynių – pagrindiniai jų pasaulėžiūros atributai. Šiandien tai – madinga. Hipiai, pankai ir kitos antisisteminės subkultūros ėjo prieš srovę, kovojo, hipsteriai – tik naudojasi. Tai – tobuli vartotojai. Be jokios savasties, be drąsos, be ryžto. Tai – subkultūros karikatūra. Montanos antisisteminių subkultūrų atstovus daužydavo kumščiais, rizikuodami patys gauti per galvas. Hipsterių kelias ir šiuo aspektu – lengvesnis. Jie kovoja patyčiomis. Tai – visa, ką jie sugeba išspausti iš savo tuščių galvų ir širdžių.
Iš lietuviško folkloro žinome, kokia substancija plaukia pasroviui. Neformaliosioms subkultūroms galima daug ką prikišti – nuo ištvirkimo iki smurto, bet visa tai – bent jau autentiška. Formaliosiose subkultūrose autentiškumo – nulis. Jų atstovai gali tik mėgdžioti ir vartoti tai, kas sukurta kitų. Užtai bet kuri antisisteminė subkultūra – labiau gerbtina, nei sisteminė. Garbingas priešas visada vertingesnis, nei bukas, tuščiadvasis prisitaikėlis.
// Įkandin hipių sekė bytnikai ir pankai // —— Bytnikai buvo anksčiau už hipius. 20 a. 6-tasis dešimtmetis. “Prarastoji karta”.
// Įkandin hipių sekė bytnikai ir pankai. // —— Bytnikai buvo anksčiau už hipius. Jie nebuvo masinė kultūra. Tai – “prarastoji karta”, 6-asis dešimtmetis. O hipiai – 7-as dešimtmetis ir truputis 8-ojo.
Sovietmečiu dar buvo tokia sąvoka “auksinis jaunimas”. Dauguma šitų hipsterių būtent iš tos kategorijos.
Antisisteminė subkultūra būtų ir repo atstovai,kurie visiškai ignoruojami televizijose ir veikia youtube,facebook ,neformaliuose renginiuose ir kitur.Jie labai mokyklinio jaunimo mėgstami ir lieja protestą savo repuose.
Yra toks “subkultūrininkas” Svaras. Didesnė dvaro pažiba nei Mamontovas su Mikutavičiumi.
Yra daug kitų reperių,kurie kuria geras eiles.
Šiandieninio lansberginio durnių laivo”tautiniai mąstytojai”, parsineštų visokių vakarietiškų “progresyvių vertybių” debilinančių eilinių, V.Lansbergio”išsilaisvintų iš komunistinio jungo” eilinių durnių laivo keleivių protus”kritikai”, niekaip savo”kritikose” neapsieina be nagrinėjamo”blogio” prirašymo buvusiai tarybinei sistemai ir”tautos tautinėms kovoms ir pasipriešinimamas” prieš buvusią komunistinę tarybinę santvarką. Tokios buvusių tarybinių “hipių tautinės kovos už laisvę”Kaune ir kituose Lietuvos miestuose pasireikšdavo plaukų užsiauginimu, alaus gėrimu Rambyne, Apynėlyje kitose Lietuvos aludėse bei patvoriuose ir kiemuose brazdinimais gitaromis bitlų ir kitų vakarietiškų ansamblių dainų melodijas. Vienas kitas padauginęs alaus ar stipresnio gėrimo galėdavo iškrėsti ir rimtesnę”antitarybinę akciją”. Ko pasekoje kokį kartą vienas kitas šimtas “tautinių hipių” ir be alaus poveikio Kaune išėjo hipiškai paprotestuoti be skambių lozungų ir šūkių už hipišką laisvę ir lygybę…. Dažnesni lietuviškų “hipių tautiniai antitarybiniai protestai ir nepasitenkinimai” visoje Lietuvoje pasireikšdavo aludėse, kai jiems oficiantai pasakydavo, kad alus baigėsi arba naujai atėjusiems “tauniams hipiams”, kad visos vietos aludėje yra užimtos…..
stribuko pasapaliojimai…
Šiandieninio durnių laivo “tautinis patriotinis”Jurgi, galėjai savo komentare visiems nesusipratėliams”įjungęs savo patriotinį mąstymą” nepasapalioti ką nors konkretesnio apie buvusių lietuviškų tarybinių hipių “vykdytas kovas” už Lietuvos laisvę ir nepriklausomybę ne tarybinėse aludėse…. O dabar Tamstai pavyko tik “tautiškai ir patriotiškai” išstenėti: stribuko pasapaliojimai…. ir visas “tautinis patriotiškumas” pasibaigė…
Kodel tamsta tas pacias frazes karoji po keliolija kartu?
O del trybiniu hipiu, tai ne tik jie bet ir visi kiti protingi zmones nekente komunistu ir tarybinio bardako, gyvo tik durnais lozungais.
As asmeniskai nepazinojau ne vieno tikincio partiniu kiauliu paistalais apie sviesia komunistine ateity ir laiminga tarybiny rytoju.
Visi, iskyrus partijos sekretorius lauke melo imperijos zlugimo.
Saviecki sajuzas bankrutavo zymiai anksciau negu dauguma tikejosi.
Nieko nelieka,tik pritarti šiandieniniam “protingam žmogui” Diedui ir kaip į protingo žmogaus pavyzdį dar pažiūrėti ir į panelę Grybauskaitę, kuri būdama už kitus “labiau protinga ir labiau nekentusi” komunistų tarybiniais laikais “protingai”studijavo komunistinius mokslus kas suteikė jai galimybę ruošti vadovaujančius partinius darbuotojus Lietuvai ir Baltarusijai Vilniaus aukštojoje partinėje mokykloje iki paskutinio komunistinio skambučio Burokevičiaus kompanijoje. Beretinių patriarchas V. Lansbergis taip pat labai”protingas ir nekentė komunistų” ir tik dėl to dėstė mokslinį komunizmą ir auklėjo konservatorijos studentus komunizmo dvasia. Suolo draugas A. Sakalas gerai žino kaip “protingas”V.Lansbergis tarybiniais laikais “nekentė”komunistų, kai jį saugumas pokavo už neleidžiamos literatūros skaitymą drauge su V. Lansbergiu…ir t.t.
Mariau,baikerius pamiršai.
Vėl džiaugiuos Mariaus rašiniu. Ypač kad pačiam jaunystėje šiek tiek teko. Sąjūdis, tiesą sakant, galiausiai irgi iš to kilo (su nedidelėmis išlygomis)… Iš esmės tai amžina kova: dvasios laisvė prieš „dvasios amen“. Tuomet tai įgavo tokį pavidalą, pasireiškė taip, kituomet – kitaip. Pasireikš dar kaip nors. Marius rasi irgi to paties komposto daigas…
Vilniuje imamasi K.Škirpos alėjos pervadinimo: siūlomas Trispalvės vardas
Skaitykite daugiau: https://www.15min.lt/naujiena/aktualu/lietuva/vilniuje-imamasi-k-skirpos-alejos-pervadinimo-siulomas-trispalves-vardas-56-1165402?copied
Vaisbrodo ir ŽB prašymu
Haroldas mano, jos jis ne už Lietuvą, o už lietuvius kovojo.
Bytnikai buvo prieš hipius, o ne atvirkščiai. O straipsnis patiko 🙂