Pirmadienis, 30 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Nuomonių ratas Lietuvos kelias

M. Kundrotas. Tarp lietuviškosios Arkadijos ir griūvančio Babilono

Marius Kundrotas, www.alkas.lt
2019-04-19 11:14:08
3
Tirpdoma Lietuva | Alkas.lt nuotr.

Tirpdoma Lietuva | Alkas.lt nuotr.

Tirpdoma Lietuva | Alkas.lt nuotr.
Alkas.lt nuotr.

Šiais laikais demokratiniame Vakarų pasaulyje intensyviai diskutuojama apie įvairių politinių ideologijų pliusus ir minusus, ribas, derinius ir išvestines. Lietuvoje tokių diskusijų aiškiai trūksta, vyrauja liberalusis diskursas, pateikiamas lyg vienintelis įmanomas. Jo oponentai bloškiami į radikalų, marginalų ir kitas abejotinas erdves. To pavyzdys – ir Tomo Daugirdo straipsnis „Lietuviškoji Arkadija prieš neoliberalizmą“.

Šiame straipsnyje liberalizmo kritikai siejami su pavojinga tautine utopija, lengvai galinčia virsti distopija, kur ribojamos žmogaus teisės ir laisvės, pamažėle atsisakoma demokratijos, o Lietuvos valstybė atsiejama nuo euroatlantinių blokų ir – tarp eilučių – pačios Vakarų civilizacijos. Liberalizmas ginamas, teigiant, jog jame yra daugiau pliusų, nei minusų, o kraštutinis egoizmas, kritikų priskiriamas liberalizmo turiniui ir pasekmėms, kylantis iš sugedusios, nuodėmingos žmogaus prigimties, tarsi be politinio ar ideologinio konteksto.

Nėra pagrindo neigti, kad klasikinis liberalizmas davė politinei kultūrai daug teigiamybių – asmens vertės pripažinimą, bendruomenių autonomiją nuo valstybės, valdžių atskyrimo principą, religinę, tautinę ir kultūrinę toleranciją. Šias vertybes perėmė ir pratęsė kiek vėliau užgimęs konservatizmas ir dažnai keikiamas modernusis nacionalizmas.

Vis dėlto kiekviena ideologija, tapusi vyraujančia, rizikuoja išsigimti. Konservatizmas be ribų ir išlygų lengvai pereina į stagnaciją ir atavizmą, nacionalizmas – į šovinizmą ar tautinį totalitarizmą, socialiniai idealai – į lagerinį ir kolchozinį bolševizmą. Neįmanoma aiškinti žmogiškosios būties viena idėja, ar tai būtų individas, ar kolektyvas, ar tauta, ar valstybė, ar klasė, ar rasė, ar laisvė, ar tolerancija, ar socialinis solidarumas, ar net religija.

Liberalizmas, kaip ir bet kuri ideologija, tapusi vienpusiška, taip pat pereina į kraštutinumus. Jakobinų giljotinų vajus vyko po laisvės vėliava. Šiuolaikinio liberalizmo kraštutinumai – kitokie, bet vargu, ar mažiau pavojingi. Atradę laisvės, o vėliau – ir tolerancijos principus, liberalai tarėsi gavę auksinį raktelį, panacėją visoms problemoms spręsti. Liberalų akimis laisvė – pirminė vertybė, o visos kitos vertybės – tik išvestinės iš jos. Bet galima žiūrėti ir kitaip. Laisvė – apskritai jokia vertybė, o tiktai prielaida vertybėms kurti, palaikyti ar – deja – griauti, naikinti.

Kalbant apie toleranciją, pirminis jos principas buvo pakęsti antraeilius skirtumus dėl pirminių jungiančių vertybių. Tarp iš esmės priešingų vertybinių sistemų tikra tolerancija – vargiai įmanoma. Neišvengiamai teks rinktis, kurią pusę toleruoti kitos pusės sąskaita. Kosmopolitizmą ar nacionalizmą, krikščionybę ar sekuliarizmą, prigimtinę šeimą ar vis gausėjantį lytinių orientacijų bei tapatybių sąrašą.

Naivu būtų manyti, jog liberalizmas šiandien plinta tik akademikų ir viešųjų intelektualų pastangomis. Kaip kiekvienos ideologijos, taip ir liberalizmo hegemonija turi savus socialinius užsakovus. Pirmiausiai tai – pasaulinės kapitalo oligopolijos, siekiančios išsilaisvinti iš nacionalinių valstybių kontrolės darbo rinkos, prekybos, gamtosaugos srityse.

Joms rūpi mobili darbo jėga (iš čia – palaikymas masinei migracijai), tobulo vartotojo kūrimas (iš čia – egoistinės individualizmo versijos, materializmo ir įvairiausios seksualinės egzotikos skatinimas), visuomenių perkūrimas pagal savo interesus (iš čia – atitinkamas švietimas, hegemonijos siekis žiniasklaidoje ir viešojoje kultūroje ir net vaikų poėmių politika).

Antrasis ešelonas – tai iš tų pačių oligopolijų finansų kuriami fondai ir iš tų fondų mintantys akademinio, žurnalistinio, kultūrinio ir visuomeninio sektoriaus veikėjai. Ne visi jie – ciniški pragmatikai, kai kurie patys nuoširdžiai tiki tuo, ką daro. Bet vienaip ar kitaip, didelė dalis liberalizmą palaikančių intelektualų ir „įtakorių“ gyvena iš savo politinės orientacijos.

Alinamas ištisų tautų ūkis, niokojama gamta, o nacionalinės valstybės, anot vieno radikalaus Meksikos kairiojo, virsta globalaus kapitalo policijos nuovadomis, veikiau ginančiomis globalųjį kapitalą nuo savo piliečių, nei atvirkščiai. Taigi, T. Daugirdo pagrįstai kritikuojama empatijos stoka silpniesiems tiesiogiai susijusi su liberalizmo ideologijos motyvais ir jos užsakovais. Atskirti šiuos dalykus būtų naivu, o gal ir šiek tiek veidmainiška.

T. Daugirdas kalba apie lietuviškąją Arkadiją, tuo tarpu liberalųjį pasaulį galima lyginti su Babilonu Baltazaro laikais. Imperinė galybė iš Nabuchodonosaro epochos jau slenka į praeitį. Jo įpėdinis Nabonidas įvykdė beprecedentę religinę reformą, pakeisdamas tradicinį kultą – panašiai, kaip šiandien krikščionybė liberaliose šalyse keičiama karingu sekuliarizmu. Nabonido sūnus Baltazaras švenčia ir girtauja, prie miesto vartų jau stovint persų kariuomenei.

Liberalusis globalizmas užsimojo į savo imperiją integruoti visus ir viską. Bet prie vartų jau stovi barzdota islamistų armija – kaip persai prie Babilono ar germanai prie Romos. Pastarasis atvejis įdomus ir tuo, kad patys romėnai įsileido germanus į savo šalies vidų, leido jiems kurtis savo gyvenvietėse, kol germanams atsibodo gyventi pagal romėnų įstatymus ir Roma žlugo. Persus į Babiloną įsileido pačių babiloniečių žyniai, pervargę nuo Nabonido reformų ir Baltazaro lėbavimų, taškant savo pirmtakų paveldą.

Vakarų pasaulio gerovę sukūrė krikščioniškos, tautinės visuomenės. Dabar kiti naudojasi jų darbo vaisiais. Kuo tai skiriasi nuo Baltazaro puotos? Suskaičiuota, pasverta, padalyta…

Žinoma, jog Lietuva yra ir turi likti Vakarų pasaulio dalimi. Tačiau kartu su visų Vakarų šalių patriotais ji turi spręsti bendras problemas. Vengdama bet kokių kraštutinumų, iš kurios pusės jie beateitų. Išlaikydama geriausia iš to, ką Vakarų civilizacijai davė liberaliosios minties tradicija, atmesdama tai, kas joje – destruktyvu, žema ir savanaudiška. Tautiškieji politikai Vakaruose, įskaitant Lietuvą, tuo keliu ir eina. Už tiesą ir darną. Už tikrąją laisvę ir įvairovę, kurias užtikrina tiktai klasikinės dorybės ir tautų pasaulio principai.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. M. Kundrotas. Lietuviška tautinė geopolitika: tarp inercijos ir užmaršumo
  2. M. Kundrotas. Ideologijos problema
  3. M. Kundrotas. Daina ir istorija (video)
  4. M. Kundrotas. Mirties vardas – islamas? Ne – liberalizmas
  5. M. Kundrotas. Jaunas? Tautiškas? Marš mokytis!
  6. M. Kundrotas. Socialinis konservatizmas – geriausia apsauga nuo Rusijos
  7. M. Kundrotas. Edmundo Berko konservatizmas ir šiuolaikiniai lietuviškieji konservatoriai (IV)
  8. M. Kundrotas. Edmundo Berko konservatizmas ir šiuolaikiniai lietuviškieji konservatoriai (IX)
  9. M. Kundrotas. Tauta ir ideologija
  10. M. Kundrotas. Tikrasis karas
  11. M. Kundrotas. Ar laisvė yra vertybė?
  12. M. Kundrotas. Sąvokų diktatūra
  13. M. Kundrotas. Psichiatrija ir politologija
  14. M. Kundrotas. Dvasinė paauglystė
  15. M. Kundrotas. Pirmyn į Vakarus!

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 3

  1. Einsteinas says:
    6 metai ago

    Visokie neoliberalai nesuvokia jog tauta yra prigimtinė duotybė, net jeigu labai stenksis išnaikinti tautas ir kultūras suplakant i viena didelį modernų darinį, tai tas monokulturis modernus darinys tiesiok bus silpnas ir arba susinaikins visiškai ir kitus sunaikins arba vis vien sugrius atgalios i atskirus segmentus – tautas. Nes kaip jau sakiau tautos ir kultūrų ivairove yra prigimtinė duotybė reikalinga žmonijai, tai daro žmonija stipresne. Gamtoje, pas Dievą nebūna monokulturis, tik chemizuotuose ūkiuose būna dideli laukai monokulturu purškiami įvairiausia chemija, vaistais nuo ligų, o rezultatas yra snipstas, skurdus augalas ir kuo tolyn tuo silpnėja nuo chemijos, reikalauja naujos chemijos ir nekur tai nenuveda. O pas Dievą………. Pievoje… Kur sveika….. Vyrauja daugybė kultūrų visiškai skirtingų… Jos sąveikauja, konkuruoja, toks kosmosas patiria džiaugsmą, ivairove, laisvė, PATIRIA VAIVORIKSTE. Neo liberalai VAIVORIKSTE dažo viena pilka spalva ir kuria nesveika monokultura palaikoma pesticidais ir azoto trasomis kur net drugiai neskraido.

    Atsakyti
  2. Romas says:
    6 metai ago

    Taip, konvejerį, štampuotę sukūrė ne Dievas. Pas Jį įvairovė beribė ir kiekvienas sutvėrimas – vienetiniame egzemplioriuje.
    O žmogus kuria pagal savo lygi… Jis vėl ir vėl nusivažiuoja į kraštutinumus. Tai į vieną griovį įpuola, tai į priešingą. Pasaka be galo. Kodėl?

    Turbūt todėl, kad jis (skirtingai nuo Dievo) yra ribotas. Neapima visumos.. Rytuose apie tai yra gera priča apie dramblį:
    Tamsoje žmonės “kažką” rado. Vienas čiupinėdamas koją sako, kad tai kolona. Kitas, nusitvėręs uodegos, ginčija, kad tai virvė. O trečias, palietęs straublį, šaukia – gyvatė.
    TIESA – pilnatvėje…

    Atsakyti
  3. Vilnietis says:
    6 metai ago

    įdomu kada alkas.lt uždraus šitam Juozaičio šmeižikui pas save tuos šūdstraipsnius dėti?
    Jis jau visus užkniso su savo šmeižimais, puldinėjimais ir pan. sunkus psichinis ligonis.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Kad poilsio gamtoje neapkartintų bauda
Gamta ir žmogus

NŽT: prieiti prie vandens telkinių turi teisę visi

2025 06 30
Druskininkuose – Justino Marcinkevičiaus vardu pavadintas miesto skveras | E. Tamkevičiaus nuotr.
Lietuvoje

Druskininkuose – Justino Marcinkevičiaus vardu pavadintas miesto skveras

2025 06 30
Šalies vadovas pasveikino Šiaurės Amerikos lietuvių dainų šventės dalyvius | vilnieciams.lt nuotr.
Kultūra

Šalies vadovas pasveikino Šiaurės Amerikos lietuvių dainų šventės dalyvius

2025 06 30
ICBM vilkikas ir T-72 tankai priešais Šv. Vasilijaus soborą Maskvoje dienos šviesoje
Ukrainos balsas

Ar tikrai Rusija mažina karines išlaidas?

2025 06 29
Senamiestis nuo Išganytojo kalvos | sonsdaughters.lt nuotr.
Kultūra

Vilniečiams dovanoja ekskursiją ausinėse: veda į mažiausiai žinomą, bet labai gražią senamiesčio dalį

2025 06 29
baltoji banga.lt
Lietuvoje

„Baltoji banga“ ragina Seimą pirmadienį nemažinti atsakomybės už piktnaudžiavimą pareigomis

2025 06 28
Vilniuje pirmąkart istorijoje vyks Europos šalių geografijos olimpiada | linesa.lt nuotr.
Lietuvoje

Vilniuje pirmąkart istorijoje vyks Europos šalių geografijos olimpiada

2025 06 28
Sargėnų estakada
Lietuvoje

Atidaromas eismas Sargėnų estakada

2025 06 28

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Rimvydas apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
  • Nauja koalicija? apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • +++ apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
  • Prudentia Tech apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • NŽT: prieiti prie vandens telkinių turi teisę visi
  • Ukrainiečiai mokėsi senovinių lietuvių žaidimų – „Pasijautėme kaip savi“
  • Druskininkuose – Justino Marcinkevičiaus vardu pavadintas miesto skveras
  • Šalies vadovas pasveikino Šiaurės Amerikos lietuvių dainų šventės dalyvius

Kiti Straipsniai

Marius Kundrotas

M. Kundrotas. Politinis pragaras ir jo scenarijai

2025 06 24
Glūko miškas Varėnos r. | wikipedija.org, T. Čekanavičiaus nuotr.

G. Jakavonis. Apie socdemų užmojus įvesti nekilnojamo turto mokestį ir steigti karinį poligoną Varėnoje

2025 05 10
Marius Kundrotas

M. Kundrotas. Ar prigimtinės teisės dar turi prasmės?

2025 05 07
Prezidentas lankosi Lietuvių kalbos institute

Prezidentas: Kalba – mūsų tapatybės pagrindas, kurį turime kasdien stiprinti

2025 05 06
Marius Kundrotas | Alkas.lt nuotr.

M. Kundrotas. Antikonstitucinės diktatūros gniaužtuose

2025 04 24
Muhidinas Kabiris, Tadžikistano nacionalinio aljanso pirmininkas

Tadžikų opozicija reikalauja atsakomybės už nusikaltimus žmoniškumui

2025 04 13
Marius Kundrotas | Alkas.lt nuotr.

M. Kundrotas. Tauta ar valstybė?

2025 03 31
Europos Sąjunga | 123RF.com nuotr.

G. Jakavonis. Stagnacija

2025 03 08
Marius Kundrotas

M. Kundrotas. Vejantis išeinantį pasaulį

2025 03 03
Zigmas Tamakauskas, Remigijus Jakulevičius, Antanas Staniulis ir Algimantas Kurlavičius

Z. Tamakauskas. Lietuvių kalba – geroji mūsų motina

2025 02 27

Skaitytojų nuomonės:

  • Rimvydas apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
  • Nauja koalicija? apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • +++ apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
  • Prudentia Tech apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • Rimvydas apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Utenos kamerinio teatro pirmoji viešnia

Utenos kamerinio teatro pirmoji viešnia

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai